🌹 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ 🌹
?
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢مرجعیت علمی قرآن نباید در استنتاج گزارههای علمی مصادره شود
📌حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در خصوص مرجعیت علمی قرآن کریم، گفت:
🔹مرجعیت علمی قرآن لزوماً به معنای این نیست که همواره از قرآن گزاره علمی استنتاج کنیم بلکه با کمک قرآن میتوان به فرهنگ علمی، اخلاق علمی، مدریت دانش، اهداف غایات علم و حوزه نظامهای پشتیبان علم رسید.
🔹مرجعیت علمی قرآن در همه علوم قابل طرح است؛ علوم انسانی، علوم اسلامی، حتی علوم زیستی؛ اگر چه ما نمیخواهیم از قرآن گزاره زیستی استخراج کنیم، اما جهانبینی حاکم بر قرآن میتواند الهامبخش علوم تجربی ما باشد و بنیادها و پارادایمهای علمی را تحتالشعاع قرار دهد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/BYMyD
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_الهیخراسانی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 میگه #بی_حجابی من به کسی ربطی نداره!
🔺 #استدلالات جالب این جوون رو بشنوید
⛓ زنجیره #تمدن_سازی_اسلامی ⛓
⭕️انقلاب⬅️⭕️نظام⬅️⭕️دولت⬅️⭕️جامعه⬅️⭕️تمدن🌿
#تبیین_مساله_تمدن_سازی
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
✍️آیه آیه سیاست(14)/دل بستگی های خانوادگی مسئولین، زمینه ساز خیانت به نظام اسلامی
🔸«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ * وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد! و (نيز) در امانات خود خيانت روا مداريد، در حالى كه ميدانيد (اين كار، گناه بزرگى است)! و بدانيد اموال و اولاد شما، وسيله آزمايش است و (براى كسانى كه از عهده امتحان برآيند،) پاداش عظيمى نزد خداست!» (انفال: 28-27)
🔰خداوند متعال در این آیات شریفه، پس از نهی از خیانت به خداوند و پیامبر(ص) و نهی از خیانت به امانتی که به فرموده مفسران گرانقدر، منظور از آن در این آیه شریفه «امورات سیاسی و حکومتی» است،(المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج9، ص55) به علت برخی از این خیانت ها اشاره می کند که همان علاقه به مال و خانواده است.
اصولاً باید گفت یکی از زمینه های روحی بسیار مهم ایجاد نفاق و خیانت ورزی در انسان، محبت افراطی به خانواده و خویشاوندان است. این مسئله زمانی آشکار می شود که انسان در موارد تزاحم، خواست و دیدگاه خانواده اش را بر خواست و دیدگاه خدا و ولیّ خدا ترجیح می دهد. گاه، منشأ برخی رفتارهای خیانت آمیز منافقان و بیماردلان نسبت به نظام اسلامی، محبت افراطی به خانواده است. رفتارهایی همچون «اشرافی گری در زندگی شخصی»، «فساد اقتصادی»، «سازش و ارتباط مخفیانه با دشمنان»، «نافرمانی از دستورات ولیّ و مقابله با او» و ... .
🔰قرآن کریم همچنین در آیات دیگری، همسر و فرزند را، زمانی که مانع انجام تکالیف الهی و سیاسی انسان شوند، دشمن انسان معرفی می کند:
🔸«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشيد.» (تغابن: 15-14)
در روايتى از امام باقر(ع) مىخوانيم كه این آیه شریفه مربوط به کسانی است که همسر و فرزندانشان مانع از انجام دستور پیامبر(ص) برای هجرت به مدینه می شدند. (ر.ک: تفسیرنمونه؛ ج24، ص203)
🔰همچنین، آیات ابتدایی سوره مبارکه ممتحنه مربوط به فردی به نام «حاطب بن ابی بلتعه» است که به کفار نامه ای محرمانه نوشت و آن را به زنی که به مکه می رفت داد و آنها را – به خیال خود – از قصد پیامبر(ص) برای فتح مکّه باخبر نمود. جبرئیل، پیامبر(ص) را از این نامه باخبر کرد و ایشان نیز جمعی را مأمور ساخت تا با حرکت به سوی آن زن، نامه را از او بگیرند. هنگامی که نامه به دست پیامبر(ص) رسید، «حاطب» را خواست و درباره این کار خیانت آمیز از او توضیح خواست. او در پاسخ گفت: اى رسول خدا! مساله اين است كه تمام مهاجران كسانى را در مكه دارند كه از خانواده آنها در برابر مشركان حمايت مىكند، ولى من در ميان آنها غريبم و خانواده من در چنگال آنها گرفتارند؛ خواستم از اين طريق حقى به گردن آنها داشته باشم تا مزاحم خانواده من نشوند.(ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن؛ ج9، ص40)
خداوند متعال در آیات دیگری تنها کسانی را در زمره «حزب الله» می داند که پیوندهای خانوادگی، آنها را به دوستی با دشمنان خدا وادار نکند:
🔸«لاتَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ... أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز رستاخيز دارند نمىيابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندانشان باشند ... آنها «حزب اللَّه» اند؛ بدانيد «حزب اللَّه» رستگارانند.» (مجادله: 22)
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | کنایه معنیدار و دیده نشدهی شب گذشته #رهبرانقلاب درباره #دولت_جوان و #حزباللهی
🔹البته این #غصهها فقط مخصوص شماها نیست!
هدایت شده از علامه عسکری
❌اختلاف مسلمانان در چیست؟❌
‼️مسلمانان در دو مورد با هم اختلاف دارند:
1⃣ : در تفسیر بعضی از آیات کتاب خدا و فهم معانی آن
مانند: (..* وَسِعَ کرسیّه السموات و الارض..* ) در آیه۲۵۵ از سوره بقره،که گروهی از پیروان مکتب خلفا،آن را کرسی و تختی که خداوند بر روی آن نشسته ، معنا می کنند.
💠 اما شیعیان اهل بیت(ع)،طبق تعلیم اهل بیت ،معنای کرسی را علم دانسته و تفسیر می کنند. در لغت نیز کلمه کرسی، به این معنا نیز آمده است
و یا مانند: آیه: (..* یوم یکشف عن ساق..* ) در آیه۴۲ از سوره قلم،که گروهی از پیروان مکتب خلفا،روایت کرده اند که ،در روز قیامت،خداوند،ساق پای خود را به مسلمانان نشان می دهند، و ایشان خدا را بدین وسیله می شناسند و به دنبال او روانه بهشت می شوند.این دسته و گروه برای خدا جسم و مکان قائل اند.
💠 اما شیعیان اهل بیت(ع)، خدا را منزه از جسم و مکان می دانند
2⃣ : در سنت و راه دریافت آن ، اختلاف دارند.
پیروان مکتب خلفا،همه صحابه را عادل می دانند و سنت پیامبر را از همه کسانی که نام صحابی دارند، می گیرند و در این باره از پیامبر روایت می کنند:
اصحابی کالنجوم، بایّهم اقتدیتم اهتدیتم...
[اصحاب من همانند ستارگان اند، به هرکدام اقتدا کردید،هدایت می شوید]
💢 این در حالی است که در میان صحابه افرادی بودند که به همبستر پیامبر، تهمت زدند و قرآن درباره ی آنها فرمود:
..* ان الذین جاءو بالافک عصبه منکم ..* [مسلما،کسانی که آن تهمت بزرگ را زدند،گروهی از شما بودند]،نور،آیه۱۱
👈🏻و علاوه بر آن در سوره توبه،به طور کلی می فرماید:
..* و من اهل المدینه مردوا علی النفاق لاتعلمهم نحن نعلمهم..*
[و بعضی از اهل مدینه،منافق اند و بر این نفاق،چنان ماهر و کار کشته اند که تو از نفاقشان آگاه نیستی، ما آنها را می شناسیم.]
🔑 اما پیامبر یک ملاکی داده است برای شناسایی مومن از منافق و آن حبّ و بغض حضرت علی (ع) است. شیعیان در تفسیر سنت و تفسیر قرآن از دشمنان اهل بیت(ع)،حدیث اخذ نمی کنند.
📘 بر گستره کتاب و سنت ص ۷۱
#ماه_رمضان
🌿مطالب در مورد علامه عسکری
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
❌ حق نداری به اسلام بدبین بشی !!👇👇
▪️برخی از مردم نسبت به #دین بدبین میشن، چرا؟ چون مذهبیا و مدعیان #دینداری بد عمل میکنن. دراول کار یکمی حق میدیم بهشون. ولی اگه بخوایم دقیقتر نگاه کنیم حق نداریم بخاطر عملکرد بد برخی مذهبیها به اصل دین بدبین بشیم. چرا؟👇
🔺ما اول باید اسلام رو بشناسیم بعد خودبهخود مسلمونا شناخته میشن، ولی ما برعکس عمل میکنیم، اول مسلمونارو نگاه میکنیم چهجوری عمل میکنن بعد درباره #اسلام قضاوت میکنیم. اون مسلمونی که از اسلام فقط ظاهرش رو گرفته و بد عمل میکنه، مشکل از خودشه نه از اسلام، اتفاقا اسلام هم اونو قبول نداره و پدرشو در میاره. اسلام که فقط ظواهر نیست..
اگه یه مسلمون بظاهر #مذهبی امانتدار نیست، اگه دزده اگه #اختلاس میکنه، مگه اسلام بهش اجازه داده؟ احادیث و آیات شدیداللحن درباره مال مردم خوردن رو ببینید. کجا اسلام اجازه داده؟
🔺بعد از فتح مکه و جمع کردن بتها از دور #کعبه، طبیعتا کلید درب خونه خدا رو باید از کلیددار قبلی میگرفتن، عثمان ابن طلحه که یک فرد مشرک بود، کلیددار کعبه بود، کلید رو ازش گرفتن که یک #مسلمون جاش کلیدداری کنه.
💠 آیه ۵۸ سوره نساء نازل میشه که «همانا خداوند شما را امر میکند که امانات رو به صاحبش واگذار کنید».
آیه میگه کلیددار رو عوض کردید درست، ولی اون کلیدها برای شما نیست برای کلیددار قبلی بود، کلیدهاشو بهش برگردونید، اون چند گرم آهن مال خودشه، وقتی به عثمان بن طلحه اینو گفتن این سطح از انسانیت رو که دید مسلمون شد.
🔺آقا اسلام اینه، انقدر حساسه رو مال و اموال دیگرانه، حالا یه حروملقمه ای #دزدی میکنه به اسم اسلام نذاریمش، اگه یه مذهبی اخلاقش گنده به اسم #خدا پیغمبر نگذاریم، اگه یه #چادری دوبههم زن و خاله زنکه #حجاب رو زیر سوال نبریم. اگر یک روحانی بد عمل میکنه بهپای دین نگذاریم. و از اون طرف هم، آقای روحانی، آقای طلبه، آقای حزباللهی تو باید بیشتر مراقب رفتارت باشی تا مردمو نسبت به دین بدبین نکنی. نمیتونی؟ ادعای دین داری هم نکن
🔺یکی وسط جنگ #جمل، اومد به امیرالمؤمنین(ع) گفت آیا ممکنه که #طلحه و، #زبیر با اون شخصیت و سابقه درخشان در اسلام و #عایشه همسر پیامبر بر باطل گرد هم بیان؟
امیرالمؤمنین فرمود:
حق و باطل را با شخصیتها نمیتوان شناخت، اول حق و باطل را بشناس، اهل حق و اهل باطل را خواهی شناخت.
نه باید کورکورانه دینداری کرد. نه باید بدون تحقیق درباره دین قضاوت کرد. اسلام تنها دینیه که گفته باید اول تحقیق کنی، تفکر کنی با عقلت اسلام واقعی رو بسنجی، بعد آزادی انتخابش کنی. ولی وقتی انتخاب کردی باید مطیع باشی.
#هادی_رضوی
✍️ #حسین_دارابی
💢 #شب_قدر، قلب ماه مبارک رمضان است/ فرصتی برای تمسّک
📌آیتالله العظمی #جوادی_آملی:
🔹ماه مبارک #رمضان برای امت اسلامی معجزهای قویتر از معجزه #سلیمان پیامبر است، زیرا اعجاز آن حضرت در مسلط بودن بر باد بود راه یک ماهه را در بامداد یا در شامگاه طی میکرد، ولی اعجاز قرآن کریم در این است که سالک صالح در یک شامگاه در #لیلة_القدر راه هزار ماهه را طی میکند. (لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) با این تفاوت که او مسیر مکان را میپیمود و قرآنیان میتوانند مسیر مکانت را طی کنند.
🔹اگر #قرآن به سر میگذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به #بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/qErGT
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_جوادی_آملی
#ماه_رمضان
#شب_قدر
🔻 #شب_قدر؛ شب احیای دل
آیت الله #بهاءالدینی:
منظور از #احیا در شب قدر، در حقیقت احیای دل است؛ نه صرف بیدار ماندن ظاهری.
اصل این است که انسان در این شب برای لحظاتی نیز شده از خواب غفلت بیدار شود و دلش را احیا کند، حیات ببخشد.
همان که #امیر_المومنین(علیه السلام) به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود: 《احی قلبک》 یعنی قلبت را زنده بدار.
این است که انسان اگر بتواند شب قدر، با خود خلوتی داشته باشد و با عبادات و نماز و دعا عروجی حاصل کند و طهارتی کسب نماید، توانسته است در حد خود شب قدر را احیا کند. #حدیث
عطر ملکوت؛ دفتر چهارم؛ ص ۹۹
🔴
هدایت شده از بصائر
✍️آیه آیه سیاست(24)/ چرا مسئولیت های اجرایی را باید به جوانان سپرد؟
🔸«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: "خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است. خداوند ملكش را به هر كس بخواهد مىبخشد؛ و احسان خداوند وسيع است و (از لياقت افراد براى منصبها) آگاه است."» (بقره: 247)
🔰قوم بنی اسرائیل بعد از وفات حضرت موسی(ع) که دچار از هم پاشیدگی و ضعف شده بودند از پیامبرشان درخواست نمودند تا برای آنان زمامداری انتخاب نماید که در امور اجرایی و نظامی، سخن او فصل الخطاب باشد. پیامبرشان نیز به دستور خداوند، «طالوت» را برای این کار برگزید. (تفسیر نمونه؛ ج2، ص230)
طبق این آیه شریفه، پیامبر بنی اسرائیل، دلیل انتخاب طالوت را، علاوه بر الهی بودن این انتخاب، برخورداری طالوت از دو ویژگی مهمّ می داند: «بسط در علم» و «بسط در جسم»:
🔸«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ؛ پیامبرشان به آنان گفت: «خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است.»»(بقره: 247)
بدیهی است که منظور از «بسط در جسم»، تنها تنومندی و بزرگی ابعاد جسمانی نیست؛ زیرا چه بسیار افراد تنومندی که حوصله جهاد و کار مجاهدانه را ندارند. بلکه منظور، وجود نشاط جوانی و حوصله انجام کار است. طبیعی است که هرچه افراد از سن بالاتری برخوردار باشند، توانایی و نشاط لازم برای انجام کارهای اجرایی سخت را نخواهند داشت و بالعکس، مسئولی که از نشاط جوانی بیشتری برخوردار باشد، قطعاً با سرعت و جدیت بیشتری کارها را به پیش خواهد برد.
🔰همچنین جوان بودن کارگزاران اجرایی، مزیت های دیگری را نیز برای آنان به همراه خواهد آورد؛ مزیت هایی همچون «شجاعت»، «تلاش»، «خلاقیّت» و «ابتکار».
خداوند متعال در آیات مربوط به اصحاب کهف نیز به وجود عنصر «شجاعت» و «اقدام شجاعانه» در جوانان اشاره می فرماید:
🔸«إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً * وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً؛ آنها جوانانى بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند، و ما بر هدايتشان افزوديم. * ما دلهاى آنها را محكم ساختيم در آن هنگام كه قيام كردند و گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمين است، هرگز غير او معبودى را نمىپرستيم كه اگر چنين گوئيم سخنى به گزاف گفتهايم.» (کهف: 14-13)
تعبیر «فتیة» در این آیات شریفه نشان می دهد اصحاب کهف همگی جوان بودند؛ و عبارت «آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً» نشان می دهد مؤمن بودند و از ایمان سرشاری برخوردار بودند. همچنین تعبیر «إِذْ قامُوا» در این آیه شریفه نشان می دهد آنان جوانانی انقلابی، شجاع، اهل اقدام و قیام بودند و در برابر دستگاه حاکمه ظالم زمان خودشان ایستادند.
🔰ذهن جوان بگونه ای است که در امور اجرایی و برنامه ریزی های علمی نیز از «خلاقیّت» و «ابتکار» بیشتری برخوردار است. و این دقیقاً در نقطه مقابل روحیه سالخوردگان است که با گذشت سن، محافظه کارتر می شوند. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم درباره توانایی های علمی سالخوردگان می فرماید:
🔸«وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ؛ و خداوند شما را آفريد، سپس شما را مي ميراند؛ بعضى از شما به سنين بالاى عمر مىرسند، بطورى كه بعد از علم و آگاهى چيزى نخواهند دانست. خداوند عالم و قادر است.» (نحل: 70)
آیت الله مصباح یزدی در تفسیری روان شناختی از این آیه شریفه می فرمایند: «این آیه شریفه می تواند اشاره ای باشد به اینکه پذیرفتن رأی جدید یا سلیقه تازه برای سالخوردگان بسیار دشوار می شود و نیز استعداد تمرکز حواس، یعنی دقت، و همچنین قوه ضبط و نگهداری اموری که بر ذهن عارض می شوند در آنان رو به ضعف می رود و این همه موجب می شود که آنان نتوانند مطلبی جدید بیاموزند.» (جامعه و تاریخ در قرآن؛ ص170)
🔰علاوه بر همه این موارد، یکی از آسیب های روحی دوران پیری، تشدید برخی امیال نفسانی در انسان است که خود می تواند منشأ مفاسد اخلاقی، اقتصادی و سیاسی متعددی باشد. به عنوان نمونه، پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند:
🔸«وَ يَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَ تَشِبُّ مِنْهُ اثْنَتَانِ الْحِرْصُ وَ الْأَمَل؛ زمانیکه انسان پیر می شود دو خصلت در او جوان می شود: حرص و آرزو» (تحف العقول؛ ص56)
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸