eitaa logo
تفسیر قرآن به قرآن
225 دنبال‌کننده
27 عکس
35 ویدیو
23 فایل
@R_golmakani ارتباط با ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ نُورِي اِبْتَدَعَهُ مِنْ نُورِهِ وَ اِشْتَقَّهُ مِنْ جَلاَلِ عَظَمَتِهِ.🥀 ✍ رسول خدا(ص) فرمود: اولین چیزی که خداوند خلق کرد نور من بود که از نور خودش نوآوری کرد و نور مرا را از شکوه عظمت خود برگرفت.🥀 📚 بحار الأنوار ج۱۵/ ص۲۴🍃 @DailyCommentaryofQuran
47.Esraa56.mp3
5.68M
إسراء/۵۶ "قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلَا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلَا تَحْوِيلًا"(۵۶) ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﮕﻮ: ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺟﻨّﻴﺎﻥ ﻭ ﺁﺩﻣﻴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﻣﺤﻨﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺰﺩﺍﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺳﺎﺯﻧﺪ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب جلسه چهل و  هفتم إسراء/۵۶ "قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلَا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلَا تَحْوِيلًا"(۵۶) (ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﮕﻮ: ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺟﻨّﻴﺎﻥ ﻭ ﺁﺩﻣﻴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﻣﺤﻨﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﺰﺩﺍﻳﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﺳﺎﺯﻧﺪ). ۱. از آیه ۵۶ تا ۶۵ در مجموع مسئله توحید و نفی شریک را به بیان دیگری توضیح می دهد، و به فرق امت آخرالزمان با امت های گذشته اشاره می کند که در امت های گذشته؛ پس از ارائه معجزات و سرکشی آنها؛ هنگامیکه شرک فراگیر می شد، عذاب الهی نازل و آن امت منقرض می گردید؛ اما در امت آخرین، نه از آن معجزات خبری هست و نه از انقراض، البته نفوذ شیطان به همان اندازه ای است که اکثر افراد انسان هلاکت را به دست خویش برای خود فراهم می سازند‌. ۲. کلمه "زَعَمْتُم" از ماده "زعم" به معنای اعتقاد است و بیشتر در اعتقاد به باطل بکار می رود. ۳. کلمه "ادْعُوا" از ماده "دعا" به معنای فرا خواندن است، مثل "ندا" با این تفاوت که "ندا" خواندنِ همراه با صوت است، اما "دعا" اعم است از خواندن با صدا و بی صدا. ۴. این آیه به نفی الوهیت خدایان مشرکان از جنّ و انس و ملک می پرازد، و از این طریق استدلال می کند که ربّ قابل پرستش، آن ربّی است که توان منفعت رسانی و دفع ضرر داشته باشد، و چون خدایان مشرکان چنین قدرت مستقلی از خود ندارند؛ پس از الوهیت ساقط می شوند، بنابراین چرا به جای خدای صاحب قدرت مطلق و مستقل، جنّ و انسان و ملک می پرستند؛ که اگر قدرتی دارند از آنِ خداوند است و قدرت مستقلی ندارند؟! ۵. نقطه شروع انحراف مشرکان از آن جاست که اگر چه به خداوندِ احدِ واحد ایمان دارند؛ اما در مسئله عبادت چون با حواسّ پنجگانه او را درک نمی کنند، واسطه هایی قرار می دهند که به آنها دسترسی دارند و عبادت را در مقابل آنها و برای آنها انجام می دهند. ۶. سوال: زیارت اهل بیت و خواستن از آنها شرک نیست؟ پاسخ: خیر، زیرا اولاً. ما در زیارت، آنها را عبادت نمی کنیم. ثانیاً. اگر از آنها چیزی می خواهیم و آنها را واسطه می کنیم، برای آبرویی است که آنها نزد خداوند دارند، چنان که در آیه ۳۵ سوره مائده می فرماید: **"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ..."** (ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻴﺪ). همچنان که نماز وسیله برای ارتباط با خداوند است، دعا و تضرع وسیله تقرب به اوست، اقرار و اعتراف به گناهان ابزار و وسیله ارتباط با اوست. ۷. در روایتی، راوی از امام صادق(ع) سوال می کند، چطور است که دعا می کنیم اما اجابت نمی شود؟ فرمود: "لاَنّکُم تَدعون مَن لا تَعرفونه" یعنی کسی را که نمی شناسید می خوانید؛ اگر بدانید که همه کارها به دست اوست و تنها اوست که پاسخ می دهد، اجابت می شود. (مستدرک الوسائل ج۵/ ص۱۹۱) ۸. دعا باید خالصانه و از ته دل باشد، دعای ناخالص و مخلوط با قدرت خود، مال خود، قوم و قبیله خود، مقام خود  و غیره اثر ندارد. @DailyCommentaryofQuran
💫شرایط استجابت دعا💫 امیر مؤمنان علی علیه السلام در سال ۳۸ هجری، در مسیر بازگشت از جنگ صفین در شهر حاضرین طی نامه ای به امام حسن علیه السلام می نویسد: ✍ هرگز از تأخیر اجابت دعا نا امید مباش، زیرا بخشش الهى به اندازه نیّت است، گاه، در اجابت دعا تأخیر مى شود تا پاداش درخواست کننده بیشتر و جزاى آرزومند کامل تر شود، گاهى درخواست مى کنى امّا پاسخ داده نمى شود، زیرا بهتر از آنچه خواستى به زودى یا در وقت مشخّص، به تو خواهد بخشید، یا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستى، دعا به اجابت نمى رسد، زیرا چه بسا خواسته هایى دارى که اگر داده شود مایه هلاکت دین تو خواهد بود، پس خواسته هاى تو به گونه اى باشد که جمال و زیبایى تو را تأمین، و رنج و سختى را از تو دور کند، پس نه مال دنیا براى تو پایدار، و نه تو براى مال دنیا باقى خواهى ماند.👌🥀 ✍ ...فَلَا یُقَنِّطَنَّکَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ فَإِنَّ الْعَطِیَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّیَّةِ. وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْکَ الْإِجَابَةُ لِیَکُونَ ذَلِکَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ. وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّیْ‏ءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِیتَ خَیْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا أَوْ صُرِفَ عَنْکَ لِمَا هُوَ خَیْرٌ لَکَ فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِیهِ هَلَاکُ دِینِکَ لَوْ أُوتِیتَهُ فَلْتَکُنْ مَسْأَلَتُکَ فِیمَا یَبْقَى لَکَ جَمَالُهُ وَ یُنْفَى عَنْکَ وَبَالُهُ فَالْمَالُ لَا یَبْقَى لَکَ وَ لَا تَبْقَى لَهُ. 👌🥀 @DailyCommentaryofQuran
48.Esraa57.mp3
7M
إسراء/۵۷ "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا"(۵۷) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ ﺟﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﻛﺪﺍﻣﻴﻦ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ﻣﻲ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺳﺖ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب جلسه چهل و هشتم إسراء/۵۷ "أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا"(۵۷) (ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ ﺟﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺁﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ ﻛﺪﺍﻣﻴﻦ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ﻣﻲ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭﺧﻮﺭِ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺳﺖ). ۱. در آیه قبل روشن شد که منظور از نفی قدرتِ معبود مشرکان، این است که آنها مستقل نیستند و تحت سلطه و تسخیر قدرت الهی قرار دارند، در این آیه توضیح می دهد که چرا آنها استقلال ندارند. ۲. کلمه "أُولَٰئِكَ" مبتداست و اشاره است به معبودهای مشرکان که عبارتند از فرشته و جنّ و انس. ۳. کلمه "الَّذِينَ" موصول است و صفت برای "أُولَٰئِكَ"، صِله "الَّذِينَ" جمله "يَدْعُونَ" است که ضمیر آن به مشرکان برمی گردد. ۴. "يَبْتَغُونَ" به معنای دنبال کردن و جستجوست، این فعل خبر است برای "أُولَٰئِكَ"، و ضمیر جمع در آن و ضمیرهای افعال بعدی همگی به "أُولَٰئِكَ" (معبودهای مشرکان) بر می گردد. ۵. عبارت "أَيُّهُمْ أَقْرَبُ" توضیح است برای جمله "يَبْتَغُونَ إِلَىٰ رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ" یعنی معبودها خود بدنبال نزدیکترین وسیله ای هستند که آنها را به حق تعالی نزدیک کند و به قرب الهی برسند. بنابر این با توجه به آیه ۱۸۶ سوره بقره که می فرماید: "وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ" (ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ، ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﻢ؛ ﺩﻋﺎﻱ ﺩﻋﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﺭﺍ ـ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ـ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ؛ ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﻣﻦ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﻋﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ، ﺍﻣﻴﺪ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍﻫﻴﺎﺏ ﺷﻮﻧﺪ) تنها باید از او خواست و منقطع از همه چیز، از صمیم دل با قلبی پر امید به استجابت از درگاه خداوند بخواهیم؛ که هم اظهار عبودیت خود را به خداوند ثابت کنیم و هم به خواسته های خود، اگر خیر و صلاحمان در آن است؛ برسیم. ۶. نکته: اجابت و پاسخ خداوند سبحان به خواسته های بندگانش قطعی و یقینی است، اما در مقام عمل، اجرای خواسته ها به شکلهای مختلف صورت می گیرد؛ زیرا علم او ازلی و ابدی است و خیر و مصلحت انسان را بهتر از خود او می داند، لذا اگر خواسته ای داشته باشد؛ چنانچه مصلحتش باشد می دهد، اگر مصلحت نباشد، جایگزینی برای آن قرار می دهد، اگر به چیزی نیاز نداشته باشد، گناهی از گناهان او را می بخشد، و اگر گناه نداشته باشد، حسنه ای به حسناتش می افزاید. ۷. در روایات اهل بیت علیهم السلام داریم که مستحب است بعد از دعا دستها را به صورت و اعضای بدن بکشیم؛ چون این دستها به دست خداوند کریم رسیده و خالی برنگشته است. پس اگر دعا خالصانه باشد استجابت قطعی است. ۸. با توجه به آیه ۵۷ سوره اسراء نباید از فرشته و جنّ و انس چیزی خواست، زیرا خود آنها نیازمند دستگیری هستند ، لذا در آیه ۲۹ سوره انبیاء می فرماید: "وَمَن يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلَٰهٌ مِّن دُونِهِ فَذَٰلِكَ نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ" (ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﭘﺮﺳﺘﺸﻢ ﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎﻥ ﺳﺰﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﻴم). @DailyCommentaryofQuran
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 ضمن عرض سلام از همه اعضای محترم خواهشمندیم در ثواب ترویج مفاهیم بلند قرآنی شریک شده و پیام تبلیغاتی (بنر) کانال تفسیر روزانه را برای حداقل ۱۰ نفر از دوستان و آشنایان علاقمند به مباحث تفسیر ارسال کنید. با تشکر🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 👇👇👇👇👇👇
کانالی درجهت رفع مهجوریت از قرآن 🌟 تفسیر روزانه، فقط ۵ تا ۷ دقیقه🌟 💥 فایل صوتی تفسیر🍂 💥 رئوس مطالب به صورت متنی🥀 💥 حدیث و نکته حکمت آمیز🌿 💥 پاسخگویی به شبهات🌾 ایتا به آدرس: https://eitaa.com/DailyCommentaryofQuran تلگرام به آدرس: https://t.me/Tafsir_razavi
49.Esraa58-59.mp3
5.77M
إسراء/۵۸-۵۹ "وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا"(۵۸) ﻭ ﻫﻴﭻ ﺷﻬﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ ﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ ﺣﺘﻤﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. "وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا"(۵۹) ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕِ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﻧﮕﺎﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﻣﺎ ﺑﻪ ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﺁﻥ ﻣﺎﺩﻩ ﺷﺘﺮ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻳﺘﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﻮﺩ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﺩﺭﻭﻍ ﺷﻤﺮﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻲ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ. استاد گلمکانی @DailyCommentaryofQuran
باسمه تعالی رئوس مطالب جلسه چهل و نهم إسراء/۵۸-۵۹ "وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا"(۵۸) (ﻭ ﻫﻴﭻ ﺷﻬﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﻴﻢ ﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﺭﻗﻢ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ ﺣﺘﻤﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ). ۱. قبلاً گذشت که عذاب سختِ دنیایی که قبل از قیامت نازل شود و قومی را نابود کند، عذاب استیصال نامیده می شود. ۲. مفهوم آیه این است که همان طور که ایجاد و حیات در دست ماست، مرگ و هلاکت هم در دست ماست، و این سنّت الهی برمی گردد به آیه ۱۶ همین سوره که فرمود: "وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا" ([بعد از آمدن پیامبران و عدم پذیرش اکثریت مردم] ﭼﻮﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﻓّﻬﺎﻥ ﺁﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺴﺘﻲ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻳﺎﺭ ﺑﻪ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ﻣﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻠّﻲ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴم) و در آیه ۱۷ بر هلاکت برخی از اقوام پس از قوم نوح اشاره شد، و گفتیم که خوبان آنها قبل از نزول عذاب همراه با پیامبرشان نجات می یابند. ۳. عبارت "مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا" اشاره به عذابی است که کمتر از هلاکت و نابودی است، عذابی مثل قحطی، گرانی و خشکسالی و شبیه اینها که گاهی موجب ترک وطن می شود. البته باعث همه این عذاب ها خود مردم هستند که ظاهر اعمالشان ظلم و ستم به خود و دیگران است، و باطن آن همین عذاب های نامبرده است. ۴. عبارت "كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا" اشاره به لوح محفوظ، قضای حتمی و حکم قطعی الهی است که در سوره یس توضیح دادیم. "وَمَا مَنَعَنَا أَن نُّرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا"(۵۹) (ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕِ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩﻱ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺑﺎﺯ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﻧﮕﺎﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﺮﺩﻳﻢ. ﻣﺎ ﺑﻪ ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﺁﻥ ﻣﺎﺩﻩ ﺷﺘﺮ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻳﺘﻲ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﻮﺩ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﺩﺭﻭﻍ ﺷﻤﺮﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺩﻥ ﻣﺮﺩم ﻧﻤﻲ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ). ۱. رابطه این آیه با آیه قبل چنین است که بگوییم: مردم امت های نزدیک به آخرالزمان، چون مثل امت های گذشته، زمینه تکذیب و انکار آیات الهی و معجزات را دارند، پس برای آنها نه معجزات خاص ارائه می کنیم و نه عذاب در قالب هلاکت، بلکه به آنها مهلت می دهیم و البته به عذاب های ساده تر مثل خشکسالی، گرانی، قحطی، بیماریهای فراگیر و درگیریهای گسترده مبتلا می شوند تا شاید به خود آیند. @DailyCommentaryofQuran
🔔بلا در لباس نعمت قال علی علیه السلام: ✍أَيُّهَا النَّاسُ، لِيَرَكُمُ اللّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ، كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ النِّقْمَةِ فَرِقِينَ! إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذلِکَ اسْتِدْرَاجاً فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً🔥 ✍ اى مردم! بايد خداوند، شما را به هنگام نعمت ترسان ببيند همانگونه كه از بلا و نقمت ترسان مى بيند؛زیرا کسی که رفاه و گشایش را زمینه گرفتار شدن خویش نداند، پس خود را از حوادث ترسناک ایمن می پندارد.🔥 📚 نهج البلاغه/حکمت ۳۵۸ @DailyCommentaryofQuran