✳️مقایسه کردن خود با دیگران
🍃مقایسه کردن به خودی خود نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه میتواند سرعت رشد و موفقیت ما را افزایش هم دهد. اما دلیلی که باعث میشود ما مقایسه را عاملی برای کاهش خلاقیت بدانیم، اشتباه بزرگ ما در آن است.
🍃همیشه زمانی که میخواهیم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، باید با افرادی مقایسه کنیم که در حد و اندازه های خودمان هستند. نه این که با افراد بسیار پایین تر از خودمان که باعث شود بیهوده امید بگیریم یا افراد بسیار موفق تر از خود که امید و انگیزه مان را بگیرد.
🍃هر دو صورتی که نام بردم برایمان مخرب است. چرا که نمیگذارد ما تلاشی برای بهتر شدن و متفاوت تر شدن انجام دهیم
@Hossein_qoran
آنچه بر تو ميگذرد محصول خويش است
ذهن ما برای خودش منطقه امن دارد، این منطقه امن برگرفته از تمام عادتها و شیوه فکری است که در تمام طول سالها ذخیره کردیم.
🍀🍀🍀
چرا مقاومت ذهنی نسبت به تغییر داریم؟...چون ذهن همیشه شرایط قابل پیش بینی رو دوست دارد یعنی عادتهایی که سالها در اون نهادینه شده اند، بنابراین وقتی اولین قدم رو برای شکستن این الگوها برمیداریم همه چیز ممکنه ترسناک بنظر برسه:
🍀🍀🍀
سریع ناامید میشیم، زود خسته میشیم و فکر میکنیم از پسش برنمیام، در ابتدا ذهن تمام تلاششو میکنه همون شرایط قبلی حفظ بشه.برای همین است که فرآیند تغییر به مرور و آهستگی شکل می گیرد، وقتی به این موضوع آگاه باشیم و بدانیم که مقاومتهای ذهنی بخشی از فرآیند تغییر کردن هستند ، می توانیم همچنان آگاهانه در مسیر رشد و تغییر پا برجا باقی بمانیم...
@Hossein_qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام سجاد (ع) فرمودند:
برای حضرت عباس (ع) نزد خداوند جایگاهی است كه در روز قيامت همه شهيدان به آن غبطه می خورند.
🌺سالروز ولادت حضرت اباالفضل العباس علیهالسلام و روز #جانباز مبارک باد
@Hossein_qoran
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تجوید سطح یک
#تجوید_درس_یازدهم|قرائت اذان و اقامه
ثانیه 0:48 👈🏻تلفظصحیح«اللهأکبر»
دقیقه 1:08 👈🏻تیزی همزه رو در ابتدای «أکبر» پرست رعایت کنیم
دقیقه 1:24 👈🏻«أَن لا» نون ساکن به حرف یرملون رسیده،ادغام میشه یعنی نون حذف و لام مشدد←أَلّا
دقیقه 1:50 👈🏻«محمّداً»،حرف«ح»، از میان حلق یا گرفتگی تلفظ میشه
دقیقه 2:00 👈🏻تنوین به حرف یرملون رسیده، ادغام میشه«محمّداً رَسول الله»←«محمّدَ رَّسول الله» «نون» حذف و «ر» مشدد
دقیقه 2:30 👈🏻حرف«ع» در«علیًّا»، از میان حلق و نرم ادا میشه
دقیقه 2:39 👈🏻برای تلفظ حرف«و» لبها بصورت غنچه و گرد میشه
دقیقه 2:49 👈🏻تنوین به حرف یرملون رسیده«علیًّا وَلیّالله»←«علیَّ وَّلیّالله»،«نون» حذف و «و» مشدد
دقیقه 3:10 👈🏻حرف«ص» که درشت و پرحجم تلفظ میشه
✨لام در«الصلاة»ناخوانا هست و لام و الفش خونده نمیشه
✨«ة» در آخر«الصلاة» وقف میشه و «ه» خونده میشه اما اگه دوبار رو پشت سر هم بخونیم←«حَیَّ عَلی الصلاةِ حَیَّ عَلی الصلاهْ» خونده میشه
دقیقه 4:17 👈🏻«لام» در «الفلاح» خونده میشه
دقیقه 4:48 👈🏻«قَدْ قَامَتِ الصَّلاةُ» در اقامه هست و در اذان نیست
✨تعداد صحیح تکرار هر ذکر اشاره نشده و فقط صحیحخوانی مدنظر بوده
@Hossein_qoran
🎼ترتیل روح حاکم برتلاوت می باشد🎼
♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️
💢
#مراتب_قرائت
اصولاً قرآن بصورت ترتیل نازل شده و قرائت آن نیز باید بر اساس *تزول* صورت گیرد.
#ترتیل در لغت عبارت از منظم و مرتب کردن *عبارت است. #رَتِّلِ_الشَیء*یعنی آن چیز منظم و مرتب کردن و یا عبارت #رتّلِ الکلامه* کلامش را منظم و تابع یکدیگر کرد ؛ با تأَنی و تفهیم بدون عجله ادا کرد]
خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
[ #وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَولَا نُزِّلَ عَلَیهِ القُرءآنُ جُملَةً وَاخِدَةٌ کَذَالِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُٶادَکَ وَ رَتَّلنَاهُ تَرتِیلَا ] (سوره فرقان ایه32)
یعنے وکفار گفتند: چرا قرآن یک باره بر وی_پیامبر صَلّ الله نازل نشد!؟ خداوند در معنے آیه مذکور مے فرماید: چنین کردیم تا بدین وسیله قلب تو را تثبیت نماییم و #لذا قرآن را منظم و پے در پے (بتدریج) وبا تأَئنے فرستادیم.: ❣
#خدواند مے فرماید:در قرائت مکث و تأنی کن بصورتی که حروف و کلمات را از یکدیگر جدا سازد] (مشوش و در هم مخوان )
#در کلّ جامع ترین تعریف از مولاے متقیان امام علے علیه السلام که به ما رسیده ..
⚜در پاسخ یکے از صحابه از معناے ترتیل : #اَلتّرتِیلُ_اُدَاءُ_الحُرُوف_و_حِفظُ_الوُقُوف
⚜در مجموع : #خواندن_قرآن_به_صورت_صحیح_شمرده_و_تأَنِّی_همراه_با_تدبُّر_در_معانے_آیات
🔶چنان قرآن را تلادت کنید که تمام قواعد تجویدے و وقف و ابتداء رعایت گردد و از #نامفهونے_معانی_و_معانے_آیات_اجتناب_گردد؛
[بنابر این قرآن با هر سرعتے که خوانده شود؛ نهیتاً نباید از #چهارچوب_ترتیل_خارج_گردد. ]
🎼ترتیل روح حاکم برتلاوت می باشد🎼
@Hossein_qoran
♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢♻️💢
🔶⚜🔶⚜🔶⚜
⚜
🔶
#ترتیل_روح_حاکم_بر_قرائات
🔶قرائت آیات قرآن همراه با رعایت اصل*
#ترتیل سه مرتبه دارد :
#تحقیق #تدویر #حدر
⚜ایات تقسیم بندی عمدتاً ناظر به تفاوت در #سرعت #قرائت است.
اما بدیهی است که کیفیّت اداء قواعد هم در سرعت های مختلف دستخوش تغییر می شود.❗️
[بطورخلاصه #تحقیق قرائت با سرعت #کند #تدویر قرائت با سرعت #متوسط و #حَدر قرائت با سرعت #تند است. ]
🔶و اینک : شرح مراتب قرائت:
1⚜در لغت حقّ چیزی را بجای آوردن بدون کمی و زیادی
(رسیدن بحقیقت شیء) آمده است.
🔶این روش مبتنی است بر اشباء مدّ ؛ تحقیق همزه قطع ؛ اتمام حرکات؛ تفکیک حروف از یکدیگر و وقف بر محل های جایز و در یک کلام رعایت کامل تمام قواعد؛
⚜تمایل به قرائت تحقیق #روش_عاصم ؛ و حمزه نیز روایت ورش از نافع بوده است.
#هر_چند_در_جواز_انواع_مراتب_قرّائت_اختلافی_در_میان_قراء_نیست.
🔶تحقیقی روشی است که جهت تعلیم قرائت بر قرآن پژوهان پیشنهاد می شود.که با استفاده از تمرین و تمرگزِ بالا سبب فراگیری و اداء کامل قواعد علم #تجوید می شود هر چند آیات کمتری خوانده میشود اما امکان اداء صحیح حروف و تدبّر در معانی #قرائتی نیکو و #وزین می گردد.
👌نکته #افراط در تحقیق به #مکث های بی دلیل؛ کشش بی مورد #حرکات و در نهایت #تکلّف در قرائت #منجر #مردود شدن قرائت است.❗️
2⚜ #تدویر: در لغت به معنای * #مدوّر؛ دوره کردن * و در اصطلاح #قرائات : عبارت است از قرائت با سرعت متوسط #یعنی نه به کندی #تحقیق و نه به تندی #حَدر
⚜بدیهی است دراین روش نسبت به تحقیق دریک زمان #واحد آیات #بیشتری خوانده شود ⚜🔶⚜
#در_ادامه:
#امتیاز_قرائت_به_روش_تدویر
💠الف_نه بدان سرعت که در قواعد تجویدی خللی وارد آید.
ب💠_نه بدان کندی است که همچون تحقیق آیات کمتری خواند شود.
ج💠 #قائدتاً_تجویدالحروف_و_حفظ الوقوف به شایستگی رعایت می گردد.⭐️
د💠_از همه مهم تر؛ فرصت برای تدّبر در معانی وجود دارد.
3🔶_ #حَدر: در لغت به معنای #شیب_دادن _سرازیر کردن و عبارت #حَدر مترادف با #هبوط یعنی #پایین آمدن و حرکت در سراشیبی است.
#حَدُور یعتی سراشیبی _سرازیزی و طبعاً این نام گذاری #ازدیاد_سرعت را تداعی میکند.
#قرائت_به حَدر #هرگز به معنای عدم رعایت احکام تجویدی و #وقف و #ابتداء نیست⁉️
بلکه صرفاً در مقابل قرائت تحقیق است که نسبت به آن قرائت سریع تر محسوب می شود #در هر صورت #از حدّ #ترتیل نباید خارج گردد #بسیارمهمّ
#معمولاً حَدر؛ روش کسانی است که #مدّ_منفصل را به قصر خوانده اند.
💢مانند ابن کثیر ؛ قالون؛ ابی عمرو و ...⚜🔶⚜
#در_فایده_مراتب_قرائت_آمده_است.
کسانی که به تحقیق خوانده اند؛ این روش را بهترین راه برای اداء قواعد #تجوید و تدبّر در معانی و تعلیم و تعلّم می دانند هر چند آیات کمتری خوانده شود ؛ اما آنان که قرائت حَدر را اختیار کرده اند به این باورند که مطابق فرموده خداوند :
[مَن جَاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ فَشرٌ اَمثَالِهَا]
و از طرف دیگر برای هر حرف از قرآن به فرموده پیامبر مکرم اسلام صلواة الله حسنه اے برای قاری منظور می گردد.
#حال آنکه در کتاب قرآن آمده است:
وَ #قُرآناً_فَرَقنَاهُ_لِتَقرَأَهُ_عَلَی_النَاسِ_مُکثٍ_وَأَنزَلنَاهُ_تَنزِیلاً{ سوره اسراء /آیه 106}
🌻وقرآن را بر تو نازل کردیم بصورت جدا از هم تا آن را تدریجاً و با تأَنِّی بر مردم بخوانی و لذا آن را بتدریح نازل کردیم..
ویا [ #کِتَابٌ_اَنزَلنَاهُ_اِلَیکَ_مُبَارکٌ_لِیَدَّبَّرُوا_ءایَاتِهِ_ولِیَتَذَکّرَ_أُلُوالأَلبَابِ]سوره ص/آیه 29
👌این قرآن کتابی است مبارک که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم در آیات آن تدبّر کنند و اهل خرد متذکر شوند..
🔶لذا قرائت به روش #حَدر
#فقط برای کسانی شایسته است که #اولاً در امر قرائت دارای تجربه کافی و حُسن اداء قواعد بوده و در اثر سرعت قرائت حروف و کلمات ضایع نشود.. و#ثانیاً در عین قرائت قرآن قادر به تدبّر لازم معانی و مفاهیم باشند و هرگز برای قاریان متوسط و ضعیف توسیه نمی شود. #مهمّ❣
⚜در تفاوت تحقیق و ترتیل می توان گفت: #ترتیل #روح_کلی_حاکم_بر_مراتب_قرائت_است. و هر مرحله باید همراه با ترتیل باشد.
⚜پس هر تحقیقی میشود که ترتیل و منظم و آراسته باشد ❣اما هر ترتیلی تحقیق نیست⁉️ بلکه میتوان تدویر یا حَدر هم باشد. #دقت_بفرمایید.
💢و در کل از تعارفی که از ترتیل ارائه شذ نه تنها با فرمایش امام المتقین علی علیه السلام. .
[ #اترتیلُ_اَدَاءَ_الحُرُوف_وَ_حِفظُ_الوُقُوف ]
مغایرت ندارد که پذیرفته است.
🌻در کتاب معروف #انَّشر با کمی تفاوت میخوانیم
[ #اَلترتیلُ_تَجوِیدُ_الحُرُوف_و_مَعرِفَةُ_الوُقُوف] و این فرموده امیر المٶمنین علیه السلام ؛ مورد اتفاق اهل تشیع و تسنن است که رعایت احکام #تجویدی و #اداء_الحروف نیمی از ترتیل؛ و حفظ و رعایت موارد وقف و ابتداء نیم دیگر آن را تشکیل میدهد #مهمّ
⚜ #ادامه_دارد
🔶⚜🔶 @Hossein_qoran
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا آیه 9 سوره مبارکه اسراء
✴️ فراز فاخر و خاطره انگیز استاد راغب مصطفی غلوش در اولین سفر به کشور ایران
☑️به مناسبت نهمین سالگرد درگذشت استاد
روحشان شاد و یادشان گرامی ✨🙏
♊️🕊@Hossein_qoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرشب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم
🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️
@Hossein_qoran