💢انتقاد دانشجویان از شاه
در تعجبم که چرا ما #تاریخ را بخوبی به نسل جوان انتقال نداده ایم و یا اینکه چقدر #حافظه_تاریخی ضعیفی داریم.
در یکی از گروههای تلگرام میخواندم، جوانی که تازه پایش به دانشگاه باز شده میگوید: زمان #شاه هر چه بود، دانشگاهها آزادی داشتند که اعتراض میکردند و #شاه هیچ وقت دوست نداشت مردم در #تظاهرات آسیب بییند.
و اما تاریخ...
در اول بهمن ۱۳۴۰ در پی دعوت های مکرر #جبهه_ملی برای تجمع علیه دخالتهای دولت در نتیجه #انتخابات_مجلس تجمعاتی در تهران برگزار شد.
یکی از این تجمعات در #دانشگاه تهران بود. #چتربازان (نیرو ویژه) شاه وارد دانشگاه شدند و به دانشجویان هجوم آوردند. این حمله بیش از پانصد نفر مجروح و نقص عضو در پی داشت.
دکتر #احمد_فرهاد رئیس دانشگاه تهران در نامه اعتراض آمیز به نخست وزیر نوشت: "من هیچ گاه ندیده و نشنیده ام که تا این حد بی رحمی، سادیسم، خشونت و خرابکاری از جانب #قوای_دولتیاعمال شود.
بعضی از #دختران را سربازان در تالارهای درس دانشگاه#ازاله_بکارت کردند و صحنه هایی نظیر هجوم قشون وحشی به خاک ایران را در نظر مجسم ساختند"
📚افراسیابی، ایران و تاریخ صفحه ص۱۴۳_۱۴۴
وقتی در انتقال وقایع تاریخی کم کاری کنیم، وقتی تاریخ را درست روایت نکنیم، دیگران به نسل جوان تاریخ ساخته شده ی مدنظر خودشان را انتقال می دهند و #محمد_رضا_شاه مستبد را دوستدار آزادی معرفی می کنند، به همین سادگی که می بینیم.
http://kayhan.ir/fa/news/133890 ریشههای جنایت در مدرسه غرب تهران دهنکجی به گزینش، ولنگاری مجازی و تجاریسازی آموزش
🔰بکوشید #شعر_فارسی عفیف، حکمتآمیز و امیدآفرین باقی بماند
🔻 #حضرت_آیت_الله_خامنهای در دیدار امشب جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب، با تحسین پیشرفت شاعران جوان در آراستن لفظی و معنایی اشعار، شعر فارسی را در طول تاریخ شعری «عفیف و محجوب» دانستند و تأکید کردند: بکوشید این عفت و پاکی همچنان در #شعر_فارسی محفوظ و پایدار بماند.
🔹ایشان #گفتمانسازی و جریانسازی در خصوص مسائلی همچون «عدالت، مقاومت و ترویج فضائل اخلاقی» را از دیگر رسالتهای شاعران برشمردند و افزودند: شعر فارسی همواره مملو از حکمت و اخلاق، و در تولید و تعمیق اندیشه و امید نقشآفرین بوده است که باید این روحیه و حالت در شعر امروز نیز برجسته و درخشان باشد.
🔹رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاشها و سرمایهگذاریهای مخالفان انقلاب برای منحرفساختن شعر و سوق دادن آن به مسائلی همچون «سطحینگری در اندیشه، لاابالیگری در عمل، وادادگی در سیاست و بیتفاوتی در مواجهه با دشمن» تأکید کردند: در مقابل این تلاشها، باید «حکمت، جدیت و کوشش و انضباط در عمل، ژرفنگری در اندیشه، استحکام هویت و مجاهدت در مقابل دشمن» در اشعار برجسته شود.
🔺ایشان همچنین #سرود و ترانه خوب را در ایجاد نشاط و حرکتهای اجتماعیِ مفید، بسیار اثرگذار دانستند و خاطرنشان کردند: باید از فرصت علاقهمندی مردم به شعر در جهت انتقال مفاهیم مورد نیاز جامعه به بهترین شکل استفاده کرد.
🔴 سلبریتی ها؛ مرجعیت اجتماعی کاذب!
🔸در چندسال اخیر یک قشر خاص (موسوم به #سلبریتی_ها) در حال تبدیل شدن (تبدیل کردن) به #گروه_مرجع هستند. گروه مرجع کاذبی که فاقد ارزش های پایه دینی _ اجتماعی، دانش و حداقل های هنجاری جامعه است در عین حال تلاش می کند در تمام حوزه های اجتماعی _ سیاسی تبدیل به مرجعی برای اقشار خاکستری و سطحی یا فاقد رای و تحلیل صحیح باشند. قشری که دغدغه هایش کاملا متفاوت با چارچوب ها و دغدغه های مردم است و اکنون در سخت ترین شرایط وضعیت اقتصادی مردم، انبوه بیکاران، گرانی و رکود، این گروه تلاش می کند #بهروز_وثوقی ؛ سگ بازی ؛ حجاب اجباری و ... را تبدیل به اولویت مردم نماید.
در این زمینه به نکات مهم زیر توجه کنیم:
🔻۱. سلبریتی ها؛ به طور نرم، از ارزش های پایدار جامعه اسلامی #قبح_شکنی کرده و ارزش های دین گریز ؛ نظام ستیز و اباحه گرایانه را جایگزین آن می کنند.
🔻۲. اصل برای این طیف #دیده_شدن است و در این مسیر یا هیچ خط قرمزی ندارند و یا عموما خطوط قرمز جامعه را جابجا کرده و مدل جدیدی ارائه می کنند که در آینده نزدیک #سبک_زندگی ایرانی _ اسلامی را شدیدا در معرض خطر قرار می دهند. خطر آن جا بیشتر می شود که این #دیده_شدن با جریانات سیاسی پیوند بخورد. (نمونه آن فعالیت های انتخاباتی و راه اندازی هشتک با روحانی تا ۱۴۰۰ و ...)
🔻۳. متاسفانه کارکرد عملی سلبریتی ها عموما #غربی_سازی روحیات ملی و فرهنگ عامه جامعه شده است. بخشی از این #کژکارکرد که می توان آن را #غربگرایی_اجتماعی!!! نامید از طریق پیوندهای عاطفی، بینشی، ادراکی (زاویه تحلیلی) و رسانه ای ایجاد می شود. نتیجه این مجموعه ؛ از بین بردن #مرزبندی فرهنگی_هویتی با فرهنگ غرب است.
🔻۴. از منظر دیگر؛ لایه های هوشمند غرب توانسته است پیوندهایی غیرمحسوس و محسوس میان سلبریتی های ایران (بخشی از جامعه هنری، ورزشی، مطبوعاتی و..) و معارضان سیاسی نظام اسلامی، ایجاد نماید. نتیجه این مجموعه تلاش برای تبدیل کردن #غربگرایی_نخبگانی به #غربگرایی_اجتماعی و سپس تحمیل آن به گفتمان و خواست عمومی مردم است.
🔻۵. #مرجع_سازی گروه های نازل و از لحاظ فرهنگی آسیب پذیر و غالبا کم سواد سبب می شود ارتباط نخبگان حقیقی و شخصیت های اصیل و انقلابی با عموم مردم دچار فرسایش شود و متاسفانه در لایه هایی از جامعه این ارتباط کاملا قطع است.
💠
🔰گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ فمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها؛ این یک معرفتی است، این یک اصل است؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا. یعنی ما همهی عالم وجود را تقسیم میکنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقهی نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقهی نفوذ الله است، باید به او ایمان آورد، باید او را باور کرد؛ هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر. این به معنای این نیست که ما دائم بایستی با هر کسی که در هویّت کفر است بجنگیم؛ این معنایش مقاتله نیست؛ این معنایش عدم ارتباط هم نیست؛ این معنایش [عدم] تبادل معلومات هم نیست؛ این معنایش استقلال هویّت ایمانی و مرزبندی هویّت ایمانی است تا [انسان] بتواند در مقابل هویّت طاغوت و هویّت کفر، خودش را حفظ کند، نگه دارد، تکمیل کند، رو به پیشرفت حرکت کند. (96/7/2 بیانات در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن)
✅شما موشک ماهوارهبر به فضا پرتاب میکنید، ناگهان میبینید که در دنیا جنجال درست کردهاند. یک کار علمی، یک کار فنّی، یک کاری که برای یک کشور لازم و بسیار عادی و معمولی است، وقتی شما انجام میدهید، میبینید جنجال راه میاندازند؛ اینها نشانههای این است که بایستی بیشتر مراقب باشید.
پاسخ این برخوردها هم کار قوی و جهادی و حسابشده است؛ پاسخ به این دشمنیها قویتر شدن است. مراد من از قویتر شدن، فقط در زمینهی نظامی و امنیّتی نیست، البتّه در آنجاها باید قوی شد، امّا در زمینهی اقتصادی باید قوی بشوید، در زمینهی فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینهی حفظ هویّت اسلامی و انقلابی باید روزبهروز قویتر و عمیقتر بشوید؛ این پاسخِ دشمنیهای دشمن است.(96/5/12 بیانات در مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰علت شکست ظاهری لشکر امام حسن(ع)
⭕️«چیزی که امام حسن مجتبی علیهالسلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل سیاسی نداشتند.
⭕️چیزی که فتنهی خوارج را بهوجود آورد و امیرالمؤمنین علیهالسلام را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و اِلّا همهی مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند.
⭕️یک شایعه دشمن میانداخت؛ فوراً این شایعه همهجا پخش میشد و همه آن را قبول میکردند! ۱۳۷۲/۸/۱۲»
📚سخنان #مقام_معظم_رهبری
💥
طرف دیروز تو مترو رگاش بیرون زده بود و
واتساپش رو نشون میداد و هی میگفت
ما باید به دین پدرامون برگردیم😐
و زرتشتی بشیم 😶
ی لحظه روزنامه رو اوردم پایین و زیر چشمی نگاش کردم و بهش گفتم اگه جای اینکه همش تو لاین و واتس بودی ، روزی ۲صفحه کتاب میخوندی میفهمیدی که
تو کتاب جاماسب نامه صفحه۲۳۷-۲۴۳ اومده که
"مردی بیرون آید از زمین تازیان، از فرزندان هاشم و بر آیین جد خویش و با سپاه بسیار روی به ایران نهد و آبادانی کند . . . و از فرزندان دختر آن پیامبر که خورشید جهان و شاه زمان نام دارد، کسی پادشاه شود در دنیا به حکم یزدان که جانشین آخر آن پیغمبر باشد.در میان دنیا که مکه باشد و دولت او به قیامت متصل شود"
و تو
تورات حضرت موسی ، سفر پیدایش،فصل۱۷آیه۲۰
(۱۴۰۶تا۱۴۴۶سال قبل از میلاد)
اومده که
"ای ابراهیم و اما راجع به اسماعیل تقاضای تورا اجابت کردیم اینک اورا برکت داده،بارور و بسیار کثیر گردانم و ۱۲امام از وی پدید آیند و امتی عظیم از وی وجود آوردم"
و
تو کتاب مکاشفات یوحنا ، باب۱۲آیه۱۴-۱۵
(۸۵سال بعد از میلاد)
اومده که
"و آن مولود به منظور حفاظت قطعی از دستبر اهریمنان،برای یک زمان و دو زمان و نصف زمان از نظرها پنهان شد"
و تو
انجیل لوقا، باب۱۲ آیه۳۵-۴۱
(۸۰-۶۰سال بعد از میلاد)
اومده که
"کمرهای خودرا بسته و چراغهای خود را افروخته دارید و مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند...تا هروقت بیاید و در را بکوبد بیدرنگ در را برای او باز کنید زیرا ساعتی که گمان نمیبرید پسر انسان میاید"
و تو کتاب حبقوق نبی ، باب۲ آیه۴
(۶۰۵سال قبل از میلاد)
اومده که
"و اگر چه تأخیر کند ،برایش منتظر باش زیرا البته او خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد بلکه جمیع امتها را نزد خویش جمع میکند و تمامی را برای خویش فراهم میسازد"
و تو کتاب مقدس هندوان (شاکمونی)
صفحه۲۷۳
داره که
"پادشاهی و دولت دنیا به فرزند سید خلایق دوجهان تمام شود،او کسی باشد که بر کوههای شرق و غرب دنیا حکم براند و فرمان دهد.دین خدا یک دین شود و دین خدا زنده گردد و نام او ایستاده(قائم) باشد"
😐😐😐
#حدیث
#نکته_ناب
🔸پيغمبر (ص) درتجليل فداكارى های حضرت خدیجه فرمود:
💠«مَا قَامَ وَ لَا اسْتَقَامَ دِينِى الَّا بِشَيْئَيْنَ: مَال خَدِيجهِ وَ سَيْفِ عَلِىِّ بْنِ ابِىطَالِبٍ»💠
🔸اين دين به مال خديجه (س) و شمشير على (ع) تا روز قيامت پا بر جا شد؛ يعنى پيغمبر(ص) ثواب مال خديجه (س) را گذاشت كنار شمشير على (ع).
📎کتاب نگاهی به مقام حضرت خدیجه ص 26 اثر استاد حسین انصاریان
هدایت شده از ستاد گرامیداشت شهدای مدافع حرم منطقه 9
🔰خاطره ای از #شهید_دیالمه
📝 چند خانم، که بیشترشان بیحجاب بودند، ایستاده بودند و وحید به سوالاتشان جواب میداد و در تمام مدت سرش پایین بود. بعد از رفتن خانمها، رفتم جلو و پرسیدم: «اینکه به این خانمها نگاه نمیکنی، احساس نکنند که خشک هستی و اثر حرفهات کم بشه». گفت: «به چهرهی اونها نگاه نمیکنم تا خدا به من نگاه کنه»
📚 براساس کتاب #آقا_وحید ص۶۱
@yadman
جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام #رهبر_انقلاب
ضرورت التزام به #قرائت_قرآن در هر شرایط
کان فی وصیه النبی (صلیالله علیه و آله) لعلی (علیهالسلام): و علیک بتلاوه القرآن على کلّ حال[1]
در #وصیت_پیامبراکرم (ص) به امیرالمؤمنین(ع): علی بر تو باد قرائت قرآن در هر حال.
حضرت به تلاوت قرآن توصیه میفرمایند. با قرآن باید مأنوس شد. اگر در جامعۀ اسلامی، در کشور ما، یک جمع قابل توجّهی از مردم با قرآن انس پیدا بکنند، به طوری که مفاهیمِ قرآنی در ذهن اینها زنده باشد، به نظر بنده حرکت اسلامی جامعه تضمین شده است.
نمیگوییم همۀ مردم، اگرچه این مطلوبتر است، لکن یک جمع قابل توجّهی، چند میلیون از جمعیت کشور طوری باشند که با قرآن مأنوس باشند، این هم نمیشود مگر با تلاوت دائمیِ قرآن، نه فقط ایاّم ماه مبارک رمضان، بطور دائم انسان با قرآن مأنوس باشد. لذا میفرماید: و علیک بتلاوه القرآن علی کلّ حال، در همه حال، تلاوت قرآن بکن! در سفر، در حضر، در خانه، در بیرون از خانه، هر وقتی که میتوانی، قرآن را تلاوت کن!
البته کسی که حافظ قرآن است، برای او آسانتر است، برای امثال ماها که حافظ قرآن نیستیم، راهش این است که بر خودمان وظیفه قرار بدهیم که هر روزی یک مقداری از قرآن را بخوانیم.
به گمان من خوب است که انسان از اوّل قرآن شروع کند، همانطور که معمول بین مردم است که قرآن را ختم میکنند، علاوۀ بر این، بخشی از آیات یا سُوَر قرآنی را به طور مرتبّ تکرار بکند، این، موجب میشود که انسان با بخشهایی از قرآن انس بیشتری پیدا کند، یکی، از آیات سورۀ یونس خوشش میآید، سورۀ یونس را مرتباً بخواند تا حفظ کند. یکی از سورۀ احزاب خوشش میآید، یکی سُوَر مسبحّات را که مضامین عالی و مهمی دارد، اهل معنا و اهل سلوک هم به تلاوت مسبحّات توصیه میکنند ،سوری که با «سبحّ لله»، «یسبحّ لله» شروع میشود، یا سور حَوامیم، که آنها هم مطالب مهم دارد، البته همه جای قرآن مهم است، هیچ نقطهای از قرآن نیست که حامل مطالب اساسی و معارف مهم نباشد، اماّ افراد مختلفند، همان چیزی را که بیشتر خوشتان میآید، هر روز بخوانید! تکرار کنید!
قرآن را باید با خشوع خواند، اگر انسان قرآن را بدون خشوع، با غفلت بخواند، چیز زیادی گیرش نمیآید، گاهی هیچ چیز گیرش نمیآید! گاهی هم خدای نکرده اثرات عکس میبخشد.
قرآن را با توجه، با خشوع، با اعتماد به بیان الهی، با این احساس که خدای متعال با انسان حرف میزند، بخواند تا لذّت قرآن بر جان شما بنشیند. اگر ما لذّت تلاوت قرآن را بچشیم، هیچ زمان از آن دست برنمی داریم. مهم این است که آن لذّاتی که در خواندن قرآن و تدبرّ در آیات و کلمات قرآن وجود دارد، این لذّت را انسان در جان خودش احساس کند. اگر بخواهیم این، حاصل بشود، باید قرآن را با خشوع خواند.
شرح حدیث در ابتدای درس خارج ، 19/1/92 به نقل از مشرق
[1] - الشافی، ص 829
😘نامه ای که خدا به آن جواب داد
این نامه را فردی بنام نظر علی در زمان ناصرالدین شاه برای خدا می نویسد و خداوند به نامه او جواب می دهد.
این نامه هم اکنون در موزه گلستان نگهداری میشود. این ماجرای واقعی، در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است که در زمان ناصرالدین شاه، طلبه ای فقیر در مدرسه ی مروی تهران بوده است.
داستان واقعی این نامه و جوابش از طرف خدا را در ادامه بخوانید...
یک روز نظرعلی به ذهنش می رسد که برای خدا نامه ای بنویسد. نامه ی او در موزه ی گلستان تهران تحت عنوان "نامه ای به خدا" نگهداری می شود.
مضمون این نامه به شرح زیر است :
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت جناب خدا! سلام علیکم؛ اینجانب بنده ی شما هستم. از آن جا که شما در قران فرموده اید : "و ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها" «هیچ موجود زنده ای نیست الا اینکه روزی او بر عهده ی من است.» من هم جنبنده ای هستم از جنبندگان شما روی زمین. در جای دیگر از قران فرموده اید : "ان الله لا یخلف المیعاد" مسلما خدا خلف وعده نمیکند.
بنابراین اینجانب به چیزهای زیر نیاز دارم :
۱ - همسری زیبا و متدین
۲ - خانه ای وسیع
۳ - یک خادم
۴ - یک کالسکه و سورچی
۵ - یک باغ
۶ - مقداری پول برای تجارت لطفا بعد از هماهنگی به من اطلاع دهید.
مدرسه مروی-حجره ی شماره ی ۱۶ نظر علی طالقانی
نامه نظر علی طالقانی به خدا:
نظرعلی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر کرد که نامه را کجا بگذارم؟ با خود گفت که مسجد خانه ی خداست. پس بهتر است داخل مسجد بگذارمش.
نهایتا به مسجد در بازار تهران(مسجد شاه آن زمان) میرود و نامه را در پشت بام مسجد، در جایی پنهان میکند و با خودش میگوید: حتما خدا پیدایش میکند! او نامه را پنجشنبه در پشت بام مسجد می گذارد.
صبح جمعه کاروان ناصرالدین شاه که می خواستند به شکار بروند، از جلوی مسجد می گذشتند، از آن جا که (به قول پروین اعتصامی) "نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد و خاک سرگردان ماست" ناگهان به اذن خدا یک باد تندی شروع به وزیدن می کند و نامه ی نظرعلی را از پشت بام، روی پای ناصرالدین شاه می اندازد.
ناصرالدین شاه نامه را می خواند و دستور می دهد که کاروان به کاخ برگردد. او یک پیک به مدرسه ی مروی می فرستد، و نظرعلی را به کاخ فرا می خواند. وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند، دستور می دهد همه وزرایش جمع شوند.
ناصرالدین شاه می گوید: نامه ای که برای خدا نوشته بودید، ایشان به ما حواله فرمودند؛ پس ما باید انجامش دهیم. او دستور می دهد همه ی خواسته های نظرعلی یک به یک اجراء شود. این نامه در حال حاضر در موزه گلستان موجود است و نگهداری می شود. یادمان باشد وقتی میخواهیم پیش خدا برویم، فقط باید صفای دل داشته باشیم.