eitaa logo
ایران قوی
188 دنبال‌کننده
81 عکس
65 ویدیو
28 فایل
ایران قوی، محفلی برای ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت جوان متعهد در شرایط سنگین ترین جنگ نرم ادمین کانال: @B_Shamizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷با سلام و عرض ادب و تبریک ایام و اعیاد بخصوص پیروزی ملت ایران در عرصه انتخابات 🔹انشاء الله در فصل جدید از انقلاب اسلامی، سعی خواهیم کرد مباحثی پیرامون وظایف نیروهای انقلابی نسبت به تسریع و انتظام بخشی به حرکت عمومی مردم در امر دولت سازی، مبتنی بر بیانات رهبری عزیز ارائه دهیم. 🔸 البته مشتاق و منتظر نظرات اصلاحی و تکمیلی دوستان هستیم.
حماسه آغازین تحول در قرن چهارده.mp3
5.13M
🎧 💠این انتخاباتی که گذشت، به معنای واقعی کلمه حماسه این مردم بود؛حماسه آفریدند... کار کارِ بزرگی بود...با یک چنین وضعی مردم اینطور می‌آیند شرکت میکنند... اینها چیست؟ اینها مشت محکمی است که مردم بر سینه آن تحریم کنندگان و مخالفین و معارضین انتخابات زدند؛مردم ایستادند. این واقعا یک حماسه است. این واقعا یک حرکت عظیم مردمی است. برنده انتخابات همه کسانی هستند که به شور و هیجان این انتخابات کمک کردند... برنده اصلی ملت ایران است. بازنده اصلی هم کسانی هستند که این مدت تلاش کردند که مردم در این انتخابات شرکت نکنند و با طرد مردم مواجه شدند؛ و امید آنها و طمع آنها نسبت به نتیجه انتخابات را مردم ناکام کردند. این حضور مردمی خیلی با ارزش است. حماسه حضور مردم رو نبایستی ندیده گرفت. 📌 📣 🔰استفاده از مطالب کانال بدون ذکر منبع آزاد است🌺 🆔 @Iran_ghavy
جدیت، پایان کار کرونا.mp3
2.5M
🎧 💠 نباید چون طول کشیده است... موجب شود که قضیه رعایت شیوه‌نامه ها عادی جلوه کند و حساسیت مردم آرام آرام کاهش پیداکند؛ نه! شیوه‌نامه ها حتما باید رعایت شوند. اگر چنانچه ما این سختی را تحمل کنیم و یک برهه‌ای این زحمات را به طور کامل به خودمان تحمیل کنیم، ریشه این بیماری کنده می‌شود... 📌 ⚠️نشر حداکثری... 🆔 @Iran_ghavy
انعکاس عظمت ملت در امام.mp3
4.57M
🎧 💠شما خیال نکنید کسانی که در سطح جهان شیفته امام بودند همه دوستان امام بودند، نه! حتی دشمنان او هم شیفته او بودند... شیفته آن شجاعت، آن قدرت، آن عظمت، بودند؛ و عظمت امام همان عظمت شما است، عظمت ملت! 💠ما باید حرفمان را بگوییم. یعنی ملت ایران باید آن حرف قاطع خودش را بگوید... و این مسئلۀ بسیار مهمی است. البته ملت حرفشان را گفته اند. ما در این زمینه هیچ چیزی کم نداریم... ملت ایران حرف خودش را به طور قاطع گفته است. لاکن در مسائل جهانی، اینطور نیست که یک نفر یک بار یک چیز را بگوید و تمام بشود، نه! باید این استمرار حفظ بشود. 📌 🆔 @Iran_ghavy
توجه به زمان.mp3
2.73M
🎧 💠یکی از علامت های بیداری یک ملت این است که لحظه ها را بشناسد... یکی از برکات این نهضت و از خصوصیات آن رهبر استثناییِ بی‌نظیر همین بود، لحظه ها را به حساب آورد. سرانگشت ذهن ما را حساس کرد... امام ما را حساس کرد؛ این ملت را حساس کرد تا بفهمیم چه چیزی در زمان میگذرد. 📌 🆔 @Iran_ghavy
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🔷عبرت سیلی 🔸«و كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُونَ». یوسف/105 🔸«ما اکثر العبر و اقلّ الاعتبار». حکمت 289 🔹سیلی خوردن مسئول نظام اسلامی بخصوص در دولتی که امید است شروع حرکت تحولی باشد، گوش همه ما را به صدا درآورد و باید هم چنین باشد؛ اما این سیلی بیش از اینکه مظلوم بودن و ظالم بودن طرفین را نشانه رود، باید نشان دهد که حرکت ما به سمت -اسلامی به گونه‌ای کُند و پرهزینه شده است که سِیل عظیم سیلیِ بی صدا و بی نشانه، بی تسلّی مانده و مردان باغیرتی را میطلبد که کمر به انتقام عاقلانه و منضبط ببندند؛با به صدا درآمدن سیلی‌های بی‌صدا، این بیان رهبری و مانند آن باید در گوشمان یا بهتر بگویم درِگوشمان به صدا درآید: «چرا ما نیاز داریم به اینکه به وجود بیاید؟ لزوم این حرکت به خاطر این است که در کنار پیشرفتهای کشور و موفّقیّتهای کشور که زیاد است ما در جاهایی عقب‌ماندگی داریم و مشکلات مزمن‌شده داریم که این مشکلات بایستی حل بشود. در حوزه‌ی اقتصاد، ‌در حوزه‌ی عدالت، به طور جدّی مشکل داریم؛ در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی داریم که بعضی از اینها حقیقتاً به صورت بیماری مزمن هم درآمده و نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد» .21/02/1400 🔹بنابراین اگر درِگوش مسئول نظام اسلامی از سیلی سرخ شده، وجود ما نیز باید از درد های مزمن کشور که سیلی خوردن مسئول یکی از عوارض آنهاست، کبود باشد تا با جان و دل به دنبال حل ریشه‌ای آنها برآییم. نه اینکه با له کردن ضارب و حمایت از مضروب -که هر کدام در جای خود و البته به اندازه درست است- از درد اصلی و درمان واقعی غفلت کنیم و قصه‌ سیلی ها همین‌گونه تکرار شوند تا اینکه روزی خودمان درد آن را به طور واقعی لمس کنیم و خدای نکرده همین راهی را که ضارب انتخاب کرده انتخاب کنیم و مایه عبرت دیگران شویم. 🔹باید گفت که آقای مسئول نظام اسلامی، این دست هرچند به جهت انتساب به صاحب دست، متهم به ارتکاب جرمی است که اندازه و مجازات آن باید در قوه قضائیه مشخص شود و نه در فضای مجازی؛اما از آن جهت که یک تقدیر الهی است میخواهد به همگان نشان دهد که میخواهید دولتی را سروسامان ببخشید که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. اگر نخواهیم این دست و صدای اصلی آن را که خبر از مشکلات مزمن میدهد بشنویم همین دست شاید روزی خود و دیگران را به آتش بکشد و کار از کار بگذرد چنانکه کشید و چنانکه گذشت. 🔹خلاصه زمان، زمان پی بردن از زخم‌های باز شده به ریشه‌های اصلی زخم و روی برنافتن از نشانه های راه تحولی است که رهبری به بیانها و صداهای مختلف آنها را ترسیم نموده است تا شاهد این قبیل غصه ها نباشیم. 🆔 @Iran_ghavy
📌عیار انقلابی گری؛ مردم یا مسئول؟ 🔹پرسس اصلی این است که آیا پذیرش و عدم پذیرش رفتار مسئول انقلابی، عیار انقلابی گری مردم است یا فهم مردم از یک رفتار و انطباق آن با شاخصهای انقلابی گری و عدم آن ، معیار انقلابی بودن مسئولین؟ این پرسش به بهانه اعتراض افکار عمومی به انتصاب داماد آقای زاکانی توسط ایشان طرح شده است؛ چرا که در تعارض بین انقلابی بودن یک مسئول و در نتیجه فرض صحت رفتارهای او و اعتراض افکاری عمومی به یک رفتار مسئول انقلابی، برخی دچار تردید میشوند. 📌برخی راه برون رفت از این تعارض را در محدود کردن این اعتراض به افراد خاص و نفی آن از مردم و تحریک شدن آن عده خاص از سوی ضد انقلاب و در نتیجه انقلابی نما بودن آنها دانسته و در نتیجه این اعتراض را غیر وارد و عیار انقلابی گری را شخص مسئول انقلابی میدانند. روشن است که این گروه صورت مسئله را پاک کرده اند و فارغ از اینکه در این مسئله خاص اعتراض افکار عمومی شکل گرفته یا نه به مواردی که این افکار عمومی شکل میگیرد پاسخ نداده اند به طوری که حتی از برخی از بیانات میتوان استظهار کرد که حتی اگر عموم افراد هم چنین فکر کنند باز تحت تأثیر جریان ضد انقلاب و انقلابی نماهاست و افکار عمومی هیچ وقت مستقل نیستند تا معیار حق و باطل باشد. و در اینکه افکار عمومی معیار حق و باطل نیست به آیات و روایات نیز استناد میکنند. 📌برخی دیگر نیز اولا با واقعی دانستن اعتراض در سطح افکار عمومی و ثانیا وارد بودن این اعتراض سعی کرده اند، انقلابی بودن مسئول را نفی کرده و به نوعی به مردم بگویند که مسئولینی که فکر میکردید انقلابی هستند تو زرد درآمده اند. این گروه نیز با انقلابی ندانستن مسئول صورت مسئله را پاک کرده بلکه در ادعای خود نسبت به شکل گیری اعتراض افکار عمومی هم چنان صادق نیستند بلکه خود سعی دارد این مسئله را دامن زده و آن را بزرگنمایی کند. لذا این گروه به دنبال دعواهای سیاسی و انتقام گیری هستند نه اینکه در نظر آنها اعتراض افکار عمومی اهمیت داشته باشد که اگر اینگونه بود پیش از این همین مردم بر مسائل بسیار مهم تر از این اعتراض کردند و از طرف آنها پاسخی داده نشد. 📌گروه سومی در عین پذیرش اعتراض افکار عمومی و از سوی دیگر پذیرش بلکه اصرار بر انقلابی بودن مسئول، سعی کرده اند بگویند که هنوز مردم ما به رشدی نرسیده اند که بتوانند بین ارزیابی رفتار مسئول با سابقه انقلابی و مسئول غیرانقلابی تفکیک قائل شوند. و باید تلاش کنیم که مردم را به مضرات این مسیر آگاه سازیم. چنانکه مشاهده میشود این گروه پاسخ سوال عیار انقلای گری را با تفکیک مسئولین به دارای سابقه انقلابی و بدون سابقه و لزوم اعتماد به دسته اول و اعتراض به دسته دوم داده اند. آنچه ما را به طرح پرسش « عیار انقلابیگری، مردم یا مسئول؟» واداشت بیشتر این نگاه سوم بود که برای تحلیل آن و ارائه پاسخ پیشنهادی بهتر است به پرسشهای زیر توجه کنیم: 🔹اولا: آیا نظارت مردمی بر عملکرد مسئولین تنها نسبت به مسئولین بی سابقه است ؟ یا هر مقدار که سابقه و به تبع آن قدرت نفوذ شخص مسئول بیشتر میشود باید نظارتها هم دقیق تر باشد؟و مگر نه آن است که آنها که بالا نشین هستند اگر بیافتند سخت‌تر میشکنند و باید بیشتر مراقبت کرد. 🔹ثانیا: آیا صرف وجود تحریک دشمن، دلیل نظارت نکردن و بدتر از آن دلیل نبود اشکال و بدتر نبود احتمال اشکال و بلکه بالعکس دلیل درستی فعل مسئول انقلابی است؟ همیشه باید به خود بگوییم که حبّ الشی یعمی و یصمّ. و نشستن مگس را دلیل وجود زخم بدانیم. 🔹ثالثا: اگر بپذیریم که الف. انقلابی بودن چنانکه رهبری فرموده اند، امر تشکیکی است (14/3/95) و در نتیجه هر مسئول انقلابی درمسیر انقلابی شدن بوده و باید با مجاهده خود و نظارت مردم به نصاب دولتمرد اسلامی نزدیک و نزدیکتر شود(12/9/79) و ب. تشکیل دولت مطلوب اسلامی یعنی تلاش برای ارتقاء رتبه انقلابی مسئولین انقلابی؛ آیا نبایدبپذیریم که هنوز برخی روش و منشهای انقلابی مورد انتظار در دولت اسلامی (مثلا درجه 80 انقلابیگری) در برخی مسئولین وجود ندارد و به تناسب آن رفتارهایی که امکان نقد آنها و مطالبه و نظارت و بلکه به معنایی دقیق مبارزه برای برآورد آنها جهت تشکیل دولت اسلامی وظیفه ای است که بیش از همه بر دوش مردم انقلابی است. https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔸بنابراین انقلابی گری مردم اقتضاء میکند که همواره نظارت و مراقبت کنند تا مسئول انقلابی نه اینکه در دام قدرت پسرفت نداشته باشد بلکه فرصت مسئولیت درجه انقلابی او را ارتقا دهد و اگر دیروز این نوع اقدامات زیر ذره‌بین انقلابیون نبود نه به این دلیل که با آمدن انقلابیون و به تحریک ضد انقلاب و کج فهمی انقلابی نماها، از پیشرفت انقلاب جلوگیری میکنند همان‌ها دیروز هم قدرت حذف هواپرستان را نداشتند؛ بلکه مردم که خود معیار انقلابی بودن و نبودن هستند در هر زمان با فهم دقیق نصاب انقلابی گری مسئولین، سعی میکنند انتظار خودشان از انقلابی گری مسئولین را جوری تنظیم کنند که مسیر رشد تدریجی و از سوی دیگر فرصت امتحان و حذف اختیاری آنها مهیا شود. البته روشن است که این وظیفه با وظیفه عدم تخریب نیروی انقلابی و عدم خدشه در تصمیمات حکومتی آنهاقابل جمع است. https://eitaa.com/Iran_ghavy
🔷مسئولان انقلاب در سرتاسر کشور 📣امام خامنه ای مدظله العالی دیدار با ائمه‌‌ی جمعه‌‌ی سراسر کشور 07/03/1369 🔸«در این نظام، مجموعه و صحنه‌ی عظیمی پُر از مردم را تصور کنید. اگر در وسط این تشکیلات، مرکز هدایت عمومی – یعنی دستگاه رهبری - را فرض کنیم، آن پایگاه‌ها و مراکز نزدیک به ذهن و گوش و جسم مردم در سرتاسر کشور، نمازهای جمعه است؛ یعنی نمازهای جمعه در هرجایی از نقاط کشور، بَهر و بخشی از کار دستگاه رهبری این کشور را انجام می‌دهند، مردم را توجیه می‌کنند، به استقامت در راه وادار می‌نمایند، از اشتباهات دور نگه می‌دارند، ذهن مردم را با معارفِ لازم آشنا می‌کنند، دشمنان را نسبت به نفوذ در اذهان مردم مأیوس می‌کنند، از این‌که دشمن بتواند روی مردم اثر سوء بگذارد، مانع می‌شوند و مردم را به حرکت و تلاش در مجموعه‌ی کلی نظام وادار می‌کنند. وقتی نظام مردمی است، همه‌ی مردم باید حرکت کنند تا نظام راه بیفتد؛ والّا اگر عده‌ای از مردم حرکت نکردند، حرکت نظام، کُند خواهد شد. چه کسانی در همه‌ی کشور، مردم را به حرکت دائمی وامی‌دارند؟ ائمه‌ی جمعه. مسئولان انقلاب در سرتاسر کشور، ائمه‌ی جمعه‌اند. پایگاه‌های هدایت و رهبری مردم در سرتاسر کشور، ائمه‌ی جمعه‌اند. سنگرهای دفاع معنوی در مقابل دشمنان در سطح جامعه، ائمه‌ی جمعه‌اند. این، اهمیت ائمه‌ی جمعه است. اگر امامت جمعه و این دستگاه و نمازهای جمعه، از انقلاب گرفته بشود، یقیناً لطمه‌ای سخت به انقلاب خواهد خورد». 🔹 روشن است که اولا این فرمایش رهبری جایگاه مطلوب ائمه جمعه در دولت اسلامی را به تصویر می‌کشد و ما هنوز منتظر دولت اسلامی هستیم و ارزیابی عملکرد ائمه جمعه با توجه به سهمی که از دولت اسلامی دارند باید صورت پذیرد در عین اینکه باید با مطالبه گری صبورانه و عاقلانه به سمت جلو حرکت کرد. 🔹 ثانیا این فرمایش نشان دهنده یک جایگاه جامع از ائمه جمعه است تا جائی که ائمه جمعه نازل منزله دستگاه رهبری و به عبارت مسئول انقلاب اسلامی بشمار میروند. 🔹 ثالثا هدف محوری در تلاشهای ائمه جمعه به حرکت درآوردن دائمی همه مردم است یعنی تداوم بخشیدن به حرکت عمومی https://eitaa.com/Iran_ghavy
📌جایگاه افکار عمومی در سنجش رفتار دولتمرد اسلامی؟ 🔹بازنگری در یادداشت «عیار انقلابی‌گری؛ مردم یا مسئول؟» که به بهانه اعتراض صورت گرفته نسبت به انتصاب داماد آقای زاکانی در شهرداری تهران مطرح شد؛ 🔸گفته شد که باید در عیار رفتار دولتمرد اسلامی تأمل بیشتری کرد بخصوص در مواردی که اولا به معنای واقعی اعتراض افکار عمومی در حد معتنابه شکل بگیرد و این شکل گیری در اثر تهییج جریانهای ضد انقلاب و انقلابی نما نباشد و ثانیا دولتمرد موردِ اعتراض، از سابقه خوب انقلابی گری برخوردار باشد و ثالثا رفتار مورد اعتراض، رفتار خلاف قانون نباشد و قابلیت توجیه با هر دو عیار انقلابی و غیرانقلابی را داشته باشد؛ 🔸فارغ از کسانی که اساسا یا: الف. افکار عمومی را بازیچه‌ای بیش نمیدانند و ب. انقلابی بودن را ارزش تلقی نمیکنند که برایش عیاری انتخاب شود و ج. خود را عیار انقلابی گری میدانند و در نتیجه پاسخی جز غرض ورزی سیاسی در قالب پاک کردن صورت مسئله ندارند؛ به نظر میرسد غالب کسانی که نظام مردم سالاری دینی را قبول دارند، یکی از دو راه زیر را پیشنهاد داده‌اند: 🖌تلاش دولتمرد برای تبیین وجوه انقلابی رفتار خود و در مقابل لزوم اعتماد افکار عمومی براساس تنفیذ اختیارات قانونی به دولتمرد. بخصوص با وجود دستگاه‌های نظارتی که توسط مردم انتخاب شده و موظف به شناسائی و مقابله با رفتارهای غیرقانونی هستند. 🖌تلاش مردم برای تبیین وجوه غیرانقلابی رفتار دولتمرد و در مقابل لزوم پذیرش دولتمرد براساس وجود حق نظارت عمومی علیرغم تفویض اختیارات قانونی و نهادهای نظارتی. 🔹روشن است که در هر دو راه به نوعی با قائل شدن حق نظارت و انتخاب در عرض یکدیگر در چگونگی تعامل آن دو اختلاف شده است؛ راه نخست با اولویت دادن به حق اختیار دولتمرد، حق نظارت محدود شده و در راه دوم با غلبه حق نظارت حق اختیار محدود شده است. 🔸 اما به نظر میرسد در نگاه رهبری عرصه‌های مردم سالاری و روابط آنها به گونه‌ای ترسیم شده است که به چنین تعارضی ختم نمی‌شود؛ 📣 امام خامنه‌ای مدظله العالی(14 خرداد 1380) «وقتی امام بر روی عنصر «مردم» تکیه میکرد، لفّاظی نمیکرد؛ به معنای حقیقی کلمه به اصالت عنصر «مردم» در نظام اسلامی معتقد بود و مردم را در چند عرصه مورد توجّه دقیق و حقیقی خود قرار داد. عرصه اوّل، عرصه تکیه نظام به آراء مردم است...عرصه دوم، عرصه تکلیف مسؤولان در قبال مردم است... عرصه سوم - که باز بر محور مردم حرکت میکند - عبارت است از بهره‌برداری از فکر و عمل مردم در راه اعتلای کشور؛ یعنی استعدادها را شکوفا کردن و معطل نگذاشتن... عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم». 🔹چنانکه ملاحظه میشود مردم در چها عرصه مورد توجه دقیق و حقیقی قرار گرفته اند؛ در عرصه نخست به رأی مردم توجه شده و در عرصه دوم به نیازهای مردم و در عرصه سوم به استعدادهای مردم در رفع نیازهای خودشان و در عرصه چهارم به فهم مردم که پایه هر سه توجه فوق است. 🔸احترام به انتخاب مردم، لازمه توجه نخست؛ پاسخگوئی مسئولین نسبت به عملکرد خود ،لازمه توجه دوم؛ تأمین راهکارهای قانونی مشارکت مردم در پیشبرد اهداف از یک سو و لزوم کمک کردن مردم به مسئولین از سوی دیگر، لازمه توجه سوم و بالاخره باز کردن گره‌های ذهنی مردم و تبیین فرآیند امور و شناساندن فرصتها و تهدیدها و ... لازمه توجه چهارم است. 🔸بنابراین حقی به نام نظارت در عرض حق انتخاب وجود ندارد و نظارت‌های قانونی هرچند قابل تکمیل و توسعه هستند اما در طول حق انتخاب بوده و با اعتراض و مانند آن قابل استیفاء نیستند. لذا از این جهت رفتار دولتمرد را نمیتوان با عیار افکار عمومی سنجید. 🔹اما افکار عمومی از سه جهت‌ دیگر باید در تصمیمات دولتمردان مؤثر باشد: 🖌لزوم پاسخگویی مسئولین نسبت به رفتارهایی که قانون نسبت به آن ساکت است و شائبه انحراف در آن وجود دارد. هرچند در صورت عدم اقناع افکار عمومی و قانونی بودن رفتار، مسئول ملزم به تغییر رفتار نیست. 🖌 جلب مشارکت عمومی و خصوصی مردم بدون همراهی افکار عمومی ممکن نیست و وجود اعتراض در افکار عمومی مانعی در تحقق این مشارکت است. لذا افکار عمومی معیار خوبی برای تشخیص امکان همراهی و مشارکت است. 🖌و بالاخره آگاهی دائمی حق مردم و پایه مردم سالاری دینی است و تا جائی که امکان دارد باید به پرسشهای افکار عمومی نسبت به یک تصمیم،روشنگری شود تا در قالب اعتراض ظاهر نشود. بخصوص اگر بپذیریم که انقلابیگری امر تشکیکی است (14/3/95) و در نتیجه هر مسئول انقلابی درمسیر انقلابی شدن بوده و باید با مجاهده خود و نظارت مردم به نصاب دولتمرد اسلامی نزدیک و نزدیکتر شود(12/9/79). 🔸با بیان فوق جایگاه «گفتمان سازی» در نظام اسلامی و مکتب امامین انقلاب نیز روشن میشود که در مجال دیگری میتوان به توضیحش پرداخت. https://eitaa.com/Iran_ghavy
بسم الله الرحمن الرحیم «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ». حدید/25 🔷تحلیل جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت 🔸کرونا ویروسی بود که کمک کرد برخی از مشکلات و مرضهای اعتقادی ما نیز از خود علائمی نشان دهد تا به فکر علاجشان باشیم؛ یکی از این مسائل، شانه خالی کردن از فرمان واکسیناسیون عمومی به بهانه مخاطب نبودن نسبت به آن است که به نظر میرسد به فهم جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت ارتباط دارد. با این توضیح که: ♦️در تصویری که رهبری در سال 53 از نظام امت و امامت ارائه کرده و همواره برآن تأکید داشته و دارند، نظام امت و امامت یعنی افرادی که به هدف پیاده سازی اوامر الهی به دنبال پیوستگی حداکثری بین خود و گسستگی حداکثری با صف دشمن بوده و بهترین راهکار چنین پیوستگی و گسستگی را در شناخت و ایجاد ارتباط فکری و عملی دائمی با محوری به نام امامت به عنوان بهترین فرد از میان خود میدانند که بتواند از همه نیروی امت در تحقق اهداف بهره بگیرد. 🔹براساس چنین تصوری از نظام امت و امامت که باید تفصیلش را از کتاب طرح کلی و در دیگر بیانات رهبری جست، همه امت در پیگیری اهداف نظام موظف هستند هرچند افرادی که از حیث ایمانی و عملی به امام نزدیکتر هستند، مسئولیت بیشتری دارند. اما آنچه مهم است در فهم مسئولیت اصلی این افراد است و آن اینکه عمده وظیفه آنها ایجاد زمینه ایمانی و عملی مشارکت حداکثری امت در تحقق اهداف است. 🔸با این نگاه -که به اجمال بیان شد- میتوان جایگاه خطابات رهبری در نظام امت و امامت را شناخت به اینکه: 🖌اولا: همه خطابات امام در نظام امت و امامت، براساس وظیفه شرعی و قانونی، اصل یا توضیح سیاستهای کلان نظام است. 🖌ثانیا: گاه تشریح این سیاستها در بسترهای قانونی اتفاق میافتد و گاه در سخنرانی های عمومی و گاه در یک پیام و ... بخصوص در شرایط بحرانی مانند جنگ یا بیماری چون کرونا یا فتنه، سیاستهای رهبری در قالبهای متناسب با شرایط خود تبیین و اعلام میشود. 🖌ثالثا: همه آحاد ملت مخاطب خطابات رهبری و براساس وظیفه ارتباط علمی و عملی با مرکز ولایت و براساس مراتبی که در ولایت مداری دارند وظیفه پیگیری تحقق آنها را دارند. 🖌رابعا: مسئولین نظام اسلامی یعنی افرادی که طبق ضوابط و ظواهر قانونی از صلاحیت تقوا و تخصص بیشتری در همان حوزه نسبت به دیگر آحاد دارند و طبق خواست امت و براساس قوانینی که به تصویب نمایندگان امت رسیده و متصدی پیگیری انجام امور نظام هستند، باید مطاع باشند. 🖌خامسا: وظیفه اصلی مسئولین در به انجام رساندن سیاستهای رهبری، استفاده حداکثری از ظرفیت فکری و عملی امت است و لذا رهبری نیز در جایگاه یک مسئول ، عملی شدن یک سیاست را از مردم مطالبه میکند. 🖌سادسا: با همدلی و همکاری مسئولین و مردم است که امکان تحقق سیاستهای رهبری وجود دارد . 🔴خلاصه اینکه درنظام امت و امامت، امت بدون امام و سلسله مسئولین به عنوان بازوی فکری و اجرایی امام که از راههای قانونی و مورد تأیید امت انتخاب شده اند، کارائی ندارد چنانکه امام و مسئولین نیز بدون امت معنا و کارکرد ندارند و اینها در قالب یک نظام به هم پیوسته و البته گسسته از دشمن یارای انجام امور هستند. https://eitaa.com/Iran_ghavy
بسم الله الرحمن الرحیم. 📌 درآمدی بر روش استنباط مکتب انقلاب اسلامی ✅استنباط «مکتب انقلاب اسلامی» از اندیشه رهبری معظم انقلاب اسلامی، بیشتر و پیشتر از آنکه متکّی به یک روش پژوهشی مستقل باشد، بر سه پایه اساسی شناختی، گرایشی و رفتاری استوار است؛ 🔰پایه های شناختی کشف نگاه مکتبی، سه گام مترتب بر هم است؛ 🔹گام نخست، شناخت ضرورت فهم کارساز و مکتبی از دین است که به دنبال تأمین امتداد اجتماعی- سیاسی دین در پرتو نگاه جامع، نظاممند و کاربردی است تا در برابر مکاتب مادّی و تمدن فاسد غربی، الگوی عملی تأمین نیازهای مادّی و معنوی بشریت با تمدن نوین اسلامی طراحی شود و هندسة کلان زندگی بشری به دست رهبر الهی ترسیم و به دست مردم مستضعف فهم و پیاده¬سازی شود. 🔸گام دوم، آشنایی با روش رهبری در کارسازی فهم دینی و استنباط مکتب انقلاب اسلامی از منابع معتبر دینی است؛ در این روش، رجوع به آیات رسا و روشن به جای تمسک به آیات متشابه؛ جستجوی مهمترین، زنده ترین سازنده ترین پایه های فکری اسلامی از آیات قرآن به جای طرح موضوعات غیر ضرور و بلکه دشمن پسند؛ رجوع به قرآن به عنوان اصلیترین سند دینی و رجوع به روایات به عنوان مفسر قرآن به جای نشاندن روایات در جایگاه اصلی فهم دینی، مبنای استنباط قرار می¬گیرد. همچنین ضمن بهره مندی از روش صحیح اجتهاد و استنباط از متن، به سه عنصر محوری تحول معنوی، غیرت علمی و شجاعت عملی تأکید میشود. 🔹گام سوم، توجه به شاخص نگاه مکتبی است. در نگاه مکتبی، رهبر الهی با شناخت و پیروی از شاخص ارزیابی فهم مکتبی، حجیّت نگاه مکتبی ارائه شده را ضمانت میکند؛ چرا که ممکن است که از منابع اسلامی، افراد گوناگونی تلقّی های مختلفی داشته باشند. اینجاست که مکتب امام راحل، شاخص تدوین، تفصیل و تکمیل مکتب امام حاضر انقلاب است. چنانکه مکتب امام حاضر، شاخص ارزیابی شناختهای دینی و مکتبی دیگران است. 🔰 پایه گرایشی و رفتاری: نتیجه چنین توجه شاخصی به مکتب امام، شعله ور شدن گرایش و اعتقاد عمیق قلبی پیروان راه خدا نسبت به مکتب و معارف و احکام امام انقلاب است؛ ایمانی که پیروی بی مزد و منّت و البته خالصانه و مجاهدانه را به دنبال دارد. گره خوردن ایمان و عمل مکتبی، توأمان به افزایش صفا و خلوص عمل انقلابی، و ارتقاء سطح شناخت مکتبی پیروان مکتب می انجامد. اینجاست که برای گروه خاصی از انقلابیون مبارز و حاضر در صحنه، شناختی مکتبی و به هم پیوسته سه ضلعی از اسلام ناب، بیانات امامین انقلاب و شرایط حاکم بر جبهة حقّ و باطل حاصل میشود که هر کدام طبق ظرفیت و سطح آگاهی و ایمان خود، قدرت شناخت و تحلیل درست احکام و فرامین رهبری را پیدا و اجرایی میکنند تا جایی که برخی از این اشخاص دارای مکتب و مدرسه‌ای میشوند که عمل و گفتار آنهابرای فهم مکتب امامین انقلاب مدخل کلانی بشمار میرود. ✅نکته اساسی و بسیار دقیق این است که شناخت مکتبی فوق، شناختی بسیط است که نیازمند تدوین و ارائه در قامت مکتب نظاممند، جامع و کارآمد است تا علاوه بر ایجاد امکان آموزش همچنین امکان ارزیابی، یارای مقابله با مکاتب معارض غربی و از همه مهمتر زمینه ایجاد جبهه عملیاتی مشترک برای نیروهای انقلابی و جلوگیری از هدررفت نیروها را فراهم آورد. بعلاوه اینکه راه پژوهشهای مورد مطالبه مکتب را نیز هموار سازد؛ چرا که مکتب انقلاب اسلامی مطالبات پژوهشی گسترده ای دارد که باید مبتنی بر فهم درست از مکتب و روش فهم کارساز از دین، نیازهای نظام اسلامی را برطرف سازند. ✅آری تنها کسانی میتوانند اقدام به تدوین مکتب انقلاب اسلامی بکنند که پایه های شناختی، گرایشی و رفتاری را در وجود خود و مجموعه های عملیاتی خود ایجاد کرده باشند اما این همه کافی نیست بلکه باید با انس و تدبّر در همه بیانات رهبری و اِعمال شیوه درستِ استنباط و اجتهاد و بهره مندی از راهنمایی استادهای صالح، مکتب امام انقلاب را تدوین و در معرض قضاوت انقلابیون و رهبری قرار دهند تا در سایه وجود گفتمان مکتبی، اندیشة راقی رهبری روز به روز روشنتر شود. و به همین منظور (امکان ایجاد فضای گفتمانی) لازم است اولا نظام کلان و نظامهای خُرد مکتب، مورد تصریح رهبری باشد. ثانیا به غیر از بیانات در دسترس همگان، به دیگر اسناد و بیانات خصوصی تکیه نشود و ثالثا تا حدّ امکان از تقطیع، عناوین غیر ضرور و بیان مطالبی غیر از بیانات رهبری پرهیز شود. https://eitaa.com/Iran_ghavy