تحولات مهمّ اقتصادی
و کارشکنی ذینفعان تورم - ۴
۸- روندهایی که در دولت سیزدهم با کمک مجلس و دستگاه قضایی آغاز شده، تدریجا در حال ثمر دادن است؛ از جمله، پایدارسازی و تنوع بخشی به منابع درآمدی کشور، و اهتمام به اصلاح زیرساختها برای بهبود کسب و کارها و معیشت مردم.
همچنین، تامین زیرساختها برای بهبود وضعیت آبرسانی به مناطق مختلف (از کردستان و خوزستان و همدان و آذربایجان، تا سیستان و بلوچستان و یزد و هرمزگان)، گسترش دسترسی به شبکه برق و گاز در دوردستترین نقاط، مدیریت مصرف در کنار دو برابر کردن تولید برق و کاهش تعطیلی کارخانهها، مبادلات سودآور انرژی با همسایگان، گسترش چشمگیر ناوگان ریلی و جادهای که میتواند کشور را به قطب ترانزیتی منطقه در دو محور «شمال- جنوب» و «شرق- غرب» تبدیل میکند و تا ۳۰ میلیارد دلار درآمد به ارمغان بیاورد،
دلارزدایی و شکستن بنبست در مبادلات خارجی، کاهش کسری بودجه، تسویه بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل، افزایش دو برابری خرید تضمینی گندم و تامین امنیت غذایی در شرایط بحران جهانی، گسترش قدرت بازدارنده دفاعی و مهار تکانههای روانی ناشی از تهدیدهای دشمن، و اقدامات گوناگون دیگر از این دست، از جمله سیاستگذاری های مهمی است که ظرف کمتر از ۲۰ ماه، تدریجا توانسته از پیکره اقتصاد و مدیریت کشور «سمّزدایی» کند.
فهرست تحولات مثبت و امیدبخش در حالی رخ داد که آقای رئیسی، دولت را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۱۵۰۰ میلیاردی و نقدینگی حدودا ۱۰ برابر شده تحویل گرفت. دولت، توانسته میراث «ناترازی درآمد- هزینه» را مهار کند.
۹- مدیران در کشوری که آماج جنگ اقتصادی است، هم باید همت مضاعفی برای حمایت از تولید و تنوع صادرات به خرج دهند، و هم واگذاری «تسهیلات ارزی و یارانههای تولید و مصرف و انرژی» را به نفع طبقات کمبرخوردار، هدفمند کنند. دولت یازدهم و دوازدهم، در موارد بسیاری، عکس این ضرورت عمل کرد و متاسفانه برخی از همان روندهای غلط، در اثر ضعف زیرساختهای اطلاعاتی جامع و هوچیگری محافل مغرض، همچنان ادامه دارد.
دولت باید با عبور از دو بیراهه «واگذاری غیر هدفمند» یا «حذف مطلق» انواع تسهیلات و منابع یارانهای، مسیر سوم یعنی «واگذاری هوشمند و عدالت محور» را که دشوار اما خوشعاقبت است، به شاهراه مدیریت اقتصادی تبدیل کند. اینجا، پای صدها هزار میلیارد تومان در میان است که در قالب انواع تسهیلات و یارانههای ارزی و ریالی واگذار میشود. این منابع اگر درست توزیع میشد، میتوانست اقتصاد کشور و معیشت مردم را حتی در شرایط تحریمی موجود رونق بدهد، اما متاسفانه عامل تورم و شکاف طبقاتی شده است.
انتظار جدی از دولت و دو قوه دیگر، این است که حلقههای زنجیره «لیبرالیسم اقتصادی گلهگشاد» و «نسخه مطلوب اتاق جنگ دشمن» را قطع کنند. در برخورد حکیمانه با چالشهایی از این دست، هرگز نباید از انگ «مداخله دستوری» ترسید. سیاستگذاری و هدایتگری هوشمندانه، غیر از اقتصاد دولتی و دستوری است.
۱۰- رئیس محترم قوه قضائیه، سه هفته قبل عنوان کرد: «متأسفانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، با توجه به اختیارات و ظرفیتهایی که دارد، نتوانسته به نحو مطلوبی عمل کند. لذا باید نواقص موجود در امر هماهنگیها، برای غلبه بر مشکلات اقتصادی مرتفع گردد». تلاشهای سازنده سه قوه، شایسته تقدیر است؛ اما بدون عزم جدی و تدبیر هماهنگ برای رانتزدایی، و بازتوزیع «هوشمندانه» و «عادلانه» منابع، حلاوت سختکوشی مدیران، آنچنان که باید و شاید، کام مردم را شیرین نمیکند.
غیر از عوامل طبیعی تورم که باید چارهاندیشی شود، علل غیر طبیعی در قالب اخلال در بازار فعالند که باید با کلاننگری و قاطعیت، با آنها مبارزه کرد. همچنین نباید از نقش ضد کارکردی برخی یانکها و شرکتهای فعال در حوزه پتروشیمی و فولاد و بورس (اعم از خصوصی یا دولتی) غفلت کرد. اقتدار حاکمیت، در هیچ کشوری ثنویتبردار و دوگانهپذیر نیست. دشمنان و جریانهای همسو با آن، ظرف چهار دهه گذشته، هرگز از نقشه ترویج حاکمیت دوگانه دریغ نکردهاند. باید منطبق بر راهبرد «عقلانیت انقلابی»، با ذینفعان گرانی و بیثباتی اقتصادی، بدون کمترین اغماض برخورد کرد.
💢 یادداشت روز کیهان
@IMANI_mohammad
.
اردوکشی سلیمانی
از سوریه به آمریکای لاتین
https://eitaa.com/IMANI_mohammad/4148
@IMANI_mohammad
اردوکشی سلیمانی
از سوریه به آمریکای لاتین
🔹عقب نشینی های آمریکا در مصاف با ایران، حد و مرز نمی شناسد. کاخ سفید، زمانی پشت صدام ایستاده بود برای فتح یک هفته ای تهران!
♦️اما این ایران بود که تدریجا، آمریکا را پس راند و میدان را تغییر داد. رویارویی، ابتدا در عراق و افغانستان شکل گرفت؛ ضد نقشه ایران بر نقشه آمریکا چیره شد. حالا، دست ایران باز تر شده بود.
🔹آمریکا، روی لبنان و فلسطین دست گذاشت؛ اما ایران نگذاشت نقشه آمریکا پیش برود. آمریکا، سوریه را موی دماغ خود دید و خیال کرد اگر کار بشار اسد را یکسره کند، زنجیره نفوذ ایران از هم می گسلد.
♦️از اوباما و ترامپ تا مقامات اروپایی و برخی سران ارتجاع در منطقه گفتند بشار اسد باید برود. ایران اما معتقد بود اسد جایی نمی رود. منطق ایران بر کرسی نشست. آمریکا برای چندمین بار تحقیر شد.
🔹اما سوریه در غرب آسیا، دورترین منطقه زور آزمایی نبود. آمریکا، ونزوئلا را در آمریکای لاتین، حیاط خلوت خود می دانست؛ گفت: مادورو باید برود!
♦️سازمان سیا از شورشیان به سرکردگی خوان گوایدو حمایت کرد و ۸۰۰ میلیون دلار پول داد. ونزوئلا در معرض شدید ترین تحریم ها قرار گرفت.
🔹در مقابل، ایران از دولت قانونی حمایت کرد. اراده ایران بود که چیره شد.
♦️آمریکاییها اصرار داشتند تا «ونزوئلایی شدن» را به عنوان ضرب المثلی برای عبرت دیگران بیندازند. اما روند تحولات که قطعا ایران در آن نقش راهبردی داشت، موجب شکست آمریکا شد تا جایی که مجبور شدند تحریمهای خود را زیر پا بگذارند.
🔹ایران در چند سال اخیر، بیاعتنایی به تحریمهای آمریکا را با گسترش تجارت نفتی و غیرنفتی به رخ کشید و از جمله، در ازای دریافت ۹ تن طلا، بنزین به ونزوئلا صادر کرد.
♦️ایران همچنین، از پیشنهاد تاسیس پالایشگاه در ونزوئلا، و همچنین سفارش ساخت ۴ کشتی به ارزش ۹۶۰ میلیون دلار ر (توسط شرکت صدرا) استقبال کرد. دومین کشتی با نام آفراماکس-۲ ، در جریان سفر آقای مادورو به تهران، تحویل طرف ونزوئلایی شد.
🔹رئیس جمهور ونزوئلا پیش از این گفته بود: "من، مارس و آوریل ۲۰۱۹ با #سردار_سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که از حملات سایبری آمریکا علیه تأسیسات برق رنج میبردیم. من واقعاً نمیدانستم که او چقدر عالی است، اما صحبتی که با او داشتم بسیار دلنشین بود. او پیشنهاد کمک داد و دو یا سه روز بعد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند".
♦️سردار سلیمانی، زنده تر از همیشه است. ایران، آمریکا را نه فقط در سوریه و عراق، بلکه در ونزوئلا هم شکست داد. سفر مهم آقای رئیسی به کاراکاس، پیامی مهم برای کشورهای متعادل و متعارف دنیا دارد: با ایران قدرتمند شراکت کنید و از منافع راهبردی آن بهره مند شوید.
@IMANI_mohammad
شرق: گره زدن اقتصاد به تحریم
دروغ بزرگی بود
🔹روزنامه شرق با پس گرفتن و ابطال ادعای همیشگی محافل غربگرا تأکید کرد: تحریم و رابطه با آمریکا، عامل تعیین کننده در پسرفت و پیشرفت اقتصادی نیست و اقتصاد کشور با وجود تحریمها، توقف برجام و عدم رابطه با آمریکا، روند رو به رشدی را طی کرده است.
♦️شرق در پژوهشی به قلم سعید لیلاز (عضو مرکزیت حزب کارگزاران) نوشت: آیا اقتصاد ایران در حال پسرفتن است؟ آیا با برقراری رابطه با آمریکا، مسائل اقتصادی حل خواهد شد؟
🔹بهویژه پس از موج دوم تحریمها، تلاش برای انجام مصالحه، عملا معنایی جز دستشستن از برنامه هستهای ایران و کوتاهآمدن آن از موضع یک قدرت منطقهای مستقل در جنگل خاورمیانه ندارد.
♦️صرف نظر از آمار شگفتانگیز بانک جهانی که رشد اقتصادی پیوسته را نشان می دهد، اطلاعات و آمار بانک مرکزی نیز نشان میدهد که اقتصاد ایران از زمستان سال 1398 (به «قیمت ثابت» و نه «جاری» مدنظر بانک جهانی)، بیوقفه در منطقه رشد قرار دارد و از نیمه سال 1400 به بعد، رکورد تاریخی حجم تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت در سال 1396 را پشت سر گذاشته است.
🔹رشد اقتصادی دو سال 1399 و 1400، کاهش حجم اقتصاد ایران در دو سال قبل را پشت سر گذاشت و حجم اقتصاد در سال 1400 معادل 3.2 درصد بزرگتر از بالاترین عملکرد ماقبل آن، یعنی سال 1396 بود.
♦️شرق میافزاید: در این فرازوفرودهای درخور توجه در یک دوره 21ساله، فقط ایران تحریمزده نیست، بلکه کشورهایی با مسائل و منافع و روابط خارجی کاملا متفاوت با ایران مانند ترکیه، مالزی، مصر، روسیه (قبل از حمله به اوکراین)، آرژانتین، افغانستان، اسرائیل، مراکش و بسیاری دیگر نیز با مسئله نوسانات شدید یا نسبتا شدید در رشد اقتصادی، بدون کمترین درگیری با مسئله تحریم، روبهرو بودهاند.
🔹آنها که سالها هرگونه بهبود بنیادین در اوضاع اقتصادی را در گرو حل مسئله هستهای ، رفع تحریمها و برقراری روابط با آمریکا دانستهاند، در همه این سالها و به مدد شواهد متقن، بر سر قبری گریستهاند که مردهای در آن دفن نشده است.
♦️من نمیگویم تحریم اهمیت ندارد یا حتی کماهمیت است؛ اما تعیینکننده نیست. بر پایه شواهد موجود، درجه مقاومت اقتصاد ایران در برابر تحریمها به روشنی در حال افزایش است و به موازات کاهش سهم نفت در تولید ملی ، آسیبپذیری اقتصاد در برابر تحریمها نیز کاهش یافته است.
🔹سعید لیلاز، ادعای تعیینکننده بودن تحریمها را "تکرار یک اشتباه علمی و یک دروغ سیاسی بزرگ" عنوان، و تأکید کرد مخالفان جمهوری اسلامی، دنبال مصالحه یکجانبه و از سر وادادگی با آمریکا هستند.
@IMANI_mohammad
.
🔹کاهش قیمت ها، از بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز، به بازار لوازم خانگی و گوشی همراه رسیده است؛
♦️بدون برجام و FATF.
🔹جریان تحریف، ۸ سال به ملت ایران دروغ گفت؛ و حالا دست و پا می زند تا مثل سرعت گیر، از شتاب ریزش قیمت ها بکاهد.
♦️این، بازی حیثیتی، و ماجرای مرگ و زندگی برای خیانتکاران است.
@IMANI_mohammad
بیبیسی: آمریکا
هیچ گزینهای مقابل ایران ندارد
♦️شبکه دولتی انگلیس تصریح کرد: هیچ گزینهای روی میز دولت آمریکا برای فشار علیه ایران باقی نمانده است.
🔹وبسایت بیبیسی نوشت: بسیاری از رسانهها، هر روز خبر توافق منتشر میکنند. در آمریکا، با نزدیک شدن موسم انتخابات و آرامتر شدن خیابانهای ایران، دولت بایدن، میخواهد با توافق موقت، «مشکل ایران» را به بعد موکول کند.
♦️جمهوری اسلامی، همواره برای رؤسایجمهوری آمریکا یک چالش محسوب شد. در حال حاضر عدم دستیابی ایران به سلاح هستهای نهتنها اولویت استراتژیک آمریکا، که موضوعی مهم برای بحث در انتخابات نیز هست.
🔹حال که جمهوری اسلامی، به لطف خروج یکجانبه ترامپ از برجام، در مسیر رسیدن به مرز بازدارندگی هستهای است، بایدن چه راهکارهایی برای مهار مشکل در اختیار دارد؟ گزینههای روی میز بایدن چیست؟
🔸۱- تحریم اقتصادی؛ به نظر نمیرسد دیگر چیزی برای تحریم باقیمانده باشد.
🔸۲- فشار سیاسی؛ در دوران اوباما، آمریکا توانست اغلب کشورها، از جمله چین و روسیه را در اعمال فشار با خود همراه کند. این روزها نه آمریکا، نه هیچ کشور دیگری توان ایجاد اجماع علیه کشور دیگری را ندارد.
حتی در جنگ روسیه علیه اوکراین هم، چنین اجماعی به دست نیامد. فشار اروپا و آمریکا هم تاثیر چندانی بر جمهوری اسلامی ندارد، چراکه روابط چندانی بینشان نیست.
🔸۳- مشوق اقتصادیِ میتواند آزاد کردن داراییهای ایران، تعلیق یا رفع تحریمها باشد. هرگونه تعلیق تحریمهاُ پای کنگره آمریکا را به موضوع باز میکند و با اینکه احتمالا بایدن میتواند اعتراض کنگره را وتو کند، اما دردسری که برایش در انتخابات ایجاد میشود، زیاد خواهد بود.
لغو تحریمها هم که کلاف پرگره دیگری است. بنابراین، کمترین و سادهترین مشوق در ازای نوعی توافق با ایران، آزاد کردن داراییهای مسدودشده است که نیازی به گزارش به کنگره هم نخواهد داشت.
🔸۴- حمله سایبری؛ سالهاست در پس پرده بین ایران و آمریکا در جریان است و گاهی هم فروکش میکند؛ اما کاری از پیش نبرده. تنها چند ماه پس از استاکسنت، ایران توانست قابلیتهای غنیسازیاش را بازسازی کند.
🔸۵- حملات پهپادی؛ شبیه حملات سایبری است. به عقب راندن چند هفتهای یا چند ماهه قابلیتهای هستهای ایران.
🔸۶- حمله نظامی؛ آخرین گزینه همیشه روی میز است که روی میز تمام رؤسایجمهور آمریکا بوده، اما هزینه آن، بیشتر از فوایدش است. در صورت وقوع درگیری حتی محدود، اولویتهای مهمتر یعنی حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و کنترل چین، تحتتاثیر قرار میگیرند.
🔹کم هزینهترین راه بایدن، کنترل سطح تنشها از طریق دیپلماسی و نوعی توافق محدود است که منابعی هرچند محدود در اختیار دولت ایران قرار میدهد و در عین حال ترمزی هم بر پیشرفتهای هستهای، توان موشکی و قابلیتهای پهپادیاش نمیکشد.
@IMANI_mohammad
درک دیر هنگام
🔹آقای ظریف، در تحلیلی نوشته اشت:
🔻"پس از ۴۰ سال کنشگری دیپلماتیک – در کنار آموزش و نگارش در زمینه روابط بینالملل - و تأمل و آموزش تمام وقت به دور از کانون توجه سیاست جهانی در دو سال گذشته، به چند نتیجه ابتدایی در مورد نظم جهانی کنونی رسیدهام. اینک، نکاتی برای تفکر و تأمل بیشتر تقدیم میکنم:
🔻تلاش سه دههای برای ایجاد یک نظم هژمونیک تکقطبی از طریق «جنگهای بیپایان»، «امنیتیسازی» و «اجبار اقتصادی» موفق نبوده است
🔻... جنگ کاربرد خود را به عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی بکلی از دست داده است. تقریباً همه آغازگران جنگها در قرنهای ۲۰ و ۲۱ در جنگهایی که آغاز کردهاند شکست خوردهاند و گاهی حتی نابود شدهاند، یا در بهترین حالت نتوانستهاند به اهداف اعلامشده خود دست یابند.
🔻بسیاری از کنشگران دولتی و غیرحکومتی به طور همزمان در زمینههای مختلف «همکاری»، «رقابت» و «شبکهسازی» میکنند.
🔻ساختارهای جهانی سیال شدهاند و دیگر نتایج را تعیین و تحمیل نمیکنند."
🔹ظریف چه رنجی می کشد برای فهمیدن واقعیات و فاصله گرفتن از توهمات القایی غرب! چقدر دیر! او و روحانی، آن روز که باید افول قدرت آمریکا را می فهمیدند، می ایستادند و به مقاومت پیروز فرا می خواندند، روایت تحریف شده به خورد مخاطبان دادند؛
🔻آمریکا می تواند ظرف پنج دقیقه می تواند توان نظامی ما را نابود کند.
🔻اگر توافق نکنیم، جنگ می شود.
🔻آمریکا کدخداست.
🔻باید همراه شویم؛ نمیتوانیم در برابر قدرتهای بزرگ بایستیم؛ با شعارهایی که گاهی هم توخالی است.
@IMANI_mohammad
💢 فشار هوشمند
چگونه به التماس ختم شد؟ -۱
۱) دولت آمریکا در دهه اخیر و در موضوع جنگ ترکیبی علیه ایران، چگونه فکر میکرد اما در واقعیت، با چه چیزی رو به رو شد؟ تصور آنها این بود که تصاعد تحریمها و آشوبافکنی همزمان، بهمثابه دو اهرم هم افزا، دائما توانمندیهای ایران را تحلیل میبرد و به براندازی یا تسلیم ایران در پای میز مذاکره میکشاند.
روزنامه نیویورک تایمز تیر ماه ۱۳۹۴، برجام را موفقیت بزرگ دولت اوباما با «غلاف خالی از اسلحه» خواند. روند نامتوازن برجام، دولت اوباما را به طمع انداخت تا پس از گرفتن امتیازات نقد، تحریمها را برخلاف تعهدش گسترش دهد.
انفعال دولت روحانی همچنین، به ترامپ جرات داد تا با خروج از توافق، گروکشی بیشتری انجام دهد.ترامپ تصور میکرد با فشار جدید، دولت ایران پای مذاکرات میرود و امتیازات بیشتری میدهد.
۲) بایدن و مشاورانش هم، امیدوار به امتیازگیری فرابرجامی بودند و از برجام پلاس سخن میگفتند. او گفته بود: «فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد. سیاستهای ترامپ باعث نزدیکتر شدن روسیه و چین به ایران شده و روابط فرا آتلانتیک را متزلزل کرده است. روشهاى زيركانهتر و هوشمندانهتری هم براى سختگيرى علیه ايران وجود دارد».
۳) آنها حاضر نشدند تضمینهای معتبر برای لغو تحریمها و عدم تکرار عهدشکنی بدهند و حالا ناامید از بازگشت بدون هزینه به برجام، در پی توافقی هستند که از سرعت پیشرفتهای ایران بکاهد.
دولت آمریکا به ویژه پس از شکست اغتشاشات، میانجیهای متعددی را نزد مقامات ایرانی فرستاده و ضمنا درخواست مذاکره با وساطت عمان را داشته است.
ظرف چند هفته اخیر، محافل رسانهای مانند نیویورکتایمز، والاستریت ژورنال، اکسیوس، هاآرتص، میدلایستآی و...، گزارشهایی را مبنی بر نزدیکی توافق منتشر کردهاند که تکذیب شده و با این وجود، درست از آب درآمده استِ
چنان که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با یک هفته تاخیر؛ دسترسی ایران به ۳ میلیارد دلار از وجوه خود در عراق را تایید کرد.
۴) آمریکا از یک سو ناچار و نیازمند توافق است و از سوی دیگر، سعی میکند تا حد ممکن، از تاثیرات روانی توافق به نفع ایران بکاهد. برای آمریکا، سنگین و دردناک است که در دنیا گفته شود آزادی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را «بدون توقف برنامه هستهای ایران طبق برجام»، پذیرفته است. روز گذشته، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تکذیب گزارش نیویورک تامز گفت: «برای بازگرداندن شهروندان تلاش میکنیم؛ اما تا این لحظه توافق یا تفاهم یا هرچه اسمش را میگذارید حاصل نشده است».
این چندمین تکذیبیه درباره خبرهایی است که نه طرف ایرانی، بلکه رسانههای آمریکایی و غربی منتشر میکنند.
واکنش میلر، به این گزارش نیویورکتایمز (متعلق به دموکراتها) است: «یک توافق غیررسمی و نانوشته در مرحله اجرای قریب الوقوع قرار دارد. مقامهای تهران پذیرفتهاند در قبال آزادی پولهایشان در عراق و کره جنوبی، غنیسازی را از ۶۰ درصد بالاتر نبرند، و حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق، و فروش موشک و تجهیز تسلیحاتی روسیه را متوقف کنند.».
💢ادامه دارد💢
@IMANI_mohammad
💢 فشار هوشمند
چگونه به التماس ختم شد؟ -۲
۵) اما نیویورکتایمز تنها نشریهای نبود که از عقبنشینی آمریکا خبر میداد؛ چنانکه خبرگزاری بلومبرگ نوشت: «ایران و آمریکا، به توافق غیررسمی نزدیک شدهاند.
مارک فیتزپاتریک از مقامات سابق وزارت خارجه گفت مقداری دیپلماسی در جریان هست و حداقل یک آتشبس برقرار خواهد شد تا تنشها تشدید نشود. آمریکا در مرحله اول طرح، تمهیداتی را برای امکان پرداخت 2/7 میلیارد بدهی عراق به ایران انجام داده و انتظار میرود معافیت مشابهی برای ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران اتخاذ شود و در ازای آن، سه زندانی آمریکایی آزاد شوند. دیپلمات ارشد ایران، ماه مارس اعلام کرده بود دو کشور در آستانه تبادل زندانیان هستند».
اشاره بلومبرگ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که گفت «از ماه مارس از طریق یک واسطه، توافق مکتوبی درباره تبادل زندانیان به امضا رسیده و نماینده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانههای مختلف، از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است. در هفتههای اخیر نیز تبادل پیام غیرمستقیم برای بهروزرسانی آن در جریان بوده است».
۶) به جز نیویورک تایمز، خبرگزاری رویترز هم گزارش داده: «دولت آمریکا در حال تفاهم با ایران برای محدود کردن برنامه هستهای و آزادی شهروندانش، در برابر آزادی بخشی از داراییهای ایران است».
روزنامه هاآرتص نیز نوشت: «برخی از مقامات اسرائیل میگویند مذاکرات ایران و آمریکا، جدیتر از آن چیزی است که گفته میشود. بایدن به دنبال تفاهمی است که نیازی به تایید به کنگره نداشته باشد. توافق، ظاهرا شامل توقف فرآیند غنی سازی در سطوح بالا، در مقابل کاهش تحریم ها و آزادسازی ۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران در کره جنوبی، عراق و صندوق بین المللی پول است».
از سوی دیگر، منابع مطلع به پایگاه رسانهای «اکسیوس» گفتهاند: «طرح توافق موقت، شامل برداشتن برخی تحریمها در ازای توقف غنی سازی ۶۰ درصد و برخی فعالیتهای دیگر است».
وزیر خارجه عمان هم میگوید: «ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شدهاند. تا زمانی که آمریکا با حسن نیت جواب دهد، ایرانیها هم مایل به انجام این کار هستند».
پایگاه خبری اکسیوس، دو هفته قبل از سفر مشاور ارشد بایدن به عمان، جهت بررسی امکان توافق با ایران خبر داده بود.
۷) ناظران اتفاقنظر دارند که مذاکرات دوره اخیر، تفاوت جدی با مذاکرات گذشته پیدا کرده است. ایران به ویژه در سه سال اخیر و مقارن با روی کار آمدن مجلس و دولت انقلابی، اقدام به افزایش چشمگیر منابع قدرت سیاسی، اقتصادی، دفاعی، دیپلماتیک و هستهای خود کرده است.
گسترش چتر دیپلماسی اقتصادی و موفقیتهای منطقهای، همگی بدون برجام و FATF به دست آمده است. ایران همچنین در هفت فصل متوالی، رشد اقتصادی پیوسته داشته و در یک سال اخیر، رشد 4/8 درصدی را تجربه کرده است.
برجام، به مفهوم زنجیری بر پای ایران، سالهاست که مرده و دیگر با آن شکل نامتوازن احیا نخواهد شد. آمریکا با وجود قانون اقدام راهبردی مجلس و گسترش برنامه هستهای ایران در سطح غنیسازی ۶۰ درصد، چارهای جز مذاکره و توافق نمیبیند.
ایران امروز، برخلاف دولت قبل، عجلهای برای توافق (توافق بد/ توافق به هر قیمت) ندارد و صرفا دنبال توافق خوب (نقد/ تضمین شده/ معتبر) است.
۸) واقعیت اقتدار ایران و تهیدستی آمریکا چنان روشن است که وبسایت شبکه دولتی انگلیس نوشت: «هیچ گزینهای روی میز دولت آمریکا برای فشار علیه ایران باقی نمانده است. بسیاری از رسانهها، هر روز خبر جدیدی از توافق قریب الوقوع منتشر میکنند. گزینههای روی میز بایدن چیست؟ 1- تحریم اقتصادی؛ به نظر نمیرسد دیگر چیزی برای تحریم باقی مانده باشد. 2- فشار سیاسی؛ در دوران اوباما، آمریکا توانست اغلب کشورها، از جمله چین و روسیه را در اعمال فشار با خود همراه کند. این روزها هیچ کشوری توان ایجاد چنین اجماعی را ندارد. 3- مشوق اقتصادی 4- حمله سایبری و پهپادی؛ سالهاست در جریان است؛ اما کاری از پیش نبرده. 5- حمله نظامی؛ گرچه روی میز تمام رؤسایجمهور آمریکا بوده، اما هزینه آن، با توجه به اولویتهای استراتژیک آمریکا، بیشتر از فوایدش است».
💢ادامه دارد💢
@IMANI_mohammad
💢 فشار هوشمند
چگونه به التماس ختم شد؟ -۳
۹) راهبرد ایران در حوزه هسته آنچنان که رهبر حکیم انقلاب به تازگی بیان کردند، «تجاریسازی و مردمیسازی مصارف برنامه هستهای برای بهرهمندی ملت ایران، تولید دستکم 20 هزار مگاوات برق هستهای»، در کنار تعامل با آژانس است.
ایشان فرمودند: «توصیه مؤکّد من این است که ارتباط و تعامل با آژانس را حفظ کنید؛ البتّه در چهارچوب مقرّرات پادمانی؛ زیر بار بیشترش نروید...
از قانون مجلس که به نفع کشور و صنعت هستهای است، تخطّی نشود... به طور خاص یک تعهّداتی در اسفند گذشته انجام گرفت، که [طبق] گزارشی که من دیدم، طرف مقابل به این تعهّدات عمل نکرده، ما عمل کردهایم؛ طرف مقابل در این تعهّدات، آژانس است.
یک توصیه مهمّ دیگر: زیرساختهای موجودِ صنعتیِ هستهای دست نخورد... ممکن است در یک زمینههایی بخواهید توافقهایی بکنید؛ عیب ندارد، توافق کنید، امّا زیرساختها دست نخورد».
۱۰) توافق موقت، به این معنا که به آمریکا اجازه دهد بدون جبران خسارتها، مجددا عضو برجام شود و به مکانیسم ماشه آن دسترسی پیدا کند، هیچ مجوزی ندارد. بر همین مبنا، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی بهعنوان جایگزینی برجام، در دستور کار نیست».
آمریکا و تروئیکای اروپایی با عهدشکنی، به ایران خسارت زدهاند و برای احیای برجام، باید ضمن جبران این خسارتها، تضمین معتبری برای لغو پایدار تحریمها ارائه کنند.
دولت آمریکا، امروز حتی نسبت به دو سال قبل خود هم در موقعیت به مراتب ضعیفتری قرار دارد. دولت اوباما موفق شده بود از طریق برجام، به تعطیلی یا تعلیق ۹۵ درصد برنامه هستهای ایران دست یابد و ضمنا اهرمهای فشار تحریمی را حفظ کند و در پسابرجام، به گسترش تدریجی آنها اقدام کند.
دولت ترامپ هم با خروج از برجام، خواستار تسلیم کامل ایران بود. حتی دولت بایدن در آغاز کار، با وجود انتقاد از ترامپ، اقدام او را فرصتی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران میدانست.
ما حالا همین دولت، برحسب گزارش رسانههای آمریکایی، از ایران میخواهد در ازای آزادسازی منابع مالی مسدود شدهاش، از غنیسازی بیش از ۶۰ درصد فراتر نرود (این سقف در برجام 3/5 درصد بود) و به حملات نیابتی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه و تجهیز نظامی روسیه ادامه ندهد. اکنون کارشناس بیبیسی میگوید «آمریکاییها به غنی سازی ۶۰ درصدی فراتر از توافق برجام تن دادهاند». و مایکل مک کال، رئیسکمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار میدهد:
«دولت بایدن، به ایران پاداش میدهد و نتوانسته از اهرم دیپلماتیک و بازدارندگی برای ممانعت از فعالیتهای جمهوری اسلامی استفاده کند».
💢یادداشت روز کیهان💢
@IMANI_mohammad
شولتس: بدون قدرت نظامی
چیزی از آزادی و رفاه باقی نمی ماند
صدر اعظم آلمان در توضیح و توجیه افزایش بودجه نظامی این کشور گفت: وظیفه اصلی دولت، حفظ امنیت شهروندان است، زیرا بدون امنیت از آزادی، ثبات و رفاه چیزی باقی نمیماند.
به گزارش رادیو فرانسه، اولاف شولتس در کنار وزیران خارجه، دفاع، دارائی و کشور آلمان و در برابر خبرنگاران، از«استراتژی امنیت ملی آلمان»، به عنوان جهش به سوی قدرت نظامی بیشتر رونمایی کرد. این رونمایی در مرکز کنفرانس فدرال انجام شد.
ناظران، این حضور کم سابقه را نشانه اهمیت فوقالعاده سند راهبردی جدید میدانند. بنا به اظهار صدراعظم، مراکز و منابع مختلف ۱۸ ماه روی این سند کار کردهاند تا در روزهای اخیر به تصویب برسد. آلمان پیش از این به جای استراتژی امنیت ملی سندی به نام «کتاب سفید» داشت که سیاست دفاعی کشور را ترسیم میکرد. به گفته صدراعظم، اکنون سندی بسیار وسیعتر جای کتاب سفید را میگیرد که بسیاری از منابع و نهادها به صورت سیستماتیک به هم پیوند میدهد.
صدراعظم آلمان تصریح کرد که هیئت دولت پیش از جنگ اوکراین مشغول بررسی استراتژی امنیت ملی بوده، اما حمله روسیه به اوکراین نشان داد که موقعیت امنیتی آلمان چقدر تغییر کرده است. در نتیجه همین رخدادها تحول بسیار بزرگی در سیاست امنیتی آلمان ایجاد شده است.
اولاف شولتس افزود: «با توجه به این تغییرات، وظیفه اصلی دولت حفظ امنیت شهروندان است، زیرا بدون امنیت از آزادی، ثبات و رفاه چیزی باقی نمیماند». وی افزود: «تمرکز راهبرد امنیت ملی حفظ هویت آلمانی، پیوند با اتحادیه اروپا و ناتو، دوستی با فرانسه و مشارکت با آمریکا است».
به گزارش رادیو فرانسه، «دولت آلمان در ماه فوریه سال گذشته
۱۰۰ میلیارد یورو اعتبار ویژه برای تجهیز و نوسازی نیروهای مسلح تصویب کرد. از آنجا که بودجه دولت آلمان به طور عمده از محل درآمدهای مالیاتی تامین میشود، فشار همه این پرداختهای تازه سرانجام بر دوش مردم خواهد نشست.» افزایش چشمگیر بودجه نظامی آلمان در حالی است که این کشور قبلا هم در رتبه نهم کشورهای جهان در زمینه بیشترین هزینه نظامی قرار داشت.
اما موضوع عجیب این است که مرحومهاشمی 30 مرداد 1395 در اجلاس آموزش و پرورش و در اثر مشورتهای نادرست و گمراه کننده برخی اطرافیان گفته بود: «اگر میبینید آلمان و ژاپن این روزها محکمترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را میبردند و از این رو با این اقدام پولهایشان آزاد شد و بهدنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانشبنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیبپذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است»!
💢روزنامه کیهان
@IMANI_mohammad
💢 وزیر سعودی را
چه کسی به تهران آورد؟ -۱
🔹عربستان در مقایسه با آمریکا و انگلیس و اسرائیل، دشمن فرعی است. کاهش تنش با چنین دشمنی، اقتضای مصلحت است.
♦️اولویت راهبردی جمهوری اسلامی، صلح و ثبات منطقهُ حفظ تمامیت ارضی کشور ها و نفی دخالت بیگانگان است. ما قاعده کاهش تنش را -جز با رژیم نا مشروع صهیونیستی- حتی با آمریکا به اجرا گذاشته ایم، هر چند که طرف غربی بدعهدی کرده است.
🔹آنجا که دشمن سر موضع است و دشمنی می کند، ما هم مقابله می کنیم؛ اما هر جا مسیری برای کاهش تنش بگشاید، استقبال می کنیم.
♦️قاعده کلی، همان است که امیر مومنان (ع) به مالک اشتر فرمود: «ولا تدفعنّ صلحا دعاك اليه عدوّك للَّه فيه رضا، فإنّ في الصّلح دعهًْ لجنودك، و راحة من همومك، و أمنا لبلادك.
🔹صلحى را كه رضاى خدا در آن باشد و دشمن پيشنهاد كند، رد مكن، زيرا كه صلح، سبب آرامش سپاهيان تو، و مايه آسودن از ناراحتي ها، و امنيت براى شهرها است».
♦️حضرت در ادامه فرمود: «ولكن الحذر كلّ الحذر من عدوّك بعد صلحه، فإنّ العدوّ ربّما قارب ليتغفّل فخذ بالحزم و اتّهم في ذلك حسن الظّنّ. ولى پس از صلح، سخت از دشمن برحذر باش؛ چه بسا نزدیکی ورزد تا غافلگیر کند. بنابراين، احتیاط و دورانديشى پیشه کن و در اين باره، حسن ظن را متهم کن».
🔹حکومت عربستان در طول چند دهه، مرتکب دشمنی بسیار علیه ملت ما و دیگر کشورهای منطقه شده؛ از تجهیز صدام تا حمایت از گروهک های معاند و تامین بودجه اشغالگری آمریکا در منطقه.
♦️با همه اینها، سر عربستان در بسیاری از تحولات منطقه به سنگ خورد. "گاو شیرده"، پاداشی است که آمریکایی ها به مدعی ابرقدرتی در منطقه دادند. خاطره این تحقیر از حافظه سعودی ها پاک نخواهد شد.
🔹عربستان هزینه های گزافی برای این تبعیت پرداخت، اما طرف شکست خورده تحولات سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین بود. در مقابل، ایران و متحدانش طرف پیروز تحولات دو دهه اخیر بوده اند.
♦️آنها دورشان را در منطقه زدند، اما سرانجام فهمیدند که باید با واقعیت اقتدار ایران کنار بیایند. طرف سعودی از طریق واسطه های متعدد (عراق، عمان، قطر، روسیه و چین) خواستار کاهش تنش ها با ایران شد.
💢ادامه دارد💢
@IMANI_mohammad