♦️علل بهره گیری اندک از قرآن کریم!
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (89)
🔻اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه:
يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم
- چنانچه غالبا اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم.
مى خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى شويم و به همين امر قناعت مى كنيم،
و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.
🔻و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلافات مفسرين از عامّه و خاصه،
و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم.
🔻بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند.
▪️آداب الصلاة ؛ متن ؛ ص192- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
مهجوریت قرآن
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (93)
🔻...در كريمه شريفه می فرمايد: وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ انَّ قَوْمى اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهْجُوراً. ( فرقان- 30) :
« و پيامبر گفت پروردگار من! قوم من اين قرآن را متروك ساختند.»
🔻مهجور گذاردن قرآن مراتب بسيار و منازل بى شمار دارد كه به عمده آن شايد ما متّصف باشيم.
🔻آيا اگر ما اين صحيفه الهيّه را مثلا جلدى پاكيزه و قيمتى نموديم و در وقت قرائت يا استخاره بوسيديم و به ديده نهاديم، آن را مهجور نگذاشتيم؟
🔻آيا اگر غالب عمر خود را صرف در تجويد و جهات لغويّه و بيانيّه و بديعيّه آن كرديم، اين كتاب شريف را از مهجوريّت بيرون آورديم؟
🔻آيا اگر قرائات مختلفه و امثال آن را فرا گرفتيم، از ننگ هجران از قرآن خلاصى پيدا كرديم؟
🔻آيا اگر وجوه اعجاز قرآن و فنون محسّنات آن را تعلّم كرديم، از شكايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم مستخلص شديم؟
🔻هيهات! كه هيچ يك از اين امور مورد نظر قرآن و منزّل عظيم الشأن آن نيست.
🔻 قرآن كتاب الهى است و در آن شئون الهيّت است، قرآن حبل متّصل بين خالق و مخلوق است و به وسيله تعليمات آن بايد رابطه معنويّه و ارتباط غيبى بين بندگان خدا و مربّى آنها پيدا شود، از قرآن بايد علوم الهيّه و معارف لدنّيّه حاصل شود.
▪️آداب الصلاة، متن، ص: 198- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
♦️راهکار امام خمینی در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر (۱)
🔻از طرحهاى امام خمینی که پیوسته بر ان اصرار مى كنند این است كه:
بايد ما يك دايره امر به معروف و نهى از منكر مستقل از دولت (حتى همين دولت جمهورى اسلامى) و وابسته به روحانيت تشكيل بدهيم.
الان از بس گرفتاريهاى ديگر زياد است فعلا به اين مسئله نمى رسند والّا در برنامه هست.
🔻بايد دايره عظيم و وسيعى به نام امر به معروف و نهى از منكر يعنى:
دايره ارشاد، هدايت و راهنمايى مردم، دايره تبليغ اسلام،
دايره رفع شبهات از مردم، دايره ساختن اسلامى مردم – تربیت و رشد اسلامی انان -به وجود بيايد
ولى وابسته به روحانيت باشد و مستقل از دولت، حتى دولت اسلامى.
🔻اين طرح، بسيارطرح عالى و فكر خوبى است؛
هم اين كه:
روحانيت تا حد امكان نبايد جزو دولت بشود
ولو دولت اسلامى،
و هم اين كه بايد روحانيت زمام امر به معروف و نهى ازمنكر
و در حقيقت ارشاد و هدايت مردم و تأمين معنويت مردم را بر عهده بگيرد.
اين وظيفه روحانيت است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 275-177- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/Imam1340
♦️تأسف امام خمینی(ره) از کوتاهی نسبت به قرآن کریم
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (397)
🔻این جانب از روی جِد، نه تعارف معمولی، میگویم از عمر به باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم
🔻و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه ها و دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید.
تدریس قرآن در هر رشته ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید.
🔻مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده ها پشیمان و تأسف بر ایام جوانی بخورید، همچون نویسنده.
▪️صحيفه امام ؛ ج20 ؛ ص86 ، خطاب امام خمینی به حوزویان و دانشگاهیان در پیام حج سال ۱۳۶۵
https://eitaa.com/Imam1340
♦️راهکار امام خمینی در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر(۲)
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(351)
🔻...مؤسسه امر به معروف و نهى از منكر يعنى همان كارى كه روحانيين بايد انجام دهند ولى با تشكيلات.
تا حالا هم امر به معروف و نهى از منكر مى كردند ولى به وسيله منابر و سخنرانيها و مقاله ها كه يك كار ناقصى بود.
اين كار مى خواهد به صورت يك تشكيلات منظم در بيايد كه تمام مملكت را بپوشاند؛
🔻اصلا امر به معروف كلاس داشته باشد، افرادى آموزش ببينند،
هر كسى كه چهار تا منبر ياد گرفت به خودش حق ندهد كه برود امر به معروف و نهى از منكر كند.
آن كسى كه مى خواهد امر به معروف و نهى از منكر كند بايد كلاس ببيند و ياد بگيرد و براى اين كار مجاز باشد، و محدود باشد
به طورى كه آن كسى كه در يك رشته مى تواند امر به معروف و نهى از منكر كند و نه در رشته ديگرى ، از حد خودش تجاوز نكند.
🔻بعلاوه همه مراكز امر به معروف و نهى از منكر- كه بايد تمام كشور را بپوشاند- با يكديگر در ارتباط باشند
و از يك مركز دستور بگيرند و يك نوع هماهنگى و در حقيقت يك نوع پرورش دينى و مذهبى هماهنگ وجود داشته باشد.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ( (آينده انقلاب اسلامى ايران) )ج24،ص: 313-312-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
⭕️کاری کنیم که اسلام و قرآن از ما گله مند نباشد!
♦️بازخوانی اندیشه های امام خمینی رحمة الله علیه (۳۹۸)
🔻ما ادعا مىكنيم كه ما روحانيون مسْلم هستيم. ما اول بايد از خودمان مايه بگذاريم.
بيخود [دائماً] نگوييم ما خوب و ديگران بد.
🔻مايى كه دعوى اين را داريم كه ما هستيم كه اسلام را مىخواهيم ترويج كنيم،
اسلام را مى خواهيم تقويت كنيم،
علاقه به اسلام داريم،
احكام اسلام پيش ماست، ما بايد احكام اسلام را پخش بكنيم.
🔻مايى كه اين مسائل را داريم مى گوييم ...اگر، خداى نخواسته در باطن بر خلاف اين باشيم، منافق نيستيم؟
همان ابو سفيان منافق است؟
من و شما هم منافقيم.
آن ايمانش را عرضه مى كرد و نداشت.
شما هم كمال ايمانتان را عرضه مى داريد.
بگوييد مسلمان هستيم اما منافقيد.
🔻...مهم اين است كه اسلام دست ما آمده است.
امانت خداست دست ما آمده است.
اين امانت را بايد به آن طورى كه هست بدهيم به اعقاب خودمان.
عرضه كنيم اين اسلام را به آن طورى كه واقع اسلام است به دنيا.
🔻كارى بكنيد كه اسلام از ما گله مند نباشد.
قرآن كريم از ما گله مند نباشد، كه آقايان كه شما خودتان را مى گفتيد كه ما مروّج قرآن هستيم، مبين احكام قرآن هستيم،
چرا خودتان يك كارى داريد مى كنيد يا كرديد كه اسلام يك جور ديگر جلوه كند پيش مردم.
▪️صحيفه امام، ج11، ص: 503-502- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
🔴 عزای بزرگ «سلب حکومت» از امام علی علیه السلام
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی«ره»(323)
🔻این پنج سال حکومت، یا پنج- شش سال حکومت حضرت امیر، این با همه گرفتاریهایی که بوده است و با همه زحمتهایی که از برای حضرت امیر فراهم شد، سلبش عزای بزرگ است.
🔻و همین [دوره] پنج ساله و شش ساله، مسلمین تا به آخر باید برایش جشن بگیرند؛ جشن برای عدالت، جشن برای بسط عدالت،
جشن برای حکومتی که اگر چنانچه در یک طرف از مملکتش، در یک جای از مملکتش، برای یک معاهد - یک زن معاهد- یک زحمت پیش بیاید، یک خلخال از پای او درآورند، حضرت، این حاکم،
این رئیس ملت، آرزوی مرگ بکند، که مرگ برای من- مثلًا- بالاتر از این است که در مملکت من یک نفر زنی که معاهد هست خلخال را از پایش درآورند.
🔻این حکومتْ حکومتی است که در رفتنش مردم باید به عزا و سوگواری بنشینند؛ و برای همان پنج روز و پنج ساله حکومتش باید جشن بگیرند؛ جشن برای عدالت، جشن برای خدا،
جشن برای اینکه این حاکم حاکمی است که با ملت یکرنگ است بلکه سطحش پایینتر است در زندگی؛ سطح روحیاش بالاتر از همه آفاق است، و سطح زندگیاش پایینتر است از همه ملت
🔻برای یک همچو حکومتی که حکومت عقل است، حکومت عدل است، حکومت ایمان است، حکومت الهی است، در رفتنش عزا لازم است و در برقراریاش- برای همان چند سال حکومت حضرت امیر- مسلمین باید جشن بگیرند.
▪️سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ،کلید واژه(ها): امام علی (ع) ؛ ۱ تیر ۱۳۵۰ -با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
♦️روز قدس، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (110)
🔻«روز قدس» یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست.
🔻روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس میدانند، و عمل میکنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی- در این روز بیتفاوت هستند، یا ملتها را نمیگذارند که تظاهر کنند.
🔻روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همان طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جُرثومههای فساد را به زباله دانها بریزند.
▪️سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ،کلید واژه(ها): قدس شریف؛ ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ -با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
⭕️در اسلام ، شخص مطرح نیست
فقط قانون الهی حکومت می کند
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۳۹۹)
🔻ما عدالت اسلامى را مى خواهيم در اين مملكت برقرار كنيم.
🔻اسلامى كه راضى نمى شود حتى به يك زن يهودى كه در پناه اسلام است تعدّى بشود.
🔻اسلامى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- مى فرمايد :
براى ما چنانچه بميريم ملامتى نيست، كه لشكر مخالف آمده است و فلان زن يهوديّهاى كه «معاهد» بوده است خلخال را از پايش درآورده است.
🔻ما يك همچو اسلامى- می خواهیم
- كه عدالت باشد در آن، اسلامى كه در آن ظلم هيچ نباشد،
اسلامى كه آن شخص اوّلش با آن فرد آخر همه در سواء(مساوی) در مقابل قانون باشند،
🔻در اسلام آن چيزى كه حكومت مى كند يك چيز است، و آن قانون الهى.
پيغمبر اكرم هم به همان عمل مى كرده است؛
خلفاى او هم به همان عمل مى كردند؛
حالا هم ما موظّفيم كه به همان عمل كنيم.
🔻قانون حكومت مى كند. شخص هيچ حكومتى ندارد.
آن شخص و لو رسول خدا باشد، و لو خليفه رسول خدا باشد،
شخص مطرح نيست در اسلام.
🔹صحيفه امام، ج9، ص: 425- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/Imam1340
♦️روزه صحیح و روزه مقبول
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(400)
🔻معناى روزه فقط خوددارى و امساك از خوردن و آشاميدن نمى باشد؛ از معاصى هم بايد خوددارى كرد.
اين از آداب اوليه روزه مى باشد كه براى مبتدي هاست.
(آداب روزه براى مردان الهى كه مى خواهند به معدن عظمت برسند غير از اين مى باشد.)
🔻شما اقلا به آداب اوليه روزه عمل نماييد؛ و همان طور كه شكم را از خوردن و آشاميدن نگه مى داريد، چشم و گوش و زبان را هم از معاصى باز داريد.
🔻از هم اكنون بنا بگذاريد كه زبان را از غيبت، تهمت، بدگويى و دروغ نگه داشته، كينه، حسد، و ديگر صفات زشت شيطانى را از دل بيرون كنيد.
🔻اگر توانستيد، انقطاع إلى اللّه حاصل نماييد؛ اعمال خود را خالص و بى ريا انجام دهيد؛ از شياطين انس و جن منقطع شويد؛
🔻ليكن به حسب ظاهر از رسيدن و دست يافتن به چنين سعادت ارزنده اى مأيوس مى باشيم؛
اقلا سعى كنيد روزه شما مشفوع به محرمات نباشد.
در غير اين صورت اگر روزه شما صحيح شرعى باشد، مقبول الهى نبوده بالا نمى رود.
▪️جهاد اكبر، ص: 39-38-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️هشدار امام به مسئولان نظام : آن روزى كه احساس كرديد مى خواهيد فشار به مردم بياوريد بدانید دارید دیکتاتور می شوید
🔻من كراراً به آقايان عرض كرده ام و حالا هم باز تكرار مى كنم كه خدمتگزار باشيد به اين ملتى كه آن دستهاى خيانتكار را قطع كرد و اين امانت را به شما سپرد.
🔻يكى از انگيزه هايى كه ديكتاتورى پيش مى آورد اين است كه ديكتاتورها مى بينند ملت همراهشان نيست، اعمال ديكتاتورى مى كنند. يكى از انگيزه هاست البته، انگيزه هاى ديگر هم دارد.
🔻چنانچه ملتها همراه دولت باشند، وجهى پيدا نمى كند كه ديكتاتورى بكنند با ملت خودشان، مجهز مى شوند براى كسانى كه به آنها حمله مى كنند.
🔻وقتى كه ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده كند و بدوشد ملت را، ديكتاتورى پيش مى آيد.
🔻در اين رژيمهاى سابق شاهنشاهى وضع اين طور بود كه مردم حال گريز داشتند، و اينها مىخواستند آنها را با فشار نگه دارند و از آنها بدوشند، از اين جهت ديكتاتورى پيدا مى شد.
🔻شاهش ديكتاتور بود و- عرض مى كنم كه- استاندارهايشان هم همين طور، و فرماندارهايش هم همين طور، و شهربانى اش هم همين طور، و همه شان، ارتش هم همين معنا بود.
🔻براى اينكه، اينها مى ديدند كه مردم با آنها همراه نيستند، آنها هم كه مى خواهند استفاده بكنند، مسأله هم استفاده بود، نه مسأله براى انگيزه انسانى بود، براى استفاده بود، از اين جهت، اين انگيزه ديكتاتورى مىشد، تو سر مردم زدن مى شد.
🔻آن روزى كه شما احساس كرديد كه مى خواهيد فشار به مردم بياوريد بدانيد كه ديكتاتور داريد مى شويد. بدانيد كه مردم معلوم مى شود از شما رو برگردانده اند.
▪️صحيفه امام ؛ ج18 ؛ ص79-78-با تلخیص و ویرایش جزئی
https://eitaa.com/Imam1340