هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 ماه رمضان، بهترین فرصت برای دعا کردن است. ماه رمضان بسترِ قبولیِ عمل و اجابتِ دعاست.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«بهترین فرصت برای دعا ماه رمضان است. فرمودهاند: در ماه رمضان چهار خاصیت هست:
اول اینکه نَفَستان تسبیح است. یعنی نفس میکشید و ثواب تسبیح خداوند را میبَرید. این خیلی عجیب است و من فقط این را در باب نفس غصهدار بر سیدالشهداء دیدم: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيح».
دوم اینکه خواب روزهدار عبادت است. این خیلی خوب است که آدم می خوابد و ثواب میبرد. فضای ماه رمضان بیتالنور است و کسانی که وارد بیتالنور حضرت و خانه نبیاکرم(ص) و اهلبیت(ع) میشوند، خوابشان هم عبادت است. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ». ماه رمضان یک فضایی از آن بیتالنور است که خوابتان در آن، عبادت و ذکر است.
سوم این که دعایتان در ماه رمضان مستجاب است.
چهارم هم اینکه عملتان مقبول است.
این چهار خصوصیت خیلی عجیب است، در واقع ماه رمضان بستر قبولی عمل و اجابت دعاست. لذا بهترین فرصت ماه رمضان در #سحر ماه و #شب_جمعه است که از خدای متعال بخواهیم. این اوقات وقت خوابیدن نیست. وقت خواب زیاد است! یک استاد عزیزی میفرمود پدر بزرگوار من میآمد مادرم را برای نماز شب بیدار می کرد و میگفت بلند شو! [بعداً] آنقدر بخوابیم که کسی سراغمان نیاید! الآن وقت بیداری و عبادت است.
ما باید فراغتی برای خودمان ایجاد کنیم و انشاءالله از فرصتهای این ماه رمضان استفاده کنیم و جوری بشود که وقتی این ماه تمام میشود دلمان همیشه در این ماه بماند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
✨دعای روز سوم ماه مبارک رمضان✨
🌟گام سوم: تدبّر (هوشیاری و اندیشه ورزی)
⭐️«اللّهمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِیهَ وَأَبْعِدْنِی فِیهِ عَنِ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ»
«بار خدایا در این روز هوشیاری و بیداری را بهرهام فرما و از سفاهت و نادانی دورم گردان».
💠پس از بیدار شدن از خواب غفلت و تصمیم گرفتن برای اصلاح خویشتن، باید اندیشیدن و رهایی از جهالت و نادانی را از خدا طلب کرد.
💠 خداوند متعال میفرماید: «وَأَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»، «ما این قرآن را بر تو فرود آوردیم تا برای مردم آن چه را برای شان فرود آمده آشکار سازی؛ شاید بیندیشند».
💠از پیامبر اکرم (ص) نیز روایت است که فرمود: «ألا أنبّئکم بأکیس الکیّسین و احمق الحمقاء؟ قالوا: بلی یا رسول اللّه! قال: أکیس الکیّسین من حاسب نفسه، و عمل لما بعد الموت، وأحمق الحمقاء من أتبع نفسه هواه، و تمنی علی اللّه»، «آیا شما را آگاه نسازم از زیرک ترینِ زیرکها و کودن ترینِ کودن ها؟ گفتند: آری، ای فرستاده ی خدا. فرمود: زیرک ترینِ زیرکها کسی است که نفس خود را حسابرسی کند و برای پس از مرگش کارهای نیک انجام دهد و کودن ترینِ کودنها کسی است که از هوای نفسش پیروی کرده و برای انجام نافرمانی خدا
آرزوی امنیت کند».
❣سی گام به سوی خود سازی
Joze 03-Aghaie Tahdir.mp3
33.56M
💠 تلاوت تحدیر (تندخوانی) 💠
⚜ #جزء_3 #قرآن_کریم ⚜
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در 34 دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
#بیان_تفسیر(۳)
#سرکار_خانم_یوسفی
لَا إِکْرَاهَ فیِ الدِّینِ قَد تَّبَینََ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ (سوره بقره، بخشی از آیه ۲۵۶)؛
در دین، هیچ اجباری نیست. همانا راه هدایت از گمراهی، کاملاً مشخص و آشکار شده است.
بسیاری با استناد به همین آیه، خود را مجاز به پذیرش و یا عدم پذیرش اصل دین و فروعات آن میدانند به این معنا که گمان میکنند اجازه دارند اصل دین را بپذیرند یا نپذیرند و یا هر کدام از فروعات دین که مایل به انجامش نبودند را به راحتی کنار گذاشته و از آن بگذرند و جالبتر اینکه خیال میکنند دیگران هم حق اعتراض به آنها را ندارند؛ نه حق دارند آنها را امر کنند و نه مجازند ایشان را نهی کنند.
به راستی اگر چنین تفسیر و برداشتی از آیه صحیح بود دیگر چه دلیلی داشت خداوند کسانی که دین را نپذیرفتند و یا به آن عمل نکردند را با آیات عذاب، تهدید کند؟
نکتهای که این عده از آن غفلت کردهاند این است که پیام آیه نفی جبر و اشاره به اصل اراده در خلقت انسان است. خداوند متعال انسانها را به گونهای خلق کرده است که در مقام عمل، توان انتخاب گزینههای مختلف و گاه مخالف را داراست. او هم میتواند عدالت بورزد و هم ظلم کند؛ هم عبادت کند و هم عصیان نماید؛ اما اینکه کدام گزینه برای او مجاز است و کدام برای او ممنوع، بحث دیگری است. یقیناً انسان اجازه ندارد گزینهای را برگزیند که به ضرر دنیا و آخرت اوست
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
#بیان_احکام(۳)
#سرکار_خانم_غلامی
💎سوال: آیا تست پی سی ار برایتشخیص کرونا مبطل روزه است؟
✅جواب: تست دادن مبطل نیست مگر اینکه موجب قی باشد یعنی بداند که قی اتفاق میفتد.
ولی اگر بداند که قی محقق نمیشود ولی پس از انجام دادن تست قی اتفاق افتاد اگر چیزی فرو نرود روزه صحیح است حتی اگر سهوا هم چیزی فرو برود اشکالی ندارد.
✅ نکته: قی همان استفراغ است که در صورت سهوی بودن روزه را باطل نمیکند ولی اگر عمدی باشد ولو اینکه ناجار به قی باشد روزه را باطل میکند.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
این ماه را از دست ندهید!
حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) : گرفتاری زندگی؛ گرفتاری معاش؛ گرفتاری امور شخصی؛ گرفتاری اهل و اولاد، و انواع گرفتاریها مانع میشود که ما به خودمان، آن چنان که شایسته است، برسیم. لذا یک ماه رمضان را که خدای متعال قرار داده است، فرصت مغتنمی است. این ماه را از دست ندهید. مقصودم این است که اگر نمیتوانیم بهطور دائم در حال مراقبت و ساختوساز خودمان باشیم، اقلاًّ ماه رمضان را مغتنم بشماریم. ۱۳۷۱/۱۲/۰۴
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
┅═༅🌙𖣔🌕𖣔🌙༅═┅
توصیه های مرحوم آیتالله کشمیری برای ماه رمضان
#ربیعالقرآن
4⃣ این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست.
در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .
معنی قرآن زقرآن پرس وبس
وزکسی کآتش زده اندر هوس
┅═༅🌙𖣔🌕𖣔🌙༅═┅
4_6039348923032668450.mp3
4.59M
💠تلاوت جزء چهارم
قرآن کریم
🔹 قاری: معتزآقایی
🔷ثواب تلاوت امروز را
تقدیم می کنیم به ارواح
پاک و طیبه ی شهدای
جنگ تحمیلی
✨دعا روز چهارم ماه مبارک رمضان✨
🌟گام چهارم: استمداد (یاری خواهی)
⭐️«اللّهمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَةِ أَمْرِک»، «بار خدایا در این روز مرا بر انجام فرمانت یاری بخش».
💠سالک الی اللّه بدون یاری خدا و استمداد از او راه به جایی نمی برد:
راه سخت است مگر یار شود لطف اله
ورنه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم
در دعای کمیل میخوانیم: «قوّ علی خدمتک جوارحی واشدد علی العزیمة جوانحی»، «بار خدایا اعضایم را برای خدمتت نیرو بخش و بالهای تصمیمم را برای پرواز به کویت استواری ده».
هر کار باید به نام خدا و با استعانت از خدا آغاز شود (بسم اللّه الرحمن الرحیم) و برای خدا و به سوی خدا ادامه یابد (انّا الیه راجعون) ؛ و این غرور و خودبزرگ بینی است که کسی فکر کند خودش کسی است و به یاری خود میتواند کاری انجام دهد.
💠«لا حول ولا قوة الّا باللّه»، هیچ نیرو و قوتی نیست مگر با قوت و نیروی الهی. صفات خدا محکمات وجودند و قدرت خدا منشاء همه قدرت هاست. هیچ سنگی از جای خود حرکت نمی کند مگر به اراده و خواست او. این چنین نیست که انسان فکر کند بدون استمداد از او میتواند کاری انجام دهد و بدون یاری او میتواند در جهت خودسازی حرکت کند.
❣سی گام به سوی خود سازی
💖💖اولین جلسه اخلاق عمومی سال۱۴۰۰
سلسله جلسات حضوری اخلاق عمومی حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)
✅ویژه طلاب پایه اول(حضورطلاب پایه اول الزامیست)
✅توسط سرکار خانم یوسفی
✅شنبه ها: از ساعت ۹:۳٠ لغایت ۱٠:۳٠
✅مکان: سالن اجتماعات حوزه
✅لازم به ذکر است حضوردراین جلسات که برای طلاب پایه اول وباتوجه به برنامه درسی این گروه پیش بینی شده است برای عموم طلاب ودانش آموختگان محترم نیز بلامانع می باشد.
🔴رعایت دستورالعمل های بهداشتی الزامیست
جلسه ی هشتم👇
#حدیث_روز 🌸
حضرت مهدی(عج) :
فَاِنّا یحیطُ عِلمُنا بِأَنبائِكُم و لایعزُبُ عَنّا شَیءٌ مِن اَخباركُم.
ما از اوضاع شما کاملاً باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست.
📚 (بحار، ج ٥٣، ص ١٧٥)
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نماهنگ بسیار زیبا و خاطره انگیز
🔆اَسماءُ اللّه الحُسنی🔆
🌙ویژه ماه مبارک رمضان
🕋همخوانی 99 اسم خداوند متعال
🌀کاری از:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
🎉و آقاپسرها و دختر خانم های قرآنی نوجوان😊
🎧با هدفون بشنوید...
#ماه_رمضان
#رمضان
#افطار
#بیان_تفسیر(۴)
#سرکار_خانم_یوسفی
یَومَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَانِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(سوره آل عمران، آیات ۱۰۶ و ۱۰۷)؛ روز قیامت چهره هایى نورانى و چهره هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره هایشان تاریك است گفته می شود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن كفری که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره هایشان نورانى است در رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن می مانند.
این یک اصل قرآنی است که حالت و نوع زندگى انسان و نیز پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال و روحیات و افكار او در این جهان است.(سوره آل عمران آیه ۳۰) به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار وسیع و گسترده اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای اکثر مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز ظهور حق و حقیقت و آشکار شدن باطن افراد است(سوره طارق، آیه۹) آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست رونمایی شده و پدیدار می گردد.
روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست.
ادامه مطلب👇
كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور می برد(سوره بقره، آیه ۲۵۷) و در آن روز با چهره اى نورانى حاضر مىشوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده اند، طاغوتها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه و شرك و جهل سوق می دهند و در قیامت با چهرهایی سیاه و تاریك محشور می شوند.
جاذبه عجیبی که در هوسهاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
#بیان_احکام(۴)
#سرکار خانم غلامی
سوال:آیا در حال روزه میتوان به دندانپزشکی رفت؟ کسی که دندانش را کشیده یا پر کرده اگر سهوا چیزی وارد حلقش شود روزه اش چه حکمی دارد؟ در صورت باطل بودن باید تا مغرب امساک کند یا خیر؟
✅اگر اطمینان داشته باشد چیزی وارد حلق میشود نباید روز به دندانپزشکی برود مگر در صورت ضرورت یا مشقت. در این فرض چنانچه چیزی فرو رود( آب یا مواد دندانپزشکی) روزه باطل است بقیه روز را امساک کند و قضا نماید.
✅اگر اطمینان داشته چیزی وارد حلق نمی شود و آب به صورت سهوی فرو برود(در هنگام کار دندانپزشکی و یا بعد از آن) بنا بر احتیاط واجب باید روزه را امساک کند و بعدا هم قضا کند. ولی فرو بردن سهوی مواد دندانپزشکی برای صحت روزه مضر نیست.
✅ولی اگر پس از کشیدن دندان باشد و با توجه به این که اطمینان داشته خون وارد حلق نمی شود و مواظبت هم کرده که وارد حلق نشود سهوا وارد شده باشد روزه صحیح است.
نکته۱: به صرف اینکه قصد داریم دندانپزشکی برویم نمیتوانیم روزه را افطار کنیم.
نکته۲: اگر میدانیم که چیزی فرو میرود و رفتن به دندانپزشکی ضرورت ندارد، نباید برویم و اگر رفتیم و چیزی فرو رفت علاوه بر اینکه روزه باطل میشود و گناه کرده ایم باید تا مغرب امساک نماییم. قضا و کفاره عمد هم دارد.
نکته۳: توجه داشته باشید که حکم فرو بردن آب با فروبردن مواد دندانپزشکی متفاوت است.
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom