کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔹بخشهایی از تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن «1»🔹
📝 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطهی اقتصادی»
🔷 افزایش قیمت بنزین علاوه بر خشم و نارضایتیِ اقشار مختلف مردم، موجب موضعگیری شدید جامعه انقلابی و متدین شد. در چنین فضایی بود که با حمایت مقام معظم رهبری از این مصوبه، موجی از شگفتی و تحیر جامعه انقلابی و متدین را فراگرفت. زاویه بین سطح تحلیلیِ جامعه متدین و حزباللهی با سطح تحلیل مقام معظم رهبری و عملکرد ایشان مسألهای است که در صورت تداوم آن، مشکلات مهمی برای نظام اسلامی پدید خواهد آورد و لذا باید به تحلیل عمیقتر و چارهجویی جدیتر برای این تفاوت پرداخت:
1⃣ مسائل اخیر را نباید صرفاً به اعتراض در برابر افزایش قیمت بنزین فروکاست؛ بلکه با یک نگاه دقیقتر، موضوع اعتراض، موج دیگری از تورم و کاهش مجدد قدرت خرید مردم است که تداوم آن در طی چند دهه، «امنیت اقتصادی مردم» را در خطر جدی قرار داده است.
2⃣ تعبیر مقام معظم رهبری درباره علت حمایت از این تصمیم، صرفاً به «اجماع سران قوا» باز نمیگردد بلکه به تصریح ایشان، همین اجماع نیز ریشه در «پشتوانه کارشناسی» دارد. یکی از کلیدیترین غفلتهایی که در تحلیلهای جامعه متدین و انقلابی و نخبگان آن از مسائل کشور به چشم میخورد، عدم توجه به همین واقعیت است که ماهیت اداره کشور در قرن حاضر، وابستگی تمامعیاری به «محاسبات کارشناسی» دارد که اصولگرا و اصلاحطلب نمیشناسد. بلکه با ارائه آمار و ارقام عینی هر دو جناح را به وحدت در تصمیم میرساند: از حجم یارانه پنهان و بار مالی که با فروش بنزین به قیمت غیرواقعی بر بیتالمال تحمیل میشود تا آمار سرسامآور قاچاق بنزین که بر اثر واقعینبودن قیمت بنزین شکل میگیرد؛ از حجم مصرف بنزین ارزان توسط طبقه مرفه و عدم بهرهمندی درصد بزرگی از جامعه از یارانه بنزین تا میزان کسری بودجه و کاهش شدید درآمدهای نفتی که دولت را برای انجام اموری ابتدائی مانند پرداخت حقوق کارمندان دچار چالش جدی کرده و آن را ملزم به ایجاد منابع درآمدی جدید میکند و... .
3⃣ اگر در تحلیل ناکارآمدیها و ناهنجاریها به جای اشاره به نقش محوری محاسبات کارشناسی در تصمیمات مدیران، صرفاً بر بیلیاقتی یا عدم تدین یا حتی خیانت افراد مسئول و مدیر تأکید شود، بسیار طبیعی خواهد بود که عموم مردم نیز در برابر حمایت رهبری از مدیرانی که دائماً مقصر و لاابالی یا خائن معرفی شدهاند، شگفتزده شوند.
4⃣ برای دقیقتر شدن تحلیل باید روشن شود که ابعاد کارشناسی موجود نسبت به مقوله تورم چیست؟ ادبیات تخصصی دانشگاه، معتقد است که اگر نظام اسلامی بر جهتگیریهای خارجیِ ضد استکباری و جهتگیریهای داخلی عدالتمحور پافشاری کند، نمیتوان مسائل اقتصاد کلان (از جمله نرخ تورم و اشتغال و ارزش پول ملی و...) را چاره کرد. از طرف دیگر ادبیات تخصصی حوزه، بررسیهای کارشناسی نسبت به مسائل پیچیده اداره کشور را امری عقلایی میداند که خارج از حیطه دین و خطابات شارع است، لذا مسئولیتی نسبت به ناهنجاریهای اقتصادی نمیپذیرد. از سوی دیگر ادبیات انقلاب و رهبران آن با فهم عمیق از ابعاد تسلط کفر بر مقدرات امت اسلام و برخلاف عرف رایج در اداره کشورها، جهتگیریهای الهی (مبنی بر کفرستیزی در خارج و عدالتمحوری در داخل) را پیگیری کردهاند اما برای جریان آن در موضوعات اقتصادی، مواجه با دو بازوی کارشناسی هستند که مسئولیتی نسبت به این آرمانها نمیپذیرند.
5⃣ مدیران کشور نیز طی چند دهه در حل چالشهایی همانند ضعف تولید ملی، نرخ تورم بالا، بیکاری گسترده موفق نبودهاند بلکه در تعیین مصداق عینی عدالتمحوری در موضوعات اداره کشور دچار اختلاف بودهاند: گروهی با تکیه بر آثار پرداخت یارانه به مردم در افزایش نقدینگی و تورم ناشی از آن و بالتبع کاهش قدرت خرید مردم، چنین پرداختهایی را در میانمدت، موجب گسترش فقر برای محرومین و ضد عدالت توصیف میکنند و گروهی دیگر با تکیه بر افزایش قیمت کالاها بر اثر افزایش قیمت بنزین، ارز و...، عدم پرداخت یارانه را به معنای رهاکردن قشر مستضعف در برابر موج جدید گرانی و مصداق بارز بیعدالتی میدانند و قسعلیهذا...
✅ حسینیه اندیشه
@HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔹بخشهایی از تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن «2»🔹
📝 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطهی اقتصادی»
6⃣ در چنین فقدانی از عقلانیت کارشناسی و محاسبات فنّیِ متناسب با جهتگیری انقلاب اسلامی، رهبری در مواجهه با ضرورتهای اجرایی که توسط دولت یا سایر قوا برای گذران روزمرهی امور کشور مطرح میشود، از آن حمایت میکند. البته نمیتوان در این میان، سهم عواملی مانند تبدیل سریع اعتراضات به مشکل امنیتی و تحرکات مسلحانه در شهرهای کوچک، حفظ ساختارهای قانونی و ثبات سیاسی از تزلزل در برابر اردوکشی خیابانی و... را در شکلگیری موضع مقام معظم رهبری نفی کرد.
7⃣ بنابراین از این بُعد در شرایطی مشابه با دوران مشروطه (اختلاف علماء پیرامون موضعگیری نسبت به موضوع کلان اجتماعی و حذف هر دو گروه توسط دشمن و انزوای طولانیمدت روحانیت و تسلط مجدد کفر) قرار داریم: بخش اعظمی از علماء و فقهاء و متدینین احساس خطر خاصی نسبت به کارشناسی اقتصادی ندارند و دسته معدود دیگر، علیرغم درک وجدانی از خطرات آن در تسلط کفر بر جامعه اسلامی، ناچارند بدون هیچ تجربه پیشینی، به آزمون و خطا بپردازند تا در طول زمان به نحوه مواجهه با آن دست پیدا کنند. روشن است که در چنین فضایی از «مشروطهی اقتصادی»، هزینههایی مشابه آنچه در مشروطه سیاسی رخ داد، انتظار ما را میکشد؛ هزینههایی چون: مصرف شدن آبروی رهبری برای رفع اضطرارهای اجرایی، تداوم ناامنی اقتصادی و کاهش اعتماد به کارآمدی نظام و خطر آسیب دیدن به پایگاه مردمی آن و... .
8⃣ عبور از «مشروطهی اقتصادی و هزینههای سنگین آن» با پذیرش مسئولیت واقعی نسبت به «جریان قاعدهمند آرمانهای انقلاب در محاسبات کارشناسی» ممکن خواهد شد که این امر از طریق تکامل فقاهت و تحول در علوم کاربردی دانشگاه بر یک مبنای واحد (یعنی پشتیبانی علمی از ادبیات انقلاب) میسر خواهد شد. البته در مواجهه با این چالش در «کوتاهمدت»، باید با ارتقاء ظرفیت قشر جوان متدین و انقلابی و فعال کردن آنها در مهمترین اماکن اجتماع متدینین یعنی مساجد جامع و هیئات بزرگ و نمازهای جمعه، «مناظرات علمی و صریح و بیپرده» را در موضوع علل تورم پایدار در ایران راهاندازی کرد تا هم نهاد انقلابی ـ علمیِ جدیدی برای مطالبه و اعتراض نسبت به ناهنجاریها با میدانداری قشر انقلابی شکل بگیرد و هم نیازهای اجتماعیِ مغفول در میان جدلهای سیاسی، از طریق مباحثات صریح علمی، روشن و آشکار شود.
✅ حسینیه اندیشه
@HossiniehAndisheh
🗂 لینک متن مشروح تحلیل فوق 👇👇👇
بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه اقتصادی.pdf
237.3K
📖 متن مشروح تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن
🔷 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطهی اقتصادی»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙«تحلیلی جدید از منزلت حضرت معصومه (س) در شکستن تئوری قدرت متداول در زمان امام رضا(ع) و تطبیق آن بر چالشهای اقتصادی نظام جمهوری اسلامی »
🔘 حجت الاسلام محمدصادق حیدری
☑️ سالروز رحلت حضرت معصومه(س)، 16 آذر 98
▪️مکان: مدرسه فقهی شمس الشموس(ع)
✅ @HossiniehAndisheh
🔅تفاوت تقوای فردی با تقوای اجتماعی؛ مرحوم علامه آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔷 نظام انگیزش با عمل درست میشود؛ در حالی که محیط عملی ما بسیار بد است! یعنی ما حداکثر محیطی را که داریم این است که راه درویشی را بروند. ما [در مبنای ما] نیز به عبادت، زیارت و ذکر معتقد هستیم؛ اما به اندازه یک هفتم! دو هفتم باید کار فکری کرد و چهار هفتم به طبقهبندی امور اجتماعی پرداخت!
🔹مقصود از پرداختن به طبقهبندی امور اجتماعی، موضع گیری در امور اجتماعی است. تقوا شامل تقوای فردی، تقوای فکری و تقوای اجتماعی میشود. باید به تقوای اجتماعی چهار هفتم بهاء داد. آقایان انجمن حجتیه یا بعضی آقایان دیگر مورد پسند نیستند در حالی که تقوای فردی شان کم نیست و حتی بعضی از اینها در امور معنوی تا غش کردن نیز پیش میروند؛ اما اینها در جنگ نمیآمدند، موضع گیری عملی و طرفداری هم نمیکردند؛ لااقل در این باره تحلیل هم نمیکردند؛ چه بسا تحلیل هایشان نتیجه میداد که مردم از کارهای انقلابی دست بکشند. از نظر فرهنگستان علوم اسلامی، این همان معنای پرورشی است که تقوا را فردی تعریف میکند؛ در حالی که تقوا، نظام انگیزش است و از این منظر حتماً تقوای اجتماعی، بالاترین حد تقوا میباشد.
🔹تعریف تقوای اجتماعی این است که ارتباط با آمریکا را حرام بدانید خیلی شدیدتر از حرام بودن زنا یا لواط. هردو حرام اند، ولی این کدام حرام است و آن کدام حرام؟! آن حرام، اقامه زنا هست! «جنگ با اقامه» حرف اول را میزند! «جنگ با اشاعه» و بعد «جنگ با تخلف» در رتبه دوم و سوم قرار داد.
غرب قطعاً جزء اقامه کنندگان زنا، لواط و کلیه خبائث است! و بالاتر از همه، اقامه کننده ماده پرستی است! آیا این از هوشمندی است که کسی بگوید هم میشود آدم در دل انگلستان متقی باشد و هم میشود با انگلستان یا امریکا یا آلمان سازش کرد؟! متأسفانه میگویند: «حالا اگر سازش نکنیم، چه کار کنیم؟! آیا همیشه زندگی مان را تعطیل کنیم؟!» پاسخ این است که یک کسی از آنها را که رئیسشان هست معین کن، کسی که از همه پرچمش بلندتر است، با او مرتباً دعوا کن؛ یعنی همان کاری که قبلاً امام خمینی(ره) و الان مقام معظم رهبری انجام میدهند. بعضی به زور و ضرب کار میکنند که مقام معظم رهبری از این دعوا دست بردارد و میگویند: «خوب است که اسم مان از لیست کشورهای انقلابی در بیاید». فرهنگستان علوم اسلامی میگوید که کار و گفته فوق از بی تقوایی است! بدتر از لواط هر شب و زنای هر روز است! بدتر از عرق خوری است! آیا تقوا را فقط به تقوای فردی تعریف میکنیم؟! یعنی آیا مثلاً بر عمل آن دراویشی هم که زمان معصومین، حاشیه نشینِ دستگاه بنی عباس بودند، میتوانیم صحّه بگذاریم؟! آیا عمل سفیان ثوری را میتوانیم امضاء کنیم؟! آیا ما میتوانیم عبدالله عمر را تصدیق کنیم؟! ابداً چنین حرفهایی را قبول نداریم.
🔹باید برای افراد جامعه از جمله اعضای نیروی انتظامی روشن بشود که درگیری با اقامه کنندگان کفر و شرک بین المللی و یادگیری مناسک آن، بالاترین وظیفة الهی ـ انسانی است؛ تقوا نیز در درجه اول، پرهیز از سازش با این اقامهکنندگان است به گونهای که در هیچ سطحی سازش نشود؛ در درجه دوم، درگیری با اشاعه فساد است؛ در درجه آخر درگیری با فساد خرد است. حساسیتها باید در این درجات پرورش پیدا کند.
@HossiniehAndisheh
#اطلاعیه_فوری
💠 تحلیل و تبیین بیانات رهبری پیرامون گرانی بنزین و حواشی آن
باعنوان «بنزین، تورم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه اقتصادی» همراه با ارائه راهکار جهت اعتراض قاعده مند نسبت به تصمیمات مسئولان
🎙 سخنرانی: اندیشمند انقلابی حجت الاسلام احمد زیبایی نژاد
🔸 پس از نماز جمعه (6 دی ماه) در مصلی قدس قم _ در جمع نماز گزاران جمعه
13981006-Zibaeinejhad-MosallaQods_0.mp3
8.86M
🎙 صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام احمد زیبایی نژاد
💠 تحلیل و تبیین بیانات رهبری پیرامون گرانی بنزین و حواشی آن
باعنوان «بنزین، تورم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه اقتصادی» همراه با ارائه راهکار جهت اعتراض قاعده مند نسبت به تصمیمات مسئولان
🔸 مصلی قدس قم _ در جمع نمازگزاران جمعه (6 دی ماه 98)
✅ @HossiniehAndisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شهادت سردار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی و همسنگران دلاورش را به حضرت بقیه الله اعظم (عج) و آیت الله العظمی نائب الامام خامنه ای و مجاهدین و رزمندگان سپاه اسلام در همه جهان و مردم ایران تبریک و تسلیت عرض می کنیم
🎥بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر میشود
🔹امام خمینی(ره): با ریختن خون عزیزان ما، تایید شد انقلاب ما. بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا میکند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر میشود. ما از مرگ نمیترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید.
🔅دعوت به تمرین دستهجمعیِ انتقام؛ در چالش با کارشناسی مادیِ مخالف انتقام🔅
🔹نه فقط چهرهی مردمی که در تشییع پیکر حاج قاسم شرکت کردند که حتی حالتِ عابرانی که اخبار سیما با آنها مصاحبه کرد، یک تصویر واضح و واحد را نشان میداد: ترکیبی از حزن همگانی و خشم دستهجمعی در یک ملت. چنین ترکیبی معمولاً وقتی ساخته میشود که شخصیت و هویتِ یک جامعه ضربه خورده باشد. جامعهای که با انقلاب اسلامی، تغییر هویت داده و نفرت از اجنبی/ظالم/مستکبر/کافر و مبارزه با آن، به بخشی اساسی در وجدان عمومیش تبدیل شده.
🔹اگر خمینی کبیر با ساقطکردن شاه، نوکر امریکا را از ایران بیرون کرد و عملاً «دو گانه شرق و غرب مادی» را به «#دوگانه_اسلام_استکبار» (ر.ک بیانیه گام دوم) تغییر داد، این بدان معناست که نظام اسلامی، مهمترین ملاک مشروعیت و هویت خود و جامعه را به ایجاد امنیتِ «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی» برای کلمه توحید در مقابل حملاتِ «بتپرستی و جاهلیت مدرن» (دینِ دنیاپرستی) تعریف کرده؛ پس به حکم فطرت، وجدان مستضعفین عالم به سوی انقلاب معطوف شده و مرزهای جمهوری اسلامی عملاً تا قلوب ستمکشیدهی آنها تسری یافته. لذا رهبری برای حفظ و تداوم میراث امام، بخش بزرگی از قدرت امریکا در منطقه را نیز از خاورمیانه بیرون کرد و به تعبیر مکرر امریکاییها، ایران یک «نظام انقلابی» باقی ماند و به یک «بازیگر مسئولیتپذیر در دهکده جهانی» تبدیل نشد.
🔹روشن است که مهندس تداومِ این دوگانه اسلام_استکبار در مقیاس منطقه و در عرصه سیاسی و نظامی و امنیتی و بزرگترین چهرهی کف میدانِ این درگیری، کسی نبود جز #حاج_قاسم_سلیمانی که هویت امریکا در خاورمیانه را عملاً لگدکوب کرد و لذا بعد از شهادتش، ترامپ پرچم امریکا و نماد هویت ایالات متحده را توییت کرد. پس ریختهشدن خون حاجقاسم قویترین برهان عملی بر انقلابیماندنِ نظام جمهوری اسلامی و خلوص رهبری و همکارانش در تداوم چهلسالهی هویتی است که بر مبنای درگیری اسلام با کفر و استکبار تعریف شده و البته به همین دلایل، مقیاس ضربه دشمن، در سطح ضربه به هویت انقلاب است.
🔹از این منظر، تصمیم امریکا از مکر پیچیده ای ناشی میشود: بعد از شکستهای مکرر (تسلیمنشدن ایران در برابر شدیدترین تحریمها، تحقیر شدن امریکا پس از رد میانجیگری ژاپن، افتضاحِ بیپاسخگذاشتن اسقاط پهپاد، شکستِ موجسواری بر اعتراضات آبان و...) که در برآیند خود معنایی جز دست برتر ایران در جنگ ارادهها ندارد، بهترین گزینه میشود هدفگرفتنِ همان هویت ملی که حاجقاسم سالها آن را نمایندگی میکرده. اینجاست که به زعم دشمن، نظام تصمیمگیری در ایران، میان دو محذور «پاسخ متناسب با ضربه هویتی و در نتیجه احتمال بالای آغاز جنگ» و «پاسخ نامتناسب با ضربه هویتی و در نتیجه پذیرش برتری امریکا در جنگ ارادهها» گرفتار میشود.
🔹پس #انتقامی که واقعا سخت نباشد، نه تنها هویت انقلابی ملی را دچار سرشکستگی خواهد کرد بلکه دست برتر در تعیین میدان و قواعد درگیری را در اختیار امریکا قرار خواهد داد. در واقع این یک موقعیت درجه یک در جهت «#تمرینِ_دستهجمعیِ_انتقام_گسترده» برای حفظ و ارتقاء هویت انقلاب است؛ چیزی که توانمندی یک جامعه دینی در انجام آن، حرکتش را در جهت «#ظهور_منتقم» با سرعتی تصاعدی بالاخواهد برد.
🔹اما نباید در این میان #بزرگترین_مانع_انتقام را به فراموشی سپرد: #محاسبات_کارشناسی_مادی که هنگام تصمیمگیری به نرخ دلار، میزان صادرات و واردات تکنولوژی و سرمایه، خطراتِ متوجه به زیرساختهای توسعه، بمباران و از بینرفتنِ میلیاردها دلار و دههها تلاش برای سازندگی و وابستگی مردم به سبک زندگی و رفاه غربی اشاره میکنند. یعنی همان چالشی که نقش اصلی را در پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر توسط امام راحل داشت و بدلیل عدم تمرکز نخبگان بر یافتن پادزهر، همواره جمهوری اسلامی را در ایجاد امنیتِ «فرهنگی و اقتصادی» برای کلمه توحید، دچار چالش کرده و مانع تسرّی دوگانه اسلام _ استکبار از عرصه سیاسی، به عرصه فرهنگی و اقتصادی شده. اما سرپیچی از این محاسبات و قبول ریسک برای گسترش دایره #انتقام و نیفتادن در دام ترامپ برای واکنش محدود و تصنعی، همان چیزی است که میتواند ما را از این مدار بسته نجات دهد و با شکستن ابهّت توصیههای کارشناسی مادی، فضا را برای نقد و تغییر و جایگزینی آنها فراهم کند.
🔷 خلاصه اینکه: تاریخ، معطل ماست تا موانع پیچیدهی خونخواهی را بشناسیم و #مردِ_انتقامِ_گسترده شویم و آدابدانِ خونخواهیِ همهجانبه؛ که اباجعفر علیهالسلام فرمود: «به خدا قسم [گرچه] قاتلان اباعبدالله کشته شدند [اما] هنوز خونخواهی حسین انجام نشده است» (کاملالزیارات/ص63)
✍ حسینیه اندیشه
#حاج_قاسم_سلیمانی
#تمرینِ_دستهجمعیِ_انتقام_گسترده
#محاسبات_کارشناسی_مادی
✅ @HossiniehAndisheh
🔷 قدرت روحی مؤمن برای خطرپذیری در سطح اجتماعی؛ بالاترین اسلحه
🔅آیت الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔹 در انقلاب ما چه در جنگ، چه در مقابل شاه، خون بر شمشیر پیروز بود، نه اسلحه در برابر اسلحه. نظام پرورشی اسلام انسان را تبدیل به اسلحه میکند، آن هم بالاترین اسلحهها. هیچ سلاحی در اسلام بالاتر از بنده مؤمن نیست. قدرت روحی مؤمن و به استقبال خطر رفتن و «ریسک خطر» را به حداکثر رساندن به صورت اجتماعی، از کلیه آیاتی که درباره قتال با کفار هست، در قرآن ظاهر است. مسئله، مسئله معامله با خدا است؛ خدا طرف خرید است.
🔸 مسئله برتری یک اعتقاد و یک قاطعیت است که بهصورت برتری تحرک سازمان درآمده. مسئله برتری یقین مؤمنین بر کفار است. یقین مؤمنین که در آن یک ذره اضطراب نیست، نسبت به یقین کفار به دنیا که در جنگ، احساس به خطر افتادن آن (دنیا) را میکنند و سراسر از خوف و اضطراب میشوند و تن به اضطراب کوچکتر میدهند؛ و وقتی به مرگ میرسند که اضطراب بزرگتر است، قدرت تصمیمگیری آنها شدیداً تضعیف میشود.
🔹 به حداکثر رساندن ریسک خطر، اگر خلق و خوی همه یک ملت و مجموعه شد، تکنولوژی متناسب با خودش را برای توسعه قدرت میطلبد. سنخ تکنولوژی نظامی آن با سنخ تکنولوژی کسی که میترسد از جان خود و ریسک را به حداقل میرساند متفاوت است.
🔸 این دو ماشین جنگی، لوازمشان یکی نیست. اینجا تشریفاتی برای رئیس نمیخواهند. رئیس با همه مؤمنین داخل یک صف میایستد، نماز میخواند، یک گونه وضو میگیرد. بر خلاف دستگاه کفار که الگوی خوراک، خواب، نشست و برخاست، و امنیت رئیس را متفاوت میگذارند، تا وجودش را طوری بکنند که دیگران بپذیرند که باید فدای او بشوند. [در سازمان ایمانی] چنین چیزی نیست. مدیر جنگ، راسختر از همه، جلوی دشمن است.
🗄 کد پژوهش 186 - جلسه 3 (1372)
#حاج_قاسم_سليمانی
#خطرپذیری_اجتماعی
#جنگ_اعتقادی
#شهادت_طلبی
#یقین_اجتماعی
#انتقام_سخت
✅ @HossiniehAndisheh
🔴 اطلاعیه
🔅با توجه به سخنان اخیر ریاست محترم جمهور (26 دی 98) درباره ارتباط منطقیِ بین «روابط خارجی حسنه با قطبهای توسعه» و «شکوفایی اقتصاد ملی»، باید توجه داشت این تحلیل برآمده از عقلانیت و معادلات کاربردی علم اقتصاد رایج و «الگوی توسعه پایدار و همهجانبه» میباشد و «حسینیه اندیشه» ضمن آنکه همگان را به کنارگذاشتنِ برخوردهای سیاسی و جناحی با این نوع سخنان دعوت میکند، در پاسخ به مطالبه ریاست محترم جمهور (ارائه مدل اقتصادی بدون "محوریت" ارتباط با قطبهای توسعه جهانی)، جزوه «کلیات طرح پیشنهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با تعریف جدید از درونزایی و برونگرایی» را منتشر مینماید.
#انتقام_سخت
#قوی_شدن
#شکستن_موانع_انتقام_سخت
#قطع_وابستگی_به_اقتصاد_جهانی
✅ @HossiniehAndisheh
👇👇👇👇
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔴 اطلاعیه 🔅با توجه به سخنان اخیر ریاست محترم جمهور (26 دی 98) درباره ارتباط منطقیِ بین «روابط خارجی
«اقتصاد مقاومتی» با تعریف جدید از درونزایی و برونگرایی ـ حسینیه اندیشه.pdf
462.3K
📒جزوه «کلیات طرح پیشنهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با تعریف جدید از درونزایی و برونگرایی» (قطع وابستگی به اقتصاد نظام سرمایهداری)
#انتقام_سخت
#قوی_شدن
#شکستن_موانع_انتقام_سخت
#قطع_وابستگی_به_اقتصاد_جهانی
✅ @HossiniehAndisheh
13981104-Shab01-Fatemieh2-02Sokhanrani_Heydari_1.mp3
15.04M
🎙صوت سخنرانی #شب_اول_فاطمیه
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🗓جمعه، 4 بهمن 98
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_اول_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاسل
📝 #چکیده_شب_اول سخنرانی فاطمیه 1441 (4بهمن98)
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
▪️حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🔹مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه اخیر، به ضرورت یادآوری #ایّام_الله و جلوگیری از فراموشی آن در غبار اتفاقات دیگر تأکید فراوانی نمودند. #ایّام_الله روزهای ظهور غلبهی دستگاه خدای متعال است که در آن دست قدرت خداوند دیده میشود.
🔸با این معیار #عید_غدیر نیز - به عنوان عیدالله الاکبر- یوم الله به شمار رفته و فراموشی آن از جملهی فراموشی #ایام_الله به حساب میآید؛ خصوصا با همهی تأکیدهای مکرّر و اتمام حجّتهای متعدد بر حق جانشینی ایشان. البته ابلاغ ولایت توسط پیامبر(ص) در روز #غدیر، یکی از این اتمام حجتها به شمار میآید و باید معجزات تکوینیای چون فرود آمدن ستارهی آسمان در منزل امیرالمومنین(ع) را نیز به چنین اتمام حجتهایی افزود. روایاتی که در توضیح شأن نزول سوره نجم در مصادر روایی شیعه و اهل سنت وارد شده است، اشاره به چنین معجزه تکوینیای دارد.
چطور این فراموشی به جایی میرسد که بلافاصله بعد از رحلت نبی اکرم(ص)، غصب خلافت صورت میگیرد و به آن اکتفا نشده بلکه آن چنان مصائب سنگینی را نیز بر سر حضرت زهرا(س) درمیآورند؟!
🔹درس گرفتن از حوادث پس از رحلت پیغمبر(ص)، برای جلوگیری از تکرار آن در «عصر غیبت» و جلوگیری از فراموشی #ایام_الله بسیار بااهمیّت است.
🔸رسول اکرم(ص) در نهضت خود برای آن که کلمه #توحید را محقق کنند و #امنیت را برای خداپرستی و توحید فراهم نمایند، با همه صاحبان مناصب اجتماعی-چه نزدیک و چه دور- درگیر شدند و وقتی سرشان را بر زمین گذاشتند همه کسانی که صاحبان این #روابط_اجتماعی بودند و منتفع از آن بودند، آماده بودند که انتقام کامل و تمام عیاری از نزدیکترین افرادِ به این نهضت و به این شعار بگیرند. مظهر درگیری با آن قدرتها پس از نبی اکرم(ص)، حضرت امیرالمومنین(ع) بودند. در نظام #قبیله_محور، اگر فردی از قبیلهای کشته میشد تمام آن قبیله خون خواهش میشدند و عظمت و اقتدار قبائل اساسا به چنین امری تعریف میشد، به همین دلیل کسی جرئت درگیری و قتال با مشرکین را نداشت و تنها کسی که با شجاعت پا در میدان میگذاشتند امام علی(ع) بودند. به همین دلیل از او کینه بر دل داشتند و تمایل نداشتند که او ولی و خلیفه پس از پیغمبر گردد و پس از رحلت پیغمبر(ص) افرادی با تکیه بر جامعهشناسی دقیق، بر موج این کینه و نفرت ِحاصل از به هم خوردن هویتها و مناصب و #روابط_اجتماعی، سوار شدند و فضای اجتماعی را به گونه ای مدیریت کردند که حضرت ولایت جامعه را به عهده نگیرند.
🔹با این اخلاق #قبیله_محوری که مظهر دنیاپرستیِ روسای قبائل بود و با آن حاکم و محکوم و #نظم_اجتماعی درست شده بود، قرنهای متمادی امم مختلفی فریب خورده بودند اما پیامبر اکرم(ص) به همراه امیرالمومنین(ع) در 13 سال این رابطه جهانی- و نه فقط #رابطه_اجتماعی- را شکستند و توانستند حکومتی را تأسیس کنند.
🔸#انقلاب_اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و با همراهی ملت ایران، توانست با تمسک به راه نبی اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع)، روابط سیاسی مدرن مادی و دوگانه «یا شرقی یا غربی» را شکسته و اسلام را از خرده فرهنگ به یک طرف معادلات جهانی تبدیل کند و دوگانه «اسلام و استکبار» را در عالم جایگزین نماید و توانسته است با وجود -به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم- «وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند» 40 سال مقاومت کند و باقی بماند.
🔹اما خطر آن وسوسه ها همچنان ما را تهدید میکند؛ چرا که روابط سیاسی،فرهنگی،اقتصادی مادی جهانی همچنان به صورت همه جانبه ما را در معرض تغییر سیرت انقلابی مان قرار می دهد و میتواند #ایام_الله را به فراموشی بسپارد و این گونه آن قدرت الهیای که ایجاد شده است در معرض خطر قرار بگیرد.
☑️ ان شاء الله تفصیل این مطلب در جلسات آینده توضیح داده خواهد شد.
✅ @HossiniehAndisheh
13981105-Shab02-Fatemieh2-03Sokhanrani_Heydari_.mp3
12.48M
🎙صوت سخنرانی #شب_دوم_فاطمیه
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🗓شنبه، 5 بهمن 98
✅ @HossiniehAndisheh
عنوانگذاری محتوایی بیانات حضرت آقا در نماز جمعه 27 دی98.pdf
724.5K
📝عنوانگذاری محتوایی برای «فهم قاعدهمندِ» بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه 27 دی 98
🔆 یادآوری « #ایام_الله» در حوادث اخیر از طریق:
#شناسایی_ایام_الله،
#ارزش_گذاری_ایام_الله،
#جلوگیری_از_فراموشی_ایام_الله،
#تعیین_مسئولیت_در_برابر_ایام_الله در مقیاس #ایران و #جهان_اسلام
✍ حسینیه اندیشه
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
📝عنوانگذاری محتوایی برای «فهم قاعدهمندِ» بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه 27 دی 98 🔆
🔴🔴🔴
هرگونه بهرهبرداری، انتشار، تکثیر و استفاده از این متن، با نام هر شخص و هر سازمان و هر نهادی بلامانع است (با رعایت امانتداری در حفظ محتوای آن)
در صورت لزوم به فایل word آن به مدیر کانال پیام ارسال نمایید
13981106-Shab03-Fatemieh2-02Sokhanrani_Heydari_0.mp3
17.89M
🎙صوت سخنرانی #شب_سوم_فاطمیه
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🗓یکشنبه، 6 بهمن 98
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_دوم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاسل
📝#چکیده_شب_دوم سخنرانی #فاطمیه 1441 (5بهمن98)
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
▪️حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🔹نبی اکرم(ص) بوسیله کمک و حمایت امیرالمومنین(ع) با #روابط_اجتماعی مادی حاکم درگیر شد. لذا همه کسانی که با نهضت نبوی مناصب و مشتهیات خود را از دست داده بودند، احساس میکردند با این انقلاب، فرمانشان دیگر جریان نمییابد و کم کم زیردستانشان جرئت مقابله با آنان پیدا میکنند. لذا مدتها قبل از رحلت پیامبر(ص)، برای تشکیل امت نفاق تلاش کردند و پس از رحلت ایشان، از فرصت پیش آمده استفاده خود را نمودند و میوه مد نظر خود را چیدند و سقیفه را رقم زدند و درنتیجه نه تنها همه اتمام حجتها و مظاهر قدرت الهی فراموش گردید بلکه تا جنایت شهادت حضرت زهرا(س) نیز پیش رفتند.
🔸اساسا سقیفه بنی ساعده، صرفا یک سایهبانی که زیرش چند نفر جمع بشوند نبود بلکه مظهر #روابط_اجتماعی قبیلهمحور بود. «سقیفه» مرکز تصمیمگیری فرهنگِ قبیلهمحور نسبت به اوضاع «مدینه» بود. در برخی از روایات منقوله ائمه معصومین(ع)، آمده است که مردم پس از رحلت پیامبر(ص) به جاهلیت بازگشتند و حتی انصار به هنگام بیعت با «سعدبن عباده» در «سقیفه بنی ساعده»، همان رجزها و شعارهای دوران جاهلیت را در تجلیل او میخواندند.
🔹انقلاب اسلامی نیز به رهبری امام خمینی(ره) و همراهی ملت ایران، #روابط_سیاسی_مادیِ «یا شرقی،یا غربی» را شکست و دوگانه «اسلام و استکبار» در جهان حاکم کرد؛ لذا همان گونه که پس از نهضت نبوی جنگهای متعدد ایجاد شد، دشمنان انقلاب نیز بحرانهای امنیتی و جنگ تحمیلی را بر کشور ایران تحمیل نمودند.
🔸پس برای دعوت به توحید، باید #نظم_اجتماعی_مادی شکسته شود تا منطقه تنفسی برای پرستش خداوند ایجاد گردد و از آن جا که نظم اجتماعی حاکم، صاحبانی دارد قطعا به مقابله میپردازند و جنگ هایی به پاخواهند کرد.
🔹اگر به گفت و گوهای برخی اصحاب با نبیاکرم (ص) پیش از جنگ بدر مراجعه کنیم میبینیم که عده ای از آنان نیز پس از تصمیم نبی اکرم برای جنگ با سپاه قریش ترسیدند و به پیامبر(ص) میگفتند که در مقابل ما قبیله قریش با تمام عظمت و قدرتش است که تا کنون ذلیل نشده است. در جنگ تحلیلی نیز این شبهات به نحو پیچیدهتری مقابل ما قرار گرفت و عده ای بر اساس عقلانیت کلاسیک نظامی میگفتند: «چطور با ارتش صدام بجنگیم که از نظر قدرت نظامی، بر ما غالب است؟! تمام قدرتهای جهانی از او حمایت میکنند، جنگ افزارهای سنگین و مختلفی در اختیارش قرار دادهاند و همچنین از جهت اطلاعاتی، قویترین سرویسهای جاسوسی دنیا او را پشتیبانی مینمایند. اما در مقابل، ارتش ما فروپاشیده است، فرماندهان ارشدش رفتهاند و استفاده از ابزارهای جنگی را نیز بلد نیستیم. چرا که تا کنون ارتش وابسته به مستشاران آمریکایی بوده است».
🔸در این فضا با توجه به دستور امام راحل که باید زمینهای از دست رفته باز پس گرفته شود، در نیروهای مومن انقلابی شجاعتی ایجاد شد که توانستند در معادلات جنگ و علم جنگیدن به صورت تجربی و میدانی تغییراتی انجام دهند. لذاست که در نوشتههای امثال شهیدحسنباقری میبینیم که میگوید: «این نحوه جنگیدن فایده ای ندارد و باید استراتژی جنگ را عوض کرد». این همان شجاعتی است که در عقلانیت و روابط کلاسیک نظامی دست میبرد و عقلانیت جنگی و طراحی عملیات را بر محور شهادتطلبی عملا تغییر میدهد.
🔹پس رقم خوردن ایام اللهِ فتح خرمشهر ــ که امام گفتند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» ــ به خاطر آن بود که جلوی قدرت عینی روش مرسوم جنگیدن در جهان تسلیم نشدیم بلکه در آن تغییراتی صورت گرفت؛ نه این که صرفا با شعار یا حسین و با اخلاص پیروزیها رقم بخورد بلکه همان طور که رهبری برای #شهید_قاسم_سلیمانی فرمودند، این شجاعت روحی و اخلاص با «تدبیر» ترکیب شده بود. این تدبیر یعنی به این نتیجه برسید که برای شهادت طلبی چه لوازم عقلی و تخصصی و علمی و تجربی و میدانی ایجاد بکنید. این با جنگیدن برای حفظ جان که در جنگهای کلاسیک رائج است، خیلی تفاوت دارد .
✅@HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_سوم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاسل
📝#چکیده_شب_سوم سخنرانی #فاطمیه 1441 (6بهمن98)
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
▪️حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔹در روایتی منقول از امیرالمومنین(ع) وقتی سائل از علت کنار گذاشته شدن ایشان و حاکم شدن خلیفه سوم پرسش میکند و از حضرت میخواهد تا تلاش نماید که حکومت را به دست بگیرد؛ حضرت پاسخ میدهند: «آیا فکر میکنی که اگر مردم را به خود دعوت کنم 10 درصد آنان با من بیعت میکنند؟! من امید ندارم حتی 2 درصد آنان بیعت بکنند. چنین اتفاقی به این دلیل است که مردم به قریش مینگرند و قریش میگوید: اهل بیت(ع) خودشان را افضل از دیگران و اولیای امر میدانند و برای ما هیچ سهمی از قدرت قائل نیستند لذا اگر آنان به قدرت برسند به هیچ کس سهمی از قدرت داده نمیشود ولی اگر در غیر آنان باشد قدرت بین آنان میچرخد.
🔸اصحاب سقیفه همانند همه منافقین در ابتدای امر #روابط_کفر_آمیز قبیلهمحور را به صورت علنی و صریح مطرح نکردند بلکه آن روابط را در پوششی دینی یعنی «شورای مسلمین» مطرح نمودند و همین شورا وسیله تبدیلی برای آشکار شدن قبیله محوری گردید.
🔹در عصر حاضر نیز به تعبیر #بیانیه_گام_دوم: «شرق و غرب مادی جهان را به خود تقسیم کرده بود» و قدرت و آیات الهی و حقانیت دین را به انزوا برده و آن را خرده فرهنگ کرده بود. زیرا تأمین حتی سادهترین نیازهای زندگی مردم مثل نان و آب محتاج « #علم، #تکنولوژی و #سرمایه » فراوان است که تأمین این 3 در دست ابرقدرتهای شرق و غرب بود.
🔸اما حضرت امام(ره) با تکیه به قدرت الهی و #ایمان مردم ایران و با طرح شعار «نه شرقی و نه غربی»، این الزام عینی و ادبیات علمیاش را شکست. به عبارت دیگر هیبت #کفر_مدرن جهانی شکسته شد. بله؛ حکومت اسلامی نیز مسئول تأمین نیاز مادی مردم هست ولی آیا زندگی مادی «محور» باشد یا «تابعی» باشد از پرستش خدای متعال و قدرت مؤمنین در مقابل قدرت کفر؟
🔹قدرتهای استکباری جهان پیش بینی میکردند انقلاب اسلامی بیشتر از 6 ماه دوام نمیآورد چون میدیدند که برای تأمین نیازمندیهای مردم، بهرهمندی از علم و سرمایه و تکنولوژی ضروری است و نظام اسلامی نیز با صاحبان این ضروریات درافتاده، بنابراین تاب مقاومت نخواهد داشت. ولی همان طور که در #بیانیه_گام_دوم آمده است: نظام اسلامی «در برابر همه وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرد»؛ اساسا کارآمدی نظام هم با همین امر معنا مییابد.
🔸به نظر میرسد شهادت #حاج_قاسم_سلیمانی، حجت الهی بر حقانیت نظام اسلامی بود چرا که با وجود همهی این وسوسهها و الزامهای عینی برای زندگی در قرن حاضر، به گونهای در پیگیری آرمانهایش مصر بوده و با نظام استکبار درگیر شده است که آنان مجبور شدند علنا یک مقام رسمی کشور را ترور کنند. این بیانگر اوج #اخلاص و #صداقت رهبری از یک طرف و اوج #ایمان و #غیرت_دینی ملت ایران از طرف دیگر است.
🔹اخلاص و ایمان مقام معظم رهبری یک اخلاص و ایمان ساده فردی نیست بلکه عظمتش به میزان عظمت کثرات موضوعاتِ #اداره_کشور است که در همه این موضوعات به ایشان فشار میآورند تا از این آرمانها دست بردارد، ولی ایشان با صداقت و بدون پشتیبانیِ دستگاههای علمی کشور، بر آنها ایستادگی کرده و نتیجهاش تولید قدرتی شده است که دشمنان مجبور شدند برای مهار این قدرت، آن جنایت بزرگ را مرتکب گردند و «فضاحت آمریکایی» را در جهان به بار آورند و البته #ایام_الله دیگری برای امت محمد و آل محمد(ص) رقم بخورد.
✅@HossiniehAndisheh
13981107-Shab04-Fatemieh2-03Sokhanrani_Heydari_0.mp3
15.24M
🎙صوت سخنرانی #شب_چهارم_فاطمیه
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🗓دوشنبه، 7 بهمن 98
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_چهارم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الا
📝#چکیده_شب_چهارم سخنرانی #فاطمیه 1441 (7بهمن98)
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
▪️حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔹گفته شد که «قبیله محوری» (به عنوان #روابط_سیاسی حاکم بر جهان در آن دوران) نقشی اساسی در فراموشی و به انزوا بردن #ایام_اللهی همانند غدیر داشت و موجب هجوم به خانه وحی و در نتیجه شهادت حضرت زهرا(س) شد. در تایید این مهم، وقتی یکی از جوانان ایرانی از «حذیفه» ــ استاندار مدائن در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) ــ میپرسد: «این اصحاب رسول خدا که صحیفه ملعونه را نوشتند چه خصوصیتی در آنها بود که همه مردم به سبب اینان نظرشان عوض گردید و دگرگون شدند؟» حذیفه پاسخ داد: «آنان رؤسای قبائل بودند که عده زیادی از مردم با آنان بودند و اطاعتشان میکردند».
🔸در زمانی که روابط سیاسی حاکم بر جهان به دست شرق و غرب مادی و دنیاپرست افتاده بود، #یوم_الله 22 بهمن رقم خورد و این #روابط_مادی را شکست و لذا «فرعونهای آرمیده در تخت قدرت» احساس خطر کردند و بر حذف فیزیکی انقلاب از طریق روابط و تخصص و علمِ حاکم بر «جنگ» متمرکز شدند که سختافزارهای نظامی پیچیده و گرانقیمت در آن محوریت داشت.
🔹اما با وجودِ عدم بهرهمندی ایران از سخت افزارهای نظامی پیچیده، توانستیم انگیزههای #شهادت_طلبانه را به منشأی برای تغییر در #روابط_نظامی و جنگی موجود تبدیل کنیم و آن را عامل پیروزی خود قرار دهیم. البته این بدان معنا نیست که با وجود شهادتطلبی به ابزار نیاز نداریم بلکه شهادتطلبی ابزار جدیدی برای خود تعریف میکند؛ به عنوان مثال وقتی عنصر شهادتطلب با ابزار سادهی «موتورسیکلت همراه آرپیجیزن» ترکیب شد، توانست کارآمدی یک تانک پیشرفته را خنثی کند.
🔸تغییر در #طراحی_نقشههای_عملیاتی نیز از جمله عناصر دیگر رقم زننده موفقیتهای ما در جنگ تحمیلی بود به عنوان مثال: به جای حمله به خط اول دشمن، خط دوم و سوم او را مورد هجوم قرار دادیم. البته این کار بسیار پر ریسک، نیازمند به اطلاعات دقیق از جغرافیای تحت تسلط دشمن بود و به همین دلیل خود فرماندهان در اطلاعات عملیات و بررسی خطوط دشمن حضور پیدا میکردند تا در این عملیاتهای بیسابقه و پرخطر، شخصا هدایت نیروهای خودی را به عهده بگیرند. البته این نوآوریهای معجزگون، برخاسته از تجارب میدانی بود و تبیین آن، نیازمند بررسیهای عمیق و مدیریت صدها پایاننامه است.
🔹علیرغم تحقق #ایام_الله در جنگ تحمیلی با مکانیزم فوق، نظام اسلامی در نهایت ناچار به قبول #قطعنامه_598 شد و حضرت امام #جام_زهر را نوشید. به نظر میرسد #علت_محوری_پذیرش_قطعنامه این بود که تجربههای موفق ابتدای جنگ، در مقابل دانش نظامی و کلاسیکِ متداول که هم استدلالش، هم ساختارهایش و هم سختافزارهای متناسب با آن موجود بود، نتوانست خود را تئوریزه کند و پایدار بماند و قابل انتقال به سطوح مختلف رزمی بشود. لذا در قالب ابداعات و تجربیات شخصی فرماندهان باقی ماند و بعضا با شهادت آن فرمانده از بین میرفت.
🔸بالاتر از آن، سایر عرصههای اداره نظام در اقتصاد و فرهنگ را نیز با این نحوه جنگ هماهنگ نکردیم. لذا سازمان برنامه و بودجه به عنوان مرکز محاسبات کشور اعلام کرد هزینه برای ادامه جنگ نداریم! یعنی وقتی نرمافزار اداره کشور، مادی بود و حوزه و دانشگاه نتوانستند نسخهای متناسب با آرمانها در اختیار نظام قرار دهند، وجود موارد زیادی از اخلاص و سادهزیستی مسئولین و فرماندهان ما در دهه 60 نیز نتوانست مانع قبول قطعنامه و نوشیدن جام زهر توسط امام(ره) شود.
🔹با توضیحات فوق، تفسیری نخبگانی از تاکید رهبری بر « #شجاعت توام با #تدبیر حاج قاسم» و همچنین « #مکتب_سلیمانی» شکل میگیرد. در واقع مکتبِ حاج قاسم سلیمانی، شکستنِ معادلات کلاسیک جنگ و حفظ و ارتقای آن تجارب میدانی موفق و تکیه بر آنها بود؛ آن هم در زمانی که به دلیل تئوریزه نشدن آن تجارب، بسیاری از همرزمان او مبتلا به #تخصص_متداول_جنگی شدند. آن بزرگوار با سازماندهی نیروهای مردمی شهادتطلبِ در منطقه، مهندس و #معمار_محور_مقاومت در بعد امنیتی و نظامی شد و توانست با هزینهای ناچیز، ابهت امریکا و هزینههای چند تریلیون دلاری آن در نقاط مختلف منطقه را به صورت همزمان ناکارآمد کند.
🔸البته این تجارب هنوز به علم و فرمول و قاعده تبدیل نشده و قابلیت بالایی برای انتقال و تعمیم پیدا نکرده و قائم به اشخاص محدودی است. به همین دلیل شهادت چنین ارکانی، آسیبهای جدی وارد میسازد و لذا باید گفت بخش اصلی ادامه راه حاج قاسم، #تئوریزه_کردن تجربیات بینظیر او و همرزمانش و سپس تعمیم آنها به سایر عرصههای اداره کشور است؛ به نحوی که شکستن معادلات و #محاسبات_مادی و طراحی محاسبات و #معادلات_الهی در #فرهنگ و #اقتصاد را نتیجه دهد و یوماللههای بعدی را محقق کند.
✅@HossiniehAndisheh
13981108-Shab05-Fatemieh2-03Sokhanrani_Heydari_0.mp3
14.92M
🎙صوت سخنرانی #شب_پنجم_فاطمیه
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
☑️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
🗓سه شنبه، 8 بهمن 98
✅ @HossiniehAndisheh
کانال رسمی حسینیه اندیشه
🎙صوت سخنرانی #شب_پنجم_فاطمیه 🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ» ☑️ حجت الاس
📝#چکیده_شب_پنجم (شب آخر) سخنرانی #فاطمیه 1441 (8بهمن98)
🔲 با موضوع: «بررسی عوامل فراموشی #ایام_الله در گذر تاریخ»
▪️حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔹عبدالله بن عمر در یکی از گفت و گوهایش با امیرالمومنین(ع) خطاب به حضرت میگوید:
«قریش چطور تو را دوست بدارد در حالی که در جنگ بدر و احد 70 نفر از بزرگان و اشرافشان را به قتل رساندهای؟!» و این گونه با صراحت به #روابط_سیاسی آن دوران اشاره میکند. حضرت نیز در پاسخ شعری میخواند: «ما ترَکت بدرٌ لنا مَذیقاً / و لا لنا من خلفنا طریقاً». به تعبیری میفرمایند جنگ بدر همه پلهای پشت سر ما را خراب کرد تا به جاهلیت برنگردیم. همچنین از امام سجاد(ع) پرسیدند که چرا قریش با امیرالمومنین(ع) دشمن بود؟ حضرت پاسخ داد: «امیرالمومنین(ع) کسانی از قریش را که وارد جنگ شدند، کشتند و آنان که در جنگ نبودند را به عاری و ذلّت کشاندند.» این روند تا آن جا پیش رفت که یزید ملعون گفت: «کاش بزرگانم که در بدر کشته شدند بودند و میدیدند چه انتقامی گرفتیم؟» پس حضرت به تبعیت از نبیاکرم(ص) به جنگ #روابط_اجتماعی و سیاسی جهانی رفتند و از صاحبان آن روابط خون بر گردن گرفتند.
🔸بیان شد که انقلاب اسلامی نیز توانست روابط سیاسی مادی قرن حاضر را بشکند. سپس با ایجاد فرهنگ جدید جنگیدن، به تمام مردم جهان نشان داد که «شرق و غرب» خواستند این نظام را نابود کنند ولی نتوانستند. هرچند به علت حاکم شدن عقلانیت کلاسیک، قطعنامه 598 پذیرفته شد؛ اما فرهنگ جنگ تحمیلیِ ما به تدریج، باعث «توسعه مقاومت» در جهان شد.
🔹البته بعد از جنگ تحمیلی و تثبیت نظام، به دلیل سر برآوردن #کارشناسی_مادی در آن فضا، سائر امورات جاری کشور بیشتر متاثر از محاسبات کارشناسی موجود شد که در آن درگیری با کفر معنا نداشت بلکه هزینهزا و غیرعقلائی محسوب میشد. اما نظام اسلامی توانست از طریق #سپاه_قدس درگیری خود با کفرجهانی(آمریکا) را ادامه دهد؛ درگیری با ابرقدرت با کمترین هزینه و برپایه شهادتطلبی. سپس با حمله اسرائیل به لبنان و پیروزی حزبالله، حمایت از مسلمین و درگیری با کفر رونق بیشتری یافت. #مکتب_سلیمانی در واقع تجلّی همان درگیری با کفر و دفاع از اسلام در کف صحنه است.
🔸امریکا در طول این مقاومت مداوم، از کشتن علنی #شهید_سلیمانی رعب داشت؛ اما چه شد آنان جرأت یافتند سردار سلیمانی که مظهر هویت جمهوری اسلامی در مبارزه با کفر بود را «رسماً و علناً» به شهادت برسانند؟ به نظر میرسد همان عوامل انزوای #ایّام_الله، سبب وقوع این مصیبت گردید: وقتی دشمن مشاهده کرد که بخشی از مردم با فاصله 2 سال در سال 96 و 98، در اعتراض به ناکارآمدیهای اقتصادی به خیابان آمدند، احساس کرد که پایگاه مردمی نظام آسیب دیده است. البته آنان تحلیلشان از واقعیت کشور قطعا درست نبود؛ چون مردم معترض به ناهنجاریهای اقتصادی، همان مردمی هستند که به برکت انقلاب، ظلم ستیزی و کفرستیزی در وجدان آنها نهادینه شده است. اما چالش بین #ادبیات_انقلاب و #ادبیات_توسعه در درون کشور، موجب ناهنجاری اقتصادی شده و ضعف درونی را ایجاد کرده و مایه امید دشمن شده است.
🔹از طرف دیگر، وضعیت داخلی کشور عراق و نحوهی موضعگیری نخبگان دینی_سیاسی عراق پس از هجوم امریکا به پایگاه حشد الشعبی و همچنین پس از ورود نیروهای مردمی به سفارت آمریکا، زمینهی دومی برای چنین جنایتی فراهم کرد و گویا رژیم تروریستی آمریکا ابتدا حساسیت نخبگانی عراق را با حمله به پایگاه حشد آزمود و از سطح واکنشها نسبت به آن، مشاهده کرد که از پایگاه دین و دینداری، جلوی مبارزه با امریکا و پاسخ به جنایات آن گرفته میشود.
🔸پس ادامه مسیر حاج قاسم(ره)در مبارزه با کفر و #بت_پرستی_مدرن و تحقق #انتقام_سخت، وابسته به رفع موانع ذکر شده و جریان درگیری با کفر در سائر عرصه های اداره کشور و محاسبات کارشناسی است و الّا قطعنامهها و برجامها مجددا رقم خواهد خورد و #یوم_الله ها را به فراموشی خواهد کشاند و عناصر دخیل در تحقق #ایام_الله (غلبه بر قدرت باطل) را به مسلخ خواهد برد. در واقع اگر ما این موانع را خودمان کنار نزنیم، دوباره چنین هزینههای بزرگی و چنین خونهای پاکی بر زمین ریخته خواهد شد.
✅@HossiniehAndisheh
🔰 مصاحبه امام خمینی با نشریه آمریکایی تایم (۱۳۵۸/۹/۹)
❓سوال خبرنگار:
شما زندگی خیلی #منزویای داشتید، شما #اقتصاد_جدید و حقوق #روابط_بین_المللی را مطالعه نکردهاید. تحصیل شما مربوط به #علوم_الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادنِ یک زندگیِ اجتماعی درگیر نبودهاید، آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
🔆 امام خمینی(ره):
ما #معادلهی_جهانی و #معیارهای_اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشدهاست را #شکستهایم. ما خود #چارچوب_جدیدی ساختهایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و #ظلم را ملاک حمله گرفتهایم، از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم. حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیمگذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هر کسی را محکوم نمایند بلافاصله محکوم کنند.
آری با ضوابط شما من هیچ نمیدانم و بهتر است که ندانم.
📚صحیفه نور ، جلد ۶ ، صفحه ۳۳۸
✅@HossiniehAndisheh