◼️ 12 اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #فلسفه_چگونگی_اسلامی تسلیت باد
☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
◼️ 12 اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقل
🔆 بخشیهای از زندگینامه علمی آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
☑️ در بيستم آبانماه 1322 در شيراز به دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیتاللهالعظمی #سید_نورالدین_حسینی_الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سالهای 1305 تا 1335 محسوب میشد.
☑️با آغاز نهضت حضرت #امام_خمینی، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیمالشأن دید و در زمره شاگردان و علاقهمندان امام خمینی قرار گرفت.
☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس #ولایت_فقیه در سال 1348 از فضلای جوان خواست تا به تبیین #ابعاد_حکومت_اسلامی بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندیهای علمی انقلاب اسلامی واداشت.
☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « #تطبیقِ» احکام و التزامات کلیه در رسالهها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض #خطا و اشتباه و یا #انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیدهی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید « #منطق_موضوع_شناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال 1363 گشت که این دستاورد عملاً موجب «#تئوریزه_شدن_فقه» در نظام اجتماعی میشود.
☑️ در گام دوم، توانست «#فلسفه_چگونگی_اسلامی» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه معادلات عینی، زمینه را برای بیمهشدن نظام اسلامی در برابر «فلسفهی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط #پرورش_اجتماعی، بشریت را در برابر #مغالطه_عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید.
☑️ این مجاهدت فرهنگی همهجانبه موجب شد تا #ربط_بین_اعتقاد_و_عمل در عمیقترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و #ولایت_مطلقه_فقیه به عنوان حافظ #پرستش_اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « #تمدن_نوین_اسلامی» در بخشی از عالم باشد.
☑️ سرانجام آن #اندیشمندِ_قرن، در 12 اسفندماه سال 1379 و در ایام عزای عالم آلمحمد حضرت امام باقرعلیهالسلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومهعلیهاالسلام به خاک سپرده شد.
✅@HossiniehAndisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی»
🔶 آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
🔅 تا زمانی که «#انقلاب_فرهنگی» در جمیع شئون محقق نشود نمیتوان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه #تمدنی_نوین که شالودههای آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً میتوان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا میتوان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «#روش» و «#معادله»ی دیگران را به عاریت گرفتهایم؟!
📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاهها، جلسه 1؛ 1375
#علامه_حسینی_الهاشمی
#انقلاب_فرهنگی
#تمدن_نوین_اسلامی
#معادلات_کاربردی_اسلامی
✅@HossiniehAndisheh
🔰ریشه اصلی مشکلات فرهنگی کشور: چالش بین «منطق انتزاعی صوری» با «منطق حسی مجموعهنگر»
🔶 آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره):
«... الآن دو ماشين تفكّر در اين جامعه وجود دارد كه يكی «#انتزاعی» است و «نسبت بين امور» را قطع میكند، بنابراين به التزامات قلبی نسبت به عناوين كلی حرمت و وجوب و .. ختم میشود، چون موضوعات آنها نيز كلّی است. اما يك دسته ديگر، مسئول اداره عينيّت هستند و «نسبت بين امور» براي آنها اصل است لذا آنها را از يكديگر جدا نمیكنند؛ اين تفكّر #حسی است. بدين جهت در برابر يك امر، دو موضع #متناقض در يك جامعه ارائه میشود. متأسفانه امروز اين چالش ميان دو دستگاه منطقی، آشكارتر و گستردهتر شده است و دامنه آن به ساختارهای اجتماعی ـ مثل ساختار روحانيّت ـ نيز سرايت كرده است و عملاً دو ساختاری كه متولّی اداره عينی و روحانی جامعهاند در مقابل يكديگر ايستادهاند. لذا قبل از آنكه مشكل، سياسی يا اقتصادی باشد، يك مشكل #فرهنگی است.»
🗓جلسات پژوهشی پيرامون جهانی شدن فرهنگی دوره دوم، 24 فروردین 1379
#علامه_حسینی_الهاشمی
#انقلاب_فرهنگی
#تمدن_نوین_اسلامی
✅@HossiniehAndisheh
زندگینامه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی.pdf
454.3K
📖 زندگینامه مجاهدتهای علمی مرحوم آیتالله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ همراه با عناوین بخشی از پژوهشهای علمی مرحوم علامه
✅@HossiniehAndisheh
📣 اطلاعیه
جلسه کارگروه حکمرانی پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی
◀️ با موضوع:
«حکمرانی اسلامی؛ ضرورت، زمینه ها و امکان تحقق»
🎙با ارائه حجتالاسلام روح الله صدوق (سرپرست حسینیه اندیشه)
🕰شنبه ۱۶ اسفند؛ ساعت ۱۲ الی ۱۴
❗️جلسه به صورت حضوری (در سالن جلسات پژوهشکده) و مجازی برگزار می گردد.
✅ لینک جلسه: http://vroom.um.ac.ir/ishm
✅ @HossiniehAndisheh
📢 اطلاعیه
نشست: #راه_رسیدن_به_تمدن_اسلامی
💠 حجت الاسلام استاد روح الله صدوق
"سرپرست حسینیه اندیشه"
🔹با موضوع:
تمدن مقاومتی لازمه حرکت به سمت ظهور
🗓 ٢١ اسفند ٩٩ مبعث پیامبر اکرم (ص)، ساعت 10 صبح. قم المقدسة
جهت شرکت در این نشست ثبت نام کنید 👇👇👇
https://rahetamaddon.ir/1399/12/16/4874/
✅ @HossiniehAndisheh
◼️ 26 اسفندماه سالروز ارتحال جانگداز مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس #حسینیه_اندیشه تسلیت باد
☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه
✅@HossiniehAndisheh
◼️سرانجام در سحرگاه 26 اسفندماه سال 95 و در حالیکه مرحوم #استاد_صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ #گفتمان_انقلاب و #انقلاب_فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت...
«بروشور #زندگی_نامه علمی حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق»
👇👇👇👇
✅@HossiniehAndisheh
زندگینامه علمی استاد حجتالاسلام و المسلمین مسعود صدوق.pdf
501.7K
📜بروشور #زندگی_نامه علمی مرحوم حجتالاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق
✅@HossiniehAndisheh
🔰حجت الاسلام و المسلمین مرحوم استاد صدوق:
🔅در این دوران، اسلام با کفر درگیر شده و امت اسلامی در معرض خطر سجده بر #سازمان_ملل (در امور سیاسی)، #علوم_جدید (در امور فرهنگی) و #دلار (در امور اقتصادی) و انقطاع در برابر زندگی مرفّه و مدرن است. گرچه استفاده از این امور مجاز است اما انقطاع و #سجده در مقابل آنها جایز نیست؛ همانطور که انبیای الهی نیز از سنگ و چوب استفاده میکردند و از نور خورشید و ماه و ستارگان بهره میبردند اما پرستش آنها را باطل میدانستند.
📘سلسله مباحث گفتمان انقلاب ـ رمضان ۱۳۹۵
✅@HossiniehAndisheh