May 11
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⚫️ افشاگری حجتالاسلام رئیسی علیه منافقین
👈 از قاتلین حضرت زهرا (س) تا امروز!
🔰 مصاحبه ایشان | ماهنامه شاهد یاران
1⃣ حضرت زهرا (س) اولین شهید ما در سنگر مبارزه با نفاق است.
2⃣ برخلاف کسانیکه معتقدند نفاق از مدینه آغاز شد، به اعتقاد من این جریان از مکه شروع شد. این تحلیل، فرمایش علامه طباطبایی است که بر اساس آیات اول سوره بقره، چهره سه دسته: مومنان، کافران و منافقان را از صدر اسلام نشان میدهد. يعني از همان ابتداي دعوت پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ، اين سه گروه حضور داشتند.
3⃣ رسالت مهم حضرت زهرا (سلام الله علیها) این بود که نفاقِ بانقاب را برملا کنند که این کار را با خطبهها و سخنرانیها و اشک چشمانشان انجام دادند؛ باید نفاق را بر دو دسته بینقاب و بانقاب تقسیم کرد اما نفاقِ بانقاب هم شناختش سخت است هم شناساندنش.
4⃣ جریان نفاق جدیدی در این نظام وجود دارد که شهید لاجوردی آن را شناخته بود. این جریان در هر مقطعی با چهرهای متفاوت میآید.
📚 منبع؛ (کلیک کنید): مصاحبه حجتالاسلام و المسلمین رئیسی با ماهنامه شاهد یاران، ش۲۸، اسفندماه ۱۳۸۶
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 یکی از کلان انحراف های جریان های «وحدت نامنضبط» تغییر ریل «فقه جواهری» به «فقه مقاصدی» در تحلیل گزاره های مرتبط با فقه تعامل با مخالفین است. مراجعه به سایت «شعوبا» و تحلیل یادداشت های استاد حیدر حب الله، موید این برداشت ما است. (رک: تصویر صفحه فوق)
🔺اغراض شارع در خطابات شرعی در مرحله لحاظ و جعل، دواعی حکم محسوب می شوند ولی همین دواعی در تحقق خارجی، غایات و مقاصد احکام تلقی می شوند. به تعبیر دیگر غایات و مقاصد، تصورا و از حیث ذهنی مقدم بر خطاب شرعی است ولی خارجا موخر از بیان حکم شرعی است. برای مثال شارع مقدس در مرحله لحاظ و جعل احکام، تحصیل طهارت را داعی خود محسوب می کند و بعد از ابلاغ وجوب طهارت مائیه و ترابیه به مکلفین، کسب طهارت و تحصیل آن، غایت و مقصد حکم شرعی می شود.
🔻یکی از مهم ترین مختصات فقه امامیه این است که دواعی و مقاصد احکام، با وجود اینکه احکام شرعی معلل به مقاصد و اغراض بوده و دارای حسن و قبح و مفسده و مصلحت نفس الامری هستند ولی هیچ نقشی در کشف حکم شرعی و توسعه و تضییق حکم و موضوع حکم شرعی ندارند. البته باید دانست که ظاهر خطاب شرعی، مهم ترین عامل کشف حکم شرعی و تعیین دایره شمول آن است و اگر در خطاب شرعی، دواعی و مقاصد، صریحا به عنوان علت _ یا به تعبیر دقیق تر حیثیت تقییدیه _ اخذ شوند، می تواند ملاک و مناط تامه حکم شرعی و عاملی برای تعمیم و تضییق آن لحاظ شود ولی اگر به صورت حکمت یا حیثیت تعلیلیه مطرح شده باشد، نمی تواند ملاک تام حکم شرعی و عاملی برای تعیین حدود و ثغور حکم تلقی شود. این ویژگی فقه و اصول امامیه، عاملی کلیدی برای عدم خروج از ضابطه صحیح کشف حکم شرعی و عدم دخالت ظنون در کشف ملاکات احکام شرعی است.
🔸ولی در مقابل؛ مهم ترین ویژگی فقه جریان های رأی گرا _ یا به تعبیر دیگر فقه احناف یا فقه مقاصدی یا فقه مبتنی بر ظنون و استحسانات فقها _ داخل نمودن دواعی و مقاصد احکام شرعی، در کشف و توسعه و تضییق احکام شرعی است. ریشه این رویکرد به نظریه تصویب معتزلی و اشعری برمی گردد که وجود حکم و به تبع آن مصلحت و مفسده نفس الامری برای احکام شرعی را یا منکرند و یا بنا بر رای مجتهدین، متغیر می دانند. توجه به این امر پرده از تناقض بزرگ این مکاتب کلامی و اصولی بر می دارد؛ چرا که از یک سو یا منکر هر نوع حکم واقعی نفس الامری در لوح محفوظ هستند یا تمام مصلحت و مفسده احکام را در همان مودای امارات می دانند که با تغییر آن مصلحت و مفسده نیز مضمحل و متغیر می شود و از سویی دیگر فقیه رای گرا، تمام توجه خود را به کشف و فهم غایات و مقاصد خطابات شرعی برای برون رفت از تزاحمات و حرج ها و بن بست های مکلفین می کند!
🔹اختلاف مکتب امامیه با مکاتب مقاصد گرا در این موضوع، ریشه در توانایی عقل منبعی _ و یا عناصر شبه عقل _ در کشف ملاکات نفس الامری و ثبوتی احکام شرعی دارد. در دیدگاه علمای شیعه خصوصا مکتب اصولی شیخ انصاری و محقق خویی و ...، _ عقل هیچ مدخلیت و قدرتی برای کشف ملاک تام و قطعی احکام شرعی ندارد و کشف ملاکات تنها از راه بیان شارع میسر خواهد بود. نتیجه این روش، محوریت علم و اطمینان برای کشف حکم شرعی است.
🔹در مقابل، کشف ملاکات احکام شرعی با رویکرد مقاصدی و ورود عقل بشری به کشف دواعی احکام در مرحله جعل، باعث محوریت و معیار شدن ظنون برخاسته از فکر و رای فقیه خواهد شد. این امر علاوه بر بی انضباطی و اختلال در احکام شرعی، باعث جایگزینی ظن فقیه به جای نصوص و خطابات شرعی خواهد شد. این امر سرّ دوری فقهای شیعه _ به تبعیت از راهنمایی اهل بیت علیهم السلام _ از هر اندیشه فقهی مبتنی بر فقه مقاصدی و رای گرایی است تا جایی که برخی از فقها حتی با قیاس اولویت نیز مخالفت نموده اند.
✅ تاکید بر رویکرد فقه مقاصدی و اندیشه های فقهی افرادی مثل استاد حیدر حب الله، علامه فضل الله و دیگران، انحراف و گسست از رویکرد فقه جواهری است که مضرات و مفاسد آن باید تبیین شود.
#وحدت
#فقه_مقاصدی
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از بر ساحل عبقات
فرازی بسیار مهم از وصیتنامه امام خمینی رضوان الله علیه به خط ایشان
🔷...و این حدیث شریف [حدیث ثقلین] حجت قاطع است بر جمیع بشر بویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان که حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بیخبر باشد برای علمای مذاهب نیست.
🌺نثار روح مطهر امام خمینی صلواتی هدیه کنیم
@mir_hamedhoseyn_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ نوشته دکتر سعید امینایی
🔖درنگی در سخنان برادر ارجمند جناب آقای اسدپور درباره فهم قرآن (بخش۱ از۲)
1. در سخنان ایشان دو تفکر با یکدیگر مقایسه میشود: یکی تفکر #امام_خمینی و #علامه_طباطبایی و دیگری تفکر #جریان_متحجر. اما متأسفانه مشخص نیست مراد ایشان از جریان متحجر مشخصا کدام جریان است؟ چه آنکه از یک سو برقرارکردن مقایسه میان تفکر امام و علامه با تفکر جریان تحجر، این احتمال که مراد ایشان از جریان تحجر یک جریان #کوچهبازاری باشد را منتفی میکند و از سوی دیگر حتی در میان جریانهای حدیثگرا نیز از محدثین (همچون کلینی و عیاشی) تا اخباریان (همچون مجلسی و فیض کاشانی) تا جریان تفکیک در دوران معاصر و ... هیچ کدام نیستند که منکر مرجعیت معرفتی قرآن باشند.
برای فهم باورمندی آنان به نقش قرآن در معرفت به تراث خودشان مراجعه کنید؛ برای نمونه: کتاب فضل القرآن کافی، باب اول و دوم مقدمه تفسیر عیاشی (باب اول درباره اهمیت قرآن و باب دوم درباره روایات عرضه)، مقدمه اول و مقدمه پنجم تفسیر صافی (خصوصا مقدمه پنجم)، مطالعه و بررسی تعامل مرحوم علامه مجلسی و بزرگان تفکیک با قرآن.
2. گفتند: با تفسیر روایی، قرآن بر روایات عرضه میشود! دقیقا مشخص نیست منظور از این سخن چیست. آیا منظور این است که در تفسیر روایی آیهای از قرآن با عرضه بر روایات، جعلی خوانده میشود؟ که قطعا چنین نیست.
اما به هر حال رویکرد باورمندان به تفسیر روایی این است که اگر هر کسی با #باورهای_خودساخته غیر مبتنی بر وحی به سراغ قرآن برود، نمیتواند برداشت درستی از قرآن داشته باشد (ر.ک: مقدمه البرهان و المیزان).
https://eitaa.com/kalame_sawa
✍️ سعید امینایی
🔖درنگی در سخنان برادر ارجمند جناب آقای اسدپور درباره فهم قرآن (بخش ۲ از ۲)
آنان به تجربه تاریخی استناد میکنند که تمام فرقههای اسلامی باورهای خود را به قرآن مستند میکنند و کل حزب بما لدیهم فرحون! از این رو ضروری میدانند پیش از ورود به وادی فهم قرآن، مفسر با احادیث اهلبیت علهیم السلام #انس داشته باشد تا بتواند در چارچوب ثقل همتای قرآن، قرآن را فهم کند. رجوع کنید به مقدمه پنجم تفسیر صافی و همچنین مطالعه کنید این دو سطر از متن تفسیر المیزان درباره همین موضوع را که میفرماید: «فالذي ندب إليه: تفسيره من طريقه و الذي نهي عنه: تفسيره من غير طريقه و قد تبين أن المتعين في التفسير الاستمداد بالقرآن على فهمه و تفسير الآية بالآية و ذلك بالتدرب بالآثار المنقولة عن النبي و أهل بيته صلى الله عليه و عليهم و تهيئة ذوق مكتسب منها ثم الورود، و الله الهادي» (المیزان، ج3، ص87).
3. فرمودند: «روایات باید بر قرآن عرضه شود تا فهم شود؛ اما ما بر عکس رفتار میکنیم!» قطعا در فهم روایات باید به قرآن نظر داشت، اما این نافی طرف مقابل نیست. چرا که این دو ثقل، مکمل یکدیگرند. بنابراین طبق آنچه از متن المیزان ذکر شد، روایات هم در مقام اعتبارسنجی و هم در مقام فهم باید بر قرآن عرضه شوند و در طرف مقابل قرآن نیز در مقام فهم باید در کنار روایات فهم شود. به عبارت دیگر قرآن و حدیث صحیح در کنار هم #متن_واحد ی هستند که در مقام فهم باید در کنار هم لحاظ شوند.
4. این سخنان به مخاطب القا میکند که قرآن با احادیث اهل بیت علیهم السلام ناسازگار است و اگر کسی حدیثخوانی کند (مثلا کافی بخواند) منحرف میشود! (برای مثال فهم قرآن در حد تفاسیر روایی که ذیل آنها آمده، مذمت شده). این در حالی است که مرجعیت اهل بیت و حدیث اهل بیت علیهم السلام در معرفت دینی دقیقاً در کنار قرآن تعریف شده است. حدیث متواتر ثقلین و احادیث متعدد دیگری که درباره جایگاه امام و نقش او به عنوان حجت الهی وجود دارند، تردیدی در این مطلب باقی نمیگذارند. تنها اشکالی که ممکن است مطرح شود، تفاوت سنت حاکیه و محکیه و مشکل دسترسی به #حدیث_صحیح است. اما چنین اشکالی ناظر به سخنان سخنران جایگاهی ندارد؛ چرا که سخنان او ناظر به حدیث به طور مطلق است و حتی حدیث صحیح را هم به حاشیه میراند.
5. آیا تنها نقش معرفتی روایات تخصیص و تقیید قرآن است؟!! آیا روایات هیچ افزوده معرفتی غیر از این ندارد؟!! اینکه سخنران میگوید قرآن کتاب اساسی و قانون اساسی است و روایات در حد تخصیص و تقیید است معنایی جز این ندارد؛ اما گمان نکنم از جناب هشام تا مرحوم امام و از کلینی تا خمینی رضوان الله علیهم کسی در میان شیعیان چنین نظری داشته باشد!
الغرض
نه امام و علامه رحمهما الله آنگونه که تصویر میکنند، قرآنبسنده بودند و نه حدیثگرایان ضد قرآن.
اما پرسش اینجاست که چرا برخی با شعار ایجاد وحدت میان شیعه و سنی بلکه میان ادیان ابراهیمی، تلاش دارند تقابلی ساختگی و دروغین میان امام خمینی و دیگر علمای شیعه ایجاد کرده و همه را متحجر جلوه دهند؟
آیا هدف، موجه جلوه دادن اندیشههای ناسازگار با آموزههای شیعی است؟
والله العالم
https://eitaa.com/kalame_sawa
هدایت شده از اندیشه رضوان
جزمگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی
🔹#پلورالیسم یکی از رویکردهای فیلسوفان دین در مسئله نجات است.
🔺در مقابل آن نیز دو رویکرد دیگر با عنوان انحصارگرایی و شمولگرایی است.
🔸 عموماً انحصارگرایی همراه با گونهای جزماندیشی در حوزه دین است. رویکرد کلی کلیسای کاتولیک در قرون وسطی چنین بوده است.
🔹 ولی شمولگرایی و کثرتگرایی (پلورالیسم) زاده اندیشههای جزمگرایانه نیست.
🌱اندیشه رضوان
📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
رکن استوار اسلام🔹 حج بدون #ولایت و آهنگ کعبه بدون #امامت و حضور در عرفات بدون «معرفت امام» و قربانی بدون «فداکاری در راه امامت» و رمی جمره بدون «طرد شیطان استکبار درونی و بیرونی» و سعی بین صفا و مروه بدون «کوشش در شناخت و اطاعت امام»، بی حاصل بوده و سودی نخواهد داشت. زیرا اگرچه یکی از مبانی اسلام «حج» است: «بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ، عَلی الصلاةِ و الزّکوةِ و الصّومِ و الحجّ و الولایة»، لیکن هیچ یک از نماز و روزه و زکات و حج، همانند ولایت، رکن استوار اسلام نیستند. 📚 سرچشمه اندیشه: جلد 2 صفحه 278 #حج #عکس_نوشت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
35.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 همجبههگی با غیر شیعیان
مدتی بود که به دنبال یافتن برههای از عصر حضور اهل بیت علیهمالسلام بودم که بتواند در فهم وضعیت امروزمان (بایستگی همجبههگی با غیر شیعه) کمک کند.
وقتی دیدم استاد ارجمند حجةالاسلام قنبریان نیز دقیقا انگشت روی همان نقطه که به نظر حقیر آمده بود گذاشتند، بسیار خرسند شدم. اما به گمانم این تطبیق تاریخی نيازمند یک تکمله مهم است.
اگرچه حضرت علی علیه السلام با همهی کسانی که به دنبال مقاومت در مقابل استکبار اموی بودند جبههی مستضعفان یکپارچه (متشکل از افرادی با باورهای مختلف) تشکیل دادند اما این مبارزه با استكبار همواره در راستای گسترش همهجانبهی باور حق بود، به دیگر سخن تشیع سیاسی مقدمهای برای گسترش تشیع عقیدتی بود و هرگز مجزی و مکفی از آن نبود.
لذا چنانکه خود استاد ارجمند نیز فرمودند، وجود مقدس حضرت به نماز تراویح یا دیگر بدعتها اعتراض میکردند و دربارهی امامت خود و بطلان غاصبان احتجاج میفرمودند. اگرچه روشن است که این مهم را متناسب با ظرفیت لشکریان پیش میبردند نه به گونهای که باعث واژگونی ایشان شود و همان تشیع سیاسی نیز از بین برود. به تعبیر خود وجود مقدس ایشان: (لتفرق عني جندي حتى أبقى وحدي أو قليل من شيعتي الذين عرفوا فضلي وفرض إمامتي)
متأسفانه ما امروز همانطور که مبتلا به شیعیانی هستیم که تشیع را در تشیع مناسکی خلاصه میکنند، در سر دیگر طیف کسانی را داریم که تشیع را به تشیع سیاسی فروکاست میکنند.
پرواضح است که قرار گرفتن شخصی با اعتقاد خوارج در سپاه امیر مؤمنان علیهالسلام دلیلی بر صحت اعتقاد او نیست.
https://eitaa.com/kalame_sawa
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 کربلای جدید!
به نوشته روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یحیی السنوار در نامههایش از آمادگیاش «برای مرگ در میدان نبرد» مینویسد.
در نامه جدید خود نبرد کنونی در غزه را به نبرد امام حسین(ع) در کربلای معلی در قرن هفتم میلادی و شهادت ایشان تشبیه میکند و مینویسد:
«باید در همان مسیری که شروع کردهایم پیش برویم. یا بگذار #کربلای_جدیدی باشد».
پ.ن:
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ذیل خطبه۵۱ (جلد۳ص۲۴۹)، سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم (ظلم همراه با ننگ) می شمارد که به مردم مرگ زیر شمشیر را در مقابل پذیرش پستی و خفت آموخت.
* مرتبط: حسین(ع) آنجاست که "عاشورا" آنجاست!
محسن قنبریان
#غزه
#النصیرات
#اباء_از_ضیم
#سید_اهل_اباء
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍ وظیفه گسترش تفکر امامت و مذهب شیعه و لزوم پاسخگویی به شبهات برای جلوگیری از آندلسی شدن جامعه!
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸 امام رضا (علیه السلام) در زمان حیات خود هم مسائل فقه و احکام و مسائل شریعت را به خوبی بیان می کردند و هم احتجاجات عقلی را دقیق ذکر می کردند، ما مأموم همین امام هستیم و باید در این زمینه ها نیز پیرو آن حضرت باشیم.
ما همه در کنار سفره امامان نشسته ایم و باید توجه داشت که منطقه ما در آستانه خطر هست و مسئولیت اصلی هم به عهده ایران است، برای اینکه در کشورهای دیگر، امام و امام مدار هست، اما امامت نیست! و اساس کار، این امامت و این تفکر اهل بیت و تفکر شیعه است که باید گسترش پیدا کند.
🔸 مردم ما واقعاً شیفته اهل بیت (علیهم السلام) هستند، اما این محبت، مادامی که معقول نباشد پیشرفتی در زندگی و جامعه حاصل نخواهد شد.
اسپانیای فعلی که اندلس سابق است، هم محور اسلام بود و هم محور مسیحیت؛ و چون مهد اسلام بود، مسیحیت هم آنجا پرفروغ بود؛ اما شبهات فکری و عدم پاسخ گویی به آن شبهات، کم کم دین را از اندلس گرفت و الآن هیچ خبری از اسلام و مسیحیت اصیل در آنجا نیست.
🔸 زیارت کردن و بوسیدن درب حرم برای همه مردم است، اما ما وظیفه داریم تا علم آورده و حرف تازه بیاوریم، ما قرآن کریم داریم، ما نهج البلاغه داریم، کتاب تمام نهج البلاغه باید در منزل تمامی ما شیعیان باشد، ما این معارف اهلبیت را باید به سطح جامعه بیاوریم.
📚 دیدار معاون امور بین الملل آستان قدس رضوی با حضرت استاد
تاریخ: 1403/02/27
✅ یکی از مهمترین انحرافات جریان «وحدت نامنضبط» تقابل با تفکر لزوم گسترش تشیع و اندیشه امامت به جهان است. بالاتر برخی از آنها در لزوم پاسخگویی به شبهات نیز تشکیک می کنند! این تذهبون؟
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#معارف_اهلبیت
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جروا إلى ... كلّ مودة
وقتی اين کلیپ را دیدم در دلم گفتم: ای کاش توفیق زیارت حجتالاسلام صفری نصیبم میشد تا:
اولا: دست این برادر عزیز مجاهد را به پاس خدماتشان ببوسم؛ چرا که بیشک ارائه خدمت بیمزد و منت به غیر شیعیان خصوصا با عمامه شیعی میتواند باعث تألیف قلب ایشان و تشدید محبتشان نسبت به اهلبیت علیهمالسلام شود و عمل به مقتضای "جروا الینا کل موده" باشد.
ثانیا: از ایشان بپرسم، آیا این خط که در قم و در جمع شیعیان، چهرهی ائمه ضلال را سفید شویی کنید و آنها را انسانهای صالح معرفی کنید را هم حضرت آقا به شما توصیه فرمودند؟
آیا رهبر انقلاب به شما فرمودند در راستای جلب محبت شیعیان به کسانی که از بارزترین مصادیق محاده با خدا و رسول و امامان معصوم هستند تلاش کنید؟
آیا ایشان فرمودند محکم و ثابتقدم بر حسنه جلوه دادن روابط امامان ضلال با اهلبیت علیهمالسلام بایستید؟ تا جایی که بگویید: ابوحنیفه قربانصدقه امام صادق علیهالسلام میرفته و حضرت با مالک تغازل و عشقبازی می کردند و احمد حنبل همهی دغدغهاش خدمت به مکتب اهلبیت علیهمالسلام و مبارزه با نواصب بوده به گونهای که گویا امروز مکتب، مدیون مجاهدتهای احمد حنبل است.
https://eitaa.com/kalame_sawa
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
◀️ صفویه و #شیعه_قالتاق
✍ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در تبیین نقش صفویه و روش علمای شیعه در تقویت مذهب تشیع می فرماید:
📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه اینگونه تعابیر از زبان شاهان بهندرت خارج میشد. همچنین نوشته است كه هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفویه، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد.
20 آبان 1383ش
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394
✅ با وجود این حقایق مسلم و خدمات برجسته علمای زمان صفویه به مذهب تشیع، جریان های «وحدت نامنضبط» با ناسپاسی از این خدمات برجسته، با عبارت های توهین آمیز، سخن از شکل گیری «شیعه قالتاق» می گویند!
#شیعه_قالتاق
#وحدت
#وحدت_نامنضبط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از مکتبة نفس الرسول المصطفی
جناب احمد بن حنبل معمولا رابطهی خیلی خوبی با نواصب و دشمنان امیر المؤمنین روحی فداه داشته:
در مورد جوزجانی ناصبی که: كان أبو عبد الله يكاتبه ويكرمه إكراما شديدا.... كان يكرمه!! (ماضی استمراری)
از موارد دیگری که مورد اکرام احمد بوده، امام النواصب متوکل عباسی است که احمد در نامهای او را به مدائح جلیله ستوده¹ و آنقدر رابطهی بینشان عمیق بود که متوکل بدون مشورت احمد عزل و نصبی انجام نمی داد.²
همچنین احمد در مورد حریز بن عثمان ناصبی گفته: ثقة ثقة ثقة ! ³
و دهها موارد دیگر...
----------------------------------------
1. سیر أعلام النبلاء للذهبي، ١١/٢٨١ به بعد
2. و کان لا یولّي أحداً إلّا بعد مشورة الإمام أحمد بن حنبل. البدایة و النهایة لابن کثیر الدمشقی، (ط هجر) ١٤/٣٥٠
3. تهذیب الکمال، جمال الدين المزي ٥/٥٧٣
https://eitaa.com/rasullib