1.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ بگذار این کفریّات به گوششان بخورد!
🎥 امام خمینی قدّس سرّه:
مرحوم آقای شاه آبادی- رحمه الله- برای عده ای از کاسبها [که ] می آمدند آنجا، مسائل[عرفانی] را همان طوری که برای همه می گفت، برای آنها هم می گفت. من به ایشان عرض کردم: «آخر این ها [که سنخیتی ندارند!]» گفت: «بگذار این کفریات به گوششان بخورد!» خوب، ما یک چنین اشخاصی داشتیم؛ حالا به سلیقه من درست در نمی آید که نمی شود گفت که این ها اشتباهات است.
#عرفان
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
از خاتمالعرفا آقای قاضی شنیدم که در اهواز خشکسالی شد، علما و زهاد برای استسقاء بیرون شدند ولی اثری از باران مشاهده نشد
درآن میان کسی بود به نام مشهدی علی که کارش دنبک زنی بود، او همواره درمسیر امام جماعت شهر مینشست و به کارش مشغول بود. روزی امام جماعت او را گفت: تو که همه روزه اینجایی چه شود به هنگام نماز بیایی در مسجد با نمازگزاران شریک در نماز شوی و کارت را نیز از دست ندهی؟
از آن روز به بعد مطرب با دنبک خود میآمد و در گوشه مسجد بود، پس از شرکت در نماز به دنبال کار خود میرفت
تا آنکه در خشکسالی از امام جماعت اجازه گرفت با هیئت همراه به استسقاء بیرون شود
روزی با دوستان به بیرون شهر رفته در کناری دورهم نشستند و لنگی بر روی دنبک انداخت که صدای بمی از آن بر میآمد و این بیت را هم آهنگ شروع به خواندن کردند:
نمنم باران به میخواران خوش است
رحمت حق بر گنهکاران خوش است
لحظاتی گذشت ابرها برخاستند و اهالی از باران سیراب شدند
اینجانب داستان را به مجذوب سالک آقای انصاری همدانی نقل کردم انقلاب حالی به او دست داد که یدرک و لایوصف.
مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)| عضوشوید🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
🏴شب جمعه است هوایت نکنم می میرم
🏴یادی از صحن و سرایت نکنم می میرم
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مثل کوه استوار
گذری تاریخی بر مبارزات امام خمینی(ره) و رویدادهای برجسته در زندگانی ایشان
#رحلت_امام_خمینی
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
2.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
🔶دیگر پیدا نمی شود...
مرحوم آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی علاوه بر تبحر و ذوق تام، از بیانی شیوا و سحّار برخوردار بودند. ایشان یک صفحه سی و دو سطریِ اسفارِ چاپهایِ بزرگ را ظرف یک ساعت بدون یک کلمه تقدم و تأخر، تقریر میکردند و بیانی داشتند که اگر دو سه ساعت هم درس میگفتند، آدم مجذوب میشد، هاج و واج میشد، واقعا نفس را در سینه حبس میکرد و آدم خیال میکرد شاید دو دقیقه است که درس میگوید! اگر آدم واقعا دقت میکرد، نمیتوانست بگوید که ایشان در بیان مطالب، کلمهای زیاد و یا کلمهای کم گفتند. آن وقت سی و دو سطر را با عبارت تطبیق میکرد و چون بر ادبیات عرب خیلی احاطه داشتند، با مهارت خاصی مطالب را با عبارات تطبیق میفرمودند. حالا دیگر چنین استادانی پیدا نمیشود!
در حکمت و معرفت،ص360
#درسی
✔️ درس خارج آیت الله مکارم شیرازی
۷۸/۴/۱۰
🔹 بحث در حیلههایی است که برای فرار از ربا مطرح میشود. احادیث متعددی وارد شده است که از طریق ضمّ ضمیمه اجازه میدهد که از ربا بتوان فرار کرد، یعنی جنسی ارزان قیمت را به مبلغ بالایی بفروشیم و سودی که قرار است از طریق ربا بگیریم را از این طریق به دست آوریم!
🔸 گفتیم این احادیث دارای چند مشکل است. یکی از مشکلات این است که این احادیث با آیات قرآن هماهنگی ندارد و هر حدیثی که با آیات قرآن نسازد مطابق دستور معصومین باید کنار گذاشته شود.
🔹 در قرآن آمده است که ربا خواری ظلم می باشد. واضح است این ظلم که ظلم اقتصادی و اجتماعی است با ضمّ ضمیمه از بین نمیرود. آیا یک دستمال یا کبریت یا یک شاخه نبات که به صدها و یا هزاران برابر قیمت فروخته میشود موجب می شود که (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون) (بقره / 279) مرتفع شود و موجب میشود که ربایی که جنگ با خداست و در سرحد کفر است دیگر ربا نباشد؟! آیا تمامی این شدت و حدت در برابر ربا با ضم ضمیمهای حل می شود؟!
#فقه
💠مؤسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
@Imam_Ali_11
✔️ آیتالله محمد مهدی شب زنده دار:
🔹 کسی که میخواهد به فقاهت برسد و فقیه شود، دو شیوه برای او وجود دارد:
🔸 یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار میدهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده میگردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل میکردند، آنها به روایات مسلط میشدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش میکرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب «وسائل الشیعة» مکرر رجوع کند، به مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط میشود.
#فقه
✳️ #صاحب_جواهر_و_علم_غیب_أئمه
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
1398/11/13
🔸 خدا غريق رحمت کند مرحوم کاشف الغطاء را! حتماً اين جلد سوم کشف الغطاء را ملاحظه بفرماييد! حتماً يعني حتماً! اين مطلبي است که هم در «اصول» بايد بيايد و هم حوزه ما را از پديدههاي تلخ تضمين ميکند، حالا «مصلحت نيست که از پرده برون افتد راز».
🔹 مرحوم صاحب جواهر در «فقه» ممتاز بود و در عظمت فقهي او کسي ترديد ندارد. «اصولِ» ايشان هم اينچنين است، اما در بخشي از بحثهاي کلامي و مانند آن گاهي يک مقدار لغزشهايي در اوايل جواهر پيدا ميشود، اما از بس ایشان بزرگ است و از بس عظمت علمي دارد که همچنان پيش خواص اين لغزش مانده است! ساليان، محورِ بحث ما همين کتاب شريف جواهر بود. ما اين را تعقيب ميکرديم که به هر حال کجا و چه وقت ايشان اين لغزش علمي را ميخواهد جبران کند! شيخ انصاري متوجه این لغزش علمي شد، اما بدون اينکه نام ببرد (خدا همه اينها را با انبيا محشور کند! چقدر مؤدّب بودند!) در کتاب «طهارت» مرحوم شيخ انصاري وقتي در آن مسئلهاي که قلم مرحوم صاحب جواهر لغزيد، آنجا وقتي ميخواهد درباره علم ائمه سخن بگويد، فرمايش مرحوم شيخ انصاري در کتاب «طهارت» اين است: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک»
🔸 اصل شبهه اين است که در جريان کُر دو راه است: يکي راه وزن است و يکي راه حجم، برخي اشکال کردند که اين سه وجب و نيم در سه وجب و نيم در سه وجب و نيم، اين را ما ارزيابي کرديم با آن وزني که علامت دوم است سنجيديم، ديديم که اينها هماهنگ نيست. آن وزنِ از آب با اين حجمِ از آب هماهنگ نيست. مقداري کم و زياد ميشود، نميشود کُر را ما دو گونه معرفي بکنيم؟! لغزشي در قلم بعضي از علما هست که ـ معاذالله ـ ممکن است مثلاً اين طور باشد.
🔹 مرحوم شيخ انصاري وقتي ميخواهد دفاع کند، ميفرمايد که مبادا کسي در ذهنش بيايد که مثلاً گويندگان {یعنی ائمه} توجه نکردند به اختلاف! نه، بلکه آبها فرق ميکند يک آب سنگين است، يک آب سبک است، آب سنگين ممکن است که حجم آن کم باشد، وزن آن همان مقدار باشد جبران ميشود از راه ديگر.
🔸 اين مشکل شما است که متوجه نيستيد و خيال ميکنيد که جميع مياه عالم يک وزن دارد! اين مشکلِ جهلِ شما است، مشکلِ اين روايت نيست.
🔹 آنجا مرحوم شيخ انصاري دفاع ميکند و ميگويد مبادا کسي خيال کند که آن مبدئی که اين دو علامت و ميزان را گفت {یعنی ائمه} ـ معاذالله ـ متوجه نبود: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک» هم خدا منزه از آن است که نداند، هم علي و اولاد علي منزهاند از آن که ندانند: «تعالي الله و تعالوا عن ذلک».
🔸 ما منتظر بوديم ببينيم مرحوم صاحب جواهر چه وقت اين لغزش را جبران ميکند؟ بعد کمکم به «صلاة جمعه» و امثال «صلاة جمعه» و اين جاها که رسيديم، ديديم که علامتهاي تأثير کشف الغطاء پيدا شده است. چون کاشف الغطاء صريحاً اين مطالب را دارد که قرآن از امام بالاتر نيست، امام عِدل قرآن است، اين حرفهاي صريح کاشف الغطاء است، صريحاً ميگويد قرآن ثقل اکبر است اما از امام بالاتر نيست. اين انسان کامل است، هر چه در قرآن است او بلد است، عالِم است، آگاه است، قرآن از امام بالاتر نيست. علم امام اين است.
🔹 {اين کتاب کاشف الغطاء} بايد کتاب باليني همه ما آخوندها باشد. يعني ما که با حوزه کار داريم، حالا اگر کسي کار ندارد که کار ندارد، ما اگر کار حوزوي داريم اين بايد کتاب باليني ما باشد ـ در آن جلد سوم دارد اين مطلب بايد روشن باشد که بله قرآن بالاتر از امام نيست، امام همه اينها را به اذن خدا ميداند. ميداند ميداند ميداند!
3.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
شب جمعه ست هوایت نکنم می میرم
هرچه حسین بن علی به لحظه شهادتش نزدیکتر میشد، چهره اش بشاشتر میشد...
استاد شهید مطهری: حميد بن مسلم كه وقايع نگار عمر سعد است اين قضيه را گفته است. میگويد من تعجب مى كنم از حسين بن على كه هر چه شهادتش نزديكتر و كار بر او سخت تر مى شد چهره اش برافروخته تر مى شد. مثل آدمى كه به وصل دارد نزديك مى شود. كأنه خوشحالتر مى شود. حتى يك جمله اى دارد، مى گويد آن لحظات آخر كه من به سراغ حسين بن على عليه السلام رفتم، وقتى رسيدم كه آن لعين ازل و ابد سر مقدسش را از بدن جدا كرده بود چشمم كه افتاد، آن بشاشت و روشنى چهره اش آنچنان مرا گرفت كه كشته شدنش را فراموش كردم! «لَقَدْ شَغَلَنى نورُ وَجْهِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فى قَتْلِهِ».
🔰تحصیل نظام مند علوم حوزوی
💠https://eitaa.com/tahsilnezammand