🌹سلام علیکم؛ روز قشنگ بهاریتون بخیر. در شب زیارتی حضرت سیدالشهداء، شادی ارواح طیبه شهدا بالاخص شهید محمد منتظر قائم(شهید واقعه طبس) و آیت الله سلیمانی (نماینده سابق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و عضو خبرگان رهبری) و دیگر رفتگان و درگذشتگان صلوات
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره #آثار_تلاوت کلام الله مجید آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎۱۹)از آثار تلاوت قرآن، سجده است. سوره مریم آیه ۵۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠...وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَآ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَٰنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا.
🌿...و از كسانی كه آنان را هدایت كردیم و برگزیدیم؛ هنگامی كه آیات [خدایِ] رحمان بر آنان خوانده میشد، سجده كنان و گریان به رو میافتادند.
✅نكتهها:
در حدیث میخوانیم: هنگام تلاوت قرآن، محزون شده و گریه كنید یا خود را به حالت گریان در آورید.
بهترین مصداق برگزیدگان الهی كه سجدههای طولانی همراه با اشك داشتهاند، پیامبر اسلام و اهلبیت معصومش علیهم السلام بودهاند. درباره همهی آنان خاطراتی از سجدهها وگریههای فراوانشان در مناجاتهای ماه رمضان وعرفه و ... وجود دارد.
❇️پیامها:
۱- گریه در سجده آن قدر ارزشمند است كه خداوند از اهل آن تجلیل كرده است. «سُجَّداً وَ بُكِیًّا»
۲- گریه و زاری به درگاه الهی، نشانهی رشد، شناخت، توفیق و برگزیدگی است. وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا ...
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
🌸سلام امام زمانم
🔅السّلام علیکَ ایُّها المقدَّمُ المأمول...
🌱سلام بر تو ای مولایی که آرزوی آمدنت بهترین آرزوهاست و آرزومندان و منتظرانت، برترین مردم تاریخ...
🌷سلام علیکم؛ امروزتون مملو از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره #آثار_تلاوت کلام الله مجید آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
💎۲۰)تلاوت آيات قرآن براى اهل ايمان، مانع ارتداد و گمراهی آنان: سوره آل عمران آیات ۱۰۱_۱۰۰
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ (١٠٠)وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
🌿ای اهل ایمان! اگر از گروهی از اهل كتاب [كه یهود و نصاری هستند] اطاعت كنید، شما را پس از ایمانتان به كفر بازمیگردانند. (۱۰۰)و چگونه كفر میورزید در حالی كه آیات خدا بر شما خوانده میشود، و پیامبر او در میان شماست؟! و هر كس به خدا تمسّك جوید، قطعاً به راه مستقیم هدایت شده است.
❇️نكتهها:
یكی از یهودیان به نام شاسبن قیس، وقتی صفا و صمیمیّت مسلمانان مدینه به خصوص دو قبیله اوس وخزرج را دید بسیار ناراحت شد و با خود گفت: این دو قبیله روزگاری با هم جنگ میكردند، ولی حالا در سایه رهبری ومدیریّت محمّد(ص) در كنار هم با صلح و صفا زندگی میكنند، اگر این وضع ادامه داشته باشد، كیان یهود در خطر است. او با برنامهریزی، گروهی را با خود همراه وجوانی را در میان مسلمانان مأمور كرد تا با یادآوری خاطرات درگیریهای «بُغاث»- محلّی كه بین دو قبیله جنگ واقع شده بود- آنان را تحریك كند. آن جوان چنین كرد و عواطف آنان را تحریك نموده، نزدیك بود كه نزاع و درگیری سختی شعلهور شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله ضمن دعوت به آرامش، به آنان هشدار داد و آنها را از توطئهی دشمن باخبر ساخت. آنها سلاح را بر زمین گذاشته، یكدیگر را در آغوش گرفته واز عمل خود پشیمان شدند.
❇️پیامها:
۱- عمل، در عقیده اثر میگذارد. اطاعت از منحرفان، سر از انحراف عقیده در میآورد. «إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقاً ... یَرُدُّوكُمْ»
۲- چون اطاعت از كفّار منجر به كفر میشود، پس تبرّی و برائت از آنان لازم است. «إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقاً ... یَرُدُّوكُمْ»
۳- نتیجه پیروی از بیگانگان، كفر و بدعاقبتی است. «یَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِیمانِكُمْ كافِرِینَ»
۴- زمینههای انحراف و كفر، یا فقدان راه است و یا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانین و رهبر الهی انحراف، وجهی ندارد. «كَیْفَ تَكْفُرُونَ وَ ...»
۵- وجود قانون به تنهایی برای جلوگیری از كفر و انحراف كفایت نمیكند، رهبر نیز لازم است. «وَ فِیكُمْ رَسُولُهُ ...»
۶- تكیه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونیّت از تمام وسوسهها و انحرافات است. «مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ»
۷- رو كردن به هر راهی غیر از راه خداوند، انحراف است. «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۸- آنچه مهمتر از حركت است، پیدا كردن راه مستقیم و حركت در آن است. «هُدِیَ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ»
۹- هدایت، نتیجهی قطعی استمداد و تكیه به خداوند است. «فقد هدی»
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
🏴سالروز تخریب قبور مطهر ائمه در بقیع تسلیت و تعزیت باد
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره جواز #زیارت قبور مؤمنین آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
۱)سوره توبه آیه ۸۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰٓ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِٓ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ.
🌿براى هیچ یک از منافقین اگر بمیرد، هیچ گاه نماز نخوان و بر قبور آنان (براى طلب رحمت و مغفرت) نایست آنها به خدا و پیامبر(ص) کفر ورزیدند و مردند در حالى که فاسق بودند
❇️از این آیه که از ایستادن بر قبور منافقین و درود و طلب رحمت بر آنان نهى مى فرماید استفاده مى شود این عمل براى مؤمنین جایز بلکه سیره مسلمان ها و عمل رسول خدا بر آن بوده است، زیرا اگر در مورد مؤمنین هیچ سابقه ای نداشت و پیامبر بر سر قبور مؤمنین و مسلمان ها حضور پیدا نمى نمود. این نهى معنا و مفهوم درست و صحیحى پیدا نمى کرد.
از این که در مورد منافق مى فرماید: «بر قبر آنان نایست» استفاده مى شود که در مورد غیر منافق، این عمل شایسته مى باشد و واضح است که مقصود از ایستادن بر قبر، صرف ایستادن نیست که اگر کسى مثلاً بر قبر منافقی درنگ کند و بایستد براى نگاه کردن به سنگ شکل هندسى آن، یا ایستاده و با رفیق خود سخن مى گوید، یا به اغراض دیگر، بلکه مقصود ایستادن به جهت احترام گزاردن و طلب رحمت و مغفرت براى صاحب قبر است و این خود دلیل بر آن است که در مورد غیر منافق، مانعى ندارد و بلکه طلب رحمت و مغفرت براى مؤمنین، مطلوب و شایسته است.
و مقصود از «لاتَقُم عَلى قبرِه» عدّه ى زیادى از مفسران اهل سنت آن را اعم دانسته و گفته اند: بر قبر منافق براى دفن یا زیارت و دعا درنگ و توفّف نکن» مانند تفسیر ابن کثیر که میگوید:
«این که نایستى بر قبر منافق براى استغفار و طلب مغفرت یا دعا براى او این حکمى است که عمومیت دارد و در مورد هر کسى که به نفاق شناخته شود»۱
در مجمع البیان آمده است:
«در این آیه دلالتى است بر این که ایستادن و قیام بر قبر براى دعا عبادتى است مشروع، اگر این گونه نبود، خداوند سبحان نهى از آن را به کافر اختصاص نمى داد»۲
در تفسیر ابن کثیر آمده است:
«پس از آن که خداوند نهى فرمود از نماز بر منافقین وایستادن بر قبور آنان براى استغفار وطلب مغفرت براى آنها این عمل از بزرگترین قربت ها (اعمال مستحب و نزدیک کننده به خداوند) است در حقّ مؤمنین، پس جایز و مشروع گردیده است این عمل نسبت به مؤمنین و در انجام دادن آن، پاداش، ثواب و اجر زیادى هست»۳
لذا از این آیه به وضوح استفاده مى شود که زیارت قبور مؤمنین و طلب رحمت و مغفرت براى آنان استحباب دارد و بدان ترغیب شده است.
۱- تفسیر ابن کثیر، ج ۳، ص ۴۳۵
۲- مجمع البیان، ج ۵، ص ۵۷
۳- تفسیر ابن کثیر، ج ۳، ص ۴۳۸
📚 برگرفته از کتاب: توحید و زیارت، آیه الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص ۲۰۸_۲۰۴
#هشتم_شوال
#ائمه_بقیع
🌺سلام علیکم؛ امروزتون متبرک به نگاه مهربون خدا
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍️در قرآن کریم آیاتی درباره جواز #زیارت قبور مؤمنین آمده است. در ادامه این آیات را تلاوت و بررسی خواهیم کرد:
۲)سوره کهف آیه ۲۱
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوٓا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَآ إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰٓ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا.
🌿و اینچنین مردم را متوّجه حال آنها كردیم، تا بدانند كه وعده خداوند (در مورد رستاخیز) حقّ است؛ و در پایان جهان و قیام قیامت شكّی نیست! در آن هنگام كه میان خود درباره كار خویش نزاع داشتند، گروهی میگفتند: «بنایی بر آنان بسازید (تا برای همیشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید كه) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولی آنها كه از رازشان آگاهی یافتند (و آن را دلیلی بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدی در كنار (مدفن) آنها میسازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)»
❇️از این آیه معلوم مى شود بعد از فوت اصحاب كهف مردم به زيارت آن قبور آمدند و به همين جهت بنا و مسجدى ساختند، و خداوند بعد از اين داستان از چنين عملى نهى نفرموده است. حتى با جمله "غلبوا على امرهم" ايشان را مورد تأييد قرار داده است.(الميزان، ج۳، ص۲۵۸) به علاوه اين آيات كريمه بر جواز و مشروعيت ساختن مساجد و اماكن متبركه نزد قبور اولياى الهى و بزرگان را دلالت مى كند.
❇️پیامها:
۱- ساختن مسجد بر مزار اولیای خدا، ریشهی قرآنی دارد. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»
۲- آثار مقدس باید در مكانهای مقدس و به مناسبتهای مقدس باشد. مسجد در كنار غار یكتاپرستان مهاجر، ارزش بیشتری دارد. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً»
۳- از هر فرصتی برای ترویج دین استفاده كنیم. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً» (اگر بناست ساختمانی به عنوان یادبود ساخته شود، مسجد بسازیم كه آثار معنوی و مادی زیادی دارد.)
🌺سلام علیکم؛ امروزتون مملو از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۱- باران و طبیعت و انسان: سوره بقره آیات۲۲-۲۱
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠يَآ أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (٢١) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَآءَ بِنَآءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
🌿ای مردم! پروردگار خود را پرستش كنید؛ آن كس كه شما، و كسانی را كه پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزكار شوید.(۲۱) آن كس كه زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوهها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی كه میدانید (هیچ یك از آنها، نه شما را آفریدهاند، و نه شما را روزی میدهند).(۲۲)
❇️پیامها:
۱- یاد نعمتهای الهی از بهترین راههای دعوت به عبادت است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ ... الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ»
۲- از بهترین راههای خداشناسی، استفاده كردن از نعمتهای در دسترس است. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً»
۳- در نظام آفرینش، هماهنگی كامل به چشم میخورد. هماهنگی میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوهها وانسان. (برهان نظم) «جَعَلَ، أَنْزَلَ، فَأَخْرَجَ»
۴- آفریدهها هركدام برای هدفی خلق شدهاند. «رِزْقاً لَكُمْ» باران برای رشد و ثمر دادن میوهها، «فَأَخْرَجَ بِهِ» و میوهها برای روزی انسان. «رِزْقاً لَكُمْ»
۵- زمین و باران وسیله هستند، رویش گیاهان ومیوهها بدست خداست. «فَأَخْرَجَ»
۶- نظم و هماهنگی دستگاه آفرینش، نشانهی توحید است، پس شما هم یكتا پرست باشید. «فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً»
۷- دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست كه زمین و آسمان و باران و گیاهان را برای روزی شما قرار داده است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ ... الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ ...»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
💐سلام علیکم؛ لحظه هاتون پر از لبخند
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۲- باران محیی زمین مرده:سوره بقره آیه ۱۶۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ مَآءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ.
🌿در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و كشتیهایی كه در دریا به سود مردم در حركتند، و آبی كه خداوند از آسمان نازل كرده، و با آن، زمین را پس از مرگ، زنده نموده، و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی كه میان زمین و آسمان مسخرند، نشانههایی است (از ذات پاك خدا و یگانگی او) برای مردمی كه عقل دارند و میاندیشند!
✅نكتهها:
كلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا كلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صَرصَر» حاقّه، 6. ولی هرجا كلمه «ریاح» آمده، همراه باران و لطف الهی است. در حدیث میخوانیم: هرگاه بادی میوزید، پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمودند: «اللهم اجعلها ریاحا و لا تجعلها ریحا» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. تفاسیر مجمع البیان و صفوةالتفاسیر.
❇️پیامها:
۱- شناخت طبیعت، یكی از راههای خداشناسی است كه شناخت آن، قدرت، حكمت و یكتایی او را در بر دارد. «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ ... فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ»
۲- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... وَ الْفُلْكِ»
۳- تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی میگیرند. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ ... لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ»
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
مانده در گوشم صدای ماندگارِ زائران
ترک و بوشهری! عرب یا که عجم! یادش بخیر
تکیه بر دیوار دارالحجّه و تجدیدِ عهد
با امام ِ منتظر کنج حرم یادش بخیر
🌻سلام علیکم؛ صبح چهارشنبه امام رضایی تون بخیر و خوشی
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۳- بادهای حامل باران: سوره اعراف آیه ۵۷
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
🌿او كسی است كه بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش میفرستد؛ تا ابرهای سنگینبار را (بر دوش) كشند؛ (سپس) ما آنها را به سوی زمینهای مرده میفرستیم؛ و به وسیله آنها، آب (حیاتبخش) را نازل میكنیم؛ و با آن، از هرگونه میوهای (از خاك تیره) بیرون میآوریم؛ این گونه (كه زمینهای مرده را زنده كردیم،) مردگان را (نیز در قیامت) زنده میكنیم، شاید (با توجه به این مثال) متذكّر شوید!
✅نكتهها:
در آیات قبل، خداشناسی و خداپرستی مطرح بود و اینجا معاد و برای هر یك از مبدأ و معاد، به مسائل طبیعی و نظام آفرینش استدلال شده است.
❇️پیامها:
۱- قوانین طبیعی با همه پیچیدگی و نظمی كه دارند، تحت اراده پروردگار است و نباید انسان را از مبدأ هستی غافل كند. «هُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیاحَ»
۲- منكران معاد، برهانی ندارند و تنها استبعاد میكنند. بیان نمونههای حیات در طبیعت و جمع شدن مواد تشكیل دهندهی گلابی، سیب و انار كه در خاك پخش هستند، نظیر جمع شدن ذرّات مردگان است و این نمونهها برای رفع آن استبعاد كافی است. «كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتی»
۳- مرگ، به معنای فنا و نیستی نیست، بلكه تغییر حالت است، همان گونه كه زمین مرده، به معنای زمین معدوم و نابود شده نیست. سُقْناهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ ... فَأَخْرَجْنا ... كَذلِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتی
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
🕊باز پنج شنبه و دلتنگی....
🌿تقدیم به : روح پرفتوح شهدای عزیزمان، امام شهداء، پدران ، مادران، اساتید و معلمان وجمیع حق داران ذکر شریف صلوات و فاتحه
🌿سلام علیکم ؛ امروزتون سرشار از آرامش
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۴- باران پاک کننده: سوره انفال آیه ۸
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ.
🌿و (یاد آورید) هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فراگرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهایتان را محكم، و گامها را با آن استوار دارد!
✅نكتهها:
لشكر قریش با ساز و برگ جنگی فراوان و آذوقهی كافی وارد منطقهی بدر شدند و ابتدا چاههای آب را در اختیار گرفتند؛ ولی مسلمانان دچار تزلزل بودند. پیامبر كه میدید یارانش ممكن است شب را به آرامی نخوابند و فردا با جسم و روحی خسته در برابر دشمن قرار گیرند، بشارت داد كه فرشتگان الهی به یاری آنان خواهند آمد و آنها را دلداری داد به طوری كه شب را به آرامی خوابیدند. از طرف دیگر علاوه بر كمبود آب برای تطهیر و رفع تشنگی، مشكل اساسی منطقهی بدر، وجود شنهای نرم و روان بود كه پا در آن فرو میرفت، در آن شب باران بارید و مسلمانان دلگرم شدند و زمین زیر پایشان سفت شد.
البتّه ممكن است مراد از ثبات قدم در آیه، همان استقامت و پایداری باشد، نه محكمشدن پاها در زمین باران خورده. هر دو احتمال نیز با هم ممكن است.
مراد از «پاك شدن از پلیدی» ممكن است پاك شدن از وسوسههای شیطان و یا پاك شدن از پلیدی جسمانی جنابت باشد، به هر حال باران با توجّه به نیاز شدید مسلمانان، همهی این مشكلات را برطرف كرد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «آب باران بیاشامید كه امراض را برطرف میكند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند». «یُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»
❇️پیامها:
۱- با اراده و امداد الهی، در برابر دشمن مسلّح و انبوه هم میتوان آرامش داشته و آرام خوابید، و اگر خدا نخواهد، در بهترین باغها و شرایط، نه خوابی هست و نه آرامشی. «إِذْ یُغَشِّیكُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ»
۲- پاكی ظاهری: «لِیُطَهِّرَكُمْ» و پاكی باطنی: «یُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ»، هر یك به تنهایی ارزش است، امّا ارزشمندتر وجود هردو با هم میباشد.
۳- انتظار خداوند از مجاهد مسلمان، پاكی و داشتن روحیّهای بالا و مقاوم و ثابتقدم بودن است. لِیُطَهِّرَكُمْ ... لِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِكُمْ
📚تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
مولای مهربان وتوای عشق من سلام
عجل ولیک الفرج آقای من سلام
درندبه های جمعه توراجستجوکنم
زیباترین بهانه دنیای من سلام
🌷اَلّلهُمـّ؏َجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَواَقِمنابِخِدمَـتِه🌷
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۵- تشبیه دنیا به باران: سوره یونس آیه ۲۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَآ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَآ أَتَاهَآ أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.
🌿مثل زندگی دنیا، همانند آبی است كه از آسمان نازل كردهایم؛ كه در پی آن، گیاهان (گوناگون) زمین -كه مردم و چهارپایان از آن میخورند- میروید؛ تا زمانی كه زمین، زیبایی خود را یافته و آراسته میگردد، و اهل آن مطمئن میشوند كه میتوانند از آن بهرهمند گردند، (ناگهان) فرمان ما، شبهنگام یا در روز، (برای نابودی آن) فرامیرسد؛ (سرما یا صاعقهای را بر آن مسلّط میسازیم؛) و آنچنان آن را درو میكنیم كه گویی دیروز هرگز (چنین كشتزاری) نبوده است! این گونه، آیات خود را برای گروهی كه میاندیشند، شرح میدهیم.
✅نكتهها:
در برخی روایات، این آیه رمز ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمین غرق در زرق، برق و مادیّات شد، با امر الهی و انقلاب مكتبی همه چیز عوض میشود. تفسیر نورالثقلین.
❇️پیامها:
۱- در بهرهگیری از مواهب مادّی طبیعت، انسان و حیوان یكسانند، ولی ارزش انسان به بهرهگیری از معنویّات است. «یَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ»
۲- دنیا، انسان را فریب داده و به خیال و گمان وامیدارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ»
۳- عمر انسان در دنیا همچون عمر سبزهها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ
۴- قهر خدا گاه چنان شدید است كه هیچ اثری را باقی نمیگذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ»
۵- مثالهای قرآن، زمینهی تفكّر است، پس آنها را ساده نگیریم. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
۶- دلبستگی و مغرور شدن به دنیا، نشانهی كوتهفكری و مغرور نشدن، نشانهی اندیشه وفكر است. «لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#امام_زمان
🌸سلام علیکم ؛ ان شاءالله هفته ای خوب و پر برکت داشته باشید و نگاه مهربون خدا همراهتون
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
🌧#باران یکی از آیات و نشانه های پروردگار حکیم است که در قرآن کریم در آیات متعددی به آن اشاره شده است. ضمن طلب باران از خداوند غفور و رحیم، در ادامه این آیات را تلاوت و دقت نظر و تأمل می نماییم:
۶- تشکیل باران و تگرگ : سوره نور آیه ۴۳
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَآءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَآءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ.
🌿آیا ندیدی كه خداوند ابرهایی را به آرامی میراند، سپس میان آنها پیوند میدهد، و بعد آن را متراكم میسازد؟! در این حال، دانههای باران را میبینی كه از لابهلای آن خارج میشود؛ و از آسمان -از كوههایی كه در آن است [=ابرهایی كه همچون كوهها انباشته شدهاند]- دانههای تگرگ نازل میكند، و هر كس را بخواهد بوسیله آن زیان میرساند، و از هر كس بخواهد این زیان را برطرف میكند؛ نزدیك است درخشندگی برق آن (ابرها) چشمها را ببرد!
✅نكتهها:
اگر كسی با هواپیما بالاتر از ابرها پرواز كند، میبیند كه تودههای ابر مثل كوه است و این از معجزات قرآن است كه ۱۴ قرن قبل فرمود: «یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ» از كوهِ ابر، تگرگ میفرستیم.
❇️پیامها:
۱- دقّت در آفرینش، بهترین راه شناخت خدا ومایهی عشق به اوست. أَ لَمْ تَرَ ...
۲- تمام حركتها در جهان طبیعت، با قدرت و ارادهی الهی و برای هدفی حكیمانه انجام میگیرد. «یُزْجِی، یُؤَلِّفُ، یَجْعَلُهُ»
۳- بارش باران و تگرگ و مفید بودن یا مضرّ بودن آن به اراده خداست. «فَیُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ یَشاءُ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی