eitaa logo
در محضر قرآن
124 دنبال‌کننده
71 عکس
246 ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور انس روزانه با معارف قرآن و عترت و بيشتر بر اساس تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ایجاد شده است. استفاده و بازنشر مطالب به کانال ها و گروههای دیگر با هدف گسترش معارف قرآن و عترت کاملا آزاد و مجاز است. ارادتمند هادی فرخنده
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح اغاز هفته شما سرشار و توأم با موفقیت ✍در بیان ، ادامه آیه ۲۹ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۲) انسان مؤمن می بایست... يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوٓا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّآ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوٓا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا (٢٩) 🌿ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! اموال یكدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینكه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودكشی نكنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. ✅نكته‌ها: رمز اینكه نهی از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهی از حرام‌خوری، «لا تَأْكُلُوا» آمده است، شاید آن باشد كه سیستم اقتصادی ناسالم، زمینه‌ی قیام محرومان علیه زراندوزان و بروزدرگیری‌ها و پیدایش قتل و هلاكت جامعه است. امام صادق علیه السلام به هنگام تلاوت این آیه فرمود: كسی كه قرض بگیرد و بداند كه نمی‌تواند بازپرداخت كند، مال باطل خورده است. امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمود: ، ، و از مصادیق باطل است. رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره و با آب سرد، آنجا كه خطر جانی دارد فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِیماً» كشتن رهبران معصوم یكی از مصادیق خودكشی و به هلاكت انداختن جامعه است، امام صادق علیه السلام درباره‌ی‌ «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» فرمودند: یعنی پیامبر خود را نكشید. ❇️پیام‌ها: 1- مالكیّت فردی محترم است و تصرّف در دیگران، جز از راه معاملات‌ صحیح و بر اساس رضایت، است. لا تَأْكُلُوا ... إِلَّا ... تِجارَةً عَنْ تَراضٍ‌ 2- جامعه، دارای روح واحد و سرنوشت مشترك است. اموال دیگران را همچون اموال خودتان محترم بدانید. «أَمْوالَكُمْ بَیْنَكُمْ» 3- هر نوع تصرّفی كه بر مبنای «حقّ» نباشد، ممنوع است. لا تَأْكُلُوا ... بِالْباطِلِ‌ 4- داد و ستدها باید با طرفین باشد، نه با اجبار واكراه. «عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ» 5- جان انسان محترم است، لذا ویا حرام است. «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» 6- احكام ومقرّرات اسلام پرتوی از رحمت خداست. «كانَ بِكُمْ رَحِیماً» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 💐صبح یکشنبه شما بخیر و شادی ✍در ادامه بیان ، آیه ۲ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۲ و۲۳) انسان مؤمن می بایست... 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ 🌿مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی كه آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان دارند. ✅نكته‌ها: خداوند در دومین آیه‌ی این سوره می‌فرماید: «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، دلهای مؤمنان را مضطرب می‌كند، ولی در جای دیگر می‌فرماید: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» رعد، 28، با یاد خداوند دلها آرام می‌گیرد. این دو آیه با هم منافاتی ندارد، زیرا در یك جا ترس از عظمت خداوند است. و در جای دیگر اطمینان داشتن به خداوند. ❇️پیام‌ها: 1- آنكه با شنیدن ندای اذان و آیات الهی بی‌تفاوت باشد، باید در كمال خود شك كند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 2- ذكر خدا از سوی هركس كه باشد، در مؤمن اثر می‌گذارد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ» 3- ایمان، با عشق و خشیت درونی همراه است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌ 4- ایمان، مراتب ودرجاتی دارد وقابل كاهش وافزایش است. «زادَتْهُمْ إِیماناً» 5- ترسی كه ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولی ترسی كه از معرفت سرچشمه بگیرد پسندیده است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... وَجِلَتْ‌ 6- هر آیه‌ی ، حجّت و دلیل و نوری است كه می‌تواند بر ایمان بیافزاید. إِذا تُلِیَتْ‌ ... زادَتْهُمْ إِیماناً 7- مؤمن، میان و است. «الْمُؤْمِنُونَ، وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ‌، یَتَوَكَّلُونَ» 8- كسی كه تنها خداوند را ربّ خود می‌داند، به او می‌كند. «عَلی‌ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐صبح دوشنبه شما بخیر و شادی ؛ ✍در بیان ، در ادامه آیه روز قبل آیه ۳ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۴ و ۲۵) انسان مؤمن می بایست... 💠إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (٢)الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ 🌿مؤمنان، تنها كسانی هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی كه آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توكل دارند. آنها كه را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، می‌كنند. پیام‌ها: 9- نشانه‌ی ایمان كامل آن است كه دل مؤمن با یاد خدا پیدا كند، «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، با تلاوت و یادآوری آیات الهی، بر ایمانش افزوده شود، «زادَتْهُمْ إِیماناً» و بر خدا كرده، «یَتَوَكَّلُونَ» را به پا دارد، «یُقِیمُونَ» و به دیگران نیز كمك می‌رساند. «یُنْفِقُونَ» 10- رفتار هركس، برخاسته از انگیزه‌ها، دیدگاه‌ها و اعتقادات اوست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ‌ ... یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌ 11- اسلام، بخشی از مال و دارایی را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (یكی از معانی «مِن»، تبعیض است) 12- نماز و انفاق شخص مؤمن مقطعی نیست؛ بلكه مستمرّ ودائمی است. یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌ 13- انفاق، باید از مال حلال و روزی الهی باشد. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» (چون رزق را به خدا نسبت داده است و خداوند رزق حرام نمی‌دهد) 14- مؤمن، دارایی خود را بخشش الهی می‌داند، نه محصول دست رنج خویش و این عقیده، گذشت و انفاق را بر او آسان می‌كند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی 💎هدیه به روح مطهر شهدای انقلاب اسلامی بالاخص شهید حسن باقری صلوات
سلام علیکم 💐سه شنبه مهدوی شما بخیر و همراه با نعمات الهی ✍در بیان ، در ادامه آیات روزهای قبل آیه ۴ را بررسی خواهیم کرد: 👌۲۵) انسان مؤمن می بایست... أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🌿(آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب است. ✅نكته‌ها: «رِزْقٌ كَرِیمٌ»، به معنای رزق و روزی دائمی، بی‌منّت، وسیع و خالص است. ❇️پیام‌ها: 1- آنگاه كامل است كه همراه با ، ، و باشد. آری، ایمان به شعار نیست، به است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» 2- رمز دریافت درجات الهی، نماز و انفاق است. یُقِیمُونَ‌ ... یُنْفِقُونَ‌، لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 3- درجاتی كه خداوند عطا می‌كند، برای بشر دنیوی ناشناخته و بسیار مهم است. (كلمه‌ی‌ «دَرَجاتٌ»، نكره آمده است) 4- چون ایمان مردم قابل كم و زیاد شدن است، درجات الهی هم افزایش یا كاهش مییابد. زادَتْهُمْ إِیماناً ... لَهُمْ دَرَجاتٌ‌ 5- درجات الهی، منحصر در بهشت نیست، در همین دنیا و در برزخ هم وجود دارد. ( «عِنْدَ رَبِّهِمْ» مطلق آمده است) 6- حتّی مؤمنان حقیقی نیز در معرض لغزش بوده و نیازمند مغفرت الهی می‌باشند. الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ‌ ... مَغْفِرَةٌ 7- تنها ایمان حقیقی، زمینه‌ی رسیدن انسان به جایگاه ویژه و دریافت مغفرت و نعمت‌های ویژه‌ی خداوند است. الْمُؤْمِنُونَ‌ ... عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ‌ 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم 🌺سالروز ميلاد موفور السرور مظهر جود و سخا، حضرت ابن الرضا(ع)، آقا جواد الائمه (ع) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر شما محبین اهل بیت عليهم السلام تبریک و تهنیت بود ✍ به مناسبت این دهه مبارک، و در ادامه در این ایام، آیات را بررسی خواهیم کرد: 💠وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا 🌿و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!» ✅نكته‌ها: برای این آیه مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بت‌ها را گفته‌اند كه در همه‌ی آنها باطل شكست خورده است. ولی آیه دارای مفهوم گسترده‌ای است و فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد. بقای حقّ و نابودی باطل، یك سنّت وقانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانی است. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» رعد، 17. ❇️پیام‌ها: 1- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام كند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ» 2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. جاءَ ... زَهَقَ‌ 3- عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. جاءَ ... زَهَقَ‌ (فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.) 4- از جلوه‌ها و مانورهای باطل نباید هراسید كه دوامی ندارد. «كانَ زَهُوقاً» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی 💐 هدیه محضر شهدا از صدر اسلام بالاخص شهدای انقلاب اسلامی صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 پنج شنبه شما بخیر و شادی و شادی ارواح طیبه شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار می کنیم ✍ در دومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه بیان در این ایام، در بررسی آیات آیه ۷۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا 🌿چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانی كه (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیكار نمی‌كنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) كه می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مكه)، كه اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما! ✅نكته‌ها: آیه درباره‌ی مسلمانانی است كه زیر فشار و شكنجه‌ی مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانی كه جهاد در راه آزادی آنان را رها كرده‌اند، نكوهش می‌كند. ❇️پیام‌ها: 1- مسلمانان باید نسبت به هم، غیرت و تعصّب مكتبی داشته باشند و در برابر ناله‌ها و استغاثه‌ها بی تفاوت نباشند. ما لَكُمْ‌ ... 2- از اهداف جهاد اسلامی، تلاش برای رهایی مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 3- اسلام مرز نمی‌شناسد، هرجا كه مستضعفی باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ» 4- ارتش اسلام باید به حدی مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ» 5- در شیوه‌ی دعوت به جهاد، باید از عواطف مردم كمك گرفت. الْمُسْتَضْعَفِینَ‌ ... الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا ... 6- سرپرستی و ولایت بر مسلمانان باید از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْكَ وَلِیًّا» 📚برگرفته از تفسير نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم 💐 صبح آدينه مهدوی شما بخیر و شادی ؛ ان شاءالله ما نیز در زمره صالحون و از یاران حقیقی حضرتش باشیم ✍ در سومین روز از دهه مبارک فجر، و در ادامه در این ایام، در بررسی آیات آیه ۱۰۵ را تلاوت خواهیم کرد: 💠وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 🌿در «زبور» بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد!» ✅نكته‌ها: از امام صادق علیه السلام درباره‌ی زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه‌ی كتاب‌های نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم. در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار می‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحی كه وارث زمین خواهند شد، یاران علیه السلام هستند. در بعضی روایات می‌خوانیم كه پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.تفسیر قمی، ج 2، ص 297. ❇️پیام‌ها: 1- سنّت الهی آن است كه ، و جهان باشند. «كَتَبْنا» 2- پیشگوئی‌های قرآن قطعی است. لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ ... 3- قرآن، از آینده‌ی تاریخ خبر می‌دهد. یَرِثُها ... 4- آینده از آن است. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 5- از جدا نیست. «یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 6- عبادت تنها كافی نیست، و نیز لازم است. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 7- وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگی خداوند و انجام اعمال صالح. «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» 📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی