eitaa logo
فلسفه دین اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
278 عکس
58 ویدیو
37 فایل
مدیریت محتوایی این کانال توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور انجام می‌شود. 🟦تلگرام https://t.me/Islamic_Philosophy_of_Religion 🟪اینستاگرام https://instagram.com/islamic_philosophy_of_religion?utm_medium=copy_link 🟩ارتباط با مدیر @IPR_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
36.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روان‌شناسی الحاد ❓ آیا تصمیمی و یا علمی محض است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷 بر اساس تحقیقات منتشر شده به نقل از یکی از معتبرترین سایت های روان‌شناسی جهان یعنی psychologytoday مشخص شده است که بی‌خدایی تا حد زیادی دلیل روانی دارد!! برای مثال احساساتی مثل ناامیدی ، آسیب دیدن ، ترس ، از خود بیگانگی ، بی‌اعتمادی ، خشم ، و دیگر احساسات منفی باعث شده بود که آنها بی‌خدا شوند!!..... 🔶 در مرحله اول از ۱۷۱ آمریکایی از دلایل آنها و همچنین احساسات آنها برای بی باوری آنها پرسیده شد و نتایج نشان داد که ۵۴ درصد از به دلایل روانی الحاد را انتخاب کرده بودند!! در مطالعه دوم نیز ۷۴ درصد از آنها گفتند که بخاطر دلایل روانی به بی‌خدایی رسیده بودند!! در هر دو مطالعه به اثبات رسیده است که احساسات روانی ( نه دلایل عقلی) بیش از هر چیز در بی‌خدایی افراد نقش دارد!! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐 منبع: https://www.psychologytoday.com/blog/the-pursuit-peace/201603/the-new-psychology-atheism ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
به نام خدا 📢📢 *استفاده رایگان از محتواهای علمی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(isc) برای دانشجویان و اساتید تا پایان شهریور 1400 در لینک زیر👇 https://ricest.ac.ir 🌹🌹🌹🌹🌹 لطفا به دانشجویان و اساتید اطلاع رسانی کنید. 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 آسیب‌های فلسفه دین رایج (نبود دغدغه برای اثبات یا رد دین خاص) ✅ ۹ 🔹با اینکه فلسفه دین در میان رشته‌های دین‌پژوهی از آن دسته علومی است که به‌دنبال صدق و کذب ادیان و آموزه‌های آنهاست، اما به‌ندرت مشاهده می‌شود که فیلسوف دین، حکم به حقانیت یا عدم حقانیت دین خاصی نماید. 🔸این اشکال به امثال جان هیک که پلورالیست هستند، وارد نیست، ولی فیلسوفان دینی که را نمی‌پذیرند، علی‌القاعده باید، در مورد متعددی که در عالم مطرح است، بر اساس تأملات عقلی، اتخاذ موضع نمایند. 🔹اگر فلسفه دین نتواند در مورد صدق یا کذب دین مشخصی اظهارنظر نماید، یکی از نقش‌های اساسی خود را ایفا نکرده است. 🖊 فلسفه دین تا آن‌جا که در عمل و نظر به بررسی توجیه عقلانی پذیرش می‌پردازد برای مؤمنان نقشی مهم بر عهده دارد. توجه و اعتنای فلسفه دین به حقیقت‌سنجی، امری زاید و اختیاری نیست که تنها به حال افراد اندیشه‌گرایی که می‌خواهند ایمان آورند، مفید باشد. این دغدغه‌ها دارای اهمیتی اساسی برای همه کسانی است که می‌خواهند با مسئولیت‌پذیریِ آگاهانه، نقش انسانی خود را به طور کامل در مسیر زندگی ایفا کنند. اگرچه ایمان صرفاً در گرو رسیدن به نتیجه‌ای بر پایه شواهد و استدلال نیست، لیکن حالتی از تعهد یا شیفتگی است که یافتن توجیه عقلانی برای آن مناسب است.‏(پیلین ۱۳۸۳، 21) 🔸اساساً حکم در مورد صدق یا کذب ادیان در حیطه صلاحیت هیچ علم دیگری غیر از فلسفه دین نیست؛ چون فلسفه به کلیت هستی می‌پردازد و موضوع مطالعه‌اش ادیان یا دین مشخصی نیست. الهیات نیز با فرض صدق یک دین خاص شکل می‌گیرد و طبیعتاً صلاحیت اظهارنظر در مورد حقانیت را ندارد. اگرچه قبل از پیدایش رشته فلسفه دین، سیستم‌های الهیاتی ادیان مدعی ایفای این نقش بودند، اما با توجه به عدم بی‌طرفی این سیستم‌های الهیاتی، نمی‌توان از نیل به حقیقت اطمینان داشت. بنابراین هیچ رشته علمی دیگری غیر از فلسفه دین چنین صلاحیتی ندارد. 🔹حتی اگر فیلسوف دین را ترجیح می‌دهد، باید توضیح دهد که چرا ایمان به دین «الف» بهتر از ایمان به دین «ب» است. 🔻پس فیلسوف دین در مورد صدق و کذب ادیان باید یکی از مواضع زیر را اتخاذ کند: ✔️ همه ادیان صادق و حق هستند؛ ✔️ یکی از ادیان صادق است و آن، دین «الف» است؛ ✔️ بعضی از ادیان صادق و حق هستند و آنها عبارت‌اند از: «الف»،‌ «ب» و ...؛ ✔️ هیچ‌یک از ادیان حق و صادق نیستند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱۹ شهریور ۱۴۰۰- سیدمصطفی میرباباپور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @hekmateislami
✳️ سی و هفتمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد 🔵 بررسی اندیشه‌های جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، تفسیری و تمدنی حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🔷 مدیر مسئول: جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا غلامی 🔶 سردبیر: آقای دکتر امیر سیاهپوش ✅ فهرست مطالب این شماره: 🔷 پرونده آشنایی با آثار علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده عرفان از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده علامه مصباح؛ فلسفه و علوم انسانی اسلامی 🔷 پرونده اندیشه قرآنی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه سیاسی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده اندیشه های جامعه شناختی و روان شناختی علامه مصباح یزدی(ره) 🔷 پرونده فلسفه نظری تاریخ و تمدن از منظر علامه مصباح یزدی(ره) 🌐 اطلاعات بیشتر در👇👇👇 http://scih.ir/CCSVx کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
◾️ اجتهاد روشنفکرانه شبستری ▪️ مجتهد شبستری معتقد است، انقلاب مردم برای استقرار اسلام فقاهتی نبوده است. 📖 کتاب 📍 برای تهیه این کتاب کلیک کنید. 🆔 @iictchannel
💢اعلام فراخوان دریافت آثار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی؛ ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی  🔹دکتر حسین میرزایی رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با اعلام خبر فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره، زمان دریافت آثار این دوره را از بیست و هفتم شهریورماه تا دهم آبان ماه سال جاری اعلام کرد. https://www.msrt.ir/fa/news/63768 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir
📢 اولین همایش ملی روانشناسی و دین ⏰ آخرین مهلت ارسال مقالات: 15 آبان ماه 1400 ⏰ تاریخ برگزاری همایش: 25 آبان ماه 1400 ✅ چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی 🔶 محورهای همایش: 🔷 روان‌شناسی اجتماعی و دین 🔷 روان‌شناسی دین و خانواده 🔷 روان‌شناسی سلامت و دین 🔷 آسیب‌شناسی اجتماعی و دین‎ 🔷 آسیب‌شناسی روانی و دین‎ 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در قرآن 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در حدیث 🔷 مطالعات نوین در روان‌شناسی و دین 🔷 آموزه‌های روان‌شناختی در نهج‌البلاغه 🔷 معنویت و سلامت روانی - اجتماعی 🔷 فرهنگ و سلامت روانی - اجتماعی 🔷 دین و سلامت روانی – اجتماعی ☎️ 09018214421 🌐 نشانی سایت👇 🌐 http://cpruma.ir کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
💢 فیلسوف فروتن، (شامل ۱۳ مقاله و مصاحبه در نکوداشت پروفسور لگنهاوزن)، به کوشش حمیدامیر چقماقی ◽️ جوهر متافیزیک (برشی از کتاب) 🔹 رساله دکتری پروفسور درباره یکی از مهمترین مباحث متافیزیک، یعنی بحث جوهر بوده است. ⭕️ برای تهیه این کتاب کلیک کنید. شامل: ۱ـ گفتگو با آیت‌الله درباره زندگی و شخصیت پروفسور لگنهاوزن. ۲ـ گفتگو با پروفسور لگنهاوزن درباره مشی علمی و تشرف وی به اسلام. ۳ـ زندگی‌نامه‌ پروفسور لگنهاوزن. ۴ـ گفت‌وگو با پروفسور لگنهاوزن درباره رساله «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی». ۵ـ چارچوبی برای فلسفه دین شیعی؛ محمد . ۶ـ درباره فلسفه دین؛ علی اکبر . ۷ـ نقدی بر کثرت‌گرایی دینی؛ احمد بهشتی. ۸ـ تعامل آموزه‌های نقلی و تجربی در روش‌شناسی علوم اجتماعی؛ عبدالحسین ۹ـ کثرت‌گرایی دینی جان هیک به مثابه واکنشی به مسأله تعارض علم و دین ۱۰ـ سنجه‌ها و ملاک‌های ارزشیابی نظام‌های معنوی ۱۱ـ بررسی نقش دیدگاه غیر شخص‌وارگی خداوند و جایگاه آن در الهیات معاصر ۱۲ـ ارزیابی نقدهای فریتیوف شوان بر تجددگرایی ۱۳ـ مکانیسم‌های زیستی و الگوی نفس‌شناسی فلسفی کانال فلسفه دین اسلامی @islamic_philosophy_of_religion
📢 دوره دین شناسی شناختی 📢 🎙️ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا ⏳ مهلت ثبت نام: شنبه 10 مهر 1400 💡 آغاز دوره: یکشنبه 11 مهر 1400 📑 10 جلسه مباحث این دوره جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط (علوم شناختی و دین‌شناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه دوم،جایگاه عصب‌شناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰ جلسه سوم، مسایل محوری: رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ‌ جلسه ششم، مناسک دینی و نورون‌های آیینه‌ای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ جلسه هشتم، ‌نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰ جلسه دهم، ‌ استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ برای اطلاعات بیشتر: www.hikmat-ins.ir/?p=4104 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
29.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پاسخ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جباری از اساتید برجسته حوزه به برخی مطالب حسن آقا میری و دعوت وی به گفتگو و مناظره 🔹حسن آقا میری در آخرین اظهار نظرهای عجیبش به تمسخر وضو به سبک اهل بیت و قرآن پرداخته و وضوی اهل سنت را بهتر از وضوی شیعه دانسته بود . 🔸لطفا نشر حداکثری بدهید . @Islamic_Philosophy_of_Religion
🏴 انا لله و انا الیه راجعون روح بلند عبد صالح خدا، حکیم متأله، عارف واصل و علامه ذوالفنون؛ حضرت آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
چهار پروفسور مسلمان و شیعه که در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا علیه السلام. 1️⃣ پروفسور کریستین بونو از فرانسه 2️⃣ پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا، که یکی از ۱۰ دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی است. 3️⃣ دکتر تاراس اقتصاددان اهل روسیه 4️⃣ دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چندین زبان از ایتالیا کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
▫️ نشست نقد و بررسی "کتاب فاعلیت خداوند" 🔰 گروه پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🔸 حجت‌الاسلام دکتر به عنوان ارائه دهنده، حجت‌الاسلام دکتر و دکتر به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. ⏰ پنجشنبه 8 مهرماه ساعت 13:00 تا 15:00 لینک نشست https://join.skype.com/DhE1CiIwucLa @Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 شماره 72 از فصل‌نامه علمی پژوهشی «معرفت فلسفی» منتشر شد ✅ جایگاه هستی‌شناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفی‌نمایان و نقد و بررسی آن. روح‌الله سوری (ص7) ✅ بررسی رابطه اقسام معقولات با نظریه اصالت وجود نزد حکمای معاصر. غلامرضا فیاضی / سیدحجت حسینی / حمیدرضا بدر (ص25) ✅ تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه. غلامعلی مقدم (ص37) ✅ مفهوم پيدايش در فلسفه ارسطو و اهمیت تبیین آن حجت‌الله عسکری‌زاده / سید ابراهیم موسوی (ص53) ✅ چالش موجودیت زمان موهوم در آرای متکلمان و فلاسفه‌ مسلمان. علیرضا کهنسال / معصومه‌سادات ساری عارفی (ص71) ✅ تعدد نوعی نفوس و ماهیت انسان. یاسر حسین‌پور / غلامرضا فیاضی (ص89) ✅ تطور و خدا باوری؛ طرح و بررسی دیدگاه الیوت سوبر. روزبه زارع/ سید حسن حسینی (ص105) ✅ بررسی ملازمه بین حسن و قبح ذاتی و وظیفه‌گرایی کانتی. علی‌اصغر محمدزاده / سيد اكبر حسينی قلعه‌بهمن (ص119) 🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی 🌐 http://marefatfalsafi.nashriyat.ir 🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات نشريات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در 🌐 Eshop.iki.ac.ir 🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات فصلنامه علمی معرفت فلسفی در👇 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/2/products/4 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی 🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار می کند دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت) مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت) را به زبان اردو برگزار می‌کند. air.ir/ZwrgGj کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی 💠اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر،انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران در شهر تهران برگزار خواهد شد. 📝 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆👆 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
💦 انکار خدا؛ محصول ذهن های تنبل 🔴عوامل متعددی برای توهم انکار خدا وجود دارد. از جمله آنکه برخی از کودکی به صورت صحیح و کامل خدا را نشناخته‌اند و تنها از شنیده‌ها و افسانه‌ها و منابع نادرست خدا را دریافته‌اند. لذا پس از آنکه به سن فهم و درک رسیده اند، متوجه غلط بودن آن مفاهیم می‌شوند. حال آنکه از نظر دین، هم آن مفاهیم غلط است و هم این انکار صحیح است اما، نمی‌تواند ثابت کند که خدا وجود ندارد. 🔵انکار خدا یکی از نتایج پذیرش مادی‌گری است. کسانی که این دنیا را در ماده منحصر می‌دانند، خدا را زائیده ذهن انسان می‌دانند. هر چند این رویکرد تازگی ندارد اما ریشه آن را می‌توان چنین توضیح داد: 🟣چيزى كه در برخى تعليمات دينى و مذهبى مشاهده مى‌شود و متأسفانه كم و بيش در ميان مومنان نیز هست، اين است كه در ايام کودکی مفهومى با مشخصات خاصى با نام و عنوان خدا به خورد كودك مى‌دهند. كودك وقتى بزرگ شده و باسواد می‌‏گردد، متوجه می‌شود که چنين چيزى معقول نيست و نمى‌تواند موجود باشد، چه خدا باشد يا غير خدا. كودك پس از آنكه بزرگ شد، بدون اينكه فكر كند يا انتقاد كند كه ممكن است مفهوم صحيحى براى خدا تصور كرد، يكسره الوهيت را انكار مى‌كند. او خيال مى‌كند خدايى را كه انكار مى ‏كند همان است كه خداشناسان قبول دارند. پس چون اين ساخته شده ذهن خود را- كه اوهام عاميانه برايش ساخته‏‌اند- قبول ندارد، خدا را انکار می کند؛ ديگر فكر نمى‌كند خداى به آن مفهوم را كه او انكار مى‌كند، خداشناسان نيز انكار دارند و انكار او انكار خدا نيست، بلكه انكار همان تصور غلطی از خداست كه بايد انكار كرد. 🟢به هر حال، نکته قابل توجه آن است که سخن از خدا و اثبات آن، یک مقوله کاملا فلسفی و مربوط به عالم وجود است. کسانی که خدا را زائیده ذهن می‌دانند، متوجه نشده‌اند که خدا یک مفهوم نیست بلکه یک وجود خارجی و واقعی است که هیچگاه با وسائل آزمایشگاهی و از طریق تجربه قابل انکار و یا اثبات نیست. بلکه حتی می‌توان ادعا کرد کسانی که ذهن‌های تنبل دارند، خدا را انکار می‌کنند و طبق حدیثی از امیرالمومنین (علیه السلام) مردم دشمن چیزی هستند که از آن بی خبرند. 🟠انسان‌ها از مسیر فطرت خدا را می‌یابند و این اوهام و خیالات است که مانع از دیدن و رسیدن به این فطرت می‌شود. کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
نشست‌های الهیات و هوش مصنوعی
31.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد سخنان درباره شغل انبیاء و اهل بیت علیهم السلام توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر
رونمایی از نسخه دوم کتابخانه و درختواره تولیدکننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) چهارشنبه ۲۸ مهر ، ۱۰ صبح کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29 🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113429 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح ره 🌐 https://mesbahyazdi.ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🍀مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(1) 🔹همه مسائل دینی در سطح و ساحت یکسان نیستند و پاسخ به آنها کوشش یکسان نمی طلبد. گاه به سبب آنکه مسئله ما امری جزئی است، پاسخ آن نیز با دشواری همراه نیست و مشکل زیادی در حل آن وجود نخواهد داشت. 🔸اما گاه پاسخ به یک مسئله و حتی فهم صحیح آن به دلیل اهمیت مسئله و ابعاد مختلف آن، به‌راحتی ممکن نیست و نیاز به کندوکاو و بهره گیری از رشته های متعدد دارد. 🔻مسئله علم و دین از مسائل دستۀ دوم است که گرچه امروزه در «فلسفه دین» مورد بحث قرار می گیرد، نباید تردید داشت که این مسئله یک مسئله «بینارشتهای» است و برای فهم و پاسخ به آن به رشتههای متعددی نیاز است. دلیل این امر این است که نه علم و نه دین، حقیقت عینی و محسوس نیستند، بلکه ابعاد و وجوه متعددی دارند و تفاسیر و تعاریف متعددی نیز از آنها ارائه شده است. 🔴با توجه به این مطلب، بررسی رابطه علم و دین نیز آسان نیست و نیاز است از دیگر رشته ها نیز استفاده شود؛ امری که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. 🔸گفتنی است مقصود از تاکید بر بینارشته ای بودن مسئله و صعوبت حل آن، ترغیب به ورود آگاهانه و واقع-بینانه پژوهشگران به این عرصه است و ورود ساده انگارانه به این عرصه دردی را دوا نخواهد کرد 🍀 @Andyshedini 🍀
✡مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(2) ✴️تاریخ علم یکی از علوم مورد نیاز برای شناخت بهتر مسئلۀ و بویژه خود علم، تاریخ علم است. 〽️ باید توجه کرد که شناخت علم صرفا با ارائه چند تعریف کلی و ذهنی به دست نمی آید و یک نگاه واقع‌بینانه به علم بدون آشنایی با تاریخ علم ممکن نخواهد بود. ❇️تاریخ علم در شناخت زمینه¬های شکل گیری علم، تطورات علم و روش¬های آن، رویکردهای و نظریات منسوخ و ... پژوهشگر را مدد خواهد رساند. 🔅در اهمیت تاریخ علم همین بس که بهره گیری از آن، باعث پیشرفت چشمگیری در نظریات فلسفه علم شد. پیش از توماس کوهن و ایمره لاکاتوش در فلسفه علم توجهی به تاریخ علم صورت نمی گرفت و به همین دلیل نظریاتی که ارائه می شد، فاقد کارآیی لازم بود. لکن با گشوده شدن پای تاریخ علم به این رشته، نظریات نسبتا پخته¬تری درباره علم مطرح شد. ❇️بنابراین یکی از بایسته¬های پژوهش در مسئلۀ علم و دین بهره¬گیری از تاریخ علم است و بی¬تردید پژوهشگری که در این بحث از تاریخ علم غافل باشد، خواه و ناخواه نتیجه پژوهش او با نقص همراه خواهد بود. 🧡@Andyshedini🧡
♈️مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(3) 🉑فلسفه علم به عنوان دانشی درجه دوم، از منظری بالا به علم می نگرد و در صدد است تا مبانی، روش ها و پیش فرض های علم را مورد بررسی قرار دهد. این رشته به پرسش هایی می پردازد که غالبا در یک رشته علمی مانند فیزیک، زیست شناسی و ... مغفول است و چنانکه توماس کوهن نیز اشاره کرده، دانشمندی که در یک «پارادیم علمی» قرار گرفته است، سوال از روش، مبانی و رویکردهای علمی برای او بی¬معناست. ♒️بدیهی است نگاه به علم از چنین منظری، زمینه مناسبی را برای شناخت آن فراهم می نماید و نتایج پژوهش فیلسوفان بزرگِ علم که سالیان درازی در این عرصه تلاش کرده اند، در شناخت علم مفید خواهند بود. ✅ نکته جالب آنکه برخی از اندیشمندانی که در رشته های علمی مشغول پژوهش اند، خود را بی نیاز از یافته های فلسفه علمی می دانند، لکن اندیشمندان بزرگی چون انیشتین، پلانک، شرودینگر و ... آثاری از نوع تاملات فلسفه علمی داشته اند. 🈂نگارش چنین آثاری بدین معناست که فلسفه علم نیز ابعادی از علم را روشن میکند که برای یک دانشمند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. با تمام توضیحاتی که گذشت، روشن میشود در مسئله علم و دین نیز بی نیاز از فلسفه علم نخواهیم بود. @Andyshedini
☘مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(4) و ☘رویکرد غالب در علم واقعگرایانه است و به تبع آن، هدف علم نیز شناخت واقع و کشف ساختارهای طبیعت خواهد بود. اما آیا انگیزه دانشمندان نیز فقط کشف واقع است؟ ❇️پاسخ به این سوال منفی است، زیرا گاهی ممکن است انگیزۀ دیگری در تحقیات علمی دخیل باشد. برخی علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی، سمت و سوی خاصی را به پژوهش های علمی می دهند، به عنوان نمونه، در جایی که به لحاظ اقتصادی بازدهی بیشتری دارد، سرمایه گذاری بیشتری برای پژوهش علمی صورت می گیرد. 🈂 علاوه بر آن، گاهی ممکن است انگیزۀ یک پژوهش، انگیزۀ شخصی مانند دریافت جایزه نوبل یا کسب شهرت باشد. 🔸همه این علل و انگیزه ها حاکی از آن است که علم می تواند سوگیری هایی داشته باشد و در جهاتی رشد کند که اهداف سرمایه گذاران یا اغراض شخصی اندیشمندان تامین شود. 🔻امروزه جامعه شناسی و روان شناسی علم عهده دار بحث از مباحث پیشین هستند و به بررسی رابطه پژوهش علمی و عوامل اجتماعی و شخصیتی می پردازند. 🔶 بنابراین از آن جهت که علم در یک جامعه انسانی رشد و تطور داشته است، از دخالت انگیزه و عوامل شخصی و اجتمائی انسان ها نیز در امان نخواهد بود. از این رو لازم است برای شناخت بهتر علم به جامعه شناسی و روانشناسی علم نیز توجه کنیم. @Andyshedini 💜