eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت هفدهم 🔰 ادامه بحث... در سال ۱۹۲۶ دو مدرسه در بالتیمور و در سال ۱۹۴۷ یک مدرسه در سائوپولو از طرف جمعیت دایر شد. در سایر نقاط جهان نیز اعضای جمعیت به طور مستقیم یا غیر مستقیم، مدارس و آموزشگاه های عالیه دارند که به نشر عقاید می پردازند. البته در این مدارس اصول عقاید فراماسونری تدریس نمی شود بلکه شاگردان و ذهن آنان را برای اصول و کلیاتی آماده می کنند و بعدا در صورتی که واجد کلیه شرایط شدند و به سن حداقل رشد قانونی از لحاظ فراماسونری (۲۱ سال) رسیدند (در این سن به آنان بچه گرگ گفته می شود)، می توانند «فرم فراماسونری» را پر کنند و وارد فعالیت شوند. ♦️عضویت و حضور زنان در باشگاه روتاری بر خلاف لژهای ماسونی آزاد بود و حتی باشگاه های روتاری ویژه زنان نیز در کنار باشگاه های مردان به تکاپوی خود ادامه دادند و حتی هرچند ماه یا چند هفته یکبار، جلسات مشترک به منظور تحکیم مودت و دوستی و تبادل افکار در جهان تشکیل می شد. حضور زنان در صحنه ی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که ویژگی تحولات قرن بیستم است، در وجود باشگاه های روتاری تجلی خاص پیدا کرده است. تفاوت دیگر فراماسونری با باشگاه های روتاری در پایگاه و نقش اعضای آنها می باشد. فراماسون ها بیشتر از میان قشر روشنفکر و تحصیل کرده ودارای مبانی فکری و ایدئولوژیک انتخاب می شدند در حالی که در باشگاه های روتاری غیر از افراد تحصیل کرده، مدیر کل ها و صاحبان شرکت ها و تکنوکرات ها نیز عضو می شدند. 🔸می توان گفت که نظام سرمایه داری غرب حوزه فعالیت فراماسونری را به مسائل سیاسی و حوزه فعالیت باشگاه های روتاری را به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محدود کرده است. در دائره المعارف بریتانیا چاپ ۱۹۶۱ درباره کلوپ روتاری چنین آمده است: «روتاری سازمانی است که از بازرگانان و صاحبان تخصص تشکیل شده و ارمانش خدمت به دیگران در همه ی زمینه ها و پیوندهاست. به گفته ی آنان، این انجمن به ویژه می خواهد آشنایی را که وسیله ای برای خدمت است، همراه با موازین عالی اخلاقی در کار و کارشناسی گسترش دهد. تفاهم بین المللی، حسن نیت و آشتی گرایی از راه همکاری مردان کار و کارشناس که در زمینه ی کمال مطلوب خدمت همساز شده باشند نیز از آرمان های روتاری است». 🔹روتاری بیشتر یک سازمان آمریکایی است، ولی شاخه هایش در کشورهای دیگر در تکاپو می باشد. رایموند تیفانی که خود یکی از بلند پایگان «روتاری بین المللی» است می نویسد که این سازمان نه پنهانی است م نه مذهبی. اجلاس جهانی روتاری سالی یکبار تشکیل می شود و رئیسی نو همراه با ۱۴ مدیر که بیش از ۷ تن آنان آمریکایی نیستند، از میان اعضای خود بر می گزیند. دبیرخانه ثابت روتاری در شهر شیکاگو جای دارد و شاخه هایی نیز در زوریخ، بمبئی و لندن بدان وابسته است. روتاری بین المللی با حکومت آمریکا و سازمان ملل متحد نیز پیوندی مستقیم دارد تا جائیکه رایزنان وزارت خارجه آمریکا به نمایندگی از سوی «روتاری بین المللی» در کنفرانس سازمان ملل متحد در سانفرانسیسکو شرکت جستند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🔰 خطر انقراض مساجد و روحانیت / مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند 🎙 استاد شهید ♦️ تا آنجا كه اطلاع داريم بعد از اين انقلاب اغلب مساجد خلوت شده، چرا خلوت شده؟ با اين كه آدم فكر مى‏ كرد بعد از انقلاب بايد مردم بيشتر به مساجد هجوم بياورند. علتش اين است: قبل از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل براى مردم مطرح بود و آن مسائل در مساجد مطرح بود، مردم هم جمع مى‏ شدند،بعد از پيروزى انقلاب يك سلسله مسائل ديگر بايد مطرح شود. 🔹 خودشان را براى آن مسائل آماده نكرده‏ اند و بايد آماده كنند و مساجد بايد احيا شود. 🔸راديو تلويزيون ضرورت دارد برنامه مذهبی داشته باشد، حزب اسلامى بايد وجود داشته باشد، بايد مردم تمرين سياسى در احزاب ببينند، بايد حزب رشد سياسى مردم را زياد كند و بايد در حزب هاى اسلامى و كانون هاى حزبى تعليمات اسلامى هم داده شود، همه اينها لازم و ضرورى است ♦️اما يك وقت راديو تلويزيون و كانونهاى حزبى جاى مساجد را نگيرد، اگر جاى مساجد را بگيرد فاجعه به وجود آمده است. راهش اين نيست كه بگوييم راديو يا تلويزيون حق ندارد برنامه مذهبى داشته باشد! احزاب حق ندارند در كانون هاى سياسى خودشان بحثهاى مذهبى بكنند! اين، مبارزه منفى و اشتباه است. مساجد بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. روحانيين بايد در وضع خودشان تجديد نظر كنند. 🔹چون آينده انقلاب هم اگر بخواهد ان‏شاء الله پيروزتر بماند و به نتايج نهايى برسد باز بايد روى دوش و روحانيين باشد. اگر اين پرچمدارى از روحانيت گرفته شود و به دست به اصطلاح طبقه بيفتد، به عقيده من يك نسل بگذرد اسلام بكلى مسخ مى‏ شود، چرا؟ ✅ براى اين كه حامل فرهنگ اسلامى باز هم همين طبقه هستند. همين روحانيت را بايد اصلاح كرد نه اين كه اين را محو كنيم يك چيز ديگر به جايش بنشانيم، و نه اين كه اين را به همين وضعى كه هست ثابت نگه داريم. اگر به اين وضع ثابت بماند منقرض شده است.
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهلم 🔰باورهای اومانیسم ♦️نفی باور به خدا یا خدایان متشخص: خدایان آفریننده انسان نیستند، بلکه آفریده اویند.  🔹نفی خلقت: خلقت محصول فرایند طولانی مدت تکامل، تشکّل و به‏ هم پیوستگی اتم‏هاست؛ تکامل خود تابعِ قوانین ذاتی ماده است. این‏گونه نیست که خدا یا خدایان از روی طرح و تدبیر، جهان طبیعت را ایجاد کرده باشند. 🔸جهان یک ساحتی است، غیر از ساحت ماده، ساحتِ دیگری در کار نیست و اعتقاد به وجود موجودات مجرد، حاصل جولان ذهن و خیال است. ♦️فرشتگان، شیاطین، اجنه، عقول مجرد و همه موجودات فوق مادی که در ادیان و یا فلسفه‏ های متافیزیکیِ سابق آمده، موجواتی موهومند. 🔹انسان نیز یک ساحتی است، چیزی به نام روح وجود ندارد. جاودانگی و بقای شخصی در کار نیست، انسان به عنوان یک شخص، پس از مرگ پایان می‏ پذیرد. 🔸بهشت و جهنم و ثواب و عقابی در کار نیست. ♦️مقررات سیاسی، اجتماعی و اخلاقی که ریشه در جهان ماورایی دارند، همه ساخته انسان‏هایند. 🔹حقیقت را نمی‏ توان از طریق دین (روش وحیانی) و فلسفه محض (قبول ادراکات فطری و پذیرش روش‏های عقلی غیرتجربی) دریافت کرد. 🔸شأن و مقام انسان دارای ارزش اصلی و محوری است. نظام فکری اومانیست‏ها انسان‏ محور است نه خدامحور. در این رویکرد انسان جای خدا را اشغال می‏کند. ♦️زندگیِ دنیوی و زندگیِ اینک و هم‏ اکنونی مهم است و بایستی آن را پاس داشت. غایت انسان بایستی آبادساختن این جهان باشد نه دیگر جهان‏ ها. 🔹مسئولیت کامل جهان به عهده انسان است. 🔸پیش‏رفت‏های علمیِ شگفت‏ آورِ چهار قرن اخیر معلول طرد روش‏های سنّتی تفکّر و کاربست متد علمی است. ♦️قوانین اخلاقی را انسان تأسیس کرده و حاصل توافق افراد بر سر منافع مشترک است. ارزش‏ها نیز ساخته انسانند. و دوام آنها به دلیل خدمت به حفظ نوع انسانی در تنازع بقاست. 🔹در مسائل اخلاقی، ملاک، دفاع از حقوق فردی افراد تا سرحدّ ممکن است، پس در مسائل مورد اختلاف، مثل تنبیه بدنی کودکان، مجازات مرگ، عبادت تحمیلی در مدراس، خودکشی مؤید به تأیید پزشک و روابط جنسی موافق و مخالف، از مواضعی دفاع می‏ کنند که طی آن حقوق فردی افراد هرچه بیشتر پاس داشته شود. پایان بحث اومانیسم 🆔 @Jarianshenasi
14.mp3
7.36M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت چهاردهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت هجدهم 🔰 سازمانهای وابسته به فراماسونری ♦️باشگاه های لاینز (L.I.O.N.S) باشگاه لاینز در سال ۱۹۱۷ توسط یکی از فراماسونرهای آمریکایی به نام «ملوین جونز» در شهر شیکاگو تاسیس شد. هدف ظاهری باشگاه های لاینز گسترش نوعدوستی و حمایت از حقوق بشر و کمک به انسانهای ستم کشیده و از این قبیل می باشد ولی در خفا اهدافشان همانند لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری است و آن برقراری جامعه جهانی و حکومت جهانی می باشد. بسیاری از اعضای این باشگاه ها همزمان عضو لژهای فراماسونری و کلوپ های روتاری هم بودند. می توان گفت که فعالیت باشگاه های لاینز به صورت نیمه علنی بود. 🔸باشگاه های لاینز فعالیت زیادی در میان جوانان و دانشجویان داشتند و سعی می کردند آنها را به سوی خود کشیده و کنترل کند. یکی از برنامه های آنها نفوذ در اردوهای عمران ملی دانشجویان بود که سرانجام موفق شدند مسئولیت هماهنگی اردوهای عمران ملی دانشجویان را به دست گیرند. 🔹اعضای باشگاه های لاینز همچون روتارین ها و فراماسون ها ادعای عدم مداخله در امور سیاسی را دارند و حوزه فعالیت آنها مسائل اجتماعی، اقتصادی، خدماتی و فرهنگی است. باشگاه های لاینز برخلاف روتاری سخت گیری چندانی در عضویت چند نفر از مدیران و اشخاص برجسته ی یک شغل و صنف ندارند. از این رو در این نوع باشگاه ها ممکن است از یک صنف چند نفر عضویت پیدا کند. ♦️انجمن تسلیح اخلاقی مرکز تسلیح اخلاقی در سهر مونتروی سوئیس است. هدف ظاهری این انجمن، گسترش اصول اخلاقی و پاک کردن اخلاق از هر عنصری است که منجر به ناپاکی گردد. این اخلاق باید جهانی شود و همه ی مردم مجهز به این اخلاق شوند. ارزش های اخلاقی باید برای همه یکسان شود تا آدمیان اختلافات خود را کنار بگذارند. چگونگی برگزاری جلسات این انجمن از طریق مطبوعات به اطلاع مردم می رسید بنابراین حالت نیمه مخفیانه داشت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و یکم 🔰 سکولاریسم از نظر لغوی سکولاریزم از واژه انگلیسی seculum به معنی دنیا و گیتی گرفته شده و گاهی آنرا از واژه secularis به معنی غیرمقدس و غیر روحانی دانسته اند. سکولاریسم در فرهنگ آکسفورد، صفت امری است که دنیایی و این جهانی، و منقطع از کلیسا و دین باشد. در فرهنگ تفکر اجتماعی آمده است: سکولاریسم(secularism) مکتبی است است که می کوشد تا مجموعه اصولی برای رفتار انسانی مبتنی بر تجربه و معرفت عقلانی، در برابر رفتار مبتنی بر ماوراء الطبیعه و الاهیات ایجاد کند. ♦️سکولاریسم به معنای اعتقاد به حاکم کردن قوانین، نظام آموزش و مقررات اجتماعی برپایه عقل اومانیستی بشر و خارج کردن آن‌ها از مدار دین است؛ به عبارت دیگر سکولاریسم به معنای غیر دینی کردن امور یا حاکم کردن نظام قوانین و ارزش‌ها و مقررات اجتماعی غیر دینی به جای نظام دینی است. سکولاریسم را به معنای اعتقاد به دنیوی کردن امور یا غیر دینی کردن آن نیز تعریف کرده اند. سکولاریسم به معنای قُدس زدایی از امور نیز هست. 🔹برای تدارک پدیده سکولاریسم به عنوان مثال به صور تفکر قرون وسطایی و مسیحی و یا اسلامی توجه کنید که در چارچوب آن‌ها همه امور وجهی مقدس و الهی دارند و مبنای آن‌ها به نحوی به فعل یا تعلیم انبیاء بر می‌گردد؛ مثلا ازدواج در قرون وسطای مسیحی امری مقدس است و مکان عقد ازدواج نیز کلیسا است، اما در عصر مدرن با سیطره سکولاریسم و قُدس زدایی از امور ازدواج نیز به امری غرفی و غیر مقدس بدل می‌گردد؛ امری که در چارچوب و حدود آن را عقل ناسوتی بشر تعیین کرده است و مکان اجرای آن نیز اغلب در ساختمان شهرداری یا دفتر ثبت اسناد است. این یک نمونه ساده از قُدس زدایی از امور دنیوی و عرفی کردن یک پدیده است. نظایر آن را می‌توان در قلمرو حقوق قضایی و نظام قانون گذاری یا امر تعلیم و تربیت و یا حدود و چارچوب‌های اخلاقی مشاهده کرد. 🔸در هر صورت سکولاریسم به معنای اعتقاد داشتن به قُدس زدایی از امور و غیر دینی کردن آن‌ها و تعیین یک چارچوب و کادر مشخص و محدود برای امور دینی و عدم تسرّی دین به حوزه‌های دیگر است. با سکولاریسم دین مرکزیت خود را نسبت به امور اجتماعی و سیاسی از دست می‌دهد و شئون غیر فردی تفکر دینی نادیده گرفته و یا انکار می‌شود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
15.mp3
7.31M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت پانزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت نوزدهم 🔰 سازمانهای وابسته به فراماسونری ♦️جمعیت برادری جهانی این جمعیت در سال ۱۹۵۰ به وسیله دکنر کلینچی و پروفسور کامپتون در کاخ یونسکو شکل گرفت. دکتر کلینچی استاد اعظم لژهای فراماسونری آمریکا می باشد. و پروفسور کامپتون یکی از طراحان بمب اتمی بود. هدف این جمعیت ایجاد برادری بین پیروان مذاهب مختلف از جمله یهودیت، مسیحیت و اسلام بود، آنها همچنین تلاش می کردند که اختلاف بین فرقه های وابسته به ادیان را حل کنند. یکی دیگر از اهداف آنها ایجاد حکومت جهانی بود، که مافوق حکومت های ملی باشد ونیز خواهان این بودند که اعلامیه حقوق بشر به صورت قانونی در همه جوامع اجرا شود. 🔸اساس طرفداری از حکومت متحده جهانی یعنی حکومتی که سلطه ی آن فوق سلطه ی ملتها باشد بر این اندیشه استوار است که برخی شکل جامعه انسانی را در قالب اقوام و ملل نادیده می گیرند و به جای آن که اصالت ملتها را درک کنند و افراد را اجزایی از وجود ملتها در نظر آورند، فرد را اصیل می پندارند و سازمان های ملی را زاید می دانند و چنین گمان می کنند که جنگ ها ناشی از وجود سازمان های ملی است و لذا عقیده دارند که بهتر است نوع انسان حکومت واحدی را تشکیل دهند تا دیگر جنگ و جدال از میان برود. 🔹طرفداران حکومت جهانی در شرایط کنونی و برای خالی نبودن عریضه می گویند که ما به استقلال ملی عقیده داریم منتهی می خواهیم یک سازمان بین المللی کامل تر از سازمان ملل متحد به وجود اید تا بتواند ضامن صلح باشد و اختلافات ملل را حل کند. آنها برای رسیدن به هدف خود پیشنهاد زیر را مطرح می کنند: طرح گرنویل کلارک(یکی از اعضای طرفدار حکومت جهانی) – بر اساس این طرح وضع کنونی سازمان ملل متحد که در آن هر دولت یک رای دارد صحیح نیست. بنابراین ما باید عامل جمعیت را در نظر بگیریم و به کشورهای عضو شورای امنیت یعنی آمریکا، شوروی و چین که پر جمعیت هستند ۳۰ رای و به انگلیس و فرانسه ۱۵ رای و به کشورهای متوسط ۱۰ رای و به کشورهای کوچک یک رای بدهیم. ♦️اگر به طرح فوق به دقت بنگریم متوجه می شویم که طرفداران حکومت متحد جهانی چگونه زمینه را برای افزایش قدرت کشورهای بزرگ فراهم می کنند و عجیب است که در دهه چهل در ایران بعضی از اساتید دانشگاه و رجال، با تشکیل یک فراماسونری جدید و با استفاده از محل مجلس سنا و دانشگاه تهران درصدد برآمدند تا با اصل رای مساوی ملتها در سازمان ملل مبارزه کنند و بلکه بتوانند برای آمریکا و شوروی ۳۰ رای و برای انگلستان و فرانسه ۱۵ رای در برابر یک رای ایران دست و پا کنند. 🔹طرح دیگری که مورد علاقه ی جمعیت طرفداران حکومت متحده جهانی است، طرح رالی کلبراستوم است. به موجب این طرح کشورهای جهان ابتدا باید تشکیل فدراسیون هایی را بدهند و سپس فدراسیون ها از میان خود هیات عامله ی جهانی را انتخاب کنند. آنچه که در این طرح جالب است ترکیب فدراسیون هاست. این فدراسیون ها عبارتند از: ۱) آمریکا ۲) شوروی ۳) انگلستان وممالک مشترک المنافع ۴) چین کمونیست ۵) فرانسه. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹 ✅ یک دوره کامل در تنها کانال جریان شناسی در پیام رسان ایتا 🔰 سلسله مباحثی که به طور اختصاصی ارائه خواهد شد 👇🏼 📔 سیر روشنفکری در ادوار غرب 📘 نقد کلیسای کاتولیک 📕 پروتستان، لوتر و کالوین 📙 عقل گرایی و تجربه گرایی 📗 مکاتب و ایسم های غرب 📔 اومانیسم، سکولاریسم 📘 لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم 📕 فراماسونری درغرب و ایران 📙 سیر روشنفکری در ایران 📗 روشنفکران دوره مشروطه 📔 روشنفکران دوره پهلوی 📘 روشنفکران دوره انقلاب 📕 جریانهای سیاسی در ایران 📙 جریان بابیت و بهائیت 📗 چپ مارکسیست وحزب توده 📔 جبهه ملی و نهضت آزادی 📘 حزب موتلفه، فدائیان اسلام 📕 افکار و عقاید دکتر شریعتی 📙 سازمان مجاهدین خلق 📗 احزاب دوره انقلاب اسلامی 📔 گروهک فرقان و ترورها 📘 مجاهدین انقلاب اسلامی 📕 حزب جمهوری اسلامی 📙 جامعه روحانیت مبارز 📗 مجمع روحانیون مبارز 📔 بررسی جریانات سال ۱۳۶۰ 📘 منتظری و مهدی هاشمی 📕 بررسی جریانات دهه هفتاد 📙 دوره سازندگی و هاشمی 📗 حلقه کیان و دگراندیشان 📔 حزب کارگزاران سازندگی 📘 بررسی دوره اصلاحات 📕 حزب مشارکت ایران اسلامی 📙 ریزش ها و در راه ماندگان 💠 لطفا با ما همراه باشید. و ما را به دوستان خود و علاقمندان این مباحث معرفی نمائید. 🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃🌹 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و دوم 🔰 ادامه بحث سکولاریسم... این مکتب اساسا می کوشد تا وضع انسانی را فقط با ابزار و وسایل مادی بهبود بخشد وبزرگ ترین کامیابی آن در قرن نوزدهم، در بریتانیا به دنبال تصویب لایحه ی اصلاحات (Reform Bill) در سال ۱۸۳۲ میلادی به دست آمده است. این توفیق همان جنبش پروتستانی بود که از نظر نظریه اثباتی معرفت( البته مرتبط با فلسفه سودمندی) حمایت می کرد و در برابر تسلط ثروت های فئودال ها و استیلای تشکیلات دینی در دهه های میانی آن قرن(نوزدهم) واکنش نشان داد. ♦️از نظر جنبه نظری سکولاریسم با نهضت اصلاح دینی ارتباط نزدیک دارد، چرا که اساسی ترین بحث ها درباره جدا کردن قلمرو دین از سیاست به مارتین لوتر بر می گردد که نظریه ای با عنوان نظریه دو پادشاهی ارائه کرد. بر اساس این نظریه، انجیل خدا باید در قلمرو کلیسا و قانون در قلمرو جامعه حکومت کند. اگر بخواهیم کلیسا را توسط قانون مذهبی و جامعه را با انجیل اداره کنیم، مردم مجبور خواهند شد تا قانون و مقررات را به قلمرو لطف الهی درآمیزند که در این صورت خداوند از تخت سلطنت خویش محروم و شیطان به جای او سلطنت خواهد کرد. کالوین، دیگر رهبر نهضت اصلاح دینی در سال ۱۵۴۱ میلادی پیش نویس قانونی برای کلیسای ژنو تهیه کرد که بر اساس آن قلمرو و سیطره حکام غیر مذهبی و کلیسا کاملا مشخص و تفکیک شده بود. کالوین معتقد بود که حکومت مذهبی یک حکم الهی است و برای مسیحیان نفع اساسی به دنبال دارد، اما حوزه آن باید محدود به کلیسا و علمای دینی باشد. 🔹سکولاریسم مفهومی بالذّات غربی و به ویژه مدرن است و ریشه‌های کلامی وتئوریک پیدایش آن نیز به تطورات تفکر فلسفی غرب پس از رنسانس و سیطره اومانیسم بستگی دارد. در واقع با غلبه اومانیسم بی تردید سکولاریسم سیطره خواهد یافت؛ زیرا اومانیسم به معنای بشر انگاری و اصالت بشر خود بنیاد است و مبنای اندیشه این بشر اومانیست نیز طبعاً ناسوتی، غیر دینی و غیر مقدس است. بشر مدرن یا به تعبیری انسان بورژوا، ذاتاً سکولاریست است و سکولاریسم جزء لاینفک مجموعه تفکر مدرن است. 🔸آنچه مسلم است سکولاریسم به معنی اصطلاحی آن، به معنای دنیوی کردن دین، طرفداری از اصول عرفی و رها شدن از قید تکالیف دینی می باشد. در ترجمه این کلمه به فارسی همچنین از اصطلاحات جدایی دین از سیاست، اعتقاد به اصالت امور دنیوی، غیر دین گرایی، دنیویت، دنیا پرستی، دین جهانی و لادینی استفاده شده است. جدایی دین از سیاست یکی از تبعات سکولاریسم و از لوازم ذاتی آن است. سکولاریسم به معنای غیر دینی کردن امور یا دنیوی و عرفی کردن امور، صفت ذاتی تفکر اومانیستی مدرن غربی است. اساساً امر دنیویی یا عرفی یا غیر قدسی در مقابل امر مقدس و دینی قرار می گیرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
16.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت شانزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیستم 🔰چگونگی ورود فراماسونری به ایران اقدامات فراماسونرها در ایران با سفر غیر رسمی سر هارد فوردجونز در سال ۱۸۰۴ میلادی به ایران، آغاز شد. او در سال ۱۸۰۸ میلادی رسما نماینده دولت انگلیس در ایران شد و بعد از او جیمز موریه و فریزر، مبلغان لژهای فراماسونری انگلستان بودند که برای تاسیس فراماسونری در ایران تلاش کردند ولی فعالیت آنان رسمی نبود. در سال ۱۸۰۸ میلادی عسکر خان افشار، نماینده وقت فتحعلی شاه که برای جلب همکاری ناپلئون به فرانسه سفر کرده بود، به یکی از لژهای وابسته به انگلیس پیوست و در مدتی کوتاه و به شکل بی سابقه ای به درجه استادی رسید! ♦️در آن زمان، روس و ایران درگیر جنگ بودند وبر اساس قرارداد فین کنشتاین که بین ایران و فرانسه به امضا رسیده بود، قرار بود فرانسه در جنگ با روسیه به ایران کمک کند. هنگامی که در سال ۱۸۰۷ میلادی بدون اطلاع ایران، قرارداد دوستی (تیلسیت) بین آلکساندر تزار روسیه و ناپلئون امپراطور فرانسه در کنار رود نیمن در لهستان به امضا رسید، خبر امضای این قرارداد توسط انگلیس به اطلاع فتحعلی شاه رسید و انگلیس با افشای ماهیت فرانسه از موقعیت استفاده کرده و بر نفوذ خود در ایران افزود. 🔸دومین فراماسونر ایرانی میرزا ابوالحسن خان ایلچی وزیر خارجه فتحعلی شاه بود که مدت ۳۵ سال از انگلستان مقرری دریافت می کرد. او توسط سرگور اوزلی وارد لژ فراماسونری انگلیس شد و به سمت ریاست فراماسونری ایران تعیین گردید. وی با امضای قرارداد مفصلی با انگلیس، ایران را به طور غیر مستقیم مستعمره ی آن کشور کرد و نیز با همکاری اوزلی که واسطه ایران و روسیه شده بود، با امضای قرار داد انگلستان ۱۷ شهر قفقاز را از ایران جدا کرد. آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد اصرار اوزلی به وارد کردن درباریان ایران در جرگه فراماسون هاست که به منظور نفوذ در سازمان های کشور و ایجاد هسته های اولیه تشکیلات فراماسونری صورت می گرفت. 🔹در سال ۱۸۱۵ میلادی میرزا صالح شیرازی دانشجوی اعزامی به خارج از کشور، توسط سر گور اوزلی به لژ فراماسونری پیوست. او بعدها واسطه گفتگو های محرمانه ی خانواده سلطنتی قاجار با انگلیس بود و طرفین به او اعتماد کامل داشتند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و سوم 🔰 ادامه بحث سکولاریسم ماکیاول(۱۴۶۹-۱۵۲۷.م) یکی از اولین کسانی بود که استدلال های قابل توجهی در جدا ساختن امور دینی از دنیوی ارائه کرد. او براساس مصلحت سیاسی و اجتماعی جامعه رفتار و اخلاق سیاسی را الزاما از امور دینی جدا می دانست. سیاست مدار بر اساس مصالح جامعه و مردم به تصمیم گیری می پردازد و نه تنها ملزم به رعایت احکام و ارزش های دینی نیست بلکه گاه باید بر خلاف آنها عمل کند. او علاوه بر استفاده از مصلحت جامعه برای استدلال در جدا دانستن امور دنیوی و دینی از استدلال دیگری بر مبنای اهمیت دادن به انسان استفاده کرد. ♦️ماکیاول به پیروی از کلیسا هدف سیاست را رضایت خداوند دانست، اما به دنبال آن این سوال را مطرح می کند که رضایت خداوند چگونه کسب و مشخص می شود او بر خلاف آیین کلیسایی پیشنهاد می کند که هر سیاستی که مردم را خشنود کند، خداوند را نیز خشنود کرده است و خشنودی خداوند نه در خشنودی کلیسا، بلکه در خشنودی مردم است. بر این اساس به جای محور بودن کلیسا و اینکه کلیسا باید تعیین کند که کدام سیاست یا برنامه مورد رضایت خداوند است، ماکیاول مردم را به جای کلیسا قرار داد و خدا محوری را زیر نظر کلیسا به انسان محوری تبدیل کرد. 🔹دو عامل دیگری که در عمومیت یافتن سکولاریسم و غلبه آن بر دین مداری موثر بودند، تعریف جدید از انسان بر معنای عقل گرایی و غلبه روش های تجربی بر سایر روش های معرفت شناختی بود. بر اساس عقل گرایی انسان، نیاز به اهداف و غایات از پیش تعیین شده برای او منتفی و محدودیت ها و قیود ارزشی و دینی برایش حذف شد، حتی عنصر غیر قابل انکار فطرت درونی انسان ها هم محدود به تعیین خود انسان شد. دین بر این اساس امری سلیقه ای و شخصی است که همانند سایر سلیقه ها و علایق تابع افراد است. هرکسی حق دارد از روی طبع و علاقه خود از دین یا بخش هایی از آن خوشش بیاید یا بدش بیاید. انسان ها به عنوان افراد مستقل و خردمند، جدا از آیین های دینی، خود تصمیم گیرنده و ملاک خوبی و بدی می شوند. لازمه این جدایی ملاک و معیار شدن انسان، شخصی شدن دین و دنیوی کردن آن بود. 🔸رشد علوم تجربی و روش های کسب معرفت از راه تجربه (مشاهده و آزمایش) در تضعیف و به حاشیه رفتن دین به عنوان اموری غیر قابل تجربه، سهم زیادی داشت. با توجه به اینکه شناخت و فهم افراد از دین متفاوت و غیر قابل تجربه و اندازه گیری است، نمی توان به آن به عنوان اموری مطلق و دقیق نگاه کرد. وقتی مجموعه قابل تجربه علوم بشری در دسترس است دیگر بشر چه نیازی به احکام و دستورات دینی دارد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
17.mp3
7.3M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت هفدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و یکم 🔰 ادامه بحث... یکی دیگر از فراماسونر های معروف این زمان میرزاخان قمی ملقب به مشاور الملک بود او برای تحصیل به فرانسه رفت وارد لژ (سنسر امیتیه) گردید و در دانشگاه سوربن پاریس زیر نظر پروفوسور لودیه کاشف سیاره نپتون به تحصیل ادامه داد. وی خود موفق به کشف یکی از اقمار مشتری گردید که به نام او ستاره محمودی شهرت یافت. در متن دیپلم ماسونری او آمده است:(ما استادان کرسی و افسران صاحب مقام لژ‌ماسونی این یک رمز آنهاست I'm in st... بیست و نهم ماه دوم سال حقیقی ۵۸۶۵ (سال یهودی) و با حضور اعضای شورای عالی تصدیق می کنیم که برادر خیلی ارجمند و عزیزمان میرزا محمود منجم متولد قم در ایران ۲۹ ساله، در میان ما پذیرفته شد. ♦️قابل ذکر است که فراموشخانه ملکم بعد از چهار سال فعالیت و وارد کردن تعداد قابل توجهی از اعضای دربار به جرگه فراماسونری به فرمان ناصرالدین شاه تعطیل شد اما بعدها مجمع آدمیت بر اساس تعالیم ملکم تاسیس شد که رئیس آن عباسقلی آدمیت بود. نخستین تعهدی که از اعضای انجمن آدمیت گرفته می شد سکوت بود. اعضای انجمن به سه دسته تقسیم می شدند: (هادی، امین و آدم) هادی کسی بود که امور داخلی و خارجی مجموعه را اداره می کرد و سیاست کلی با نظر او تعیین می شد. امین به کسی گفته می شد که ۱۲ نفر واجد شرایط را عضو کند و در این صورت او می توانست با اجازه مدیر، مجمعی را در شهر خود تاسیس کند. آدم نام همه اعضا بود که ۳ تکلیف بر عهده داشتند:‌ نخست آن که با امین ارتباط برقرار کنند دوم آن که به ورود خود در جامعه اقرار داشته باشند و سوم آن که دستورات را اجرا کنند 🔸مجمع آدمیت در زمان محمدعلی شاه تلاش می کرد که اعضای سرشناس خود را افزایش دهد و سرانجام موفق شد دکتر محمد مصدق و سالار الدوله شاهزاده را به عضویت خود در آورد. در سال ۱۲۷۵ شمسی مظفرالدین شاه به سلطنت رسید. در این زمان مهمترین فراماسونرها عبارت بودند از شیخ حسن خان مشیر الدوله که سفیر ایران در عثمانی بود و همانجا به لژ‌ فراماسونری پیوست. 🔹بعد از او نوبت به میرزا نصر الله خان مشیر الدوله می رسد. وی که ابتدا وزیر خارجه و سپس وزیر لشگر شد، از عواملی بود که امتیاز نفت را به ویلیام ناکس دارسی واگذار کرد و نیز با واگذاری گمرکات شمال برای مسافرت شاه به اروپا از روسیه وام دریافت نمود. یکی دیگر از اقدامات او تاسیس مدرسه سیاسی در تهران بود در سال ۱۸۹۹ میلادی مدرسه سیاسی تهران تاسیس شد. تا فراماسونرها شاگردانی را تربیت کنند که آینده ایران را به دست گیرند. خان ملک ساسانی که خود مدت کمی در این مدرسه بود، ولی به زودی بیرون رفت و برای ادامه تحصیلاتش رهسپار فرانسه شد می نویسد: (مدیران و معلمین آن اکثرا فراماسونر بودند از معلمین آنها برای نمونه اردشیر جی که فراماسون معروف است در ایران نفوذ فوق العاده داشت. بعدها پسرش به شاپور جی که فراماسونر بود و از ملکه انگلیس لقب (سر)‌ گرفت در انتخاب شاگردان این مدرسه فعالیت تمام داشت. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و چهارم 🔰 اصطلاح سکولاریزاسیون سکولاریزاسیون عبارت از فرآیندی اجتماعی است که سکولاریسم را حاکم می‌گرداند. در واقع سکولاریسم یک امر فکری و مفهومی است، اما سکولاریزاسیون یک فرایند اجتماعی و عینی جهت برقراری سکولاریسم است. گفته می‌شود که تعبیر سکولاریزاسیون در زبان‌های اروپایی برای اولین بار در پیمان صلح معروف به «پیمان وستفالی» به سال ۱۶۴۸ میلادی به کار رفته است. «پیمان وستفالی» معاهده‌ای بود که به جنگ‌های سی ساله مذهبی در مناطق آلمانی نشین پایان داد و موجب برقراری اقتدار غیر کلیسایی در پاره‌ای مناطق گردید. ♦️برخی فرهنگ‌ها، سکولاریسم را به معنای تنظیم امور معاش از قبیل تعلیم و تربیت، سیاست، اخلاق و جنبه‏ های دیگر زندگی انسانی، بدون در نظرگرفتن خداوند و دین تفسیر کرده‏ اند.  سکولاریسم با توجه به مبانی، اهداف و ویژگی‌ها، از معنای اصطلاحی یکسانی برخوردار نیست و در یک طیف گسترده‌ای بین الحاد و دینداری، معانی گوناگونی یافته است. برخی از طرفداران این اندیشه به حضور دین به عنوان نهادی مستقل از سایر نهادهای اجتماعی، تمایل نشان داده و نقش دین را در حد تنظیم رابطه انسان با خدا تنزّل می‌دهند. گروهی دیگر به شدت با دین به مخالفت پرداخته و درصدد محو کلی آن از صحنه حیات بشری‌اند. 🔹مارکس، فروید، راسل و کسانی که دین را افیون ملت‌ها و منشأ بیماری‌های روانی و اجتماعی می‌دانند؛ به این رویکرد گرایش دارند. این دو نگرش، سکولاریسم را به دو دسته خشن و ملایم تقسیم کرده است. سکولاریسم خشن و افراطی با راهبرد دین‌ستیزی پیش می‏رود و حذف دین از صحنه حیات بشری را انگیزه اصلی خویش می‏سازد. سکولاریسم ملایم به محدود ساختن دین در عرصه فردی و شخصی قناعت می ‏ورزد و دین را از حیات اجتماعی تفکیک می‌سازد.  🔰 اصول سکولاریسم ۱) توجه به علم و عقلانیت: اهتمام بر علم پس از رنسانس سبب شد همه‌ی امور، تنها از زاویه علم تحلیل شود. عقلانیت رنسانس، دین و اعتقاد دینی را به طور مطلق مخالف عقلانیت دانسته و باطل اعلام کرد. ۲) جدایی نهاد دین از حکومت: به اعتقاد سکولاریسم، رسالت دین، رستگاری روح بشر و تامین سعادت اخروی اوست، بنابراین دین نباید مبنای فعالیت‌های اجتماعی واقع شود. از این رو همواره از حکومت غیر دینی دفاع می‌کند. ۳) حاکمیت مردم به جای حاکمیت الهی: پس از چند قرن حکومت آباء کلیسا و مشاهده تضاد و تعارض در این شکل حکومت، سکولارها بر بی‌نیازی انسان از حکومت الهی حکم کردند. ناسازگاری دین با جامعه مدنی، قداست زدایی از فعالیت دولت و حاکمان، توجه به آزادی‌های اجتماعی و حقوق اصیل افراد، مبتنی کردن نظام حقوقی جامعه بر حقوق طبیعی و نه حقوق دینی از سایر اصول سکولاریسم است. پایان بحث سکولاریسم 🆔 @Jarianshenasi
18.mp3
7.36M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت هجدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و دوم 🔰 ادامه بحث... در سال ۱۸۱۷ میلادی مهندس میرزا جعفرخان فراهانی ملقب به مشیر الدوله که وی نیز از دانشجویان اعزامی به خارج از کشور بود، به فراماسونری ملحق شد و نقش مهمی در ترویج آیین فراماسونری در عهد ناصری داشت. ابوطالب پسر میرزا مهدی کاشی یکی دیگر از پیشگامان فراماسونری در ایران است. او در سال ۱۸۵۷ میلادی برای انجام ماموریتی سیاسی به فرانسه رفت، ولی در همان ابتدای ورود با همه ی همراهانش که یکی از آنان میرزا ملکم خان بود، به عضویت لژ گراند اوریان فرانسه درآمد. در اثبات وابستگی ملکم خان به اهداف فراماسونری همین بس که پیمان پاریس را در سال ۱۸۵۷ میلادی با انگلیس به امضا رسانید و افغانستان را به انگلیس واگذار کرد. ♦️در زمان محمد شاه سه شاهزاده فراری ایرانی (رضا قلی میرزا، تیمور میرزا و نجفقلی میرزا پسران حسنعلی میرزا فرمانروای فارس) که پدرشان در جنگ با علیخان معروف به عادل شاه که از بزرگان قاجار بود،‌ شکست خورده بود، از شیراز گریختند و سر از لندن در آوردند و در لندن فریزر مامور انگلیس آنها را به لژ های فراماسونری راهنمایی کرد. در سال ۱۸۶۳ میلادی و در زمان ناصرالدین شاه،‌ میرزا فتحعلی آخوند زاده که دارای افکار سکولاریستی بود، اعلام می کرد که تنها راه رهایی ایرانیان از قید استبداد، ایجاد انجمن های سری فراماسونری و آموختن دانشهاست. او که سعی می کرد با نوشته های خود، زمینه تعصب دینی و ملی را به شدت تضعیف کند، تز پروتستانیزم اسلامی را مطرح کرد تا اسلام را با اومانیسم فراماسونری منطبق سازد. 🔸دومین فراماسونر معروف عهد ناصری میرزا یوسف خان مستشار الدوله صاحب کتاب «یک کلمه» است او که در سال ۱۸۶۹ میلادی وارد لژ کلمانیه فرانسه شد، خواهان جدایی دین از سیاست و مانند آخوند زاده و ملکم خواستار تغییر حروف الفبا در ایران بود. او چنان هواخواه غرب بود که در آن شرایط نابسامان اقتصادی ایران، از دولت می خواهد که به انگلیس اجازه دهد که راه آهن را در ایران برپا کند. در سال ۱۸۵۷ میلادی میرزا ملکم خان (ناظم الدوله) وارد لژ فراماسونری شد. او از موثرترین افراد برای ترویج اندیشه تقلید از غرب در همه ی زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بود. وی با همکاری صدراعظم فراماسونر یعنی میرزا حسین خان سپهسالار، امتیاز بهره برداری از مراتع و معادن وجنگلها و گمرکات جنوب و احداث راه آهن و کشیدن مخابرات را به یک یهودی تبعه انگلیس به نام رویتر واگذار کرد. فراماسونر معروف دیگر میرزا حسن خان مشیرالدوله است که در پاریس به لژ گراند اوریان پیوست. او پس از بازگشت به ایران وزیرخارجه شد و در همین زمان بود که روس و انگلیس قرارداد ۱۹۰۷ را بین خود امضا کرده و ایران را تقسیم کردند. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و پنجم 🔰 لیبرالیسم لیبرالیسم حرکت تاریخی و مشخصی از اندیشه های عصر جدید است که با جریان رنسانس و اصلاح گری آغاز می شود و در اغلب موارد آن را ارزش آزادی فردی دانسته اند. لیبرالیسم از شعارهای اجتماعی دیگری است که هم‌ زمان با ظهور اومانیسم به‌ عنوان یک اصل بدیهی در ذهنیت جامعه غربی مطرح شد. و به‌ معنای اباحیت و آزاد انگاری بشر است. ♦️لیبرالیسم از واژه لیبرال مشتق شده و دارای ریشه فرانسوی لیبر (liber) به‌معنای آزاد است. برتراند راسل درباره پیدایش لیبرالیسم می‌نویسد: «لیبرالیسم قدیم، محصول انگلستان و هلند بود و وجوه بارزی داشت ... صفت مشخّصه این مکتب (لیبرالیسم) به یک معنی خاص، فردیت است ... از دکارت به بعد قسمت اعظم فلسفه به درجات، کم‌ و بیش دارای این جنبه فردیت فکری بوده‌اند». این مسلک زندگی انسان را فقط در همین دنیا می‌داند و می‌گوید: آزادی انسان نامحدود است و هیچ نیرو و منبعی نمی‌تواند او را مقیّد کند و بایدها و نبایدهایی را برای او تعیین کند. به‌عبارت دیگر، چیزی به‌عنوان دین نمی‌تواند برای بشر تعیین سرنوشت کند. 🔹لیبرالیسم در حوزه اجتماع و در روابط فرد با همنوعانش معنای اصلی خود را باز می یابد. از همین رو در سطوح گوناگون زندگی اجتماعی، ما با انواع مختلف لیبرالیسم، همچون لیبرالیسم سیاسی، اقتصادی، دینی و اخلاقی سر و کار داریم. لیبرالیسم را می‌توان همان اومانیسم عقل‌گرا یا خودمختاری اومانیستی نامید که در آن انسان خودمختار است. در واقع لیبرالیسم همان اندیشه انسان‌محوری می‌باشد که نتیجه عملی اش نیز اباحه‌گری به ‌معنای نفی حلال و حرام الهی و پایبند نبودن به دستور دین در زندگی فردی و اجتماعی است. این فکر در راستای نشر بی‌دینی و ترویج بی‌بندوباری در میان مردم قدم برمی‌دارد. 🔸در تفکّر لیبرالیستی صحّت و سقم تمام قوانین از طریق خواست‌ها و گرایش‌های انسان تعیین می‌شود و بایدها و نبایدها و واجب و حرام و تمام قضایای ارزشی از ناحیه اعتبار آدمی ارج و منزلت خود را بازمی‌یابد و پس از گزینش و گرایش یا گریز و نفرت انسان به امری خاص، آن امر، ضرورتِ وجود و یا عدم پیدا می‌کند؛ به بیان دیگر، هر ارزش عملی یا رفتاری که ارزش قدسی و آسمانی دارد و انسان الزاماً از راه آن به باطن و حقیقت هستی راه می‌یابد، نفی می‌شود. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
19.mp3
7.32M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت نوزدهم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و سوم 🔰 تاسیس انجمنهای فراماسونری در ایران این انجمن ها از لحاظ میزان و چگونگی فعالیت شان، سه دوره مشخص را پشت سر گذاشتند: ♦️دوره اول: از آغاز نفوذ فراماسونری بین نخبگان سیاسی-علمی ایران در دوره قاجار تا روی کار آمدن رضاشاه. اینگونه معروف است که فعالیت رسمی فراماسونری در ایران با نظامی منسجم، از زمان تشکیل «لژ بیداری ایرانیان» در سال ۱۹۰۷ میلادی با اجازه رسمی لژ بزرگ شرق و شورای عالی فراماسونری فرانسه و با اجازه رسمی محمدعلی شاه قاجار، در تهران آغاز شد. رئیس این لژ دکتر مرل فرانسوی بود که به اتفاق ویزیور از نخستین اساتید این لژ به شمار می آمدند. نخستین ایرانی که به عضویت آن درآمد، ادیب الممالک فراهانی بود که شعری در زمینه ی «آئین فراماسون و فراموش خانه» مرکب از ۵۹۳ بیت سرود که بیانگر اصل های عمده ی فراماسونری است و اندیشه های آن را در چارچوب ایرانی-اسلامی عرضه می دارد. وی در این ابیات، خدا و پیامبران را فراماسون و کعبه را لژ و اهل بیت پیامبر را اهل لژ خوانده است! 🔹ورود فراماسونری در ایران، ارمغانی چون تساهل در امرمذهب را به همراه داشت و این امر باعث عکس العمل عالمان بزرگ و روحانیان شد و با آن مقابله کردند. میرزا محمدخان در این باره می گوید: «علمای عظام تهران متفقا به مقام منع و تکفیر برآمدند و با هیات اجتماع مدرسه، فراموش خانه را خراب کرده و آتش زده و با خاک یکسان نمودند و اساس آن را برچیدند. همه ی شاگردان هم فرار کرده و خود ملکم نیز فرار نموده و به شاهزاده عبدالعظیم رفته و متحصن گردید.» البته این ماجرا که در فراموش خانه ی ملکم بود؛ اتفاق افتاد. 🔸این پایان کار نبود، بلکه پیشرفت های محیر العقول غربی ها، از دید تحصیل کردگان ایران(البته غربزده هایشان) پوشیده نماند. از این رو آرمان تجدد خواهی و پیشرفت، آن ها را به مرحله شیفتگی و گاه سرسپردگی به تمدن و هر آنچه غربی است، کشانید و سرانجام موفق شدند مجوز رسمی فراموش خانه را از محمدعلی شاه دریافت کنند و به طور رسمی به فعالیت های فراماسونی مشغول شوند و این آغاز دوره ی اول به صورت آشکار و رسمی بوده است. مداخلات این لژ در امور مربوط به نهضت مشروطه به اوج خود رسید. به طوری که یکی از اعضای آن به نام شیخ ابراهیم زنجانی رئیس دادگاه فاتحان تهران گردید. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
🔴 تفرقه با پول‌های انگلیسی 🔹شیعه‌ی لندن نشین دوباره با پول‌های انگلیسی دست به دامنِ تفرقه شده و فیلم سینمایی هالیوودی صهیونیستی «بانوی بهشت» را ساخته است. 🔸چند روزی بیش از پخش تیزر فیلم _the lady of heaven_ (بانوی بهشت) در یوتیوب نمی‌گذرد که بازدید آن تا به این لحظه به یک‌میلیون سیصد هزار نفر رسیده است. 🔹فیلمی که نویسنده‌اش یاسر الحبیبی است که ملکه‌ی انگلیس را جزو سادات می‌داند و می‌گوید نسب ملکه انگلیس به حضرت زهرا (س) برمی‌گردد.این فیلم با بودجه‌ای قریب به 15 میلیون دلار (معادل 375 میلیارد تومان) به‌وسیله یک تیم هالیوودی ساخته شده است. 🔸با توجه به سابقه یاسر الحبیب در تفرقه افکنی بین شیعه و سنی و برگزاری مراسم‌های خاص وحدت شکن در لندن، به راحتی می‌توان حدس زد این انسان خبیث دوباره چه آشی برای تفرقه افکنی بین مسلمانان پخته است. مقابله با این توطئه‌ی تشیع لندنی، هوشیاری مراجع شیعه و اقدام هماهنگ برای تحریم فیلم را می‌طلبد. ♦️اما نکته مهم این است که وقتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از 40 سال حتی یک اثر سینمایی درباره‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها نمی‌سازد، طبیعی است که دشمن این کاستی و خلاء را شناخته و با سیاستِ خودش آن را پر می‌کند؛ این جاست که دیگر، او روایتگر است. او زمین بازی را تعیین می‌کند. این جاست که یاسر الحبیب لندن نشین و هالیوودی‌ها هستند که روایتگر فاطمیه می‌شوند. 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و ششم 🔰 ادامه بحث لیبرالیسم... پیروزی لیبرالیسم بر اقتدار کلیسا وام دار سده هجدهم است. لیبرالیسم در این قرن با کمک خودباوری از قیمومیت تحمیلی باورهای دینی آزاد شده بود و بر این اندیشه پای می فشرد که دین، امری خصوصی میان فرد، خداوندگار و کلیساست و انسان می تواند رفتار اجتماعی خود را تابع اعتقاد دینی اش سازد؛ اما این رویکرد تنها به خود او مربوط می شود. پیامد این تفکر، خلع ید کلیسا از دخالت در سازماندهی روابط اجتماعی در زندگی این جهانی و ساختن و اصلاح جامعه و پرداختن به کار تبلیغی خود است که همان( رستگاری فردی) می باشد. ♦️لیبرالیسم به‌ عنوان یک فلسفه سیاسی با تکیه بر آزادی‌های فردی، از قدرت استبداد کاسته و به‌ عنوان یک مکتب فکری از آزادی اندیشه و مذهب حمایت کرده و به‌ عنوان یک دیدگاه اقتصادی، مالکیت را محترم شمرده، حقّ تصرّف هر کسی را در دارایی خود به رسمیت شناخته، با دخالت دولت در صنعت، بازرگانی و روابط اقتصادی مخالفت می‌ورزد و از آنجایی‌ که این مکتب، تسامح و پلورالیسم را هم به‌ عنوان عناصر تقویت‌ کننده خود به همراه داشت، در مذاق آسیب‌ دیدگان از خشونت‌های مذهبی، طبقه رو به رشد بازرگانان و سرمایه‌داران هم بس شیرین افتاده بود و روزبه‌روز بر استحکام پایه‌هایش می‌افزود. با این دستمایه‌های ارجمند بود که روشنفکران، زمینه و شرایط لازم را برای دگرگونی ماهوی و نهادی حاکمیت فراهم آوردند. 🔹در ایدئولوژی لیبرالیسم، آدمیان به‌صورت اتم‌هایی مستقل و منزوی و جدا از هم تصوّر می‌شوند که صرفاً نوعی روابط کالایی (بده و بستان مبتنی بر سود و زیان) بین آنها حاکم است. شاید لیبرالیسم، اصلی‌ترین صورت ایدئولوژیک اعراض بشر از دین بوده است. ماکیاولی، یکی از نخستین تئوریسین‌های لیبرالیسم، آزادی را در نسبت با قدرت‌طلبی معنا می‌کرد.وی در کتاب گفتارها می‌نویسد: «فهم این نکته مشکل نیست که عشق و علاقه‌ای که مردم در آغاز نسبت به آزادی پیدا کردند چگونه و از کجا پیدا شد. آنان به چشم خود دیدند تا موقعی که از آزادی بهره‌مند نیستند، چیزی بر وسعت شهرها و یا میزان ثروتشان افزوده نمی‌شود ... از این‌رو میل به امپریالیسم و ایجاد امپراتوری از نتایج طبیعی وجود فضیلت در یک قوم و جزو ثمرات عادی آزادی است...». 🔸لیبرالیسم به‌ دلیل تأکیدی که بر آزادی نفس امّاره و اباحیت و ترویج روحیه سوداگری دارد، طبعاً در پیوندی تنگاتنگ با سرمایه‌داری و سودجویی و سرمایه‌ سالاری قرار می‌گیرد. «بدین ترتیب، در طول سه قرن از رنسانس تا انقلاب فرانسه، با کلیسا زدایی (دین‌زدایی) و این جهانی‌کردن امور و نظریه‌های فردگرایی و لیبرالیسم، زمینه‌های اقتصاد تجاری سرمایه‌داری فراهم می‌آید». ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
20.mp3
7.37M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیستم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و چهارم 🔰 ادامه بحث... محمود عرفان از اعضای لژ مهر مهر در مجله یغما با افتخار از نقش فعال فراماسونرها در انقلاب مشروطیت چنین یاد می کند: «تاریخ فراماسونرها در ایران با تاریخ مشروطیت بی ارتباط نیست و مشروطیت ایران یکی از وقایع بزرگ تاریخ ماست، نه تنها فراماسونرها در مشروطیت دخالت داشتند، بلکه انجمن های فرعی و وابسته آنها که ظاهرشان شباهتی با سازمانهای ماسونی نداشت نیز علنا در مشروطیت دخالت داشتند که از همه مهم تر انجمن اخوت را می توان نام برد». ♦️پس از پیروزی مشروطه خواهان بر محمد علی شاه قاجار، اداره امور کشور به دست کسانی افتاد که اکثرا از اعضای لژ بیداری بودند و در واقع تصمیم گیری درباره امور کشور در لژ بیداری صورت می گرفت. ظل السلطان حاکم جبار اصفهان پس از پیروزی مشروطه خواهان موقعیت خود را از دست داده بود. می دانست که مرکز تصمیم گیری کشور جایی جز لژ بیداری نیست بنابراین از آن لژ تقاضا کرد که وی را در حکومت اصفهان ابقا نماید. 🔹لژ بیداری ایرانیان با کمک اردشیر جی، احمد شاه را از کار برکنار و زمینه را برای روی کار آمدن پهلوی آماده کرد. اردشیر جی مشاور مخصوص سفارت انگلیس در تهران بود. از اعضای مهم این لژ می توان از محمد علی فروغی ذکاء الملک و سید حسن تقی زاده نام برد. گرچه رضاشاه به فروغی لقب «خرس جهود» داده بود، ولی او درباره تاجگذاری رضا شاه گفته بود: «وقتی که اعلیحضرت تاج را به سر گذاردند من دیدم نوری از جمال مبارک تلألو کرد». 🔸دوره دوم: از شروع سلطنت رضاشاه تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ لژ بیداری در دوره رضا شاه به فعالیت خود ادامه داد و اعضای آن در تحکیم مبانی ضد دینی حکومت پهلوی و مسلک میهن پرستی افراطی آن، نقش اساسی بازی کردند. اما در سال ۱۳۱۹ و در پی کشته شدن «ارباب کیخسر و شاهرخ» دبیر لژ، ‌این لژ به فعالیت رسمی خود خاتمه داد. ♦️ویژگی اصلی این دوره، عدم مرکزیت و فقدان کانون اصلی ماسونی برای تنظیم و ترتیب امور و جهت دهی فعالیت ها بوده است. با پیروزی نهضت مشروطه و گشایش مجلس، فراماسون های ایرانی در صحنه های گوناگون حکومتی حضور فعال یافتند و با کنار رفتن روحانیان از صحنه سیاسی و حکومتی، پای روشنفکران ماسونی هرچه بیشتر باز شد. با روی کار آمدن رضاشاه و روحیه استبدادی وی، فعالیت های لژها از رونق افتاد و ایرانیان حق عضویت در لژها را نیافتند. طبق اسناد سازمان جهانی، فراماسونی به انگلستان مستند است؛ از طرفی هم تردیدی در وابستگی رضاشاه به انگلیس نیست. 🔹اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا رضاشاه برای تاسیس لژ یا ادامه ی کار به ایرانیان اجازه نمی داد؟ جواب قاطعی که اسناد بر آن گواهی دهند، وجود ندارد؛ اما شاید بتوان گفت: از آن جا که اقدامات تجدد مآبانه ی رضاشاه در راه ترویج فرهنگ غرب و مدرنیزه کردن ایران در جهت عملکرد سازمان فراماسونری بوده است، انگلستان چندان نیازی به راه انداختن این سازمان احساس نمی کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و هفتم 🔰 مبانی فلسفی لیبرالیسم لیبرالیسم به لحاظ فلسفی، محصول آرای ماکیاولی، تامس هابز، جان لاک، منتسکیو و ولتر است و به لحاظ فلسفی و معرفت‌شناختی، می‌توان عناصر زیر را ارکان ایدئولوژی لیبرالیستی دانست: ۱) اعتقاد به فردگرایی هستی‌شناختی و اخلاقی؛ ۲) اعتقاد به تجربه‌گرایی روش‌شناختی؛ ۳) اعتقاد به جدایی بایدها از هست‌ها؛ ۴) اعتقاد به منفعت‌گرایی اخلاقی؛ ۵) اعتقاد به نسبیت‌انگاری اخلاقی، ارزشی و معرفت‌شناختی. از منظر این ایدئولوژی، انسان‌ها به ‌صورت اتم‌هایی مستقل و خودبنیاد که از خدا، آسمان و از دیگر مردمان، مستقل و بی‌نیازند، فرض می‌گردند و روابط آدمیان با یکدیگر، نوعی روابط کالایی و شیئی است که این فردگرایی هستی‌ شناختی، مبانی فلسفی لازم برای فردگرایی اخلاقی و سیاسی را به‌وجود می‌آورد. این فردگرایی فلسفی، دقیقاً ملازم با روش‌شناسی آمپریستی (تجربی) است؛ زیرا در باور لیبرال‌ها، «عقل تجربی» که محدود به حدود و ظرفیت‌های متدلوژی تجربی است، تنها منبع فهم و شناخت فرض می‌شود. از نتایج و لوازم فردگرایی فلسفی و متدلوژیک، نسبی‌ انگاری ارزشی اخلاقی است. ♦️در طیّ تاریخ فلسفه جدید غرب نیز شاهد هستیم که پوزیتویسم همیشه با لیبرالیسم سیاسی تلازم و همراهی داشته است و همین فردگرایی اتمیستی جوهر نظریه (حقوق طبیعی)، (قرارداد اجتماعی) و (اعلامیه حقوق بشر) غربی را تشکیل می‌دهد و به‌خوبی در مدل «انسان اقتصادی» و منطبق بر درک سوداگرانه و کالایی نظام سرمایه‌داری از حیات اجتماعی انسانهاست. مفهوم انسان اقتصادی و رقابت آزاد ... به‌ویژه با ماهیت سرمایه‌داری قرون ۱۸ و ۱۹ مطابقت داشت و معرّف انسان واقعی جامعه بورژوایی بود. 🔹لیبرال‌ها مفهوم عقل بشری را نه در طول وحی آسمانی که در مقابل آن قرار داده و به اصالت اوّلی نسبت به دومی معتقد هستند و می‌گویند که «پارلمان» محل جلوه‌گری «عقل بشری» و «نهاد قانون‌گذاری بشری و نفی قانون الهی» است. از این‌ رو شدیداً بر وجود پارلمان به‌عنوان «نهاد وضع قانون توسط بشر» و «سازمان مرکزی دولت لیبرال» تأکید می‌کردند و این همان چیزی است که داعیه‌داران وطنی لیبرالیسم در کشور ما تحت عنوان «اصالت جمهوریت» در برابر «اسلامیت» مطرح کرده بودند. در این نظریه لیبرالی، حق، حقیقت و فرامین الهی مورد بی‌اعتنایی و انکار واقع شده و اراده نفسانی جمعی بشر، مبنا، اصل و تعیین‌کننده مشروعیت حکومت و امور دیگر محسوب می‌گردد. لیبرالیسم در حوزه تفکّر سیاسی به اندیشه جدایی دین از سیاست به‌عنوان یک رکن ثابت و بنیادین معتقد است. اساساً سیاست و اداره زندگی اجتماعی در قلمرو تفکّر لیبرالی، جوهری سکولاریستی دارد. 🔸لیبرالیسم، خود یک برنامه لائیک، سرمایه‌ سالارانه و اومانیستی برای تحقّق نظام سیاسی، اجتماعی و اداره زندگی دنیوی دارد؛ برنامه‌ای که به لحاظ محتوا و مبادی و غایت در نقطه مقابل تفکّر سیاسی، اجتماعی، مذهبی است. از این‌رو مخالفت لیبرالیسم با هر نوع تئوری و حکومت دینی و تلاش آن در جهت اثبات و تحقّق سکولاریسم و مسخ و تنزل اندیشه دینی به سطح مجموعه‌ای از تعالیم اخلاقی که صرفاً شأن شخصی و فردی داشته باشد، کاملاً روشن است.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
21.mp3
7.33M
🔰🔰 🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا ✍اثر : مرحوم محمد آیتی 📼 قسمت بیست و یکم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت بیست و پنجم 🔰دوره سوم: از دوره پهلوی دوم تا پیروزی انقلاب اسلامی براساس تصمیم گیری انگلیس و با ورود متفقین به ایران در شهریور ۱۳۲۰ ، رضاشاه برکنار شد و پهلوی دوم به سلطنت رسید و این بار هم فروغی در تحکیم دوباره رژیم پهلوی نقش خود را ایفا کرد. قابل ذکر است که لژ روشنایی که اعضای آن در کادر های سیاسی و جاسوسی انگلیس و تعدادی ایرانی بودند، در جریان هجوم متفقین به ایران به نحوی هماهنگ با آنها در جنوب کشور همکاری می کردند. این لژ در شب حمله به ایران ضیافتی ترتیب داد و افسران ایرانی را به شام دعوت کرد. لژ دیگری به نام پیشاهنگ آبادان نیز ماموریت یافت که افسران ایرانی را در مهمانی سرگرم کند. ♦️پس از سقوط رضاخان ، لژ بیداری فعالیت خود را مجددا از سرگرفت؛ اما بعد از مدتی سازمان های ماسونی، فعالیت خود را در این دوره به جای لژ بیداری با تشکیل لژ پهلوی (لژ همایون) که وابسته به لژ بزرگ شرق فرانسه بود، از سرگرفتند. موسس این لژ محمد خلیل جواهری بود که در بیروت به عضویت سازمان فراماسونری در آمده بود. او می گوید: در تمام مدت پنج سال فعالیت لژ،‌ دکتر هومن (‌استاد فلسفه دانشگاه تهران) دست راست و سید محمدعلی امام شوشتری دست چپ من می نشستند و مهندس اصغر مافی دبیر لژ بود. 🔹به دنبال قدرتمند شدن گرایش های ملی گرایی و نهضت ملی شدن صنعت نفت و به خطر افتادن منافع نظام سرمایه داری غرب (به ویژه انگلستان و آمریکا) تکاپوهای فراماسونری در ایران بیشتر شد. این فعالیتها، با موافقت سلطنت محمدرضا شاهی همراه بود؛ زیرا وی خود، به رواج و تبلیغ فرهنگ غربی تمایل و دیدگاهی غرب باور داشت. او بر اخذ الگوی غربی تاکید می کرد و از این جهت در مقایسه با رضاشاه، غربگرا تر بود؛ به همین جهت، فعالیت دوره سوم با اجازه ی شخص محمدرضا شدت یافت. 🔸فعالیت انجمن های ماسونی در دهه ی سی و چهل شمسی را می توان دوران اوج تکاپوی آنها دانست. در کتاب فراماسون آمده است: انجمن ها و محافل ماسونی فعال در عهد پهلوی دوم که خلف ماسون های تجدد خواه و اصلاح طلب عصر مشروطیت بودند، از همان شاخصه اصلی، یعنی نظام سرمایه داری غرب پیروی می کردند. در این دوره لژهایی دیگر مانند: لژ مولوی، ‌لژ تهران، لژ کوروش، لژ مهر، لژ ستاره سحر، باشگاه حافظ، ‌انجمن طرفداران زکریای رازی، انجمن طرفداران خواجه نصیرطوسی وغیره مشغول فعالیت بودند. به طور کلی اعضای این لژها همگی از مقامات کشوری و لشگری و دانشگاهی بودند و سرنوشت کشور را در دست داشتند. ♦️شوربختانه باید گفت که تمام صدر اعظم های زمان قاجار به غیر از امیرکبیر و قائم مقام فراهانی و همچنین اکثر نخست وزیران دوران پهلوی اول و پهلوی دوم از سیدضیاء طباطبایی تا بختیار عضو سازمان فراماسونری بودند. انجمن های ماسونی در سال های پایانی عمر رژیم پهلوی، بیش از هفتاد لژ با حدود چهار هزار عضو در ایران داشتند و در مقام یکی از عوامل اجتماعی، در پی ترویج جدایی دین از سیاست(یکی از آموزه ای فراماسونری) بودند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت چهل و هشتم 🔰شاخص‌های اخلاقی لیبرالیسم لیبرالیسم به نسبیّت ارزش‌‌های اخلاقی معتقد است؛ زیرا منشأ و منبع صدور تعالیم اخلاقی را نه منبع قادر مطلق غیبی؛ بلکه وجود متغیّر و جزئی انسانی می‌داند. در باور لیبرالی ارزش به نوعی به اراده انسان متّصل است. تصور از «خوب» غیر قابل تعریف و تهی است و انتخاب انسان می‌تواند آن را پر کند. در نظر این ایدئولوژی، هیچ قانون کلّی اخلاقی‌ای وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد که چه باید بکنید. ♦️لیبرالیسم، علایق و انگیزه‌های سودجویانه آدمی را به‌عنوان معیار تشخیص (خوب از بد) مطرح می‌کند. از این‌ روست که نظام اخلاقی لیبرالی را یوتیلیتاریانیستی (پیروی از اصالت منفعت) نامیده‌اند. در این ایدئولوژی، منشأ تکلیف اخلاقی در نفع شخصی خلاصه می‌گردد. درجامعه لیبرالی هر کس جز به خود نمی‌اندیشد و خود را به‌عنوان شخصیت به اثبات می‌رساند. فلاسفه لیبرال قرون هجده و نوزده، آرای اخلاقی این ایدئولوژی را در قالب مکتب اخلاقی (نفع‌گرایی) تدوین و تئوریزه کردند. از فلاسفه معروف منفعت‌گرا می‌توان از: «فرانسوا ماری ولتر»، «جرمی بنتام»، «جیمز میل» و «جان استوارت میل» نام برد. مبادی اخلاقی لیبرالیسم را می‌توان در آرای «رنه دکارت» (۱۶۵۰ م) و به‌ ویژه «باروخ اسپینوزا» (۱۶۸۸ م) نیز به‌خوبی مشاهده کرد. به نظر اسپینوزا، نیک همان چیزی است که متضمّن نفع ما است. 🔹این تئوریسین‌ها معتقدند که هدف اصلی اخلاق، تأمین منفعت مادی و ارضای علایق جسمی و نفسانی به هر قیمتی و تحت هر شرایطی است. از نظر آنها قوانین اخلاقی باید خود را با امیال و خواست‌های نفسانی بشر تطبیق دهند و از آنجایی که این امیال و خواسته‌ها در افراد و اشخاص، متفاوت و متغیّر است، از این رو نتیجه‌ای جز نسبیت‌انگاری و شخصی و اعتباری فرض‌کردن قاعده‌های اخلاقی وجود ندارد. در چارچوب اندیشه لیبرالی عمل و رفتار فرد به‌طور طبیعی ملهم از احساسات، امیال و تمنّیاتی است که در بنیاد خودخواهانه‌اند. 🔸در صدر رنسانس، ماکیاولی هسته اصلی آرای اخلاقی لیبرالی را در قالب نفی وجود معیار و میزان اخلاقی ثابت و تبدیل مسائل اخلاقی به اختلاف سلیقه‌ها نمود. پس از وی این باور به‌صورت تفصیلی و مبسوط در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم مطرح گردید. یکی از محمل‌های تئوریک حرمت‌شکنی‌های لیبرالی در حوزه اخلاقیات، همین دعوت نسبیت‌انگاری است. از لوازم نظریه اخلاقی لیبرالی، بی‌هدف و بی‌معنا‌بودن عالم و تهی‌بودن آن از نظر غایت است. از همین روست که لیبرال‌ها معتقدند که هدف و معنای زندگی مثل هر معیار ارزشی دیگر، امری است که آدمی به‌گونه‌ای خودبنیادانه به زندگی خویش می‌بخشد و هیچ نسبتی با عالم و جهت‌گیری‌های کلّی آن ندارد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi