🌷نکته تفسیری صفحه ۱۵۴🌷
از زینت هایی که خدا آفریده و روزی های پاکیزه بهره ببرید:
از نظر علم روان شناسی، روح و روان انسان، چهار احساس اساسی دارد، و سلامت روح، وابسته به این چهار حس است: حس نیکوکاری، حس دانایی، حس مذهبی و حس زیبایی. روان شناسان معتقدند که تمام زیبایی های ادبی، هنری و... از حس زیبایی سرچشمه می گیرد و سرکوب کردن آن، آثار مخرّبی بر روح و روان انسان می گذارد. دین اسلام که مهم ترین برنامه ی سعادت بشر است نیز به این احساس درونی انسان کاملاً توجه کرده، و کسانی که آن را سرکوب می کنند، توبیخ کرده است.
خداوند در آیه ی قبل، به همه ی مردم فرموده که در هنگام عبادت ـ که برترین لحظه ی زندگی انسان است ـ خود را بیارایند و زینت هایشان را با خود برگیرند. در این آیه نیز با لحنی توبیخ آمیز فرموده است که چه کسی زینت خدا و روزی های پاکیزه ای را که برای مردم پدید آورده، ممنوع کرده است. به همین سبب، پیشوایان معصوم به ما توصیه کرده اند که در هنگام نماز و عبادت، بهترین لباس خود را بپوشیم، به موهایمان شانه بزنیم، خودمان را با عطر خوشبو کنیم و با آراستگی کامل نماز بخوانیم. خود آنان نیز در اوقات غیر نماز و عبادت هم آراسته و خوش منظر بودند. در تاریخ نقل شده که روزی یکی از اصحاب امام باقر دید که امام عبای قرمز زیبایی بر دوش خود انداخته است. او که از لباس زیبای امام تعجب کرده بود، با حیرت به آن حضرت خیره شد. امام که متوجّه نگاه او شد، فرمود: «پوشیدن چنین لباس ایرادی ندارد.» آنگاه این آیه را تلاوت فرمود. همچنین از نظر اسلام، کسانی که به بهانه ی دینداری، از آراستن ظاهر خود و استفاده از روزی ها و خوراکی های حلال و پاکیزه خودداری می کنند، افراد نادانی هستند که درک درستی از دین ندارند. در تاریخ آمده است که پیش از جنگ نهروان، حضرت علی، عبدالله بن عباس را برای مذاکره با گروه منحرف خوارج، به سوی آنان فرستاد. ابن عباس در حالی که لباس زیبا و فاخری بر تن داشت، نزد آنان رفت. آن افراد خشک مغز و جاهل به او نگاهی انداختند و گفتند: «ابن عباس، تاکنون تو در نظر ما بهترین بودی؛ در حالی که اکنون چنین لباسی پوشیده ای [و این نشانه ی بی دینی توست].» او گفت: «اتفاقاً همین نکته، اولین مطلبی ست که بر سر آن با شما بحث می کنم.» آنگاه همین آیه را برایشان تلاوت کرد . البته همان طور که اسلام همواره جانب تعادل را می گیرد و از افراط و تفریط نهی می کند، از تجمّل گرایی افراطی نیز نهی کرده است، و به همین سبب، در پایان آیه ی قبل، مردم را از اسراف و زیاده روی در همه ی امور به خصوص تجمّلگرایی و استفاده ی افراطی از روزی ها و غذاهای پاک بازداشته است. نکته ی آخر اینکه در تاریخ زندگی پیامبر یا امیر مؤمنان علی میخوانیم که آنان با حالت فقیرانه ای زندگی می کردند و لباس ساده ای می پوشیدند و غذای ساده ای میخوردند. این بدین سبب بود که اوّلاً سطح زندگی مردم آن زمان بسیار پایین تر از دوران امامان دیگر بود و پوشیدن لباس های فاخر، موجب انگشت نما شدن آنان نزد مردم می شد؛ ثانیاً آن بزرگواران، رهبری جامعه را بر عهده داشتند، و رهبر جامعه وظیفه دارد که زندگی شخصی خود را در حدّ پایین ترین افراد جامعه سامان بخشد، و این نحوه ی زندگی، مخصوص آن بزرگواران بوده و تکلیف همگانی نیست.
#تلاوتیکصفحهقرآن
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزمونو آغاز میکنیم با سلام بر آقا امام حسین علیه السلام
روزتون پرخیر و برکت
#امام_حسین✨
#امام_زمان✨
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصر
یاحسین
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
🕊دو بال مهم حافظان قرآن
✓ هر پرنده ای برای پرواز نیاز به دو بال دارد.
✓ قطعاً با یک بال پرنده قادر به پرواز نخواهد بود.
▪️یک حافظ قرآن نیز چنانچه می خواهد پیشرفت ایده آلی داشته باشد، به لحاظ ذهنی باید دو بال را به صورت همزمان داشته باشد.
✓ بال اول که بال #جدیت، کوشا بودن و عزم و اراده لازم است.
✓ بال دوم نیز حفظ #آرامش به هنگام انجام تمرینات خواهد بود.
▪️متاسفانه معمولاً دوستانی که در مسیر حفظ قرآن قرار دارند به اصطلاح از یک ور بوم خواهند افتاد.
✓ یا بیش از حد جدی بوده و تنش زیادی در خود به وجود می آورند
✓ در طرف مقابل می توان گفت که از آن ور قضیه افتاده و حافظ کاملاً ریلکس و بی برنامه اقدام به انجام تمرینات می نمایند.
#حفظ_قرآن
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚جدیت و آرامش، دو بال پرواز
▪️شما زمانی می توانید حافظ خوبی باشید که بسیار در تمرینات جدی بوده و در عین حال دارای آرامش درونی و آرامش تمرکزی باشید.
▪️این شرایط به خصوص در هنگام مسابقات و محافل یا آوردگاه های مهم، اصولاً مورد نیاز خواهند بود.
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
دعای ویژه ماه صفر،روزانه
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
چرا حافظ دچار اغلاط اعرابی میشود ؟
✨یکی از چالش های اساسی حافظان قرآن، اغلاط اعرابی در حفظ قرآن است ✨
✔️غلط اعرابی یعنی اشتباه خواندن حرکت یکی از کلمات در آیه
یعنی مثلاً به جای خواندن «رحمةً » بخوانیم : «رحمةٌ» یا مثلا به جای «و الأرضَ» بخوانیم : «والأرضُ» و از این قبیل اشتباهات.
❇️حالا چاره چیست؟ اگر زیاد غلط اعرابی داریم چه کار کنیم ؟
🔽همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است🔽
👌بهترین کار این است که حفظ اولیه را درست انجام دهیم ، خواندن و تحویل محفوظات جدید به استاد یا هم مباحثه ای بهترین کار است .
اکثر کسانی که حفظ جدید خوبی ندارند ، غلط اعرابی زیاد دارند و عمدتا هم این غلط ها همیشه همراه آن هاست
2️⃣راه دوم،
گوش دادن:
برای درمان غلط های اعرابی، بهتر است خیلی خیلی به صوت ترتیل گوش دهید تا از لحاظ شنیداری به اعراب صحیح عادت کنید و در واقع وقتی اعرابی را غلط بگویید به گوش شما نا مأنوس باشد و متوجه شوید .
3️⃣راه سوم
یادگیری قواعد عربی:
میدانید که علت تفاوت در حرکات کلمات، قوانین و قواعد زبان عربی است ، اگر قواعد اعرابی در زبان عربی را بیاموزید ، خیلی راحت تر می توانید علت تفاوت اعراب ها در آیات را بیاموزید ،
مثلا اگر بیاموزید کلمه «فی» در زبان عربی باعث می شود که اعراب کلمه بعدی «مجرور » شود ، دیگر عبارت «فی الأرضِ » را «فی الأرضَ» نمیخوانید .
4️⃣راه چهارم
مباحثه و پرسش:
بهتر است برای درمان غلط های اعرابی ، خیلی مباحثه کنید و از کشی بخواهید بارها و بارها از شما پرسش کند تا غلط های شما کم و کمتر شود
5️⃣راه پنجم
نوشتن آیات :
اگر در یک آیه خاص غلط های اعرابی زیادی دارید ، سعی کنید غلط های خود را صحیح کرده و بارها از حفظ با اعراب صحیح ، آن آیات را بنویسید تا در ذهن شما تثبیت شود .
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran
❤️ حافظ عزیز ❤️
🚫 تنبلی ممنوع 🚫
وقتی در کاری وهدفی تنبلی میکنید به خودیاد آور شوید اگر این کارا انجام دهم چه لذتی برایم دارد به چه چیزهایی میرسم وآینده ام چه تغییری میکند...
واگر این کار وهدف را شروع نکنم چه رنجی برایم دارم از چه چیزهایی دور میشوم تصویر آینده را بکشید این طور ذهن نا خودآگاه شما رغبت وشور وذوق برای انجام کارها پیدا میکند...
وشما از حالت تنبلی وبی حوصلگی در مورد شروع کردن کارهایتان بیرون می آیید..
👇
https://eitaa.com/Hossein_qoran