﷽
⏺ نکاتی ناب از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 1 الی 5 :
✅در قلب دو مكتب جا نميگيرد
✅حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است
🔸حضرت امير(سلام الله عليه) در ذيل اين آيه، فرمود كسي حبّ ما را دارد با دوستيِ دشمنان ما جمع نميشود.
🔸نه انسان دو قلب دارد، نه در قلب دو مكتب جا ميگيرد؛ مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ
🔸خب اگر هر كسي يك دل دارد و در يك دل دو مكتب جا نميگيرد ديگر ممكن نيست شما هم غديري باشيد هم سقفي؛ هم غدير را قبول داشته باشيد هم سقيفه را، اينكه شدني نيست!
🔸فرمود دوستان ما هرگز دوستانِ دشمنان ما نيستند.
🔸پس چه در مسأله توحيد چه در مسأله وحي و نبوّت چه در مسأله امامت دو متضاد در يكديگر جا نميگيرد.
🔸هم ايمان باشد هم كفر، هم ايمان باشد هم نفاق، هم غدير باشد هم سقيفه اين جمع نميشود، لذا فرمود مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ...
🔸فرمود شما پيشنهاد كفار را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد منافق را بخواهي بپذيري با ايمان جمع نميشود پيشنهاد سقفي را بخواهي بپذيري با غديري جمع نميشود...
🔸اينها حرف باطل ميزنند، حرفي كه مطابق با حق نباشد باطل است.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#اخوت
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از کلمه سواء
35.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 همجبههگی با غیر شیعیان
مدتی بود که به دنبال یافتن برههای از عصر حضور اهل بیت علیهمالسلام بودم که بتواند در فهم وضعیت امروزمان (بایستگی همجبههگی با غیر شیعه) کمک کند.
وقتی دیدم استاد ارجمند حجةالاسلام قنبریان نیز دقیقا انگشت روی همان نقطه که به نظر حقیر آمده بود گذاشتند، بسیار خرسند شدم. اما به گمانم این تطبیق تاریخی نيازمند یک تکمله مهم است.
اگرچه حضرت علی علیه السلام با همهی کسانی که به دنبال مقاومت در مقابل استکبار اموی بودند جبههی مستضعفان یکپارچه (متشکل از افرادی با باورهای مختلف) تشکیل دادند اما این مبارزه با استكبار همواره در راستای گسترش همهجانبهی باور حق بود، به دیگر سخن تشیع سیاسی مقدمهای برای گسترش تشیع عقیدتی بود و هرگز مجزی و مکفی از آن نبود.
لذا چنانکه خود استاد ارجمند نیز فرمودند، وجود مقدس حضرت به نماز تراویح یا دیگر بدعتها اعتراض میکردند و دربارهی امامت خود و بطلان غاصبان احتجاج میفرمودند. اگرچه روشن است که این مهم را متناسب با ظرفیت لشکریان پیش میبردند نه به گونهای که باعث واژگونی ایشان شود و همان تشیع سیاسی نیز از بین برود. به تعبیر خود وجود مقدس ایشان: (لتفرق عني جندي حتى أبقى وحدي أو قليل من شيعتي الذين عرفوا فضلي وفرض إمامتي)
متأسفانه ما امروز همانطور که مبتلا به شیعیانی هستیم که تشیع را در تشیع مناسکی خلاصه میکنند، در سر دیگر طیف کسانی را داریم که تشیع را به تشیع سیاسی فروکاست میکنند.
پرواضح است که قرار گرفتن شخصی با اعتقاد خوارج در سپاه امیر مؤمنان علیهالسلام دلیلی بر صحت اعتقاد او نیست.
https://eitaa.com/kalame_sawa
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
🔸«عبدالرزاق لاهیجی» يكى از درخشان ترين چهرههاى علمى و فلسفى شيعه است. او از شاگردان برجسته ملاصدرا بوده و با نوشتن کتاب های بسیاری همانند «گوهر مراد» و «شورا»، مبانی انحرافی مخالفین اهل بیت علیهم السلام اعم از صوفیه و اهل سنت را با رویکردی تهاجمی به چالش کشیده است.
✍🏻 برای مثال او در یکی از مباحث خود، با اشاره به احادیث متواتر مرتبط با ارتداد اکثریت صحابه در منابع اهل سنت، چنین نتیجه گیری می کند:
«... و ظاهر است بر عارف فطن كه ارتداد منسوب به صحابه بعد از پيغمبر صلى اللّه عليه و آله و سلم و تبديل و تغيير، و احداث ما احدثوا، نتواند بود مگر آنچه با على و فاطمه، و با ساير اهل بيت - صلوات اللّه عليهم اجمعين - بىواسطه يا به واسطه كردند از غصب حقوق ايشان و دفع ايشان از مراتب و مقاماتى كه حقّ سبحانه و تعالى براى ايشان تعيين كرده بود و پيغمبر (ص) به آن خبر داده.
و بالجمله پس هرگاه رسول (ص) خبر از ارتداد ايشان داده باشد و به صحّت رسيده و در كتب خود و صحاح احاديث خود نقل كنند؛ استبعاد ننمايند از پنهان داشتن خبرى چند (نصوص جلی مرتبط با ولایت امیرالمومنین ع) كه شنيده باشند، و بنابر اجتهاد و مصلحتى كه شما تجويز مىكنيد اظهار آن نكرده، يا انكار هم كرده؛ چه استبعاد بايد كرد؟!»
✅ مواجهه هجومی با قوی ترین استدلال ها مبتنی بر برهان و جدال احسن، روش علمای شیعه _ اعم از اخباری، اصولی، متکلمین، فلاسفه، عرفا و فقها _ در برخورد با مخالفین بوده است. چرا برخی از جریان های «وحدت نامنضبط» این رویکرد را تقبیح می کنند؟!
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍ وظیفه گسترش تفکر امامت و مذهب شیعه و لزوم پاسخگویی به شبهات برای جلوگیری از آندلسی شدن جامعه!
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸 امام رضا (علیه السلام) در زمان حیات خود هم مسائل فقه و احکام و مسائل شریعت را به خوبی بیان می کردند و هم احتجاجات عقلی را دقیق ذکر می کردند، ما مأموم همین امام هستیم و باید در این زمینه ها نیز پیرو آن حضرت باشیم.
ما همه در کنار سفره امامان نشسته ایم و باید توجه داشت که منطقه ما در آستانه خطر هست و مسئولیت اصلی هم به عهده ایران است، برای اینکه در کشورهای دیگر، امام و امام مدار هست، اما امامت نیست! و اساس کار، این امامت و این تفکر اهل بیت و تفکر شیعه است که باید گسترش پیدا کند.
🔸 مردم ما واقعاً شیفته اهل بیت (علیهم السلام) هستند، اما این محبت، مادامی که معقول نباشد پیشرفتی در زندگی و جامعه حاصل نخواهد شد.
اسپانیای فعلی که اندلس سابق است، هم محور اسلام بود و هم محور مسیحیت؛ و چون مهد اسلام بود، مسیحیت هم آنجا پرفروغ بود؛ اما شبهات فکری و عدم پاسخ گویی به آن شبهات، کم کم دین را از اندلس گرفت و الآن هیچ خبری از اسلام و مسیحیت اصیل در آنجا نیست.
🔸 زیارت کردن و بوسیدن درب حرم برای همه مردم است، اما ما وظیفه داریم تا علم آورده و حرف تازه بیاوریم، ما قرآن کریم داریم، ما نهج البلاغه داریم، کتاب تمام نهج البلاغه باید در منزل تمامی ما شیعیان باشد، ما این معارف اهلبیت را باید به سطح جامعه بیاوریم.
📚 دیدار معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی با حضرت استاد
تاریخ: 1403/02/27
✅ یکی از مهمترین انحرافات جریان «وحدت نامنضبط» تقابل با تفکر لزوم گسترش تشیع و اندیشه امامت به جهان است. بالاتر برخی از آنها در لزوم پاسخگویی به شبهات نیز تشکیک می کنند! این تذهبون؟
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#معارف_اهلبیت
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 انتشار نخستین بار ویژهی عید غدیر
👈 رهبر انقلاب: کتاب «الغدیر» نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع است
⚠️ اگر سراسر ۱۱ جلد کتاب الغدیر را بگردید یک توهین مانند آن چه روسیاههای انگلیسیمآب انجام میدهند، در آن وجود ندارد
🔻 رهبرانقلاب پس از شنیدن سرودهی یکی از شاعران در مدح امیرالمؤمنین علیهالسلام: دربارهی الغدیر، البتّه کمتر در عالم شعر حرف زده شده؛ درحالیکه میدانید، کتاب الغدیر، پایهاش پایهی ادبیّات است یعنی اصلاً اسم کامل کتاب #الغدیر، الغدیرفیالکتابوالسّنةوالادب است؛ [یعنی] در شعر تاریخیِ اسلام، مسئلهی #غدیر را دنبال میکند و البتّه شرح میدهد.
🔹️ ایشان خب تجسّم و مثال دفاع از تشیّع بود؛ [امّا] شما نگاه کنید در کتاب الغدیر -در این یازده جلد کتابی که ایشان نوشته که البتّه تمام هم نشده- ببینید یک جایش از این توهینهایی که این روسیاههای انگلیسیمآب میکنند وجود دارد؟ همهی این کتاب نگاه کنید؟ او #نماد_دفاع_از_تشیّع است.
🔹️ در الغدیر -مرحوم امینی (رضوان اللّه علیه) را که شما ندیده بودید، ما ایشان را مفصّل دیده بودیم؛ در جلسات متعدّد، منبرهایش را من دیده بودم- یک کلمه از این حرفهایی که بعضیها بلدند و خیال میکنند که معنای #شیعه بودن این است و بر زبان جاری میکنند، در این کتاب مفصّل یازده جلدی وجود ندارد و [با این حال] نماد دفاع از امیرالمؤمنین و نماد دفاع از تشیّع است؛ استقامت -یعنی در صراط مستقیم حرکت کردن- معنایش این است. البتّه از قبیل ایشان، دیگران هم بودند؛ مرحوم سیّدشرفالدّین عاملی در لبنان و بعضی دیگر از بزرگان هم همینجورند.
🔺️ حالا [این دربارهی] ایشان، چون بحث الغدیر در میان بود. انشاءاللّه موفّق باشید. ۹۵/۱۲/۰۵
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ فروکاست بحث کلیدی اعتقادی «امامت خاصه» به یک بحث صرفا تاریخی برای حذف اختلافات مذهبی
✍🏻 یکی از مهم ترین انحرافات جریان های «وحدت نامنضبط» فروکاست مباحث مرتبط با «امامت خاصه» به یک بحث صرفا تاریخی است. یکی از اندیشه ورزان وحدت در سایت «اخوت» چنین می گوید:
«... اما مصداق امام را در بحث عقائد تعیین نمی کنید، بلکه مصداق آن را تاریخ بیان می کند. نبوت کلام است ولی محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله تاریخ، امامت کلام است وعقاید، ولی علی بن ابیطالب علیه السلام تاریخ. بنابراین شما در بحث عقاید کاری به اسم و خصوصیات فرد ندارید که با مشکل و تنش مواجه شوید.»(رک: تصویر سند)
🔹 این در حالی است که با مراجعه ساده به کتب کلامی علمای شیعه و اهل سنت روشن می شود که یکی از مهم ترین بحث های اعتقادی، امامت و نبوت خاصه است که در این باب سخن از تعیین مصداق خارجی امام و پیامبر بر حق است:
ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین، صفحه: ۳۳۸
أصل الشیعة و أصولها، صفحه: ۶۸
أصول الإیمان (بغدادی)، صفحه: ۲۲۳
الإرشاد إلی قواطع الأدلة في أصول الإعتقاد، صفحه: ۱۶۷
الاعتماد في شرح واجب الاعتقاد، صفحه: ۸۷
الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد (شیخ طوسی)، صفحه: ۳۱۶
الإمامة في أهم الکتب الکلامیة، صفحه: ۲۲
المسلک في أصول الدین (المسلک في أصول الدین)، صفحه: ۲۱۴
شرح العقائد النسفیة (تفتازانی)، صفحه: ۹۵
شرح المقاصد، جلد: ۵، صفحه: ۲۶۴
نهج الحق و کشف الصدق، صفحه: ۱۷۱
حق الیقین، جلد: ۱، صفحه: ۱۵۷
✅ یکی از مهم ترین انحرافات جریانات «وحدت نامنضبط» عدم توان تشخیص صحیح اختلافات و مدیریت آن است. فروکاست امر کلیدی اعتقادی مرتبط با امامت و نبوت، به یک امر صرفا تاریخی، خلاف واقعیت قطعی نزد همه فرق اسلامی و اصول اعتقادی آنها است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ ثمره تربیت بر محور فرهنگ سقیفه
✍️ آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹« شما نمی دانید این #سقیفه چه کار کرد!
این آلوسی یک مفسر رسمی سنّی هاست. شما این تفسیر آلوسی را ببینید می گوید سؤال کردند که معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ چون عمر بن عبد العزیز چندین کار مثبت کرد.
یکی به دستور امام باقر (سلام الله علیه) مسئله آن طلا و نقره مثقالی را به سکه تبدیل کرد که ضرب سکه در اسلام به راهنمایی امام باقر (سلام الله علیه) در عصر عمر بن العزیز بود (در اسلام البته)؛
یکی اینکه گفت این آیه سوره مبارکه «نحل» که ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی﴾ را در خطبه های نماز جمعه به جای لعن بر علی بن ابی طالب بخوانید؛ تا آن روز تمام خطبه ها با لعن علی بن ابی طالب بود!
🔻آلوسی نقل می کند که از کسی سؤال کردند که آیا معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ می گوید غباری که در بینی اسب معاویه رفت این بهتر از صد عمر بن العزیز است! این را همین آلوسی در تفسیر روح المعانی ذیل همین ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾ نقل می کند.
👈وقتی از اوّل به عداوت علی و اولاد علی تربیت بشوند همین است!
🔹 اینکه جابر بن عبدالله در کوچه های مدینه راه می رفت عصازنان می گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَی حُبِّ عَلِی» _علیه السلام_ برای همین است.
👈 این است که گفتند این بیان ها را خوب روشن کنید و برای مردم بگویید.»
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه سوم تاریخ: 1397/01/18
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
4_6030329079394211896.mp3
5.42M
🎧 #کلیپ_صوتی | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ اختلاف دیدگاه جریان های وحدت نامنضبط را با مبانی فکری امام خامنه ای ملاحظه کنید! در حالی که این جریان های منحرف هر نوع دعوت و استبصار و شبکه سازی شیعه را اندیشه ای خطا و خلاف وحدت می دانند، امام خامنه ای صریحا تبلیغ امامت، اندیشه تشیع و شبکه سازی برای شیعه را از خصوصیات امام هادی علیه السلام می داند.
#وحدت
#تبلیغ_هجومی
#استبصار
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ حقایق مرتبط با «سقیفه» را می توان نوشت و در همه دنیا هم چاپ و منتشر کرد!
✍🏻 مقام معظم رهبری در تاریخ 30 مهر ماه 1368 در بيانات در ديدار با اعضاى بنياد دائرةالمعارف اسلامى می فرماید:
«... اما اگر جزو اعتقادات و معارف لازم المعرفه و لازم الاعتقاد بود، بايد به آسانى از آن نگذريم از جمله جاهايى كه خيلى راحت مى شود حق مطلب را ادا كرد و هيچ مشكلى وجود ندارد و بدون آنكه از اصول كار هم خارج بشويم و از آن چيزهايى هم كه خودمان قبول داريم، بيرون برويم، همين دائرةالمعارف است. مثلًا راجع به كلمه «سقيفه» كه در حرف «سين» خواهد آمد، ما «سقيفه» را درست شرح مى دهيم و نظرات اهل سنت و شيعه را نيز در كنار هم بيان مى كنيم. عقيده ام اين است كه مى شود نوشت و خوب هم مى شود نوشت كه بشود در همه دنيا هم چاپ و منتشر كرد.»
✅ در دیدگاه امام خامنه ای حساس ترین برهه های اختلافی تاریخی را می توان با روشی حکیمانه و صحیح بیان کرد و در تمام دنیا منتشر نمود ولی در دیدگاه برخی جریان های «وحدت نامنضبط» هر نوع طرح مسائل اختلاف انگیز _ همانند ماجرای سقیفه که حاکی از مطاعن، مثالب و انحرافات برخی از صحابه مهم نزد اهل سنت است_ خلاف وحدت است!
#وحدت
#تبلیغ_هجومی
#پایگاه_فکری_تهاجمی
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
✍ تحلیلی جدید از متن و فرا متن واقعه عظیم غدیرخم
✍ تبیین گفتار امام خامنهای در موضوع زیست اسلامی و غدیرخم
✍ تبیین گوشه ای از خسارت عظیم دوری از پیام واقعه غدیرخم
✍ بیان گوشهای از فرا متن کلیدی واقعه غدیرخم
https://www.valiasr-aj.tv/film/7586
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_تهاجمی
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
21.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔸 #توصیه پدر به فرزندان خویش و اهل تبلیغ
🔹 مرجع عظیم الشأن جهان تشیع
آیت الله المعظم شیخ محمد فاضل لنکرانی اعلی الله تعالی مقامه الشریف
✧❁دانشگاه امامت
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
💠
کربلای سقیفه▫️ مرحوم صدرالمتألهین در رساله سه اصل می فرماید: ↙️ پس زنهار که به علم ظاهر و صلاح بی بصیرت، مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت، از #غرور_علم_ظاهر و #عمل_بی_اصل راه یافت و آنچه در قصص الانبیاء خوانده ای یا از احوال شهدا و اولیا شنیده ای از این مصیبت ها و محنت ها که به خاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیک دریابی آنها همه از #نفاق و #کید اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبّهان به اهل علم و تقوا برخاسته. 🔻 #علی_مرتضی (علیه السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد بلکه به سکنجبین شهد صلاح ابوموسی اشعری و سرکه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید». 🔻 بعد می فرماید: و #امام_حسین (علیه السلام) نه به خنجر بی داد شمر ذی الجوشن خوابید، بلکه به معجون افیون پُر سمّ مکر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قتل الحسین یوم السقیفة»». فرمود او در سقیفه کشته شد. 👈 اگر ـ خدای ناکرده ـ ایمان، کامل نباشد، نفاق باشد، وابستگی به خارج باشد، نفوذی باشد، بیگانه پرستی باشد، این گونه می شود. این حکیم است، می گوید حسین بن علی در سقیفه کشته شد. 🔻 بعد می گوید: «همچنین پاره های جگر #حسن_مجتبی (علیه السلام) از کید و غدر نهانی معاویه به خاک محنت ریخت و بر این قیاس هر چه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعدا و مکر و تلبیس ارباب زرق و ریا بوده است». #تاسوعا #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 دیدار جمعی از اعضای همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra «سربازان امامین انقلاب» https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341