لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تجربیات_بین_الملل #آمریکا
@IntMob
✳️ تجربه زندگی دانشجویی بین یهودیان و مسیحیان
🔸سیدمحسن روحانی، دانشجوی دکترای حقوق تجارت بین الملل از دانشگاه UCLA
🔹در این فایل صوتی به صورت اجمالی به موارد زیر اشاره شده است:
⁃ قانون اساسی امریکا: آزادی مذهب و آزادی بیان
⁃ چالشهای پیش روی شیعیان در نیویورک
⁃ پوشش اسلامی و محدودیت های اشتغال
⁃ جرایم نفرت زا
⁃ مفهوم مذهب در ایالات دموکرات و جمهوری خواه
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom
4_5877576707791129793.mp3
39.07M
#فایل_صوتی
❇️ روششناسی قرآنپژوهان در غرب
🔹دکتر احمد پاکتچی
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom
@studiesofshia
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
7⃣1⃣ روز هفدهم: نگاهی به افراطها و تفریطها دربارهٔ مسجد مقدس جمکران؛ به مناسبت سالروز تأسیس
هزار و هفتاد و یک سال پیش، به امری قدسی، بنای مسجد مقدس جمکران به گذاشته شد.
مسجد مقدس جمکران از همان زمان مورد توجه خواص بود؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد عام مردم به معارف و نمادهای مذهبی، توجه به این مسجد بیشتر و بخصوص در چند دهه اخیر، این توجه دهها برابر شد؛ تا آنجا که طرحهای متعدد توسعه مسجد همچنان پاسخگوی سیل جمعیت مشتاق نیست.
این امر باعث گردید که مسجد جمکران، همانند هر پدیدهٔ مورد توجه دیگر، دستخوش افراطها و تفریطها قرار گیرد.
در این متن به شکل فهرستوار، به برخی از این کژیها اشاره میکنیم:
🤭 تفریط ها :
1. انکار اصالت مسجد
تفریطهایی که گاه در مورد این مسجد به چشم میخورد، از "تشکیک در اصالت آن" ناشی میگردد. لذا گاهی حتی از "برخی افراد که انتظار نمیرود" شنیده میشود که: «مسجد جمکران بر مبنای یک خواب بنا شده است و خواب حجیت ندارد»!
حال آنكه مسجد جمکران بر مبنای خواب بنا نشده است.
تصور فوق، شاید از عدم دقت در واقعه تشرف «حسن بن مثله جمکرانی» به محضر امام زمان (عج) ناشی باشد.
مطابق آنچه مورد وثوق علماء و بزرگان قرار گرفته است، در شب هفدهم رمضان المبارك سال ۳۷۳ هجری قمری «حسن بن مثله» را از خواب بيدار كردند و گفتند: «برخيز و مولاى خود حضرت مهدى(ع) را اجابت كن كه تو را طلب نموده است.» وی نيز از بستر برمیخیزد و بقیه ماجرا، همه در "بیداری" اتفاق افتاده است.
صحت ادعاهای حسن بن مثله هم با نشانههای متعدد ـ شفا گرفتن بيماران پس از خوردن وليمهاي خاص و نیز تبرک به زنجیرهای مشخصکنندهٔ زمین مسجد ـ ثابت شد.
نقل اين واقعه از سوي «شيخ صدوق» مؤيد ديگر آن است.
آية الله حاج «شيخ مرتضى حائرى» از اعاظم علم و عمل حوزههای علمیه در اين باره گفتهاند: «داستان مسجد جمكران كه در بيدارى واقع شده در كتاب تاريخ قم از صدوق، نقل شده است. مرحوم آقاى بروجردى كه مرد دقيق و ملاّيى بود، مىفرمود: اين داستان در زمان صدوق واقع شده و اينكه او نقل كرده است دلالت بر كمال صحت آن دارد».
لذا بر خلاف ادعای فوق، مسجد جمکران بر مبنای یک خواب ساخته نشده است.
ضمن اینکه توجه علماي بزرگ و طراز اول شيعه و تشرف مكرر آنان به اين مسجد، ما را از جستجوی دليل خاص برای آن مدعیات مستغنی میسازد؛ شخصيتهای بزرگی نظير حضرات آيات «حائری يزدي»، «حجت»، «خوانساری»، «بروجردی»، «مرعشی نجفی» و «اراكی» در گذشته و حضرات آیات «خامنهای»، «مكارم شيرازی»، «علوی گرگانی» و «نوری همدانی» در زمان حاضر.
طلبههای قدیمیتر به ياد دارند كه مرحوم آية الله «سيد محمدرضا گلپايگانی» هرگاه با مسألهٔ مهم و لاينحلی مواجه میشد يا در اموري مثل رفع نيازهای مادی طلاب با مشكل مواجه میگرديد شخصی را براي عبادت و درخواست حل مشكل به اين مسجد بابرکت میرفت و یا طلاب را بدانجا گسيل میداشت و نتيجه هم میگرفت.
2. نفی عرض حاجت
یکی دیگر از تفریطهایی که گاه از سوی برخی خواص در این مورد شنیده میشود، مسأله "عریضهنویسی به امام(عج)" است.
مطابق آیات و روایات، عرض حاجت به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار هیچ اشکال عقلی و شرعی ندارد؛ البته با این نیت که آنان، مستقل در برآورده کردن نیازهای ما نیستند بلکه به دلیل جایگاه برگزیدهای که نزد خداوند متعال دارند ميتوانند حاجت ما را بخواهند و ما را شفاعت کنند.
ابراز حاجت نیز به شکل متعارف، به دو نحوه کتبی و شفاهی صورت میگیرد؛ يعني انسان ميتواند بیپرده و مستقیم در مقابل ضریح امام ـ یا حتی فرسنگها دورتر از مضجع وی ـ بایستند و هر آنچه دل تنگش می خواهد بگوید؛ یا آنكه آنچه در دل دارد و از گفتن آن حيا ميكند یا قادر به بیانش نیست را در کاغذی بنویسد و پیامبر(ص) و امام(ع) را مخاطب قرار دهد.
البته باید دانست که ابراز حاجت به محضر معصوم(ع) نیز همانند دعا به پیشگاه خداوند است که شاید اجابت شود و شاید صلاح در عدم اجابت آن باشد.
پس عریضه نوشتن برای امام زمان(عج) اشکالی ندارد؛ اما اینکه در راه این عرض حاجت، مثلا برای "چاه جمکران" ارزش خاصی قائل شویم، بحثی دیگر است که در بخش «افراطها» بدان خواهم پرداخت.
پایان بخش ۱ از ۲👆
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
بخش ۲ از ۲ 👇
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
7⃣1⃣ روز هفدهم: نگاهی به افراطها و تفریطها دربارهٔ مسجد مقدس جمکران؛ به مناسبت سالروز تأسیس
بخش ۲ از ۲ 👇
😱 افراط ها :
با وجود تمامی آثار و برکات شمرده و ناشمردهٔ مسجد مقدس جمکران، نمیتوان و نباید از افراطهایی نیز که درباره آن مشاهده میشود چشم پوشید؛ مانند:
۱. سفر به جمکران، بدون زیارت حضرت معصومه (س)
امام صادق(ع) درباره مقام حضرت معصومه(س) و شهر قم فرمودهاند: «ما اهل بیت حرمی داریم و آن سرزمین قم است و بانویی از فرزندان من به نام فاطمه در آنجا به خاک سپرده میشود، هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود».
۲. چله گرفتنهای غیر مستند
محدث نوری(ره) رفتنِ چهل شب چهارشنبه به «مسجد سهله» یا چهل شب جمعه به «مسجد کوفه» را از جمله عبادات مشروعه میداند که در نزد صالحين، معروف و مورد عمل بوده است. همو مینویسد: اما زیارت سیدالشهداء(ع) در چهل شب جمعه و امثال آن، نه برای عدد مذکور و نه برای آن عمل هیچ سند مخصوصی وجود ندارد.
بنابراين چلهنشینیها، چله گرفتنها و یا زیارت مساجد در چهل شبِ خاص از ایام هفته، به نحو منصوص و مأثور، تنها اختصاص به مسجد سهله و کوفه دارد و درباره جای دیگری وارد نشده است.
۳. زیارت شب چهارشنبه
همچنین است داستان سهشنبه شبها و شبهای چهارشنبه. آنچه درباره اعمال شب چهارشنبه وارد شده و به وجود مقدس حضرت صاحب (عج) مربوط می شود منحصر به "مسجد سهله " در عراق است و هیچ روایت، توقیع یا دستوری درباره رفتن به مسجد جمکران در شبهغ چهارشنبه وجود ندارد. حتی خود واقعه تشرف حسن بن مثله نيز در شب سهشنبه بوده نه چهارشنبه.
عبادت در مسجد جمکران، همانند هر مسجد دیگری، در هر یک از شبهای هفته با فضیلت است و اگر بنا باشد که یک شب خاص از ایام هفته را برای عبادت در این مسجد انتخاب کنیم، بیشک شب جمعه بهتر از شبهای دیگر است.
۴. چاه جمکران
همانگونه که در بخش «تفریطها» نوشتم، عرضه حاجت به محضر ائمه اطهار (ع) ـ کتبی یا شفاهی ــ امری مشروع و معقول است.
علامه «مجلسی» در تحفة الزائر و «سبزواری» در مفاتیح النجاة آوردهاند: «هر کس حاجتش را به شکل کتبی ابراز کرد، آن را در ضریح یکی از ائمه(ع) بیندازد یا آنکه آن را ببندد و از خاک پاک، گل بسازد و آن را داخل آن گذارد و در رودخانه، برکه یا چاهی عمیق بیاندازد و بداند که به حضرت صاحب الزمان(عج) خواهد رسید».
شاید دلیل دستور بالا ـ در راستای «ستار بودن» خداوند و حجتش ـ این باشد که اسرار مردم حفظ گردد و اگر شخصی از محضر امام خواهشی داشت یا ابراز نیازی کرد، این خواسته و نیازِ مکتوب به دست دیگران نرسد و آبروی وی را نریزد؛ بلکه در اعماق نهر و چاه فرو رود.
به هر حال ـ فلسفه این دستور هر چه باشد ـ خصوصیتی برای چاه جمکران وجود ندارد بلکه همانطور که خواندید، آن عرض حاجت را میتوان به هر نهر و برکه و چاه عمیقی سپرد و اطمینان داشت که حضرت(عج) از محتوای آن با خبر خواهد شد.
۵. ملاقات گرایی
تلاش برای دیدار با امام زمان(عج) و گذاشتن تمام همّ و غمّ خویش برای رسیدن به این هدف، و در نتیجه، غفلت از فلسفه دین و مقتضیات تدین، آفت دیگری است که پرداخت کامل به آن، مجالی مستقل و موسّع میطلبد.
امید که با تعجیل در فرج، افراط و تفریطهای ما به اعتدال گراید 🤲 همانگونه که خداوند ما را "امت وسط " و "اسوه آدمیان" اراده کرده است.
برای خواندن متن کامل نوشته بالا - با عنوان «مسجد مقدس جمکران ؛ افراطها و تفریطها» - روی لینک زیر بزنید 👇
fa.abna24.com/story/116785
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣1⃣ روز هجدهم: فضیلت شب قدر و اعمال آن
ماه مبارک رمضان، با رسیدن به «شبهای قدر» به اوج معنویت خود نزدیک میشود.
برخی خصوصیات شب قدر:
- در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمیشود.
- عمل نیک و عبادت در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است.
- شب نزول کلام الله بر بشریت است.
- سرنوشت سال آیندهٔ ما در این شب صورت میگیرد.
- فرشتگان و روح (که اعظم فرشتگان الهی است) در این شب به زمین فرود میآیند و به محضر امام زمان(عج) میرسند.
- دعا و طلب آمرزش در آن به اجابت بسیار نزدیکتر است.
امشب، آغاز شبهای قدر است و باید مراقبت کنیم که این فرصت بزرگ را از دست ندهیم.
🧎🤲 عبادات شب قدر
اعمال شبهاى قدر دو نوع است:
- اعمالى که در هر سه شب انجام میشود و مشترک است.
- اعمالى که ویژه هر یک از شبهاى قدر است.
🟢 الف) اعمال مشترک شبهای قدر
یعنی عباداتى که در هر سه شب انجام میشود:
۱. غسل کردن.
۲. احیاء (بیدار ماندن)
روایت شده است: هرکه شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده میشود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوهها و پیمانه دریاها باشد.
۳. نماز شب قدر
دو رکعت نماز، که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت بار سورهٔ «توحید» بخواند و پس از سلام نماز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إلَیْه».
در روایت نبوی است: هر کس این نماز را بخواند از جای برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد...
۴. زیارت امام حسین(ع)
روایت است: هنگامی که شب قدر میشود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر میدهد که خدا هرکه را به زیارت مزار امام حسین(علیه السلام) آمده آمرزید.
۵. دعا با شفیع نمودن قرآن
قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:
«اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَمَا فِيهِ وَفِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَأَسْماؤُكَ الْحُسْنىٰ وَمَا يُخافُ وَيُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّار».
سپس هر حاجت که دارد بخواهد.
۶. قرآن بر سر گذاشتن
قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید:
اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا القُرآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْك.
سپس ده مرتبه بگو «بِکَ یَا اللّٰهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِجَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعفَرٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِالحُجَّةِ».
سپس هر حاجتى که دارى از خدا بخواه.
۷. درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود, پدر و مادر, خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زندهاند و چه آنان که از دنیا رفتهاند.
۸. فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد (صلیاللهعلیهوآله) به هر اندازه که بتواند.
۹. دعا برای عافیت
۱۰. صد رکعت نماز
صد رکعت نماز بجا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ده بار سورهٔ «توحید» بخواند.
۱۱. قرائت دعای «جوشن کبیر»
۱۲. قرائت دعاهای دیگری که در کتب شریف ادعیه، از جمله مفاتیح الجنان، ذکر شده است.
🔴 ب) اعمال خاص شب نوزدهم:
۱. استغفار
گفتن صد مرتبه: اَستَغفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ اَتُوبُ إلَيه.
۲. لعن قاتلان حضرت علی (علیه السلام):
گفتن صد مرتبه جملهٔ «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أميرِالْمُؤمِنين».
۳. قرائت دعای «یا ذَا الَّذی کانَ...» که متن آن در مفاتیح الجنان موجود است.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
سلسله نشست های تخصصی قرآنی در عرصه بین الملل
موضوع: قرآن و حقوق بشر به زبان انگلیسی
سخنرانان: حجت الاسلام حسین شریفی و حجتالاسلام جواد اسماعیلی
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ تا ۲۱
لینک پخش زنده این نشست:👇👇👇
http://heyatonline.ir/livehowzeh.ir
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بینالمللی
@ISC_Qom
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
9⃣1⃣ روز نوزدهم: ارزش والای روزِ پس از شب قدر
دیروز نوشتیم که شب قدر پُرفضیلتترین شب سال است و عبادت و اعمال خیر در آن، از هزار ماه بهتر است.
خوب است بدانیم که روزِ شب قدر نیز همچون شب آن معرفی شده است.
هشام بن حکم از امام صادق(ع) نقل میکند که فرمود: «شب قدر در هر سال وجود دارد و روز آن مانند شب آن است؛ لَیْلَةُ الْقَدْرِ فِی كُلِّ سَنَةٍ وَ یَوْمُهَا مِثْلُ لَیْلَتِها.»
[شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۳۵۹)
در جایی دیگر هم فرمود: «صبح روز شب قدر مثل شب قدر است؛ پس عمل کن و تلاش و کوشش کن؛ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: صَبِیحَةُ یَوْمِ لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَیْلَةِ الْقَدْرِ فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِدْ.»
[شیخ صدوق، الامالی، ص ۶۵۴]
لذا مرحوم شیخ «عباس قمی» نوشته است: روزهای این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
1⃣2⃣ روز بیست و یکم: ویژگیهای امیرالمؤمنین(ع) در خطبهٔ پرشور امام حسین(ع)، به مناسبت سالروز شهادت مولای متقیان
امام حسین(ع) در سال ۵۸ ق. - دو سال قبل از مرگ معاویه - به سفر حج رفت. در آن سال، بیش از هزار نفر از شخصیت های اسلامی و اصحاب رسول الله(ص) نیز در حج بودند.
🕋 حضرت(ع) در مِنا از آنها دعوت کرد و در حضورشان خطبهای غرّاء خواند.
در حالی که در جو اختناق حکومت معاویه، تلاش میشد که فضایل حضرت علی(ع) انکار و فراموش شود، بخش اول این خطبه، بیان این فضایل بود:
۱. علی، برادر رسول الله
وقتی پیغمبر(ص) در میان یاران خویش پیمان برادری بست، در مورد خودش با علی(ع) پیمان بست و او را به عنوان برادر خودش برگزید.
۲. خانه علی، تنها خانه مرتبط با مسجد
پیغمبر(ص) مقداری از مسجد را خرید و در آن ده منزل درست کرد که دهمین آنها را در وسط مسجد برای علی(ع) بنا فرمود.
سپس درهایی را که از این خانهها به مسجد باز میشد - جز درِ خانه علی - را بست.
برخی از اصحاب اعتراض کردند؛ و آن حضرت در جوابشان گفت: «من از جانب خودم چنین کاری نکردم. خدا به من فرمود: این درها را ببند و فقط آن یک در باز باشد».
۳. ولایت علی در روز غدیر
پیغمبر(ص) در روز غدیر علی(ع) را به ولایت امر منصوب کرد و همه با او بیعت کردند.
سپس پیامبر فرمود که این خبر را حاضران به غایبان برسانند.
۴. علی به منزلهٔ هارون
پیامبر(ص) در ماجرای غزوه تبوک به علی(ع) فرمود: «تو برای من مثل هارون برای موسی هستی؛ تویی که بر هر مؤمنی پس از من ولایت داری».
۵. علی؛ نفس پیغمبر
پیغمبر(ص) چه کسی را برای مباهله با مسیحیان نجران همراه خود بُرد؟ غیر از این بود که علی و دخترش و امام حسن و امام حسین را برد؟
۶. علی؛ فاتح خیبر
پیغمبر اکرم(ص) در جنگ خیبر گفت: «پرچم را به دست کسی میدهم که او، خدا و رسول را دوست می دارد؛ ترسو نیست و بسیار حمله میکند و هیچگاه از دشمن رو بر نمیگرداند؛ و خدا با دو دست او، فتح و پیروزی را به شما خواهد داد.»
و پرچم را به علی(ع) داد.
۷. علی؛ مبلّغ سوره برائت
رسول خدا سوره برائت را به دست علی به مکه فرستاد و فرمود: «جز من یا کسی که از من است، نباید پیام من را ابلاغ کند».
۸. علی؛ بر طرف کننده غم از چهره پیغمبر
هیچ مشکل و حادثه مهمی برای پیغمبر(ص) پیش نمی آمد، مگر اینکه به جهت اعتمادی که به علی(ع) داشت او را برای حل مشکل میفرستاد.
۹. علی؛ سرپرست همهٔ مومنان
پیغمبر(ص) هنگامی که میان جعفر و زید قضاوت میکرد فرمود: «یا علی! تو از من هستی و من از تو هستم؛ بعد از من تو ولی و سرپرست همه مؤمنین هستی».
۱۰. علی؛ صاحب سّر پیغمبر
علی(ع) روز و شب با پیغمبر(ص) جلسه و خلوت داشت. اگر علی در این جلسات خصوصی از پیغمبر سؤالی میپرسید، پیغمبر جوابش را میداد و اگر علی سکوت میکرد پیغمبر ابتدا به تکلم و علمآموزی مینمود.
۱۱. علی؛ بهترینِ خاندان
وقتی پیغمبر میخواست دخترش را به علی تزویج کند، به فاطمه(س) گفت: «تو را به بهترینِ خاندانم که اسلامش از همه پیشتر، و بردباریش از همه بزرگتر، و دانشش از همه بیشتر است تزویج کردم».
۱۲. علی؛ سید عرب
پیغمبر(ص) فرمود: «من سرور بنی آدم، علی سرور عرب، فاطمه سرور زنان بهشتی و حسنین هم آقای جوانان بهشت هستند».
۱۳. علی؛ مسؤول غسل و تکفین و تدفین پیامبر
پیغمبر(ص) امر کرد که علی(ع) او را غسل دهد و تجهیز کند؛ و گفت که جبرئیل هم در این کار به او کمک میکند.
۱۴. اهل بیت؛ یکی از ثقلین
پیغمبر در آخرین خطبه خود فرمود: «من دو امانت گرانبها را در میان شما گذاشتم؛ کتاب خدا و اهل بیتم. به آن دو چنگ زنید تا هیچ گاه گمراه نشوید».
۱۵. دوستی با علی، ملاک دوستی پیغمبر
پیغمبر فرمود: «کسی که گمان کند من را دوست دارد ولی با علی دشمنی کند دروغ میگوید...».
این حدیث، رسواکنندهٔ دشمنانِ بظاهر مسلمانِ مولا(ع) بود؛ چون به نص صریح نبوی، نمیشود که کسی پیامبر(ص) را دوست داشته باشد ولی علی(ع) را دشمن بدارد.
🙋 اقرار و تأیید اصحاب
امام حسین(ع) در بیان یکایک این فضائل، از شخصیتهای حاضر میپرسید: «آیا اینها که میگویم درست است؟»؛
و همه اقرار میکردند که این اخبار صحیح است و این سخنان را از پیامبر(ص) شنیدهاند.
👹 خنثی کردن توطئههای معاویه
معاویه دستور داده بود که هر کس متهم به دوستی ابوتراب است را نابود کنند! و بخشنامه کرده بود که در منابر و نمازهای جمعه، حضرت علی(ع) را لعن نمایند.
لذا امام حسین(ع) در حضور بیش از هزار نفر از تمام شخصیتهای بلاد اسلامی، تیر خلاص را به برنامه معاویه زد و از حضار اقرار گرفت؛ و تبلیغات شومی که چند سال علیه علی(ع) در جریان بود را محکوم و خنثی کرد.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
#شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_اول: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #دانشگاه_عبری_اورشلیم (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس)
www.ol.huji.ac.ir
دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است.
2. #دانشگاه_حیفا (رژیم اشغالگر قدس)
www.haifa.ac.il
توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است.
جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام.
3. #دانشگاه_بارایلان (رژیم اشغالگر قدس)
www.biu.ac.il
تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی).
4. #دانشگاه_هاروارد (آمریکا)
www.harvard.edu
تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد.
5. #دانشگاه_پرینستون (آمریکا)
www.princeton.edu
هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ...
از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد.
6. #دانشگاه_کالیفرنیا (UCLA آمریکا)
www.ucla.edu
«مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است.
عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام.
از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل).
7. #دانشگاه_ییل (آمریکا)
www.yale.edu
این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن.
از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است.
مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره 94
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom
4_5845676516804921133.pdf
5.61M
#معرفی_کتاب
❇️ محمد: پیامبر صلح در میان برخورد امپراطوریها
🔹خوآن کول، استاد دانشگاه میشیگان
❇️ Muhammad, prophet of peace amid the clash of empires
🔹Juan Cole
#مطالعات_شیعه_در_غرب
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom
4_6010265844045579986.pdf
8.64M
#معرفی_کتاب
@studiesofshia
✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین
✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible
🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی)
🔹Abdulla Galadari
🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند.
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom
4_5868439925078099599.pdf
1.74M
#معرفی_مقاله
#شیعه_پژوهی
❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛
🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐 کانال دوره های تخصصی بین الملل:
@ISC_Qom