🟢در آستانه ماه ضیافت الهی
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۳۹۵)
🔻اکنون در آستانه شهر الله و مقام ضیافت الله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
🔻شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر الله. دعاها را گاهی با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد
🔻در آخر این شهر(ماه) عرض میکنم :
«اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ »
🔻از رحمت حق تعالی مایوس نیستم و مباش،
در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مایوس شویم.
▪️سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ، کلید واژه : شعبان(اردیبهشت ۱۳۶۶/ شعبان ۱۴۰۷)
- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
🔸فرق ضیافت الهی با ضیافت دیگران
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(322)
🔻ضیافتهای خدا با ضیافتهای مردم این است فرقش که وقتی شما را یک اشخاصی دعوت بکنند به یک مهمانی، وقتی بروید در آن مهمانی به حسب فراخور حال، یک چیزهایی برای خوردنی و یک چیزهایی برای تفریح و این چیزهاست.
🔻ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبهاش روزه است، آن ضیافت خداست؛
یک شعبهاش روزه است
و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است
شما دعوت شدهاید به مهمانی خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید.
مهماندار شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید.
🔻این راههایی که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا بشوید برای لیله القدر.
▪️سایت جامع امام خمینی؛ سخنرانی در جمع اعضای جامعه اسلامی بانوان شمیران، 21 تیر 1359- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢با سلامت نفْس وارد ماه مبارک مضان وارد بشوید
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (79)
🔻ان شاء الله با سلامت نفْس وارد بشوید به ماه مبارک؛ و در ماه مبارک خودتان را در ضیافت خدای تبارک و تعالی ببینید و حق تعالی را مضیف خودتان ببینید و او را حاضر واقعه ببینید.
🔻اگر خدای نخواسته، یکوقتی خواستید به یک کسی جسارت کنید، بفهمید که در حضور خدا دارید به بنده خدا جسارت میکنید.
🔻اگر غیبت کردید از یک مومنی، بدانید که در حضور خدا غیبت کردید از یک مومنی.
🔻اعمال شما- به حسب روایات- عرضه داده میشود پیش رسول الله- صلی الله علیه و آله و سلم. اگر اعمال شما عرضه داده شد و رسول الله دید شما خلافکار هستید چقدر ایشان ناراحت میشود؟! نخواهید که رسول الله ناراحت بشوند؛ قلب مبارک ایشان را مکدر نکنید.
🔹سایت جامع امام خمینی؛ گزیده موضوعی ،کلید واژه : رمضان ؛ ۲۷ مهر ۱۳۵۰/ ۲۸ شعبان ۱۳۹۱ -با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
🔹تدبر در قرآن کریم
♦️فرازهائی از نامه اخلاقی - عرفانی امام خمینی به خانم فاطمه طباطبائی
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(۳۶۸)
🔻دخترم...نخستين سوره قرآن را اگر با تدبّر
و چشمى غير از اين چشم انداز حيوانى بنگريم
و بدون حجابهاى ظلمانى و نورانى به او برسيم،
چشمه هاى معارف به قلب سرازير شود،
🔻ولى افسوس كه از افتتاح آن نيز بىخبريم؛
آن را كه خبر شد خبرش باز نيامد .
🔻من قائل بى خبر و بى عمل به دخترم مىگويم:
در قرآن كريم اين سرچشمه فيض الهى تدبر كن
هر چند صِرف خواندن آن كه نامه محبوب است به شنونده محجوب آثارى دلپذير دارد،
لكن تدبر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدايت مىكند؛
«أ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»
و تا اين قفل و بندها باز نگردد و به هم نريزد،
از تدبر هم آنچه نتيجه است حاصل نگردد.
🔻تا جوانى در دست تو است كوشش كن در عمل و در تهذيب قلب
و در شكستن اقفال و رفع حُجُب؛
كه هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیکترند موفق می شوند
و یک پیر موفق نمی شود.
▪️موسوعة الامام الخمینی 50: نامه های اخلاقی ص64(با تلخیص و ویرایش جزئی)
https://eitaa.com/Imam1340
🟢 فلسفه نقل قصص انبیاء در قرآن
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۳۹۶)
🔻از خود قرآن شريف دستور عدم وقوف و قانع نشدن به يك حدّ معيّن- از مراتب فهم و کمال- استفاده شود.
در قصص قرآنيّه اشارت به اين معنى بسيار است.
🔻حضرت موسى كليم با مقام بزرگ نبوّت قناعت به آن مقام نكرد و به مقام شامخ علم خود وقوف نفرمود،
به مجرّد آن كه شخص كاملى را مثل خضر ملاقات كرد با آن تواضع و خضوع گفت:
«هَلْ اتَّبِعُكَ عَلى انْ تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمْتَ رُشْداً»
و ملازم خدمت او شد تا علومى كه بايد استفاده كند فرا گرفت.
🔻حضرت إبراهيم عليه السلام به مقام بزرگ ايمان و علم خاصّ به انبياء عليهم السلام قناعت نكرد، عرض كرد:
«رَبِّ ارِنى كَيْفَ تُحيى الْمَوْتى»
از ايمان قلبى خواست ترقّى كند به مقام اطمينان شهودى.
🔻بالاتر آن كه خداى تبارك و تعالى به جناب ختمى مرتبت - اعرف خلق اللّه على الاطلاق - دستور مى دهد به كريمه شريفه :
وَ قُلْ رَبِّ زِدْنى عِلمْاً»
🔻اين دستورات كتاب الهى، اين نقل قصه هاى انبياء، براى آن است كه ما از آنها تنبّه حاصل كنيم و از خواب غفلت بر انگيخته شويم.
🔹آداب الصلاة، متن، ص: 196-195- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/Imam1340
♦️علل بهره گیری اندک از قرآن کریم!
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (89)
🔻اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه:
يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم
- چنانچه غالبا اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى كنيم براى ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم.
مى خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى شويم و به همين امر قناعت مى كنيم،
و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده اى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.
🔻و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلافات مفسرين از عامّه و خاصه،
و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم.
🔻بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند.
▪️آداب الصلاة ؛ متن ؛ ص192- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
مهجوریت قرآن
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (93)
🔻...در كريمه شريفه می فرمايد: وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ انَّ قَوْمى اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهْجُوراً. ( فرقان- 30) :
« و پيامبر گفت پروردگار من! قوم من اين قرآن را متروك ساختند.»
🔻مهجور گذاردن قرآن مراتب بسيار و منازل بى شمار دارد كه به عمده آن شايد ما متّصف باشيم.
🔻آيا اگر ما اين صحيفه الهيّه را مثلا جلدى پاكيزه و قيمتى نموديم و در وقت قرائت يا استخاره بوسيديم و به ديده نهاديم، آن را مهجور نگذاشتيم؟
🔻آيا اگر غالب عمر خود را صرف در تجويد و جهات لغويّه و بيانيّه و بديعيّه آن كرديم، اين كتاب شريف را از مهجوريّت بيرون آورديم؟
🔻آيا اگر قرائات مختلفه و امثال آن را فرا گرفتيم، از ننگ هجران از قرآن خلاصى پيدا كرديم؟
🔻آيا اگر وجوه اعجاز قرآن و فنون محسّنات آن را تعلّم كرديم، از شكايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم مستخلص شديم؟
🔻هيهات! كه هيچ يك از اين امور مورد نظر قرآن و منزّل عظيم الشأن آن نيست.
🔻 قرآن كتاب الهى است و در آن شئون الهيّت است، قرآن حبل متّصل بين خالق و مخلوق است و به وسيله تعليمات آن بايد رابطه معنويّه و ارتباط غيبى بين بندگان خدا و مربّى آنها پيدا شود، از قرآن بايد علوم الهيّه و معارف لدنّيّه حاصل شود.
▪️آداب الصلاة، متن، ص: 198- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
♦️راهکار امام خمینی در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر (۱)
🔻از طرحهاى امام خمینی که پیوسته بر ان اصرار مى كنند این است كه:
بايد ما يك دايره امر به معروف و نهى از منكر مستقل از دولت (حتى همين دولت جمهورى اسلامى) و وابسته به روحانيت تشكيل بدهيم.
الان از بس گرفتاريهاى ديگر زياد است فعلا به اين مسئله نمى رسند والّا در برنامه هست.
🔻بايد دايره عظيم و وسيعى به نام امر به معروف و نهى از منكر يعنى:
دايره ارشاد، هدايت و راهنمايى مردم، دايره تبليغ اسلام،
دايره رفع شبهات از مردم، دايره ساختن اسلامى مردم – تربیت و رشد اسلامی انان -به وجود بيايد
ولى وابسته به روحانيت باشد و مستقل از دولت، حتى دولت اسلامى.
🔻اين طرح، بسيارطرح عالى و فكر خوبى است؛
هم اين كه:
روحانيت تا حد امكان نبايد جزو دولت بشود
ولو دولت اسلامى،
و هم اين كه بايد روحانيت زمام امر به معروف و نهى ازمنكر
و در حقيقت ارشاد و هدايت مردم و تأمين معنويت مردم را بر عهده بگيرد.
اين وظيفه روحانيت است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص: 275-177- با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/Imam1340
♦️تأسف امام خمینی(ره) از کوتاهی نسبت به قرآن کریم
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (397)
🔻این جانب از روی جِد، نه تعارف معمولی، میگویم از عمر به باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم
🔻و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه ها و دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید.
تدریس قرآن در هر رشته ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید.
🔻مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده ها پشیمان و تأسف بر ایام جوانی بخورید، همچون نویسنده.
▪️صحيفه امام ؛ ج20 ؛ ص86 ، خطاب امام خمینی به حوزویان و دانشگاهیان در پیام حج سال ۱۳۶۵
https://eitaa.com/Imam1340
♦️راهکار امام خمینی در شیوه اجرای امر به معروف و نهی از منکر(۲)
🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(351)
🔻...مؤسسه امر به معروف و نهى از منكر يعنى همان كارى كه روحانيين بايد انجام دهند ولى با تشكيلات.
تا حالا هم امر به معروف و نهى از منكر مى كردند ولى به وسيله منابر و سخنرانيها و مقاله ها كه يك كار ناقصى بود.
اين كار مى خواهد به صورت يك تشكيلات منظم در بيايد كه تمام مملكت را بپوشاند؛
🔻اصلا امر به معروف كلاس داشته باشد، افرادى آموزش ببينند،
هر كسى كه چهار تا منبر ياد گرفت به خودش حق ندهد كه برود امر به معروف و نهى از منكر كند.
آن كسى كه مى خواهد امر به معروف و نهى از منكر كند بايد كلاس ببيند و ياد بگيرد و براى اين كار مجاز باشد، و محدود باشد
به طورى كه آن كسى كه در يك رشته مى تواند امر به معروف و نهى از منكر كند و نه در رشته ديگرى ، از حد خودش تجاوز نكند.
🔻بعلاوه همه مراكز امر به معروف و نهى از منكر- كه بايد تمام كشور را بپوشاند- با يكديگر در ارتباط باشند
و از يك مركز دستور بگيرند و يك نوع هماهنگى و در حقيقت يك نوع پرورش دينى و مذهبى هماهنگ وجود داشته باشد.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ( (آينده انقلاب اسلامى ايران) )ج24،ص: 313-312-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340
⭕️کاری کنیم که اسلام و قرآن از ما گله مند نباشد!
♦️بازخوانی اندیشه های امام خمینی رحمة الله علیه (۳۹۸)
🔻ما ادعا مىكنيم كه ما روحانيون مسْلم هستيم. ما اول بايد از خودمان مايه بگذاريم.
بيخود [دائماً] نگوييم ما خوب و ديگران بد.
🔻مايى كه دعوى اين را داريم كه ما هستيم كه اسلام را مىخواهيم ترويج كنيم،
اسلام را مى خواهيم تقويت كنيم،
علاقه به اسلام داريم،
احكام اسلام پيش ماست، ما بايد احكام اسلام را پخش بكنيم.
🔻مايى كه اين مسائل را داريم مى گوييم ...اگر، خداى نخواسته در باطن بر خلاف اين باشيم، منافق نيستيم؟
همان ابو سفيان منافق است؟
من و شما هم منافقيم.
آن ايمانش را عرضه مى كرد و نداشت.
شما هم كمال ايمانتان را عرضه مى داريد.
بگوييد مسلمان هستيم اما منافقيد.
🔻...مهم اين است كه اسلام دست ما آمده است.
امانت خداست دست ما آمده است.
اين امانت را بايد به آن طورى كه هست بدهيم به اعقاب خودمان.
عرضه كنيم اين اسلام را به آن طورى كه واقع اسلام است به دنيا.
🔻كارى بكنيد كه اسلام از ما گله مند نباشد.
قرآن كريم از ما گله مند نباشد، كه آقايان كه شما خودتان را مى گفتيد كه ما مروّج قرآن هستيم، مبين احكام قرآن هستيم،
چرا خودتان يك كارى داريد مى كنيد يا كرديد كه اسلام يك جور ديگر جلوه كند پيش مردم.
▪️صحيفه امام، ج11، ص: 503-502- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/Imam1340