سلام علیکم
💐ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب بر شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۴) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ...
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بینشان و نشاندار را...
✅نكتهها:
«هدی»، حیوان بینشانی است كه برای قربانی در حج هدیه میشود، و «قلائد» حیواناتی هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزی به گردن آنها یا داغ زدن، علامتدار میشوند تا در مناسك حج، قربانی شوند.
خداوند در ابتدای این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولی در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماههای: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام میشود، هَدْی كه قربانی بینشان است و قلائد كه قربانی نشاندار است.
❇️پیامها:
1- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژهای دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ...
2- احترام گذاردن به شعائر الهی، وظیفهی اهل ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
3- هتك حرمت و قداست شعائرالهی، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
4- همهی زمانها یكسان نیستند. برخی روزها مثل ایّاماللّه و برخی ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژهای دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ»
5- حیوانی هم كه در مسیر هدف الهی قرار گیرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر قرین موفقیت و خوشبختی
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۷_۱۵) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا .... (٢)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی را حلال ندانید! و نه ماه حرام را،.... و نه آنها را كه به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او میآیند! اما هنگامی كه از احرام بیرون آمدید، صیدكردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز كند!
✅نكتهها:
در سال ششم هجری، مسلمانان با پیمودن هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند؛ ولی كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ»
❇️پیامها:
6- راهیان خانهی خدا باید مورد احترام قرار گیرند. «وَ لَا آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ» (هر برنامهای كه به احترام و #امنیّت_زائران_خانه_خدا ضربه بزند، حرام است، خواه در سفر حج باشد یا عمره.)
7- هدف اصلی در حج، زیارت كعبه است. «آمِّینَ الْبَیْتَ»
8- حج و عمره، راهی برای تحصیل دنیا وآخرت است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
9- سراغ #سود_حلال رفتن یك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهی قرار داده است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً»
10- هر نوع فعّالیّت اقتصادی و تجاری در مكّه، برای كشورهای اسلامی آزاد است. «یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
11- بهرههای مادّی، تفضّل الهی به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. «فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ»
12- دشمنیهای دیگران در یك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانی دیگر نمیشود. وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ ... أَنْ تَعْتَدُوا
13- #بیعدالتی و #تجاوز_از_حدّ، حرام است حتّی نسبت به دشمنان. شَنَآنُ قَوْمٍ ... أَنْ تَعْتَدُوا (در انتقام نیز عدالت را رعایت كنید.)
14- احساسات دینی، بهانهی ظلم نشود. «صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
🏴سالروز شهادت حضرت ابن الرضای ثانی، امام علی النقی الهادی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۸ و ۱۹) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ وَلَا الْقَلَآئِدَ وَلَآ آٓمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنْ رَبِّهِمْ وَرِضْوَانًا وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (٢)
🌿...و (همواره) در راه نیكی و پرهیزگاری با هم تعاون كنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همكاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید كه مجازات خدا شدید است!(۲)
✅نكتهها:
اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است، زمینههای آن چون: تأمین مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه، استاد و ... همه «تعاون بر بِرّ» است. و در آیهی 177 سورهی بقره، مواردی از «برّ» را بیان كرده است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «هر كس برای یاری رساندن به دیگران گامی بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده را دارد». وسائل، ج 8، ص 602.
«یاری كردن مسلمان، از یك ماه روزهی مستحبّی واعتكاف بهتر است» وسائل، ج 11، ص 345.
❇️پیامها:
15- وفای به پیمانها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهی نیاز به همیاری و #تعاون دارد. لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ ... وَ تَعاوَنُوا
16- چشمپوشی از خطای دیگران، یكی از راههای تعاون بر نیكی است. لا یَجْرِمَنَّكُمْ ... تَعاوَنُوا
17- حكومت و جامعهی اسلامی، باید در صحنهی بینالمللی، از مظلوم و كارهای خیر حمایت و ظالم و بدیها را محكوم كند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ»
18- برای رشد همه جانبهی فضایل باید زمینهها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون داشت. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
19- به جای حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از «حقّ» حمایت كرد و به «بِرّ» یاری رساند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ»
20- كسانی كه قداست شعائر الهی را میشكنند و به بدیها كمك میكنند، باید خود را برای عقاب شدید الهی آماده كنند. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقابِ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐در اولین پنج شنبه ماه رجب ، که به شب لیله الرغائب، شب آرزوها معروف است، ضمن التماس دعا از درگاه ایزد متعال بهترین ها را برایتان آرزو دارم
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۶۰ #سوره_غافر را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۲۰) انسان مؤمن می بایست...
💠وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِيٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
🌿پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! كسانی كه از عبادت من تكبّر میورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ میشوند!»
✅نكتهها:
سؤال: با این كه خداوند وعدهی استجابت داده است، چرا برخی دعاهای ما مستجاب نمیشود؟
پاسخ: الف) بعضی اعمال نظیر گناه و ظلم و خوردن لقمهی حرام و عفو نكردنِ كسانی كه از ما عذرخواهی میكنند، مانع استجابت دعا میشود.
ب) گاهی مستجاب شدن دعای ما نظام آفرینش را به هم میریزد، نظیر دانش آموزی كه در امتحان جغرافیا در پاسخ این سؤال كه آیا سطح دریاها بالاتر است یا كوهها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح دریاها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه این دو را جا به جا كند تا او نمرهی قبولی بگیرد!
ج) گاهی آن دعا مستجاب نمیشود، ولی مشابه آن مستجاب میشود.
د) گاهی اثر دعا در آیندهی خود انسان یا خانواده و نسل او یا در قیامت نتیجه میدهد و فوری مستجاب نمیشود.
هر دعایی كه مستجاب نشود در حقیقت دعا نیست، چون دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواستههای ما شرّ است نه خیر.
✅آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ایمان و عمل صالح باشد. «یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
2. با اخلاص باشد. «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»
3. با تضرّع و مخفیانه باشد. «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْیَةً»
4. با بیم و امید باشد. «وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً»
5. در ساعاتی خاص باشد. «یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ»
❇️پیامها:
1- گفتگو با خداوند، كلید رشد و تربیت انسان است. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
2- میان دعای انسان و ربوبیّت خداوند، رابطهای تنگاتنگ است. (اكثر دعاهای قرآن همراه «رَبَّنا»* آمده است). «رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
3- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او #دعا كنیم. «قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی»
4- در دعا فقط خدا را بخوانیم، نه خدا و دیگران را در كنار هم. «ادْعُونِی»
5- خداوند نیازهای ما را میداند، ولی دستور دعا نشانهی آن است كه درخواست ما آثاری دارد. «ادْعُونِی»
6- بین دعا و استجابت هیچ فاصلهای نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ»
7- در دعا و اجابت واسطهای در كار نیست. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ»
8- استجابت دعا وعده الهی است. «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ»
9- اگر دعایی مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «أَسْتَجِبْ لَكُمْ» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب میكنم.
10- دعا نكردن، نشانهی تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ»
11- دعا، درمان تكبّر است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
12- دعا، خود عبادت است. «یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی»
13- دعا عبادتی مخصوص و الهی است. «عِبادَتِی»
14- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمی است. استكبار امروز، سرافكندگی فردا را به دنبال دارد. «یَسْتَكْبِرُونَ- داخِرِینَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح جمعه شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله به برکت تلاوت آیه امروز و صلوات ما نیز در زمره منتظرین واقعی حضرت مهدی(عج) قرار بگیریم ؛ ان شاءالله:
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۸۱ #سوره_آل_عمران را بررسی خواهیم کرد:
👌۲۱) انسان مؤمن می بایست...
💠وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَآ آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوٓا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ
🌿و (به خاطر بیاورید) هنگامی را كه خداوند، از پیامبران (و پیروان آنها)، پیمان مؤكّد گرفت، كه هرگاه كتاب و دانش به شما دادم، سپس پیامبری به سوی شما آمد كه آنچه را با شماست تصدیق میكند، به او ایمان بیاورید و او را یاری كنید! سپس (خداوند) به آنها گفت: «آیا به این موضوع، اقرار دارید؟ و بر آن، پیمان مؤكّد بستید؟» گفتند: «(آری) اقرار داریم!» (خداوند به آنها) گفت: «پس گواه باشید! و من نیز با شما از گواهانم.»(۸۱)
✅نكتهها:
تفاوت مكتب انبیا، مانند تفاوت برنامهی دو استاد یا دو استاندار است كه در اصول مسائل علمی و سیاسی، دارای جهت واحدی هستند، ولی در مسائل جزئی، به جهت تفاوتهای فردی دانش آموزان یا شرایط منطقهای، برنامههای گوناگون ارائه میدهند.
آنچه مهم است داشتن روحیه اطاعت و تسلیم فرمان خدا بودن است، گرچه میدانی برای عمل نباشد. مثلًا شهید شدن یك مسأله است و آمادگی برای شهادت مسألهای دیگر.
چنانكه خداوند نمیخواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولی میخواهد ابراهیم آمادگی كامل برای قربانی كردن فرزند داشته باشد. یا ممكن است ما زمان ظهور #حضرت_مهدی علیه السلام را درك نكنیم، ولی #انتظار #ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگی برای حضورش، مسألهای است كه در دهها آیه و روایت سفارش شده است.
بنابراین پیامبران گرچه عصر پیامبر اسلام را درك نكردهاند، ولی آنان مطیع و تسلیم فرمان خدا بوده و در آرزوی رسالت و یاری او بودند.
❇️پیامها:
1- در مدیریّت الهی، لازمهی سپردن مسئولیّتها، تعهد و پیمان گرفتن است. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ»
2- هر جا كار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند تعهد شدید میگیرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ ...»
3- آمدن #پیامبر_خاتم صلی الله علیه و آله قطعی است، لذا از همهی انبیا #پیمان گرفته شده، نه بعضی از آنها. «مِیثاقَ النَّبِیِّینَ ... جاءَكُمْ رَسُولٌ»
4- جریان نبوّت، مایهی #وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ»
5- انبیا دارای هدفی مشترك هستند. لذا پیامبران قبلی، آمدن انبیای بعدی را بشارت میدادند ونسبت به آنان پیمانِ ایمان و #نصرت دارند، وپیامبران بعدی، انبیای قبل را تصدیق میكردند. «مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ»
6- قدیمیها، جدیدیها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفی كنند و زمینهی رشد بعدیها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ ... لَتَنْصُرُنَّهُ»
7- ایمان به تنهایی كفایت نمیكند، بلكه #یاری و #حمایت نیز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
8- در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتمالنّبیّین اشرف آنهاست، زیرا همهی انبیا باید مؤمن به او و حامی او باشند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
9- وقتی انبیای پیشین موظّف به ایمان وحمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت كنند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
10- حمایتی ارزشمند است كه از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا شرایط لازم برای عمل به وجود نیاید. انبیای قبل، زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را درك نكردند، ولی این روحیه را داشتند. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح اغاز هفته شما سرشار و توأم با موفقیت
✍در بیان #شاخصه_مؤمن، ادامه آیه ۲۹ #سوره_نساء را بررسی خواهیم کرد:
👌۲۲) انسان مؤمن می بایست...
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا (٢٩)
🌿ای كسانی كه ایمان آوردهاید! اموال یكدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینكه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودكشی نكنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.
✅نكتهها:
رمز اینكه نهی از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهی از حرامخوری، «لا تَأْكُلُوا» آمده است، شاید آن باشد كه سیستم اقتصادی ناسالم، زمینهی قیام محرومان علیه زراندوزان و بروزدرگیریها و پیدایش قتل و هلاكت جامعه است.
امام صادق علیه السلام به هنگام تلاوت این آیه فرمود: كسی كه قرض بگیرد و بداند كه نمیتواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است.
امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمود: #ربا، #قمار، #كمفروشی و #ظلم از مصادیق باطل است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره #وضو و #غسل با آب سرد، آنجا كه خطر جانی دارد فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِیماً»
كشتن رهبران معصوم یكی از مصادیق خودكشی و به هلاكت انداختن جامعه است، امام صادق علیه السلام دربارهی «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» فرمودند: یعنی #اهلبیت پیامبر خود را نكشید.
❇️پیامها:
1- مالكیّت فردی محترم است و تصرّف در #اموال دیگران، جز از راه معاملات صحیح و بر اساس رضایت، #حرام است. لا تَأْكُلُوا ... إِلَّا ... تِجارَةً عَنْ تَراضٍ
2- جامعه، دارای روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال دیگران را همچون اموال خودتان محترم بدانید. «أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ»
3- هر نوع تصرّفی كه بر مبنای «حقّ» نباشد، ممنوع است. لا تَأْكُلُوا ... بِالْباطِلِ
4- داد و ستدها باید با #رضایت طرفین باشد، نه با اجبار واكراه. «عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ»
5- جان انسان محترم است، لذا #خودكشی ویا #دیگركشی حرام است. «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»
6- احكام ومقرّرات اسلام پرتوی از رحمت خداست. «كانَ بِكُمْ رَحِیماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی