44.Esraa52-53.mp3
7.31M
#اِسراء_جلسه_چهل_و_چهارم
إسراء/۵۲-۵۳
"يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَتَظُنُّونَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا"(۵۲)
ﺭﻭﺯﻱ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺰﺍ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎ ﻣﻲ ﺧﻴﺰﻳﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻙ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﮔﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ.
"وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا"(۵۳)
ﻭ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻦ ﺑﮕﻮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ. ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب جلسه چهل و چهارم
إسراء/۵۲-۵۳
"يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَتَظُنُّونَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا"(۵۲)
(ﺭﻭﺯﻱ ﺣﻴﺎﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﺰﺍ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻨﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎ ﻣﻲ ﺧﻴﺰﻳﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺮﻳﺪ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻙ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﮔﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ).
۱. کلمه "یوم" ظرف است برای فعل مقدَّر "تَبعَثون" یعنی برانگیخته می شوید روزی که فراخوانده می شوید.
۲. منظور از "يَدْعُو" دعوت است که بعد از دمیدن در ثور، ندایی غیبی هر گروهی را به نام امامش صدا می زند.
۳. مقصود از "تَسْتَجِيبُونَ" اجابت دعوت حق تعالی از سوی مردم است.
۴. "بِحَمْدِهِ" حال است از فاعل "تَسْتَجِيبُونَ"، یعنی دعوت را اجابت می کنید در حالی که حمد خداوند را برای زنده شدن، بر زبان دارید.
۵. عبارت "وَتَظُنُّونَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا" یعنی وقتی سر از قبر بیرون می آورید گمان می کنید که زمان کمی در قبر بوده اید، در حالی که ممکن است ۱۰۰۰ سال یا ۲۰۰۰سال در قبر بوده و در برزخ سیر کرده باشید؛ پس روز قیامت را به زمانی که از دنیا رفتید خیلی نزدیک می بینید؛ در حالی که هنگامی که در دنیا بودید قیامت را بعید می دانستیدو پیامبر را مسخره می کردید.
"وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا"(۵۳)
(ﻭ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻦ ﺑﮕﻮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ. ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ).
۱. از سیاق و قالب معنایی آیه چنین بر می آید که مقصود از کلمه "عِبَادِي" مومنان هستند، و اینکه "عباد" به "ی" اضافه شده احترام و شرافت آنها را نزد خداوند می رساند.
۲. جمله "يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ" جواب فعل امر "قُل" است؛ به همین دلیل نون جمع آن به دلیل مجزوم شدن افتاده است، یعنی ای پیامبر به مومنان دستور بده که در ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ خوب حرف بزنند ﻭ ﺍﺯ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ.
۳. عبارت "الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ" یعنی با کفار کلمات مودبانه و خالی از خشونت و ناسزا بگویند که آثار بدی نداشته باشد، و حواسّشان باشد که شیطان دنبال بهانه است تا فتنه ای به پا شود، با خود نگویند چون مسلمان هستیم و پیامبر پشتیبان ماست؛ پس حق داریم هر چه به کفار بگوییم و هر چه بر سر آنها بیاوریم.
امور به مشیت الهی است نه به پشتیبانی رسول خدا، در محضر خداوند حُسن سیرت و خوش رفتاری با رعایت کمال ادب؛ ملاک برتری است، و همین ویژگی؛ ملاک برتریِ برخی از انبیا بر بعضی دیگر است.
خُب دلیل این توصیه روشن است؛ چون برخوردهای هیجانی و تصمیمات بدون فکر در مقابل کفار، تبعات اجتماعی ناگواری دارد؛ از جمله اینکه آنها را وادار به انتقام گیری علنی می کند؛ چنان که در آیه ۱۰۸ سوره انعام می فرماید: "وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُم..." (ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺷﻨﺎم ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﺩﺷﻨﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﻛﺮﺩﺍﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺍﻳﻢ؛ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﻳﺒﺎ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ).
توجه داشته باشید که این امر به خوشرفتاری با کفار در شرایطی است که در همین چند آیه قبل فرمود: آنها پیامبر را مسخره می کنندو او را سحر زده می خوانند.
۴. پس دلیل امر به خوشرفتاری مومنان نسبت به کفار، فتنه انگیزی شیطان است و دلیل فتنه انگیزی او، دشمنی دیرینه او با انسان است.
۵. سوال: پس در براب کفار سکوت کنیم، هر خواستند بکنند؟
خیر، برخورد متوقف بر شرایط است، قرآن کریم در آیه ۱۲۵ سوره عنکبوت می فرماید: "ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن..." (ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻫﮕﺬﺭ ﺑﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻛﻦ...).
پس به جای فحش باید پایگاه فرهنگی و اجتماعی خود را تقویت کنید، که آنها در سایه قدرت و توانمندی علمی و فرهنگی شما هضم شوند و اگر قصد موضع گیری داشتند، در آیه ۱۲۳ توبه می فرماید "ولْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً" در شما صلابت و سرسختی را ببینند، و در جایی که لازم شد، با دستور پیابر اکرم با آنان بجنگید و سخت هم بگیرید.
"يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ" (ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻦ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ).
@DailyCommentaryofQuran
🔥وسوسه شیطان خیر است یا شر؟
اولاً. وسوسه فقط دعوت است، اجباری در کار نیست،🥀
ثانیاً. وسوسه یک امر وجودی است،🥀
ثالثاً. چون یک امر وجودي است، خیر است،🥀
رابعاً. چون امری وجودی است، علّت ميخواهد🥀
خامساً. آنچه شرّ است، پيامد آن ست كه امری عدمي است.🥀
✍ توضیح اینکه اگر وسوسه نباشد انسان به كمال نميرسد، تهذيب نفس برای چیست؟ تزكيه نفس به چه چيزي است؟ جهاد اوسط يا اكبر به چه چيزي است؟ به اين است كه دعوتنامهاي از طرف شيطان ميآيد، دعوتنامهاي از طرف انبيا و اوليا ميآيد، انسان بين اين دو درگير ميشود و جهاد نفس شروع ميشود اگر خداي ناكرده گرفتار شد كه لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ دامنگيرش ميشود، اگر انشاءالله داراي نفس مطمئنّه بود كه اين نفسش به جاي اينكه امّاره بالسوء باشد امّاره بالخير است، پس به وسيله وسوسه است که هر كس به جايي می رسد؛ چون وسوسه امر وجودي است فاعل ميخواهد كه شيطان است و درگير هم ميشود و خير هم هست، آنچه شرّ است اين است که اگر كسي خداي ناكرده گرفتار وسوسه شد، عدالت را از دست می دهد، تقوا را از دست می دهد، طهارت را از دست می دهد، زوالالعدل، زوالالطهاره، زوالالتقوا، زوالالعصمه، زوالالامانه، زوالالصِدق، زوالالعدل اينها امور عدمي است، اين امور عدمي محصول خضوع در برابر شيطان است؛ مثل اينكه مار و عقرب شرّ نيستند، شرّ از مار يا عقرب انتزاع نميشود، مار و عقرب حيواني هستند كه می خورند و می نوشند، زاد و وَلد دارند همان طوري كه هر حیوان دیگری از زندگياش لذت ميبرد، مار و عقرب هم از جفتگيري و فرزندداري و فرزندپرورياش لذّت ميبرد؛ تنها شرّش اين است كه وقتي در مقابل مزاحم قرار می گیرد، برای دفاع از خود نیش می زند و مسموم ميكند، این ميشود شرّ، اين زوال سلامتی، درد یا مرگ ميشود شرّ، لذا اگر ماري، عقربي كسي را مسموم نكند از بين نبرد يا بيمار نكند، شرّي در کار نيست.
پس وجود شیطان و وسوسه او خیر است و اساساً مامور الهی است و از ناحیه خداوند رسالت دارد.🍃🍃🍃
@DailyCommentaryofQuran
45.Esraa54.mp3
6.76M
#اِسراء_جلسه_چهل_و_پنجم
إسراء/۵۴
"رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا"(۵۴)
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﭘﺲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﺟﺎم ﻛﺎﺭ ﻣﺮﺩم ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻲ ﺁﻭﺭَﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ـ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ـ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺸﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻣﺤﺮﻭم ﻛﻨﻲ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب جلسه چهل و پنجم
إسراء/۵۴
"رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا"(۵۴)
(ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﭘﺲ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﺟﺎم ﻛﺎﺭ ﻣﺮﺩم ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﻳﺪ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺣﻤﺖ ﻣﻲ ﺁﻭﺭَﺩ ﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ـ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ـ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺸﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻣﺤﺮﻭم ﻛﻨﻲ).
۱. این آیه در ادامه آیه قبل است که فرمود با کفار با زبان خوش سخن بگویید و حسّ نفرت و انتقام آنها را برنیانگیزید که شیطان به دنبال فتنه گری است، پس با نگاه سطحی خود نسبت به افراد قضاوت نکنید و این امور را به خداوند واگذار کنید.
۲. عبارت "إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ" یعنی اگر بخواهد می بخشد و اگر بخواهد عذاب می کند، بر اساس همان مقدمه ای است که فرمود: چون بر همه ظرائف اعمال و نیّات باطنی افراد با خبر است، می داند که عاقبت هر کس چه باید باشد، و خواست و مشیّت الهی بر اساس ایمان و کفر و عمل صالح و غیرصالح صورت می گیرد، نه به اعتبار نزدیک بودن به پیامبر، لذا به پیامبر هم می فرماید: ای پیامبر تو را فرستادیم که پیام را به مردم ابلاغ کنی، نه اینکه وکیل ما باشی که هر کس را خواستی؛ هدایت کنی و عاقبت به خیر سازی و هر کس را نخواستی؛ ردّ کنی آنها باشی.
همین معنا را در آیه ۱۲۳ سوره نساء اشاره می کند و می فرماید:
"لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا" (ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭﻫﺎﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ. ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺪﻱ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﺰﺍﻱ ﺁﻥ، ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻳﺪ، ﻭ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﻭ ﻳﺎﻭﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ).
۳. البته این آیه منافات با آیات امر به معروف و نهی از منکر ندارد، چنان که در صورت توطئه و دشمنی علنی دستور به جنگ و برخورد شدید داده است:
"يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ" (ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻦ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ)
۴. پس اگر با کفار زبان خوش لازم است، با مسلمان به طریق اولی باید با مهربانی و نرمی برخورد کرد، زیرا مومن به معنای سلمان و ابوذر که نیست، و افراد مختلف هستند و دچار اشتباه و گناه نیز می شوند، چنان که می فرماید:
"خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَيِّئًا عَسَى اللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ"
(ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻪ ﻧﺎﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺍﻧﺪ (ﻫﻢ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ) ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﺎﻳﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ).
۵. اینکه می فرماید با کفار به نرمی صحبت کنید و فحش ندهید برای این است که اگر شما بد گفتید، آنها زشت تر می گویند.
۶. اگر دستورات الهی مثل همین رفتار درست با دیگران در اجتماع رعایت نشود، با وسوسه و فتنه شیطان که به درگیری می انجامد، خداوند مدتی مهلت می دهد، اما بعد از آن عذاب دنیایی است، چنان که در آیه ۶۵ سوره انعام می فرماید:
"قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ"
(ﺑﮕﻮ: ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻓﺮﺍﺯ ﺳﺮﺗﺎﻥ(سیل) ﻳﺎ ﺍﺯ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻫﺎﻳﺘﺎﻥ(زلزله) ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ ﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﻗﻪ ﻫﺎ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﭽﺸﺎﻧﺪ. ﺑﻨﮕﺮ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ).
@DailyCommentaryofQuran
💫چرا نباید افراد را زود قضاوت کنیم؟💫
امام صادق علیه السلام فرمودند:
✍ هنگامی که فردی از سمت راستت آمد و اظهار عقيدهاى کرد و تا بسمت چپت رسيد از آن برگشت درباره او جز خوبى مگو و از او بيزارى مجو تا بشنوى از او همان سخن كه در سمت راست شنيدى و به عقيده خود برگردد زيرا دلها ميان دو انگشت خدا است و هر ساعتى آنها را بسوئى گرداند و راستى كه بنده چه بسا توفيق خير يابد.🥀
ابو سعید القماط عن حمران قال سمعت ابا جعفر یقول:
✍ «إِذَا كَانَ الرَّجُلُ عَلَى يَمِينِكَ عَلَى رَأْيٍ ثُمَّ تَحَوَّلَ إِلَى يَسَارِكَ فَلَا تَقُلْ إِلَّا خَيْراً وَ لَا تَبَرَّأْ مِنْهُ حَتَّى تَسْمَعَ مِنْهُ مَا سَمِعْتَ وَ هُوَ عَلَى يَمِينِكَ؛ فَإِنَّ الْقُلُوبَ بَيْنَ إِصْبَعَيْنِ مِنْ أَصَابِعِ اللَّهِ يَقْلِبُهَا كَيْفَ يَشَاءُ سَاعَةً كَذَا وَ سَاعَةً كَذَا وَ إِنَّ الْعَبْدَ رُبَّمَا وُفِّقَ لِلْخَيْر»ِ.🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🍃علل الشرائع،.ج۲، ص۶۰۴/ سفينة البحار، ج۶، ص۵۶۸🍃
@DailyCommentaryofQuran
💫فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص)💫
قال علی علیه السلام:
✍ بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) بِالْحَقِّ لِیُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّیْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ بِقُرْآنٍ قَدْ بَیَّنَهُ وَ أَحْکمَهُ لِیَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِیُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِیُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْکرُوهُ. فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کتَابِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَکونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ وَ کیْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ بِالْمَثُلَاتِ وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِمَاتِ.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✍ خداوند حضرت محمّد (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم )را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت ها رهایى بخشیده به پرستش خود راهنمایى کند، و آنان را از پیروى شیطان نجات داده به اطاعت خود کشاند، با قرآنى که معنى آن را آشکار کرد و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان عظمت و بزرگى خدا را بدانند که نمى دانستند، و به پروردگار، اعتراف کنند پس از انکارهاى طولانى، و او را پس از آن که نسبت به خدا آشنایى نداشتند به درستى بشناسند. پس خداى سبحان در کتاب خود بى آن که او را بنگرند خود را به بندگان شناساند، و قدرت خود را به همه نمایاند، و از قهر خود ترساند، و اینکه چگونه با کیفرها ملّتى را که باید نابود کند از میان برداشت و آنان را چگونه با داس انتقام درو کرد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه /خطبه ۱۴۷
@DailyCommentaryofQuran
46.Esraa55.mp3
5.34M
#اِسراء_جلسه_چهل_و_ششم
إسراء/۵۵
"وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَىٰ بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا"(۵۵)
ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻨﺪ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ؟ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺩ ﺯﺑﻮﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی
رئوس مطالب جلسه چهل و ششم
إسراء/۵۵
"وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَىٰ بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا"(۵۵)
(ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻨﺪ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﺒﺎﺷﺪ؟ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺍﻭﺩ ﺯﺑﻮﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ).
۱. جمله "وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" دلیل بر آیه قبل است که چگونه از شما به خودتان آگاه تر نباشد؛ در حالی که علم ازلی حق تعالی فراگیر است و از همه کسانی که در آسمانها و زمین هستند آگاهتر است، و شما بخشی از آنها هستید.
۲. جمله "وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَىٰ بَعْضٍ" مقدمه ای است برای جمله بعد که می فرماید: "وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا" یعنی حضرت داود را که از انبیاء بنی اسرائیل است بر بعضی دیگر از انبیا برتری دادیم و به او زبور دادیم.
۳. کلمه "زبور"، واژه ای عبری است بر وزن فَعول که یا به معنای مفعول است، پس "زبور" یعنی "مزبور"، و "مزبور" به معنای "مکتوب"، و یا جمع "زِبر" است به معنای کِتب.
که در کتاب زبور به مواعظ و احسن کلمات در حمد و تسبیح اشاره شده است.
۴. در مسئله تفاوت انبیاء از یکدیگر نکته قابل توجه این است که گاهی تفاضل و تفاوتی است که هم عرض هم هستند و گاهی افضلیت است که در طول هم هستند. تفاضل و تفاوت در عرض هم، یعنی هر یک از دو طرف تفاضل دارای خصوصیتی است متفاوت از دیگری، مثل اینکه نسبت به حضرت موسی فرمود: "وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا"(نساء/۱۶۴)(و ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻲ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻨﻲ).
و در مقابل برای حضرت عیسی فرمود:
"وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ"(بقره/٨٧) (وﺑﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﺁﻥ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺭﺍ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ «ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ» ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ).
اما گاهی برتری و افضلیت است که یکی مرتبه و درجه اش از بقیه بالاتر است چیزی دارد که دیگران در مقابلش معادلی ندارند؛ بلکه بر بقیه احاطه دارد چنان که وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) اگر چه از نظر جسمانی و مادی، در عالم دنیا خاتم و آخرین پیابر است؛ اما از نظر وجودی و روحی، مقدم و افضل بر همه انبیاء گذشته است، چنان که می فرماید: "کُنت نبیاً و آدمُ بین الماء و التین" (بحار الانوار ج۱۸/ص۲۷۸) یعنی من پیامبر بودم؛ در حالی که هنوز گِل آدم سرشته نشده بود.
لذا بر اساس چنین روایاتی از این دست و مبانی عرفانی می گوییم پیامبر اکرم همان فیض الهی است که قبل از همه اشیاء خلق شده و همه اشیاء به وجود سِعی آن ایجاد شده اند، پس فیض الهی و به تعبیر عرفا حقیقت محمدیه به هر پیامبری وجود داد تا رسید به آخرین دوره زمانی که در قالب وجود جسمانی خود در آخرالزمان تجلّی پیدا کرد و پیامبر خاتم شد.
@DailyCommentaryofQuran
💫مخلوق اول بودن دلیل برتری بر انبیاء دیگر است💫
قال ابو جعفر عليه السَّلام:
✍ يَا جَابِرُ إِنَّ اَللَّهَ أَوَّلَ مَا خَلَقَ خَلَقَ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ عِتْرَتَهُ الْهُدَاةَ اَلْمُهْتَدِينَ..🥀
📚 کافي ج ۸، ص ۹۴🍃
امام باقر عليه السّلام فرمود:
✍ اى جابر، به راستى كه خدا نخست چيزى كه آفريد، محمد صلّى اللّه عليه و آله را آفريد و همه آن خاندان هدايت نمونههاى روشنى بودند.🥀
قال نبينا صلّى اللّه عليه و آله:
✍ أول ما خلق اللّٰه تعالى نوري و في رواية أخرى روحي.🥀
📚 وافي، ج ۱، ص ۵۲🍃
پیامبر ما صلی الله علیه و آله فرمود:
✍ اولین چیزی که خداوند خلق کرد نور من بود و در روایت دیگر فرمود: روح من بود🥀
@DailyCommentaryofQuran
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِي اِبْتَدَعَهُ مِنْ نُورِهِ وَ اِشْتَقَّهُ مِنْ جَلاَلِ عَظَمَتِهِ.🥀
✍ رسول خدا(ص) فرمود: اولین چیزی که خداوند خلق کرد نور من بود که از نور خودش نوآوری کرد و نور مرا را از شکوه عظمت خود برگرفت.🥀
📚 بحار الأنوار ج۱۵/ ص۲۴🍃
@DailyCommentaryofQuran
47.Esraa56.mp3
5.68M
#اِسراء_جلسه_چهل_و_هفتم
إسراء/۵۶
"قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلَا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلَا تَحْوِيلًا"(۵۶)
ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﮕﻮ: ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺟﻨّﻴﺎﻥ ﻭ ﺁﺩﻣﻴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﻣﺤﻨﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺰﺩﺍﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺳﺎﺯﻧﺪ.
استاد گلمکانی
@DailyCommentaryofQuran