eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فرازی از وصیت نامه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (رضوان الله تعالی علیه) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💢بخش هایی از کتاب نقش عایشه در تاریخ اسلام ❌ رویارویی سپاه امیرالمومنین علی علیه السلام با سپاه جمل به فرماندهی عایشه ♨️حاکم در مستدرک می گوید : 🔻زبیر فرمانده لشکر عایشه به تیراندازان خود دستور داد که همه با هم تیربارانشان کنید! حاکم اضافه می کند که : این جمله در واقع فرمان جنگ و اعلان حمله بود که از طرف فرمانده لشکر عایشه صادر گردید. 🔻 همانطور که رسول خدا در جنگ حنین مشتی خاک به دست گرفت و به سوی دشمن بیفشاند و گفت 《شاهت الوجوه: رویشان سیاه باد. عایشه نیز از این عمل رسول خدا سوء استفاده نموده و آنرا در جنگ جمل علیه مسلمانان بکار برد! مشتی خاک و سنگریزه برداشت و با صدای بلند گفت شاهت الوجوه و آن خاک را به سوی لشکر علی بینداخت. 💠 در اینجا یکی از لشگریان علی علیه السلام عایشه را توبیخ نمود و گفت 《و ما رمیت اذ رمیت و لکن الشیطان رمی》😅 عایشه تو خود نبودی که که خاک به سوی لشکر علی پرتاب نمودی بلکه دست شیطان بود که به این عمل زشت و ناپسند واداشت. این اعمال در واقع فرمان شروع جنگ بود که همینطور هم شد و جنگ رسما از طرف سپاه عایشه بعد از آن همه نصیحت حضرت امیر علیه السلام شروع شد. 📘جهت سفارش این کتاب👇🏻 @A721374Z ⛔️تعداد باقی مانده از این کتاب متاسفانه محدود است در ایام تعطیلات که ویروس باعث شده می توانید از این کتاب بسیار عالی علامه عسکری استفاده نمایید. ✅علامه عسکری @Allameaskari 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💢 پیامبر: یا علی اختیار طلاق همسران من در دست تو باشد، هر یک از آنان را طلاق دادی میان من و او رابطه همسری قطع گردد! ⚠️ماجرا از چه قرار بود تا آخر بخوانید⚠️ 🔻 بعد از آنکه آتش جنگ جمل خاموش شد و همه چیز آرام گشت امیرالمومنین عبدالله بن عباس را به خیمه عایشه فرستاد تا با او صحبت کند که از بصره (محل جنگ جمل) به مدینه برگردد، اما عایشه ممانعت کرد. 💢 امیرالمومنین خود به خیمه عایشه رفت و دوباره با او صحبت کرد و به وی فرمود: اینک باید آماده حرکت باشی و به خانه ای که رسول خدا تو را در آنجا برقرار نموده است برگردی و تا دم مرگ آنجا باشی! 🔻 اما برای بار سوم امیرالمومنین امام حسن را به نزد عایشه فرستاد و به وی فرمود پدرم گفته است به خدایی که دانه را شکافت اگر همین الان به مدینه حرکت نکنی درباره تو آن چرا که تو خود میدانی انجام خواهد داد❗️ ❌ چون این سخن را شنید فوراً برخاست و آماده حرکت شد یکی از زنان که این عجله عایشه را دیده بود به عایشه گفت: عبدالله بن عباس و خود امیرالمومنین پیش تو آمدند و از تو خواستند به مدینه حرکت کنی اما نپذیرفتی تا جایی که کار به مشاجره کشید اما چون این جوان به پیش تو آمد اضطراب و دگرگونی عجیبی در تو پدیدار گردید و گفته او را پذیرفتی! 💢عایشه گفت اضطراب من برای این بود که این جوان فرزند و یادگار رسول خدا و نمایشگر اوصاف و اخلاق آن بزرگوار است از طرف دیگر این جوان از طرف پدرش حامل پیام مهمی بود که مرا سخت ترساند❗️ زنان مجلس به وی بسیار اصرار ورزیدند که راز مطلب را بگوید! عایشه عصبی شد و گفت وای بر تو در یکی از جنگها اجناس گران بهایی به‌ دست پیغمبر رسید و رسول خدا همه آنها را در میان اصحاب و یارانش تقسیم کرد ما همسران پیغمبر نیز از وی خواستیم سهمی برای ما قرار دهد و پافشاری و اصرار کردیم تا جایی که علی خشمگین شد و ما را سرزنش کرد و گفت بس است که رسول خدا را آزرده خاطر کردید! ♨️ ما با علی مجادله کرده و با وی به تندی سخن گفتیم علی علیه السلام این آیه را خواند اگر شما را طلاق گوید خداوند به جای شما زنان بهتر و نیکوتر را نصیب وی خواهد کرد(تحریم۶۶) 🔥 ما ازین گفتار علی بیشتر عصبانی شدیم و با وی بیشتر تندی کردیم در همین حین بود که آثار غضب در چهره رسول اکرم نمایان شد نمایان شد و به علی رو کرد و فرمود یا علی اختیار طلاق همسران من در دست تو باشد... ✍🏻اگر امیرالمومنین عایشه را از پیامبر طلاق میداد دیگر عایشه ام المومنین نبود و اعتبار و جایگاه خویش را از دست میداد! 📘سفارش کتاب با پیام به آیدی زیر @A721374z @Allameaskari 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
4_5976732818162582714.mp3
4.8M
🔆 میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) مبارک باد. ✅ مولودی با صدای سید مجید بنی فاطمه. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔆 میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان مبارک باد. ✅ موعظه و ارشاد ، به کلام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله تعالی) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰رهبرانقلاب:[امام‌حسین علیه‌السلام] این‌گونه مى‌فرماید: «کنا اذا اشتقنا الى نبیک نظرنا الیه»؛ هر وقت که دلمان براى پیامبر تنگ مى‌شد، به این جوان(حضرت علی‌اکبر ) نگاه مى‌کردیم. ٧٧/٢/١٧ 🌺 ولادت علیه‌السلام 💻 @khamenei_maaref
📌 در نقد پایتخت ۶ به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می‌کنم. البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بی‌حدرقص و موسیقی، تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بی‌احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاق‌چی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد. سوال این است که چرا عده‌ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می‌کنند تا ایرانی را با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی‌عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند. انتظار این بود لااقل واقعیت‌های ایران اعم از ضعف‌ها و قوت‌ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد. نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته می‌شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان‌شناسی سریال‌های ایرانی دقت بیشتری نمایند‌. عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| جوانی خوب خود را نگه‌دارید 💠رهبر انقلاب: انشاءالله خدا به حق حضرت علی‌اکبر شما جوانان را ثابت قدم بدارد. 🌺 ولادت علیه‌السلام 💻 @khamenei_maaref
🌺خبر رسیده که آقایمان پدر شده است 🌸پسر رسیده؛ پدر صاحبِ سپر شده است 🌺جوانِ خوش قد و بالای خانۂ لیلا 🌸برای سید و سالارمان ثمر شده است 🌺خصایصش شده تلفیقی از نبی(صلی الله علیه و آله و سلم) و علی(علیه السلام) 🌸چهارقل به لبِ هر که با خبر شده است 💐میلاد حضرت علی اکبر(علیه السلام) و روز جوان مبارک. (هدیه نثارشان صلوات)💐 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔆 میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان مبارک باد. ✅ موعظه و ارشاد، به کلام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله تعالی) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Karimi-MiladHazratAliakbar1396[04].mp3
7.7M
🔆 میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) مبارک باد. ✅ مولودی با صدای حاج محمود کریمی. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 آنچه آدمی را بالا می برد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
هدایت شده از پژوهش های اصولی
🔅فرازی از وصیت نامه سردار شهید حاج قاسم (رضوان الله تعالی علیه) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💐 حضرت آیت الله کوهستانی (رضوان الله تعالی علیه): آنقدر حضرت علی اکبر (علیه السلام) شفاعت می کند که نوبت به امام حسین (علیه السلام) نمی رسد.‌‌.. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
👆 اگر ماهی🐠 دریا🌊 را فراموش کند، اتفاقی برای دریا🌊 نمی افتد ولی وای به حال ماهی🐠 آن وقتی که دریا🌊 او را فراموش کند.. 🔆 ''نسوا الله فنسیهم'' خدا را فراموش کردند، پس خدا نیز آنان را فراموش کرد! (سوره مبارکه توبه، آیه شریفه ۶۷) 🔴 امام باقر (علیه السلام): إذا غضب الله على خلقه نهانا عن جوارهم : ☑️ هرگاه خدا بر خلقش غضب کند ما را از جوار ایشان منع (دور) میکند!😔 📚 کافي: ج ۱، ص ۳۴۳‌ ⚫️ و اینگونه است که حجتش را ۱۱ قرن از دیدگان ما مردم گنهکار، پنهان داشته است... 🤲😭الهی العفو😭 🤲😭اللهم عجل لولیک الفرج 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔆 عالم ربّانی آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه): شما شب از خواب بیدار شوید و سجاده را پهن کنید و بشینید سر سجاده... حتی چرت زدن سر سجاده ی نماز شب در زندگی اثر می گذارد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
✅ محدث قمی رضوان الله تعالی علیه در کتاب گرانسنگ سفینه البحار، مدخل حرف العین، این قصه دلنشین را نقل نموده است: ... در عصر صفوی و زعامت شیخ بهایی رضوان الله تعالی علیه، یکی از فقهای صاحب کرامت مرحوم ملاعبدالله شوشتری بوده... روزی این فقیه اخلاقی و زاهد ربانی میهمان علامه ذوفنون شیخ بهایی می شود. هنگام اذان ظهر شیخ بهایی از این فقیه مقدس می خواهد امام جماعت گردد تا به ایشان اقتدا نماید ... ملا عبدالله لحظه ای درنگ میکند و امتناع می ورزد و از حضور شیخ مرخص میشود! در بین راه ملازم ایشان میپرسد شما که مقید به نماز اول وقت هستید چرا پیشنهاد شیخ را رد کردید؟! ملا عبدالله نگاهی میکند و میگوید یک لحظه به فکر رفتم و دیدم چنان نیستم که اگر شیخ به من اقتدا کند، برایم تفاوتی نمیکند! بلکه در حالم تغییر پیدا می شود که شیخ بهایی به من اقتدا کرد!.. و این ابتدای سقوط من به دره هولناک نفس پرستی!!.. برای همین پیشنهاد او را نپذیرفتم... نکته: براستی عالمانی چون ملاعبدالله رضوان الله تعالی علیه، در چه درجه ای از مراقبه می زیستند!... چرا امروزه ما در سبک سلوک خود منتظر لوح تقدیر و آویزان کردن آن به دیوار یا در صفحات مجازی هستیم؟؟!! یا منتظر تعریف و تجلیل؟؟!! چرا فهم ما از دام های « نفس»، اینقدر تنزل کرده است؟؟؟!!! دوستی پیام داده بود: تو رو خدا منو فالو کن!.. تو رو خدا عضو کانالم شو!! @qavami 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔻آیت الله کشمیری مي فرمودند: مرحوم آقای حداد يک روز ناهار منزل ما بودند سفره پهن شد و غذا را كشيدند، هنوز مشغول به غذا نشده بوديم كه صحبت از ولايت و مقام حضرت علی اكبر عليه السلام شد و مرحوم حداد شروع كردند در این زمینه صحبت كردند؛ به قدری صحبت ها بلند، بالا و جذاب بود كه همه ما از غذا خوردن غافل شديم. @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
علیه السلام 🔻 همه اشعار عمان خوب هستند و نكات زيبايي را طرح می کند. يكي از آن نکات اين است كه حضرت علي اكبر عليه السلام که برگشتند و تقاضای آب کردند؛ در واقع براي استمداد از حضرت سيدالشهداء علیه السلام آمدند. 🔸حضرت علي اكبر علیه السلام كه مي دانستند آبی نیست و بچه ها تشنه اند اما دوباره آمدنشان و تقاضاي آب كردن برای چی بود؟ 🔹بعد يك تشبيهي مي كند؛ مي گويد كه در زمان جمشيد، دستور داد كه يك حكيم حاذقي را براي مجلس شراب ساقي كنند. اين حكيم مزاج افراد را مي شناخت و برای آن ظرف شراب هفت خط و علامت گذاشته بود و هر خطي را نامي برايش نهاده بودند. خط پاياني آن ظرف به نام خط جور بود كه اگر كسي به خط جور مي رسيد از خود بی خود و به اصطلاح سركش مي شد ولي كار دست ساقي بود. چون كه ساقي خيلي كاردان و حكيم بود. هر كسي را به اندازه استعداد و مزاجش برايش مي ريخت. 🔸بعد عمان می گوید چون حضرت علي اكبر عليه السلام از شراب معرفت و محبت و جذبه الهی تا خط جور خورده بودند دیگر روح و بدنشان كشش ادامه دادن نداشت. لذا برگشتند تا از حضرت سيدالشهداء استمداد كنند كه يك كاري بكنيد كه من اين چند لحظه باقي مانده را بتوانم بمانم و ادامه بدهم. 🔹حضرت سيدالشهداء هم در مورد ایشان در روز عاشورا اشاره كرده بودند که «علي ممسوسٌ في ذات الله» یعنی علی غرق و فانی در ذات خداست. 🔸اين عبارت را هم رسول خدا صلی الله علیه و آله راجع به اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند و هم حضرت اباعبدالله علیه السلام راجع به حضرت علي اكبر علیه السلام.‌ ‌ @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
2اولیا خدا و تضرع مصطفی امینی خواه.mp3
9.69M
💠 از بین مردم، اولیای خدا در تضرع چه گنجی را طلب میکردند؟ 🔸گاهی خدای متعال می ایستد و نگاه میکند که ما تا چه موقع همینطور نشستیم؟ بلای طولانی؟ بلای کوتاه؟!!! 💠 دستوری مجرب از روایت امام صادق علیه السلام در تضرع 💠 جز تضرع، راهی برای نجات نداریم. 🎥 @Zamene_ahoo@Aminikhaah 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
اينگونه فرج مي آيد.mp3
15.89M
🔊 نکات بسیار مهم درباره ماجراهای پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم و روزهای پیش رو @Aminikhaah_Media 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
🔆 فی الکافی، عن الباقر(علیه‌السلام): انّ اکمل المؤمنین ایماناً احسنهم خلقاً. ✅ توضیح و تفسیر حدیث فوق توسط مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۸۷/۹/۱۰: 🔅 این یک نمونه‌ از ارزش گذاری‌های دین مقدّس اسلام است. از جمله چیزهایی که کمال ایمان به آن وابسته است، عبارت است از اخلاق نیکو. این تصوّر که اگر عقاید و معارف الهی در قلب انسان مستحکم بود، اعمال شرعی و وظایف معمولی زندگی را هم انجام داد، ایمانش کامل است، اگرچه به فضایل اخلاقی توجّه نکند و آنها را مهمّ نشمرد و در خودش آنها را به وجود نیاورد، از اخلاق بد اجتناب نکند، این یک تصوّر غلط و باطلی است. بنابراین، اخلاق یک رکن اصلیِ ایمان است که موجب کمال ایمان می‌شود، و اگر کسی آن را نداشته باشد، ایمان او کامل نیست؛ مثلاً تواضع نکردن، حرام فقهی و شرعی نیست یا سخاوت و جود مثلاً، یا برخورد خوب با انسانها و بِشر در صورت، نبودن اینها فعل حرامی نیست، یک کسی جوانمردی نداشت، ترحّم نداشت، محبّت به دیگران نداشت، اینها به احکام فقهی ارتباطی پیدا نمی‌کند، امّا نبودن آنها نقص ایمان است. پس ایمانِِ یک مؤمن آن وقتی کامل است که این خصوصیات اخلاقی را هم داشته باشد. البته اخلاق در این روایات، به معنای خُُلق خوش در اصطلاح فارسی نیست (خوشرو بودن و خوش‌اخلاق بودن با این و آن) بلکه مراد، فضائل نفسانی است که یکی‌ از آنها هم البته همین خوش‌خلق بودن و بداخلاقی نکردن است. اینها پایه‌های اصلی دین محسوب می‌شوند. در کنار معارف حقّۀ الهیّه و فرایض و محرّمات که تکالیف انسان است، تحلّی و آراسته بودن به اخلاق خوش و فضائل اخلاقی هم یکی از ارکان ایمان است. 📚 الشّافی صفحۀ 544. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
غیبت و فرشته آن.mp3
8.39M
🔉 فقط کسانی که غیبت کرده یا شنیده اند این صوت را گوش دهند. ✅ @Aminikhaah 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۱۴ ۱ ✅ روایت هفتم: معتبره زید نرسی 🔵 بخش دوم (پایانی) 🔹 بررسی دلالی: متن این روایت عبارت است از: كِتَابُ زَيْدٍ النَّرْسیّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ طَلَبِ الصَّيْدِ، وَ قَالَ لَهُ: إِنِّي رَجُلٌ أَلْهُو بِطَلَبِ الصَّيْدِ وَ ضَرْبِ الصَّوَالِجِ وَ أَلْهُو بِلَعْبِ الشِّطْرَنْجِ. قَالَ: فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ:أَمَّا الصَّيْدُ فَإِنَّهُ سَعْيٌ بَاطِلٌ، وَ إِنَّمَا أَحَلَّ اللَّهُ الصَّيْدَ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَى الصَّيْدِ، فَلَيْسَ الْمُضْطَرُّ إِلَى طَلَبِهِ سَعْيُهُ فِيهِ بَاطِلٌ، وَ يَجِبُ عَلَيْهِ التَّقْصِيرُ فِي الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ جَمِيعاً إِذَا كَانَ‌ مُضْطَرّاً إِلَى أَكْلِهِ، وَ إِنْ كَانَ مِمَّنْ يَطْلُبُهُ لِلتِّجَارَةِ وَ لَيْسَتْ لَهُ حِرْفَةٌ إِلَّا مِنْ طَلَبِ الصَّيْدِ فَإِنَّ سَعْيَهُ حَقٌّ وَ عَلَيْهِ التَّمَامُ فِي الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ؛ لِأَنَّ ذَلِكَ تِجَارَتُهُ، فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ صَاحِبِ الدَّوْرِ الَّذِي يَدُورُ فِي الْأَسْوَاقِ فِي طَلَبِ التِّجَارَةِ، أَوْ كَالْمُكَارِي وَ الْمَلَّاحِ، وَ مَنْ طَلَبَهُ لَاهِياً وَ أَشِراً وَ بَطِراً، فَإِنَّ سَعْيَهُ ذَلِكَ سَعْيٌ بَاطِلٌ وَ سَفَرٌ بَاطِلٌ، وَ عَلَيْهِ التَّمَامُ فِي الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ، وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَفِي شُغُلٍ عَنْ ذَلِكَ، شَغَلَهُ طَلَبُ الْآخِرَةِ عَنِ الْمَلَاهِي. وَ أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَهُوَ الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثٰانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ الْغِنَاءَ، وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ لَفِي شُغُلٍ، مَا لَهُ وَ لِلْمَلَاهِي؟ فَإِنَّ الْمَلَاهِيَ تُورِثُ قَسَاوَةَ الْقَلْبِ وَ تُورِثُ النِّفَاقَ. وَ أَمَّا ضَرْبُكَ بِالصَّوَالِجِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَكَ يَرْكُضُ وَ الْمَلَائِكَةَ تَنْفِرُ عَنْكَ، وَ إِنْ أَصَابَكَ شَيْ‌ءٌ، لَمْ تُؤْجَرْ، وَ مَنْ عَثَرَ بِهِ دَابَّتُهُ فَمَاتَ، دَخَلَ النَّارَ. ترجمه مضمونی حدیث: من وقت‌گذرانی می‌کنم و عیاشی می‌کنم با طلب صید و همچنین ضرب صوالج، (صولجان یا چوگان، در آن زمان یک نوع بازی بوده است) و با بازی شطرنج هم خودم را سرگرم می‌کنم. حضرت (علیه السلام) در پاسخ فرمودند: گاهی کسی صید می‌کند برای اینکه شکم خود و شکم عیالاتش را سیر کند؛ این نوع صید کردن، اشکالی ندارد. خدای متعال صید را برای انسان آفریده است. اما یک وقت شکمش سیر است، جیبش هم پر از پول است، فقط برای تفریح و خوش گذرانی تفنگ را برمی‌دارد و می‌رود حیوانات را می‌کشد! این نوع صید اشکال دارد و آن کسی که چنین سفری می‌کند، از آن جایی که سفرش، سفر معصیت است، باید نمازش را تمام بخواند، روزه‌اش را هم باید بگیرد. سپس در مقام پاسخ به بازی با شطرنج می فرمایند: اما شطرنج همان چیزی است که خداوند متعال از آن و از قول زور، نهی کرده است و قول زور، غنا است. محل استدلال از این روایت، همان فقره ای است که می فرماید: «وَ أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَهُوَ الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثٰانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ الْغِنَاء». آن چه که با کمترین توجهی در این فقره، به دست می آید، آن است که در این روایت نیز، حضرت (علیه السلام)، تصریح کردند به اینکه این قول زور، غناء است. بنابراین، به صورت صریح و روشن، دلالت بر حرمت غنا دارد و تقریب استدلال نیز همان توضیحی است که در روایت اول آمد؛ زیرا اگر چه ابتدای روایت، با روایات قبلی متفاوت است، ولی فقره محل استدلال، دقیقا همان عبارات قبلی آمده است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۱۵ ۱ ✅ روایت هفتم: روایت عبدالله بن ابی بکر 🔵 بخش اول این روایت از شیخ طوسی در امالی نقل شده است و در وسائل الشریعه نیز آمده است. 🔹 بررسی سندی: سند این روایت عبارت است از: أخبرنا ابوالحسن احمد بن محمد بن الصلت الأهوازی، قال: أخبرنا ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید، قال: حدّثنا جعفر بن عبدالله العلوی قال: حدثنا عمّی القاسم بن جعفر بن عبدالله بن جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب ابو محمد، قال: حدّثنی عبدالله بن محمد بن عبدالله بن علی بن الحسین قال: حدّثنی ابی قال: حدّثنی عبدالله بن ابی بکر محمد بن عمرو بن حزم. ابوالحسن احمد بن محمد بن الصلت الأهوازی، از مشایخ طوسی و نجاشی است و علی التحقیق، امامی و ثقه است. ابوالعباس احمد بن محمد بن سعید، همان ابن عقدۀ معروف است و از ثقات عالی مقام است، و اگر چه زیدی مذهب است، ولی شخصیت موثقی دارد. جعفر بن عبدالله علوی از ثقات عالی مقام و امامی و جلیل القدر است. قاسم بن جعفر بن عبدالله بن جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب ابو محمد، توثیق ندارد. عبدالله بن محمد بن عبدالله بن علی بن الحسین و پدرش (که در سند روایت، با عبارت «ابیه» یاد شده است)، هیچ کدام توثیق ندارند. عبدالله بن ابی بکر محمد بن عمرو بن حزم، نیز توثیق ندارد و همان کسی است که راوی این حدیث است، و به خاطر استماع غنا، مورد سرزنش امام (علیه السلام) قرار گرفته است. 🔅 نتیجه نهایی: سند این روایت، ضعیف است. 🔹 بررسی دلالی: متن این روایت عبارت است از: وَ بِإِسْنَادِهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ، قَالَ:۹ قُمْتُ إِلَى] مُتَوَضَّأٍ لِي، فَسَمِعْتُ جَارِيَةً لِجَارٍ لِي تُغَنِّي وَ تَضْرِبُ، فَبَقِيتُ سَاعَةً أَسْمَعُ، قَالَ: ثُمَّ خَرَجْتُ، فَلَمَّا أَنْ كَانَ اللَّيْلُ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَحِينَ اسْتَقْبَلَنِي قَالَ: الْغِنَاءَ اجْتَنِبُوا، الْغِنَاءَ اجْتَنِبُوا، الْغِنَاءَ اجْتَنِبُوا، اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ. قَالَ: فَمَا زَالَ يَقُولُ: الْغِنَاءَ اجْتَنِبُوا، الْغِنَاءَ اجْتَنِبُوا، قَالَ: فَضَاقَ بِيَ الْمَجْلِسُ، وَ عَلِمْتُ أَنَّهُ يَعْنِينِي، فَلَمَّا أَنْ خَرَجْتُ قُلْت ُلِمَوْلَاهُ مُعَتِّبٍ: وَ اللَّهِ مَا عَنَى غَيْرِي. (الأمالي للشيخ الطوسي، ص: 721‌) بیان مضمون حدیث: متوضِأ، تعبیر کنایی است از محل آبریزگاه و توالت، یعنی محلی که انسان تخلیه می‌کند. راوی می گوید یک روز که به توالت رفته بودم، صدای آوازه خوانی غنایی کنیز همسایه را شنیدم و خیای خوشم آمد و به همین دلیل، در همانجا در مستراح نشسته، و بنا کردم به گوش دادن! وقتی شب شد، رفتم خدمت حضرت صادق علیه السلام، و همین که حضرت به من رسید، چندین بار فرمود: از غنا بپرهیزید، از قول زور بپرهیزید. و امام صادق (علیه السلام)، این قدر حضرت این جمله را تکرار کردند که مجلس برای من تنگ آمد. و فهمیدم که مقصود، من هستم. وقتی از مجلس خارج شدم، به دوستم گفتم: و الله غیر از من قصد حضرت نبود. و قطعا حضرت من را داشتند عتاب می‌کردند. دلالت این روایت بر حرمت غنا، تمام است، زیرا امام صادق علیه السلام، قول الزور را به غناء تطبیق کردند. ولی چنان چه گذشت، سند این روایت، سند ضعیفی به نظر می رسد، ولی دلالت آن، خوب است. البته ضعیف السند بودن این روایت، خدشه ای به روند استدلال، وارد نمی کند، زیرا تعداد روایاتی که در ذیل این آیه شریفه وارد شده است، آن قدر زیاد است که در حد استفاضه است. بنابراین، حتی اگر صحیح السندی هم در بین این روایات نبود، تکرار این نقل از حضرت صادق(علیه السلام) برای انسان اطمینان و یقین عادی می‌آورد که این روایت، از حضرت (علیه السلام) صادر شده است و استفاضۀ روایت به این معناست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945