eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا اقدام به ذبح اسماعيل به دست پدر در عيد قربان، عملي ضد اخلاقي بود؟ ✍️ابوالفضل ساجدي پاسخ: خير. تلقي تقابل دين و اخلاق كه برخي نویسندگان داخلی به تبع كيركگور (انديشمند مسيحي) با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند، صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده و فقط به اين يك مورد اختصاص يافته است و بلكه تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه به اين هدف ما را برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. 🔹در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
32.37 from (98-99) MATN GHORAN VA MAREF ISLAMI 112-14_-1.pdf
337.4K
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه برکلی آمریکا بودم؛ حدود ۵۰ سال پیش. در آن سال‌ها در کلاس‌های فیزیک اصلاً نمی‌شد از فلسفه صحبت کرد... 🔸الان وضعیت در غرب خیلی تغییر کرده است، اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که برخی جریانات که در غرب اتفاق افتاده‌اند، مطلقاً یا به کشور ما منتقل نشده‌اند و یا ناقص منتقل شده‌اند. یک کیهان‌شناس درجه اول مثل جورج الیس می‌گوید، کیهان‌شناسان نمی‌دانند که دارند مفروضات متافیزیکی را در نظریاتشان وارد می‌کنند... 🔹هاوکینگ از اول ملحد نبود. همسر اول در این زمینه کتابی نوشته است. خانمش می‌گوید، من تمام فداکاری‌ها را کردم، اما او فقط با تکبر برخورد می‌کرد. سؤال من این است که چرا دو تا فیزیک‌دان دیگر که با او بودند، ملحد نشدند؟ شما الان بهترین و قوی‌ترین استدلال‌ها را در جهت خداباوری‌ از الیس می‌بینید که با هاوکینگ کتاب «Scale Structure of Space- Time The Large» را نوشت و همه قبولش دارند... 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
41.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل‌ صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت » 💠 قسمت دوم 💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است. 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل‌ صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت » 💠 قسمت سوم 💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است. 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی 🔻 آغاز ثبت نام دومین دوره مجازی 🇮🇷 ١۴٠٠🇮🇷 🔸 ویژه برادران وخواهران غیرحوزوی (١٨تا۴۵سال) و... 🔰ثبت نام: تا ٢٠ مردادماه 💠 لینک ثبت نام: hamzevasl.ir —————💠🍃🌺🍃💠————— 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📘 نام کتاب: فلسفه اخلاق 👤 مولف: حجت‌الاسلام دکتر محمد سربخشی 💠ناشر: انتشارات تراث کتاب فلسفه اخلاق نوشته دکتر محمد سربخشی منتشر شد. این کتاب محصول چندین سال تدریس، تحقیق و مطالعه فلسفی ایشان در حوزه فلسفه اخلاق است که در ۵۳۸ صفحه و به همت انتشارات تراث چاپ شده است. در این کتاب سعی شده اغلب دیدگاه های موجود در باب ارزشهای اخلاقی بررسی و نقاط قوت و ضعف آنها آشکار شود و در انتها دیدگاهی معقول و منطقی در این باب اتخاذ گردد. به زعم نویسنده در این نوشتار نکات نوی متعددی در باب فلسفه اخلاق ارائه شده و سعی گردیده از مسائل حل شده نیز تقریرهای دقیق و شفاف تری ارائه شود. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴 مدرسه تابستانی فلسفه ذهن 🕰دوشنبه ۸ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: کلیات حالات ذهنی و رویکردهای فلسفی دکتر همتی‌مقدم/دانشگاه علوم و تحقیقات -ساعت ۱۶-۱۴: دوگانه‌انگاری جوهری و رفتارگرایی دکتر سادات‌منصوری/پژوهشکده علوم شناختی -ساعت ۱۸-۱۶: نظریات این‌همانی دکتر لهراسبی/پژوهشکده علوم شناختی 🕰 سه‌شنبه ۹ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: نظریات کارکردگرایی دکتر غیاثوند/دانشگاه خوارزمی -ساعت ۱۶-۱۴: نظریات محاسباتی و بدن‌مندی دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی -ساعت ۱۸-۱۶: فلسفه اسلامی و مسئله ذهن-بدن دکتر ذاکری/دانشگاه تهران 🕰چهارشنبه ۱۰ شهریور -ساعت ۱۳-۱۱: علیت ذهنی دکتر همازاده/پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی -ساعت ۱۶-۱۴: حیث التفاتی؛ برون‌گرایی و درون‌گرایی دکتر محمود مروارید/IPM -ساعت ۱۸-۱۶: مسئله دشوار آگاهی و استدلال تصورپذیری دکتر محمود مروارید/IPM 🕰پنجشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۱۳-۱۱: استدلال معرفت دکتر ذاکری/دانشگاه تهران -ساعت ۱۶-۱۴: دیدگاه‌های بازنمودگرایانه در باب آگاهی دکتر قهار/پژوهشکده علوم شناختی -ساعت ۱۸-۱۶: اراده آزاد دکتر مهاجری/IPM هزینه ثبت‌نام: ۸۰ هزار تومن @PhilMind کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴دومین نشست تابستانی انجمن‌علمی فلسفۀ دین ایران ✔️گفت‌وگویی با عنوان «از الاهیات کلاسیک تا الاهیات گشوده» 🕰زمان: یک‌شنبه، ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ تا ۲۰ 👤گفت‌وگوکنندگان ابراهیم آزادگان (دانشگاه صنعتی شریف) رسول رسولی‌پور (دانشگاه خوارزمی) علی‌رضا منصوری (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 📌 برای ورود به این نشست مجازی اینجا کلیک کنید. philor.org کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 📘 نام کتاب: اسلام جهانی 👤 مولف: حجت‌الاسلام دکتر مرتضی صانعی 💠ناشر: انتشارات موسسه امام خمینی کتاب اسلام جهانی از چاپ خارج شد. این کتاب برای جامعه علمی حوزه و دانشگاه بویژه مبلغین داخل و خارج از کشور و همچنین رایزنی های فرهنگی خارج از کشور تالیف شده است. نویسنده تلاش کرده است تا بر اساس مطالعات ادیانی بویژه میسیولوژی مسیحی چگونگی معرفی اسلام به جهان را در این کتاب نشان دهد. شیوه ها،ابزارها، موانع و راهکارهای تبلیغ اسلام از اهم مباحث این کتاب است. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تکامل و جهان‌بینیسوال: به نظر منطقی می‌نماید که قبل از ورود به بحث اصلی، سؤالی را که مقدمه این بحث است، مطرح کرده، و پاسخ دهیم تا در طی بحث اصلی، ذهن خواننده درگیر یافتن پاسخ به آن نباشد. برای کسانی که آشنایی کافی با نظریه تکامل دارند، طرح این سؤال، خیلی به‌صورت جدی جایی ندارد ولی به‌صورت کلی ذهن کسانی که با نظریه تکامل آشنا می‌شوند با این مسئله درگیر می‌شود که چرا نظریه تکامل بااینکه، نظریه‌ای در باب زیست‌شناسی است، برای دیگر شاخه‌های علوم، مثل فلسفه و علوم انسانی و یا حتی ادیان الهی، به چالشی جدی تبدیل‌شده است و همگی به‌نوعی درصدد اعلام موضع در مقابل این نگاه زیست‌شناختی به انسان و موجودات زنده هستند؟ ✅ پاسخ: 🔷اگرچه نظریه تکامل در نگاه ساده اندیشانه، نگاهی کاملاً زیست‌شناختی است، ولی با اندکی دقت، خصوصاً در بحث تکامل انسان، چیزی فراتر از یک نظریه صرفاً زیست‌شناختی به‌صورت واضح و روشن قابل‌رؤیت است. به‌بیان‌دیگر، هر تئوری‌ای که در مورد منشأ به وجود آمدن موجودات زنده و انسان و حیات و عالم هستی، سخنی بگوید، نمی‌تواند آثار هستی شناختی، انسان‌شناختی و دین شناختی نداشته باشد. 🔶اتفاقاً نظریه تکامل به‌نوعی در همه این موارد ورود پیداکرده و اساساً از بودن در سطح یک تئوری علمی زیست‌شناختی، پای خود را فراتر نهاده و به تعبیر برخی از تکامل‌گرایان، به یک جهان‌بینی تبدیل‌شده است، جهان‌بینی‌ای که در تضاد با جهان‌بینی مقابل خود قرار دارد، آن‌هم نه تضاد سطحی که حاصل از سوءتفاهم‌ها باشد بلکه تضادی بنیادین. 🔷لیونتین که خود از تکامل‌گرایان قرن بیستم است، می‌گوید: «گریزی از تضاد بنیادین میان تئوری تکامل و دکترین خلقت نیست. آن‌ها جهان‌بینی‌های سازش‌ناپذیر هستند.» 🔶دوبژانسکی یکی از پیشگامان و اثرگذاران در بسط نظریه تکامل، در اینکه تکامل تقریباً در تمامی عرصه‌ها نفوذ کرده است می‌گوید: «تکامل تمام مراحل توسعه جهان را در برمی‌گیرد: توسعه کیهان، توسعه بیولوژیک، توسعه انسان و توسعه فرهنگی. تمامی تلاش‌ها برای محدود نمودن مفهوم تکامل به بیولوژی نادرست است. حیات محصولِ تکاملِ موادِ غیر ارگانیک(غیر آلی) و انسان محصول تکامل حیات است.» 🔷جولیان هاکسلی از تکامل‌گرایان معروف قرن بیستم اولین دبیر کل سازمان یونسکو و از مشهورترین تکامل‌گرایان و از اصلی‌ترین پایه‌گذاران نئوداروینیسم است، وی به تضاد بین این دو حوزه خداباوری و تکامل اشاره می‌کند؛ از نگاه وی نظریه تکامل، نگاه خدا باورانه به موجودات را کنار می‌گذارد: «داروینیسم به‌طور کامل ایده خدا به‌عنوان خالق موجودات را از حوزه استدلال‌های عقلانی حذف نمود. ما می‌توانیم به‌طور کامل تمام ایده‌های مرتبط باوجودی مافوق طبیعی را که مسئول فرایند تکامل است، طرد کنیم.» ✍یادداشت از حجت‌الاسلام دکتر حمید امامی‌فر کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔴 جوانی داروینیست که تازه پشت لبش سبز شده بود، به دانشمندی پیر و خداباور رسید و با غرور به او گفت: در شگفتم که پس از سال‌ها زندگی و مطالعه هنوز نفهمیدی خدایی که بدان معتقدی توهمی بیش نیست. 🔵 دانشمند پیر لبخندی زد و گفت: من نیز در شگفتم از کسانی که از یک طرف معتقدند با میمون‌ها فامیل و خویشاوند هستند و از طرفی دیگر فهم خود از جهان را کامل و مطلق می‌دانند. 🔴 جوان گفت: اما ما معتقد نیستیم که فهممان از جهان کامل است. 🔵 پیرمرد خندید و گفت: کسی که خود را خویشاوند میمون‌ها بداند، نباید هم متوجه تناقضات منطقی‌اش باشد. ای جوان اگر تو فهم خود را نسبی می‌پنداشتی و نه کامل، اینگونه قاطعانه در مورد خداوند ابراز عقیده نمی‌کردی کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ نشست علمی دومین جلسه از پروژۀ «جریان‌شناسی منتقدین معنویت عصر جدید در مسیحیت» 👤ارائه دهنده : دکتر احمد رضا مفتاح عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤دبیر علمی: دکتر احمد شاکر نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰زمان: چهارشنبه : سیزدهم مرداد ماه 1400 ساعت 11 الی 13 ⬅️لینک ورود به جلسه 🌐dte.bz/ethicsconf کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
💠 مدرسه تابستانه (مجازی) 🧠 دوره فلسفه ذهن 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمدسادات منصوری ⌛️ مهلت ثبت‌نام: ۱۵ مرداد 📅 آغاز دوره: ۱۶ مرداد 🗓 روزهای برگزاری: از شنبه تا چهارشنبه 🕣 ساعت برگزاری: ۸:۳۰-۹:۳۰ 🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در سایت: www.hikmat.ins.ir کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📢📣 دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر ✔️ با همکاری موسسه بین‌الملی حکمت و قطب علمی فلسفه دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میگردد 📜 در 32 جلسه با اساتید مطرح حوزه و دانشگاه 💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر وثبت نام به سایت موسسه بین المللی حکمت مراجعه کنید www.hikmat-ins.ir کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion نشست‌های دوره 👇👇👇👇
🔰 برنامه جلسات و مباحثی که در دوره تخصصی بررسی و نقد الحاد معاصر طرح می‌شود: نشست ۱: 🗓 یکشنبه ۱۷ مرداد ❇️بررسی و نقد الحاد علم بنیان 👤دکتر قاسم پورحسن. نشست ۲: 🗓سه‌شنبه ۱۹ مرداد ❇️بررسی و نقد تبیین طبیعی دین در الحاد نو 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین. نشست ۳: 🗓 یک‌شنبه ۲۴ مرداد ❇️نقد منفی‌انگاری کارکرد دین در الحاد نو 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین. نشست ۴: 🗓سه‌شنبه ۲۶ مرداد ❇️نقد انگاره تعارض علم و دین در الحاد نو 👤دکتر یوسف دانشور. نشست ۵: 🗓یک‌شنبه ۳۱ مرداد ❇️دلالت‌های الهیاتی فیزیک کوانتوم 👤دکتر یوسف دانشور. نشست ۶: 🗓سه‌شنبه ۲ شهریور ❇️نگره خودزایی جهان و دلالتهای خداشناختی 👤ارائه دکتر روزبه زارع. نشست ۷: 🗓یک‌شنبه ۷ شهریور ❇️جایگاه نظریه انفجار بزرگ در فیزیک کیهانی و دلالت‌های الهیاتی آن 👤دکتر روزبه زارع. نشست ۸: 🗓سه‌شنبه ۹ شهریور ❇️بررسی اصل تنظیم ظریف و دلالت‌های الهیاتی آن 👤دکتر روزبه زارع. نشست ۹: 🗓یک‌شنبه ۷ آذر ❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سعید مهدوی کنی نشست ۱۰: 🗓سه‌شنبه ۱۶ شهریور ❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۱ 👤دکتر سید حسن حسینی. نشست ۱۱: 🗓یک‌شنبه ۲۱ شهریور ❇️بررسی و نقد داروینیسم فلسفی ۲ 👤دکتر سید حسن حسینی. نشست ۱۲: 🗓سه‌شنبه ۲۳ شهریور ❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۱ 👤دکتر سید حسن حسینی. نشست ۱۳: 🗓یک‌شنبه ۲۸ شهریور ❇️الحاد تکاملی و طراحی هوشمند ۲ 👤دکتر سید حسن حسینی. نشست ۱۴: 🗓سه‌شنبه ۳۰ شهریور ❇️تکامل پساداروینیستی ۱ 👤دکتر نیما نریمانی. نشست ۱۵: 🗓یک‌شنبه ۴ مهر ❇️تکامل پساداروینیستی ۲ 👤دکتر نیما نریمانی. نشست ۱۶: 🗓یک‌شنبه ۱۱ مهر ❇️اصل آنتروپی و دلالت‌های الهیاتی آن 👤دکتر اله بداشتی. نشست ۱۷: 🗓یک‌شنبه ۱۸ مهر ❇️نقد الحاد تکاملی از منظر فلسفه اسلامی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید فخرالدین طباطبایی. نشست ۱۸: 🗓سه‌شنبه ۲۰ مهر ❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعت‌گرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۱ 👤دکتر نیما نریمانی. نشست ۱۹: 🗓یک‌شنبه ۲۵ مهر ❇️خاستگاه الحاد نو: طبیعت‌گرایی علمی در علم و فلسفه معاصر ۲ 👤دکتر نیما نریمانی. نشست ۲۰: 🗓سه‌شنبه ۲۷ مهر ❇️فزیکالیسم و اراده آزاد انسان 👤دکتر نیما نریمانی. نشست۲۱: 🗓سه شنبه ۴ آبان‌ ❇️الحاد اگزیستانسیالیستی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا. نشست ۲۲: 🗓یک‌شنبه ۹ آبان ❇️الحاد نو و فیزیکالیزم 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری. نشست ۲۳: 🗓سه شنبه ۱۱ آبان ❇️الحاد نو و معنای زندگی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری. نشست ۲۴: 🗓یک‌شنبه ۱۶ آبان ❇️الحاد و علوم شناختی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا. نشست ۲۵: 🗓سه‌شنبه ۱۸ آبان ❇️بررسی آسیبهای معرفتی، فرهنگی و اجتماعی الحاد جدید و چگونگی مواجهه با آن 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی. نشست ۲۶: 🗓یک‌شنبه ۲۳ آبان ❇️بررسی چگونگی بسط جریان الحاد جدید در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر کهوند 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر صدری. نشست ۲۷: 🗓سه‌شنبه ۲۵ آبان ❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه فرهنگ، تعلیم و تربیت و چگونگی مواجهه با آن با ارائه ح 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی. نشست ۲۸: 🗓یکشنبه ۳۰ آبان ❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه سیاست و اجتماع و چگونگی مواجهه با آن 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم سید باقری. نشست ۲۹: 🗓سه‌شنبه ۲ آذر ❇️بررسی روشهای دین زدایی در سبک زندگی و چگونگی مواجهه با آن 👤دکتر مهدی صرامی. نشست ۳۰: 🗓یک‌شنبه ۱۴ شهریور ❇️تبیین جایگاه زیربنایی برهان نظم نسبت به نئوداروینیسم 👤دکتر حامد ساجدی. نشست ۳۱: 🗓سه‌شنبه ۹ آذر ❇️بررسی روشهای دین زدایی در حوزه علم و فناوری و چگونگی مواجهه با آن 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی. نشست ۳۲: 🗓یک‌شنبه ۱۴ آذر ❇️جایگاه شناسی دین در روانشناسی 👤حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی 👤آقای حمید رفیعی هنر. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
کتاب نقد 69؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
کتاب نقد 69؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی - ناشناخته.pdf
3.37M
📔 کتاب نقد ۶۹؛ نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶 شصت‌ونهمین شماره فصلنامه انتقادی-نظری «کتاب نقد» در بررسی و نقد "نظریه علم دینی علامه حضرت آیت‌الله جوادی آملی"؛ در زمستان ۱۳۹۲ منتشر شد. این مجموعه شامل شش مقاله با عناوین زیر می‌باشد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 سخن آغازین ✍🏻علی اکبر رشاد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄فلسفه الهی و محال بودن علم غیردینی ✍🏻حضرت آیت الله جوادی آملی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄چیستی معنا و مسیر تحقق علم دینی از نگاه آیت الله جوادی آملی ✍🏻قاسم جعفرزاده ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄حساب علم دینی در «هندسه معرفت دینی» بررسی انگاره علامه علامه جوادی آملی ✍🏻خسرو باقری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄دوگونگی و ابهام در سرنوشت اسلامیت علوم در کلام فیسوف متأله ✍🏻علیرضا پیروزمند ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄دینی انگاری همه گزاره های علمی آری یا نه؟ ✍🏻گفت و گو با ابوالقاسم علیدوست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📥کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
برای دانلود ویژه‌نامه‌های کتاب نقد با موضوع علم دینی مربوط به آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مصباح یزدی و استاد شهید مطهری به پست‌ها قبلی با لینک‌های زیر مراجعه کنید: 📔کتاب نقد ۶۹- نقد و بررسی نظریه علم دینی حضرت آیت‌الله جوادی آملی 📘 کتاب نقد ۷۶- نظریه حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در قلمرو و ماهیت علم دینی 📗کتاب نقد ۷۷ و ۷۸ - علم دینی و روش اکتشاف آن از آثار و آرای استاد شهید مرتضی مطهری 📥کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
📘 نام کتاب: درآمدی به نظام حکمت صدرایی 👤 مؤلف: عبدالرسول عبودیت 🔶 ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) 📚 تعداد جلد: ۳ جلد 📑 تعداد صفحات: ۱۲۰۰ صفحه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹کتاب «درآمدی به نظام حکمت صدرایی» به منظور معرفی نظام فلسفی حکیم بزرگ، صدرالمتالهین شیرازی نگاشته شده است. فیلسوفان نظام ساز خود در بند معرفی نظام فلسفی خویش نیستند. آنها غالبا انبوهی از مطالب را در آثاری متعدد، در نظم و نسقی ابتدایی ارائه می کنند بی آن که مسائلی را که سازه اصلی نظام را تشکیل می دهند از سایر مسائل متمایز کنند و نقش آنها را در سازه مذکور مشخص نمایند. 🔸آنها بیشتر به اثبات مدعیات فلسفی اهتمام دارند و کمتر به تصویر آنها می پردازند. آنها خود را با مخاطبان خاص روبرو می دانند. مخاطبانی که هم صاحبنظرند هم از اطلاعات وسیع فلسفی برخوردارند ، هم با رای یا آراء مشهور در هر مسئله ای آشنایند و هم نحوه اثبات یا نفی آن را می دانند به طوری که درک درست آراء آنها و تصویر دقیق نظامشان برای چنین مخاطبانی میسر است نه برای دیگران. 🔹این کتاب در سه جلد برای دانشجویان رشته فلسفه به عنوان کتاب مبنایی در حکمت متعالیه تدوین شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣جلد اول: هستی‌شناسی و جهان‌شناسی فصل اول: صدرالمتألین فصل دوم: حکمت متعالیه فصل سوم: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت فصل چهارم: وجود رابط معلول فصل پنجم: حرکت فصل ششم: حرکت جوهری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 2️⃣جلد دوم: معرفت‌شناسی و خداشناسی فصل اول: علم حصولی فصل دوم: علم حضوری فصل سوم: وجود ذهنی فصل چهارم: اثبات ذات الهی فصل پنجم: توحید فصل ششم: علم خداوند به اشیاء (علم مع‌الفعل) فصل هفتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین مغایر) فصل هشتم: علم خداوند به اشیاء (علم پیشین ذاتی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 3️⃣جلد سوم: انسان‌شناسی فصل اول: مزاج فصل دوم: وجود نفس فصل سوم: چیستی نفس فصل چهارم: تجرد نفس فصل پنجم: قوای نفس فصل ششم:مراتب نفس فصل هفتم: حدوث نفس فصل هشتم: بدن و نفس فصل نهم: انفعال نفس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (عدم ارتباط نظام‌مند و منطقی موضوعات) ✅ ۷ 🔸در ادامه بیان اجمالی مشکلات فلسفه دین رایج به عدم ارتباط منطقی و نظام‌مند مباحث فلسفه دین می‌پردازیم. 🔹عدم ارتباط نظام‌مند به این معناست که هیچ ارتباط منطقی و روشنی میان موضوعات مختلف فلسفه دین ایجاد نشده است و موضوعات به‌صورت جزیره‌ای مطرح شده‌اند. به‌طور مثال در کتاب عقل و اعتقاد دینی ترتیب موضوعات به‌صورت زیر است: 🔸فصل اول: تأمل در باب خداوند؛ فصل دوم: تجربه دینی؛ فصل سوم: ایمان و عقل؛ فصل چهارم: صفات خداوند؛ فصل پنجم: براهین خداشناسی؛ فصل ششم: مسأله شر؛ فصل هفتم: شناخت خداوند بدون توسل به برهان؛ فصل هشتم: زبان دین؛ فصل نهم:‌ معجزات؛ فصل دهم: حیات پس از مرگ؛ فصل یازدهم: علم و دین؛ فصل دوازدهم:‌ کثرت‌گرایی دینی؛ فصل سیزدهم: اخلاق دینی؛ فصل چهاردهم: فلسفه و آموزه‌های الهیات‏(پترسون و دیگران ۱۳۸۸) 🔹چنانچه مشاهده می‌شود غیر از فصول چهارم تا ششم، نمی‌توان ارتباطی هرچند اندک میان مباحث برقرار کرد. این مشکل فقط به این کتاب محدود نمی‌شود و در دیگر آثار فلسفه دین نیز وجود دارد.‏(ر.ک: وین‌رایت ۱۳۹۰ ؛ پیلین ۱۳۸۳ ؛ گیسلر ۱۳۹۱ ؛ هیک ۱۳۷۶) 🔸البته در برخی آثار مانند «فلسفه دین در قرن بیستم» تلاش شده تاحدی این مشکل کاهش یاید، ولی توفیق چندانی مشاهده نمی‌شود.‏(ر.ک: تالیافرو ۱۳۸۲) ۲۹ مرداد ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
پاورپوینت‌های کتاب بنیادی‌ترین اندیشه‌ها 🔻🔻🔻🔻🔻