حجةالاسلام مصطفی نیک اقبال ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
آیه 16 سوره فرقان - دانشنامهی اسلامی
https://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_16_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%81%D8%B1%D9%82%D8%A7%D9%86
این آیه محشره!
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
حجةالاسلام مصطفی نیک اقبال ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
جریان غدیر در جامعه .pdf
حجم:
1.09M
📜 گفتاری از استاد سید مهدی #میرباقری | حرکت #غدیر در رگ #حیات اجتماعی
◻️ غدیر، مبدأِ بقاء و اقامۀ توحید و ولایت
◻️ غدیر، موضوع اصلی درگیریِ جبهه حق و جبهه باطل
◻️ موانع و مقدورات اجتماعی شدن غدیر
◻️ درگیری با فرهنگ غرب، پیشنیاز جریان فرهنگ غدیر
◻️ هویتبخشی بر مبنای گذر از مشارکت در عمل به مشارکت در اقامه
☑️ @mirbaqeri_ir
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
سخنان پیامبر ص در غدیر.pdf
حجم:
1.78M
چهل کلمه گهربار ولایی از خطبه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در غدیر خم
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
زمان:
حجم:
1.12M
نقد سید فخرالدین موسوی به پاسخ قالیباف به نامه همسر شهید باب الخانی
🖼☫به #جهاد_تبیین بپیوندید🇮🇷👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/863436966Cf69e52cb78
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
🇮🇷
🎥 حضرت امام هادی علیه السلام: هرکه خدا را فرمان برد، مردم از او فرمان برند.
🍃🌹🍃
🌺 ولادت با سعادت دهمین خورشید فروزان هدایت و ولایت امام هادی علیه السلام را تبریک می گویم.
✅ پاسداری از انقلاب 👇
@passdar
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
🌱۲۰ توصیه اميرالمؤمنين علیه السلام در آداب عید غدیرخم
🔶 @solok_shieh
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
#قرآن
🌗 در آتش گوگردها قرآن نمیسوزد!
استاد دکتر افشین علا، شاعر فرهیخته، در غزلی نوسروده با عنوان «نامهای به استکهلم» نسبت به قرآنسوزی اخیر در #سوئد و هتک حرمت انجام شده واکنش نشان داده است.
نامهای به استکهلم
در هُرم دوزخ، روضهی رضوان نمیسوزد
نام خدا در آتش شیطان نمیسوزد
نوری که در دل میشود روشن نمیمیرد
عطری که در گل میشود پنهان نمیسوزد
فرمود خالق: حافظ قرآن خداوند است
در شعله، گنج خالق سبحان نمیسوزد
هم لوح محفوظ است هم امالکتاب است این
ناموس خلقت، نامهی یزدان نمیسوزد
یک نسخه از آیات را گیرم که سوزاندی
الهامبخش فطرت انسان نمیسوزد
این جسم آیات است جانش را چه خواهی کرد؟
جسمی بهظاهر سوخت اما جان نمیسوزد
قرآن که کاغذ نیست ای بیآبرو! هرچند
این جلد و کاغذ نیز بیتاوان نمیسوزد
فردا که چون رشدی شدی مفلوک، میفهمی
جز لاشهات در آتش عصیان نمیسوزد
یک آیه هم سهل است، حتی بای بسمالله
در آتش خشم تو ای نادان نمیسوزد
در آتش نمرودی امیال حیوانی
آب زلال چشمهی حیوان نمیسوزد
فرق است بین حق و باطل، عاقبت ای غرب
از ریشه میسوزی ولی فرقان نمیسوزد
چون کودکان بازی مکن بیهوده با کبریت
در آتش گوگردها قرآن نمیسوزد
افشین علا
تیر ١٤٠٢
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 احسنت به این کار جالب روحانیون در کنار ساحل دریا
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
❌💠 چرا پیامبر تو روز #غدیر شسته و رفته مطلب رو نگفت تا بعدا اختلاف نشه؟!
بر خلاف تصور خیلیها اقدامات رسول خدا تو #عید_غدیر فقط گفتن یه جمله «من کنت مولاه...» نبوده! حضرت کارهای بسیار زیادی کردن که جای شک و شبههای برای هیچ کس باقی نمونه که امیرالمومنین جانشین ایشونه!
پیامبر ماه ذیقعده که شد مرتب تبلیغ میکرد تا حج رو شلوغ کنه. (الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۱۶۶) حضرت با به جا گذاشتن قرائن دیداری و گفتاری فراوان حجت رو بر همه تمام کرد.
● قرینههای دیداری:
۱. توقف برای رسیدن دیگر حاجیان: حضرت رسول به غدیر که رسیدن فرمان دادن اتراق میکنیم تا پیشافتادهها برگردن و عقبموندهها برسن. (سنن نسائی، ج۷، ص۴۴۳) یه عده میگن فرمایش روز غدیر پیامبر برای برطرف کردن ناراحتی اصحاب از حضرت علی بود، در حالی که رفع یه دلخوری و توصیه به دوست داشتن علی نیاز به این همه تشریفات نداشت.
۲. سخنرانی در هوای گرم:
بنا به گزارشهای تاریخی روز ۱۸ ذیحجه سال ۱۱ هجری بسیار گرم بوده. زید بن ارقم میگه حضرت برا ما سخنرانی کرد: «در روزی که گرمتر از آن روز را سراغ نداشتیم.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳). کسی باور میکنه سخنرانی یه ساعته زیر تیغ آفتاب اونم بعد از نماز ظهر به خاطر این بوده که حضرت بگه علی رو دوست داشته باشین؟!
۳. استفاده از زبان بدن: حضرت برا اثرگذاری هر چه بیشتر و خنثیسازی بهانههای احتمالی، با مهارت کامل از زبان بدن استفاده کردن. اول اینکه از جهاز شترها سکویی درست کردن و بعد علی رو نزد خودشون فراخوندن. دستش رو گرفتن و بالا آوردن. تا جایی که ابوسعید خدری میگه: «حضرت دستش را بهاندازهای بالا آورد که سفیدی زیر بغلش را دیدم.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳).
حضرت جوری صحنه رو ترتیب داد که به نقل مورخان: «مَا كَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلك؛ کسی در دوحات نبود مگر اینکه با چشم خود دید و با گوش خود فرمایش حضرت را شنید.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳)
۴. عمامهگذاری: حضرت برا تثبیت جانشینی علی از زبان رمز و اشاره نیز استفاده کردن. از اونجا که عرب به هنگام سیادت دادن به کسی به او عمامه قرمز میپوشوند (لسان العرب، ج۱۲، ص۴۲۵) حضرت عمامه خودشون رو که معروف به سحاب بود بر سر حضرت امیر گذاشت: «روز غدیر خم رسول خدا عمامه بر سر من گذاشت و سپس فرمود: خداوند عزوجل در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی که این عمامه را بر سر داشتند یاری کرد.» (مسند ابوداود، ج۱، ص۱۳۰)
اینکه حضرت عمامه شخصی خودش رو بذاره سر علی و بعد بگه تاجهای فرشتهها هم این طوریه آیا نشان از جانشینی نداره؟!
● قرینههای کلامی
۱. خبر دادن از نزدیکی اجل: حضرت برای زمینهسازی اعلان جانشینی سخن از نزدیکی اجل خودشون گفتن. صحیح مسلم از معتبرترین کتابهای اهل سنت روایت کرده که حضرت فرمود: «چیزی نمونده عزرائیل بیاد و من رو از میان شما ببره!» (صحیح مسلم، ج۴، ص۱۸۷۳)
۲. سخن گفتن از باورهای اعتقادی: حضرت رسول برا پیشگیری از تحریف معنوی سخنانشون و فرو کاستن ولایت علی به محبت، ابتدا از باور به وحدانیت خدا، نبوت خودشون، حقانیت بهشت و جهنم و مرگ و قیامت سخن گفتن بعد اومدن سراغ بحث ولایت علی! (البدایة و النهایه، ج۱۱، ص۷۲)
۳. اعترافگیری: بعد از یادآوری باورهای اعتقادی حضرت برا بستن راه هر گونه تأویل و توجیه حرفاشون از مسلمانها اعتراف گرفتن که آیا منِ پیامبر در زندگی شخصیتون از خودتون اولویت بیشتری برا تصمیمگیری دارم یا نه: «أ لست أولی بکم من انفسکم؟» و بعد گفتن «هر كس من مولاي اویم، پس علی مولای اوست.» (المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳)
۴. استفاده از لفظ بعدی: تو برخی نقلهای حدیث غدیر هست که حضرت فرمود: «فمن كنت مولاه فإن علیا بعدي مولاه؛ هر کس من مولای اویم، پس همانا علی پس از من مولای اوست.» (السنه، ج۲، ص۵۶۴)
وقتی میبینیم حضرت از یه طرف خبر از وفات خودشون میدن و از یه طرف میگن بعد از من علی ولی شماست دیگه شکی نمیمونه که مرادشون بحث جانشینی بوده و دقیقا به همین دلیل عمر بعد از فرمایش پیامبر به علی بابت ولایت بر همة مؤمنان تبریک گفت. (طرق حدیث من کنت مولاه، ص۸۷)
۵. دعا برای یاری کنندگان علی: حضرت برا تاکید چندباره بر جانشینی علی دوستداران و یاری کنندگان ایشون رو دعا، و دشمنانش رو نفرین کردن. ابن حجر هیثمی اعتراف میکنه حدیث غدیر رو با عبارت «اللهم وال من والاه، وَعاد من عاداه» سی نفر از صحابه نقل کردهن که بسیاری از سندها یا صحیحه یا حسن که بسیاری از سندهای آن صحیح یا حسن است. (الصواعق المحرقة، ج۲، ص۳۵۵)
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref
ادامه 👇
۶. امر به ابلاغ: حضرت بناشون این بود که جانشینی علی رو در مکه و صحرای عرفات اعلان کنن، اما به خاطر خرابکاری عدهای این امر اونجا محقق نشد و موکول شد به صحرای غدیر. برا همین اهالی مکه و طائف تو غدیر نبودن. حضرت برا جبران این مشکل از همه حاضران خواستن که پیامشون رو به غائبین برسون. (مناقب علی، ص۱۷۰)
۷. سخن گفتن از اکمال دین:
به گزارش بسیاری از حدیثنگاران شیعه و سنی حضرت بعد از اعلان جانشینی علی فرمود: «اللَّه أكبر بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب.» (مقتل الحسین، ج۱، ص۴۷) بدون تردید توصیه به دوست داشتن علی چیزی نبود که حضرت چنین مقدمات فراوانی براش بچینه و بین اون و کامل شدن دین رابطة مستقیم برقرار کنه.
۸. تائید اشعار حسان بن ثابت: غیر از قرینههای فراوان کلام حضرت رسول، برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی میشه به فهم حاضران در اون رویداد هم استناد کرد. مثلا عمر بن خطاب پس از پایان سخنان پیامبر به علی تبریک گفت: «أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة؛ از امروز مولای من و مولای هر مرد و زن باایمانی شدی.»
حسان بن ثابت نیز از کلمة «مولی» معنای سرپرستی رو فهمید و فهم خودش رو در قالب اشعار ریخت: «فقال له قم يا علي فانني رضيتك من بعدي اماما و هاديا؛ سپس فرمود: برخیز ای علی که من تو را بهعنوان امام و هادی پس از خود پسندیدم.» حضرت پس از شنیدن اشعار حسان، فهم اون رو انکار نکرد بلکه با عبارت: «ای حسان همواره به روح القدس مؤیدی تا زمانی که ما با زبان از ما دفاع نمایی.» (تذکرة الخواص، ص۳۹) اون رو تأیید هم کرد.
#نبأ_عظیم
✍️ محمدعلی
🆘 @Roshangari_ir
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#معارف_اسلامی 👈 عضوشوید
@Islamimaaref