eitaa logo
محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
5.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
113 ویدیو
8 فایل
تحلیل ها و نقد های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی
مشاهده در ایتا
دانلود
معمای چشم‌انداز کبود - ۱ ✍این حکمت از امیر مؤمنان علیه‌السلام است که فرمود «إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ. هنگامی که پاسخ، فراوان و درهم شود، (پاسخ) درست پنهان می‌ماند». یک ویژگی فضای مجازی، کثرت تردید و تشکیک، و انبوهی پاسخ‌هاست؛ چنان‌که یافتن پاسخ صحیح برای مخاطب دشوار می‌شود. مجله نیوزویک ژوئن ۲۰۱۷ نوشت «چگونه انبوه اطلاعات و داده‌ها، دموکراسی و انتخابات را به فساد می‌کشاند و نابود می‌کند؟ (با) مغزشویی». 🔹قضاوت درباره موقعیتی که انقلاب اسلامی در چهل‌سالگی خویش ایستاده، عملاً در فضایی پر ازدحام و جنجال انجام می‌شود. علت روشن است. در کنار قضاوتی که هر کدام ما می‌توانیم داشته باشیم، قدرت‌های معارض با جمهوری اسلامی می‌کوشند قضاوت مطلوب خود را تحمیل کنند. آنها نفس چهل سالگی یک انقلاب مستقل را نابودکننده سلطه خود می‌شمارند. به یک معنا، هدف اصلی پروژه براندازی نرم، انداختن نظام و انقلاب از چشم مردمی است که خود، ریشه‌های این حرکت بالنده و پیش‌رونده هستند. ناامید و بی‌اعتماد کردن مردم، حرف اصلی را در این هجوم رسانه‌ای می‌زند. ♦️چهل‌سالگی انقلاب، با امتحان پس دادن طیف تجدیدنظرطلب، مردّد و مرتجع نسبت به اصول راهبردی مقارن شده است. این طیف که از افراد سهل‌اندیش نسبت به دشمن تا عناصر نفوذزده و ماموریت‌دار را شامل می‌شود، نمی‌خواهند مسئولیت عواقب نسخه‌ای را که پیچیده و راهی را که به عنوان در باغ سبز نشان داده‌اند، بپذیرند. بنابراین با بی‌صداقتی، ناکارکردی و بدعملی خود را پای انقلاب می‌نویسند. 🔹این طیف چون تحت فشار شدید افکار عمومی هستند، وعده‌ها را انکار می‌کنند و به شبهه‌افکنی یا ساختارشکنی، و دامن زدن به التهاب متوسل می‌شوند. اینجاست که وسط نقشه دشمن نقش‌آفرینی می‌کنند. بلکه تبدیل به نقطه پرگار عملیات دشمن و تکیه‌گاه اهرم فشار او می‌شوند. ♦️افراطیون، زمانی ساز خروج از حاکمیت می‌نواختند اما در چند انتخابات اخیر، به تناسب، تبدیل به شریک یا پادوی احزاب اشرافی شدند. آنها در انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ گفتند ما تضمین فلان نامزدها و فهرست‌ها هستیم اما حالا می‌گویند ما نامزد نداشته‌ایم و مسئولیت عمل آنها در دولت و مجلس با ما نیست! 🔹یکی از همین‌ها درباره چند استعفا در دولت نوشت «علت اصلی استعفاها ی اخیر، فقدان چشم‌انداز نسبت به آینده است. نه فقط دولت، بلکه کل اجزای حکومت، چشم‌انداز روشنی برای آینده ندارد». گویا مولوی، در جواب امثال همین ورشکستگان به تقصیر سرود؛ «پیش چشمت داشتی شیشه کبود- زان سبب عالم کبودت می‌نمود / گر نه کوری، این کبودی دان ز خویش- خویش را بد گو، مگو کس را تو بیش». و به تعبیر شیخ بهایی؛ «حال متکلّم از کلامش پیداست- از کوزه همان برون تراود که در اوست». ناامیدی، تراوش جان‌های تهی‌مایه‌ای است که به غرب امید بستند و نه محصول رویکرد انقلاب اسلامی. 🔸یادداشت روز کیهان (ادامه دارد) @IMANI_mohammad
معمای چشم‌انداز کبود - ۲ 🔹همین عضو حزب منحله مشارکت، اواخر خرداد ۹۵ در نشریه کارگزارانی صدا نوشت "باید قبول کرد بخشی از اصلاح‌طلبان در عمل، توجه گذشته خود به طبقات ضعیف را فراموش کردند یا کنار گذاشتند. زندگی شخصی آنان به طور ملموسی با گذشته فاصله گرفته بود و بسیاری از مدیران آن در مقایسه با گذشته زندگی متفاوتی را تجربه می‌کردند". ♦️او می افزاید "به یکی از دوستان گفتم اگر آدرس محل سکونت کسانی که در جریان رویدادهای پس از خرداد ۸۸ به زندان رفته‌اند را بنویسی، معلوم می‌شود بخش قابل توجهی از آنان در مناطق شمالی شهر هستند. شاید بتوان درباره محل سکونت قدری اغماض کرد، ولی زندگی آنان نیز چون گذشته نیست. بی‌توجهی اصلاح‌طلبان به مسائل و مطالبات این قشر را می‌پذیرم". 🔹پادوهای سیاسی و رسانه‌ای، باید قبل از هر چیز پاسخگو باشند که چرا آلت دست اشرافیت مرتجع شدند و حالا بن‌بست خود را پای نظام می‌نویسند؟! بر اساس آمارهای اقتصادی، ضریب جینی که نشانگر میزان فاصله طبقاتی است، از سال ۸۲ تا ۸۵ رشد داشته اما از این سال تا سال ۹۲ مداوماً کاهش یافته است. ♦️این کاهش شکاف طبقاتی -با وجود برخی کج‌رفتاری‌های حلقه انحرافی- حاصل بسیج عمومی همه دلبستگان به انقلاب اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری به مردم بوده است. متأسفانه این ضریب از سال ۹۲ تا ۹۶ رو به افزایش گذاشت و سال گذشته به ۰ / ۳۹۸۱ رسید؛ این عقبگرد، در دوره مدیرانی پدید آمد که شعار بی‌نیاز کردن مردم از پول ناچیز یارانه به واسطه بستن با کدخدای آمریکایی را می‌دادند. 🔹حجم نقدینگی در همین دوره پنج‌ساله از ۴۷۰ هزار میلیارد به بیش از ۱,۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. دولت فقط در ۹ ماه گذشته، بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازارهای ارز و سکه و طلا و خودرو و… ایجاد کرد که عمده آن توسط یک اقلیت دو سه درصدی بلعیده شد. وقتی دولت برای واگذاری مجموعه شستا و برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های مشابه در سال آتی خیز برمی‌دارد، مجدداً چه کسانی برای خرید به صف می‌شوند و با کدام سرمایه؛ جز همین رانت‌خواران بهره‌مند از سیاست‌های دولت؟ در مقابل، دود این اقدام به چشم چه کسانی می‌رود؟ جز کارگران و خانواده‌های آنان؟ پادوهای رسانه‌ای احزاب اشرافی، در چنین مواقعی سر به زیر برف می‌کنند چون ریزه‌خوار رانت‌ خوارانند؛ اما مدتی بعد، برای کارگران‌اشک تمساح می‌ریزند! ♦️ناامیدی و امید از کجا می‌آید؟ رهبر انقلاب دقیقاً چهار سال قبل در تاریخ ۱۷ دی ۹۳ (شش ماه قبل از اعلام توافق برجام و جشن‌های کذایی پس از آن) در دیدار مردم قم فرمودند «فکر اساسی این است که کاری کنید کشور از اَخم دشمن ضربه نبیند، از تحریم دشمن لطمه نخورد؛ و الّا اگر چنانچه چشم ما به دست دشمن باشد که «آقا، اگر این کار را نکردی تحریم باقی می‌ماند» [فایده‌ای ندارد]؛ کما اینکه آمریکایی‌ها با کمال وقاحت دارند می‌گویند. این نشان‌دهنده این است که به این دشمن نمی‌شود اعتماد کرد. من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هر وقت می‌خواهند مذاکره کنند! من معتقدم باید دل را به نقطه‌های امیدبخش حقیقی سپرد، نه به نقطه‌های خیالی». @IMANI_mohammad
معمای چشم‌انداز کبود - ۳ ♦️مقتدای حکیم انقلاب همچنین ۱۲ آبان ۱۳۹۵ در دیدار دانشجویان خاطرنشان کردند «چرا این غلط را در ذهن‌ها می‌گذارند که اگر با آمریکا مشکلاتمان را حل کردیم و سازش کردیم، مشکلات کشور حل خواهد شد؟ نه آقاجان! سازش با آمریکا مشکلات کشور را حل نمی‌کند، بلکه افزایش خواهد داد؛ مشکلات ما را خودمان باید حل کنیم؛ مشکلات ما را شما جوان‌ها باید حل کنید. 🔹علاج مشکلات کشور در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملّت است؛ اگر به خدا توکّل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیّه‌های‌مان قوی خواهد بود. آنچه من روی آن تکیه می‌کنم روحیّه انقلابیگری است. معنای روحیّه انقلابی چیست؟ انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام و عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی و گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت می‌کند؛ انقلابیگری یعنی این». ♦️ادامه بیانات ایشان در آن دیدار، آسیب‌شناسی علت ناامیدی برخی سیاسیون است. "بعضی‌ها عکس این عمل می‌کنند و حرف می‌زنند، عکس این مدیریّت می‌کنند؛ جوان را به آینده، به انقلاب بی‌اعتماد می‌کنند، جوان را از نفَس گرم امام دور می‌کنند؛ خب این خراب می‌شود دیگر؛ آن‌وقت از زمانه هم می‌نالند! زمانه را چه کسی می‌سازد؟ به قول صائب: جُرم زمانه‌ساز فزون از زمانه است؛ زمانه را چه کسی می‌سازد؟ زمانه را من و شما می‌سازیم؛ ما زمانه‌سازیم. اگر زمانه بد باشد، به من و شما باید نگاه کرد؛ ما هستیم که زمانه را می‌سازیم. 🔹وقتی گام‌هایمان را محکم برنداشتیم، وقتی توصیه امام را ندیده گرفتیم… وقتی مردم را از اینها دور می‌کنیم، جوان‌ها را از اینها دور می‌کنیم، جوان را به لاابالی‌گری سوق می‌دهیم، جوانی را که تمایل به عفّت دارد، به سمت بی‌مبالاتی سوق می‌دهیم، خب معلوم می‌شود نتیجه بد خواهد شد، زمانه خراب خواهد شد. البتّه خوشبختانه تا امروز نتوانسته‌اند و نخواهند هم توانست؛ جوان ما خیلی خوب است. [اگر] به اسم آزادی، لاابالی‌گری را تزریق کنیم، به اسم عقل و نگاه عقلایی، سازش و تسلیم در مقابل دشمن را القا کنیم، خب زمانه خراب می‌شود دیگر". ♦️دشمن به وضوح از روند تحولات منطقه در سال ۲۰۱۸ ترسیده و بنابراین به هر دستاویزی چنگ می‌زند؛ ولو برخی ورشکستگان به تقصیر در داخل. از نگاه دشمن، افرادی که ورشکستگی به بار آورده و آماده هر نوع نزول گرفتن سیاسی باشند، بیشتر به کار می‌آیند؛ چرا که منفعل‌تر و مطیع‌ترند. وقتی از فتنه سخن می‌گوئیم، پای حقارت نفس و خیانت فتنه‌گران در میان است و نه اقتدار و ابهت دشمن. 🔹ما سر سوزنی از آمریکا نمی‌هراسیم و به وعده صادق امام خمینی یقین داریم که فرمود «ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم». ما ژانویه ۲۰۱۹ را برای آمریکا و اسرائیل و عربستان، تبدیل به عزا کردیم. اقتدار جبهه مقاومت، دو وزیر دفاع آمریکا و اسرائیل (جیمز متیس و آویگدور لیبرمن) و وزیر خارجه سعودی (الجبیر سعودی) را ساقط کرد. ♦️اگر هم درباره فتنه‌انگیزان هشدار می‌دهیم، درباره کسانی است که حضرت امام درباره آنها فرمود «منافقین از کفار بدترند». حق مردم ماست که بدانند چرا شبکه دولتی انگلیس (بی‌سیم کودتای ۲۸ مرداد ۳۲) امثال فلان نماینده آلت دست را «اصلاح‌طلب جدید» می‌خواند؟ شبکه کودتای حامی دیکتاتوری را به اصلاح‌طلبی چه کار؟! 🔹یقیناً اینجا به خاطر دنیاطلبی، گروگانگیری اتفاق افتاده است. امیر مؤمنان (ع) فرمود «أَشْرَفُ الْغِنَی تَرْکُ الْمُنَی. وَ کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَی أَمِیرٍ. والاترین بی‌نیازی، ترک آرزوهاست. و بسا عقلِ اسیر که تحت فرمانروایی هوا و هوس است». (کلمه قصار ۲۱۱ نهج‌البلاغه) @IMANI_mohammad
مسمومیت کُشنده را جدی بگیریم - ۱ ✍ زوال عقل و به جنون کشاندن افراد، کارویژه مهمی است که دشمن از فضای مجازی لجام گسیخته انتظار دارد. مطلوب دشمن، گسترش انواع جرائم و به انفجار کشاندن جامعه هدف، در ابعاد فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی است. و کسانی در این مسیر گروگانگیری یا سربازگیری می شوند که در فضای هار مجازی، آسیب پذیر تر ند و ریشه های عقلی و اعتقادی سست تری دارند. ♦️دشمنان بشریت، مشروبات و مخدرهای قدیمی را به محصولات صنعتی نظیر قرص های روانگردان توسعه دادند. مصرف کننده این مواد چنان متوهم و از خود بی خود می شود که سر همسر یا فرزند یا والدین خود را گوش تا گوش می بُرد. یا درِ خودروی در حال حرکت در اتوبان با سرعت بالا را باز می کند و پیاده می شود تا چند نخ سیگار خرد و عیش شان کامل تر شود! رفیق هم دردش هم که رانندگی می کند، می گوید باشد برو سیگارت بخر و بیا! اصلا نمی فهمد که در حال رانندگی است. 🔹مسمومیتی شیرین در حال رخ دادن است؛ در مسمومیت شیرین، قربانیان خوابزده، از نشت گاز مسموم می شوند و می میرند، بی آن که خبردار شوند. فضای مجازی، از آخرین و بدترین اعتیاد کُشنده در تاریخ بشر رونمایی کرده است. بسیاری از ما بی آن که بدانیم، به مهلک ترین مخدر معتاد شده ایم. ♦️آلودگی و عادت و اعتیاد به حدی است که حتی برخی افراد ذی شعور و غیرت هم تُرش می کنند، وقتی می شنوند که کسی می گوید این فضا را باید محدود و بسامان کرد. به شدت پریشان و عصبی شان می شوند یا دست کم، برچسب عهد حجری می زنند. 🔹انسان یاد این واقعیت می افتد که انبیا و اولیای الهی مسخره می شدند و این آزار برای آنها از دیگر اذیت ها سخت می نمود. اما خداوند وعده کرد "انّا کفیناک المستهزئین. ای پیامبر، ما تو را ما در مقابل مسخره کنندگان کفایت می کنیم". ✳️ رهبر معظم انقلاب چند ماه قبل در جمع یکصد هزار بسیجی به درستی فرمودند:"دشمن از ابزار رسانه استفاده می کند برای اثرگذاری بر افکار عمومی. ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دستِ دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می کنند به سلاحهای شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی می زنند، تانک و تجهیزات را از بین نمی برد؛ تجهیزات می ماند و انسانها از بین می روند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند؛ ابزارِ رسانه هم این‌جور است". ✳️ ایشان افزودند: "امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می شود؛ این را کسانی که مسئولیّت این بخش از کشور را -بخش را- دارند، درست توجّه کنند. ما در جلسات حضوری هم به اینها داده‌ایم، تأکید کرده‌ایم، حالا هم می گوییم؛ توجّه کنند که آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند خودش را علیه این مردم به کار ببرد. وظیفه‌ی خودشان را بدانند و با جدّیّت عمل کنند". (ادامه دارد) @IMANI_mohammad
مسمومیت کُشنده را جدی بگیریم - ۲ 🔹آیا می شود از طریق فضای بی در و پیکر مجازی، راه ترویج و تهییج شهوات و جرایم گوناگون را باز گذاشت اما هنگامی که جرمی - مثلا جنایت تلخ ورامین و سیرجان و دبیرستان معین- رخ داد اشک تمساح ریخت؟! شدن که می شود اما بی شرافتی و رذالت محض است. ♦️اخیرا ماجرای ارتباط اینستاگرامی دختر 16 ساله تهرانی با پسر 21 ساله سیرجانی و شکنجه و آزار دختر توسط همان پسر به صورت لایو! در فضای مجازی منتشر شد و موجی از تحیّر را برانگیخت. هر دو مجرم، قربانی فضای هار مجازی اند. همان گونه که ستایش قریشی کودک 6 ساله بیگناه و قاتل 17 ساله وی، قربانی همین فضا شدند. 🔹قاتل 17 ساله ستایش که اعدام شد، گفته بود صبح روز جنایت پس از تماشای تصاویر مستهجن در فضای مجازی ( گوشی هوشمند) مرتکب اقدام شنیع شده است. براستی چند جنایت دیگر لازم است تا غیرت خشکیده همه مدیرانی را که مسموم شده اند و تکان نمی خورند، به حرکت درآورد؟ ♦️به تعبیر رهبر انقلاب، فرصت های فضای مجازی به خاطر ولنگاری، تبدیل به سگ هاری شده که وقتی می پرسیم قلاده اش کجاست، می گویند قرار است بسازیم! 🔹آیا می شود امور پرورشی را مورد استهزا قرار داد و مدارس را پولی کرد و افزایش راندمان درسی محض و نگاه کنکور محور و مدرک محور را غلبه داد و بر همان اساس، جذب افراد بی باور را محور کرد و منتظر فجایعی نظیر جنایت اخیر در دبیرستان غرب تهران نشد؟! ♦️آیا می شود با سرپوش حجاب اختیاری، ریشه عفت و حجاب و حیا را زد و به بهانه ترویج پیش کسوتان، سراغ هنرپیشه های روزگار طاغوت و میراث سینمایی مبتذل و مهوع آنها رفت و به بهانه دفاع از آزادی، راه ورود فاضلاب سکس و شهوت افسار گسیخته را در فضای مجازی به روی پیر و جوان و کودک باز گذاشت اما هنگامی که تعفن مسمومیت فرهنگی و اخلاقی بالا زد، قیافه غمخواری برای امنیت اخلاق و عفت عمومی به خود گرفت؟ و پای انقلاب و نظام نوشت؟! 🔹این همان سبک سیاست و مدیریت غارتگر غربی در قواره کاپیتالیستی و لیبرالیستی است که شهروندان را در قالب گاو و گوسفند و خوک تربیت می کند و پروار می سازد،؛ چنان که قابلیت دوشیده و قربانی شدن داشته باشند اما هرگز نخواهند و نتوانند از فضیلت و انسانیت و کرامت و عزت بپرسند. ♦️جهان به ظاهر مدرن امروز، انباشته از انواع جنایت های اخلاقی و جنسی است. متاسفانه سیاست بازان غربگرا، می خواهند همان مصیبت جهان غرب را برای ملت ما سوغات بیاورند. فضای مجازی دریچه سرایت این بیماری کشنده است. 🔹از باب قاعده حقوقی "سبب، اقوی از مباشر"، سهم اصلی در زمینه سازی جرم _ غیر از سهم مجرم میدانی _ متعلق به شبکه های مافیایی سرمایه و رسانه است که برای خلع بشریت از کرامت انسانی و به خدمت در آوردن او ، آتش شهوترانی را در شعله ور ترین حد ممکن می افروزند و علی الدوام، بر این آتش بنزین می ریزند. ♦️نمی شود شهوت را در رها شده ترین شکل آن، در فضای مجازی تهییج کرد و سپس مدعی صیانت از امنیت شهروندان شد. و مگر تربیت، جز رام کردن غرایز وحشی است و نه لجام گسیختن از این غرایز و تحریک به درندگی؟ 🔹هر انسان آزاده و ذی شعوری که می خواهد خشونت و جنایت به ویژه از نوع جنسی آن به حداقل برسد ، قبل از هر چیز باید علیه همین مافیای سرمایه و رسانه برآشوبد و ریل گذاری های جدید این شبکه عنکبوتی را به هم بریزد. باید ریشه را خشکاند ؛ اگر نه درختی که دشمنان بشریت کاشته اند، هر لحظه میوه انبوه و مسموم می دهد و شما نمی توانید با میوه های آن بجگید. @IMANI_mohammad
مسمومیت کُشنده را جدی بگیریم - ۳ ♦️آقای جهرمی وزیر ارتباطات پارسال در جلسه اخذ رای اعتماد گفته بود "در صورت وزیر شدن ، دکترین رهبر معظم انقلاب را اجرا می کند". اما نه او و نه وزیر قبلی (محمود واعظی) که جهرمی معاونش بود، در چند سال گذشته با وجود رهنمود ها و هشدار های مکرر رهبر انقلاب درباره فضای مجازی ، تقریبا هیچ کاری نکرده اند؛ یا برعکس عمل کرده اند. دکترین رهبری درباره فضای مجازی از جمله شامل این دل مشغولی هاست: ✳️ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همه‌شان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. ✳️ اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟ (بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹) ✳️ اگر شما اهل شبکه‌ های اجتماعی هستید و اهل فضای مجازی هستید، خوب میفهمید و خوب میدانید که بنده کجا را دارم اشاره میکنم؛ از همه‌ی طُرق دارند استفاده میکنند که ایمان اسلامی ما را متزلزل کنند. ما یعنی چه کسی؟ یعنی منِ پیرمرد هفتاد هشتاد ساله؟ نه، نسبت به ماها خیلی نگران نیستند؛ ایمان نسل بعد ما را و نسل بعدِ بعد ما را [میخواهند متزلزل کنند]؛ دارد تلاش میشود. خب، یکی از آن زمینه‌های اقتدار ما و زمینه‌ های توانمندی ما، ایمان اسلامی ما است؛ این یکی از آماج دشمنی‌های آنها است. (بیانات در دیدار مسئولان نظام - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵) ✳️ این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً درفضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع‌ و اقسام چیزها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است. هیچ‌کس نمیگوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ا ی جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه‌ی اتوبان هم بکش امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه‌ی لازم را بکنید. ✳️ ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه‌ی وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی - که بنده از آن هم گله دارم - سفارشمان این است. ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ (دیدار معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳) ✳️ استقلال فرهنگی به اعتقاد بنده از همه‌ی اینها مهم‌تر است. استقلال فرهنگی در این است که سبک زندگی را، سبک زندگی اسلامی - ایرانی انتخاب بکنیم. بنده در باب سبک زندگی دو سه سال قبل از این مفصّل صحبت کردم؛ سبک زندگی از معماری، از زندگی شهری، از زیستِ انسانی، از پیوندهای اجتماعی تا همه‌ی مسائل گوناگون را شامل میشود. تقلید از غرب و از بیگانه در سبک زندگی، درست نقطه‌ی مقابل استقلال فرهنگی است. امروز نظام سلطه بر روی این مسئله دارد کار میکند؛ همین مسئله‌ی مهندسی اطّلاعات، این ابزارهای جدیدی که وارد میدان شده است، اینها همه ابزارهایی هستند برای تسلّط بر فرهنگ یک کشور. @IMANI_mohammad
مسمومیت کُشنده را جدی بگیریم - ۴ ♦️رهبر انقلاب همچنین می فرمایند: ✳️ بنده با این حرف نمیخواهم بگویم این ابزارها را از زندگی خودمان خارج کنیم؛ نه، اینها ابزارهایی هستند که میتوانند مفید واقع بشوند امّا سلطه‌ی دشمن را از این ابزارها بایستی سلب کرد. نمیتوانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطّلاعاتی و ابزارهای اطّلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمیشود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است. (بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴) ✳️ “اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک… اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است… این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلاده را بسازد!” ♦️رهبر حکیم انقلاب همچنین در نشست مسئولان ارشد با موضوع آسیب های اجتماعی نیز خاطر نشان کرده اند: ✳️ "به مسئله ی آسیب های اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده ی خود ما بود، آن جور نگاه می کردیم. اگر بنده یک بچه ی معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه ی دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتاً نداشته باشیم...ما در واقع اهتمام مان به وضعیت مردم مثل اهتمام مان به داخل خانواده ی خودمان باشد. ✳️ انتظارم از مجموعه ی حاضر کارهای فوق العاده است؛ یک کارهایی هست که کارهای طبیعی دستگاه شما است و باید انجام بدهید، لابد هم انجام می دهید، بعد از این هم-این جلسه و امثال این جلسه باشد یا نباشد- انجام می دهید؛ این چیزی نیست که ما را قانع کند؛... یک کار فوق عادت انجام بگیرد، یک تلاش مضاعف انجام بگیرد". ♦️ قبیل این دغدغه های واقعی و ملموس را مقایسه کنید با ادبیات مغلوط امثال آقایان روحانی و واعظی (که در ادبیات آقای جهرمی هم تکرار می شود) : "برخی نظرشان درباره اینترنت مثل این است که اگر کسی در اتوبان تصادف کرد قاضی می‌تواند اتوبان را برای همیشه ببندد". 🔹چه کسی می گوید اتوبان را ببندید؟ اما آیا اتوبان را می توان بدون دوربین و پلیس و علایم هشدار و محدود کننده ها و تنظیم کننده های سرعت رها کرد؟ این سگ وحشی بی لجام هر روز خانواده و شهروندانی را بی سر و صدا از پا در می آورد و انواع آسیب ها را تولید می کند اما هنوز برخی مدیران دولتی ، احساس نگرانی نمی کنند. ♦️چرا؟ چون مثلا ستایش قریشی 6 ساله که قربانی شهوت افروزی بی حساب همین فضای مجازی شد، یا آن دختر 14 ساله و پسر 21 ساله، فرزند یا نوه دولتمردان ما نبودند!؟ @IMANI_mohammad
🔹 اکنون که با موضع صریح وزیر اطلاعات معلوم شده ادعای شکنجه اسماعیل بخشی در بازداشت دروغ بوده، باید چوب در آستین همه آنهایی کرد که طی چند روز گذشته با این دروغ سازی، باعث انحراف افکار عمومی از مسائل مهم شدند؛ بلکه هدفشان همین بود. باید آنها را چوب در آستین گرداند تا همه بشناسند شان. @IMANI_mohammad
مرحوم هاشمی ترور شد؟ - ۱ ✍ آیا مرحوم هاشمی رفسنجانی کشته شد؟ او در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۵ که به علت ایست قلبی در گذشت، 82 سال داشت. اما بیراه نیست اگر بگوییم هاشمی کشته شد؛ آن هم توسط کسانی که امروز برایش اشک تمساح می ریزند و سنگ او را به سینه می زنند. 🔹نظیر اگر می خواهید؛ قتل جناب عثمان توسط طلحه و زبیر با وجود مخالفت امیر مومنان (ع) و سپس ائتلاف با مدعیان خونخواه وی (مروان و ولید) و راه انداختن جنگ جمل علیه امیر مومنان. امام درباره همین ها فرمود "حقی را مطالبه می کنند که خود ترک کردند و خونی را مطالبه می کنند که خود ریختند". 🔹زبیر همان است که وقتی در جمل کشته شد و شمشیرش را برای امام آوردند، حضرت گریست و فرمود "چه غبار های غمی که صاحب این شمشیر از چهره پیامبر (ص) پاک زدود". این جمت شریف از امیر مومنان (ع) است که فرمود: "چه بسا عالمی که او را جهل و نادانی اش به قتل رساند. و علم او همراهش بود اما سودی به حالش نبخشید". ♦️هاشمی دو بار ترور شد؛ نوبت اول، به شکل فیزیکی توسط سازمان تروریستی منافقین که نافرجام بود. و نوبت دوم، توسط ائتلاف نفاق جدید و قدیم و برخی اطرافیانش که صریحا می گفتند دوستان جدید در میان حزب (صهیونیستی- انگلیسی) بهائیت و سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پیدا کرده اند. در نوبت دوم، با همرنگ نمایی و همراه کردن هاشمی، کوشیدند انتقام خود را از انقلاب و هاشمی که جزو آن بود، بگیرند. 🔹منافقین می خواستند با هل دادن هاشمی به سمت مقابله با انقلاب و نظام، از او انتقام بگیرند. ارگان اینترنتی گروهک ملی- مذهبی 19 آبان 91 نوشت: ♦️«پرسش اساسی این است که با هاشمی چگونه باید رفتار کرد؛ او که در کارنامه‌اش قلع و قمع «دیگران» را به طور پررنگ دارد و در تصمیم‌های بزرگ از جنگ تا اتفاقات سال 67، قتل‌های زنجیره‌ای ]!؟[ و... جزو تصمیم‌سازان بوده و اکنون با دموکراسی‌خواهان افق مشترک پیدا کرده، تکلیف چیست؟ آیا باید تاریخ هاشمی را به فراموشی سپرد یا این که به طور فعلاً در مورد او سکوت کرد تا اگر زوری دارد ضربه‌اش را به حکومت بزند و بعد که نوبت خود او رسید به حسابش رسید، یا این که اصولاً تاریخ او را فاش‌گویانه بر سر کوی و برزن فریاد زد و از هر سازش و حمایتی از او تن زد؟» 🔹ارگان گروهک ملی- مذهبی ادامه می‌دهد: « اگر بر این باشیم که باید پراگماتیستی عمل کرد و به فراخور وضعیت، وزن قدرت را سنجید و موضع خود را تعیین کرد؛ خیلی زود می‌توان به این رسید که پس حمایت از هاشمی به صلاح است. چرا که او به نسبتی به تحقق خواسته‌های ما نیز کمک می‌کند فارغ از این که دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند و اگر آرمان‌خواهانه عمل کنیم هرگز به زیر علم کسی چون هاشمی نخواهیم رفت چرا که عملکرد او با آب کوثر هم پاک نخواهد شد و همدستی با او دامن آدمی را آلوده می‌کند! هرگز نباید از گناه اینان گذشت اما باید با ایشان تاکتیکی برخورد کرد یعنی سکوت کرد تا وقت آن برسد.» ♦️حزب مشارکت، یکی دیگر از عوامل اصلی در ترور شخصیت هاشمی در دوره اصلاحات و متهم کردن او به داشتن نقش اول در قتل چند نفر از روشنفکران در سال 77 بود. روزنامه‌های وابسته به این حزب - از جمله روزنامه صبح ‌امروز وابسته به حجاریان عضو مرکزیت مشارکت- نقش مهمی در این زمینه برعهده داشتند. پس از آن نیز به تصریح محسن هاشمی، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم مرتکب تقلب شده و از هاشمی «آغاسی» ساختند. (ادامه دارد) @IMANI_mohammad
مرحوم هاشمی ترور شد؟ - ۲ 🔹 رفتار زيگزاگ و پرتناقض عناصر فرصت طلب و گروهک هاي نفاق با مرحوم هاشمي رفسنجاني به غايت عبرت آموز است. اين طيف هر چند اجزاي مختلفي را تشکيل مي دهند اما در سوءاستفاده و کاسب کاري و مصادره به مطلوب هاشمي رفسنجاني اشتراک نظر داشتند و شامل طيفي از مدعيان اصلاح طلبي و گروهک هايي نظير ملي- مذهبي و... مي شوند. ♦️مدعيان اصلاح طلبي (شامل ائتلاف طيف موسوم به چپ و کارگزاران) تا قبل از دوم خرداد 76 به دو گروه حامي وي (حاضر در دولت سازندگي) و معترض به وي (چپ ها) تقسيم مي شدند. افرادي مانند عبدالله نوري و به ويژه عطاءالله مهاجراني (معاون حقوقي پارلماني رئيس دولت سازندگي) در اواخر دوره سازندگي دست به قلم شده و تصريح کردند بايد به واسطه تغيير قانون اساسي، مقدمات سومين دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي را به عنوان «اميرکبير ايران» فراهم کرد. 🔹بعد از دوم خرداد و در آستانه انتخابات مجلس ششم در بهمن سال 78 - با وجود جانبداري هاشمي از خاتمي در انتخابات 76- چپ هاي مدعي اصلاح طلبي با انبوهي از رسانه ها و تريبون ها (نظير روزنامه صبح امروز حجاريان) بسيج شدند تا با ناجوانمردي، عنوان «عاليجناب سرخپوش» قتل هاي زنجيره اي را براي آقاي هاشمي جا بيندازند. آنها حتي عنوان «آغاسي» را براي هاشمي در انتخابات مجلس ششم ساختند. ♦️آن روزگار عطاءالله مهاجراني وزير ارشاد بود، اما نه تنها عليه ترور شخصيت «اميرکبير» ديروز اعتراضي نکرد بلکه امکانات وزارت ارشاد در خدمت انتشار کتاب هاي سياهي مانند «عاليجناب سرخپوش» به قلم اکبر گنجي و ديگراني نظير عماد باقي و... قرار گرفت. اما پس از فوت مرحوم هاشمی، همين مهاجراني در مطلبي با عنوان «هاشمي رفسنجاني: الذي ليس کمثله شخص» نوشت: هاشمي رفسنجاني نه تنها نظير نداشت بلکه گمان نمي کنم در آينده هم ملت ما شاهد فردي با مختصات هاشمي باشد. 25 سال با ايشان آشنا و از نزديک همکار بودم. در دوران وزارت هم به مناسبت هاي مختلف، ايشان را مي ديدم و به ايشان پناه مي بردم و ياري و راهنمايي مي خواستم در هر ديدار جلوه تازه اي از شخصيت ايشان بروز و نمود پيدا مي کرد. او راهنما براي من و نسل ما که در حلقه مديران نسل اول انقلاب بوديم، به مثابه راهنما بود». 🔹افراطيون مدعي اصلاحات که سال 78 مرحوم هاشمي را عاليجناب سرخپوش مي خواندند، در سال 84 پس از شکست مصطفي معين در مرحله اول انتخابات، هاشمي را تبديل به «قديس اصلاحات کردند»! ♦️در همين قالب متناقض و مزورانه، روزنامه شرق که 24 مرداد 95، «اهميت هاشمي» را به «اعلام ختم دوره انقلاب» دانسته بود، بعدها عکس تمام صفحه زد و از يار و اميد امام بودن براي هاشمي نوشت؛بي آنکه تاکيد کندخود اين روزنامه و عقبه سياسي آن ذره اي دلبستگي به امام و انقلاب ندارند. 🔹همچنين صادق زیباکلام از همين طيف متظاهر به سوگواري براي هاشمي، 12 خرداد 92 به روزنامه زنجيره اي بهار گفت: «حاکميت اپوزيسيون نمي خواهد اما ما نمي توانيم اپوزيسيون را از ديد حاکميت تعريف کنيم. همان گونه که ما مي بينيم هاشمي به اپوزيسيون تبديل مي شود، حاکميت هم اين را مي بيند و به هاشمي مي گويد آشيخ اکبر بايد تکليفت را معلوم کني؛ از شما بهره برداري مي کنند و هل مي دهند تا چهره اي بسازند که در مقابل نظام قرار بگيري. ضرورت دموکراسي خواهي، اينها (نهضت آزادي، سازمان مجاهدين انقلاب، دفتر تحکيم) را پشت سر کسي سوق خواهد داد که شنل اپوزيسيون را به تن کند". ♦️زیباکلام افزوده بود: "هاشمي که عمر نوح ندارد. 5 يا 10 سال ديگر با ما نخواهد بود اما جنبش ادامه پيدا مي کند. اگر هاشمي، خاتمي و هر کسي نتواند حداقل خواسته هاي اين جنبش را لبيک بگويد، جنبش آنها را پس مي زند. نگران نباشيد که آقاي رفسنجاني مي تواند پا به پاي ما بدود يا نه، اگر نتواند همپا با جبهه اپوزيسيون بدود، حذف مي شود... مهم نيست هاشمي چه مي کند. او يا مي تواند پا به پاي اين قطار باشد يا نه. اگر حذف شد هيچ اتفاقي نمي افتد، اپوزيسيون يک شخصيت ديگر را درون نظام پيدا مي کند"(!) @IMANI_mohammad
مرحوم هاشمی ترور شد؟ - ۳ 🔹سایت «جرس» ارگان حلقه لندن (اتاق فکر رسمی جنبش سبز در خارج کشور با میدان‌داری کدیور و مهاجرانی و سروش و عبدالعلی بازرگان که در میان راه از هم پاشید و کار دست کدیور و برخی اعضای گروهک ملی مذهبی افتاد) در تاریخ 5 خرداد 1392 و با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «آیت‌الله خمینی در برابر آیت‌الله خمینی»! خواستار انتقام از امام و رهبری به واسطه مصادره به مطلوب امام و تحریف مکتب امام (ره) به واسطه تحریفگری توسط امثال خاتمی و هاشمی و موسوی و برخی منسوبان به امام شد؛ بخوانید: 🔻«گذار در ایران بر گسل عمیق شدن شکاف میان شاگردان و اطرافیان درجه اول آیت‌الله خمینی رخ می‌دهد؛ دسته‌ای با محوریت آقای خامنه‌ای که خود شاگرد آقای خمینی بود به همراه کسانی چون آقای جنتی و دسته دیگر در عوض چند سال است (خصوصاً پس از انتخابات 88 و ظهور جنبش سبز) به دموکراسی‌خواهی نزدیکتر و نزدیکتر می‌شوند، مهمترین افراد در این دسته دوم میرحسین موسوی، مهدی کروبی، هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و بیت‌آیت‌الله خمینی هستند. 🔻به نظر می‌رسد استراتژی باید مانور دادن بر روی این شکاف باشد. باید کمک کرد که تمایز این دو دسته هر روز واضح‌تر شود و به تمایز طرفدار استبداد- طرفدار دموکراسی بدل شود. در این دید نباید با آیت‌الله خمینی همان معامله‌ای را کرد که با آقای خامنه‌ای می‌کنیم. آقای خمینی را باید به عنوان بخشی از تاریخ این کشور نقد کرد، منتها توجه کرد که او به همراه بیتش همچون متنی است که دو قرائت هرمنوتیکی کاملاً متضاد از آن می‌شود کرد و دموکراسی خواهان قرائت دموکراتیک را برمی‌گزینند. 🔻این نظریه البته احتیاج به صیقل خوردن دارد. البته که دموکراسی تعریف مشخصی دارد و یحتمل دموکراسی دینی بی‌معناست. با این حال به نظرم آقای خمینی و مجموعه سخنان او در سیاست ایران در وضعیت کنونی حکم متن مقدس قرآن یا انجیل برای مسلمانان یا مسیحیان را دارند. 🔻یک راه برخورد با این متون این است که نگاهی ذات‌گرا به قرآن یا انجیل داشته باشیم و بگوییم این متون کلاً تولید کننده خشونت‌اند، یک راه دیگر هم این است که همچون نواندیشان دینی بر آیات انسانگرایانه این متون مقدس بیشتر تأکید کنیم و به عنوان مثال آیات طرفدار جهاد و خونریزی را تأویل کنیم (مثلاً آنها را فقط مربوط به زمان خاص نزولشان بدانیم.) در یک جامعه مذهبی روش دوم بیشتر جواب می‌دهد. 🔻محتملاً در وضعیت خاص ایران تا اطلاع ثانوی، «آیت‌الله خمینی» حکم متن مقدسی را دارد که باید آن را به نفع دموکراسی تأویل کرد. هیچ اندیشیده‌ایم چرا عده زیادی در میان اندیشمندان دنیا از لاک گرفته تا مارتین لوترکینگ و سروش و مجتهد شبستری کوشیده‌اند بگویند دین با دموکراسی یا حقوق بشر سازگار است، بجای اینکه بر تضاد این دو به نحوی ذلت‌گرایانه انگشت نهند؟ 🔻یکی از توجیه‌های مهم این رویکرد آن است که توجه شود دین از منظر هویتی برای بسیاری از انسانها مهم است و بر این اساس بهتر است دموکراسی خواهان یا حقوق بشر دوستان به جای آنکه خود را در برابر دین قرار دهند، از نیروی آن استفاده کنند. هکذا است داستان آقای خمینی در وضعیت بغرنج کنونی ما در ایران. 🔻در این نظر قرار نیست دموکراسی را با معیار سخنان آقای هاشمی و خاتمی بسنجیم. البته که دموکراسی معیارهایی مستقل دارد. بلکه قرار است کوشش کنیم شکاف را عمیق‌تر کنیم. در این نگاه اصلاح‌طلبانی چون هاشمی یا خاتمی را در حال شدن و تغییر نگریسته می‌شوند نه هویت‌هایی لزوماً ثابت. تغییرات میرحسین و کروبی و رهنورد پس از جنبش سبز بهترین مثالهای امکان چنان تغییری است». @IMANI_mohammad
انحلال طلبی خسارت بار مایه عبرت است، نه افتخار ✍ "پدر موشکی" خواندن کسی که می گفت "روزگار امروز، روزگار گفتمان و مذاکره است نه موشک"، حرفی ظاهرا درست و باطنا غلط است. هر اراده ای را باید با پایان آن سنجید و نه ابتدای آن. ♦️قرآن کریم که می فرماید "وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا. و مانند آن زن نباشيد كه بافته‌ى خويش را پس از محكم بافتن، وا می تابید و رشته رشته مى‌كرد".(آیه 92 سوره نحل) 🔹تفسیر نور ذیل این آیه می نویسد "در تاريخ آمده كه زن بى‌خردى در نيمى از روز پنبه وپشمى را مى‌بافت و در نيمِ ديگر بافته خود را وامى‌تابيد، كار او يك ضرب‌المثل شد كه قرآن نيز براى كسانى كه زحمات خود را هدر، و پيمان‌هاى خود را مى‌شكنند بكار برده است". ♦️چگونه می توان کسی را پدر موشکی خواند که دو سال قبل با ادبیاتی قهقرایی و نفوذ زده گفته بود "اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است"! 🔹 بر خلاف این ادعا و طبق اعلام موسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در سال 2015 در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بوده‌اند. ژاپن با اختصاص 40.9 میلیارد دلار (طبق اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک) در سال 2015 در رتبه هشتمین کشوری قرار گرفت که بیشترین بودجه نظامی را در جهان دارد. ♦️پس از ژاپن نیز، کشور آلمان با اختصاص 36.7 میلیارد دلار در رتبه نهم قرار گرفته که حدوداً 4 برابر بیشتر از بودجه دفاعی ایران بوده است. 🔹متاسفانه رویکرد ارتجاعی برای از هم گسیختن موجودی های اقتدار ملی، ابتدا درباره برنامه هسته‌ای اتفاق افتاد و پس از آن با فشار دشمن، برجام ۲و را درباره سایر ابعاد اقتدار ملی زمزمه کردند اما آشکار شدن خسارت های برجام، ترمز این رفتار انحلال طلبانه و منفعل را کشید. این روند مایه عبرت است ، نه افتخار. @IMANI_mohammad