📢 دوره دین شناسی شناختی 📢
🎙️ حجتالاسلام والمسلمین دکتر عليرضا قائمی نیا
⏳ مهلت ثبت نام: شنبه 10 مهر 1400
💡 آغاز دوره: یکشنبه 11 مهر 1400
📑 10 جلسه
مباحث این دوره
جلسه اول، کلیات و مفاهیم مرتبط (علوم شناختی و دینشناسی شناختی/دین شناختی/مطالعات شناختی دین/الهیات شناختی/ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰
جلسه دوم،جایگاه عصبشناسی در مطالعات شناختی دین/ ۱۴مهرماه ۱۴۰۰
جلسه سوم، مسایل محوری: رویکردها به دین و مساله منشا دین/ ۱۸مهرماه ۱۴۰۰
جلسه چهارم، مفهوم خدا و بیولوژی مغز/ ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰
جلسه پنجم، تجربه دینی و مغز معنوی/ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰
جلسه ششم، مناسک دینی و نورونهای آیینهای/۲۵ مهرماه ۱۴۰۰
جلسه هفتم، نوروتئولوژی(۱)/ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰
جلسه هشتم، نوروتئولوژی (۲)/ ۴ آبانماه ۱۴۰۰
جلسه نهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۱)/۵ آبان ماه ۱۴۰۰
جلسه دهم، استعاره مفهومی و مفهوم و صفات خدا (۲)/ ۹ آبانماه ۱۴۰۰
برای اطلاعات بیشتر:
www.hikmat-ins.ir/?p=4104
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
29.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹پاسخ حجت الاسلام و المسلمین دکتر جباری از اساتید برجسته حوزه به برخی مطالب حسن آقا میری و دعوت وی به گفتگو و مناظره
🔹حسن آقا میری در آخرین اظهار نظرهای عجیبش به تمسخر وضو به سبک اهل بیت و قرآن پرداخته و وضوی اهل سنت را بهتر از وضوی شیعه دانسته بود .
🔸لطفا نشر حداکثری بدهید .
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند عبد صالح خدا، حکیم متأله، عارف واصل و علامه ذوالفنون؛ حضرت آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست.
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
چهار پروفسور مسلمان و شیعه که در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا علیه السلام.
1️⃣ پروفسور کریستین بونو از فرانسه
2️⃣ پروفسور خوان فرانسیسکو از اسپانیا، که یکی از ۱۰ دانشمند برتر جهان در زمینه هوش مصنوعی است.
3️⃣ دکتر تاراس اقتصاددان اهل روسیه
4️⃣ دکتر روبرتو آرکادی فیلسوف و مسلط به چندین زبان از ایتالیا
#فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #معنویت #تجربه_دینی #تشیع #اسلام #شیعه #عقل_و_دین #مدرنیسم #اربعین #کربلا #امام_حسین
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
▫️ نشست نقد و بررسی "کتاب فاعلیت خداوند"
🔰 گروه #کلام پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار میکند:
🔸 حجتالاسلام دکتر #محمدحسن_قدردان_قراملکی به عنوان ارائه دهنده، حجتالاسلام دکتر #حمید_نیکزاد و دکتر #محمد_سعیدی_مهر به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.
⏰ پنجشنبه 8 مهرماه ساعت 13:00 تا 15:00
#نشست
#نقد_کتاب
لینک نشست
https://join.skype.com/DhE1CiIwucLa
@Islamic_Philosophy_of_Religion
📚 شماره 72 از فصلنامه علمی پژوهشی «معرفت فلسفی» منتشر شد
✅ جایگاه هستیشناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان و نقد و بررسی آن. روحالله سوری (ص7)
✅ بررسی رابطه اقسام معقولات با نظریه اصالت وجود نزد حکمای معاصر. غلامرضا فیاضی / سیدحجت حسینی / حمیدرضا بدر (ص25)
✅ تحلیل انتقادی و مصداقی مواجهه استرآبادی با فلسفه. غلامعلی مقدم (ص37)
✅ مفهوم پيدايش در فلسفه ارسطو و اهمیت تبیین آن حجتالله عسکریزاده / سید ابراهیم موسوی (ص53)
✅ چالش موجودیت زمان موهوم در آرای متکلمان و فلاسفه مسلمان. علیرضا کهنسال / معصومهسادات ساری عارفی (ص71)
✅ تعدد نوعی نفوس و ماهیت انسان. یاسر حسینپور / غلامرضا فیاضی (ص89)
✅ تطور و خدا باوری؛ طرح و بررسی دیدگاه الیوت سوبر. روزبه زارع/ سید حسن حسینی (ص105)
✅ بررسی ملازمه بین حسن و قبح ذاتی و وظیفهگرایی کانتی. علیاصغر محمدزاده / سيد اكبر حسينی قلعهبهمن (ص119)
🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی
🌐 http://marefatfalsafi.nashriyat.ir
🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات نشريات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در
🌐 Eshop.iki.ac.ir
🌐 مشاهده و خريد الكترونيكی مقالات فصلنامه علمی معرفت فلسفی در👇
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/2/products/4
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویتهای پژوهشی
🔰تازهترین اثر #قطب_علمی_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه منتشر شد.
🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمیگذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی بهویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهشهای گسترده است.
#آثار
#تازه_های_نشر
🆔 @iictchannel
مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار می کند
دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت)
مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی دوره معرفت شناسی (تدریس نخستین کتاب از کتب طرح ولایت) را به زبان اردو برگزار میکند.
air.ir/ZwrgGj
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
❇️اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی
💠اولین کنفرانس ملی علوم شناختی از دیدگاه حکما و اندیشمندان اسلامی در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر،انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران در شهر تهران برگزار خواهد شد.
📝 اطلاعات تکمیلی در پوستر👆👆
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
💦 انکار خدا؛ محصول ذهن های تنبل
🔴عوامل متعددی برای توهم انکار خدا وجود دارد. از جمله آنکه برخی از کودکی به صورت صحیح و کامل خدا را نشناختهاند و تنها از شنیدهها و افسانهها و منابع نادرست خدا را دریافتهاند. لذا پس از آنکه به سن فهم و درک رسیده اند، متوجه غلط بودن آن مفاهیم میشوند. حال آنکه از نظر دین، هم آن مفاهیم غلط است و هم این انکار صحیح است اما، نمیتواند ثابت کند که خدا وجود ندارد.
🔵انکار خدا یکی از نتایج پذیرش مادیگری است. کسانی که این دنیا را در ماده منحصر میدانند، خدا را زائیده ذهن انسان میدانند. هر چند این رویکرد تازگی ندارد اما ریشه آن را میتوان چنین توضیح داد:
🟣چيزى كه در برخى تعليمات دينى و مذهبى مشاهده مىشود و متأسفانه كم و بيش در ميان مومنان نیز هست، اين است كه در ايام کودکی مفهومى با مشخصات خاصى با نام و عنوان خدا به خورد كودك مىدهند. كودك وقتى بزرگ شده و باسواد میگردد، متوجه میشود که چنين چيزى معقول نيست و نمىتواند موجود باشد، چه خدا باشد يا غير خدا. كودك پس از آنكه بزرگ شد، بدون اينكه فكر كند يا انتقاد كند كه ممكن است مفهوم صحيحى براى خدا تصور كرد، يكسره الوهيت را انكار مىكند. او خيال مىكند خدايى را كه انكار مى كند همان است كه خداشناسان قبول دارند. پس چون اين ساخته شده ذهن خود را- كه اوهام عاميانه برايش ساختهاند- قبول ندارد، خدا را انکار می کند؛ ديگر فكر نمىكند خداى به آن مفهوم را كه او انكار مىكند، خداشناسان نيز انكار دارند و انكار او انكار خدا نيست، بلكه انكار همان تصور غلطی از خداست كه بايد انكار كرد.
🟢به هر حال، نکته قابل توجه آن است که سخن از خدا و اثبات آن، یک مقوله کاملا فلسفی و مربوط به عالم وجود است. کسانی که خدا را زائیده ذهن میدانند، متوجه نشدهاند که خدا یک مفهوم نیست بلکه یک وجود خارجی و واقعی است که هیچگاه با وسائل آزمایشگاهی و از طریق تجربه قابل انکار و یا اثبات نیست. بلکه حتی میتوان ادعا کرد کسانی که ذهنهای تنبل دارند، خدا را انکار میکنند و طبق حدیثی از امیرالمومنین (علیه السلام) مردم دشمن چیزی هستند که از آن بی خبرند.
🟠انسانها از مسیر فطرت خدا را مییابند و این اوهام و خیالات است که مانع از دیدن و رسیدن به این فطرت میشود.
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #صفات_خدا
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
رونمایی از نسخه دوم کتابخانه و درختواره #کلام_اسلامی
تولیدکننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
چهارشنبه ۲۸ مهر ، ۱۰ صبح
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
✅ محورهای همایش:
🔶 دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛
🔷 مبانی علوم انسانی؛
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔷 مسایل علوم انسانی.
🔶 مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛
🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛
🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی.
🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29
🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401
🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
☎️ 02532113429
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح ره
🌐 https://mesbahyazdi.ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان زیبای #علامه_حسن_زاده_آملی در مورد حقیقت #مرگ
#جاودانگی #حیات_پس_از_مرگ #معاد #آخرت #فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🍀مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(1)
🔹همه مسائل دینی در سطح و ساحت یکسان نیستند و پاسخ به آنها کوشش یکسان نمی طلبد. گاه به سبب آنکه مسئله ما امری جزئی است، پاسخ آن نیز با دشواری همراه نیست و مشکل زیادی در حل آن وجود نخواهد داشت.
🔸اما گاه پاسخ به یک مسئله و حتی فهم صحیح آن به دلیل اهمیت مسئله و ابعاد مختلف آن، بهراحتی ممکن نیست و نیاز به کندوکاو و بهره گیری از رشته های متعدد دارد.
🔻مسئله علم و دین از مسائل دستۀ دوم است که گرچه امروزه در «فلسفه دین» مورد بحث قرار می گیرد، نباید تردید داشت که این مسئله یک مسئله «بینارشتهای» است و برای فهم و پاسخ به آن به رشتههای متعددی نیاز است.
دلیل این امر این است که نه علم و نه دین، حقیقت عینی و محسوس نیستند، بلکه ابعاد و وجوه متعددی دارند و تفاسیر و تعاریف متعددی نیز از آنها ارائه شده است.
🔴با توجه به این مطلب، بررسی رابطه علم و دین نیز آسان نیست و نیاز است از دیگر رشته ها نیز استفاده شود؛ امری که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
🔸گفتنی است مقصود از تاکید بر بینارشته ای بودن مسئله و صعوبت حل آن، ترغیب به ورود آگاهانه و واقع-بینانه پژوهشگران به این عرصه است و ورود ساده انگارانه به این عرصه دردی را دوا نخواهد کرد
#علم_و_دین
#حجت_الاسلام_قلی_پور
#اندیشه_دینی
🍀 @Andyshedini 🍀
✡مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(2)
✴️تاریخ علم
یکی از علوم مورد نیاز برای شناخت بهتر مسئلۀ #علم_و_دین و بویژه خود علم، تاریخ علم است.
〽️ باید توجه کرد که شناخت علم صرفا با ارائه چند تعریف کلی و ذهنی به دست نمی آید و یک نگاه واقعبینانه به علم بدون آشنایی با تاریخ علم ممکن نخواهد بود.
❇️تاریخ علم در شناخت زمینه¬های شکل گیری علم، تطورات علم و روش¬های آن، رویکردهای و نظریات منسوخ و ... پژوهشگر را مدد خواهد رساند.
🔅در اهمیت تاریخ علم همین بس که بهره گیری از آن، باعث پیشرفت چشمگیری در نظریات فلسفه علم شد. پیش از توماس کوهن و ایمره لاکاتوش در فلسفه علم توجهی به تاریخ علم صورت نمی گرفت و به همین دلیل نظریاتی که ارائه می شد، فاقد کارآیی لازم بود. لکن با گشوده شدن پای تاریخ علم به این رشته، نظریات نسبتا پخته¬تری درباره علم مطرح شد.
❇️بنابراین یکی از بایسته¬های پژوهش در مسئلۀ علم و دین بهره¬گیری از تاریخ علم است و بی¬تردید پژوهشگری که در این بحث از تاریخ علم غافل باشد، خواه و ناخواه نتیجه پژوهش او با نقص همراه خواهد بود.
#علم_و_دین
#پژوهش
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_قلی_پور
🧡@Andyshedini🧡
♈️مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(3)
#فلسفه_علم
🉑فلسفه علم به عنوان دانشی درجه دوم، از منظری بالا به علم می نگرد و در صدد است تا مبانی، روش ها و پیش فرض های علم را مورد بررسی قرار دهد. این رشته به پرسش هایی می پردازد که غالبا در یک رشته علمی مانند فیزیک، زیست شناسی و ... مغفول است و چنانکه توماس کوهن نیز اشاره کرده، دانشمندی که در یک «پارادیم علمی» قرار گرفته است، سوال از روش، مبانی و رویکردهای علمی برای او بی¬معناست.
♒️بدیهی است نگاه به علم از چنین منظری، زمینه مناسبی را برای شناخت آن فراهم می نماید و نتایج پژوهش فیلسوفان بزرگِ علم که سالیان درازی در این عرصه تلاش کرده اند، در شناخت علم مفید خواهند بود.
✅ نکته جالب آنکه برخی از اندیشمندانی که در رشته های علمی مشغول پژوهش اند، خود را بی نیاز از یافته های فلسفه علمی می دانند، لکن اندیشمندان بزرگی چون انیشتین، پلانک، شرودینگر و ... آثاری از نوع تاملات فلسفه علمی داشته اند.
🈂نگارش چنین آثاری بدین معناست که فلسفه علم نیز ابعادی از علم را روشن میکند که برای یک دانشمند نیز باید مورد توجه قرار گیرد. با تمام توضیحاتی که گذشت، روشن میشود در مسئله علم و دین نیز بی نیاز از فلسفه علم نخواهیم بود.
#علم_و_دین
#فلسفه_علم
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_قلی_پور
@Andyshedini☘
☘مسئله علم و دین و ابزار پژوهش(4)
#جامعه_شناسی و #روانشناسی_علم
☘رویکرد غالب در علم واقعگرایانه است و به تبع آن، هدف علم نیز شناخت واقع و کشف ساختارهای طبیعت خواهد بود. اما آیا انگیزه دانشمندان نیز فقط کشف واقع است؟
❇️پاسخ به این سوال منفی است، زیرا گاهی ممکن است انگیزۀ دیگری در تحقیات علمی دخیل باشد. برخی علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی، سمت و سوی خاصی را به پژوهش های علمی می دهند، به عنوان نمونه، در جایی که به لحاظ اقتصادی بازدهی بیشتری دارد، سرمایه گذاری بیشتری برای پژوهش علمی صورت می گیرد.
🈂 علاوه بر آن، گاهی ممکن است انگیزۀ یک پژوهش، انگیزۀ شخصی مانند دریافت جایزه نوبل یا کسب شهرت باشد.
🔸همه این علل و انگیزه ها حاکی از آن است که علم می تواند سوگیری هایی داشته باشد و در جهاتی رشد کند که اهداف سرمایه گذاران یا اغراض شخصی اندیشمندان تامین شود.
🔻امروزه جامعه شناسی و روان شناسی علم عهده دار بحث از مباحث پیشین هستند و به بررسی رابطه پژوهش علمی و عوامل اجتماعی و شخصیتی می پردازند.
🔶 بنابراین از آن جهت که علم در یک جامعه انسانی رشد و تطور داشته است، از دخالت انگیزه و عوامل شخصی و اجتمائی انسان ها نیز در امان نخواهد بود. از این رو لازم است برای شناخت بهتر علم به جامعه شناسی و روانشناسی علم نیز توجه کنیم.
#علم_و_دین
#جامعه_شناسی
#روان_شناسی
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_قلی_پور
@Andyshedini 💜
#معرفی_کتاب
📙هاوکینگ در محضر خدا
👤 نویسنده: جان کارسون لنوکس
👤مترجم: ابوالفضل حقیری
♻️ ناشر: علم/ تهران
📝 جان سی.لنوکس، در این کتاب، علم «هاوکینگ» و نتیجهای را که وی از علم خود درباره وجود یا عدم وجود خدا استنتاج میکند، تحلیل کرده است.
نگارنده، کتابهای معروف هاوکینگ، از جمله: «نظم بزرگ»، «تاریخچه زمان» و نظریات مختلف او را نقد و بررسی کرده و پرسشها و دیدگاههای فلسفی او را با توجه به آرا و نظرات دانشمندان دیگر به چالش کشیده است. این کتاب با هدف پاسخ دادن به این سئوال که: «آیا علم به سوی خدا میرود، از او دور میشود، یا در باب این موضوع بیطرف است؟» و روشن کردن مهمترین مسائلی که در کانون نزاع معاصر میان مفهوم خدا و علم قرار دارد، تدوین شده است.
#خداناباوران
#الحاد
#هاوکینگ
#اندیشه_دینی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
احیای متافیزیک و فلسفه در محیطهای علمی.mp3
45.43M
💥نشست احیای متافیزیک و فلسفه در محیط های علمی
🎤ارائه دهنده: پروفسور #مهدی_گلشنی
👤دبیرعلمی: دکتر سید جواد میر خلیلی
🏢پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔰 باید حق جامعیت دین اسلام را ادا کرد / قدرتهای دنیا با گرایش باطنا سیاسی و ظاهرا فکری سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى و جمعی از مسئولان نظام: اسلام دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرتهای سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیدهی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است.
این قدرتها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود دربارهی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیدهی قلبی است.
ادای حق جامعیت اسلام در درجهی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم.
آنچه که اسلام مطرح میکند این است که عرصهی فعالیت این دین تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریت ارتباط دارد.
#قلمرو_دین #گستره_شریعت #جامعیت_دین #سکولاریسم #دین_و_جامعه #حکومت_دینی #پیامبر_اسلام #علوم_انسانی_اسلامی #علم_و_دین #علم_دینی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی
🔰 گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا به عنوان ارائهدهنده، حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت.
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30
#نشست
#هوش_مصنوعی
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین
موضوع: تبیین نظریه طراحی هوشمند
استاد: حجت الاسلام رضا کشاورز
زمان: سهشنبه، ۱۱ آبان - ساعت ۱۹
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
@hekmateislami
بمناسبة اليوم العالمي للفلسفة، يتشرف المنتدى الفلسفي في معهد المعارف الحكمية بدعوتكم إلى حضور الندوة الإقليمية
🔸 العلامة المصباح فيلسوف الهوية 🔸
🔹 الافتتاح:
🗓️ الثلاثاء 16 ت2/نوفمبر ( 25 آبان)
⏰ الساعة 3:00 ظ. بتوقيت بيروت والقدس (4:30 بتوقيت طهران)
🔹 أعمال الندوة:
🗓️ يومي الثلاثاء والأربعاء 16 و17 ت² /نوفمبر (25 و26 آبان)
⏰ الساعة 6:00 مساء بتوقيت بيروت والقدس (7:30 بتوقيت طهران)
📲 عبر تطبيق zoom meeting
ID: 712 634 2049
Passcode: maaref
⚠️ للحضور، يرجى الحجز مسبقًا، الأماكن محدودة.
#العلامة_المصباح #يوم_الفلسفة_العالمي #معهد_المعارف_الحكمية #منتدى_الفلسفي
#منتدى_الفلسفي_معهد_المعارف
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
فلسفه #پادو یا #استاد_علوم (1)
چندی پیش برنامه #زاویه شبکه چهار سیما با حضور دو تن از اساتید فلسفه موضوع مهم #ارتباط_فلسفه_و_علوم_انسانی را به بحث گذاشت.
👉 https://tv4.ir/episodeinfo/268112
👉 http://yun.ir/nh4e39
حاصل دیدگاه یکی از طرفین بحث، دو مدعا در خصوص #نسبت_فلسفه_با_علوم_انسانی بود:
الف) فلسفه نباید و نمیتواند برای علوم دیگر مبانی دست و پا کند؛
ب) فلسفه تنها میتواند تسهیلگر گفتگوی اندیشمندان علوم انسانی باشد.
مسئله #تحول_در_علوم_انسانی از موضوعات به روز فضاهای علمی کشور است و بر اهل فن پوشیده نیست که اختلاف نظرهای شدیدی میان اندیشمندان این حوزه وجود دارد تا آنجا که حتی موافقان تحول در علوم انسانی موجود نیز رویکرد واحدی به مسئله ندارند و راهکار پیشنهادی ایشان برای تحقق این تحول متفاوت است.
در این مجال تنها به دو مدعای پیش گفته می پردازم.
روشن است که پیش از اظهارنظر در خصوص نسبت فلسفه با علوم انسانی باید مقصود خود را از فلسفه مشخص کنیم. اینکه چه کاری از دست فلسفه برای علوم انسانی برمی آید، بسته به آن است که فلسفه را چه بدانیم.
1. فلسفه در یونان باستان و قرون وسطی به اصطلاحی عام بر مجموعه معرفتهای نظری و عملی اطلاق میشد. اما
2. در دوران رنسانس، با افزایش فزاینده توجه به علوم تجربی، طبیعیات و ریاضیات (بهجهت نقش بنیادین آن در علوم تجربی) از فلسفه جدا شده و در کسوت علومی مستقل و غیر فلسفی به حیات خود ادامه دادند. پیامد استقلال طبیعیات و ریاضیات از فلسفه آن بود که از این پس وقتي فلسفه بهصورت مطلق بهکار ميرود، اختصاص به فلسفه اولی دارد. فلسفه در این معنای جدید، تنها به آن بخش از معارف بشري اشاره دارد که به مباحث فلسفه اولي ميپردازد که موضوعش «موجود بما هو موجود» است.
3. گسترش تجربه گرایی کار را بدانجا رساند که پوزیتویستهای منطقی مفاهیم و گزاره های غیرحسی را فاقد معنای معرفت بخش دانستند. بدین ترتیب، در دوره نخست پیدایش فلسفه تحلیلی، وظیفه فلسفه چیزی جز تحلیل مفاهیم نبود. از نظر پوزیتویستهای منطقی، تفکر فلسفی معادل تحلیل منطقی مفاهیم و قوانین علوم تجربی بود. به اعتقاد ایشان، فلسفه از اساس به یک فعالیت زبانی یا مفهومی تبدیل شد. اما
4. پس از فروپاشی پوزيتويسم، از دهه 1950میلادی به بعد، مفهوم جدیدی از فلسفه تحلیلی پای به عرصه نهاد که تا زمان حاضر رو به گسترش است. در اين معناي جديد، بهجاي آنکه محور مسائل فلسفي «موضوع» باشد، «روش عقلاني حل مسائل» محور و ملاک تفکيک فلسفه از علم قرار گرفته است. يکي از نتايج اين گسترش معنايي فلسفه آن بود که شاخههايي از معرفت بهوجود آمدند که مشخصه آنها اضافه شدن فلسفه به يک موضوع يا رشته علمي ديگر بود؛ فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق، فلسفه دین، فلسفه فیلم، فلسفه فوتبال و...
در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را وضع میکند. ازاینرو «بنیاد»هایی برای پژوهشهای انجامشده در رشتههای خاص فراهم میآورد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند.
بهزعم طرفداران دیدگاه دوم (که ریشه در سخن جان لاک در دیباچه رساله پیرامون فهم بشر دارد) تفکر بیعمل یا برج عاجنشینی نمیتواند شناخت معین یا معتبری از جهان بهدست دهد. شناخت تنها از دل تجربه عملی، مشاهده و آزمایش منظم بیرون میآید. بنابراین علوم خاص لازم نیست منتظر فلاسفه بمانند تا آنان بنیادهایی را در اختیارشان قرار دهند و یا به آنها بگویند به چه چیزی باید فکر کنند. بلکه فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند.
امروزه فلاسفه غربی تمایلی به نگرش نخست ندارند. ولی در اینکه فلسفه چه نوع کمکی میتواند به علوم داشته باشد، چند دیدگاه متفاوت وجود دارد. برخی وظیفه فلسفه را زدودن خار و خاشاک پیشداوریها و خرافات تفکر عرفی از مسیر قطار علم میدانند، برخی دیگر معتقدند فلاسفه میتوانند در اصلاح روشهای تحقیقی مورد استفاده دانشمندان از تخصصشان در منطق و روشهای استدلال استفاده کنند.
از آنچه گفتیم، روشن است که دو مدعای یادشده از سوی استاد مدعو #زاویه، در معنا و برداشتی خاص از فلسفه ریشه دارد که در سنت فلسفه تحلیلی در اثر سیطره حس گرایی به بار آمده است.
✍️ مهدی عبدالهی
@MAbdullahi
کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion