﷽
✍️ اخیرا برخی از کنشگران وحدت افراطی و نامنضبط، با استناد به کلیپی تقطیع شده از حجت الاسلام مهدی پور، مدعی برخورد و ابراز ناراحتی آیة الله العظمی بروجردی (اعلی الله مقامه الشریف) از علامه امینی صاحب «الغدیر» در موضوع منابر ایشان در اصفهان شدند.
⏹ در این باره گفتنی است:
1️⃣ یک: حقیر (بهرامی زاد) امروز صبح حقیقت این ماجرا را استادم آیة الله فاضل لنکرانی جویا شدم. ایشان فرمود: انتساب چنین مطالبی که از قول مرحوم بروجردی که بگوید: «ده نفر مثل امینی را فدا می کنم و ...» به ایشان ثابت نیست. ما از مرحوم والد(آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، فقیه انقلابی و از برجسته ترین تلامذه محقق بروجردی) چنین اخبار و مطالبی را نشنیدیم. بعلاوه این نوع برخورد ها و کلمات ( به خاطر سستی در محتوا و سخافت آن) به محقق بروجردی قابل انتساب نیست.
2️⃣ دو: اعتبار و عظمت علمی علامه امینی و نیز کتاب «الغدیر»، از دیدگاه محقق بروجردی و شاگردان برجسته او همانند امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، فاضل لنکرانی، منتظری (رضوان الله علیهم)، زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی و ... (دامت برکاتهم) بر أحدی پوشیده نیست.
علامه امینی در «الغدیر» هزاران نقد علمی، مستند و محکم به مبانی اهل سنت نموده است. صدها مورد از بدعت ها، انحرافات، فضائل جعلی خلفای سابق مثل ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه و ... با منطقی قوی و علمی، تبیین و رد کرده است. با اینکه این کتاب در دسترس محقق بروجردی و تلامذه برجسته او بوده، هیچ اشکال و طعنی به روش و شیوه علمی این کتاب وارد نکرده و به هیچ وجه، امر خلاف وحدت و تقریب از آن استشمام ننموده و در آثار علمی و دروس خود همواره به این کتاب سترگ مراجعه کرده اند.
3️⃣ سه: به نظر می رسد هدف از ایجاد چنین تقابلی میان محقق بروجردی و علامه امینی، هجمه به مدافعان و افسران جنگ نرم علیه مبانی شیعه و امامت اهل بیت (علیهم السلام) است. علمایی که روش آنها همانند روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی، علامه شرف الدین، علامه مظفر و ... است. این علما با استناد به منابع معتبر اهل سنت به شیوه برهانی و جدال احسن با علمای دیگر مذاهب، مباحثه و مناظره علمی متقن انجام می دهند. بالطبع کسی که چنین سخنان سخیفی را از قول فقیهی بزرگ، علیه علامه امینی بشنود، او را شخصی تندرو، افراطی و ... تصور می کند و دیگر شور شوقی به مطالعه آثار او همانند الغدیر و ... پیدا نمی کند.
4️⃣چهار: مستند به صوتی از مرحوم استاد دوانی (از متخصصین درجه یک تاریخ معاصر خصوصا تاریخ روحانیت شیعه) محقق بروجردی مخالف هر گونه وحدت خارج از چارچوب و بی انضباط بوده است. این فقیه والامرتبه در واکنش به برخی از چهره های معروف که در صدد انتشار مکاتبات سری ایشان با شیخ شلتوت بودند می گوید: «شور وحدت را درنیاورید!» مستند این امر پیوست می شود.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
مرحوم استاد دوانی:👆👆
مرحوم آیت الله بروجردی: شور وحدت را در نیاورید❗️
✍️ نقد علمی یکی از اساتید محترم حوزه علمیه قم در باره پست مرتبط با برخورد محقق بروجردی با علامه امینی
👇👇
سلام و عرض ارادت و قدردانی از اخلاص شما چند نکته را یادآوری می کنم:
۱. این موارد دلیلی بر رد سخنان آیة الله بروجردی نمی شود
۲. اینکه با برخی رفتارها ثمره تفاهم و به رسمیت شناختن شیعه به عنوان پنجمین مذهب اسلامی از بین برود از هر چیزی مهمتر است و منظور ایشان همین است و منافاتی با مکتوبات به حق علامه گرانقدر ندارد؛
۳. امام به رهبری بر سر اختیارات ولایت فقیه در سطح عمومی و رسانه ها عتاب کردند و تقابلی هم که نبود بلکه آقا رو از همه بیشتر دوست داشتند. بنابرین رفع یک اشکال تقابلی ایجاد نمی کند؛
۴. این جملات نه سخیف است و نه افراط است بلکه افراط بیرون آمدن از وحدت پیشرونده اهداف و کشیدن تقابل بین شیعه و سنی در عرصه جامعه است که ثمره آن استفاده دشمن و تضعیف شیعه ( شیعه کشی ) و درگیر کردن مسلمانان به هم است.
۵. انضباط در وحدت تعریف، ملاک و معیارش چیست؟
به نظر میاد انضباط و معیار ازاله وحدت باشد.
اتفاقا آیت الله منتظری در کتاب خود
(خاطرات آیت الله منتظری، ج1، صص154-157)
همین مطلب یعنی کدورت آیت الله بروجردی از علامه امینی را نقل می کند.
به نقل آقای منتظری، آیت الله بروجردی، کتاب دارای لعن رو کتاب ضاله می داند و به تبع لعن زبانی را ضلالت.
نقل آقای منتظری:
عنایت آیت الله بروجردی به وحدت اسلامی، کتابی که لعن داشت را ضالّه خواند! | اخوت
http://okhowah.com/fa/13646
علیکم السلام خدمت استاد عزیزم.
از نکات شما استفاده کردم ولی چند تکمله دیگر خدمت شما عرض می کنم:
یک: متاسفانه برخی از مدعیان و کنشگران وحدت، نقل علمی بسیاری از مباحث موجود در کتاب الغدیر را خلاف وحدت تلقی میکنند. مستحضر هستید حجم وسیعی از موسوعه الغدیر اختصاص به مطاعن خلفا و رد فضائل جعلی آن ها است.
دو. مراد ما از وحدت غیر منضبط روشن است. وحدتی که:
۱. ورود علمی و مستند درباره حقایق تاریخی صدر اسلام را ممنوع می داند.
۲. هر گونه طرح بحث علمی و همراه با ادب ( شبیه روش علامه شرف الدین و حلی و ...) درباره انحرافات صحابه را نافی وحدت می داند.
۳. دفاع از عقاید شیعه و پاسخ به شبهه را خلاف وحدت تلقی می کند.
۴. در صدد کم رنگ کردن ویژگی های مذهب شیعه خصوصا اخذ به روایات ائمه اطهار علیهم السلام است.
۵. مخالف رسمیت مذهب شیعه در ج ا ایران و قانون اساسی بوده. یکی از قائلین این مطلب مرحوم منتظری است. ( حقیر این مطلب را از استاد عابدی شنیدم)
و ... .
سه: در جواز لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام به حکم اولی، هیچ کسی هیچ شکی ندارد
بلکه مسئله در تزاحم این حکم با حفظ جان شیعیان و ... در برخی موارد است. کسی در صدد از بین بردن وحدت نیست ما فقط خطر استحاله اعتقادی شیعه و قایل شدن حرمت برای خلفای غاصب و ... را گوشزد می کنیم. نمونه های فراوانی از این استحاله را شاهد هستیم.
چهار: ادعای سایت اخوت و آقای مسایلی مبتلا به معارض است.
اولا: هیچ سندی، غیر از سند منسوب به بیت مرحوم منتظری، وجود ندارد. اسناد و ادعاهای صادره از این بیت هیچ اعتباری ندارد.
ثانیا: اهمیت واقعه و حرمت نشر کتبی که لعن بر خلفا در آن باشد، اقتضای آن را داشت که چندین نفر از شاگرادان برجسته ایشان آن را نقل کنند و محقق بروجردی فتوای صریح در این موضوع صادر کند. از نشر هزاران کتاب حدیثی و فقهی و ... ممانعت به عمل آورد و ... .
اگر انتشار کتاب دارای لعن به دلیل مفسده کتاب ضلال تلقی شود، به طریق اولی، انتشار کتب دیگر در موضوعاتی مثل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هم باید بر اساس همین ملاک مشترک، حرام باشد. چون طعن وارد شده و حساسیت آن، بسیار از لعن بیشتر است. در حالی که احدی بدان قائل نیست.
پنج: قیاس برخورد امام با مقام معظم رهبری با قضیه ادعا شده برای علامه امینی صحیح نیست.
چون حضرت امام بعد از واقعه و هجمه شدید به رهبری، ایشان را با کلمات مثل خورشید و ... ستودند.
اتفاقا اگر برخورد بعدی امام نبود قطعا توده مردم تقابل را حس کرده بودند.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️ نکات تکمیلی استاد محترم و عزیزم پیرامون مطالب مرتبط با محقق بروجردی و علامه امینی رضوان الله علیهم
👇👇
ضمن ارادت، به دلیل عدم فرصت فقط بدانیم که علامه امینی مورد علاقه آیت الله بروجردی و سفر تبلیغی از جانب ایشان داشتند. قیاس که در همه موارد نیست بلکه در مواردی است که اشکالی رخ داده.
این بسیار پر واضح است که فتوا و اجتهاد در زمان و مکان واقع می شود و امروز این وحدت با هیچ چیز قابل معاوضه نیست. امام که لعن پنهانی را هم قبول ندارند و رهبری به وضوح سب و لعن عایشه و نمادهای اهل سنت را حرام می دانند. علتش هم مشخص است که وحدت به نفع شیعه است و دشمنان با تفرقه قدرت و نفوذ شیعه را هدف گرفته اند. بنابرین سیر در این مسیر ناخواسته همراهی با دشمن است.
بله دفاع از عقاید حقیقی شیعه و پاسخ به شبهات محققان و نه در عرصه اجتماع و هیئت ها، پر واضح است که خلاف وحدت نیست.
بر فرض قبول، فرمایش شما در وضعیت عادی و در مقابل دشمن درست است ولی در وضعیت حاد امروز و توسعه شیعه تا پشت درهای مراکز اهل سنت و خاصیت تفرقه انگیز دشمنان بیرونی به نظر صحیح نباشد.
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
ضمن ارادت، به دلیل عدم فرصت فقط بدانیم که علامه امینی مورد علاقه آیت الله بروجردی و سفر تبلیغی از ج
درباره نکات مطرح شده فوق باید خاطر نشان کنیم:
👇👇
یک: هیچ فقیهی در طول تاریخ شیعه قائل به حرمت و ممنوعیت لعن پنهانی نیست. بحث ممنوعیت لعن مقدسات اهل سنت یک حکم ثانوی و برای رعایت مصالح اهم جامعه اسلامی و شیعه است. و الا از حیث حکم اولی در وجوب یا استحباب لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام هیچ شکی نیست. لذا این ملاک فقط برای لعن علنی و رسانه ای است نه لعن پنهانی.
دو: در اهمیت اصل وحدت هیچ شکی نیست. ولی اینکه مطلقا بگوییم وحدت با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست، صحیح نیست.
قطعا مصلحت حفظ اصل مذهب، حفظ نماد های کلیدی مذهب و عقاید مسلم و ضروری آن از وحدت بالاتر است. وحدت برای حفظ جان شیعه و مصالح آن است نه برای استحاله اعتقادی شیعه و دور کردن جامعه از مذهب شیعه که با تاسف شدید برخی از کنشگران وحدت قائل هستند.
به عبارت فنی، بین مصلحت وحدت و مصلحت حفظ شیعه و دفاع از کیان اعتقادی آن باید جمع شود. بیانات امامین انقلاب در قالب مدیریت هوشمند و حکمیانه است. تاکید بر یک موضوع نباید باعث به حاشیه رفتن موضوع دیگر شود.
سه: اثبات ولایت سیاسی اهل بیت علیهم السلام، تقویت غیرت دینی جوانان، تبلیغ تهاجمی علیه کانون های شبهه پراکن، جهاد تبیین و ... در راستای دفاع از حریم انقلاب اسلامی است. قطعا مصلحت وحدت ذیل و در سایه مصلحت عناوین فوق است.