eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و هشتم 🔰شاخص‌های اخلاقی لیبرالیسم لیبرالیسم به نسبیّت ارزش‌‌های اخلاقی معتقد است؛ زیرا منشأ و منبع صدور تعالیم اخلاقی را نه منبع قادر مطلق غیبی؛ بلکه وجود متغیّر و جزئی انسانی می‌داند. در باور لیبرالی ارزش به نوعی به اراده انسان متّصل است. تصور از «خوب» غیر قابل تعریف و تهی است و انتخاب انسان می‌تواند آن را پر کند. در نظر این ایدئولوژی، هیچ قانون کلّی اخلاقی‌ای وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد که چه باید بکنید. ♦️لیبرالیسم، علایق و انگیزه‌های سودجویانه آدمی را به‌عنوان معیار تشخیص (خوب از بد) مطرح می‌کند. از این‌ روست که نظام اخلاقی لیبرالی را یوتیلیتاریانیستی (پیروی از اصالت منفعت) نامیده‌اند. در این ایدئولوژی، منشأ تکلیف اخلاقی در نفع شخصی خلاصه می‌گردد. درجامعه لیبرالی هر کس جز به خود نمی‌اندیشد و خود را به‌عنوان شخصیت به اثبات می‌رساند. فلاسفه لیبرال قرون هجده و نوزده، آرای اخلاقی این ایدئولوژی را در قالب مکتب اخلاقی (نفع‌گرایی) تدوین و تئوریزه کردند. از فلاسفه معروف منفعت‌گرا می‌توان از: «فرانسوا ماری ولتر»، «جرمی بنتام»، «جیمز میل» و «جان استوارت میل» نام برد. مبادی اخلاقی لیبرالیسم را می‌توان در آرای «رنه دکارت» (۱۶۵۰ م) و به‌ ویژه «باروخ اسپینوزا» (۱۶۸۸ م) نیز به‌خوبی مشاهده کرد. به نظر اسپینوزا، نیک همان چیزی است که متضمّن نفع ما است. 🔹این تئوریسین‌ها معتقدند که هدف اصلی اخلاق، تأمین منفعت مادی و ارضای علایق جسمی و نفسانی به هر قیمتی و تحت هر شرایطی است. از نظر آنها قوانین اخلاقی باید خود را با امیال و خواست‌های نفسانی بشر تطبیق دهند و از آنجایی که این امیال و خواسته‌ها در افراد و اشخاص، متفاوت و متغیّر است، از این رو نتیجه‌ای جز نسبیت‌انگاری و شخصی و اعتباری فرض‌کردن قاعده‌های اخلاقی وجود ندارد. در چارچوب اندیشه لیبرالی عمل و رفتار فرد به‌طور طبیعی ملهم از احساسات، امیال و تمنّیاتی است که در بنیاد خودخواهانه‌اند. 🔸در صدر رنسانس، ماکیاولی هسته اصلی آرای اخلاقی لیبرالی را در قالب نفی وجود معیار و میزان اخلاقی ثابت و تبدیل مسائل اخلاقی به اختلاف سلیقه‌ها نمود. پس از وی این باور به‌صورت تفصیلی و مبسوط در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم مطرح گردید. یکی از محمل‌های تئوریک حرمت‌شکنی‌های لیبرالی در حوزه اخلاقیات، همین دعوت نسبیت‌انگاری است. از لوازم نظریه اخلاقی لیبرالی، بی‌هدف و بی‌معنا‌بودن عالم و تهی‌بودن آن از نظر غایت است. از همین روست که لیبرال‌ها معتقدند که هدف و معنای زندگی مثل هر معیار ارزشی دیگر، امری است که آدمی به‌گونه‌ای خودبنیادانه به زندگی خویش می‌بخشد و هیچ نسبتی با عالم و جهت‌گیری‌های کلّی آن ندارد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
22.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و دوم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و ششم 🔰باشگاه های روتاری در ایران در اواخر سال ۱۳۳۲ شمسی یکی از روتارین های آمریکایی به نام دکتر کراتس به ایران آمد تا برای تشکیل کلوپ های روتاری در ایران وارد عمل شود. او سرانجام توانست به واسطه هادی امیرابراهیمی که یکی از سرمایه داران بود، با دکتر جهانشاه صالح استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و وزیر بهداری و سناتور مصطفی تجدد مالک و مدیر عامل بانک بازرگانی ایران و سناتور عباس مسعودی مالک و مدیر موسسه اطلاعات تماس حاصل کرده و نخستین کلوپ روتاری را در ایران تشکیل دهد. بعد از دکتر کراتس یکی از اعضای «انجمن دوستداران آمریکایی خاورمیانه» به نام چارلز کولاک از بیروت وارد تهران شد و با دعوت از بعضی از سرمایه داران مانند ثابت پاسال، لطف الله حی، قاسم لاجوردی و استادان دانشگاه مانند جهانشاه صالح و دکتر نجم آبادی استاد دیگر دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دیگران کلوپ روتاری تهران را در سال ۱۳۳۵ افتتاح کرد. ♦️این کلوپ کار خود را در پارک هتل تهران آغاز کرد. اولین رئیس این کلوپ دکتر جهانشاه صالح بود. با پایان گرفتن انتخابات نخستین هیات مدیره ی کلوپ روتاری تهران، رضا رزم آرا دبیر کلوپ روتاری تهران، اساسنامه ی روتاری بین المللی را به زبان فارسی ترجمه کرد. چگونگی انتخاب مسئولین باشگاه های روتاری انتخاب روسا و گردانندگان باشگاه به صورت رای گیری مستقیم ار اعضاء انجام گرفته و اعضای مسئول به مدت یک سال انتخاب می شدند. شیوه انتخاب در عضوگیری (از هر شغل و صنف یک نفر) با دقت زیادی انجام می گرفت. 🔹در اساسنامه روتاری درباره شرایط لازم برای عضویت فعال در کلوپ روتاری آمده است: «فرد باید بالغ، و به حسن اخلاق معروف و در حرفه و کار خود موفق و صاحب شهرت باشد. او باید به عنوان صاحب، شریک، رئیس صنف یا مدیر یک واحد تجاری یا پیشه ای که شایسته و شناخته شده و یا به عنوان یکی از اعضای هیات عامل موسسه ای که شایسته و شناخته شده یا به عنوان نماینده محلی یا نمایندگی شعبه بازرگانی یا حرفه ای که شایسته و شناخته شده و یا دارای مقام مسئول در چنین نمایندگی هایی باشد. در انتخاب روسا و هیات مدیره و دیگر گردانندگان روتاری که هر سال روتاری(سال روتاری از یازدهم تیرماه هرسال تا دهم تیرماه سال بعد می باشد) با عضوگیری مستقیم انجام می گیرد، اعضای موسس و شخصیت های با نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و سرمایه داران عمده، شانس موفقیت بیشتری به سایر رقبا دارند. 🔸تشکیلات باشگاه روتاری چارچوب اصلی و استخوان بندی باشگاه های روتاری از چهار کمیته و چند کمیسیون، زیر نظر هریک از کمیته های چهارگانه تشکیل شده است. روسای کمیته ها توسط رئیس باشگاه و روسای کمیسیون ها توسط رئیس کمیته ها انتخاب می شوند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و نهم 🔰 شاخص‌های سیاسی ـ اجتماعی لیبرالیسم لیبرالیسم علاوه بر جنبه هایی که توضیح داده شد، یک جریان فکری سیاسی _ اجتماعی بسیار گسترده و پردامنه است که حدود چهار سده تحول را در اندیشه غربی پشت سر گذاشته است. لیبرالیسم سیاسی بر این فرض بنیادین قرار دارد که عقل بشر بی‌نیاز از هدایت وحی الهی، توان طراحی یک نظام اجتماعی سعادتمند را داراست. لیبرال‌ها مدل سیاسی مطروحه خود را که بر مبنای «نظریه حقوق طبیعی» و «نظریه قرارداد اجتماعی» و «پارلمانتاریسم» قرار دارد، به‌عنوان «یگانه مدل مطلوب» مطرح می‌کنند که این «جزم‌اندیشی» با داعیه‌های ضدّ جزمی لیبرال‌ها هیچ سازگاری‌ای ندارد. ♦️لیبرال‌ها حاکمیت را نه از آن خداوند که اساساً و بالاصاله از آن بشر دانسته و به مخالفت با هر نوع اندیشه دینی در خصوص حاکمیت سیاسی پرداختند. به اعتقاد لیبرالیسم، حکومت، نتیجه توافق و قرارداد اجتماعی مابین آدمیان است و بر مبنای این قرارداد موظّف است که از حریم تفاوت‌ها و تبعیض‌های طبقاتی، نظام مالکیت سرمایه‌دارانه و آزادی‌های لیبرالی دفاع نماید. 🔹اساساً انسان‌ها در اندیشه «لیبرالیسم کلاسیک» بر مبنای میزان تموّل و مالکیتشان صاحب حقّ رأی و امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی می‌شدند. انسان به مفهوم نظریه لیبرال؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است، فردی به‌شمار می‌آید که مالک است و کسانیکه استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم می‌مانند و چون فقط افراد متملّک، مالیاتی را می‌پردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیم گرفته شود، تنها حق دارند در تصمیم‌گیری‌های عمومی شرکت جویند. 🔸لیبرالیسم با عزیمت از نقطه ی اعتقاد به اصالت فرد، به بارزترین و شاخص‌ترین ارزش و آرمان لیبرالیسم که آزادی است می‌رسد.  سایر ارزش‌ها مثل تساهل، حقوق فردی، حریم خصوصی و... در واقع از آزادی مشتق می‌شوند و لیبرالیسم برای تضمین این ارزش‌ها به حاکمیت قانون، محدودیت حکومت، تفکیک قوا و آزادی انجمن و مطبوعات و... می‌رسد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
23.mp3
7.32M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و سوم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و هفتم 🔰 باشگاههای لاینز در ایران بر اساس اسناد متقن، تاریخ تشکیل باشگاه های لاینز در ایران دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا شعبه ای از آن در تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۳۶ در ایران افتتاح گردید و به زودی در پنجاه شهر ایران شعباتی دایر کرد. اعضای این باشگاهها در روزهای پنجشنبه اول و پنجشنبه سوم هر ماه در یکی از هتل های تهران تشکیل جلسه می دادند. بنا به دلایلی می توان حدس زد که این باشگاهها از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به بعد، فعالیت جدی تری را به انجام رساندند؛ چرا که سال مزبور سال فعالیت منطقه ۳۵۴ الف لاینز در ایران است. ♦️مجمع جهانی لاینزها حوزه فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاههای لاینز ایران در منطقه ۳۵۴ قرار داشتند. خود این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند دسته تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می شدند. منطقه ۳۵۴ الف، حوزه فعالیت باشگاههای تهران را در بر می گرفت و از سال ۱۳۵۳ منطقه ۳۵۴ د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافیایی آن و منطقه های ۳۵۴ ب و ج در دست نیست. 🔹باشگاههای لاینز حوزه تهران عبارتند از: باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه یوسف آباد، باشگاه قلهک، باشگاه تجریش و باشگاه ری. دکتر محمدعلی احمدی از سران باشگاههای لاینز ایران و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه عالی حسابداری و موسسه ی علوم بانکی بود که مسئول هماهنگی اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن عضو لژ فراماسونری رازی هم بود. 🔸یکی از انجمن هایی که با واسطه باشگاه لاینز متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می شود، انجمن سقراط است. جوانان توسط این انجمن جذب می شدند و به ظاهر درباره ی علم و ادبیات بحث می کردند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی رئیس پیشآهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت پنجاه 🔰 شاخص‌های اقتصادی لیبرالیسم ایدئولوژی لیبرالیسم از آغاز و در تمامی دوران تکوین و تطوّر خود، غایت و هدف مطلوب خود را در نوعی نظام سرمایه‌داری آزاد می‌جسته است و در پیوند تنگاتنگ با حاکمان سرمایه‌سالاری و امپریالیسم قرار داشته است. لیبرال‌ها معتقدند که دولت و جامعه باید با کمال خونسردی شاهد «رقابت آزاد» سرمایه‌های بزرگ با سرمایه‌های اندک باشد. لیبرال‌ها هرگونه دخالت در جهت حمایت از اقشار کم درآمد را «محدودیت آزادی» می‌نامند؛ زیرا معنای لیبرالی آزادی با امپریالیسم و استثمار ملازمه دارد. ♦️اساساً جان لاک، ولتر، منتسکیو و بسیاری دیگر از ایدئولوگ‌های لیبرال، از بزرگ‌ترین تاجران برده و سرمایه‌داران زمانه خود بوده‌اند. آدام اسمیت (۱۷۹۰ م) را باید طراح اصلی تئوری اقتصادی لیبرالیسم دانست. نظرات اسمیت بعدها توسط لیبرال‌هایی چون دیوید ریکاردو، مورد بسط و تجدید نظر قرار گرفت. تئوری اقتصادی لیبرالی بر مبنای دو فرضیه قرار گرفته بود: ۱) اینکه انسان‌ها موجوداتی خودخواه هستند که به‌دنبال تأمین منفعت خود روانند. ۲) اینکه انسان‌ها را باید در جهت ارضای خودخواهی‌ها و سودطلبی‌های شخصی خود آزاد گذارد. 🔹نظریه اقتصادی لیبرال‌ها در واقع بیان خواست‌ها و توقّعات کلان سرمایه‌داران، سوداگران و بازرگانان اروپایی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای «انباشت سرمایه» و تأمین خواسته‌های سوداگرانه‌شان بوده است. آرای اقتصادی لیبرالی طرفدار انباشت ثروت و رونق بازار سودجویی و سوداگری سرمایه‌داران به هر قیمتی (حتی به قیمت خانه‌خرابی و فقر میلیون‌ها انسان دیگر) است. این نظریات، هرگونه درک عدالت‌خواهانه و آرمان‌جویانه و اخلاقی را مورد نفی و انکار قرار می‌دهد. نتیجه و محصول تئوری‌های اقتصادی لیبرالیستی در اروپای قرن هجده و نوزده، گسترش بی‌عدالتی اجتماعی و فقر و تیره‌ روزی و استثمار غیر قابل توصیف میلیون‌ها مرد، زن و کودک و برقراری شرایط ظالمانه اجتماعی بوده است که توصیف روشن و زنده آن را در آثار ادبی‌ای چون «روزگار سخت» اثر «چارلز دیکنز»، «تیره‌بختان» اثر «جک لندن» و آثار دیگر نویسندگان این دوره، شاهد هستیم. 🔸یکی از ارکان لیبرالیسم کلاسیک این بود که انسان‌ها (یا دقیق‌تر بگوییم بازرگانان) باید آزاد باشند تا با حداقل نظارت یا محدودیت از طرف جامعه مجالی برای کوشش‌های خود بیابند ... لیبرال‌ها می‌خواستند که هیچ کنترل اخلاقی یا فردی و جمعی بر جریان گردش سرمایه بر اساس مکانیسم سودجویی وجود نداشته باشد و یک نظام سرمایه‌سالارانه تمام‌عیار پدید آید (چنان‌که در غرب پدید آمد) این نظریه سرمایه‌سالارانه لیبرالی تحت عنوان اصل «بازار آزاد» یا «اقتصاد بازار» یا «رقابت آزاد» معروف گردیده است. پایان بحث لیبرالیسم 🆔 @Jarianshenasi
24.mp3
7.35M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و چهارم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و هشتم 🔰 ادامه بحث... اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند اما بر اساس اسناد به دست آمده از ساواک خلاف این موضوع ثابت شده است به عنوان مثال سند زیر را ملاحظه کنید: گزارش ساواک ۲۱۸۶۲/۳۱ تاریخ وصول خبر: ۴۱/۲/۲۹ منبع خبر: مامور ویژه تاریخ گزارش: ۴۱/۲/۳۱ تقویم: ب- ا «یکی از محارم سردار فاخر حکمت اظهار می داشت که مسافرتهای حسین علاء وزیر دربار شاهنشاهی به فارس و شیراز که ظاهرا تحت عنوان سالگرد «انجمن لاینز» صورت گرفته به منظور انجام یک ماموریت سیاسی و مخفی است. مشارالیه افزود انجمن لاینز که یکی از شعبات لژ بزرگ فراماسونری انگلستان است تحت عنوان انجام کارهای عام المنفعه بزرگترین دستگاه خبری دولت انگلستان در کشورهای دنیا محسوب می شود و آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی که خود ار فراماسونرهای معروف و از اعضای لژ بزرگ لندن هستند و ریاست جوامع فراماسونری ایران را به عهده دارند، در این مسافرت به توصیه ی مقامات انگلستان دستورات محرمانه ای به مامورین نفوذی انگلستان در فارس که اکثرا بین عشایر دارای نفوذ و رهبری هستند صادر خواهد کرد، زیرا ممکن است روابط شاهنشاهی و دولت آقای امینی که به صورت مبارزه ی سیاست انگلستان و آمریکا در آمده است، وضع نا مساعدی به خود گیرد. بدین ترتیب عشایر فارس طبق تعلیماتی که آقای علاء به آنها خواهند داد برای دولت مرکزی اشکالات بزرگی فراهم خواهند کرد. گوینده افزوده است که اکثر رجال فارس و سران عشایر این منطقه غالبا فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعا تابع نظر و دستورات آقای علاء خواهند بود و قرار است آقای علاء مدت شش روز به عنوان بازدید از تخت جمشید در آنجا اقامت نموده و جلساتی با حضور دوستان خود تشکیل داده و سپس به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و به این طریق مقدمات شورش عشایر را علیه دولت فراهم نمایند». مهر فوق محرمانه در سند فوق زده شده است. ♦️سند فوق که یکی از صدها سند موجود در ساواک است ثابت می کند که سیستم فراماسونری و انجمن های وابسته آن همچون باشگاه های روتاری و لاینز تا چه حد در ایران نفوذ داشته و سیاست های خود را دنبال می کردند. از وزیر دربار شاهنشاهی گرفته تا جزئی ترین افراد در میان عشایر ایران. 🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۱ 🔰ادامه بررسی دوره های فلسفی غرب فلسفه استعلایی دوره معاصر همانطور که قبلا ذکر شد قرن نوزدهم، از جایگاه ویژه‌‌ای برای مکاتب فلسفی، یعنی پوزیتوسیم و اگزیستانسیالیسم برخوردار است. فلسفه اگزیستانسیالیسم، بیشتر در ادبیات و هنر تأثیرگذار بوده است. از این رو، بیشتر رمان‌نویس‌ها از فلسفه‌های اگزیستانس متأثّر شدند. آثار آلبرکامو، کافکا، سارتر، صادق هدایت و...، از همین فلسفه، تأثیر پذیرفته‌اند. علّت اینکه به فلسفه اگزیستانسیالیسم، فلسفه‌های اگزیستانس اطلاق می‌شود این است که این فلسفه‌ها فقط در پرسش با یکدیگر مشترکند، امّا پاسخ‌های یکسانی ندارند. ♦️کی یرکگارد، مارسل، هایدگر، سارتر، نیچه و...، پرسش‌های مشترک وجود و خودشناسی را مطرح می‌کنند، امّا پاسخ‌های این فیلسوفان متفاوت است؛ بنابراین، می‌توان به تعداد فیلسوفان اگزیستانس، مکتب اگزیستانسیالیسم وجود داشته باشد. فلسفه‌های معاصر غرب بر برخی از روشنفکران ایرانی تأثیر زیادی گذاشته‌اند. فلسفه تحلیل زبانی توسط ویتگنشتاین متأخر از پوزیتویسم منشعب شد و سومین مکتب معاصر غرب را پدید آورد و آن را جانشین پوزیتویسم نهاد. 🔹چهارمین فلسفه معاصر، فلسفه پدیدارشناسی است که انشعاب دیگری از اگزیستانسیالیسم است. البته مؤسّس پدیدار شناسی را باید کانت، فیلسوف آلمانی نیمه دوم قرن هجدهم دانست. امّا این مکتب فلسفی به ‌عنوان نظام فلسفی ، توسط هوسرل مطرح گردید و هایدگر و دیگران دنباله آن را گرفتند، اما خود هایدگر و سپس گادامر، مکتب هرمنوتیک فلسفی را پایه‌ریزی کردند. حاصل سخن اینکه، فلسفه‌های اگزیستانس، منشأ پیدایش پدیدارشناسی و هرمنوتیک و فلسفه پوزیتویسم، منشأ پیدایش فلسفه تحلیل زبانی گشت. ادامه دارد.... 🆔 @Jarianshenasi
25.mp3
7.32M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و پنجم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و نهم 🔰انجمن تسلیح اخلاقی در ایران در سال ۱۳۲۷ شمسی یکی از روسای این انجمن به نام « بوخمن» شعبه ی آن را در ایران افتتاح کرد و از سال ۱۳۲۸ شمسی عده ای از فراماسونرهای ایرانی جذب این انجمن شدند. این انجمن ابتداء مجله ای به نام امید و سپس مجله شورش یا رنسانس را به زبان فارسی انتشار داد که به رایگان توزیع می گردید. بعضا از اعضای این انجمن از استادان دانشگاه های کشور خصوصا تهران بودند. ♦️جلسات این انجمن یکی بعد از دیگری تشکیل می گردید. به عنوان نمونه یکی از جلسات آنها در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان با حضور استاندار و مسئولان سازمانهای دولتی و ملی، استادان دانشکده و دانشجویان برگزار گردید. پس از افتتاح جلسه به وسیله کفیل دانشکده، یکی از اعضای بنیاد تسلیح اخلاقی پیرامون ایمان به حق یا عامل اصلی ترقی جامعه سخنرانی موثری ایراد کرد. سپس فیلم تاثیر گذاری از محصول تسلیح اخلاقی جهانی به زبان فارسی نشان داده شد. جلسه دیگری در تالار موزه ایران باستان در تهران برگزار شد که در ابتدا پیرامون رسالت اسلام در تکمیل فضایل اخلاقی سخنرانی به عمل آمد و بعد فیلمی از محصول جهانی تسلیح اخلاقی به زبان فارسی نشان داده شد که در آن نقش موثر خانواده در پرورش نیروی اخلاقی جوانان برای حضار تشریح شد. 🔹جمعیت برادری جهانی در ایران در سال ۱۳۳۷ شمسی دکتر کلینچی و پروفسور کامپتون که از موسسان این جمعیت بودند به ایران آمدند و مرکز این جمعیت را در تهران تاسیس کردند. همانطور که قبلا نیز گفته شد هدف این جمعیت در ظاهر ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. آنها همچنین ظاهرا تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند. مثلا در ایران اعلام داشتند که می خواهند مطالب زننده ای را که در کتب فارسی علیه مذهب اهل تسنن وجود دارد حذف کنند و تدریس فقه تسنن را در دانشکده معقول و منقول رایج کنند. که در واقع به دنبال این هدف بودند که با پر رنگ کردن سایر ادیان و مذاهب و فرقه های آنان، جریان اسلام شیعی را در ایران کمرنگ نموده و تضعیف نمایند. 🔸در ابتدا ریاست این جمعیت به عهده ی حسین علاء نخست وزیر اسبق و عضو لژ فراماسونری مهر بود و شجاع الدین شفا معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی به دبیر کلی آن رسید. این انجمن توانست در مدت زمان کوتاهی بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور را جذب خود نموده و در لایه های مختلف نخبگان کشور نفوذ کند. 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۲ 🔰 ادامه روشنفکری دوره معاصر شهود گرایان فلسفه احساس یا شهود، از جمله فلسفه هایی است که در تقابل با خرد گرایی و تجربه گرایی، بر جنبه های فطری و درونی انسان تکیه می زند؛ جنبه هایی که به مراتب ناب تر و ریشه دار تر از ادراکات عقلی و حسی و چه بسا دقیق تر از داده های تجربی است؛ و هیچ گاه از وجود انسان تفکیک نمی پذیرد. مدعیان شهود گرایی، ادراکات حصولی برگرفته از عقل و احساس را به هیچ وجه در بازشناسی و بازنمایی ویژگی های انسانی و در معرفی انسانیت و شخصیت انسان، کافی و کارآمد نمی دانند. در نگرش آنان برای تامین منظور فوق، راهی جز بهره برداری از ابزار طبیعی و فطری درون یافته، پیش روی انسان گشوده نیست. اینجاست که سفارش می شود انسان نخست درون خود را واکاوی کند و از طریق کشف درون خود به بسیاری از اسرار و رموز وجودی خویش پی برد و رفتار و اخلاق خود را تنظیم کند. ♦️از جمله متفکران تاثیرگذار در عصر روشنگری، که خود ضد روشنگری قیام کرد، ژان ژاک روسو بود. روسو که طرفدار احساس گرایی و عاطفه گرایی در مقابل عقل گرایی است، در مواجهه با عقل گرایی افراطی، نظریه معرفت شناسی خاصی را بنیان گذاشت که تحت عنوان فلسفه احساس یا شهود، معروف است. وی بر این اعتقاد بود که تاکید افراطی بر عقل گرایی و غفلت از یافته های وجدانی و احساسات برخاسته از عمق وجود انسان و فطرت وی، مانع ظهور و بروز جنبه های انسانی و طبیعت خدادادی انسان، آن گونه که باید، و آگاهی ها و معلومات موجود در آن شده است. 🔹به بیان دیگر، از دید روسو، انسان تنها از یک بعد ادراکی، یعنی بعد ادراکی حصولی مبتنی بر عقل و حس برخوردار نیست، بلکه در کنار آن، بعد ادراکی ناب تر و خالص تری دارد که وی آن را وجدان نام می نهد. به نظر روسو، تاکید بر عقل گرایی خالص و عدم بهره گیری از ادراکات وجدانی، موجب شده است که انسان از هویت انسانی خود دور افتد و تنها به آگاهی های ناظر به تنظیم روابط اقتصادی و مادی بسنده کند. 🔸ابزار ادراکی انسان با این نگاه، به جای اینکه بتواند قادر به کشف خصوصیات انسان، به منزله ی موجودی متعالی باشد، بیشتر به منزله ی ابزاری برای شناخت عالم طبیعت و حداکثر، ویژگی های طبیعی انسان به کار گرفته می شود، و در مواجهه با شناخت هویت انسان و فطرت ناب وی، توان و امکان بالایی ندارد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
26.mp3
7.34M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و ششم 📌اتمام بارگزاری ... 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی ام 🔰 نتیجه گیری بحث... نکته ای که در مورد لژهای فراماسونری و انجمن های وابسته به آنان بسیارحائز اهمیت است این است که: «هدف واحد و مشترک همه ی این تشکل ها که با عناوین و قالب های مختلفی ظهور و بروز می کردند، تسلط و احاطه کامل بر رجال سیاسی و مسئولین فرهنگی و همچنین خواص، نخبگان و تحصیل کرده ها مانند روسای دانشگاه ها و دانشجویان نخبه و افراد بانفوذ در میان اقشار و صنوف مختلف در یک کشور است تا با پیروی از نظام مدیریتی، آموزشی و فرهنگی که به آنان دیکته می کنند بتوانند بر کلیه مقدرات کشورهای مورد نظرشان تسلط پیدا نموده و سیاست های استعماری خود را در این کشورها متناسب با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود به پیش ببرند». ♦️این اتفاق در دهه چهل و پنجاه و در دوره حکوت پهلوی دوم به شکل وسیع و گسترده ای در ایران اتفاق افتاد و بر اساس اسناد و مدارک متقن و معتبر موجود، بسیاری از رجال سیاسی، فرهنگی و آموزشی ایران رسما به عضویت این سازمان های ماسونی و انجمن های وابسته به آنان درآمده و کلیه الگوهای مدیریتی، فرهنگی و آموزشی دیکته شده توسط آنان را در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی به اجرا در می آوردند. تشکیل کابینه های فراماسونری در ایران مانند کابینه اقبال، شریف امامی و هویدا و تلاش ماسون ها برای ورود به مجلس شورای ملی و مجلس سنا و ایجاد دسته بندی در مجالس مزبور و نیز حضور آنان در راس مشاغل کلیدی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و استفاده از این موقعیت برای پیشبرد اهداف فراماسونری در کشور، از موارد عدیده ی دخالت ماسون ها در کلیه امور کشور می باشد. و اگر فردی می خواست پیشرفتی داشته باشد ناگزیر بود که به این تشکیلات بپیوندد. 🔹فراماسونری با تکیه بر جهان بینی و ایدئولوژی خاص خود به هر سرزمینی که وارد شود مشترکات با آن سرزمین را پیدا نموده و سپس به تحکیم موقعیت خود می پردازد. آنها به ظاهر با هیچ مذهبی مخالفت نمی کنند ولی بدون داشتن نظر خاص به یک مذهب فقط خداپرستی را بدون اعتقاد به پیامبران رواج می دهند! این امر خود به خود حساسیت مذهبی افراد را کاهش داده و آنان را برای پذیرش مطالب دیگر آماده می نماید. در تعالیم درجه ۱۸ فراماسونری از داوطلب خواسته می شود که خود را از هرگونه قید فرهنگی محدود و عقیده جزمی رها کند. در درجه سی ام که از درجات عالی است و اسرار فلسفی در آن به داوطلب ارائه می شود، با داوطلب سیر، اتمام حجت می شود که احنمال دارد تعالیم این درجه با وجدان مذهبی وی همخوانی نداشته باشد لذا مختار است که این درجه را طی کند یا نه. 🔸مشاهده می شود که با بالا رفتن درجات افراد، آنها با مسائل به شکل دیگری مواجه می شوند و به کلی علائق مذهبی خود را از دست می دهند. ماسون ها برای مذهب زدایی از دو ابزار استفاده می کنند: اول) تکیه بر یهودیت تحریف شده. دوم) گرایش به میراث باستانی کشورها و فرهنگ باستانی آنان. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🔴 کتاب صوتی و pdf " خاطرات مستر همفر" (جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 👈تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی آذر ماه ۱۳۹۸ 🎤گوینده : ✳️ انشاالله از فردا در این کانال بارگذاری خواهد شد 🆔 @Jarianshenasi
📗📗 ♦️خاطرات مستر همفر عنوان کتابی است که به شرح خاطرات مِستِر همفر مامور دولت بریتانیا در کشورهای اسلامی در قرن ۱۸ میلادی پرداخته و به تشریح نقش او در شکل‌گیری دیدگاه وهابیت در کشورهای مسلمان می‌پردازد. 🔹او در این کتاب از مأموریتش به کشورهای مصر ، عراق ، ایران، حجاز و استانبول مرکز خلافت عثمانی می گوید و هدفش از این مأموریت را که جمع آوری اطلاعات کافی به منظور جستجوی راه های درهم شکستن مسلمانان و نفوذ استعماری در ممالک اسلامی است بیان کرده و از مسائلی که در این مأموریت برای او پیش می آید، یاد می کند. 🔸مطالعه این کتاب جهت پی بردن به نقشه های روباه پیر انگلستان در پیدایش وهابیت و برای غلبه بر مسلمین و همچنین شناخت راه های نفوذ غرب به جهان اسلام و برای عبرت گرفتن و دشمن شناسی لازم است . 🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹 ✅ خصوصیات و امتیازات تنها کانال جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی در پیام رسان ایتا🔻 📚 مباحث سلسله دروس این کانال اختصاصی است و از هیچ کانال دیگری کپی و اقتباس نگردیده و در کانال دیگری یافت نمی شود. ♦️در این کانال بر خلاف اکثر کانالهای دیگر به هیچ وجه تبلیغات تجاری و اقتصادی درج نمی گردد. بارگذاری پستها محدود و کیفی می باشد. اخبار روزانه درج نمی گردد و از شلوغ شدن محتوای کانال ممانعت به عمل می آید. 🔸طرح سلسله دروس جریانی در این کانال جهت تامین محتوای جلسات دانشگاهی و مساجد و فعالان جبهه فرهنگی بسیار مفید و کاربردی می باشد و با هدف مبارزه با تهاجم و شبیخون فرهنگی غرب و دشمن شناسی صورت می پذیرد. 💠 لطفا با ما همراه باشید. و ما را به دوستان خود و علاقمندان این مباحث معرفی نمایید. 🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۵۳ 🔰 ادامه بحث شهود گرایان... روسو با تاکید فراوان اظهار می کند: حقایقی را که به دست می آوریم پیشتر در قلب خود یافته ایم و وجدان ما به آن گواهی می دهد، نه اینکه آن را از فلاسفه ی بزرگ اقتباس کرده باشیم تا مجبور باشیم از آنان پیروی کنیم. بنابراین از دیدگاه روسو نه تنها انسان دارای بعد ادراکی دیگری به نام وجدان، در کنار عقل و حس است، بلکه اعتبار وجدان در مقام کشف واقعیت ها، مخصوصا واقعیت های مربوط به تنظیم روابط انسانی، بالاتر و برتر و قابل اعتماد تر است. وجدان به منزله ی غریزه ای روحی می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد برای هدایت انسان به مسیر هایی که سلوک در آن ها موجب دستیابی به سعادت و کمال انسانی است. ♦️روسو در تبیین منظور خود از وجدان به عدالت و تقوا به عنوان اصول فطری موجود در اعماق روح انسانی اشاره می کند؛ اصولی که به رغم همه ی قوانین حاکم و عادات جاری، می توانند معیار و ملاک داوری انسان نسبت به رفتار خود و دیگران قرار گیرند و بر اساس آنها خوب و بد تشخیص داده شوند. این اصول در نگاه روسو یعنی همان وجدان. 🔹بدیهی است که چنین دیدگاهی موجب اعتراض های گوناگون و پرشمار فلاسفه و متفکران عصر روشنگری، و مخالفت جدی و عمومی آنان با روسو شود. عصر روشنگری که شاخصه ی آن عقل گرایی و تکیه بر توانایی های عقل برای کشف قوانین هستی، در بعد طبیعی و نیز انسانی است، در مواجهه با چنین دیدگاهی هیچگاه تاب و تحمل نداشت؛ و با تمام وجود به مخالفت و اعتراض با آن برخاست. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
Part 01.mp3
8.03M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت اول 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت سی و یکم 🔰 ادامه نتیجه گیری و پایان بحث... منابع و اسناد تاریخی ثابت کرده اند که فراماسونرها در کلیه جریانات و حوادث مهم جهان از جمله انقلاب فرانسه، انقلاب آمریکا، انقلاب روسیه و انقلاب مشروطه در ایران نقش داشته اند. و سرانجام این وقایع را به نفع اهداف خود شکل داده اند. شعارهای فراماسونری مانند آزادی، برابری و برادری زمانی مطرح گردید که آنها تحت تعقیب کلیسای کاتولیک بوده و یا از ناحیه فئودالیسم در اروپا مورد حمله قرار گرفته بودند. لذا همین که نظام فئودالیسم جای خود را به نظام سرمایه داری داد، آزادی و برابری و برادری در قالب لیبرالیسم نمایان گردید و سرمایه داران صنعتی و حکومت های غربی به آزادی دلخواه خود رسیدند. آنان با تشکیل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و تاسیس تراست ها و کارتل ها و شرکت های چند ملیتی، بر کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین مسلط شدند و حتی موفق شدند ایدئولوژی خود را در چارچوب احزاب محافظه کار، دمکرات، جمهوری خواه، سوسیال دمکرات، دمکرات مسیحی و غیره به اکثریت جوامع خود هم بقبولانند. ♦️نظریه پردازان سازمان فراماسونری با گسترش اومانیسم باعث تضعیف اعتقادات مذهبی گردیده و سکولاریسم(جدایی دین از سیاست) را به وجود آوردند. زمانی که مدیران فراماسونر بر نهادهای جامعه از جمله نهاد فرهنگی و آموزشی مسلط شوند نظریه های مدیریت آموزشی و فرهنگی کارآیی لازم را برای پیشرفت جامعه ندارند چرا که مدیر فراماسون اهداف لژ را دنبال می کند و نه اهداف مجموعه زیر دست خود را که احیانا دانشگاه و یا آموزش و پرورش و غیره باشد. چرا که اگر یکی از مدیران فراماسون از دستورات لژ تخلف کند عمل او خیانت به لژ محسوب شده و حداقل مجازات آن برکناری از پست مدیریت است. در چنین شرایطی بدیهی است که سوق دادن جوامع به سوی توسعه و استقلال خود با حاکم شدن چنین مدیرانی به رویا خواهد پیوست. 🔹در خاتمه، بحث را با این جمله به پایان می رسانیم: ژرژ لامیلن در کتاب اسرار سازمان مخفی یهود چنین بیان می کند: «فراماسونری قدرت مخفی ماست. فراماسونری فقط به منظور مخفی نگه داشتن نقشه های ماست و طرز اجرای این قدرت مخفی و محل اجرای آن برای همیشه بر ملتها پوشیده است». 🔸اما به لطف و فضل الهی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران دست این جریان از ایران اسلامی کوتاه گردید. اگر چه همواره بایستی مراقب نفوذی های داخلی و خارجی آنها بود. پایان بحث 🆔 @Jarianshenasi
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 فهرست منابع 📘فراموشخانه، فراماسونری نوشته اسماعیل رائین 📕نفوذ فراماسونری در مدیریت نهادهای فرهنگی ایران نوشته محمدحسن طباطبایی 📙جمعیت های سری نوشته ابراهیم صادقی نیا 📗اسرار سازمان فراماسونری نوشته محمدرضا لاریجانی 📔مبانی فراماسونری نوشته جعفر سعیدی 📘فراماسونری نوشته ذبیح الله منصوری 📕فراماسونری در جهان عرب نوشته صفوت فتحی 📙تاریخ معاصر ایران نوشته موسی حقانی 📗ظهور و سقوط سلطنت پهلوی نوشته ارتشبدحسین فردوست 📔 بازیگران سیاسی عصر پهلوی نوشته ناصر نجمی 📘 معماران تباهی. چاپ موسسه کیهان 📕 ماهیت باشگاه روتاری نوشته محمد سجادی 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در ایران و غرب ✍🏼 قسمت ۵۴ 🔰 پوزیتویست (تحصل گرایی) مکتب تحصل گرایی از جمله مکاتبی است که هرگونه شناخت را بر معرفتهای حسی پایه گذاری می کند. تحصل گرایان، ارزشی را که برای معرفت های حسی قابل مشاهده، قائل اند، برای سایر شناخت ها در نظر نمی گیرند. بدین وسیله، ادراک حسی را بر ارائه ی هرگونه تئوری ای که مستند به حس نباشد، مقدم می دارند. از نگاه تحصل گرایان، هر پدیده یا نظریه ای که بخواهد با معیار و چهارچوب واقع گرایانه ای ارزیابی شود، ابتدا باید از منظر ادراکات حسی گذشته باشد، و در غیر این صورت، تحصل و تحققی نداشته، نمی توان به واقعیت و ثبات آن اطمینان یافت. ♦️مکتب تحصل گرایی، در یک کلام، دامنه ی اعتبار و روایی معرفت شناسی را به قلمرو حسی، مادی و تجربه آزمایشگاهی تنزل می دهد؛ و از این رو، در فضای معرفت شناسی، محدودیتی جدی پدید می آورد؛ به گونه ای که برای معرفت های فرا حسی و فرا تجربی جایگاهی در نظر نمی گیرد. گاه از تحصل گرایی، از این جنبه که بر امور تحقق یافته مبتنی است، با نام «فلسفه تحقیقی» یاد می شود. 🔹این مکتب در سده نوزدهم پایه گذاری شد؛ و بنیان گذارانش، همگی از طرفداران روش تجربی فرانسیس بیکن بودند. تحلیل نظام معرفت شناختی پوزیتویسم از دوره رنسانس، فلاسفه غرب با انتقال مباحث فلسفی از حوزه ی هستی شناسی به حوزه ی معرفت شناسی، از یک سو، و روگردانی تدریجی از روش عقلی، از سوی دیگر، زمینه را برای سیطره ی پوزیتویسم تمام عیار فراهم کردند. 🔸این فرایند تغییر، ابتدا با انتقال مباحث فلسفی از هستی شناسی به معرفت شناسی آغاز شد. سپس در کنار عقل گرایی، با نفوذ اندیشه ی صاحب نظرانی چون فرانسیس بیکن، بر اهمیت و اعتبار تجربه گرایی تاکیر شد، و رفته رفته، با ظهور متفکرانی چون اگوست کنت، کوس بی اعتباری عقل گرایی به صدا درآمد، و تجربه گرایی یگانه روش معتبر تحقیق شناخته شد. تا اینکه سرانجام، با ظهور پوزیتویسم منطقی و مکتب تحصلی، در اوایل قرن بیستم، نه تنها متافیزیک بی اعتبار شناخته شد، بلکه مباحث متافیزیکی نیز، مهمل، پوچ و بی معنا تلقی شدند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
Part 02.mp3
6.28M
🔰🔰 🎙عنوان : "خاطرات مستر همفر"(جاسوس انگلستان در کشورهای اسلامی) 🔺 قسمت دوم 👈 تولید اختصاصی کانال کتابخانه صوتی 🎤گوینده :
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 ❇️ دوستان و همراهان عزیز و بزرگوار باسلام و دعای خیر ♦️ با پایان یافتن مبحث فراماسونری انشاالله در هفته جاری بررسی جریانهای چپ: مارکسیسم، لنینیسم، سوسیالیسم و کمونیسم در کانال آغاز خواهد شد. 🔹قابل ذکر است که این جریان از اواخر قرن نوزدهم همزمان به موازات جریان راست گرای کاپیتالیسم و لیبرال دموکراسی غرب که کشورهای اروپایی و آمریکا را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود، توانست بسیاری از کشورها از جمله شوروی، چین و برخی از کشورهای بلوک شرق و آمریکای لاتین را درنوردیده و حاکمیت خود را در این کشورها به اثبات رساند. 🔸 در ایران نیز جریان کاپیتالیسم و لیبرال دموکراسی غرب از یکسو و جریان چپ مارکسیسم و کمونیسم از سوی دیگر بطور همزمان توسط روشنفکران غربزده و شرق زده ایرانی از دوره قاجار و انقلاب مشروطه وارد کشور شده و منشاء تحولات زیادی در تاریخ سیاسی ایران گردیدند. این جریان تا سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در قالب احزاب و سازمانهای مختلف به فعالیت و حیات سیاسی خود ادامه داد... 💠 لطفابا ما همراه باشید و ما را به دوستان خود و علاقمندان این مباحث معرفی کنید. 🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi