حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 رسیدن به اجتهاد
🔹 به نظر حقیر پرسیدن این سوال از شخص غیر مجتهد اساسا غلط هستش
اولا یک طلبه اگر دنبال پول و استخدام بوده پس از اول اشتباه کرده که وارد حوزه شده و میتونست بره خیلی راحت درس دیگری بخونه که خیلی راحت تر هم تو آموزش پرورش و ارگان ها استخدام بشه (البته حواسمون هست و دیدیم که برخی به خاطر سهل الوصول تر بودن طریق حوزه به برخی مشاغل وارد حوزه میشوند) اما وقتی تصمیم گرفت وارد حوزه بشه باید تمام وجودش رو برای رسیدن به غایت این مسیر که خودش آغازی مجدد هستش بزاره که اونم چیزی جز اجتهاد نیست...
میخوای مدرس بشی، حرفی نیست....
میخوای کارمند بشی، حرفی نیست...
میخوای مبلغ بشی، حرفی نیست...
میخوای محقق بشی، حرفی نیست...
اما
اول مجتهد بشو،بعدش با اون بینش و نگاهی که بعد از اجتهاد بدست آوردی تکلیفت رو مشخص بکن و شروع به فعالیت تخصصی کن
مگر در گذشته نبودند مجتهدینی که بعد از اجتهاد گاها به روستا و شهر محل تولدشون مراجعت میکردند و خیلی متواضعانه اقدام به تبلیغ دین میکردند
❗️ وقتی یک طلبه مجتهد بشود و با اجتهاد وارد زمینه های مختلف کاری بشه یقینا توان علمی و عملی بیشتری نسبت به طلبه غیر مجتهد در همان زمینه خواهد داشت
و خواهشا مسئله استعداد و حواشی و موانع زندگی شخصی مطرح نکنید که چیزی جز بهانه برای فرار از تکلیف واجب اجتهاد نیست...
علمای زیادی مانند ملاصالح مازندرانی در گذشته بوده اند که با تمام این سختی ها به بالاترین مراتب رسیدند و شک نکنید روز قیامت حجت بر تمام ما طلبه ها خواهند بود.
لطفا اسمی از حقیر نبرید... یاعلی
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 حدود ۱۴ ساله که حوزه شهرستان هستم
سطح ۳ و مشغول تحصیل در درس خارج
برای ادامه تحصیل در سطح۴ تخصصی دوسال پیاپی اقدام کردم ، هم آزمون و هم مصاحبه دادم و پذیرفته شدم و تعریف و تمجیدها شنیدم از رئیس مؤسسه..
اما چون تمکن مالی نداشتم نتونستم نقل مکان کنم..
(اینم خودش مغضلیه! ظاهراً محوریت پول به علوم حوزوی هم کشیده شده و هرکس پول داشته باشه دسترسیش به مرکز علوم دینی (قم) و اشتغالش به علوم تخصصی خیلی راحت تر میشه!)
شرایط اسکان طلاب در مهدیه هم که واقعا مسخره ست ...
میگن باید حتما یک سال ساکن قم بشی تا بزاریم سال بعدش در مهدیه ساکن بشی..
اگه میتونستم یک سال ساکن قم بشم که با همون فرمون ادامه میدادم و رو نمی زدم به سیستم حوزه تا منو اسکان بده..
🔹 بهرحال از لحاظ مادی درعین حال که وضع ایده آلی نداریم اما الحمدلله رزق میرسه ..
تدریس مکاسب و رسائل دارم
پژوهش می کنم
احساس نا امنی شدید شغلی در حوزه موج میزنه..
فلذا علی رغم استعدادی که در زمینه علمی در خودم دیدم و اساتید بزرگوار بارها گوشزد کردند اما
مجبور شدم برای ورود به عرصه ی آموزش و پرورش اقدام کنم..
🔹 قلبم آکنده از ناراحتی و گلایه است نسبت به مسیولین و سیاستگذاران حوزه ..
اصلا فراموش نمی کنم طلاب و اساتید مستعد رو که برای اجتهاد بسته بودند اما بی تدبیری حوزه علمیه در مدیریت نیروهای نخبه اونها رو بی سرپناه رها کرده و روانهی ادارات کرده تا برای سدجوع و پرداخت نفقهی عیالشان کارمندوار زیست کنند و استعدادهای خود را کور کنند.
نکته آخر: طلبه باشید و طلبه بمانید اما حوزوی نه! حوزه به کمتر کسی وفا کرده...خودتون برای خودتون برنامه داشته باشید
💬 مهتدی
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 ببخشید یکم طولانیه خیلیش هم حذف کردم!
🔹 سال سوم درس خارج هستم و در ایام تبلیغی میرم تبلیغ ، نگرانی برای آینده شغلی ندارم به طلاب هم میگویم اگر توانایی های مورد انتظار از یک طلبه که توان پژوهش، تبلیغ، پاسخ به سوالات احکام و اعتقادی (لااقل به اندازه عمومی) دارند نگران کار و شغل نباشند.
آنچه نگرانی من هست اینه که آیا شغل من در راستای توان حوزوی و آنچه روی من سرمایه گزاری شده هست یا نه؟؟
❗️ فکر کنید یک طلبه برود چند سال زبان فرانسه کار کند و بعد برود یک روستا تبلیغ کند، زبان آموزی چیز خوبی است و تبلیغ روستا هم خوب (خود من در روستا تبلیغ میکنم) ولی نیاز نبود که این شخص اینقدر هزینه برایش بشود زبان یاد بگیرد و بعد برود در روستا تبلیغ کند. الان وضع حوزه چنین چیزی است!
🔹 معلم شدن خیلی کار خوبی هست، ولی انصافا اینقدر روی یک طلبه سرمایه گذاری میکنند بعد میگویند برو آموزش و پرورش درحالی که دروس تخصصی برایش نگذاشته اند و تازه چند برابر تربیت یک معلم هم برای یک طلبه هزینه کرده اند و زمان صرف شده است.
🔹 کارمند شدن هم بدک نیست ولی وقتی با طلاب کارمند صحبت میکنم حس میکنم نیاز نبود برای کارمند شدن اینقدر درس خواند! در حقیقت معمولا استفاده خاصی از علم طلاب کارمند نمی شود.
شئون حوزوی باید واقعا تامین کننده معیشت باشد، خیلی از طلابی که می روند کار متفرقه میکنند اگر به آنها بگویند همین پولی که در می آوری (در حد معقول) با حفظ مزایای حوزوی برو کار حوزوی کن بهت میدیم چرا انجام ندهند؟
🔹 شما تصور کنید مبلغ تخصصی زبان دان تربیت کنند و بعد مثلا ماهی بیست سی میلیون حقوق در نظر بگیرند برای اینها (حد اقل به اندازه یک هیئت علمی دانشگاه) تا فعالیت های رسمی در یوتویوب و فیس بوک و ... داشته باشند. یا حد اقل ساعتی دویست سیصد هزار تومان به این ها بدهند با تعیین محدودیت ماهانه. خب فکرمیکنید طلاب نمیروند؟؟
آیا نیاز به این کارها در سطح بین المللی احساس نمی شود؟ اینقدر خلأ زیاده ولی خب طلبه که باید اینها رو پر کنه مشغول به چه کاری هست ؟
❗️ خب اینقدر مساجد خالی است، واقعا اگر یک مزایای قابل قبول برای طلاب در نظر بگیرند آیا طلاب با جدیت سمت مساجد می روند یا نه؟؟ (من یادم میاد خیلی اوقات چون مشکل معیشتی نداشتم رایگان در مسجد فعالیت های تبلیغی کردم به عنوان یک روحانی ولی دوستانم که مشکل معیشتی داشتند چکار کردند؟؟) ای کاش یک نظر سنجی بگذارید ببینید همین الان چند درصد طلاب به فکر این هستند بروند یک مسجد را به طور تمام وقت قبول کنند و به رشد مردم و کارهای طلبگی بپردازند! طلبه ای که از پایه هفتم به فکر مسجد نیست پس مهارت های مسجد داری را هم ارتقا نخواهد داد. در شش ماهه اخیر حمایت تبلیغی صرفا مربوط به ماه رمضان و دهه محرم بوده. خب بقیه ایام چه؟ مردم فقط همین چهل روز نیاز به دین دارند؟! برخی رفقای روحانی می روند مسجد ولی هزینه رفت و آمد آنها هم بدست آنها نمی رسد! اگر حوزه در قبال این مسائل مسئول و پاسخگو نیست خب باید یقه کیو گرفت ؟
❌ آیا حوزه اصلا به مقدار کافی اطلاعاتی از استعداد و توان من دارد؟ یادم هست یکبار یک استاد متخصص در یکی از علوم درکلاس به ما گفت: من الان متخصص فلان موضوع هستم ولی آیا حوزه میداند مشغول تدریس این مطلب و در اینجا مشغول هستم؟
باور کنید توی این حوزه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد متخصص علوم و مسائل مختلف و طلاب کار بلد داریم. آیا حوزه از توان اینها استفاده میکند؟؟
والا اسراف شاخ و دم نداره، همین که عمر یک انسان رو در یاد دادن برخی امور بکار میگیرند ، هزینه مدرس و استاد میدهند، بعد در یک چیزی که هیچ ربطی به تخصص ندارد و اصلا نیاز به اینقدر عمر گذاشتن نبوده خب این اسمش چیه؟!
💬 از طرف بینام
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 بنده 10ساله که طلبه هستم و خدا رو شکر در این چند سال، با بهترین اساتید و طلاب، در رشتهی فقه و اصول مشغول بودم. بنده در چند سال اخیر، خیلی با طلاب نخبه سر و کار داشتم. طلبههایی که سالهاست عضو مرکز نخبگان هستند و درسشون هم خیلی عالیه.
🔹طبیعتاً گلِ سرسبدِ هر صنفی، نخبگان اون صنف هستند. میتونم بگم مسئلهای که خیلی بیشتر از مشکلات مالی، نخبگان حوزه رو آزار میده، هویت طلبگیه. وقتی یه طلبهی نخبه میبینه که در مجامع علمی، هیچ هویتی (حتی تو رشتههای تخصصی حوزوی) نداره، طبیعتا بیشتر به سمت تحصیلات دانشگاهی کشیده میشه تا اعتماد به نفس پیدا کنه.
🔹آیت الله اعرافی (حفظه الله) در چند سخنرانی اخیرشون، بارها به موضوع ۴٠٠رشتهی حوزوی اشاره کردن و به این موضوع، بسیار هم افتخار میکنند. سؤالی که برای بنده مطرحه اینه که وقتی ما طلاب، حتی تو رشتههای سنتی خودمون (فقه و اصول، فلسفه، کلام و...) در مجامع علمی کشور گمنام هستیم، این ۴٠٠رشته اوضاع رو نه تنها بهتر نمیکنه، بلکه بدتر هم میکنه!
🔹اگه کسی یکمی پیگیر مناظرهها و سمینارها و همایشهای علوم انسانی باشه، متوجه میشه که نبض همه علوم انسانی، دست دانشگاهیهاست و اگر طلبهای هم تو اون جمع حضور داره، به واسطهی سوابق دانشگاهیش است. بنده بارها شاهد بحث و رنجش طلاب نخبه از این موضوع بودم.
🔹 اگه هویت علمی طلاب تقویت بشه، شاید ۵٠درصد مشکلات مهاجرت طلاب به بیرون از حوزه، حل بشه. خیلی برای من درد داره که هر سال، شاهد رفتن استعدادهای برتر حوزه، به ادارات و دانشگاهها هستم.
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 پویش ما همچنان ادامه خواهد داشت
❗️ الحمدلله استقبال خوبی از آن شد و حتما مسئولان حوزه نیز با دقت بیشتری آن را دنبال خواهند کرد
#خروجی_حوزه
#آخرش_که_چی
@HozeTwit
👓 کافری سخت شد از سستی ما در ره دین
سبب رونق کفر است مسلمانی ما
دردآوره که اوج دغدغه طلبه این عصر امنیت شغلی باشه!
❌هر چند بعید نیست؛ طلبه تربیت شده در سیستم تربیتی سکولار حوزه، چیزی بهتر از این نباید باشد! حوزه ای که مبانی اصیل معرفتیاش دروس جنبی اند و طلابش با جزوههای نعلبندی در شب امتحان تفسیردان و کلام دان و معتقد میشوند...!
📌این بیهویتی ریشه در (من اعرض عن ذکری فان له معيشة ضنكا) و بی نسبتی به سلف صالح خود دارد!
و به شدت مرتبط با نظم بی نظم جهانی مبتنی بر اصل مادی گرایی دارد.
🔴این انسان حق دارد دغدغه اش مدرک و امنیت شغلی و بینسبت با رزاق علی الاطلاق باشد!
همچو منی که موحد نشده ام چگونه میخواهم دعوت به توحید کنم مردم را ⁉️
😔 و در آخر با کمال عذرخواهی محضر صاحبالزمان (عجل الله فرجه الشریف) عرضه بداریم:
در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
گرگ دهن آلودهی یوسف ندریده...
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 دو راهی تبلیغ و تحقیق
با سلام وقت بخیر
بنده ۱۶ سال هست که بحمده در حوزه مشغول درس و بحثم و بعد تجربه های فراوان
نکته اساسی که بنظر می رسد این است که،حالا که حوزه راه و رویکرد تبلیغی رو با راه و رویکرد تولیدی جدا نکرده،
خود طلاب بزرگوار این راه و رویکرد رو نسبت به آینده طلبگی خودشون داشته باشن
یعنی کسی که قرار است مبلغ شود، بعد سطح یک که خوب(درحد تدریس) مقدمات رو خواند، وارد فضای تبلیغ در بعد علمی و عملی می شود تا کم کم بعد تجهیز علمی تبلیغی(مخصوصا ممحض شدن در مبنای یک مولد مثل شهید مطهری یا امام یا شهید بهشتی یا هرکدام از متفکرین انقلاب که مولد علم هستند) مسیر خودش رو پیدا کنه که کی و کجا(کدوم شهر) و کدام نهاد یا سازمان یا بره.
و اگه قراره راه و رویکرد تولید علم رو داشته باشه، باید دروس رو عمیق و منظومه وار پیش بزرگانی که عالم بزمانه اند بخونه که هم پاسخگو مسائل جدید باشد و هم مبلغین بزرگوار رو از حیث علمی تقویت کند.
💬 سید
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
👓 بیشرفی رسانهای یعنی اینکه کل فیلم ورود تا خروج این دختر منتشر شده و در واگن #مخصوص بانوان کلا یک ثانیه دم در وارد میشود و بیهوش میشود اما سایت خبری داخل ایران اینطور یاوه میگوید!!!
🔹 البته پروژه جدید به قدری سخیف است که اصلا ارزش کار خبری گسترده ندارد ولی بشناسید چه کسانی در داخل برای آشوب مقدمه چینی میکنند!
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 یک طلبه قطع نخاع گردنی!
سال ۸۷ وارد حوزه شدم و تا سال ۹۳ مشغول دروس رسمی حوزه بودم که بر اثر تصادف دچار ضایعه نخاعی گردنی شدم
حدود سه چهار سال از مباحث حوزه و طلبگی به خاطر درمان و افسردگی که برام پیش اومده بود به دور بودم
اما به لطف خدا توانستم به تحصیل ادامه بدم و خودم را از وضعیتی که در ابتدای تصادف دچار شده بودم نجات بدم
بررسی زندگی بعضی از جانبازان و معلولین موفق کمک شایانی به من کرد که انگیزه مضاعفی پیدا کنم برای ادامه تحصیل و فعالیتهای تبلیغی
یکی از کسانی که بنده تحت تاثیرش قرار گرفتم آقای استیون هاوکینگ بود
ایشون با اینکه معلولیت بسیار شدیدی داشت و غیر از یک انگشتش، کل بدنش بیحرکت بود و حتی صحبت هم نمیتونست بکنه توانست چندین کتاب فیزیکی بنویسه و جزو بزرگترین فیزیکدانان بزرگ جهان بشه( حتماً اگر فرصت کردید فیلم سینمایی نظریه همه چیز که درباره زندگی ایشونه ببینید)
ایشون علی الظاهر اعتقاد به خدا هم نداشت اما توانست با پشت کار فوق العاده به این درجه علمی برسه و نظریاتش بر بسیاری از مردم جهان اثر بگذاره
بنده خودم هم اکنون مشکلات زیادی از جمله جسمی، خانوادگی و اقتصادی دارم، که فشارهای بسیار زیادی بهم وارد میکنه و میتونه بنده رو از این فعالیتها باز بداره
حقیقتاً مشکلات جانبازان قطع نخاع از گردنی رو با همه وجود حس میکنم
مشکلاتی مانند روزها در خانه ماندن و ساعتها بر تخت خوابیدن ،مشکلات گوارشی، زخم بستر و هزینههای درمان و همچنین مشکلات سخت خانوادگی و...
اما با استمداد از خدا و توسل از اهل بیت و الگوگیری از این جانبازان عزیز تونستم در حد خودم مطالعات و فعالیتهای تبلیغی رو ادامه بدم
هم اکنون در رشته کارشناسی ارشد فلسفه دین مشغول به تحصیل هستم و در فضای مجازی هم چندین سال مشغول به جواب دادن به شبهات و تبیین معارف و دستاوردهای انقلاب.
#خروجی_حوزه
✅ پینوشت حوزه توئیت: ایشان یکی از فضلایی است که کانال بسیار موفقی در ایتا دارند و خود بنده هم تازه متوجه اراده و همت ایشان شدم👌🌹
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چیکار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حت
👓 میخوام استاد شم ولی رزومه میخواهند!
سلام
بنده از ابتدای ورود به حوزه هدفم بعد از تهذیب که هدف اصلی و مهم بود تحصیل، تبلیغ، تحقیق و تدریس بود
و تمام تلاشم این بود که یکی از اینها حداقل رو بش برسم
یکسالی هست که برای استادی امتحان دادم و قبول شدم.
متاسفانه مدارس که مراجعه می کنم که بهم تدریس بدن میگن رزومه بده
خب منی که از ۱۵ سالگی وارد حوزه شدم و حق تدریس نداشتم تا سطح سه رو بگیرم از کجا رزومه باید میوردم؟!
❗️ به هر مدرسه ای که مراجعه می کنی میگن چند ساله تدریس کردی و منی که اول راهم و حرفی برای گفتن ندارم
ما داریم پیر میشیم و دنبال رزومه ایم
همین استادی هم برای ما ظاهرا زیاد بود!
#خروجی_حوزه
@HozeTwit
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 سقف حقوق هیئت علمی دانشگاه برداشته میشود!
چون حمایت از #نخبگان در دستور کار است!
❗️ وقتی همه جا فقط صحبت از دانشگاه است و حتی کسی که در دانشگاه فقه میخواند (در واقع پاس میکند!) میتواند هیئت علمی شود و بدون سقف حقوق بگیرد، چطور توقع دارید طلبه با انبوه مشکلات و هزاران برابر کار علمی در حوزه بماند؟!!
❌ بله طبق تقوا و تلاش فردی افراد به مقامات بالا میرسند ولی در این صورت بودجه چندهزار میلیاردی برای یک سال چرا میگیرید؟
میگیرید که تهش طلاب خودشان کارهایشان را کنند؟!
نمیشد حوزه به جدّ سخن رهبر درباره هیئت علمی حوزوی را پیگیری کند و هیئت علمی حوزه هم مشمول این بحث شوند؟!!
@HozeTwit