▪️حضرت على عليه السّلام فرمودند:
پدر و مادرم فداى حسين كه در پشت كوفه كشته مىشود، به خدا سوگند گويا مىبينم حيوانات وحشى را كه گردن به طرف قبرش كشيده و گريه مىكنند و شب تا صبح برايش مرثيه مىخوانند و وقتى حال چنين است پس از جفا حذر كنيد و زيارت آن حضرت را ترك مكنيد. 🏴
🕯🕯🕯
📚 كامل الزيارات / ترجمه ذهنى تهرانى / ص879
🌳شما نیز دست دراز کنید.....
🍂 امام حسين (ع) مى فرمايد: روزى پيش امام على(ع) نشسته بوديم و آنجا درخت انارى خشكى بود. عدّهاى از دشمنان حضرت وارد شدند كه در بين آنها از دوستداران او نيز بودند. آنان به حضرت، سلام كردند و امام فرمود: «بنشينيد».
✨ سپس فرمود: «امروز به شما معجزهاى نشان مىدهم كه مثل مائده در ميان بنى اسرائيل باشد».
🌳 آنگاه فرمود: «به درخت نگاه كنيد». درخت خشكى بود كه ناگهان آب بر شاخههايش جريان پيدا كرد و سبز شد و برگ آورد و ميوههايش تا بالاى سر ما آمد.
♥️ سپس رو كرد به ما كه از دوستدارانش بوديم گفت: دستتان را دراز كنيد و از ميوهها بچينيد و بخوريد. و ما نيز دستهاى خود را دراز كرديم و از آن انارها چيديم و خورديم. تا آن زمان ميوهاى به خوشمزگى آن نخورده بوديم. سپس به كسانى كه او را دشمن مىداشتند رو كرد و فرمود: «بچينيد و بخوريد».
⚫️ اما آنان وقتى كه دستشان را بردند، انار بالا رفت و هيچ يك از آنها نتوانستند حتى يك انار بچينند! گفتند: يا امير المؤمنين! چرا دست آنها رسيد ولى دست ما نرسيد. فرمود: «بهشت نيز همين طور است، فقط دست دوستان ما به نعمتهاى بهشت مىرسد، نه دست دشمنان ما».
▪️آنان وقتى كه از منزل خارج شدند، گفتند: اين از سحر على بن ابى طالب، است. سلمان گفت: چه مىگوييد؟ سحر است يا شما نمىبينيد؟
📚 جلوههاى اعجاز معصومين عليهم السلام / قطب الدين راوندى
💎قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
🔸«مَن مات و لم یعرف امام زمانِه، ماتَ میتة جاهلیّة»
🌱«هر کسی بمیرد در حالی که امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است».
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
با سلام و عرض ادب
کانال «امام شناسی» در راستای شناختن یکی از اساسی ترین اعتقادات شیعه شکل گرفته است ، و هدف آن کمی تأمل و تغییری هر چند اندک در مسیر زندگیمان است.
لطفاً با معرفی این کانال به دوستان و شیعیان محب اهل بیت علیهم السلام شما هم در این گام سهیم باشید.
📬 @Imamology
💎 امام جعفر صادق علیه السلام مي فرمايند:
📃 هرگاه كه روز قيامت فرا رسد، هر شخص به همراه امامي كه در آن عصر بوده، فرا خوانده مي شود. بنابراين اگر امام عصر خويش، وي را تأييد كند، نامه اعمال وي به دست راستش تحويل داده مي شود، و اين همان سخن خداوند عزّ و جلّ است: «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِاِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُوْلَئِكَ يَقْرَؤُونَ كِتَابَهُمْ» ( اسراء/ 71)
📃 «(ياد كن) روزي را كه هر گروهي را با پيشوايشان فرا ميخوانيم، پس هر كس كارنامه اش را به دست راستش دهند، آنان كارنامه خود را ميخوانند» و اين همان تأييد كردن امام است؛ زيرا نامه اي است كه آن را مي خواند.
📘خداوند مي فرمايد: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ... » و كتاب همان امام است.
☄ و هر كس همان گونه كه خداوند در قرآن مي فرمايد، آن را در پشت سر خويش افكند: «فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ» (آل عمران/ 187) «پس آن (عهد) را پشت سر خود انداختند...» و هر كس او را انكار كند از اصحاب شمال خواهد بود، همان كساني هستند كه خداوند مي فرمايد: «وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ * فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ * وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ» (واقعه/ 43 - 41) «و ياران چپ، كدامند ياران چپ؟ * در (ميان) باد گرم و آب داغ * و سايه اي از دود تار». 🌫
📚 تفسير عياشي / ج 2 / ص 325 / ح115
💎 قال سلمان: سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يقول: لَتَرْكَبَنَّ أُمَّتِي سُنَّةَ بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ شِبْراً بِشِبْرٍ وَ ذِرَاعاً بِذِرَاعِ وَ بَاعاً بِبَاعٍ حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْراً لَدَخَلُوا فِيهِ مَعَهُمْ وَ جَرَتِ الْأَمْثَالُ وَ السُّنَنُ سَوَاء.
🌱 سلمان می گوید: شنیدم پیامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند: امّت من سنّت بنى اسرائيل را مرتكب خواهند شد. بطورى كه قدم جاى قدم آنان مى گذارند و تير به همان جا كه آنان زدند مى زنند، وجب به وجب و ذراع به ذراع كارهاى آنان را انجام خواهند داد، تا آنجا كه اگر آنها داخل سوراخ حيوانى شده باشند، اينان نيز همراه آنان داخل مى شوند و مثلها و سنّتها (در آنان و اينان) به يك صورت جارى شده است.
📚 منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) / ج3 / ص29
☀️ وإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ (بقره/49) ☀️
🔹 در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام مذکور است در تفسری قول حق تعالی «وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ» فرمود: یعنی : «یاد آورید ای بنی اسرائیل در وقتی را که نجات دادیم پدران شما را از آل فرعون» ، یعنی آنها که منسوب بودند به فرعون به خویشی او ، و دین و مذهب او.
🔹 «يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَاب» یعنی: «عذاب می کردند شما را به بدترین عذابها و عقوبتهای شدید که بر شما بار می کردند». فرمود: از عذاب شدید ایشان آن بود که فرعون تکلیف می کرد ایشان را که در بناها و عمارات او کار کنند و می ترسید که از عمل بگریزند ، پس امر می کرد که زنجیرها در پای ایشان ببندند که نگریزند و با زنجیرها گِل را از نربان ها بالا می بردند بر بامها ، پس بسیار بود که یکی از آنها از نربان به زیر می افتاد و می مرد یا مزمن (معلول) می شد ، و هیچ پروا نداشتند! تا آنکه حق تعالی وحی نمود به موسی علی نبینا و آله و علیه السلام که بگو به ایشان ابتدا به هیچ عملی نکنند تا صلوات بفرستند بر محمد صلی الله و علیه و آله و سلم و آل طیبین او ، تا سبک شود بر ایشان ، پس این را می کردند و بر ایشان آسان و سبک می شد. و امر می کرد هر که صلوات را فراموش کند و از نربان بیفتد و مزمن شود صلوات بر محمد صلی الله و علیه و آله و سلم و آل طیبین او بفرستد اگر تواند ، و اگر نتواند دیگری صلوات را بر او بخواند که اگر چنین کنند در ساعت صحّت یابد.
🔹 «يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ» فرمود: چون گفتند به فرعون که در بنی اسرائیل فرزندی متولد خواهد شد که بر دست او جاری خواهد شد هلاک تو و زوال پادشاهی تو ، پس امر کرد به ذبح پسران ایشان ، پس یکی از ایشان رشوه می داد به قابله ها که نمّامی نکنند و حملش تمام شود ، پس می انداخت فرزند خود را در صحرائی یا غاری یا گودالی و دو مرتبه صلوات بر محمد صلی الله و علیه و آله و سلم و آل محمد بر او می خواند ، پس حق تعالی ملکی را برمی انگیخت که او را تربیت می کرد ، و از یک انگشت طفل شیر جاری می شد که او می مکید و از انگشت دیگر طعام نرمی بیرون می آمد که غذای او می شد. تا آنکه نشو و نمو کردند بنی اسرائیل ، و آنچه سالم ماندند بیشتر بودند از آنها که کشته شدند.
🔹 «وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُم» یعنی: «زنده می گذاشتند زنان شما را» ، فرمود که: آنها را باقی می گذاشتند و به کنیزی برمی داشتند ، پس استغاثه کردند نزد حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام که ایشان دختران و خواهران ما را به کنیزی می گیرند و بکارت آنها را می برند ، پس حق تعالی وحی فرمود که: بگو به آن دختران که هر گاه چنین اراده ای نسبت به ایشان بشود صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل طیبین او بفرستند ؛ چون چنین کردند خدا دفع کرد از ایشان ضرر قوم فرعون را. و هرگاه که چنین اراده ای می کردند ، یا مشغول کار دیگر می شدند یا بیمار می شدند یا مرض مزمنی ایشان را عارض می شد و به الطاف الهی نتوانستند به حرمت هیچ یک از بنی اسرائیل دست دراز کنند ، بلکه حق تعالی به برکت صلوات بر محمد صلی الله و علیه و آله و سلم و آل او دفع این بلیّه از ایشان کرد.
🔹 «وَفِي ذَلِكُم» یعنی: «در این نجات دادن خدا شما را» «بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ» یعنی: «بلائی بود بزرگ از جانب پروردگار شما».
‼️ پس خدا فرمود: ای بنی اسرائیل! یاد آورید و متذکر شوید که هرگاه خدا از پدران و گذشتگان شما بلا را دفع می کرد به سبب صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل طیبین او بود ، آیا نمی دانستید که هرگاه آن حضرت را مشاهده نمائید و به او ایمان آورید نعمت بر شما کاملتر و فضل خدا بر شما تمامتر خواهد بود؟
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام / ص243 ؛ تاریخ پیامبران /ج1 / ص612-613
☀️ اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً ☀️
🌧 خدایا ، در این لحظه و در تمام لحظات ، سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان ولىّات ، حضرت حجّة بن الحسن ، که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد ، باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ، و همه از او فرمانبرى مىنمایند ، ساکن زمین گردانیده ، و مدّت زمان طولانى در آن بهرهمند سازى. 🌧
🌈 @Imamology
سلیم می گوید: امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند:
🌿مردم را به یاد دارم که برگی بدون خار بودند ، ولی امروز خاری هستند که برگی ندارند! 🌵
عرض کردم: یا امیرالمومنین ، اکنون چه باید کرد؟
فرمود: خود را هدف تیرهای آنان قرار ده برای روز احتیاجت. 🏹
بعد فرمودند: شیعیان ما سه گروهند:
🌾 گروهی به ما نیکی می کنند.
🌾 گروهی به مردم نیکی می کنند.
🌾 و گروهی دوستان ما را دوست دارند و با دشمنان ما دشمنی می کنند. این گروه اولیا و برگزیدگان و حکما و علما هستند.
خوشا به حالشان و عاقبتشان نیکو باد.
📚 اسرار آل محمد علیهم السلام / سلیم بن قیس هلالی / ترجمه خوئینی / ص471
🌻 خدا هم بندگانش را رنگ می کند.......
فرات بن ابراهیم از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است در تفسیر آیه : «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ» (بقره/138) یعنی: طلب کنید رنگ کردن خدا را و کیست نیکوتر از خدا از برای رنگ کردن به دین و ایمان ؛ نه اینکه ترسایان فرزندان خود را در آب فر می برند و می گفتند: رنگ می کنیم به رنگ نصرانیّت ، حضرت فرمود که: مراد رنگ کردن مومنان است به ولایت اهل بیت و اقرار به امامت ایشان در روز الست که پیمان ولایت از ایشان گرفتند.
📚 کافی / ج1 / ص422
🌻 سليم بن قيس هلالي از اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع) نقل مي کند: آنان که به حق من و امامتم و واجب بودن اطاعتم از روي کتاب خدا و سنت پيامبرش معرفت دارند. در نتيجه (از عقيده خود) بر نمي گردند و شک نمي کنند ، به خاطر آنکه خداوند قلبشان را از معرفت حق ما نوراني کرده و فضيلتشان را به آنان فهمانده است ، و به آنان الهام کرده و ناصيه آنان را گرفته و در شيعيان ما داخل نموده است ، به طوري که قلبهايشان اطمينان يافته و يقيني پيدا کرده که شکي با آن مخلوط نمي شود.
📚 کتاب اسرار آل محمد / ص 250
🌳 جایگاه و منزلت امام معصوم در کلام امام هادی علیه السلام...
شیخ کلینی و دیگران از صالح بن سعید روایت کرده اند که گفت روزی داخل سرّ من رأی شدم و به خدمت آن جناب رفتم و گفتم: این ستمکاران در همه امور سعی کردند در اطفاء نور تو و پنهان کردن ذکر تو تا آنکه تو را در چنین جایی فرود آوردند که محل نزول گدایان و غریبان بی نام و نشان است، حضرت فرمود: ای پسر سعید! هنوز تو در معرفت قدر و منزلت ما در این پایه ای و گمان می کنی که اینها با رفعت شأن ما منافات دارد و نمی دانی کسی را که خدا بلند کرد به اینها پست نمی شود. پس به دست مبارک خود اشاره کرد به جانبی چون به آن جانب نظر کردم بستانها دیدم به انواع ریاحین آراسته و باغها دیدم که به انواع میوه ها پیراسته و نهرها دیدم که در صحن آن باغها جاری بود و قصرها و حوران و غلامان در آنها مشاهده کردم که هرگز نظیر آنها را خیال نکرده بودم ، از مشاهده این احوال دیده ام حیران و عقلم پریشان شد.
پس حضرت فرمود ما هر جا که باشیم اینها از برای ما مهیا است و در کاروان گدایان نیستیم.
📚 منتهی الآمال / ج2 / ص 487