eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
0 ویدیو
455 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز رحلت خارچشم منافقان 🏳امین امام، حاج سیداحمدخمینی 💠رهبرانقلاب ‼️او حقیقتاً رنج کشید و تلاش و فعالیت کرد. در آن راهی که تشخیص میداد راه انقلاب و راه اسلام و راه مورد نظر امام است، بیملاحظه حرکت کرد و خیلیها را هم با خودش دشمن کرد. بعضی از این دشمنیهایی که ولو با نام اسلام و با نام بعضی از دلسوزیها نسبت به مفاهیم زیبا انجام میگیرد، دشمنیهای شخصی است؛ عقده‌هایی است که از شخص این عزیز مظلوم در دل داشتند؛ چون او در مواضع امام متصلّب بود و تسلیم نمیشد و زیر بار خیلیها نمیرفت. کسانی که برای دلخوشی دشمنان انقلاب و اسلام، زبان به هجو و بدگویی از مرحوم آقای حاج احمد آقا باز کردند، اینها در واقع پشت سر حاج احمد آقا، از امام و انقلاب عقده دارند. دشمنىِ شخصی آنها با آن مرحوم به خاطر این است که او به معنای حقیقی کلمه مدافع بود: مدافع امام و انقلاب در زمان حیات امام و بعد از حیات امام. ایشان از ارزشها و اصول دفاع کرد و ایستاد و خلاف انتظار و توقّع خیلیها رفتار نمود. خود ایشان در یک سال آخر عمرش، دوسه مرتبه پیش من از بعضی کسان که از او توقّعات دیگری داشتند و چیزهای دیگری میخواستند، درد دل کرد! ۷۹/۱۲/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت جرج سارتن 🏳مولف کتاب تاریخ علم/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️متأسفانه جوانهای ما تاریخ علمی کشور را نمیشناسند. این یکی از ضعفهای ماست، در همه‌ی این قرنها ما برجستگان علمی در کشورمان داشته‌ایم که البته به این قرون آخر که رسیده، ضعیف شده چون پادشاهان نالایق، جنگهای داخلی گوناگون نگذاشته والّا در دوره‌های مختلف و در زمینه‌های گوناگونِ علوم روزِ دنیا، ما نخبه‌پرور بوده‌ایم. در قرنهای چهارم و پنجم هجری - یعنی قرنهای دهم و یازدهم میلادی که دوران قرون وسطای اروپاست؛ یعنی دوران جهالت محض - ما ابن سینا را داشتیم، محمدبن زکریای رازی را داشتیم. اروپائیها وقتی به گذشته نگاه میکنند، خیال میکنند همه‌ی دنیا در قرون وسطی بوده! تاریخ را هم آنها نوشته‌اند! متأسفانه تاریخهای آنها هم در کشور ما ترجمه و ترویج شده. دوران قرون وسطای اروپا، یعنی دوران نهایت ظلمت و تاریکی و بیخبری؛ من یک وقتی در جمع جوانها از «تاریخ علم جرج سارتن» یا تاریخ علوم دیگر مطالبی درباره‌ی وضع پیشرفت مسلمانها در آن دوره گفته‌ام، خوب است جوانان ما با تاریخ علم کشور خود آشنا شوند! ۸۶/۶/۱۲ 📸جرج سارتن @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت جرج سارتن 🏳مولف کتاب تاریخ علم/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️باید غرور ملی را در دانشجو زنده کرد. ما از اول، درسهایمان این‌طور بوده که اسم دانشمند یونانىِ قدیم مثل طالس تا دانشمندان گوناگون غربی در قاعده‌ی هندسه یا در فرمول شیمی را میشناختیم اما به قدر یک تاریخ علم نویس مانند «جرج سارتُن» - من ۴۰سال پیش، هم کتاب «پیر روسو» را که تاریخ علوم است، هم کتاب «جرج سارتن» را دیده بودم - که دوره‌های علمی اسلامی را تقسیم میکند به دوره‌ی جابربن‌حیان، دوره‌ی خوارزمی و دوره‌ی فلان، دانشمندان خودمان را نمیشناسیم! دانشجوی ما آنها را نمیشناسد، ولی غربیها میشناسند! خیام را به عنوان یک دانشمند و یک ریاضیدان بزرگ در دنیای غرب میشناسند؛ اما دانشجوی ما خیام را مثلاً با کوزه‌ی گلىِ مِی میشناسد؛ اگر هم بشناسد. نمیداند خیام که بوده است. اینها موجب میشود که آن اعتماد به نفس ملی از دست برود و دانشجوی ما گذشته‌ی علمی و میراث عظیم علمی و افتخارات علمی خودش را نداند. این از جمله‌ی کارهایی است که باید حتماً در محیط دانشگاه انجام بگیرد. درس میگذارید، رشته میگذارید، تبلیغات میکنید، هر کاری میکنید، من نمیدانم، این کار باید بشود! ۸۵/۵/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت جرج سارتن 🏳مولف کتاب تاریخ علم/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️من یک جمله‌ای را نقل کنم از جُرج سارتُن؛ چون دیگران که میگویند، باور پذیرتر میشود تا خود ما بگوییم! وَالّا عادت ندارم دائم حرف این و آن را از فرنگی‌ها و غربی‌ها نقل کنم اما این جُرج سارتُن که تاریخ علم را نوشته که معروف است و ترجمه و چاپ شده میگوید: دانشمندان ایرانی، بیشترین سهم و نقش را در تمدن اسلامی را داشته‌اند. البتّه این حمل بر روحیه قوم گرایی و ناسیونالیستی نشود، اما باید گفت در بین کشورهای اسلامی قلّه‌ی تولید فکر و تولید علم، ایران است؛ یعنی هیچ جای دیگر ما چنین شخصیّتهای بزرگی نداریم، این میراث ما است؛ این گذشته‌ی ما است؛ این تاریخ ما است، با این میراث گذشته تاریخ آشنا شوید! ۹۴/۸/۲۰ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت ادگار فور فرانسوی 🏳مترجم رمان آموختن برای زیستن 💠رهبرانقلاب ‼️متاسفانه ما درباره انقلاب کار تولید نکردیم، اما تبلیغاتچیهای‌ کمونیستها درباره‌ هر موضوعی‌ کتاب و رمان نوشته‌اند اگر ما اقدام شورویها در زمینه‌ جمع کردن بچه‌های‌ ولگرد از خیابانها و آوردنشان به خانه‌ها را بخوانیم، مگر باور میکنیم؟ اما آنها در اینباره کتاب مینویسند بنام «آموختن برای‌ زیستن». کتابی‌ است ۲جلدی‌ که اخیرا آن را خواندم. نویسنده‌اش یکی‌ از آن کهنه کمونیستهای‌ متحجر دوران استالین است که عکسش بر جلد کتاب هست. از اول تا آخر این کتاب میخواهد بگوید «کانون اول ماه مه» کانونی‌ بود که بچه‌های‌ ولگرد را جمع میکرد؛ و میگوید چگونه زندگی‌ میکردند و چطور از ولگردهای‌ دزد، تبدیل به انسانهای‌ واقعی‌ شدند. در طراز مارکسیستی‌، این یک «رمان» است. البته دروغ هم به هم بافته است؛ اما متأسفانه ما در این زمینه‌ها هیچ کاری‌ نکرده‌ایم! ۷۱/۲/۷ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت ایزاک آسیموف 🏳نویسنده رمان انسان‌دوقرنی 💠رهبرانقلاب ‼️داستانهای علمی_تخیلی واقعاً مهم است. درباره این کتب علمی_تخیلی الان در دنیا یک فصل بسیار بازی، شده است. اخیراً کتابی منتشر شده به نام «انسان دو قرنی» که پارسال چاپ شده بود و من آن را دیدم. در این کتاب، یک آدم آهنی ناگهان شعور و وجدان و درک پیدا میکند! این از واقعیتهای علمی زمان ما خیلی دور است؛ یعنی واقعیتهای علمی چنین چیزی را اصلاً تجویز نمیکند؛ لیکن هم سرگرم کننده است، هم سرگرم کننده‌ی بیهوده نیست، هجو نیست، یعنی ذهن را به آفاق جدیدی می‌برد؛ و این چیز خوبی است! ۷۰/۱۱/۱۵ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
🗓روزجهانی مبارزه با نژادپرستی 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از ماجراهای گریه‌آور تاریخ که نظام سلطه‌ی آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، مسئله برده گرفتن مردم آفریقا است؛ کشتیها را از اقیانوس اطلس میآوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه میداشتند، بعد میرفتند با تفنگ و سلاحهایی که دست مردمِ آن روز از این سلاحها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را میگرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتی‌ها برای بردگی به آمریکا می‌بردند. انسان آزاد را که در خانه‌ی خودش زندگی میکرد، در شهر خودش زندگی میکرد، به اسارت میگرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکایی‌ها این فشار عجیب را آوردند که در این زمینه کتابها نوشته‌اند که این کتاب ریشه‌ها کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشه‌ای از این فجایع. انسانِ امروز چطور میتواند اینها را فراموش کند؟ با همه‌ی این حرفها هنوز هم در آمریکا بین سیاه و سفید تبعیض هست! ۹۲/۸/۲۹ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
🏴بمناسبت هتک حرم اهلبیت طاهرین 🏴درپی عدم انقیاد عده‌ای به قوانین 💠رهبرانقلاب ‼️ما واقعا احتیاج داریم به اینکه قانون در تمام امور کشور، یک شاخص، یک محور، یک فصل‌الخطاب محسوب شود. اگر ما قانونمدار باشیم، زندگی مردم روان خواهد شد؛ اگر بی‌قانونی آمد وسط میدان که هر کسی هم برای بی‌قانونىِ خودش بالاخره یک توجیهی دارد؛ یکی میگوید آقا این قانون حق من را ضایع کرد، این توجیه‌ها قابل قبول نیست. اگر بی‌قانونی رائج شد، مصالح مردم پامال میشود. همه بایستی به قانون احترام بگذارند. فرهنگ قانون گرایی هم بایستی از نخبگان سرریز بشود به بدنه جامعه. اگر شما که جزو نخبگان هستید، قانون را رعایت نکردید، انتظار نداشته باشید که بدنه جامعه قانون را رعایت کند. مقابل انقیاد و قانون‌گرائی، دیکتاتوری است. این هم دوستان حتما بدانند که در زمینه‌ی روحىِ همه ما یک میل به دیکتاتوری وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنید. این فیلِ مستِ درون را با چکش قانون سر به راه نگه داریم. اگر خود ما علاج نکنیم، علاجش مشکل خواهد شد. اگر انقیاد به قانون نبود، روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد. در جوامع، دیکتاتوری همین جور بوجود میآید! ۸۸/۴/۳ @Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🏴بمناسبت هتک حرم اهلبیت طاهرین 🏴درپی عدم انقیاد عده‌ای به قوانین 💠رهبرانقلاب ‼️ما واقعا احتیاج داریم
🏴بمناسبت اعتراض بعضی متدینین 🏴به نادرستی قانون بستن حرم آل‌الله 💠رهبرانقلاب ‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵ ‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است‌.۹۲/۶/۶ ‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲ ‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به‌صورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶ ‼️من معتقدم باید به قانون‌ عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب میشود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق اینستكه قانونِ‌ بد بهتر از بی‌‌قانونی است. اینكه ما قانون‌ را هرجا طبق میل ما از آب درمی‌آید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجه‌‌اش طبق میل ما از آب درنمیآید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲ @Jahade_tabeini