eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
609 دنبال‌کننده
108 عکس
54 ویدیو
12 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁ ✍️ تحریف دیدگاه امام خامنه ای درباره شیخ مفید؛ اخیر مجله الکترونیکی اخوت با تحریف و کج فهمی از سخنان امام خامنه ای مدعی شده است: 🔸«رفتار شیخ مفید، با مخالف مذهبی الگوی خوبی برای امروز نیست!» 🔻 در پست بعدی، به تبیین صحیح دیدگان امام خامنه ای و نقد این ادعا خواهیم پرداخت. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
5.03M
✍️ تحریف دیدگاه امام خامنه ای درباره شیخ مفید؛ اخیر مجله الکترونیکی اخوت با تحریف و کج فهمی از سخنان امام خامنه ای مدعی شده است: 🔸«رفتار شیخ مفید، با مخالف مذهبی الگوی خوبی برای امروز نیست!» 🔻 در این فایل صوتی، به تبیین صحیح دیدگاه امام خامنه ای و نقد این ادعا خواهیم پرداخت. 🔶 ناقد: آقای بهرامی زاد 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️جریان شناسی پروژه نفوذ سکولاریسم در حوزه با نفی مقامات و ولایت تکوینی ائمه اطهار (ع) به بهانه غلوآمیز بودن 🔻اخیراً یکی از وابستگان به مجله الکترونیکی اخوت [مهدی مسائلی]، در یادداشتی مدعی شده است که اعتقاد به ظهور و بروز امامت باطنی و تکوینی ائمه (ع) مرتبط با فعالیت‌های غالیان بوده و عقاید امامیه در طول تاریخ تغییر یافته است. ⏪ دراین‌باره باید گفت: 🔹انگاره «تاریخ‌مندی و غلوآمیز بودن عقاید امامیه» اتهام مشترکی است که از سوی جریان‌های وهابی و سلفی، جریان‌های منحرف قرآنیان و غرب‌زده‌های سکولار علیه شیعه مطرح بوده است. 🔸بر اساس آیات قرآن _ همانند سوره نساء، آیه 171 _ رکن اصلی اعتقاد غلوآمیز، خدا انگاری اولیای الهی و قائل شدن به الوهیت و ربوبیت بالذات برای آن‌ها است. غلو اهل کتاب درباره عیسی مسیح (ع) روح‌الله و کلمة الله دانستن او، زنده کردن مردگان، اخبار غیبی، شفای بیماران و خلق موجودات به اذن الهی از سوی او نبود! بلکه فقط خدا انگاری حضرت عیسی (ع) بود! 📚رک: الاعتقادات، شیخ صدوق، صص: 93_ 94 و تصحیح اعتقادات الامامیة، شیخ مفید، فصل فی الغلو و التفویض ♦️مستند به روایت متواتر و قطعی قرب نوافل، یک بنده در قوس صعود قرب الهی می‌تواند، عین‌الله، یدالله، لسان الله و ... شود. بنده با نیل به مقام حب الهی، تجلّی اسماء حسنای الهی می‌شود. روشن است که انبیاء، ائمه و اولیای الهی مصداق اکمل این روایت هستند. 📚رک: الكافي (ط - الإسلامية)؛ کتاب الایمان و الکفر، باب من اذی المسلمین و احتقرهم، ج‏2؛ ص 352، ح: 7 و صحیح البخاری (ط. دار ابن کثیر)، کتاب الرقاق، باب التواضع، ص: 1617، ح: 6502 ✅ با وجود مستند قرآنی و سند متواتر روایی فوق _ که مضمون آن مورد اتفاق همه فرق اسلامی است_ ادعای تاریخ¬مندی عقاید شیعه و توهم اینکه «اعتقاد به مقامات عرشی و ولایت تکوینی ائمه ع) از نیمه قرن دوم اسلامی شکل گرفت» کاملاً بی‌اساس است. مراجعه به عقاید علمای شیعه _ همانند شیخ صدوق، مفید، طوسی و ... _ گویای این حقیقت است که تمام اصول عقاید امامیه مستند به‌حکم قطعی عقل و نصوص جلّی و قطعی قرآن و روایات متواتر صادره از معصومین (ع) بوده است. این امر هر نوع احتمال تغییر در اصول بنیادین اعتقادات شیعه در طول تاریخ را نفی می‌کند. ⏹بر اساس دیدگاه علمای رجال، بسیاری از اتهام‌های غلو: اولاً: ریشه در نفوذی‌های حکومت‌های بنی‌عباس علیه ائمه (ع) باهدف اقناع افکار عمومی برای کشتار شیعیان دارد. ثانیاً: بسیاری از اتهامات مرتبط با غلو اعتقادی، اجتهاد ظنی جارحین بوده که با بررسی‌های دقیق‌تر، بطلان آن ثابت شده است. ثالثاً: بسیاری از اتهام‌های غلو از سوی علمای قم در قرون اولیه به راویان حدیث، ربطی به حوزه اعتقادات راویان نداشته، بلکه به دلیل ترک برخی از واجبات و انجام محرمات فقهی بوده است. رابعاً: موارد اندک اختلافی در حوزه فروعات اعتقادی _ همانند مراتب بالای علم غیب و عصمت تامه و مطلقه_ به‌هیچ‌وجه نافی امور مسلمی مثل اصل ولایت تکوینی، عصمت، علم غیب و ... نمی‌تواند باشد. 📚رک: تنقيح المقال؛ ج‏6؛ ص 340 و ج‏19؛ ص 163 و الضعفاء من رجال الحديث؛ ج‏1؛ ص 114 ⏪ نفی تلازم میان مقامات سیاسی با مقامات معنوی ریشه در اندیشه سکولاریسم، اهل سنت اعم از متصوفه و سلفیه و جریان‌های انحرافی دیگر دارد؛ زیرا در دیدگاه آن‌ها، صرف عقل انسان یا اجماع اهل حل و عقد، محور تدبیر سیاسی جامعه بوده و هیچ نیاز و ضرورتی به وجود امر الهی، عقل کل، امام و خلیفة الله در جامعه نیست! ✅ این در حالی است که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و دیگر علمای شیعه، اعتقاد به مقامات باطنی و ولایت تکوینی و مقامات بالای امامت، پیش‌نیاز و مقدمه ولایت سیاسی و حجیت سنت ائمه (ع) و در تلازم قطعی با آن بوده و هدایت معنوی و باطنی، ارتباط مستقیم با هدایت اجتماعی و سیاسی دارد: «... اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است...» 📚صحیفه امام؛ ج 20، ص 115 ✍️ با قداست زدایی و نفی تلازم و انکار مقامات، راه برای جولان اندیشه‌های با منشأ بشری، در سیاست گشوده می‌شود و باعث کنار نهادن امر الهی و توحید در تشریع خواهد شد و این امر شاهراه گمراهی، ورود در طاغوت و نقطه شروع نفوذ شیطان و سکولاریسم و ... است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
﷽ ✍️ پست اخیر ما در موضوع نقد یکی از وابستگان به مجله الترونیکی اخوت با واکنش هایی از سوی برخی از اساتید و پژوهشگران مواجه شده است. ⏪در اینجا اعلام می کنیم که ناقد محترمی می تواند دیدگاه های خود را _ چه در تایید و یا رد نوشته های ما _ با ما در میان بگذارد، ما قائل به کرسی های آزاد اندیشی دینی در محیطی کاملا علمی هستیم! در ادامه برخی از نقدهای وارد شده را بدون اشاره به ناقد محترم در کانال قرار می دهیم و سپس دیدگاه های خود را در ادامه مطرح می کنیم:
واکنش اول:👇 متاسفانه انسان شاهد جریانی در حوزه علمیه است که بدون سواد کافی به برچسب زنی روی می آورند. هرچند ممکن است حرف طرف مقابل نقد جدی هم داشته باشد ولی بصورت ناجوانمردانه هجمه وارد می کنند و گاها حرف مقابل را هم نفهمیده اند. در حالی که علمای کلام هم نظرات مختلفی داشته اند. البته گروهی هم در حوزه دیده می شوند که از مکتب اهل بیت علیهم السلام یک پوسته ای را معرفی می‌کنند که این را باید با کرسی های آزاداندیشی به مسیر حق بازگرداند و هجمه وارد کردن در مسائل کلامی کمکی به اصلاح نخواهد کرد.