مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار می کند
دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت)
مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت) را به زبان اردو برگزار میکند.
air.ir/ZwrgGj
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
💠اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر،انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران در شهر تهران برگزار خواهد شد.
📝 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆👆
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💦 انکار خدا؛ محصول ذهن های تنبل
🔴عوامل متعددی برای توهم انکار خدا وجود دارد. از جمله آنکه برخی از کودکی به صورت صحیح و کامل خدا را نشناختهاند و تنها از شنیدهها و افسانهها و منابع نادرست خدا را دریافتهاند. لذا پس از آنکه به سن فهم و درک رسیده اند، متوجه غلط بودن آن مفاهیم میشوند. حال آنکه از نظر دین، هم آن مفاهیم غلط است و هم این انکار صحیح است اما، نمیتواند ثابت کند که خدا وجود ندارد.
🔵انکار خدا یکی از نتایج پذیرش مادیگری است. کسانی که این دنیا را در ماده منحصر میدانند، خدا را زائیده ذهن انسان میدانند. هر چند این رویکرد تازگی ندارد اما ریشه آن را میتوان چنین توضیح داد:
🟣چيزى كه در برخى تعليمات دينى و مذهبى مشاهده مىشود و متأسفانه كم و بيش در ميان مومنان نیز هست، اين است كه در ايام کودکی مفهومى با مشخصات خاصى با نام و عنوان خدا به خورد كودك مىدهند. كودك وقتى بزرگ شده و باسواد میگردد، متوجه میشود که چنين چيزى معقول نيست و نمىتواند موجود باشد، چه خدا باشد يا غير خدا. كودك پس از آنكه بزرگ شد، بدون اينكه فكر كند يا انتقاد كند كه ممكن است مفهوم صحيحى براى خدا تصور كرد، يكسره الوهيت را انكار مىكند. او خيال مىكند خدايى را كه انكار مى كند همان است كه خداشناسان قبول دارند. پس چون اين ساخته شده ذهن خود را- كه اوهام عاميانه برايش ساختهاند- قبول ندارد، خدا را انکار می کند؛ ديگر فكر نمىكند خداى به آن مفهوم را كه او انكار مىكند، خداشناسان نيز انكار دارند و انكار او انكار خدا نيست، بلكه انكار همان تصور غلطی از خداست كه بايد انكار كرد.
🟢به هر حال، نکته قابل توجه آن است که سخن از خدا و اثبات آن، یک مقوله کاملا فلسفی و مربوط به عالم وجود است. کسانی که خدا را زائیده ذهن میدانند، متوجه نشدهاند که خدا یک مفهوم نیست بلکه یک وجود خارجی و واقعی است که هیچگاه با وسائل آزمایشگاهی و از طریق تجربه قابل انکار و یا اثبات نیست. بلکه حتی میتوان ادعا کرد کسانی که ذهنهای تنبل دارند، خدا را انکار میکنند و طبق حدیثی از امیرالمومنین (علیه السلام) مردم دشمن چیزی هستند که از آن بی خبرند.
🟠انسانها از مسیر فطرت خدا را مییابند و این اوهام و خیالات است که مانع از دیدن و رسیدن به این فطرت میشود.
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #صفات_خدا
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
رونمایی از نسخه دوم کتابخانه و درختواره #کلام_اسلامی
تولیدکننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
چهارشنبه ۲۸ مهر ، ۱۰ صبح
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
✅ محورهای همایش:
🔶 دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛
🔷 مبانی علوم انسانی؛
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔷 مسایل علوم انسانی.
🔶 مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛
🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛
🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی.
🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29
🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401
🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
☎️ 02532113429
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح ره
🌐 https://mesbahyazdi.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان زیبای #علامه_حسن_زاده_آملی در مورد حقیقت #مرگ
#جاودانگی #حیات_پس_از_مرگ #معاد #آخرت #فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🍀مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(1)
🔹همه مسائل دینی در سطح و ساحت یکسان نیستند و پاسخ به آنها کوشش یکسان نمی طلبد. گاه به سبب آنکه مسئله ما امری جزئی است، پاسخ آن نیز با دشواری همراه نیست و مشکل زیادی در حل آن وجود نخواهد داشت.
🔸اما گاه پاسخ به یک مسئله و حتی فهم صحیح آن به دلیل اهمیت مسئله و ابعاد مختلف آن، بهراحتی ممکن نیست و نیاز به کندوکاو و بهره گیری از رشته های متعدد دارد.
🔻مسئله علم و دین از مسائل دستۀ دوم است که گرچه امروزه در «فلسفه دین» مورد بحث قرار می گیرد، نباید تردید داشت که این مسئله یک مسئله «بینارشتهای» است و برای فهم و پاسخ به آن به رشتههای متعددی نیاز است.
دلیل این امر این است که نه علم و نه دین، حقیقت عینی و محسوس نیستند، بلکه ابعاد و وجوه متعددی دارند و تفاسیر و تعاریف متعددی نیز از آنها ارائه شده است.
🔴با توجه به این مطلب، بررسی رابطه علم و دین نیز آسان نیست و نیاز است از دیگر رشته ها نیز استفاده شود؛ امری که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
🔸گفتنی است مقصود از تاکید بر بینارشته ای بودن مسئله و صعوبت حل آن، ترغیب به ورود آگاهانه و واقع-بینانه پژوهشگران به این عرصه است و ورود ساده انگارانه به این عرصه دردی را دوا نخواهد کرد
#علم_و_دین
#حجت_الاسلام_قلی_پور
#اندیشه_دینی
🍀 @Andyshedini 🍀
✡مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(2)
✴️تاریخ علم
یکی از علوم مورد نیاز برای شناخت بهتر مسئلۀ #علم_و_دین و بویژه خود علم، تاریخ علم است.
〽️ باید توجه کرد که شناخت علم صرفا با ارائه چند تعریف کلی و ذهنی به دست نمی آید و یک نگاه واقعبینانه به علم بدون آشنایی با تاریخ علم ممکن نخواهد بود.
❇️تاریخ علم در شناخت زمینه¬های شکل گیری علم، تطورات علم و روش¬های آن، رویکردهای و نظریات منسوخ و ... پژوهشگر را مدد خواهد رساند.
🔅در اهمیت تاریخ علم همین بس که بهره گیری از آن، باعث پیشرفت چشمگیری در نظریات فلسفه علم شد. پیش از توماس کوهن و ایمره لاکاتوش در فلسفه علم توجهی به تاریخ علم صورت نمی گرفت و به همین دلیل نظریاتی که ارائه می شد، فاقد کارآیی لازم بود. لکن با گشوده شدن پای تاریخ علم به این رشته، نظریات نسبتا پخته¬تری درباره علم مطرح شد.
❇️بنابراین یکی از بایسته¬های پژوهش در مسئلۀ علم و دین بهره¬گیری از تاریخ علم است و بی¬تردید پژوهشگری که در این بحث از تاریخ علم غافل باشد، خواه و ناخواه نتیجه پژوهش او با نقص همراه خواهد بود.
#علم_و_دین
#پژوهش
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_قلی_پور
🧡@Andyshedini🧡
♈️مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(3)
#فلسفه_علم
🉑فلسفه علم به عنوان دانشی درجه دوم، از منظری بالا به علم می نگرد و در صدد است تا مبانی، روش ها و پیش فرض های علم را مورد بررسی قرار دهد. این رشته به پرسش هایی می پردازد که غالبا در یک رشته علمی مانند فیزیک، زیست شناسی و ... مغفول است و چنانکه توماس کوهن نیز اشاره کرده، دانشمندی که در یک «پارادیم علمی» قرار گرفته است، سوال از روش، مبانی و رویکردهای علمی برای او بی¬معناست.
♒️بدیهی است نگاه به علم از چنین منظری، زمینه مناسبی را برای شناخت آن فراهم می نماید و نتایج پژوهش فیلسوفان بزرگِ علم که سالیان درازی در این عرصه تلاش کرده اند، در شناخت علم مفید خواهند بود.
✅ نکته جالب آنکه برخی از اندیشمندانی که در رشته های علمی مشغول پژوهش اند، خود را بی نیاز از یافته های فلسفه علمی می دانند، لکن اندیشمندان بزرگی چون انیشتین، پلانک، شرودینگر و ... آثاری از نوع تاملات فلسفه علمی داشته اند.
🈂نگارش چنین آثاری بدین معناست که فلسفه علم نیز ابعادی از علم را روشن میکند که برای یک دانشمند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. با تمام توضیحاتی که گذشت، روشن میشود در مسئله علم و دین نیز بی نیاز از فلسفه علم نخواهیم بود.
#علم_و_دین
#فلسفه_علم
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_قلی_پور
@Andyshedini☘
☘مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(4)
#جامعه_شناسی و #روانشناسی_علم
☘رویکرد غالب در علم واقعگرایانه است و به تبع آن، هدف علم نیز شناخت واقع و کشف ساختارهای طبیعت خواهد بود. اما آیا انگیزه دانشمندان نیز فقط کشف واقع است؟
❇️پاسخ به این سوال منفی است، زیرا گاهی ممکن است انگیزۀ دیگری در تحقیات علمی دخیل باشد. برخی علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی، سمت و سوی خاصی را به پژوهش های علمی می دهند، به عنوان نمونه، در جایی که به لحاظ اقتصادی بازدهی بیشتری دارد، سرمایه گذاری بیشتری برای پژوهش علمی صورت می گیرد.
🈂 علاوه بر آن، گاهی ممکن است انگیزۀ یک پژوهش، انگیزۀ شخصی مانند دریافت جایزه نوبل یا کسب شهرت باشد.
🔸همه این علل و انگیزه ها حاکی از آن است که علم می تواند سوگیری هایی داشته باشد و در جهاتی رشد کند که اهداف سرمایه گذاران یا اغراض شخصی اندیشمندان تامین شود.
🔻امروزه جامعه شناسی و روان شناسی علم عهده دار بحث از مباحث پیشین هستند و به بررسی رابطه پژوهش علمی و عوامل اجتماعی و شخصیتی می پردازند.
🔶 بنابراین از آن جهت که علم در یک جامعه انسانی رشد و تطور داشته است، از دخالت انگیزه و عوامل شخصی و اجتمائی انسان ها نیز در امان نخواهد بود. از این رو لازم است برای شناخت بهتر علم به جامعه شناسی و روانشناسی علم نیز توجه کنیم.
#علم_و_دین
#جامعه_شناسی
#روان_شناسی
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_قلی_پور
@Andyshedini 💜
#معرفی_کتاب
📙هاوکینگ در محضر خدا
👤 نویسنده: جان کارسون لنوکس
👤مترجم: ابوالفضل حقیری
♻️ ناشر: علم/ تهران
📝 جان سی.لنوکس، در این کتاب، علم «هاوکینگ» و نتیجهای را که وی از علم خود درباره وجود یا عدم وجود خدا استنتاج میکند، تحلیل کرده است.
نگارنده، کتابهای معروف هاوکینگ، از جمله: «نظم بزرگ»، «تاریخچه زمان» و نظریات مختلف او را نقد و بررسی کرده و پرسشها و دیدگاههای فلسفی او را با توجه به آرا و نظرات دانشمندان دیگر به چالش کشیده است. این کتاب با هدف پاسخ دادن به این سئوال که: «آیا علم به سوی خدا میرود، از او دور میشود، یا در باب این موضوع بیطرف است؟» و روشن کردن مهمترین مسائلی که در کانون نزاع معاصر میان مفهوم خدا و علم قرار دارد، تدوین شده است.
#خداناباوران
#الحاد
#هاوکینگ
#اندیشه_دینی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیط های علمی
🎤ارائه دهنده: پروفسور #مهدی_گلشنی
👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی
🏢پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 باید حق جامعیت دین اسلام را ادا کرد / قدرتهای دنیا با گرایش باطنا سیاسی و ظاهرا فکری سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام: اسلام دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرتهای سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیدهی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است.
این قدرتها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود دربارهی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیدهی قلبی است.
ادای حق جامعیت اسلام در درجهی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم.
آنچه که اسلام مطرح میکند این است که عرصهی فعالیت این دین تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریت ارتباط دارد.
#قلمرو_دین #گستره_شریعت #جامعیت_دین #سکولاریسم #دین_و_جامعه #حکومت_دینی #پیامبر_اسلام #علوم_انسانی_اسلامی #علم_و_دین #علم_دینی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده، حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت.
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30
#نشست
#هوش_مصنوعی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین
موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند
استاد: حجت الاسلام رضا کشاورز
زمان: سهشنبه، ۱۱ آبان - ساعت ۱۹
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
@hekmateislami
بمناسبة اليوم العالمي للفلسفة، يتشرف المنتدى الفلسفي في معهد المعارف الحكمية بدعوتكم إلى حضور الندوة الإقليمية
🔸 العلامة المصباح فيلسوف الهوية 🔸
🔹 الافتتاح:
🗓️ الثلاثاء 16 ت2/نوفمبر ( 25 آبان)
⏰ الساعة 3:00 ظ. بتوقيت بيروت والقدس (4:30 بتوقيت طهران)
🔹 أعمال الندوة:
🗓️ يومي الثلاثاء والأربعاء 16 و17 ت² /نوفمبر (25 و26 آبان)
⏰ الساعة 6:00 مساء بتوقيت بيروت والقدس (7:30 بتوقيت طهران)
📲 عبر تطبيق zoom meeting
ID: 712 634 2049
Passcode: maaref
⚠️ للحضور، يرجى الحجز مسبقًا، الأماكن محدودة.
#العلامة_المصباح #يوم_الفلسفة_العالمي #معهد_المعارف_الحكمية #منتدى_الفلسفي
#منتدى_الفلسفي_معهد_المعارف
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه #پادو یا #استاد_علوم (1)
چندی پیش برنامه #زاویه شبکه چهار سیما با حضور دو تن از اساتید فلسفه موضوع مهم #ارتباط_فلسفه_و_علوم_انسانی را به بحث گذاشت.
👉 https://tv4.ir/episodeinfo/268112
👉 http://yun.ir/nh4e39
حاصل دیدگاه یکی از طرفین بحث، دو مدعا در خصوص #نسبت_فلسفه_با_علوم_انسانی بود:
الف) فلسفه نباید و نمیتواند برای علوم دیگر مبانی دست و پا کند؛
ب) فلسفه تنها میتواند تسهیلگر گفتگوی اندیشمندان علوم انسانی باشد.
مسئله #تحول_در_علوم_انسانی از موضوعات به روز فضاهای علمی کشور است و بر اهل فن پوشیده نیست که اختلاف نظرهای شدیدی میان اندیشمندان این حوزه وجود دارد تا آنجا که حتی موافقان تحول در علوم انسانی موجود نیز رویکرد واحدی به مسئله ندارند و راهکار پیشنهادی ایشان برای تحقق این تحول متفاوت است.
در این مجال تنها به دو مدعای پیش گفته می پردازم.
روشن است که پیش از اظهارنظر در خصوص نسبت فلسفه با علوم انسانی باید مقصود خود را از فلسفه مشخص کنیم. اینکه چه کاری از دست فلسفه برای علوم انسانی برمی آید، بسته به آن است که فلسفه را چه بدانیم.
1. فلسفه در یونان باستان و قرون وسطی به اصطلاحی عام بر مجموعه معرفتهای نظری و عملی اطلاق میشد. اما
2. در دوران رنسانس، با افزایش فزاینده توجه به علوم تجربی، طبیعیات و ریاضیات (بهجهت نقش بنیادین آن در علوم تجربی) از فلسفه جدا شده و در کسوت علومی مستقل و غیر فلسفی به حیات خود ادامه دادند. پیامد استقلال طبیعیات و ریاضیات از فلسفه آن بود که از این پس وقتي فلسفه بهصورت مطلق بهکار ميرود، اختصاص به فلسفه اولی دارد. فلسفه در این معنای جدید، تنها به آن بخش از معارف بشري اشاره دارد که به مباحث فلسفه اولي ميپردازد که موضوعش «موجود بما هو موجود» است.
3. گسترش تجربه گرایی کار را بدانجا رساند که پوزیتویستهای منطقی مفاهیم و گزاره های غیرحسی را فاقد معنای معرفت بخش دانستند. بدین ترتیب، در دوره نخست پیدایش فلسفه تحلیلی، وظیفه فلسفه چیزی جز تحلیل مفاهیم نبود. از نظر پوزیتویستهای منطقی، تفکر فلسفی معادل تحلیل منطقی مفاهیم و قوانین علوم تجربی بود. به اعتقاد ایشان، فلسفه از اساس به یک فعالیت زبانی یا مفهومی تبدیل شد. اما
4. پس از فروپاشی پوزيتويسم، از دهه 1950میلادی به بعد، مفهوم جدیدی از فلسفه تحلیلی پای به عرصه نهاد که تا زمان حاضر رو به گسترش است. در اين معناي جديد، بهجاي آنکه محور مسائل فلسفي «موضوع» باشد، «روش عقلاني حل مسائل» محور و ملاک تفکيک فلسفه از علم قرار گرفته است. يکي از نتايج اين گسترش معنايي فلسفه آن بود که شاخههايي از معرفت بهوجود آمدند که مشخصه آنها اضافه شدن فلسفه به يک موضوع يا رشته علمي ديگر بود؛ فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه دین، فلسفه فیلم، فلسفه فوتبال و...
در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را وضع میکند. ازاینرو «بنیاد»هایی برای پژوهشهای انجامشده در رشتههای خاص فراهم میآورد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند.
بهزعم طرفداران دیدگاه دوم (که ریشه در سخن جان لاک در دیباچه رساله پیرامون فهم بشر دارد) تفکر بیعمل یا برج عاجنشینی نمیتواند شناخت معین یا معتبری از جهان بهدست دهد. شناخت تنها از دل تجربه عملی، مشاهده و آزمایش منظم بیرون میآید. بنابراین علوم خاص لازم نیست منتظر فلاسفه بمانند تا آنان بنیادهایی را در اختیارشان قرار دهند و یا به آنها بگویند به چه چیزی باید فکر کنند. بلکه فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند.
امروزه فلاسفه غربی تمایلی به نگرش نخست ندارند. ولی در اینکه فلسفه چه نوع کمکی میتواند به علوم داشته باشد، چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. برخی وظیفه فلسفه را زدودن خار و خاشاک پیشداوریها و خرافات تفکر عرفی از مسیر قطار علم میدانند، برخی دیگر معتقدند فلاسفه میتوانند در اصلاح روشهای تحقیقی مورد استفاده دانشمندان از تخصصشان در منطق و روشهای استدلال استفاده کنند.
از آنچه گفتیم، روشن است که دو مدعای یادشده از سوی استاد مدعو #زاویه، در معنا و برداشتی خاص از فلسفه ریشه دارد که در سنت فلسفه تحلیلی در اثر سیطره حس گرایی به بار آمده است.
✍️ مهدی عبدالهی
@MAbdullahi
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه دین 1400.8.11.mp3
24.86M
#نشست_علمی
📌 موضوع:
تبیین نظریه #طراحی_هوشمند
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین رضا کشاورز ( دانشجوی دکترای فلسفه دین)
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️ همایش بینالمللی
«طبیعیگرایی فلسفی و چالشهای آن»
📆مهلت ارسال چکیده تفصیلی مقالات:
۱۴۰۰/۹/۳۰
📆 زمان برگزاری همایش
۱۴۰۰/۱۲/۱۵
🌐وبگاه همایش
http://naturalism.irip.ac.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✅ مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار میكند
✳️ موضوع: علوم انسانی اسلامی: محالاندیشی یا واقعبینی؟
🔷 به بهانه معرفی و نقد كتاب علم دینی، علم بومی و علم اسلامی: محالاندیشی یا دوراندیشی
👤 سخنران: جناب آقای دکتر علی پایا
👤 ناقد: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
👤 كارشناس مجری: آقای دكتر سید محمدتقی موحد ابطحی
🗓 پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ⏰ ۱۸ - ۲۰
🔶 شرکت در جلسه👇👇
🌐 http://iwo.ir/elmedini
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
تاثیر ادیان بر تصمیمگیری اخلاقی
(تحلیل مطالعات بینالمللی) جلسه دوم
یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 18:30
سخنران: دکتر پویا پیرملکی
سرفصلها:
۱- ابعاد دین و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر تصمیم گیری اخلاقی( تحلیل مطالعات تجربی بین المللی)
2- تحلیل تئوریهایی که تاثیر دین بر تصمیمگیری اخلاقی را توضیح دادهاند
🌐 لینک ورود به جلسه:
http://vroom.um.ac.ir/ishm
جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، مرتبه دانشگاهی، نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را از طریق پیامرسان واتس اپ به شماره ۰۹۱۵۹۷۰۹۳۶۴ ارسال نمایید.
برای دریافت اسلاید ارائه و مقالات مرتبط با موضوع، عضو یکی از کانال های هدهد شوید.
لینک کانال چهارم هدهد در واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/LHu2ecB2DoH4qoREdJh3D0
فلسفه #پادو یا #استاد_علوم (2)
✅ چیستی فلسفه در اندیشه اسلامی
در ابتدای پیدایش فلسفه اسلامی به تبعیت از فلسفه یونان باستان، مقصود از فلسفه در میان اندیشمندان اسلامی، معادل با همه علوم حقیقی بود. به همین جهت، فلاسفه اسلامی در هر دو شاخه حکمت نظری و حکمت عملی قلم زده و آثار فراوانی را عرضه کردهاند. اما در بستر زمان، از سویی با گسترش علوم برخی از این علوم از فلسفه جدا شده و در کسوت علم و بلکه علوم مستقلی درآمدهاند. از سوی دیگر نیز مباحث و شاخههای نوینی در ذیل فلسفه اسلامی پدید آمدهاند. آنچه در دورههای اخیر فلسفه اسلامی دانسته میشود، مشتمل است بر فلسفه اولی (امور عامه، الهیات بالمعنی الأعم)، انسانشناسی (علمالنفس فلسفی)، خداشناسی (الهیات بالمعنی الأخص) و معرفتشناسی.
✅ ✅ چیستی علوم انسانی
«علوم انسانی» علومی هستند که موضوع تحقیق آنها ابعاد وجودی و کنش¬های مختلف انسانی (بما هو انسان) است. مقصود از کنشهای انسانی، آندسته از فعالیتهای انسانی است که متضمن روابط افراد بشر یا یکدیگر و روابط این افراد با اشیاء، و نیز آثار، نهادها و مناسبات ناشی از این رفتارهاست. همه گزارههای علوم انسانی ناظر به انسانیت یا واقعیت انسانی هستند. این علوم در وهله نخست، ابعاد مختلف وجودی انسانی از قبیل وجوه فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و غیره را توصیف کرده و سپس برای گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در هر یک از ابعاد یادشده برنامه ارائه میکنند.
✅✅✅ نظام طبقه بندی طولی علوم بشری
بنا بر نظریه علمشناختی فیلسوفان و منطقدانان اسلام، هر دانشی دارای سه مؤلفه اساسی است: موضوع، مسائل و مبادی. مقصود از موضوع و مسائل نیازمند توضیح نیست، اما تحقیق در مسائل یک علم اغلب مبتنی بر گزارههایی است که اعتبار و حقانیت آنها را باید خارج از آن علم جستوجو کرد. این گزارهها بهاصطلاح «مبادی علم» محسوب میشوند که به نوبه خود به مبادی تصوری و تصدیقی تقسیم میگردند. مبادی تصدیقی، مقدماتی هستند که استدلالهای آن علم مبتنی بر آنها میباشند. این مبادی تصدیقی به دو دسته تقسیم میشوند: اصول متعارف و اصول موضوعه. اصول موضوعه هر علم قضایایی اند که باید در علم دیگری اثبات شوند و در واقع، از مسائل آن علم دوم محسوب میشوند.
این نگرش علمشناختی که هویت یک منظومه معرفتی را وابسته به مبادی و مبانی بهکار رفته در آن میداند، نظام طبقهبندی علوم را نظامی طولی تصویر میکند؛ چرا که با توجه به جایگاه مبادی یک علم در اثبات و نفی محمولات مسائل آن روشن میشود که دانشهایی که عهدهدار تبیین و اثبات مبادی یک دانش دیگر هستند، نقش بهسزایی در شکلگیری آن بازی میکنند. اگر دانش (2) نیازمند دستهای از مبانی است که دانش (1) عهدهدار پاسخ به آنهاست، پس تکوّن مسائل دانش (2) و تحول در آنها بهطور منطقی مبتنی بر مسائل دانش (1) است و از سوی دیگر، هر گونه تغییر در مسائل دانش (1) که مبادی دانش (2) را شکل میدهند، مسائل دانش (2) را دستخوش دگرگونی میکند.
اینک با این ملاحظه میتوان گفت چنانکه پیشینیان فلسفه را مادر علوم خواندهاند، بنیادیترین مبادی علوم حقیقی را باید در میان گزارهها و شاخههای مختلف علوم فلسفی جستوجو کرد که از قضا میان خود این شاخهها نیز سلسله مراتب دانشی برقرار است. بنیادیترین گزارههای معرفتی در دانش معرفتشناسی بررسی میشوند. در مرتبه دوم، نوبت به هستیشناسی عقلی میرسد که بهدنبال دستیابی به نگرشی کلی به هستی و شناخت اوصاف و احکام کلی وجود است.
بخش نخست را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/519
ادامه دارد
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔸نشست علمی "قرآن و علوم شناختی"
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میانرشتهای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار میکند:
▪️حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا و حجتالاسلام دکتر سیدمحمد سادات منصوری به عنوان ارائهدهنده حضور خواهند داشت.
⏰ سه شنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30
#نشست
#همایش_قرآن_و_علوم_شناختی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔸 نشست علمی فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره)
🔰 به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی توسط گروه #معرفت_شناسی و با همکاری قطب علمی فلسفه دین برگزار میشود:
▪️حجتالاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام ابوالحسن غفاری به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور خواهند داشت.
http://join.skype.com/nUWf4FgnDigW
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 13:00
#نشست
#علامه_طباطبایی
🆔 @iictchanne
——————
@Islamic_Philosophy_of_Religion
کتاب «نظریه سیاسی اسلام» اثر حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی ره به زبان اردو ترجمه و توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام در هند به چاپ رسید.
AhlulBayt News Agency (ABNA): Written by late Ayatollah Mesbah Yazdi, “Political Theory of Islam” has been translated in Urdu and published in India.
The book takes a look at Islam’s view towards laws and regulations in the framework of political thinking. The contents of the book come from Ayatollah Mesbah’s discussions that he had been holding before the start of Friday prayers sermon in Tehran.
The book has been translated by Hojat-ol-Islam Mowlana Heidari and published by the AhlulBayt World Assembly (AS).
“Political Theory of Islam” confers on the roles of politics, freedom, government’s structure, democracy, and laws in the religious system and then points to differences between the views of Islam and the West with regards to values and laws.
Ayatollah Mesbah Yazdi, who was a member of the Assembly of Experts, died at a hospital in Tehran on January 1 at the age of 86 due to gastrointestinal disease.
✅ پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
✅ کانال اطلاعرسانی آثار علامه مصباح(ره)
🔰 @mesbahyazdi_ir
✅ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشار آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Phi