eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ 🖋طریق ۱: استقراء یکی از راه های استکشاف سیره معاصر، استقراء حالات عقلاء و سلوک عملی آن ها است. مراد از این استقراء، استقراء ناقص (در مقابل استقراء نام است) است و این استقراء، اگر چه فی نفسه، حجیت ندارد، ولی اگر منجر به حصول اطمینان یا قطع شود، حجت خواهد بود. در مرحله اول، وقتی انسان، تعدادی از افراد یک جامعه را می بیند که با وجود اختلافات فراوانی که در علائق و سلائق خویش دارند، ولی با این حال، در سیره معینی، متفق هستند، برای او ظن و گمان حاصل می شود که این سیره، سیره تمام افراد آن جامعه است، اگر چه این احتمال نیز وجود دارد که منشأ این اتفاق، وجود خصوصیت مشترکی در این تعداد باشد. این ظن، حجیت ندارد ولی اگر مشاهدات خویش را افزایش دهد و به تعداد بالا، آن را تجربه کند، به مرور، ظن او تقویت می شود و اگر این کار را ادامه دهد، در نهایت، به اطمینان می رسد که این سیره، سیره جمیع عقلاء است. بلکه گاهی اوقات، بر اساس حساب احتمالات، ممکن است برای انسان، قطع نیز حاصل شود. 🔅 این طریق، در فرض حصول قطع، حجت است. ولی در فرض حصول اطمینان، به شرطی حجیت دارد که حجیت اطمینان را از باب سیره عقلائیه ندانیم، زیرا در این صورت، اشکال دور پیش می آید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 لوح | قلوب جریحه‌دار 🔺️ رهبر انقلاب: قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند. 💻 @Khamenei_ir
۲ 🖋طریق ۲: تحلیل وجدانی هرگاه انسان مساله ای را بر وجدان و ارتکاز خویش، عرضه کند و ببیند که سیره معینی را متعین می بیند و این تعین، در وجدان او، به اندازه بسیار زیادی واضح و روشن است به گونه ای که ریشه آن، خصوصیات متغیر بر اساس اختلاف احوال و اشخاص و زمان ها و فرهنگ ها و... نیست، در این صورت، ممکن است برای او، اطمینان و یا حتی قطع حاصل شود که این سیره، سیره جمیع عقلاء است. ✅ نکته: صحت این طریق، دو شرط دارد: 1. مساله عام البلوی باشد. 2. مانعی از تحقق این سیره در خارج، وجود نداشته باشد؛ مانند آن که حکومت های معاصر، مخالف و مانع وقوع آن نباشند. 🔅 این طریق، در فرض حصول قطع، حجت است. ولی در فرض حصول اطمینان، به شرطی حجیت دارد که حجیت اطمینان را از باب سیره عقلائیه ندانیم، زیرا در این صورت، اشکال دور پیش می آید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
rozeh AEFmtConversion1583436284791.mp3
11.22M
🔆به مناسبت میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه علیه السلام. 🔅 حجت الاسلام و المسلمین استاد سید میرهاشم حسینی تهرانی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 مدح فوق العاده زیبای حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام. ✅ پیشاپیش عید بر شما مبارک 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
Ali.Fani-Molaye.Ma.mp3
3.86M
🔆 مدح فوق العاده زیبای مولای متقیان امیر مؤمنان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام. ✅ پیشاپیش عید بر شما مبارک 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 دستورالعمل آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) برای رفع بیماری 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻و در وادی سلوک در سه مرحله ارتباط و پذيرش لازم است: 🔸يكی اينكه انسان با فردي به عنوان الگو و استاد در ارتباط باشد. يکی ديگر اينكه انسان کل خط و شجره را به صورت وسيع بپذيرد. نسبت به اصل طریق مقيد و ملتزم باشد؛ پذيرش باطني‏ و ظاهري را داشته باشد. 🔹در بین این شقوق و طُرُقی كه هست، جايگاه ارتباطي خودش و پيوندش را به شجره مورد نظر مشخص كند. البته بعد از حفظ اصل ارتباط با اهل بيت عليهم ‏السلام. 🔸مرحله سوم اين است كه در بين خود اهل بيت عليهم ‏السلام هم بداند چه موقعي با كدام یک از ایشان متوسل بشود يا به او گفته شود. 💠 شروع اين كار با توسل به اميرالمؤمنين عليه ‏السلام است؛ البته توسلات ديگر هم هست؛ اما اين طريق، طريق اميرمؤالمنين عليه ‏السلام است، آنچه كه ما از معارف سلوكي مي ‏خواهيم نزد اميرالمومنين عليه ‏السلام است. 👉 @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
🔻ما احتياج به اين داريم که هر روز به آقا امير المومنين علیه السلام توجه کنيم و تجديد بيعت کنيم و زيارت امين الله بخوانيم. 🔸نه فقط در ایام غدير بلکه در همه ي ايام سال تجديد عهد با آقا اميرالمومنين عليه السلام لازم است. يکي از دعاهاي خيلي جالب و زيارات خيلي خوبي که در همین زمینه هست همين زيارت امين الله است که خيلي زيارت جامعي است. 🔹حضرت آیت الله کشمیری قدس سره اين سفارش را مي کردند که هر روز صبح به صبح تجديد عهد و بيعت با آقا اميرالمؤمنين بکنيد حالا يا زيارت امين الله بخوانید یا یکی دیگر از زیارات حضرت را. 🔸اگر بعد از هر نماز هر کسي زيارت امين الله را بخواند و رها نکند آرام آرام پيوندش با اميرالمؤمنين عليه السلام برقرار خواهد شد. 👉 @nasery_ir ‌ ‌ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
سالروز ميلاد مسعود حضرت ابوتراب امير مؤمنان على (عليه السلام) و روز پدر بر شما مبارك.🌹 عکس: تنديس پدر، پل غدير اصفهان.☺️ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳ 🖋طریق ۳: ضرورت و حاجت گاهی اوقات سیره، از مواردی است که وجودش در جامعه، ضروری است، یعنی فقط و فقط، با وجود آن سیره، امورات اجتماعی منظم می شود. مثال واضح آن، قاعده ید است، زیرا بدون آن، اختلال نظام پیش می آید، زیرا بسیار کم پیش می آید که ملکیت شخصی نسبت به یک مال، از طریق قطع وجدانی حاصل شود. بنابراین، در این گونه موارد، سیره جمیع عقلاء، با تمسک به ضرورت و حاجت، قابل احراز است. 🔅اشکال: با تمسک به این استدلالی که ذکر شد، هیچ نیازی به احراز و توسیط سیره نیست، زیرا با همان بیان، می توان به صورت مستقیم، حکم شرعی را استنباط کرد. به عنوان مثال، در مورد قاعده ید، بدون لزوم احراز و توسیط سیره، می توان حکم کرد که شارع مقدس، ید را اماره بر ملکیت قرار داده است، زیرا در غیر این صورت، محذور اختلال نظام پیش می آید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔍 | زینب کبری، الگوی رفتار اجتماعی زن مسلمان 🔸وضعیت سیاسی و مذهبی دوران زندگانی حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) و نوع مواجهه این بانوی ارجمند با رخدادهای گوناگون سبب می‌شود تا امروزه بتوان از ابعاد شخصیت ایشان به عنوان الگوی جاودان زنِ مسلمان یاد کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود با اشاره به شاخص بودن عملکرد آن حضرت، چنین فرمودند: «...(او) از جهات گوناگون، یک استاد، معلّم معنویّت، معلّم اخلاق و معلّم رفتار اسلامیِ زن محسوب می‌شد...زن مسلمان از درون خانواده تا درون جامعه، مسائل علمی، مسائل سیاسی، کمک رسانی، ارزشهای اخلاقی و نشان دادنِ منشهای بزرگ انقلابی، همه را با هم دارد.» ۱۳۷۴/۰۷/۱۲ 🔹 بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت برخی از ابعاد شخصیت و سیره اجتماعی حضرت زینب را تبیین می‌کند. 🔻مطالعه یادداشت و ارسال نظر: http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=44522
۴ 🖋طریق ۴: نقل و شهادت هرگاه شخصی سیره ای را برای ما نقل کند، اگر از این نقل، برای ما علم یا اطمینان حاصل شود، در این صورت سیره عقلائیه ثابت می گردد. اما اگر علم و اطمینان، حاصل نشود، فقط و فقط در صورتی سیره عقلائیه ثابت می شود که آن نقل، شرایط حجیت را دارا باشد؛ مانند آن که ناقل، شخص ثقه ای باشد و خبر او نیز حسی یا محتمل الحس باشد. 🔅نکته: حجیت این طریق، به شرطی تمام است که حجیت این نقل، با غیر سیره عقلائیه، ثابت شود، زیرا در این صورت، اشکال دور پیش می آید. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
| غم سهمگین حضرت زینب(سلام الله علیها)... @Panahian_ir
علیهم السلام ۱ 🖋طریق ۱: استقراء اگر فقیه، اوضاع اجتماعی جوامع متعددی را در نقاط مختلفی از جهان، استقراء کند و سیره ای را در همه این جوامع، یکسان ببیند، می تواند به علم یا حداقل اطمینان برسد، که این سیره، در عصر معصومین علیهم السلام نیز، وجود داشته است. ✅ اشکال: با توجه به این که بیش از هزار سال، بین عصر حاضر و عصر معصومین علیهم السلام ، فاصله شده است، و اتفاقات و تحولات تاثیر گزار فراوانی در این مدت، روی داده است، بنابراین، بر اساس حساب احتمالات، چنین نتیجه گیری صحیح نیست. ✅ جواب از اشکال: اولا: کبرای این مساله، قابل خدشه نیست، و اشکال شما هم ناظر به صغری است، یعنی ادعای شما این است که چنین علم با اطمینانی، عادتا حاصل نمی شود؛ بنابراین، اگر برای فقیه، از این طریق، علم یا اطمینان، حاصل شود، شکی در حجیت آن نیست. ✅ ثانیا: به حسب صغروی نیز، اشکال شما وارد نیست، زیرا اگر فقیه، جوامع متعدد و دور از یکدیگر را در استقراء خویش، بررسی نماید، به گونه ای که احتمال تاثیر و تاثر این جوامع، بر یکدیگر منتفی باشد، در این صورت، معمولا بر اساس حساب احتمالات، اتفاقا علم یا اطمینان، حاصل می شود. نکته: نزاع مذکور، صغروی است، لذا فقیه باید پس از استقراء، حالت نفسانی خویش را ملاحظه نماید و اگر حالت علم یا اطمینان را در خویش یافت، در این صورت، طبق آن عمل نماید، و در غیر این صورت، استقراء او، طریق صحیحی برای احراز سیره عصر معصومین علیهم السلام، محسوب نمی گردد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا