خط شکنی؛ به عشق امام
✍️ شب عملیات والفجر 8 که نیروها باید به دل امواج خروشان اروند می زدند، شهید مزرجی به شهید شوشتری گفت:
✅ « امشب اگر عراقیها ما را نزنند، توی آب کوسهها میزنند. اگر هیچ کدام نزنند، ما لای سیم خاردار و تلههای انفجاری گیر میکنیم. با محاسبات مادی، امشب ما نمیتوانیم از آب رد بشویم. من امشب فقط وارد آب میشوم تا امام که در جماران است، به ایشان خبر بدهند که آقا! بچهها به عشق تو زدند به خط. دیگر برای من مهم نیست که آن طرف خط برسیم یا نرسیم».
❇️ و بعد از آن گفت «آنی که وظیفه ماست وارد آب شدن است، از این آب بیرون آمدن دیگر در اختیار و وظیفه ما نیست؛ آناش با خداست. بعد گفت که خدای آن طرف اروند، خدای این طرف اروند است. اگر کسی این طرف اروند قلبش آرام است، آن طرف میترسد، توحیدش مشکل دارد»
( راوی : حسن رحیم پور ازغدی)
@IMANI_mohammad
قرآن می گوید
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
"آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" که بر زبان روح خدا خمینی (ره) جاری شد ، منطق قرآن است. خداوند به دفعات درباره اردوگاه شیطان فرموده است:
1 _ إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيطانُ يُخَوِّفُ أَولِياءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿ 175 - آل عمران)
همانا شیطان منحصرا دوستان و پیروان خود را میترساند. پس از آنها نترسید و تنها از من بترسید اگر ایمان دارید!
2 _ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ . إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (99 و 100 - نحل)
شیطان را بر كسانى كه ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توكل مى كنند تسلطى نيست. تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى گيرند و بر كسانى كه به خداوند شرك مى ورزند .
3 _ وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿ 139 - آل عمران﴾
و سست و غمگین نشوید در حالی که شما برترید اگر ایمان داشته باشید!
4 _ إِنَّ الَّذينَ تَوَلَّوا مِنكُم يَومَ التَقَى الجَمعانِ إِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّيطانُ بِبَعضِ ما كَسَبوا ... ( 155 - آل عمران )
کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، جز به این دلیل نبود که شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت.
@IMANI_mohammad
.
چرا نام"امام"، زیبنده بود؟
♦️فرخ نگهدار رئیسگروهک فدائیان خلق مدت هاست در لندن اقامت دارد و از چپ کمونیستی به لیبرالیسم گرایش پیدا کرده و با شبکه بی بی سی همکاری می کند.او 14 بهمن 1390 در گفت و گو با سایت میهن وابسته به اپوزیسیون خارج کشور درباره نفوذ امام خمینی، نکات قابل تاملی را بازگو کرد:
🔹«من از وقایع 15 خرداد 42 فهمیدم آیتالله خمینی نفوذ فوقالعاده در کشور دارد و تکیه او بر تودههای تهیدست است؛ در مقابل شاه که تکیهگاه مردمی نداشت و قدرت او ناشی از حمایت خارجی بود. سال 1349 در اطراف دهات بین قم و کاشان همراه دوستم احمد اشرف سفر میکردیم و میدیدم در خانه روستائیان هم عکس آقای خمینی روی دیوار بود و سخنش اعتبار داشت.
♦️من کاملاً عنوان «امام» را برای او انتظار داشتم. او سد بزرگ و شکستناپذیر شاه را شکست. این ایجاب میکرد نامی مانند رهبر و امام برای او انتخاب شود. ارزیابی مسعود رجوی نادرست بود. ما نیروی سازماندهی و مقاومت در برابر انقلاب را نداشتیم. ما نفهمیدیم که نباید در مقابل استقرار نظام ایستاد.»
@IMANI_mohammad
اینجا "من قال" مهم تر از "ما قال" است
🔸فضای رسانهای جدید در کنار همه سودمندیهایش، بیشباهت به بازار آهنگران نیست؛ پر سر و صدا. بازار تحلیل از هر قماش دایر است و گاه چنانکه به قول معروف؛ «گنه کرد در بلخ آهنگری- به شوشتر زدند گردن مسگری».
🔸کسانی میگویند نباید نیتخوانی کرد. میگویند «اُنظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال». اما استناد نصف و نیمه، راه به خطا و مغالطه میبرد.
🔸متن کلام امیرمومنان عليهالسّلام در کتاب شریف «غُرَرالحکم» چنین است: «خُذ الحكمَهًْ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال. حكمت را هر جا باشد، فرا گير. و نگاه كن به آنچه گفته ميشود، نه به گوينده سخن».
🔸یا: «خُذِ الحكمَهًْ ممّنْ اَتاكَ بِها و انظُرْ الي ما قالَ... حكمت را از هر كس كه نزد تو آورد، بگير و نگاه كن به گفته، نه گوينده سخن».
🔸حضرت میفرماید توقف در گوینده، مانع از گرفتن حکمت نشود. چنانکه فرمود «الْحِكْمَهًْ ضَالَّهًْ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَهًْ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ» (حکمت 80 نهجالبلاغه). اما حضرت هرگز نفرمود بر انگیزه گوینده چشم ببندید، بلکه بارها انگیزه منافقین را به چالش کشید.
🔸وقتی طلحه و زبیر، بهخاطر اشرافیتطلبی شورش کردند، حضرت ساکت ننشست. آنها با وجود مخالفت صریح امیرمومنان(ع)، خلیفه را کشتند، اما چند ماه بعد با عاملان بیعدالتی در دربار خلیفه ائتلاف کرده و خونخواه خلیفه شدند! امام در مقابل این فتنهانگیزی فرمود «انهم لیطلبون حقا هم ترکوه و دما هم سفکوه».
🔸شورشیان خوارج هم- که سران آن با معاویه بسته بودند- پس از آشکار شدن خسارتهای حکمیت، مدعی «لا حکم الّا لله» شدند که آیه قرآن بود. آنها خود، مذاکره و صلح را تحمیل کرده بودند و حالا میگفتند ما توبه کردیم، تو هم که حکمیت را پذیرفتی، باید توبه کنی!
🔸امام در اینجا هم فرمود «کَلِمَهًْ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِل». لا حکم الا لله، کلمه حقی است اما اراده باطل از آن دارند.
🔸حضرت بارها با روشنگری درباره انگیزه و تناقضات، بی صداقتی پنهان در ژست های خیرخواهانه امثال معاویه و عمرو عاص و اشعث بن قیس را بر ملا کرد.
@IMANI_mohammad
.
مذاکره ایده آل غربگرایان
چه شکل و شمایلی دارد ؟!
🔹غربگرایان و مدعیان بی صداقت اصلاحات، میز مذاکرات چیده شده توسط پوتین در مسکو را توهین آمیز خواندند؛ و حال آن که به خاطر مراعات پروتکل های کرونایی در ایامی بود که روسیه با آمار روزانه 700 قربانی دست و پنجه نرم می کرد.
♦️اما همین ها (امثال حزب اتحاد ملت و نشریه صدا و...) در موضوع مذاکره با آمریکا، به نقطه ای از بی قید و بندی رسیده بودند که به هنگام تحقیر رئیس جمهور صربستان توسط ترامپ، از مذاکره به همین سبک دفاع کردند و با وقاحت، در یادداشت کنار تصویر نوشتند:
🔹"از نگاه منتقدان، عکسی که ترامپ از مذاکره کننده میپسندد، این است: همچون #برهای_در_مذبح و #بردهای_در_مسلخ. آيا اقداماتي از این جنس را بايد #مايه_شرمساري دانست؟ فرض كنيم سياستمدار صرب همچون #متهمي در اتاق #بازجويي و حتي يك #برده نشسته؛ اگر منافع، چنین اقتضایی كند، بايد آن را تمسخر كرد، يا #عقلانيت_سياسي خواند؟"!
♦️آیا با وجود این استدلال قاطع و دندان شکن(!) جایی هم برای بحث باقی می ماند؟!
@IMANI_mohammad
محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
.
فدای خمینی!
گزارش ساواک از دو صحنه تصادف
💢سند اول:
🔹«عصر روز پنجشنبه ۵۷/۹/۲ در خیابان کوروش کبیر [شریعتی] بین دو اتومبیل تصادفی رخ داده است.
♦️افسری که جهت کروکی در محل حاضر شده با مشاهده وضع رانندگان، با لحن تهدیدآمیزی اظهار داشته "صبر کنید خمینی برایتان کروکی بکشد".
🔹با این عمل افسر مزبور، بلافاصله رانندهای که مقصر بوده، باارائه مدارک و آدرس و صدور چکی به مبلغ ۶۰ هزار ریال، به راننده خسارت دیده اظهار داشته: "اتومبیل خودتان را تعمیر نمایید و اگر مخارج آن زیاد شد، با توجه به آدرسی که در اختیار دارید، حاضر به پرداخت مابقی مخارج میباشم".
♦️در این هنگام، راننده مقابل ضمن استرداد مدارک و سوزاندن چک مورد بحث، خطاب به افسر راهنمایی اظهار میدارد: "جهت خشنودی آقا (خمینی) این پولها ارزش ندارد"؛ و بعد از روبوسی با راننده دیگر، محل را ترک و تماشاچیان این صحنه، مأمور را مورد تمسخر قرار دادهاند.»
🔸(کتاب"انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک"، دفتر هفدهم، صفحه ۳۰۰).
💢سند دوم:
"تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
اداره دوم-32د
10/10/1357
🔹خبر واصله حاكيست: در ساعت 1830 مورخه 22/9/1357 دو دستگاه خودرو شخصي كه يكي از آنان پژو به شماره 35328 ـ تهران ل بود در خيابان آيزنهاور با يكديگر تصادف نمودند كه به خودرو ديگر مبلغ 60000 ريال خسارت وارد گرديد؛
♦️و افسر راهنمائي ضمن كشيدن كروكي تصادف اظهار نمود من كروكي را كشيدم ولي شما بايد پولش را از خميني بگيريد. هر دو راننده ناراحت شدند و راننده پژو مزبور، چكي به مبلغ 70000 ريال نوشت و اظهار داشت (فداي يك ريش خميني؛
🔹و بلافاصله راننده خودرو بعدي چك را گرفته و ضمن سوزانيدن آن در جلو جمعيت اظهار نمود فداي خميني).
♦️طبقه بندی: خیلی محرمانه".
@IMANI_mohammad
توافق دوباره با آمریکا
در دسترس یا غیر ممکن؟
🔹رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران گفت: "درصورت احیای توافق، واشنگتن تحریمهای ناسازگار با برجام را رفع میکند؛ اما تحریمهای غیرمرتبط با برنامه هستهای ایران، حفظ خواهد شد. محدود کردن برنامه هستهای ایران در راستای منافع آمریکاست و ما میتوانیم پس از آن به بسیاری دیگر از مسائل مرتبط با ایران رسیدگی کنیم. دولت بعدی آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست و نمیتوانیم رئیسجمهور بعدی را ملزم کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت".
♦️فارغ از این که دولت آمریکا بخواهد چه حجمی از تحریم ها را تعلیق کند یا نکند و ایران بتواند از توافق منفع شود یا نه، اصرار دولت بایدن بر ندادن #تضمین، مسئله مهم تری است و امکان توافق را منتفی می کند.
🔹دولت بایدن نمی خواهد و نمی تواند از طرف دولت بعدی آمریکا تضمین بدهد، اما ضمنا به اعتبار عهدشکنی های پیاپی و پسا برجامی دولت دموکرات اوباما، تضمین دولت بایدن هم معتبر نیست.
♦️در این میان، موضع کنگره آمریکا همیشه رادیکال تر از دولت بوده و جالب تر این که نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در مجلس نمایندگان یا سنا، تحریم های پسا برجامی متعدد مانند کاتسا و... را با اتفاق آرا تصویب کرده اند.
🔹اکنون هم پس از هر نوع توافقی، وقتی آمریکا اجازه پیدا کرد دوباره به برجام برگردد و به مکانیسم ماشه دسترسی پیدا کند، احتمال تصویب تحریم های جدید در کنگره و یا از سوی دولت قطعی است.
♦️بنابراین فارغ از کمّ و کیف تعلیق تحریم ها، تضمین توافق از سوی آمریکا و تعهد به عدم تکرار عهد شکنی، منتفی است. بدون اخذ تضمین معتبر، توافق پایدار امکان پذیر نیست و غفلت از این واقعیت مهم، می تواند خسارت های بزرگی به همراه داشته باشد.
@IMANI_mohammad
.
با نمک!
🔹سال ها سر سفره دولت روحانی نشسته و برای ستاد انتخاباتی او، پوستر "حامی روحانی ام" را طراحی کرده است. بنابراین انتظاری جز این نیست که کاریکاتورش را برای رئیسی بکشد و سنگ طبقات منکوب شده با سوء تدبیر های دولت روحانی را بر سینه بزند!
🔹نمک گیر شدن این طوری است؛ ولو طرف مجبور شود نمک بر زخم مردم بپاشد و شعورشان را به سُخره بگیرد.
🔹آقای با نمک، لابد انبوه کلمات قصار ی را که روحانی و برخی مدیران اشرافی اش -مثل نُقل و نبات- بر زخم های زندگی مردم می پاشیدند، فراموش کرده است:
🔻 خود من هم صبح جمعه باخبر شدم.
🔻 چنان رونقی به اقتصاد بدهیم که مردم از پول ناچیز یارانه بی نیاز شوند.
🔻 ظرف 100 روز اقتصاد را متحول می کنم.
🔻در دوره وزارتم حتی یک خانه هم نساختم.
🔻 پات درد میکنه؟ خودت بمال!
🔻قربانیان تصادف قطار بیمه بودند.
🔻نجومی بگیرها، سرمایه کشورند.
🔻و...
🔹لابد صدها گفتار یا برخورد مثل این، قابلیت نداشت سوژه شود؛ اما دغدغه رئیسی درباره این که کارمند #سامد (سامانه ارتباط مردمی دولت) ناهار خورده یا نه، باید سوژه شود!
#حامی_روحانی_ام!
#هادی_حیدری
@IMANI_mohammad
.
ماموریت اباحیگری:
فروپاشی سازمان اجتماعی
🔹این معما را شما حل کنید:
♦️اگر کسی از مردم عادی، همسرش را متهم کند و بکشد، مدعیان اصلاحات می گویند "جنایت و قساوت" بود. و بلافاصله بی هیچ بررسی و تحقیقی، غیرتمندی را می کوبند!
♦️اما اگر متهم، هم حزبی شان باشد، خود قاضی می شوند، قربانی را "مهدور الدّم" می نامند و می گویند: "مرگ، سزای او بود و باید کشته می شد"!
🔹چرا نگاه منصفانه، حق مدارانه و عبرت آموز را از مردم دریغ می کنند؟!
🔹چرا به هر بهانه ای، ریشه زندگی مسئولانه و قانونمند و بهنجار را می زنند و بذر مسموم اباحیگری در اندیشه و اخلاق و عمل را می پراکنند؟
🔹اباحیگری مورد ترویج آنها، از عوامل اصلی جرم و جنایت است. اباحه گرایان در این فرآیند، غلبه بلبشو و آنارشیسم را دنبال می کنند. به تعبیر اکبر گنجی؛ "ما کارمند رسمی بخش پروپاگاندای دولت ترامپ، بوریس جانسون، نتانیاهو و سعودی هستیم. وظیفه ما #فرو_پاشاندن_سازمان_اجتماعی و کشاندن مردم به خشونت جمعی است... گمان باطل نکنید که ما مخالف سیاسی، مدافع حقوق بشر، فمینیست و... هستیم؛ نه، ما فقط کارمند پروپاگاندای دولتهای راست افراطی هستیم".
@IMANI_mohammad
🔹معجزه بالاتر از این؟!
♦️یادداشت روز کیهان:
https://kayhan.ir/
@IMANI_mohammad
این که اعتراف نمی خواست!
🔹نمی دانم از کدام قبرستان در تیرانا و ریاض، یا لندن و لس آنجلس هشتگ زده اند:"من بی ناموسم" و "بی غیرتم"؛ تا مثلا با غیرت ملت ایران مبارزه کرده باشد. بهانه شان هم این است که مردی در جنوب، همسرش را به قتل رسانده است.
♦️همین ها وقتی آن مدیر غربگرا، همسرش را با بهانه مشابه کشت، طومار مقتول را پیچیدند و بدترین تهمت ها را -بی آن که نیازی به اثبات اتهام داشته باشند!- پیچیدند و گفتند "مهدور الدّم بود و باید کشته می شد"!
🔹آنها نمی گویند که همین ترویج بی غیرتی و بی ناموسی و اباحیگری، علت سست شدن بنیان خانواده و درگیری میان برخی همسران است و حال آن که خانواده، کانون وفا و صداقت و الفت است؛ و اگر آلوده خیانت شد، پیامد های مصیبت بار آن به جامعه سر ریز می شود.
♦️نمی گویند اما می دانند که انهدام خانواده، انهدام آینده هر ملتی است و اگر ریشه غیرت را در خانواده زدند، سپس می توانند ریشه غیرت نسبت به نوامیس ملی و اسلامی را بزنند و راه را برای اجنبی هموار کنند.
🔹همین ها که جنایت در اهواز را بهانه ای برای زدن ریشه غیرت قرار داده اند، همین چند ماه قبل غیرتی شدند و زمین را به آسمان دوختند که چرا جوانی به نام آرمان عبدالعالی، به خاطر قتل فجیع دوست دخترش، مجازات شد. و حال آن که قاتل حتی حاضر نبود برای تشفی خاطر والدین قربانی، جای جنازه مُثله کرده را بگوید.
♦️ترویج کنندگان اباحیگری، اگر چه ژست "نفی خشونت" می گیرند، اما ماموریت شان تشدید خشونت و جنایت، از طریق ترویج لا قیدی و بی اخلاقی و ضمنا حمایت از مجرمان هنجار شکن است؛ و حال آن که دوام هر جامعه، مشروط به به صیانت از هنجارهای آن است.
🔹بیخود نیست صدای آن ضد انقلاب فراری، از حجم رذالت برخی بی وطن ها درآمد و تصریح کرد ماموریت این کارمندان پروپاگاندای آمریکا و انگلیس و اسرائیل و سعوی، "فروپاشاندن سازمان اجتماعی و کشاندن مردم به خشونت جمعی، در پوشش مخالف سیاسی، مدافع حقوق بشر و فمینیست است".
♦️از نگاه اتاق عملیات "ناتوی فرهنگی و اطلاعاتی"، عملیات نرم در فضای مجازی مستثنا از تحریم ها، باید تار و پود غیرت ملت ایران را از هم بگسلد، کشور را از متن کوچک ترین اما مهم ترین واحد اجتماعی (خانواده) درگیر تنش و فرسایش کند، و تربیت "انسان تراز" را دچار اختلال سازد. که اگر چنین شد، خط مقدم دفاع در برابر "ناتوی نظامی"، خود به خود فرو خواهد ریخت.
🔹اصل مطلب، همان است که آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) در دیدار یکی از سیاسیون طیف اصلاح طلب مورد تاکید قرار داد:
♦️"در فرهنگ قرآنی، #غیرت را سه عنصر معرفت، هویت و غیرزدایی تشکیل میدهند؛ غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست... کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور میگشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند".
🔹لازم نیست جماعت برانداز، به بی ناموسی اعتراف کنند. تاریخ به نقل از نزدیکان شاه و شهبانو، خیانت های فراوانی را در این باره نقل کرده؛ همان گونه که ماجرای خیانت مریم قجر عضدانلو به شوهرش ابریشمچی و رفتن به حرمسرای مسعود رجوی، و آوردن دهها زن عضو سازمان به این حرمسرا را در سینه تاریخ ثبت است.!
♦️تاریخ فراوان به یاد دارد که محمد رضا پهلوی چگونه دار و ندار ملت ایران را به آمریکا و انگلیس فروخت؛ و با چه وقاحتی، اجازه تجزیه بحرین از تمامیت ارضی ایران را دادند و گفتند "دختر خودمان بود و شوهرش دادیم"!
🔹همچنین، صحنه دیدار مسعود رجوی با صدام جنایتکار و در آوردن سازمان منافقین به عقد او، و بی ناموسی های بعدی تا عملیات مرصاد و دادن گرای ترور دانشمندان ایرانی، از سینه داغدار تاریخ پاک نخواهد شد.
@IMANI_mohammad
تورّم کارانِ طلبکار !
🔹زمانی که دولت احمدی نژاد ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن (رونق تولید) اختصاص داد، مدعیان اصلاحات گفتند این افزایش نقدینگی، تورم زاست.
♦️روحانی وقتی سر کار آمد، نقدینگی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان بود و هنگامی که داشت می رفت، این رقم را به بالای ۴۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده بود؛ بیش از ۹ برابر.
🔹به عبارت دیگر، ۶۲ برابرآن ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، در دولت روحانی وارد اقتصاد شده بود، بی آن که صرف حمایت از تولید شود؛ در حوزه سوداگری سرازیر شد و تورمی بی سابقه را بر جای گذاشت.
♦️در کنار انفجار نقدینگی، باید به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی اشاره کرد که در اثر رویا اندیشی در بودجه نویسی و رها کردن هزینه های جاری، در ابن هشت سال پدید آمد. دولت روحانی، همچنین ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی باقی گذاشته که ۵۰۰ هزار میلیارد آن، سود اوراق فروخته شده است. تورم، معلول آن عوامل پایدار است.
🔹نکته دیگر، پیش بینی مراکز پژوهشی در وزارت رفاه و کار دولت روحانی بود: روند تورم تا اواخر امسال افزایشی خواهد بود.
♦️دولت جدید در این شرایط دشوار می کوشد با کاهش هزینه ها، و هدایت بخشی از نقدینگی به سمت تولید، از شتاب عوامل تورم ساز بکاهد. همچنین با اهتمام صورت گرفته، صادرات با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده که خبر خوبی است.
🔹ناظران داخلی و بین المللی پیش بینی می کنند رشد اقتصادی ایران که طی چند سال اخیر منفی شده بود، در سال پیش رو، مثبت شده و به ۳ درصد برسد. البته در کنار مدیریت نقدینگی و کسری بودجه، موضوع تنظیم بازار و حمایت و هدایت تولید کنندگان، و نیز حاکم کردن ساز و کار های شفافیت در حوزه قیمت تولید کننده و مصرف کننده ضرورت دارد.
🔹دولت جدید حتما ضعف و ایراد در عملکرد هم دارد. اما آنچه عجیب و تلخ است، وقاحت بانیان وضعیت اقتصادی فعلی است. از یک طرف در مطالبات اقشار مختلف برای افزایش درآمدها می دمند و بعضا حتی تحریک و ساماندهی هم می کنند، که خود موجب افزایش کسری و نقدینگی تورم ساز است؛
♦️از طرف دیگر، هر اقدام و ابتکار در حوزه دیپلماسی اقتصادی برای گسترش شرکا و صادرات را تخطئه می کنند؛ و از طرف سوم، یادگاری تورمی را که زیر ساختش را خودشان مستقر کرده اند، به رخ دولت میراث دار این شرایط می کشند! آنها می دانند کدام میدان مین گذاری شده را تحویل داده اند و شتاب پیشروی در چنین میدانی چقدر دشوار است.
@IMANI_mohammad
.
🔹به حساب نقشه "براندازی در ۶ ماه"، جمهوری اسلامی باید ۸۶ بار سقوط کرده باشد!
♦️۷ رئیس جمهور آمریکا خوراک مار و مور یا در تاریخ گم و گور شدند، اما انقلاب اسلامی پایدار ماند و شاخ و برگ گستراند.
🔹كلمَةطَيِّبَةكَشَجَرَةٍ طَيِّبَة أَصلها ثابت وَفَرعُها في السماء تُؤتي أُكُلَها كُلّ حينٍ بِإِذْن رَبِّها.
#۲۲_بهمن_تماشایی
#پنج_نسل
@IMANI_mohammad
.
♦️قهرمان نام آور اما گمنامی که دشمنان مقاومت، او را بیشتر از دوستان می شناختند.
🔹مغز متفکر عملیات های حزب الله و کسی است که در اخراج اشغالگران صهیونیست و سپس تحقیر آنها در جنگ ۳۳ روزه نقش آفرین بود.
♦️آمریکایی ها او را طراح انفجار در مقر نظامیان خود در بیروت و هلاکت ۲۴۱ تفنگدار می دانستند.
🔹امروز، چهاردهمین سالگرد شهادت اوست.
#حاج_عماد_مغنیه
#هدف_روشن_نابودی_اسرائیل
@IMANI_mohammad
یک سوال وارونه:
چرا به اروپا گاز نمی فروشیم؟!
🔹نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی توییت زده: "تیرگی روابط روسیه با اروپا و چالش اوکراین، برای کشوری مستقل و مبتنی بر منافع ملی و با منابع فراوان گاز، میتواند فرصتی فوقالعاده در انتقال گازش به اروپا، افزایش درامد و نقشآفرینی در امنیت انرژی این قاره باشد. اما کشوری که از اقمار روسیه باشد از این فرصت محروم است".
🔹پدرام سلطانی، به مفهوم دقیق، یکی از"کاسبان برجام" است. او حداقل یک میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و ما به التفاوت این یک قلم رانت در بازار آزاد، 20 میلیارد تومان است. طبعا بازی به عنوان مهره پیاده عملیات روانی غرب هم برای او بدون آورده نیست!
🔹آقای سلطانی بر اساس توییت خود باید پاسخ دهد:
💢چرا دولت غربگرای سابق که ایشان سر سفره رانت هایش بهره مند بود، سراغ صادرات گاز به اروپا نرفت؟
💢آیا اروپا اختیار و اراده معامله با ایران را دارد تا وارد مذاکرات گازی با ایران و تامین نیاز خود شود؟
💢چرا اروپا بر خلاف برجام، واردات نفت از ایران را متوقف کرد؟
💢تعهدات برجامی به کنار! چرا اروپایی ها حتی به وعده های بی ارزشی مثل راه اندازی کانال مبادلات SPV و INSTEX عمل نکردند؟!
💢اروپا برای معطل نگه داشتن ایران، دو سال وعده می داد پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها را دریافت کند و در ازای آن غذا و دارو به بفروشد، اما همان وعده مسخره را هم انجام نداد. چرا؟
💢آیا اروپایی ها، همان ها نیستند که وقتی که آمریکا زیر برجام زد، آنها هم با خباثت آمریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران همراهی کردند؟
💢نویسنده توییت سفارشی، اجازه انتقاد از اروپا را دارد؟ یا ماموریت او صرفا حمله به روسیه و چین است؟ آیا روسیه و چین بودند که برجام را زیر پا گذاشتند، یا اروپا و آمریکا؟! چرا او سُرنا را از سر گشادش می زند؟
@IMANI_mohammad
فتنه سلمان رشدی؛
عبرت های نرمش مقابل دشمن
🔹فردا 25 بهمن سالگرد صدور حکم امام خمینی (ره) درباره اعدام سلمان رشدی مرتد است که بازی تهاجمی اردوگاه غرب علیه اسلام و پیامبر اعظم (ص) را به هم ریخت.
🔹در شروع سال 1367- و شاید قبل از آن - برخی دیپلماتهای ما احتمال پذیرش قطعنامه 598 را در محافلی زمزمه کرده بودند. 27 تیرماه 1367 حضرت امام(ره) با احترام به نظر برخی مسئولان، اجرای قطعنامه 598 را پذیرفتند.
🔹اما برخلاف تصور همان مسئولان، "حسن نیت" نشان دادن ایران با بدفهمی و گستاخی رژیم صدام و حامیان غربی وی در انجام برخی حملات جدید و گسیل سازمان منافقین برای عملیات فروغ جاودان (مرصاد) روبرو شد. البته پیامد این ماجرا، ایجاد موج جدید بسیج مردمی در پر کردن جبههها و عقوبت تاریخیسازمان منافقین بود.
🔹چند ماه بعد یعنی دی ماه سال 67، گستاخی قدرتهای شرور غربی شکل دیگری به خود گرفت و جبهه استکبار، این بار سلمان رشدی را برای شکستن حریم پیامبر اعظم(ص) علم کردند و پاسخ تاریخی خود را از حضرت امام (ره) گرفتند.
🔹 در پی این اتفاقات عبرت آموز، حضرت امام در پیام معروف به "منشور روحانیت" که در تاریخ سوم اسفند 67 صادر کردند، تاکید فرمودند:
✅ "من قبلاً نیز گفتهام همه توطئه های جهان خواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است که ما نگوییم اسلام جوابگوی جامعه است و حتماً در مسایل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم؛ واقعاً باید به سمتی حرکت نماییم که إن شاء الله تمام رگههای وابستگی کشورمان از چنین دنیای متوحشی قطع شود.
✅ استکبار غرب شاید تصور کرده است از اینکه اسم بازار مشترک و حصر اقتصادی را به میان بیاورد، ما در جا می زنیم و از اجرای حکم خداوند بزرگ صرف نظر می نماییم. خیلی جالب و شگفت انگیز است که این به ظاهر متمدنین و متفکرین وقتی یک نویسنده مزدور با نیش قلم زهرآگین خود احساسات بیش از یک میلیارد انسان و مسلمان را جریحه دار میکند و عدهای در رابطه با آن شهید می شوند، برایشان مهم نیست و این فاجعه، عین دموکراسی و تمدن است؛ اما وقتی بحث اجرای حکم و عدالت به میان می آید، نوحه رأفت و انساندوستی سر میدهند. ما کینه دنیای غرب را با جهان اسلام و فقاهت از همین نکتهها بهدست میآوریم.
✅ ضرورتی نیست که در چنین شرایطی ما به دنبال ایجاد روابط و مناسبات گسترده باشیم؛ چرا که دشمنان ممکن است تصور کنند که ما به وجود آنان چنان وابسته و علاقهمند شدیم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی خود ساکت و آرام می گذریم.
✅ آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر نماییم و ما خامی کردهایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزوای کشور شده است و اگر ما واقع گرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین میگذارند، این یک نمونه است که خدا میخواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در این زمان اتفاق بیافتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهرهی واقعی خود را در دشمنی دیرینهاش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده اندیشی به درآییم و همه چیز را به حساب و اشتباه و سوء مدیریت و بی تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسأله اشتباه ما نیست؛ بلکه تعمد جهان خواران به نابودی اسلام و مسلمین است؛ والاّ مسأله فردی سلمان رشد آنقدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند".
(صحیفهی نور؛ ج 21؛ صفحهی 88 )
@IMANI_mohammad
دلواپسيهاي پدر - ۱
"هاشم مرقال" که بر زمين افتاد، در لشکر اميرمؤمنان(ع) غوغا شد. هاشم از فرماندهان شجاع لشکر امام در نبرد صفين بود و شهادت او ميتوانست روحيه لشکريان را تضعيف کند.
اما پسر اين فرمانده شجاع بيدرنگ از جا برخاست و سخناني گفت سخت نافذ. بيترديد بهتر از اين نميشد از پدر تجليل کرد. «اگر هرگز ثواب و عقاب و بهشت و جهنمي نبود، همانا جهاد در کنار علي برتر از جنگ در کنار معاويه پسر جگرخوار بود». يعني که «بابي انت و امي يا اميرالمؤمنين». پدر و مادرم به فداي تو اي پدر خوب همه امت!
اما تنها او نبود که به فضيلت و شرافت عليبن ابيطالب شهادت ميداد. مردم، بسيار از خليفه دوم شنيده بودند «عجزت النساء انَ يلدن مثل علي بن ابيطالب. زنان ناتوانند که مانند علي را به دنيا آورند»، «خدايا مرا در برابر مشکلي قرار نده که پسر ابوطالب نباشد» و «لولا علي لهلک عمر»؛ همچنان که از خليفه سوم شنيده بودند «لولا علي لهلک عثمان».
تاريخ در سينه خويش گفتوگوي دو تن از سران جريان «بني سهم» را ثبت کرده، آنجا که عمروعاص به معاويه گفت «عرب هرگز تو را همسان و همسنگ علي نميداند. علي به رموز نبرد آشناست و در قريش نظيري براي او نيست. او به حق، صاحب حکومتي است که در دست دارد مگر اينکه بر او ستم کني و حق را از او سلب کني... به خدا سوگند تو و علي هرگز در شرف و فضيلت يکسان نيستيد. براي نبرد با چنين فرد با فضيلتي چه بهايي ميپردازي تا با تو همگام شوم؟ من امارت مصر را ميخواهم»! و هم او بود که در صفين به ياران اميرمؤمنان اشاره کرد و گفت «اين گروه با هدفي آسماني به ميدان آمدهاند و باکي از مرگ (شهادت) ندارند».
پس چاره چه بود؟ اختلاف افکندن و فشل کردن اين سپاه قدرتمند. محبتي که مولاي متقيان در ميان مردم روشنضمير برانگيخت، دو سويه بود. چه اينان در شروع بيعت با حضرت ديدند که وقتي سياستمداران حرفهاي براي پيروزي و استقرار حکومت، دعوت به مماشات با دريافتکنندگان امتيازات ويژه از قدرت و ثروت بيتالمال کردند، پاسخ سرزنشآميز امام را شنيدند «آيا مرا امر ميکنيد که پيروزي را با ستم بر مردم تحت ولايت خود بجويم؟» (خطبه 126 نهجالبلاغه).
تاريخ بر سينه دارد که پدر امت چگونه با محرومان و پابرهنگان همدردي کرد و از شنيدن همسفرگي حاکم بصره با اشراف چنان به هم ريخت که دست به قلم برد و نوشت:
«همانا امام شما به دو جامه فرسوده و دو قرص نان بسنده کرده است... هوا و هوس هرگز بر من چيره نخواهد شد و حرص و آز مرا به انتخاب خوراک نيکو وادار نخواهد ساخت در حالي که شايد در حجاز يا يمامه کسي حسرت گرده ناني ببرد و هرگز سير نخورد. يا من سير بخوابم و پيرامون من شکمهايي گرسنه يا جگرهايي سوخته باشند؟!... آيا به اين بسنده کنم که گويند اميرمؤمنان است و در ناگواريهاي روزگار شريک آنان نشوم يا در سختيهاي زندگي اسوهاي براي آنان نباشم؟» (نامه 45 نهجالبلاغه)
اينگونه پدرانه و غمگسارانه زيستن، اگر جاذبههاي نيرومندي با خود دارد، دافعهها و دشمنيهاي قدرتمندي نيز با خود ميآورد. اشعثبن قيس والي آذربايجان وقتي نامه حضرت را دريافت کرد که مرقوم فرموده بود «اين منصب طعمه نيست بلکه امانتي آويخته به گردن توست»، گفت اين نامه مرا به وحشت انداخته، او ثروت و قدرت آذربايجان را از من خواهد گرفت، پس چه بهتر که به معاويه بپيوندم!
آري شرافت و عدالت و فضيلتي که اميرمؤمنان پاي آن ايستاده بود، هزينه داشت و هرکس پاي آن نميايستاد. امام اين را ميدانست که فرمود «انّ امرنا صعبُ، مستصعب... همانا کار ما دشوار است و دشوار ميآيد و سنگيني آن را نميتواند تحمل کند مگر بندهاي که خداوند قلب او را براي ايمان آزموده است و نميتوانند پذيرنده گفتار ما باشند مگر سينههاي امانتدار و خردهاي استوار». (خطبه 189 نهجالبلاغه).
💢ادامه دارد💢
@IMANI_mohammad
دلواپسيهاي پدر -۲
امام در تفسير آيه شريفه «ما جعلالله لرجل من قلبين فيجوفه» ميفرمود «محبت ما و محبت دشمنان ما در يک سينه جمع نميشود». آنان که پاي فلسفه حيات و سياست امام ماندند، مانند خود حضرت مصداق آيه شريفه 207 سوره بقره بودند.
«و منالناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات الله». همين بيهمتايي در بندگي پروردگار بود که سبب ميشد پيامبر(ص) در کارزار رعبانگيز خندق و در محاصره سخت دشمن شهادت دهد «برز الايمان کله اليالشرک کله. ايمان با تماميت خويش در برابر تماميت شرک به ميدان آمده» و پس از به زمين زدن پهلوان سپاه احزاب توسط علي عليهالسلام اعلام کند «ضربهًْ عليٍ يومالخندق افضل من عبادهًْ الثقلين». چند گروه بيطاقت و ناشکيب، امت را از مهربانيهاي سرشار چنين پدر دلسوزي محروم کردند.
1-جريان معارضي که حق را ميشناختند و به خاطر دنياطلبي از همان آغاز در مقابل جبهه عدالت ايستادند و جبهه باطل و ظلم را تشکيل دادند
2-جرياني که حق و باطل را ميشناختند و با جبهه حق همراه بودند ولي در ميانه راه به درد بيدرمان زيادهطلبي و امتيازخواهي گرفتار آمدند و با چاشني تکبر و استکبار که مرض اصلي گروه اول بود، دچار ارتجاع و انقلاب به عقب شدند و جبهه اول آنان را سپر بلا و آلت دست خود قرار داد.
3-جرياني که شناخت عميقي از حق و باطل نداشتند و به اعتبار خيانت برخي سران خود، در زمين دشمن بازي کردند. ضعف در امامشناسي و دشمنشناسي و بصيرت، آنها را در بحبوحه جنگ صفين به حربه برنده در دست دشمن تبديل کرد.
اين 3 فرقه، دشواريهاي هميشگي برپايي حق و مزاحمان اصلي در نوشاندن جرعه عدالت به تودههاي مردمند. يکي از نامههاي تکاندهنده حضرت، خطاب به يار باوفاي خويش، کميل بن زياد نخعي است که همواره در خدمت امام ماند اما در امارت هيت بهجا عمل نکرد.
اميرمومنان در نامه 61 خطاب به کميل عباراتي درسآموز براي همه دوستداران مسئوليتشناس مينويسد. «تضييع و تباه کردن انسان کاري را که به او سپردهاند و برعهده گرفتن کاري که برعهده ديگران ميباشد، ناتواني وي و انديشهاي ناقص است. تاخت و تاز به اهل قرقيسيا و رها کردن مرزهايي که تو را به حفظ آن گماردهايم، و کسي نيست آن را پاسداري کند و سپاه دشمن را باز دارد، نشانه نارسايي انديشه و تدبير است. تو پلي شدهاي براي هر دشمني که بخواهد به دوستانت بتازد و غارت کند، نه شانهاي استوار داري و نه هيبتي و نه مرزي را تواني بست و نه شوکت دشمن را تواني شکست و نه مردم ملک خويش را تواني که بينياز کرد».
کميل که از ياران شريف و کم نظير اميرمومنان است. اما پل شدن دوستان در خدمت دشمن و عدم شناخت و اهتمام کافي نسبت به مسئوليت، رنج ديرين اولياي حق در طول تاريخ بوده است.
نامههاي پدر مهربان امت، هر کدام باب تازهاي در فلسفه حيات سياسي ميگشايد؛ چه آنجا که خطاب به اسود بن قُطبه فرمانده لشکر جلوان يادآور شد «بدان که دنيا خانه ابتلا و آزمايش است و همنشين آن به اندازه ساعتي فراغت پيشه نميکند مگر آن که همان فراغت- و مشغول امر مهمي نشدن- تبديل به حسرتي براي وي در روز قيامت ميشود» (نامه 59)؛
چه هنگامي که از طلحه و زبير خواست «شما دو پيرمرد! برگرديد از تصميم خويش که امروز بزرگترين کار شما، عار و شرمندگي است قبل از اين که عار و آتش با هم جمع شود» (نامه 54)؛
و چه آن روز که به معاويه يادآور شد «خداوند سبحان دنيا را براي بعد از آن قرارداد و اهل دنيا را در آن مبتلا کرد تا معلوم کند کدام نيکو عملترند. و ما براي دنيا آفريده نشدهايم. ما را فرمان ندادهاند که براي دنيا بکوشيم و جز اين نيست که ما را در دنيا قرار دادهاند تا با آن بيازمايند. و همانا خداوند مرا با تو و تو را با من مبتلا و آزمايش کرد و يکي از ما را حجتي بر ديگري قرارداد» (نامه 55)؛
و «ما و شما بر همان الفت و جماعتي بوديم که يادآور شدي اما ديروز بين ما و شما جدايي انداخت اينکه ما ايمان آورديم و شما کافر شديد. و امروز فاصله مياندازد اينکه ما استقامت ورزيديم و شما- بعد از ايمان ظاهري- دچار فتنه شديد و از حق انحراف پيدا کرديد» (نامه 66 نهجالبلاغه).
💢ادامه دارد💢
@IMANI_mohammad
دلواپسيهاي پدر -۳
اگر به خاطر خيانت منذربن جارود در امانت نهيب زد «دنياي خود را با ويران کردن آخرت خويش آباد ميکني و با گسيختن از دين، به عشيره خويش ميپيوندي. اگر گزارشي که درباره تو درست باشد، شتر خانواده و بند کفشت از تو بهتر است. و هر کس به صفت تو باشد، اهليت اين را ندارد که با او بتوان مرزي را پاسداري کرد يا امري را جاري ساخت يا جايگاهي براي او قائل شد يا در امانتي شريک گردانيد» (نامه 71)؛
به همان سياق به ابنعباس آموخت که چگونه در گستره زندگي، رفتار شايسته و ناشايست را دستهبندي کند. «نبايد نزد تو بهترين چيزي که از دنيا به آن نايل ميشوي، رسيدن به لذتي يا فرو نشاندن آتش غيط و خشم باشد بلکه بايد فرو نشاندن آتش باطل يا زنده کردن حق سرلوحه همت تو قرار گيرد و بايد که شادماني تو به آن چيزي باشد که پيش فرستادهاي و غم و تاسف تو به آنچه باقي ميگذاري» (نامه 66 نهجالبلاغه).
و از همان آموزشهاي ناب بصيرتي که ميتواند شاخص تشخيصهاي بزرگ باشد، نامه 69 به حارث همداني است. «بپرهيز از هر عملي که انسان را در نفس خويش راضي کند اما براي عموم مسلمانان ناخوشايند باشد. و بپرهيز از هر عملي که در پنهان انجام شود اما در علن و آشکار از آن عمل شرمنده شوند. و برحذر باش از هر کاري که چون از آن پرسش کنند، صاحب آن انکار يا عذرخواهي کند...».
اگر پيامبر(ص) فرمود من و علي پدران اين امتيم، تمام دلواپسي و نگراني اميرمؤمنان اين بود که در منازعه و اختلاف ميان مسلمين، سفيهان و فاجران دست به يکي کنند.
حضرت هنگامي که مالک را به امارت مصر ميفرستاد، خطاب به مردم آن ديار نوشت «هنگامي که پيامبر(ص) درگذشت، مسلمانان در امر حکومت دچار اختلاف شدند. به خدا سوگند هرگز در خاطرم نميگنجيد که عرب، خلافت را از اهل بيت پيامبر دريغ کنند... به خدا سوگند اگر با اهل باطل روبرو شوم و من تنها باشم و آنها روي زمين را پر کنند، هيچ هراسي ندارم... اما دلواپسي و اندوه من از اين است که سفيهان و فاجران (بيخردان و تبهکاران) زمامدار امور شوند؛ بيتالمال را دست به دست کنند، بندگان خدا را به بردگي بگيرند، با صالحان بجنگند و با فاسقان و مجرمان حزب تشکيل دهند... که اگر اين گونه نبود فراوان شما را برنميانگيختم و توبيخ نميکردم و فرا نميخواندم و تشويق (به جهاد) نميکردم و اگر سرپيچي ميکرديد، رهايتان ميکردم. آيا نميبينيد سرزمينهاي تحت تصرف شما رو به نقصان ميرود؟... براي جهاد با دشمنانتان بسيج شويد- خدا شما را رحمت کند- و روي زمين سنگيني نکنيد که در اثر اين کار، در ذلت و ستم غوطهور شويد و نصيب شما نقصان پذيرد. انّ اخا الحرب الأرق و من نام لم ينم عنه. همانا مرد جنگي بيدار است و هر کس بخواب رود، دشمن به خواب نميرود و از او غافل نميشود». (نامه 62 نهجالبلاغه)
... امروز روز میلاد اميرمؤمنان، روز پدر است. اين روز بر همه پدران غمگسار فرزند، بر پدر مهربان و دلسوز امت حضرت اباصالح المهدي مبارک! حق است که به محضر مولاي متقيان(ع) و امام زمان(عج) از صميم دل و با مشتاقي تمام عرض کنيم بابي انتم و امي... يا ابانا استغفرلنا ذنوبنا انّا کنّا خاطئين...
♦️پدر! روزت مبارک.
@IMANI_mohammad
گوشم شنید قصه ایمان و مست شد...
🔹بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست
بگشای لب که قند فراوانم آرزوست
♦️ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر
کان چهره مشعشع تابانم آرزوست
🔹... والله که شهر بی تو مرا حبس میشود
آوارگیّ کوه و بیابانم آرزوست
♦️زین همرهان سست عناصر دلم گرفت
شیر خدا و رستم دستانم آرزوست
🔹زین خلق پرشکایت و گریان شدم ملول
آن های و هوی و نعره مستانم آرزوست
♦️... گوشم شنید قصه ایمان و مست شد
کو قسم چشم، صورت ایمانم آرزوست
💢مولوی
@IMANI_mohammad
خطشکن... مانند پدر - ۱
1- فرزندان معمولا نسبتی به پدر میرسانند و رنگ و بویی از او دارند؛ راست گفته حکیم فردوسی که سرود «پسر کو ندارد نشان از پدر- تو بیگانه خوانش، نخوانش پسر». خداوند هنگامی که در آن تلاطم سهمگین طوفان، تعلق خاطر حضرت نوح به پسر سرکشش را دید، فرمود «انه لیس من اهلک. انه عمل غیرصالح. او از خاندان تو نیست؛ او عمل ناصالح است». اگر پیامبر اعظم(ص) فرمود «انا و علیٌ اَبَوا هذه الاُّمهًْ. من و علی پدران این امت هستیم»، ما چه نسبتی به این پدران میرسانیم؟
2- خداوند درباره حال و روز پیامبر اعظم(ص) نسبت به امت فرمود «عزیزٌ علیه ما عَنِتُّم. سخت و سنگین است بر او هر آنچه شما را رنج میدهد» و «ای پیامبر! نزدیک است خود را به خاطر مردم به هلاک افکنی». در زیارت روز مبعث نیز خطاب به امیر مومنان(ع) عرض میکنیم «کنتُ للمومنین اباً رحیماً اذ صاروا علیک عیالا... برای مومنان پدری مهربان بودی هنگامی که خانواده و عائله تو شدند، پس بر دوش کشیدی بارهای سنگینی را که از تحمل آن ناتوان شدند. و صیانت کردی هر آنچه تباه کردند یا اهمال ورزیدند. و کمر همت بستی آن هنگام که ترسیدند. و بلندهمت و شکیبا بودی زمانی که جزع و فزع کردند. و بر کافران، عذابریزان و سرسخت و خشمگین بودی و برای مومنان، باران رحمت». پدران راستین اینگونهاند؛ کانون عاطفه و سپر بلا برای خانواده و فرزندان؛ و کانون غیرت و غضب و قاطعیت در مقابل اغیار و کینهجویان.
3- فرزند صاحبفهم، حتی اگر کوتاهی و خطایی هم مرتکب شده باشد و مورد عتاب و مواخذه قرار گیرد، تاب و طاقت دوری گزیدن از پدر را ندارد. به قول حافظ «جور از حبیب خوشتر، کز مدعی مدارا». معاذالله که پدر مهربان امت، جور و جفایی بکند، اما میتوان گفت «اخم از حبیب خوشتر، کز مدعی مدارا». ما را اگر به سیره و سبک زندگی و حکمرانی امیر مومنان علیهالسلام مواخذه کنند یا با ریزبینی بسنجند، هزار بار شرف دارد به اینکه به سیاق حکمرانی ماتریالیستهای غرب یا شرق بسنجند و تحسین و تجلیل کنند.
آیا شجاعتش را داریم، خود را به پدر مهربان امت بعد از پیامبر(ص) عرضه کنیم و بر ترازوی او وزن شویم؟ و آیا همتش را داریم که عتاب شویم اما همت به جبران کنیم؟ یا خدای ناکرده چنان- مانند برخی انقلابیون سابق و دنیازده و راه کج کرده- بر باطل لجاجت میکنیم تا در زمره «لیس من اهلک. انه عملٌ غیرصالح» درآییم؟ سوال سختی است، به گدازندگی آتش کوره که طلا را در آن فرو برند تا ناخالصیاش بریزد و عیار واقعی آن نمودار گردد.
💢ادامه دارد
@IMANI_mohammad