📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و نهم
🔰 شاخصهای سیاسی ـ اجتماعی لیبرالیسم
لیبرالیسم علاوه بر جنبه هایی که توضیح داده شد، یک جریان فکری سیاسی _ اجتماعی بسیار گسترده و پردامنه است که حدود چهار سده تحول را در اندیشه غربی پشت سر گذاشته است.
لیبرالیسم سیاسی بر این فرض بنیادین قرار دارد که عقل بشر بینیاز از هدایت وحی الهی، توان طراحی یک نظام اجتماعی سعادتمند را داراست. لیبرالها مدل سیاسی مطروحه خود را که بر مبنای «نظریه حقوق طبیعی» و «نظریه قرارداد اجتماعی» و «پارلمانتاریسم» قرار دارد، بهعنوان «یگانه مدل مطلوب» مطرح میکنند که این «جزماندیشی» با داعیههای ضدّ جزمی لیبرالها هیچ سازگاریای ندارد.
♦️لیبرالها حاکمیت را نه از آن خداوند که اساساً و بالاصاله از آن بشر دانسته و به مخالفت با هر نوع اندیشه دینی در خصوص حاکمیت سیاسی پرداختند. به اعتقاد لیبرالیسم، حکومت، نتیجه توافق و قرارداد اجتماعی مابین آدمیان است و بر مبنای این قرارداد موظّف است که از حریم تفاوتها و تبعیضهای طبقاتی، نظام مالکیت سرمایهدارانه و آزادیهای لیبرالی دفاع نماید.
🔹اساساً انسانها در اندیشه «لیبرالیسم کلاسیک» بر مبنای میزان تموّل و مالکیتشان صاحب حقّ رأی و امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی میشدند.
انسان به مفهوم نظریه لیبرال؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است، فردی بهشمار میآید که مالک است و کسانیکه استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم میمانند و چون فقط افراد متملّک، مالیاتی را میپردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیم گرفته شود، تنها حق دارند در تصمیمگیریهای عمومی شرکت جویند.
🔸لیبرالیسم با عزیمت از نقطه ی اعتقاد به اصالت فرد، به بارزترین و شاخصترین ارزش و آرمان لیبرالیسم که آزادی است میرسد.
سایر ارزشها مثل تساهل، حقوق فردی، حریم خصوصی و... در واقع از آزادی مشتق میشوند و لیبرالیسم برای تضمین این ارزشها به حاکمیت قانون، محدودیت حکومت، تفکیک قوا و آزادی انجمن و مطبوعات و... میرسد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
23.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و سوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هفتم
🔰 باشگاههای لاینز در ایران
بر اساس اسناد متقن، تاریخ تشکیل باشگاه های لاینز در ایران دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا شعبه ای از آن در تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۳۶ در ایران افتتاح گردید و به زودی در پنجاه شهر ایران شعباتی دایر کرد.
اعضای این باشگاهها در روزهای پنجشنبه اول و پنجشنبه سوم هر ماه در یکی از هتل های تهران تشکیل جلسه می دادند. بنا به دلایلی می توان حدس زد که این باشگاهها از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به بعد، فعالیت جدی تری را به انجام رساندند؛ چرا که سال مزبور سال فعالیت منطقه ۳۵۴ الف لاینز در ایران است.
♦️مجمع جهانی لاینزها حوزه فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاههای لاینز ایران در منطقه ۳۵۴ قرار داشتند. خود این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند دسته تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می شدند.
منطقه ۳۵۴ الف، حوزه فعالیت باشگاههای تهران را در بر می گرفت و از سال ۱۳۵۳ منطقه ۳۵۴ د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافیایی آن و منطقه های ۳۵۴ ب و ج در دست نیست.
🔹باشگاههای لاینز حوزه تهران عبارتند از:
باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه یوسف آباد، باشگاه قلهک، باشگاه تجریش و باشگاه ری. دکتر محمدعلی احمدی از سران باشگاههای لاینز ایران و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه عالی حسابداری و موسسه ی علوم بانکی بود که مسئول هماهنگی اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن عضو لژ فراماسونری رازی هم بود.
🔸یکی از انجمن هایی که با واسطه باشگاه لاینز متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می شود، انجمن سقراط است. جوانان توسط این انجمن جذب می شدند و به ظاهر درباره ی علم و ادبیات بحث می کردند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی رئیس پیشآهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بود. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پنجاه
🔰 شاخصهای اقتصادی لیبرالیسم
ایدئولوژی لیبرالیسم از آغاز و در تمامی دوران تکوین و تطوّر خود، غایت و هدف مطلوب خود را در نوعی نظام سرمایهداری آزاد میجسته است و در پیوند تنگاتنگ با حاکمان سرمایهسالاری و امپریالیسم قرار داشته است.
لیبرالها معتقدند که دولت و جامعه باید با کمال خونسردی شاهد «رقابت آزاد» سرمایههای بزرگ با سرمایههای اندک باشد.
لیبرالها هرگونه دخالت در جهت حمایت از اقشار کم درآمد را «محدودیت آزادی» مینامند؛ زیرا معنای لیبرالی آزادی با امپریالیسم و استثمار ملازمه دارد.
♦️اساساً جان لاک، ولتر، منتسکیو و بسیاری دیگر از ایدئولوگهای لیبرال، از بزرگترین تاجران برده و سرمایهداران زمانه خود بودهاند.
آدام اسمیت (۱۷۹۰ م) را باید طراح اصلی تئوری اقتصادی لیبرالیسم دانست.
نظرات اسمیت بعدها توسط لیبرالهایی چون دیوید ریکاردو، مورد بسط و تجدید نظر قرار گرفت.
تئوری اقتصادی لیبرالی بر مبنای دو فرضیه قرار گرفته بود:
۱) اینکه انسانها موجوداتی خودخواه هستند که بهدنبال تأمین منفعت خود روانند.
۲) اینکه انسانها را باید در جهت ارضای خودخواهیها و سودطلبیهای شخصی خود آزاد گذارد.
🔹نظریه اقتصادی لیبرالها در واقع بیان خواستها و توقّعات کلان سرمایهداران، سوداگران و بازرگانان اروپایی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای «انباشت سرمایه» و تأمین خواستههای سوداگرانهشان بوده است.
آرای اقتصادی لیبرالی طرفدار انباشت ثروت و رونق بازار سودجویی و سوداگری سرمایهداران به هر قیمتی (حتی به قیمت خانهخرابی و فقر میلیونها انسان دیگر) است. این نظریات، هرگونه درک عدالتخواهانه و آرمانجویانه و اخلاقی را مورد نفی و انکار قرار میدهد.
نتیجه و محصول تئوریهای اقتصادی لیبرالیستی در اروپای قرن هجده و نوزده، گسترش بیعدالتی اجتماعی و فقر و تیره روزی و استثمار غیر قابل توصیف میلیونها مرد، زن و کودک و برقراری شرایط ظالمانه اجتماعی بوده است که توصیف روشن و زنده آن را در آثار ادبیای چون «روزگار سخت» اثر «چارلز دیکنز»، «تیرهبختان» اثر «جک لندن» و آثار دیگر نویسندگان این دوره، شاهد هستیم.
🔸یکی از ارکان لیبرالیسم کلاسیک این بود که انسانها (یا دقیقتر بگوییم بازرگانان) باید آزاد باشند تا با حداقل نظارت یا محدودیت از طرف جامعه مجالی برای کوششهای خود بیابند ...
لیبرالها میخواستند که هیچ کنترل اخلاقی یا فردی و جمعی بر جریان گردش سرمایه بر اساس مکانیسم سودجویی وجود نداشته باشد و یک نظام سرمایهسالارانه تمامعیار پدید آید (چنانکه در غرب پدید آمد) این نظریه سرمایهسالارانه لیبرالی تحت عنوان اصل «بازار آزاد» یا «اقتصاد بازار» یا «رقابت آزاد» معروف گردیده است.
پایان بحث لیبرالیسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
24.mp3
7.35M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و چهارم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هشتم
🔰 ادامه بحث...
اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند اما بر اساس اسناد به دست آمده از ساواک خلاف این موضوع ثابت شده است به عنوان مثال سند زیر را ملاحظه کنید:
گزارش ساواک ۲۱۸۶۲/۳۱
تاریخ وصول خبر: ۴۱/۲/۲۹
منبع خبر: مامور ویژه
تاریخ گزارش: ۴۱/۲/۳۱
تقویم: ب- ا
«یکی از محارم سردار فاخر حکمت اظهار می داشت که مسافرتهای حسین علاء وزیر دربار شاهنشاهی به فارس و شیراز که ظاهرا تحت عنوان سالگرد «انجمن لاینز» صورت گرفته به منظور انجام یک ماموریت سیاسی و مخفی است.
مشارالیه افزود انجمن لاینز که یکی از شعبات لژ بزرگ فراماسونری انگلستان است تحت عنوان انجام کارهای عام المنفعه بزرگترین دستگاه خبری دولت انگلستان در کشورهای دنیا محسوب می شود و آقای علاء وزیر دربار شاهنشاهی که خود ار فراماسونرهای معروف و از اعضای لژ بزرگ لندن هستند و ریاست جوامع فراماسونری ایران را به عهده دارند، در این مسافرت به توصیه ی مقامات انگلستان دستورات محرمانه ای به مامورین نفوذی انگلستان در فارس که اکثرا بین عشایر دارای نفوذ و رهبری هستند صادر خواهد کرد، زیرا ممکن است روابط شاهنشاهی و دولت آقای امینی که به صورت مبارزه ی سیاست انگلستان و آمریکا در آمده است، وضع نا مساعدی به خود گیرد. بدین ترتیب عشایر فارس طبق تعلیماتی که آقای علاء به آنها خواهند داد برای دولت مرکزی اشکالات بزرگی فراهم خواهند کرد. گوینده افزوده است که اکثر رجال فارس و سران عشایر این منطقه غالبا فراماسون و تابع دستورات لژ بزرگ لندن هستند و طبعا تابع نظر و دستورات آقای علاء خواهند بود و قرار است آقای علاء مدت شش روز به عنوان بازدید از تخت جمشید در آنجا اقامت نموده و جلساتی با حضور دوستان خود تشکیل داده و سپس به کازرون و بوشهر و لارستان عزیمت نموده و به این طریق مقدمات شورش عشایر را علیه دولت فراهم نمایند».
مهر فوق محرمانه در سند فوق زده شده است.
♦️سند فوق که یکی از صدها سند موجود در ساواک است ثابت می کند که سیستم فراماسونری و انجمن های وابسته آن همچون باشگاه های روتاری و لاینز تا چه حد در ایران نفوذ داشته و سیاست های خود را دنبال می کردند. از وزیر دربار شاهنشاهی گرفته تا جزئی ترین افراد در میان عشایر ایران.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 سیر روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۵۱
🔰ادامه بررسی دوره های فلسفی غرب
فلسفه استعلایی دوره معاصر
همانطور که قبلا ذکر شد قرن نوزدهم، از جایگاه ویژهای برای مکاتب فلسفی، یعنی پوزیتوسیم و اگزیستانسیالیسم برخوردار است. فلسفه اگزیستانسیالیسم، بیشتر در ادبیات و هنر تأثیرگذار بوده است. از این رو، بیشتر رماننویسها از فلسفههای اگزیستانس متأثّر شدند.
آثار آلبرکامو، کافکا، سارتر، صادق هدایت و...، از همین فلسفه، تأثیر پذیرفتهاند. علّت اینکه به فلسفه اگزیستانسیالیسم، فلسفههای اگزیستانس اطلاق میشود این است که این فلسفهها فقط در پرسش با یکدیگر مشترکند، امّا پاسخهای یکسانی ندارند.
♦️کی یرکگارد، مارسل، هایدگر، سارتر، نیچه و...، پرسشهای مشترک وجود و خودشناسی را مطرح میکنند، امّا پاسخهای این فیلسوفان متفاوت است؛ بنابراین، میتوان به تعداد فیلسوفان اگزیستانس، مکتب اگزیستانسیالیسم وجود داشته باشد. فلسفههای معاصر غرب بر برخی از روشنفکران ایرانی تأثیر زیادی گذاشتهاند.
فلسفه تحلیل زبانی توسط ویتگنشتاین متأخر از پوزیتویسم منشعب شد و سومین مکتب معاصر غرب را پدید آورد و آن را جانشین پوزیتویسم نهاد.
🔹چهارمین فلسفه معاصر، فلسفه پدیدارشناسی است که انشعاب دیگری از اگزیستانسیالیسم است. البته مؤسّس پدیدار شناسی را باید کانت، فیلسوف آلمانی نیمه دوم قرن هجدهم دانست.
امّا این مکتب فلسفی به عنوان نظام فلسفی ، توسط هوسرل مطرح گردید و هایدگر و دیگران دنباله آن را گرفتند، اما خود هایدگر و سپس گادامر، مکتب هرمنوتیک فلسفی را پایهریزی کردند. حاصل سخن اینکه، فلسفههای اگزیستانس، منشأ پیدایش پدیدارشناسی و هرمنوتیک و فلسفه پوزیتویسم، منشأ پیدایش فلسفه تحلیل زبانی گشت. ادامه دارد....
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
25.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و پنجم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و نهم
🔰انجمن تسلیح اخلاقی در ایران
در سال ۱۳۲۷ شمسی یکی از روسای این انجمن به نام « بوخمن» شعبه ی آن را در ایران افتتاح کرد و از سال ۱۳۲۸ شمسی عده ای از فراماسونرهای ایرانی جذب این انجمن شدند. این انجمن ابتداء مجله ای به نام امید و سپس مجله شورش یا رنسانس را به زبان فارسی انتشار داد که به رایگان توزیع می گردید. بعضا از اعضای این انجمن از استادان دانشگاه های کشور خصوصا تهران بودند.
♦️جلسات این انجمن یکی بعد از دیگری تشکیل می گردید. به عنوان نمونه یکی از جلسات آنها در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان با حضور استاندار و مسئولان سازمانهای دولتی و ملی، استادان دانشکده و دانشجویان برگزار گردید. پس از افتتاح جلسه به وسیله کفیل دانشکده، یکی از اعضای بنیاد تسلیح اخلاقی پیرامون ایمان به حق یا عامل اصلی ترقی جامعه سخنرانی موثری ایراد کرد. سپس فیلم تاثیر گذاری از محصول تسلیح اخلاقی جهانی به زبان فارسی نشان داده شد.
جلسه دیگری در تالار موزه ایران باستان در تهران برگزار شد که در ابتدا پیرامون رسالت اسلام در تکمیل فضایل اخلاقی سخنرانی به عمل آمد و بعد فیلمی از محصول جهانی تسلیح اخلاقی به زبان فارسی نشان داده شد که در آن نقش موثر خانواده در پرورش نیروی اخلاقی جوانان برای حضار تشریح شد.
🔹جمعیت برادری جهانی در ایران
در سال ۱۳۳۷ شمسی دکتر کلینچی و پروفسور کامپتون که از موسسان این جمعیت بودند به ایران آمدند و مرکز این جمعیت را در تهران تاسیس کردند.
همانطور که قبلا نیز گفته شد هدف این جمعیت در ظاهر ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت و مسیحیت و اسلام بود. آنها همچنین ظاهرا تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند. مثلا در ایران اعلام داشتند که می خواهند مطالب زننده ای را که در کتب فارسی علیه مذهب اهل تسنن وجود دارد حذف کنند و تدریس فقه تسنن را در دانشکده معقول و منقول رایج کنند. که در واقع به دنبال این هدف بودند که با پر رنگ کردن سایر ادیان و مذاهب و فرقه های آنان، جریان اسلام شیعی را در ایران کمرنگ نموده و تضعیف نمایند.
🔸در ابتدا ریاست این جمعیت به عهده ی حسین علاء نخست وزیر اسبق و عضو لژ فراماسونری مهر بود و شجاع الدین شفا معاون فرهنگی دربار شاهنشاهی به دبیر کلی آن رسید.
این انجمن توانست در مدت زمان کوتاهی بسیاری از اساتید دانشگاه های کشور را جذب خود نموده و در لایه های مختلف نخبگان کشور نفوذ کند.
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت ۵۲
🔰 ادامه روشنفکری دوره معاصر
شهود گرایان
فلسفه احساس یا شهود، از جمله فلسفه هایی است که در تقابل با خرد گرایی و تجربه گرایی، بر جنبه های فطری و درونی انسان تکیه می زند؛ جنبه هایی که به مراتب ناب تر و ریشه دار تر از ادراکات عقلی و حسی و چه بسا دقیق تر از داده های تجربی است؛ و هیچ گاه از وجود انسان تفکیک نمی پذیرد. مدعیان شهود گرایی، ادراکات حصولی برگرفته از عقل و احساس را به هیچ وجه در بازشناسی و بازنمایی ویژگی های انسانی و در معرفی انسانیت و شخصیت انسان، کافی و کارآمد نمی دانند. در نگرش آنان برای تامین منظور فوق، راهی جز بهره برداری از ابزار طبیعی و فطری درون یافته، پیش روی انسان گشوده نیست. اینجاست که سفارش می شود انسان نخست درون خود را واکاوی کند و از طریق کشف درون خود به بسیاری از اسرار و رموز وجودی خویش پی برد و رفتار و اخلاق خود را تنظیم کند.
♦️از جمله متفکران تاثیرگذار در عصر روشنگری، که خود ضد روشنگری قیام کرد، ژان ژاک روسو بود. روسو که طرفدار احساس گرایی و عاطفه گرایی در مقابل عقل گرایی است، در مواجهه با عقل گرایی افراطی، نظریه معرفت شناسی خاصی را بنیان گذاشت که تحت عنوان فلسفه احساس یا شهود، معروف است.
وی بر این اعتقاد بود که تاکید افراطی بر عقل گرایی و غفلت از یافته های وجدانی و احساسات برخاسته از عمق وجود انسان و فطرت وی، مانع ظهور و بروز جنبه های انسانی و طبیعت خدادادی انسان، آن گونه که باید، و آگاهی ها و معلومات موجود در آن شده است.
🔹به بیان دیگر، از دید روسو، انسان تنها از یک بعد ادراکی، یعنی بعد ادراکی حصولی مبتنی بر عقل و حس برخوردار نیست، بلکه در کنار آن، بعد ادراکی ناب تر و خالص تری دارد که وی آن را وجدان نام می نهد. به نظر روسو، تاکید بر عقل گرایی خالص و عدم بهره گیری از ادراکات وجدانی، موجب شده است که انسان از هویت انسانی خود دور افتد و تنها به آگاهی های ناظر به تنظیم روابط اقتصادی و مادی بسنده کند.
🔸ابزار ادراکی انسان با این نگاه، به جای اینکه بتواند قادر به کشف خصوصیات انسان، به منزله ی موجودی متعالی باشد، بیشتر به منزله ی ابزاری برای شناخت عالم طبیعت و حداکثر، ویژگی های طبیعی انسان به کار گرفته می شود، و در مواجهه با شناخت هویت انسان و فطرت ناب وی، توان و امکان بالایی ندارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
26.mp3
7.34M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و ششم
📌اتمام بارگزاری ...
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت سی ام
🔰 نتیجه گیری بحث...
نکته ای که در مورد لژهای فراماسونری و انجمن های وابسته به آنان بسیارحائز اهمیت است این است که: «هدف واحد و مشترک همه ی این تشکل ها که با عناوین و قالب های مختلفی ظهور و بروز می کردند، تسلط و احاطه کامل بر رجال سیاسی و مسئولین فرهنگی و همچنین خواص، نخبگان و تحصیل کرده ها مانند روسای دانشگاه ها و دانشجویان نخبه و افراد بانفوذ در میان اقشار و صنوف مختلف در یک کشور است تا با پیروی از نظام مدیریتی، آموزشی و فرهنگی که به آنان دیکته می کنند بتوانند بر کلیه مقدرات کشورهای مورد نظرشان تسلط پیدا نموده و سیاست های استعماری خود را در این کشورها متناسب با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود به پیش ببرند».
♦️این اتفاق در دهه چهل و پنجاه و در دوره حکوت پهلوی دوم به شکل وسیع و گسترده ای در ایران اتفاق افتاد و بر اساس اسناد و مدارک متقن و معتبر موجود، بسیاری از رجال سیاسی، فرهنگی و آموزشی ایران رسما به عضویت این سازمان های ماسونی و انجمن های وابسته به آنان درآمده و کلیه الگوهای مدیریتی، فرهنگی و آموزشی دیکته شده توسط آنان را در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی به اجرا در می آوردند.
تشکیل کابینه های فراماسونری در ایران مانند کابینه اقبال، شریف امامی و هویدا و تلاش ماسون ها برای ورود به مجلس شورای ملی و مجلس سنا و ایجاد دسته بندی در مجالس مزبور و نیز حضور آنان در راس مشاغل کلیدی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و استفاده از این موقعیت برای پیشبرد اهداف فراماسونری در کشور، از موارد عدیده ی دخالت ماسون ها در کلیه امور کشور می باشد. و اگر فردی می خواست پیشرفتی داشته باشد ناگزیر بود که به این تشکیلات بپیوندد.
🔹فراماسونری با تکیه بر جهان بینی و ایدئولوژی خاص خود به هر سرزمینی که وارد شود مشترکات با آن سرزمین را پیدا نموده و سپس به تحکیم موقعیت خود می پردازد. آنها به ظاهر با هیچ مذهبی مخالفت نمی کنند ولی بدون داشتن نظر خاص به یک مذهب فقط خداپرستی را بدون اعتقاد به پیامبران رواج می دهند!
این امر خود به خود حساسیت مذهبی افراد را کاهش داده و آنان را برای پذیرش مطالب دیگر آماده می نماید.
در تعالیم درجه ۱۸ فراماسونری از داوطلب خواسته می شود که خود را از هرگونه قید فرهنگی محدود و عقیده جزمی رها کند.
در درجه سی ام که از درجات عالی است و اسرار فلسفی در آن به داوطلب ارائه می شود، با داوطلب سیر، اتمام حجت می شود که احنمال دارد تعالیم این درجه با وجدان مذهبی وی همخوانی نداشته باشد لذا مختار است که این درجه را طی کند یا نه.
🔸مشاهده می شود که با بالا رفتن درجات افراد، آنها با مسائل به شکل دیگری مواجه می شوند و به کلی علائق مذهبی خود را از دست می دهند. ماسون ها برای مذهب زدایی از دو ابزار استفاده می کنند:
اول) تکیه بر یهودیت تحریف شده.
دوم) گرایش به میراث باستانی کشورها و فرهنگ باستانی آنان. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi