eitaa logo
پژوهش های اصولی
303 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
851 ویدیو
121 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_سیره_عصر_معصومین علیهم السلام #طریق ۴ 🖋طریق ۴: نقل تاریخی یکی ا
علیهم السلام ۵ 🖋طریق ۵: استکشاف به واسطه سیره معاصر یکی از راه های اثبات سیره های عقلائیه عصر معصومین (علیهم السلام)، آن است که در قرن معاصر، سیره عقلائیه بالفعلی وجود داشته باشد که موضوع آن به اندازه ای عام البلوی باشد که شانیت عام بون در همه زمان ها را داشته باشد. در این فرض، می توان بر اساس حساب احتمالات، به قطع یا اطمینان رسید که این سیره، در عصر معصومین (علیهم السلام) نیز، وجود داشته است. ✅ نکته: شرط احراز سیره عقلائیه از این طریق، آن است که فقیه، تاریخ را از قرن معاصر تا عصر ائمه اطهار (علیهم السلام)، به دقت بررسی نماید و در نقل های تاریخی، نقلی که دال بر تغییر تدریجی یا دفعی این سیره باشد، وجود نداشته باشد. زیرا در این فرض، بر اساس قاعده «لو کان لبان»، اگر تغییر دفعی یا تدریجی چنین سیره عام البلوایی، اتفاق افتاده باشد، حتما مورخین، آن را نقل خواهند کرد، و از آن جایی که هیچکدام از مورخین، چنین تغییری را نقل نکرده اند، پس حتما تغییری نبوده است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
2.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جسارت و هجوم، به حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، که حقیقتا ولی نعمت‌ ما هستند، باورنکردنی و جانسوز بود. به حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تسلیت عرض می‌کنم. باید خون گریست... ✅ پاسخ این جماعت هتاک، در این کلیپ کوتاه، به خوبی گفته شده است. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه #سیره_عقلائیه #طرق_احراز_سیره_عصر_معصومین علیهم السلام #طریق ۵ 🖋طریق ۵: استکشاف به واسطه
علیهم السلام ۶ 🖋طریق ۶: عدم تحقق تبدیل برای سیره این طریق، در مواردی قابل تمسک است که بدیل و جایگزینی برای سیره وجود داشته باشد که رابطه بین سیره و بدیل آن، مانعه الخلو باشد، یعنی حتما و ضرورتا، یکی از آن دو باید وجود داشته باشند. هم چنین، شرط دیگر تمسک به این طریق، آن است که بدیل سیره، به اندازه ای ظاهر و مهم باشد که در صورت تحقق، اثر و خبر آن، عادتا به ما می رسد. در این فرض، می توان به قطع یا اطمینان رسید که چنین سیره ای، اگر در زمان معصومین علیهم السلام، محقق و جاری نبود، طبق فرض، حتما بدیل آن، جریان می یافت و خبر جریان آن نیز طبق فرض، به ما می رسید. ولی با بررسی تاریخ، می بینیم که چنین خبری به ما نرسیده است. در نتیجه، خود سیره، در عصر معصومین علیهم السلام، جریان داشته است و نه بدیل آن. از بهترین مثال های این فرض، سیره عقلائیه در زمینه عمل به ظواهر الفاظ است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
در تشرفی که آیت‌الله الهی طباطبائی (برادر علامه طباطبائی) به محضر حضرت بقیةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشتند، حضرت به ایشان فرمودند: اگر مشکل و گرفتاری داشتید خدا را قسم بدهید به ریزه‌خواران سفره‌ی ما. آیت‌الله الهی طباطبائی فرمودند: با وجودی که منظور حضرت را فهمیدم، اما می‌خواستم از لسان شریف خودشان بشنوم! سؤال کردم: آقا جان! ریزه خواران سفره شما چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: همین طلبه‌ها. سؤال کردم: آقا جان! شما از آنها راضی هستید؟ حضرت سکوت کردند و بعد از تأملی فرمودند: ما کسی را غیر از آنها نداریم! 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ. داود رقى از حضرت صادق عليه السلام نقل می‌کند آن حضرت فرمودند: از اين دعا دست برندار و سه مرتبه در صبح و سه مرتبه در شب آن را بخوان. «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ». «خداوندا! من را در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى حفظ مى‏ كند و هر كسى را كه بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده». 📚 الكافي، ج‏2، ص: 534 آيت الله بهجت(رضوان الله تعالی علیه) می فرمود: براي حفظ انسان صبح و شام سه بار گفته شود «اللهم اجعلني في دِرعِك الحَصينه التي تجعل فيها من تريد» و ادامه دادند: اين در روايت آمده و من سابقاً به برخي از افراد كه در اصفهان هستند اين سفارش را داشتم و او ملتزم به اين ذكر شد و به من گفت: چهار هزار تومان من از بين رفت و من در آن روز اين ذكر را نگفته بودم، البته چهار هزار تومان زمان قديم. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
My Recordingf2e544928007a049d88e5c829397e7b7bf707859.mp3
زمان: حجم: 2.91M
🔅 توصیه های حضرت آیت مهدوی اصفهانی برای محافظت (از بیماری و ...): 1.روزی سه عدد آیة الکرسی به نیت محافظت 2.زیارت عاشورا 3.همراه داشتن تربت امام حسین علیه السلام 4.ذکر «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ». 5.نوشتن دعای جوشن کبیر روی لباس 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴هلاکت زنی که در حرم امامین کاظمین(علیهما السلام) به دروغ قسم یاد کرد که دزدی نکرده🔴 ⬅️[ملا احمد نراقی می‌گوید:] در سنه‌ی 1210 که حقیر به عزم زیارت بیت‌الله الحرام وارد بغداد شدم، چند روزی در بقعه‌ی متبرکه‌ی کاظمین(علیهما السلام) -به جهت جمع زیارت حج و ائمه ازهار(علیهم السلام) - توقف کردم. در شب جمعه در روضه متبرکه امامین همامین بودم با جمعی از احبا و همسفران و بعد از آنکه از تعقیب نماز عشا فارغ شدم و ازدحام مردم کم شد، برخاستم و به بالای سر مبارک آمدم که دعای کمیل را در آن موضع کامل، با حضور قلب، تلاوت نمایم. در این زمان، آواز جمعی از زنان و مردان عرب را بر در روضه‌ی مقدسه شنیدم به نحوی که مانع از حضور قلب گردید و صدا بسیار بلند شد. به یکی از رفیقان گفتم: سو ادب اعراب را ببینید که در چنین موضعی، در چنین وقتی، چنین صدا بلند می‌کنند! چون صدای ایشان طول کشید، من با بعضی از رفقا برخاستیم که به پائین پای مقدس آئیم تا ملاحظه کنیم سبب غوغا چیست؟ دیدم شیخ محمد کلیددار بر در روضه‌ی مقدسه ایستاده و چند زن از اعراب، داخل روضه‌ی مقدسه شده‌اند و یکی از آنها گریبان سه زن دیگر را گرفته و می‌گوید: کیسه‌ی پول مرا یکی از شما سه نفر دزدیده‌اید، ولی ایشان منکر بودند. لذا زن گفت: در همین موضع متبرک، قفل ضریح را گرفته، قسم به این دو بزرگوار یاد کنید تا من از شما مطمئن شوم و گریبان شما را رها سازم. من و رفقا ایستادیم که ببینیم آخر کار ایشان به کجا می‌رسد. پس یکی از زنان، در نهایت اطمینان، قدم پیش نهاده و قفل را گرفته و گفت: «یا ابا الجوادین انت تعلم انی بریئة» [ای پدر دو جواد تو می‌دانی که من از این تهمت بری هستم] آن زن صاحب پول گفت: برو که من از تو مطمئن شدم. پس دومی نیز قدم پیش گذارد و به نحو زن اول تکلم نمود و برفت. زن سوم آمد و قفل را گرفته همین که گفت: «یا ابا الجوادین انت تعلم انی بریئة». دیدیم، از زمین به نحوی بلند شد که گویا از سر ضریح مقدس گذشته و بر زمین خورد و به یکباره رنگ او مانند خون گشت و چشم‌های او نیز چنین شد و زبان او بند آمد. پس شیخ محمد صدا را به تکبیر بلند کرده و سایر اهل روضه نیز تکبیر گفتند. پس شیخ امر کرد که تا پای او را کشیده در یکی از صفه‌های رواق مقدس گذاردند؛ و ما نیز ماندیم که ببینیم امر به کجا منتهی می‌شود. آن زن همچنان بی‌هوش بود تا حوالی سحر؛ و این قدر به هوش آمد که به اشاره فهمانید که کیسه‌ی پول آن زن را کجا گذارده‌ام، بیاورید و بدهید. و کسان او چند گوسفند به جهت کفاره‌ی عمل او ذبح کرده، تصدق کردند که آن زن مستخلص شود و چنان بود تا صبح و در همان روز وفات یافت. 📚 خزائن، ملا احمد نراقی، انتشارات اسلامیه، ص 293 [با اندکی ویرایش]؛ خزینه الجواهر فی زینت المنابر، نهاوندی علی اکبر، انتشارات اسلامیه، ص 600 به نقل از خزائن. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴وصیت فرهاد میرزا بر تشییع غریبانه وی در کاظمین توسط چهار حمال🔴 ⬅️حاج فرهاد میرزا، پسر عباس میرزا، از دانشمندان نامی اسلام است در سال 1300 هجری صحن و رواق و گنبد و تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) را به هزینه خود تعمیر نمود. بعضی به او اشکال کردند که شما از جمله‌ی علمائید و مؤلف کتب قمقام و جام جم و غیره می‌باشید؛ چرا یکصد هزار تومان (معادل یکصد هزار مثقال طلا) از اموال خود را در راه ساخت حرم، مصرف نمودید؟ پاسخ گفت: ثروتمندان، دارایی خود را در بانکها ذخیره می‌کنند و من دارایی خود را در بانک حضرت موسی بن جعفر و حضرت جواد(علیهما السلام) و در بانک حضرت سید الشهدا(علیه السلام) و در کتاب قمقام، پس انداز کرده‌ام. فرهاد میرزا در سال 1305 در تهران مریض شد و چون در وقت احتضار وی، اکثر بزرگان در اطراف او جمع شدند، فرمان سکوت داد و گفت: از جمله وصایای من این است که: پس از مرگم، مرا غسل و کفن کنید و به هر تشریفاتی که مایلید در تهران و شهرهای دیگر تشییع نمایید و مرا در کاظمین، در حجره ی شخصی‌ای که در صحن حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) برای خود ساخته‌ام دفن نمایید و به فرزندان خود گفت: می‌دانم که اگر مردم مطلع شوند، در بغداد برای من تشییع بی‌نظیری بر پا خواهد شد، در این صورت من از حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) خجالت می‌کشم و دوست دارم تشییع من مثل تشییع موسی بن جعفر(علیهما السلام) غریبانه باشد! لذا هنگامی که به نزدیک بغداد رسیدید، جنازه‌ی مرا بر روی تخته پاره‌ای بگذارید و آن را چهار نفر حمال بدون هیچ تشریفاتی بردارند و به صورت یک نفر غریب دفنم کنید. فرزندان به دستور او عمل کردند، اما همین‌که به بغداد رسیدند، دیدند که به یک‌باره از سمت کاظمین جمعیت زیادی با عماری و پرچمها به استقبال جنازه آمدند. فرزندان آن مرحوم سفارش آن بزرگوار را به مردم گفتند، اما متولی باشی(متولی حرم) گفت: این دستور حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) است. آن حضرت در خواب به من امر کردند که با جمعیت و تشریفات بروید و جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید. 📚 مردان علم در میدان عمل، ج2،سید نعمت الله حسینی [با اندکی تلخیص]؛ستارگان درخشان، ج 9 ص 11؛ منتخب التواریخ و زندگانی چهارده معصوم عماد زاده، ص 366؛ رجال اسلام، ص 299؛احسن الودیعه و فارسنامه، علی فلسفی، ج 2، ص 118. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
‍ ‌ 🔰 | باسمه‌تعالی ◼️ اللهم صل على موسی بن جعفر، المعذّب فی قعر السُجون و ظُلم المطامیر ذی الساق المرضوض بحلق القیود و الجنازة المنادى علیها بذلّ الاستخفاف! در آستانه‌ی سال جدید و با توجه به مشکلات موجود در جامعه، آیت الله العظمی وحید خراسانی ضمن قدردانی از زحمات کادر درمانی و دعای خیر برای آنان، با تأكيد مجدد برانجام دستورات متخصصين أمر توسط مردم و لزوم اجتناب از آن‌چه‌كه موجب می‌شود، به ، فرمودند برای رفع مشكلات، دو عمل ذیل را انجام دهند: 🔻۱- در شب يا روز ۲۵ ماه رجب، شهادت علیهماالسلام که مصادف با اولین روز سال جدید است، در منازل و در جمع ، متوسل به باب الحوائج علیه‌السلام شوند و مصائب آن امام مظلوم را ذکر بنمايند. 🔻۲- هر كس به هر قدر كه برايش ميسر است، را تلاوت نمايد و آن را به مادر بزرگوار ارواحنافداه، علیهاالسلام هدیه نمايد. ⛅️ امید است که با این عمل، توجه و عنایت وجود مقدس عجل‌الله‌تعالی‌فرجه شامل حالمان گردد. ان‌شاءالله 📅 ۲۵/اسفند/۱۳۹۸ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔅 ارزیابی روایات طبی از منظر شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه. ✅ با توجه به همین نکات است که برخی بزرگان گمنام طب اسلامی و نیز کثیری از فقهای شیعه معتقدند که: روایات طبّی را بدون تخصّص در طبّ سنّتی نمی توان تفسیر کرد؛ زیرا روایات طبّی ناظر به طبّ رایج آن زمان صادر شده اند، و جنبۀ امضائی دارند نه تأسیسی. و طب رایج آن زمان، طبّ سنّتی بوده است. به همین دلیل، باید چندین سال در طبّ سنّتی استخوان خُرد کرد تا ظرایف روایات طبّی آشکار شود. لکن برخی بدون تخصّص در طبّ سنّتی، طب اسلامی را کافی می دانند و این اصلاً درست نیست. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945