هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
1_12742604.mp3
2.81M
🌷 سختی شب اول قبر
#شیخ_محسن_کافے
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#بسیار_ويژه_شنیدنے
✅ احکام نموداری نماز
#مقاممعظمرهبری
(بخش سیزدهم)
#برخیازمستحباتنماز
1⃣ اذان واقامه :
📝 مستحب است پيش از نمازهای واجب شبانه روز ، اذان و اقامه گفته شود و اين استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب و مخصوصاً نماز جماعت ، مورد تاکيد است . ولی در ديگر نمازهای واجب مانند نماز آيات اذان و اقامه وارد نشده است .
2⃣ قنوت :
📝 در همهی نمازهای واجب و مستحب ، مستحب است که در رکعت دوم پس از پايان حمد و سوره و پيش از رکوع ، دستها به دعا برداشته شده و دعا خوانده شود . اين عمل قنوت نامیده می شود .
📝 ولی در نماز جمعه اين عمل را در رکعت اول ، پيش از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع ، بجا میآورد .
📝 و در نماز عيد فطر و قربان در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت بجا میآورد .
* در قنوت میتواند هر ذکر يا دعا يا آيه ای از قرآن را بخواند و حتی میتواند به يک صلوات يا سبحان الله يا بسم الله الرحمن الرحيم اکتفاء کند ، ولی بهتر است دعاهائی که در قرآن آمده است خوانده شود .
#مانند
ربنا آتنا فی الدنيا حسنة و فی الآخرة حسنة و قنا عذاب النار ،
يا ذکرها و دعاهائی که از ائمه (عليهم السلام) نقل شده است ،
#مانند
لااله الاالله الحليم الکريم، لااله الاالله العلیّ العظيم، سبحان الله رب السماوات السبع، و رب الارضين السبع، و ما فيهنّ و مابينهنّ، و ربّ العرض العظيم، والحمد لله رب العاليمن .
*در قنوت جايز است به زبان فارسی يا هر زبان ديگر دعا کند و استغفار و طلب حاجت نمايد .
3⃣ تعقیبات نماز :
📝 پس از تمام شدن نماز ، مستحب است که نمازگزار مقداری دعا يا ذکر يا قرآن بخواند ، اين عمل را تعقيب نماز مینامند . و بهتر است که اين کار را در همان حال که نشسته و رو به قبله و با وضو (يا غسل و تيمم) است انجام دهد . تعقيب نماز لازم نيست به عربی باشد ولی بهتر است دعاها و ذکرهائی را بخواند که از ائمه عليهم السلام رسيده است ، و از جملهی بهترين آنها ، ذکری است که به تسبيح حضرت زهرا سلام الله عليها معروف است، و آن عبارت است از :
34 مرتبه الله اکبر ،
33 مرتبه الحمدالله،
و 33مرتبه سبحان الله .
* در کتابهای دعا تعقيباتی با مضامين عالی و عبارات زيبا از ائمه عليهم السلام نقل شده است .
4⃣ سجده شکر :
📝 مستحب است پس از نماز سجدهی شکر کند ، يعنی به قصد شکر همهی نعمتها و نعمت توفيق الهی بر نماز ، پيشانی را بر زمين بگذارد و بهتر آن است که سه مرتبه يا بيشتر بگويد :
شکراً لِله .
💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجتع الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎
@Javanmardi_langarudi
❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
مزدرسالت چیست.mp3
9.08M
﷽؛
#مذهب_جعفرى
🌧 #مذهب_جعفرى مذهبى است كه #مبدأ آن #حق و #منتهاى آن #حق است و سفر انسان در اين طريق بالحق الى الحق است و اين آئينى است كه { لا يَاتيهِ الباطِل مِن بَين يَديْه ولا مِن خَلْفه }.¹
۱. قرآن كتابى است كه باطلى از پيش و پس [ گذشته و آينده ] در آن نمیآيد .
(فصلت/۴)
📚 برگرفته از کتاب به یاد آنکه مذهب حق یادگار اوست ؛ آیت الله العظمی وحیدخراسانی .
﷽؛
📝 عنْ أَبِي عَبْدِاللهِ (علیه السلام) قَالَ :
«إِنَّ الْمُسْلِمَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَأَفْضَلُهُمَا أَشَدُّهُمَا حُبّاً لِصَاحِبِهِ».
📖 امام صادق (علیه السلام) فرمود :
" قطعاً دو #مسلمان كه به هم مىرسند ، #بهترينشان ، #با_محبّتترين آنها به ديگرى است ".
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
" تمام #مأموریت بیست و سه ساله پیامبر (صلےالله علیه و آله) #معجزه بود که ارواح را از #آلودگےهاےاخلاقے و ظاهر انسان را از #گناهان_کبیره و #صغیره پاک کند ".
﷽؛
✅ وقف مكان متحرك به عنوان مسجد
📝 سوال : اگر #مکان_متحرکی را به عنوان #مسجد #وقف کنند ، در دو صورت زیر حکم آن چیست ؟
#الف مکانی مانند اتاقک های متحرک (#کانکس)یا #سوله را که هر چند ماه یک بار جا بجا می کنند ، وقف کنند .
#ب مکانی که غالباً در حرکت است ، مانند کوپه ای در #واگن_قطار یا اتاقکی در هواپیما را وقف کنند .
📖 جواب : در هر دو صورت ، بنا بر احتیاط واجب وقف ثابت است .
﷽؛
✅ اعمال #روزهفدهم ربیع الاول
📝 #روزهفدهم بنا بر مشهور بین علماى امامیّه ، روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبیا محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه و علیه و آله است ، و معروف است که ولادت با سعادتش در مکّه معظمه ، در خانه خود آن حضرت ، در روز جمعه هنگام طلوع فجر در عام الفیل در ایام سلطنت انو شیروان [مرحوم حاج شیخ عباس (ره) در متن کتاب از انو شیروان به عنوان انو شیروان عادل یاد کرده ، و در حاشیه آن توجیهى را در رابطه با عدالت او از مجلسى اول نقل کرده است ، ولى با مراجعه به کتب تاریخى به ویژه شاهنامه فردوسى این معنا به دست می آید که انو شیروان آتش پرست از متکبران و و ستمگران به ملت ایران بوده ، و در سه روز صد هزار نفر از مخالفان ستمکاری هایش را به وضع فجیعى کشت از این جهت ، از آوردن کلمه عادل خوددارى کردم و توجیه مجلسى اول را هم مردود می دانم . واقع شد ، و همچنین در این روز شریف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق علیه السّلام اتفاق افتاد ، و باعث فزونى فضل و شرافت این روز گردید .
📝 در هر صورت این روز ، روز بسیار شریفى است و براى آن چند عمل وارد است :
#اوّل غسل .
#دوم روزه گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است ، و روایت شده هرکه این روز را ، روزه بدارد ، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد ، و این روز، یکى از چهار روزى است ، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است .
#سوّم زیارت حضرت رسول صلّى اللّه و علیه و آله از نزدیک و دور .
#چهارم زیارت امیر المؤمنین علیه السّلام به همان زیارتى که حضرت صادق علیه السّلام زیارت کرده ، و به محمّد بن مسلم تعلیم دادند ، و در باب زیارات ان شاء اللّه خواهد آمد .
#پنجم هنگامیکه روز بالا آمد ، دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت ، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند ، و بعد از سلام در مصلاّى خود بنشیند ، و این دعا را بخواند :
اللّهمّ انت حىّ لا تموت
[خدایا تو زنده اى هستى که هرگز نمیرى]
و این دعاى مبسوطى است ، چون سندش را منتهى به معصوم ندیدم ، مراعات اختصار را مهم تر دیدم ، هرکه خواهان است ، به زاد المعاد مراجعه کند .
#ششم لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند ، و تصدّق و خیرات بنمایند ، و مؤمنان را مسرور کنند ، و به زیارت مشاهد مشرّفه روند .
سیّد در «اقبال» شرحى از لزوم بزرگداشت این روز ذکر نموده ، و فرموده است : من طایفه اى از نصارى و جمعى از مسلمانان را یافتم .
که بزرگداشت فوق العاده اى از روز ولادت عیسى علیه السّلام داشتند ، و تعجّب کردم که مسلمانان روز ولادت پیامبرشان را که بزرگترین همه انبیاست ، و به این مرتبه از عظمت است ، چگونه رضایت دهند که آنرا بسیار بى مایه تر از بزرگداشت نصارى ، نسبت به ولادت مسیح برگزار کنند ! !
http://www.erfan.ir/mafatih178
#حضرتاستادانصاریان
{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید }
﷽؛
✅ پاسخ به برخی سوالات پیرامون متن #زیارتعاشورا
📝 زیارت عاشورا از کلام کدام امام معصوم صادر شده است؟
📖 زیارت عاشورا آن گونه که از روایت امام صادق (ع) در کتاب مصباح شیخ طوسی به دست میآید ، از جانب خداوند و حدیث قدسی است ، یکی از تفاوتهای حدیث قدسی با قرآن این است که رساندن آیات قرآن بلافاصله بعد از نزول آن به همه مردم واجب است ، ولی ممکن است یک حدیث قدسی از جانب خداوند به پیامبر اکرم (ص) عرضه شود ، بدون آنکه پیامبر (ص) آن را به یک نفر هم بگوید یا فقط به افراد خاص مثل سلمان و مقداد و … تعلیم دهد .
زیارت عاشورا توسط خداوند بیان و توسط جبرئیل امین برای پیامبر اکرم (ص) هدیه آورده شد و امیرمؤمنان(ع) به امام مجتبی (ع) و ایشان به برادرش امام حسین (ع) و ایشان به امام سجاد (ع) و ایشان به فرزندش امام باقر (ع) و او به امام صادق (ع) انتقال دادند تا اینکه در زمان امام باقر و امام صادق (ع) که موقعیت بهرهمندی خواص شیعیان از این حدیث قدسی ایجاد شد ، امام باقر (ع) به علقمه و امام صادق آن را صفوان بن مهران در نجف آموزش دادند ، ولی تنها روایتی که زیارت عاشورا را حدیث قدسی معرفی میکند روایت امام صادق (ع) در کتاب مصباح شیخ طوسی است .
📝 چرا زیارت عاشورا بعد از شهادت امام حسین (ع) توسط امام سجاد (ع) به شیعیان آموخته نشد ؟
📖 اوج فتنه و ظلم بنیامیه در کربلای معلی در روز عاشورا اتفاق افتاد ، بنابراین دستگاه اموی برای تثبیت موقعیت خودش هر قیامی را سرکوب میکرد، همانند قیام توابین، قیام مختار و قیام حرّه در چنین موقعیتی با چنین خفقان کسی انتظار دارد که لعن یزید و معاویه و ابوسفیان که در زیارت عاشورا علناً آمده است ، توسط شیعیان بیان شود ، اما در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) که زمان اختلاف بین بنیمروان و بنیالعباس است ، آن خفقان شدت خود را از دست داده است، به همین خاطر امام باقر و امام صادق (ع) به بیان آن پرداختند .
📝 زیارت عاشورا اولین بار در چه کتابهایی ذکر شده است ؟
📖 زیارت عاشورا به نقل از علقمه بن محمد حضرمی از امام باقر (ع) در کتاب کامل الزیارات و زیارت عاشورا به نقل از صفوان بن مهران از امام صادق (ع) در کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی شده است و زیارت عاشورای مشهور که در مفاتیح الجنان آمده است ، همان زیارت کتاب مصباح المتهجد است .
📝 اعتبار سند زیارت عاشورا در چه حد است ؟
📖 زیارت عاشورا دارای دو سند و سه طریق است که با توجه به کتابهای علم رجال اشخاصی که در سند زیارت قرار گرفتهاند همه مورد اعتماد هستند :
1⃣ نقل صالح بن عقبه
2⃣ نقل سیف بن عمیره
3⃣ نقل محمد بن خالد طیالسی
که هر کدام توسط شیخ طوسی در کتاب فهرست اسناد آن آمده است .
📝 ویژگیهای منحصر به فرد زیارت عاشورا چیست ؟
📖 حدیث قدسی بودن ، ثواب و آثار منحصر به فرد ، لعن برخی اشخاص ، ذکر مهدویت و انتقام از دشمنان حضرت که در دو جای زیارت امام منصور و امام هدی آمده که این خود اشاره به ابراز اعتقاد به انتقام مهدوی در زمان اهل بیت (ع) دارد ، سجده در مقابل خداوند در انتهای زیارت که این اوج پیوستگی زیارت امام حسین (ع) با عبودیت خداوند است که در هیچ زیارتی غیر از زیارت عاشورا در آخر آن سجده وجود ندارد، دستور به انجام هر روزه آن هر چند زیارت عاشورا زیارت مخصوص روز عاشوراست، ولی در سایر روزهای ایام سال به قصد برآورده شدن حاجت و بهرهمندی از آثار و ثوابهای آن امام باقر و امام صادق (ع) توصیه کردند .
📝 عبارات زیارت عاشورا چند بخش است ؟
📖 دارای دو بخش کلی
«خطابی» یعنی خطاب به امام حسین ،
«درخواستی» یعنی خطاب به خداوند است :
«خطاب به امام حسین» که از وضعیت خود و درخواستهای خود خبر میدهیم :
👈 تسلیم : السلام علیک …
👈 تعزیت : لقد عظمت الرزیه
👈 تضمین : انی سلم لمن …
👈 تبرئه : وابرا الی الله …
👈 تفدیه : بابی انت وامی
👈 مهدی یاوری : ان یرزقنی طلب …
👈 تقرب : انی اتقرب الی الله …
👈 توسل : بموالاتکم
👈 همراهی : معکم فی الدنیا
👈 درک شفاعت : یبلغنی المقام المحمود
👈 پاداش کامل : افضل ما یعطی
👈 لعن شخص : لعن الله آل زیاد…
👈 لعن شخصیت : دفعتکم عن مقامکم
👈 ثبوت در قدم : قدم صدق
«درخواست از خداوند»
👈 وجاهت : وجیها
👈 صلوات و رحمت و مغفرت : صلوات ورحمه ومغفره
👈 حیات و ممات محمدی : محیای محیا…
👈 لعن شخص : اللهم العن اباسفیان و…
👈 تأکید در لعن شدید : فضاعف ، جمیعا ، خص
👈 درخواست عذاب دردناک : العذاب الالیم
👈 تقرب با برائت و ولایت : اللهم انی اتقرب
👈 لعن شخصیت : اول ظالم وآخر
👈شفاعت : اللهم ارزقنی شفاعه الحسین
👈 ثبوت قدم در راه حسین (ع) : وثبت لی قدم صدق .
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
📝 از طرف وهابیها مطرح میشود امام حسین 1383 سال پیش از دنیا رفته است ، چرا الان به زیارتش میروید و به او سلام میکنید ، این کار شما چه فایدهای دارد ؟
📖 اولاً زیارت قبور مؤمنان جزو سیره پیامبر اکرم (ص) است ، در صحیح مسلم روایت شده است که پیامبر (ص) به زیارت قبور بقیع میرفتند و این گونه میفرمودند :
«السَّلامُ عَلى اَهْلِ الدّیارِ مِنَ المُسلِمینَ وَالمُؤمِنینَ أَنْتُم لَنا فَرَطٌ وَنَحْنُ اِنْ شاءَ اللّهُ بِکُمْ لاحِقُونَ»،
این روایت پیامبر (ص) را هم اکنون در قبرستان بقیع تابلو کردند ، یعنی خود وهابیها این کار را کردهاند و در آنجا قرار دادهاند، پس یکی از پاسخهایی که با روش خودشان میتوان به وهابیها داد، همین است که خطاب به قبور معمولی سلام میدهید ، حال اینکه به حضرت سیدالشهدا (ع) میرسد، به شیعه اشکال میکنید که چرا زیارت میکند و سلام میدهد .
ثانیاً خود وهابیها به زیارت پیامبر اکرم (ص) میروند میگویند :
«السلام علیک یا رسولالله اشهد انک … جاهدت فی سبیل الله»
این عبارت بین اذان و اقامه از تلویزیون سعودی همیشه پخش میشود و در مکتب شیعه سلام بر هر یک از ائمه همانند سلام بر رسول خداست .
از منظر مکتب شیعه اعتقادمان این است که روح امام معصوم هیچ تفاوتی در زمانی که در حیات است با بعد از مماتش ندارد ، بنابراین در زیارت ائمه میخوانیم :
«اشهد انک تشهد مقامی وتسمع کلامی وترد سلامی وانک حی عند ربک مرزوق»،
شهادت میدهم که شما جایگاه من را میبینید و جواب سلام من را میدهید ، سخنم را میشنوید و سلامم را پاسخ میدهید ، شهادت میدهم که زندهاید و در نزد خداوند از روزی بهرمندید .
و جمله معجزات و کراماتی که در حرم ائمه به خصوص حرم امام رضا (ع) صادر و ساطع میشود ، تصدیق مطلب فوق است اینکه مثلا بیمار سرطانی یا نابینایی شفا یافته است ، نشان از ارتباط اهل بیت (ع) با دنیا حتی پس از شهادتشان دارد .
📝 شبهه دیگری که وهابیت مطرح میکند این است که به جای اینکه یزید ، معاویه ، ابوسفیان را لعن کنید که از دنیا رفتند ، بهتر نیست به جای زبان لعن و نفرین که شما برای آنها گشودهاید ، دست به دعا بردارید تا خداوند از سر تقصیرات آنها بگذرد ؟!
📖 این افراد انسانهایی هستند که اهل عناد ، حقد ، کینه و معاند هستند ، اگر یزید دوباره زنده شود ، به همان ترتیب واقعه عاشورا را رقم میزند ، یعنی این طور نیست که بخواهند هدایت شوند ، همچنین این شیوه قرآنی است که شخصی را لعن کنیم، در قرآن کریم هم لعن شخص و هم لعن شخصیت داریم ، در قرآن کریم خداوند به صراحت ابلیس را لعن میکند :
«وَإِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلَی یَوْمِ الدِّینِ»،
همچنین ابوالهب ، اصحاب سبت «لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ»، اصحاب اخدود و ….
یکی از دلایلی که قرآن با نام اشخاص را نام میبرد و لعنت میکند این است که ممکن است در گذر تاریخ به فراموشی سپرده شوند ، لذا اگر در زیارت عاشورا یزید ، معاویه و ابوسفیان ، آل زیاد ، آل مروان ، آل بنیامیه ، عمر بن سعد و شمر را لعنت نمی کردند ، امکان داشت که سه نسل آینده نداند که چه اتفاقی رخ داده است و چه افرادی مسبب این واقعه هولناک بودهاند ، مثلاً اینکه چه کسی فرمانده سپاه دشمن را بر عهده داشته است، پس این سیاست خدا در زیارت عاشوراست که از کسانی که بانیان این ظلم بودند، به صراحت و با نام شخصی مانند ابوسفیان ، معاویه ، یزید بن معاویه و … نام ببرد، البته در زیارت دیگری امام هادی (ع) تک تک قاتلان را حضرت (ع) نام میبرد و لعن میکند تا از تاریخ پاک نشود و کسی تاریخ را تحریف نکند .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
📝 مگر منتقم خون امام حسین(ع) امام زمان (عج) نیست ، پس بقیه شیعیان چه کاره هستند که خداوند میفرمایند طلب خون امام حسین (ع) را به همراه حضرت مهدی(عج) را نصیب کند ؟
📖 منتقم اصلی خداوند است ، حضرت مهدی (عج) مجری این طرح است ، خداوند ابلاغ میکند ، امام اجرا میکند ، ولی به واسطه شیعیان ، یعنی این گونه نیست که خود حضرت یکی یکی قاتلان و مجریان را قصاص کند ، بلکه شیعیان او که در زمان ظهور هستند این کار را انجام میدهند .
📝 چرا به امام زمان (عج) امام منصور میگویند ؟
📖 در بین تمام اهل بیت (ع) دو معصوم بودهاند که توسط خداوند منصور به رعب (وحشت) هستند، یکی پیامبر اکرم (ص) و یکی حضرت مهدی (عج) ، در مورد پیامبر (ص) قرآن میفرماید : در جنگ بدر و جنگ احزاب خداوند وحشت و الرعب را در قلوب کفار جای داد، به وسیله نزول سه هزار ملک در جنگ بدر، در آیه ۱۲۴ آل عمران و سوره انفال آیه ۶۵، امام صادق (ع) فرمودند : فرزندم مهدی نیز به وسیله رعب و وحشتی که در دل دشمنانش افکنده میشود خداوند او را یاری میکنند، منصور یعنی کسی که توسط خداوند یاری شده است .
📝 منظور از مقام محمود در زیارت عاشورا چیست ؟
📖 در آیه ۷۹ سوره اسراء خداوند به پیامبر (ص) دستور میدهد که نماز شب را بپادار امید است که به مقام محمود برسی، در روایت امام صادق (ع) دارد که منظور از مقام محمود مقام شفاعت اهل بیت (ع) است ، در زیارت جامعه کبیره اشاره شده است ، از خداوند میخواهیم که ما را به آن مقام شفاعت برساند امام صادق (ع) فرمودند : زائر امام حسین (ع) خودش شافع محشر است و هر کس به غیر از دشمنان اهل بیت (ع) را میتواند شفاعت کند و یا اینکه طبق فراز سجده زیارت عاشورا به شفاعت امام حسین (ع) برسد .
📝 منظور از مضاعف شدن لعن چیست ؟
📖 لعن به معنی دوری از رحمت خدا و رسیدن به عذاب الهی همان طور که رحمت خدا برای برخی چندین برابر میشود، همانند پاداش انفاق که به فرموده قرآن ۷۰۰ برابر میشود ، سوره بقره آیه ۲۶۱ ، لعنت خدا نیز برای برخی چند برابر میشود بستگی به گناه دارد ، در زیارت عاشورا از خدا میخواهیم که لعنت خود را بر بنیامیه مضاعف گرداند .
📝 مگر جهاد یک واژه مقدس نیست ، پس چرا زیارت عاشورا دشمنان امام حسین (ع) را با لفظ «جاهدت الحسین» یاد کرده است ؟
📖 جهاد یک معنای لغوی دارد که به معنای تلاش و کوشش است ، در قرآن کریم به همین معنا به کار رفته است ، در سوره لقمان آیه ۱۵ «وَاِن جاهداک» اگر پدر و مادر تلاش کردند تو را مشرک کنند ، از آنها اطاعت مکن و همین معنا در این فراز زیارت به کار رفته است ، خدا لعنت کند گروهی را که علیه امام حسین (ع) در جنگ با او به هر نحوی تلاش کردند که پسر پیامبر (ص) را شهید کنند، چه با تیر چه با سنگ و … این معنا با جهادی اصطلاحی که ششمین فرع از فروع دین اسلام است تفاوت دارد ، جهاد در اینجا به معنی تلاش است و در زبان عربی به هر تلاشی جهاد میگویند .
📝 مگر حضرت علی اکبر (ع) جزو اولاد امام حسین(ع) نیست ، پس سلام به صورت کلی بر اولاد حسین (ع) کافی بود ، چرا علی اکبر (ع) را سلام اختصاصی دادند ؟
📖 در بین فرزندان امام حسین (ع) که در کربلا به شهادت رسیدند ، هیچ کس مقامش به اندازه علی اکبر (ع) نیست ، برای همین امام سجاد (ع) او را در یک قبر ویژه پایین پای پدرش دفع کرد ، ولی بقیه ی شهدای کربلا مانند قاسم (ع) ، عبدالله (ع) ، عون (ع) ، عثمان (ع) ، جعفر (ع) و … را که شانزده نفر بودند ، را در یک گور دسته جمعی دفن کرد و این خود امتیاز علی اکبر (ع) به سایر شهدای اهل بیت (ع) را میرساند ، شخصیتی که در خلق و خُلق و سخن شبیه پیامبر (ص) بوده است و البته چون داغ علیاکبر (ع) بر سیدالشهدا بسیار گران بود ، خدا در زیارت عاشورا با سلام خاص به علی اکبر (ع) تسلی به سیدالشهدا (ع) نیز میدهد .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
📝 منظور از لعین و ابن اللعین کیست ؟
📖 منظور یزید بن معاویه بن ابی سفیان است که هم یزید و هم معاویه و هم ابوسفیان از زبان پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم مورد لعن قرار گرفتهاند و این همان زمانی اتفاق افتاد که پیامبر (ص) در خواب دید میمونها از منبرش بالا میروند و آیه ۶۰ سوره اسراء نازل شد و بنیامیه را شجره ملعونه معرفی کرد .
📝 شادی آل زیاد و آل مروان چگونه بود؟
📖 آنان روز عاشورا را به عنوان روز پرخیر و برکت خود قرار دادند و دستور به روزهداری این روز کردند و اهل بیت (ع) از روزه روز عاشورا به دلیل عدم شباهت با بنیامیه نهی کردند و فرمودند روز بگیرید عاشورا با نهی از خوردن و آشامیدن تا قبل از غروب و قبل از غروب افطار کنید ، چرا که عزیز ما در روز عاشورا هم گرسنه و هم تشنه شهید شدند ، بنابراین نزدیک غروب آفتاب که دیگر حضرت به شهادت رسیده است ، غذا خوردن شما کراهت ندارد . این حدیث از امام صادق (ع) در کتاب مصباح متهجد نوشته شیخ طوسی نقل شده است .
📝 ثارالله یعنی چه ؟
📖 در کلام عرب هم به خون و هم به طلب کننده خود و هم به کسی که خونش طلب میشود ، «ثار» گفته میشود ، در زیارت عاشورا میخوانیم «طلب ثارکم مع امام هدی» خداوند به من روزی گرداند توفیق طلب خون شما را که من هم از طلبکنندگان خون شما باشم ، پس در اینجا ثار به معنای خون است و در زیارت امام زمان (عج) میخوانیم «السلام علیک یا ثارالله» و چون منتقم حقیقی خون امام حسین(ع) امام زمان (عج) است . «ثارالله» در اینجا به معنای طلب کننده خون است ، در زیارت عاشورا که میخوانیم «السلام علیک یا ثارالله وبن ثاره» منظور کسی است که خون او طلب میشود ؛ یعنی امام حسین(ع) و امیرمؤمنان (ع) بنابراین سه امام از امامان ما لقب ثارالله دادند ، امام زمان (عج) طلب کننده و حضرت امام علی (ع) و امام حسین (ع) طلب شونده .
📝 منظور از ارواحی که به درگاه امام حسین (ع) سر تعظیم فرود میآوردند ، چیست ؟
📖 «حَلَت» به معنای وارد شدن همراه با کرنش و خضوع است ، یک وقت شخص با احترام و تواضع به انسان وارد میشود ، به این حالت حلول گفته میشود و اگر داخل شدن بدون تواضع باشد به آن دخول گفته میشود، در زیارت عاشورا سلام میدهیم به روحهایی که در مقابل عظمت امام حسین (ع) حلول کردند یعنی با تمام تواضع به درگاه ایشان آمدند که در درجه اول منظور یاران سیدالشهدا (ع) که در کنار حضرت در پایین پای او جسم آنها قرار دارد و در مرحله دوم ارواح تمام انبیاء، صالحین ، شهدا و مؤمنان است که در برابر عظمت حرکت سیدالشهدا سر تعظیم نهادهاند ، در کامل الزیارات عبارت «واناخت برحلک» نیز وجود دارد که «اناخه» به معنای خم شدن تا حدی که صورت به زمین نزدیک شود، هست . شتربان وقتی میخواهد شتر را بخواباند ، آن قدر سر او را پایین میآورد که به زمین نزدیک میشود عرب به آن «اناخه» میگوید ، میخواهد بگوید آن قدر به امام حسین (ع) تعظیم کردند که نزدیک است در اثر خم شدن نزدیک است سر آنان به زمین برسد و شاید دلیل بوسیدن عتبه - پاشنه درب ورودی حرم امام معصوم (ع) - همین باشد که انسان سر تعظیم به آستانش بساید .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
📝 ویژگیهای اصحاب امام حسین (ع) چیست که خدا به آنها سلام میدهد ؟
📖 اصلیترین ویژگی یاران امام حسین (ع) شناخت امام زمان است، شناختی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند : هر کس آن شناخت را نداشته باشد ، به مرگ جاهلیت مرده است و جایگاه اصحاب امام حسین (ع) در روزگاری که نزدیک ۳۰ هزار نفر علیه امام زمانشان شمشیر کشیدهاند معلوم میشود، اصحابی که امام صادق (ع) فرمودند : پدر و مادرم به فدای شما !
در کلام عربی وقتی گفته میشود «بابی انت و امی» کنایه از آن است که پدر و مادر من این عمل و رفتار شما را در یاری از حجت خدا میپسندند ، نه به این معنا که شخص فدای شخص دیگر شود ، بعضیها شبهه میاندازند که چرا امام صادق(ع) فرموده : «بابی انت وامی» و آن هم خطاب به شهدای کربلا، یعنی امام باقر (ع) فدای یک شخص عادی شود ! نه این نیست ، بلکه منظور فدای حرکت و عمل که همان اطاعت از امام معصوم (ع) است وگرنه در روایات ما نهی شده است که کسی پدر و مادر خود را فدای شخص دیگر کند ، مگر اینکه از دنیا رفته باشند .
📝 چرا به امام حسین (ع) اباعبدالله میگویند ؟
📖 در جامعه عربی هم اسم و هم کنیه داریم ، اعراب از زمانی که فرزندشان به دنیا میآید، معمولاً برای او به غیر از اسم کنیه هم قرار میدهند که در اکثر موارد فرزند آن شخص همان نام مذکور در کنیه را دارد، مثلاً حضرت علی (ع) ابوالحسن است و نام فرزند ارشد ایشان حسن (ع) یا امام صادق (ع) اباعبدالله است و امام حسین(ع) که اباعبدالله است فرزندی به نام عبدالله رَضیع داشته است .
عبدالله به معنای بنده خدا و از آنجا که هر کسی بعد از واقعه عاشورا خداوند را عبودیت میکند مدیون خود سیدالشهدا (ع) است ، بنابراین امام حسین (ع) پدر تمام بندگان خدا است، یعنی هر کس که خداوند را عبودیت میکند مدیون خون سیدالشهدا (ع) است ، پس میتوان گفت که امام حسین(ع) پدر تمام بندگان خدا است ، چرا که اسلام توسط پیامبر (ص) ابلاغ شد و توسط قیام امام حسین (ع) جاویدان و باقی ماند ، اگر قیام امام حسین (ع) نبود ، الان هیچ مؤمن واقعی وجود نداشت ، به همین جهت گفتهاند : «الاسلام نبوی الحدوث وحسینی البقاء» چرا که اسلام فقط و فقط آن است که سیدالشهدا (ع) بیان میکند و هر آنچه یزید ترویج میکند ، کفر مطلق است .
📝 چرا در بین همه ظالمان عبیدالله بن زیاد عمر سعد شمر یزید مورد لعن صریح واقع شدهاند و بقیه قاتلان مثل خولی ، سنان و … اسمشان در زیارت عاشورا نیامده است ؟
📖 اولاً اینها کسانی بودند که فرماندهی را به عهده داشتند ، ثانیاً کسانی بودند که بیشترین ظلم را مرتکب شدند ، ثالثاً کسانی بودند که شناختشان نسبت به امام حسین (ع) بیشتر از بقیه بود ، رابعاً قرار نیست که هر کسی که مورد لعن است نامش در زیارت بیاید و خداوند از باب نمونه به چند تن از ظالمان اشاره شده است و عبارت «ولعن الله اُمه قتلتکم» همه قاتلان کربلا را در بر میگیرد ، خامساً در زیارت ناحیه امام هادی (ع) تک تک قاتلان نام برده شده و لعن شدهاند همانند حرمله ، خولی و…
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛
📝 فرق حدیث قدسی با قرآن چیست ؟
📖 حدیث قدسی ، حدیث است و روایت است که آنرا امامان معصوم ما نقل می کنند و چون این احادیث را امام معصوم با علم غیب خودش از گفته های الهی نقل می فرماید معروف به حدیث قدسی گردیده مثلا امام معصوم یا پیامبر اکرم می فرماید : خداوند به جناب موسی بن عمران چنین فرمود که ای موسی هرچه میخوای از من بخواه حتی غذای گوسفند انت را . به چنین حدیثی ، حدیث قدسی می گویند و اما قرآن کریم کلماتی است که خود خداوند عالم آنها را بیان فرموده بطور مستقیم و توسط جبرئیل امین آنها را به پیامبر اکرم (ص) که آخرین سفیر الهی است ابلاغ فرموده و لذا قرآن کریم از سنخ حدیث و روایت نیست و لذا جملات و کلمات آنها با قرآن متفاوت است مضافا به اینکه قرآن کریم از جهت سند و اعتبار کوچکترین مشکلی ندارد و اما احادیث قدسیه از جهت سند و اعتبار باید بررسی و کارشناسی شود .
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
📝 منظور از حدیث قدسی و ثقلین چیست ؟
📖 حدیث قدسی ، کلام و سخن خداوند جز از راه قرآن است که نزول آن برای اعجاز نباشد ، به خلاف قرآن که بدین منظور نازل شده است و یا به عبارتی بگوییم : حدیث قدسی از حیث معنا از ناحیه خدای متعال می باشد ، ولی از حیث لفظ و ادای کلمات آن از ناحیة رسول خدا (ص) است .
حدیث ثقلین یعنی دو چیز سنگین و گران بها . از احادیث مشهور متواتره ای است که در کتب حدیث شیعه و سنّی به تکرار و به اسناد مختلف نقل شده است که پیامبر (ص) فرمود : " أیها الناس انّی تارک فیکم الثقلین . کتاب الله و عترتی أهل بیتی ؛ مردم ! من دو چیز گرانقدر : قرآن و اهل بیت (ع) خودم را در میان شما به أمانت نهاده ام که اگر آنرا داشته باشید ، هرگز گمراه نمی شوید .
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
✅ حوادث مقارن ولادت پیامبر (ص)
#بخش_اول
#حوادث_شب_ولادت
📝 در روایات ما آمده است که در شب ولادت آنحضرت حوادث مهم و اتفاقات زیادی در اطراف جهان بوقوع پیوست که پیش از آن سابقه نداشت و یا اتفاق نیفتاده بود که از جمله «ارهاصات » بوده بدانگونه که در داستان اصحاب فیل ذکر شد ، و در قصیده معروف برده نیز آمده که چند بیت آن چنین است :
" یوم تفرس منه الفرس انهم قد انذروا بحلول البؤس و الفئم و بات ایوان کسری و هو منصدع کشمل اصحاب کسری غیر ملتئم النار خامدة الانفاس من اسف علیه و النهر ساهی العین من سدم و ساء ساوه ان غاضت بحیرتها و رد واردها بالغیظ حین ظم کان بالنار ما بالماء من بلل حزنا و بالماء ما بالنار من ضرم "
📝 و شاید جامعترین حدیث در این باره حدیثی است که مرحوم صدوق «ره » در کتاب امالی به سند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده و ترجمه اش چنین است که آنحضرت فرمود :
" ابلیس به آسمانها بالا می رفت و چون حضرت عیسی بدنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می رفت ، و هنگامی که رسول خدا «ص » بدنیا آمد از همه آسمانهای هفتگانه ممنوع شد ، و شیاطین بوسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع گردیدند ، و قریش که چنان دیدند گفتند : قیامتی که اهل کتاب می گفتند بر پا شده !
عمرو بن امیه که از همه مردم آن زمان به علم کهانت وستاره شناسی داناتر بود بدانها گفت :
" بنگرید اگر آن ستارگانی است که مردم بوسیله آنها راهنمائی می شوند و تابستان و زمستان از روی آن معلوم گردد پس بدانید که قیامت بر پا شده و مقدمه نابودی هر چیز است و اگر غیر از آنها است امر تازه ای اتفاق افتاده ".
" و همه بتها در صبح آن شب به رو در افتاد و هیچ بتی درآن روز بر سر پا نبود ، و ایوان کسری در آن شب شکست خورد وچهارده کنگره آن فرو ریخت . و دریاچه ساوه خشک شد . و وادی سماوه پر از آب شد ".
" آتشکده های فارس که هزار سال بود خاموش نشده بود در آن شب خاموش گردید ".
" و مؤبدان فارس در خواب دیدند شترانی سخت اسبان عربی را یدک می کشند و از دجله عبور کرده و در بلاد آنها پراکنده شدند ، و طاق کسری از وسط شکست خورد و رود دجله در آن وارد شد ".
" و در آن شب نوری از سمت حجاز بر آمد و همچنان بسمت مشرق رفت تا بدانجا رسید ، فردای آن شب تخت هر پادشاهی سرنگون گردید و خود آنها گنگ گشتند که در آنروز سخن نمی گفتند ".
" دانش کاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید ، و هر کاهنی که بود از تماس با همزاد شیطانی خود ممنوع گردید ومیان آنها جدائی افتاد ".
" آمنه گفت : بخدا فرزندم که بر زمین قرار گرفت دستهای خود را بر زمین گذارد و سر بسوی آسمان بلند کرد و بدان نگریست ، و نوری از من تابش کرد و در آن نور شنیدم گوینده ای می گفت : تو آقای مردم را زادی او را محمد نام بگذار ".
" آنگاه او را به نزد عبد المطلب بردند و آنچه را مادرش آمنه گفته بود به عبد المطلب گزارش دادند ، عبد المطلب او را در دامن گذارده گفت:
الحمد لله الذی اعطانی هذا الغلام الطیب الاردان قد ساد فی المهد علی الغلما
" ستایش خدائی را که به من عطا فرمود این فرزند پاک و خوشبو را که در گهواره بر همه پسران آقا است ".
" آنگاه او را به ارکان کعبه تعویذ کرد (1) و در باره او اشعاری سرود ".
" و ابلیس در آن شب یاران خود را فریاد زد (و آنها را بیاری طلبید) و چون اطرافش جمع شدند بدو گفتند :
ای سرور چه چیز تو را به هراس و وحشت افکنده ؟
گفت : وای بر شما از سر شب تابه حال اوضاع آسمان و زمین را دگرگون می بینم و بطور قطع درروی زمین اتفاق تازه و بزرگی رخ داده که از زمان ولادت عیسی بن مریم تاکنون سابقه نداشته ، اینک بگردید و به بینید این اتفاق چیست ؟
آنها پراکنده شدند و برگشتند و اظهار داشتند : ما که تازه ای ندیدیم ".
" ابلیس گفت : این کار شخص من است آنگاه در دنیا به،جستجو پرداخت تا به حرم مکه رسید ، و مشاهده کرد فرشتگان اطراف آن را گرفته اند ، خواست وارد حرم شود که فرشتگان بر او بانگ زده مانع ورود او شدند ، به سمت غار حریٰ رفت و چون گنجشکی گردید و خواست در آید که جبرئیل بر او نهیب زد :
برو ای دور شده از رحمت حق ! ابلیس گفت : ای جبرئیل از تو سؤالی دارم ؟
گفت : بگو ، پرسید : از دیشب تاکنون چه تازه ای در زمین رخ داده ؟
پاسخ داد : محمد 'صلی الله علیه و آله' به دنیا آمده .
شیطان پرسید : مرا در او بهره ای هست ؟ گفت : نه .
پرسید : در امت او چطور ؟ گفت: آری . ابلیس که این سخن را شنید گفت : خوشنود و راضیم ".
📝 و در حدیث دیگری که در کتاب کمال الدین نقل کرده چنین است که در شهر مکه شخصی یهودی سکونت داشت و نامش یوسف بود ، وی هنگامی که ستارگان را در حرکت و جنبش مشاهده کرد با خود گفت :
این تحولات آسمانی بخاطر ولادت همان پیغمبری است که در کتابهای ما ذکر شده که چون بدنیا آید شیاطین رانده شوند و از رفتن به آسمانها ممنوع گردند. و چون صبح
👇👇👇
👆👆👆
#بخش_دوم
شد به مجلسی که چند تن از قریش در آن بودند آمد و بدانها گفت : آیا دوش در میان شما مولودی بدنیا آمده ؟ گفتند : نه . گفت : سوگند به تورات که وی بدنیا آمده و آخرین پیمبران است و اگر اینجا متولد نشده حتما در فلسطین متولد گشته است .
📝 این گفتگو گذشت و چون قریشیان متفرق شدند و بخانه های خود رفتند داستان گفتگوی با آن یهودی را با زنان و خاندان خودبازگو کردند و آنها گفتند : آری دیشب در خانه عبد الله بن عبدالمطلب پسری متولد شده .
📝 این خبر را به گوش یوسف یهودی رساندند ، وی پرسید : آیا این مولود پیش از آنکه من از شما پرسش کردم بدنیا آمده یا بعد از آن ؟ گفتند: پیش از آن ! گفت : آن مولود را به من نشان دهید.
📝 قریشیان او را به درب خانه آمنه آوردند و بدو گفتند: فرزند خود را بیاور تا این یهودی او را به بیند ، و چون مولود را آوردند و یوسف یهودی او را دیدار کرد جامه از شانه مولود کنار زد و چشمش به خال سیاه و درشتی که روی شانه وی بود بیفتاد دراینوقت قرشیان مشاهده کردند که حالت غش بر آن مرد یهودی عارض شد و بزمین افتاد قرشیان تعجب کرده و خندیدند.
📝 یهودی برخاست و گفت : آیا می خندید ؟ باید بدانید که این پیغمبر پیغمبر شمشیر است که شمشیر در میان شما می نهد...
قرشیان متفرق شده و گفتار یهودی را برای یکدیگر تعریف می کردند.
📝 و در حدیثی که شیخ کلینی شبیه به روایت بالا از مردی از اهل کتاب نقل کرده آن مرد کتابی به قرشیان که ولید بن مغیرة وعتبة بن ربیعه و دیگران در میانشان بود رو کرده و گفت:نبوت از خاندان بنی اسرائیل خارج شد و بخدا این مولود همان کسی است که آنها را پراکنده و نابود سازد !
📝 قریش که این سخن را شنیدند خوشحال شدند، مرد کتابی که دید آنها خوشنود شدند بدیشان گفت : خورسند شدید ! بخداسوگند این مولود چنان سطوت و تسلطی بر شما پیدا کند که زبانزد مردم شرق و غرب گردد. ابوسفیان از روی تمسخر گفت: او بمردم شهر خود تسلطمی یابد !
📝 و نظیر آنچه در روایات ما آمده برخی از این حوادث درروایات اهل سنت نیز ذکر شده اما در بسیاری از آنها این حوادث قبل از بعثت رسول خدا ذکر شده نه مقارن ولادت.
📝 مانند روایاتی که در سیره ابن هشام و تاریخ طبری و جاهای دیگر است و در صحیح بخاری نیز از ابن عباس روایت شده (2) و فخر رازی نیز در تفسیر آیه شریفه «فمن یستمع الآن یجد له شهابا رصدا» (3) در مورد منع شیاطین از نفوذ در آسمانها وتیرهای شهاب همین گفتار را داشته و اقوالی در اینباره نقل کرده (4) و از ابی بن کعب نیز حدیثی در این مورد نقل کرده اند که گفته است :
«لم یرم بنجم منذ رفع عیسی علیه السلام حتی بعث رسول الله-صلی الله علیه و آله-» (5) و در اشعار بعضی از شاعران عرب نیز قسمتی از این حوادث در مورد مبعث آمده مانند اشعار زیر که از شاعری بنام قیروانی نقل شده که می گوید:
" و صرح کسری تداعی من قواعده و انفاض منکسر الاوداج ذامیل و نار فارس لم توقد و ما خمدت مذالف عام و نهر القوم لم یسل خرت لمبعثه الاوثان و انبعثت ثواقب الشهب ترمی الجن بالشعل "
#یک_سوال
اکنون جای یک سئوال هست که اگر کسی بگوید : آیا نظیر آنچه در این روایات آمده در کتابهای تاریخی و روایات غیراسلامی هم ذکری از آنها شده یا نه؟
که ما در پاسخ این سئوال می گوئیم : اولا اگر حدیث وروایتی از نظر سند و صدور از امام معصوم علیه السلام برای اثابت شد دیگر کدام روایت و تاریخی برای ما معتبرتر از آن حدیث و روایت می تواند باشد،و همه بحثها در همان قسمت اول و اعتبار سند و به اصطلاح «صغرای قضیه »است ، ولی پس ازاثبات دیگر استبعاد و زیر سئوال بردن حدیث،جز ضعف ایمان وتاریخ زدگی محمل دیگری نمی تواند داشته باشد،وگرنه کدام تاریخ و روایتی معتبرتر از آن تاریخ و روایتی است که از منبع وحی الهی سرچشمه گرفته باشد و کدام داستان و حدیثی محکمتر از داستان و حدیثی است که از زبان پیمبران و ائمه معصوم علیهم السلام صادر گردیده باشد !
مگر نه این است که سرچشمه پر فیض و زلال همه علوم آنهایند؟و معیار صحت و سقم همه دانشهای بشری گفتار آنهااست؟
و ثانیا می گوئیم: مگر تاریخ صحیح و دست نخورده ای از گذشتگان و زمانهای قدیم در دست داریم که ما بتوانیم این روایات را با آنها منطبق ساخته و یا تاییدی از آنها بگیریم؟
جائی که مقدس ترین کتابها مانند تورات و انجیل با آن همه نسخه های متعددی که معمولا از آنها در دست مردم آن زمانها بوده و جمله جمله و کلمه بکلمه آنها مورد احترام و متن دستورات دینی آنها بوده از دستبرد و تحریف و تصحیف و اسقاط در امان نبوده ، و طاغوتهای زمان و جیره خوارانشان احکام و فرامین آنها را به نفع ایشان تغییر داده و یا اسقاط کرده اند ، دیگر چگونه کتابهای تاریخی معدودی که در زوایای کتابخانه ها با نسخه های خطی منحصر به فرد یا نگشت شماری وجود داشته می تواند مورد اعتماد باشد؟ و ثالثا بر فرض که چنین تاریخی وجود داشته
👇👇👇
👆👆👆
#بخش_سوم
باشد که اوضاع و احوال آن زمانها را نوشته و ثبت کرده باشد آیا همه وقایعی که در آن زمانها اتفاق افتاده در تاریخها ثبت و نگارش شده ؟ و آیا وسائل ارتباطی آن چنان بوده که تاریخ نگاران بتوانند از هر اتفاقی که در گوشه و کنار جهان آن روز اتفاق می افتاده مطلع گردند و آن را در تاریخ ثبت کنند ؟ مگر امروزه با تمام این وسائل ارتباطی و مخابراتی و رادیوها و تلویزیونها و ماهواره ها و...چنین کاری انجام شده و چنین ادعائی می توان کرد ؟... مگر وسائل ارتباطی جهان آزادند و مستقلانه و به دور از سیاستها واختناقها و خارج از کانالهای مخصوص و صافی های انحصاری می توانند کوچکترین خبری را منتشر کنند ؟ آن هم خبری که بصورت معجزه آسمانی برای شکست یک قدرت طاغوتی و یک دربار سلطنتی بوقوع پیوسته باشد...؟ مگر معجزاتی امثال «شق القمر» که وقوع آن مورد اتفاق همه مسلمانان می باشد و بگفته دکتر سعید بوطی - نویسنده مصری - در کتاب فقه السیرة از امورمتفق علیه در نزد علماء و دانشمندان اسلامی است در تاریخهای گذشته نقل شده...؟ و بلکه معجزات انبیاء گذشته مانند سردشدن آتش بر ابراهیم خلیل علیه السلام و شکافته شدن دریا بوسیله عصای موسی و اژدها شدن و بلعیدن آن تمام مارهای جادوئی ساحران و زنده شدن مردگان به دعای حضرت مسیح وامثال آن جز در کتابهای مقدس و مذهبی در تاریخها و روایات دیگر آمده و ذکری از آنها دیده می شود ؟!...
📝 و حقیقت آن است که تاریخ نویسان و وقایع نگاران گذشته در انحصار طاغوتهای زمان بوده - چنانچه امروزه نیز عموما اینگونه است و بشر هنوز نتوانسته خود را از قید و بند ایشان آزاد سازد - وانبیاء الهی نیز پیوسته بر ضد همان طاغوتها قیام می کرده و مبارزه داشتند ، و آنها همواره در صدد از بین بردن انبیاء و محو نام و آثار ایشان بوده و به هر وسیله می خواسته اند آنها را افرادی ماجراجو و بی شخصیت و افسادگر معرفی کنند ، و هرگز اجازه نمی دادند آنها را بعنوان مردانی الهی که قدرت انجام معجزه رادارند معرفی کنند،و بهمین دلیل معجزاتی را که بوسیله ایشان انجام می شده انکار کرده و یا توجیه می نمودند ، و اگر کتابهای آسمانی و روایات مذهبی نبود اثری از این معجزات بجای نمانده و بدست ما نرسیده بود ...
📝 چنانچه اکنون نیز ما در انقلاب اسلامی خود که یک انگیزه مذهبی داشته و ادامه آن را نیز بیاری خدا همان انگیزه مذهبی وعشق شهادت طلبی در راه خدا و دین ، تضمین کرده و بر ضد طاغوتهای شرق و غرب قیام کرده همین شیوه تبلیغی را می بینیم که هر حرکتی به نفع این انقلاب در داخل و یا خارج بشود مانند راهپیمایی میلیونی و غیر میلیونی که در داخل و یا خارج انجام می گیرد اصلا منعکس نمی شود و در رادیوها و وسائل ارتباط جمعی ذکری از آن نمی شود ، اما کوچکترین حرکت ضدانقلاب - مانند اجتماعات اندکی که جمعا به صد نفر نمی رسدبا آب و تاب در همه رسانه های گروهی بعنوان یک حرکت ضد رژیم نه یکبار بلکه چند بار پخش می گردد .
📝 و بهمین دلیل ما می گوئیم انگیزه و نیازی برای تحقیق در تاریخهای گذشته نداریم و اگر هم تتبع کنیم معلوم نیست بجائی برسیم ، مگر اینکه بخواهیم به هر وسیله و هر ترتیبی که شده تاییدی از تاریخ برای این روایات پیدا کنیم اگر چه مجبور شویم برای تطبیق این روایات با تاریخ دست به توجیه و تاویلهای نامربوط بزنیم ، چنانچه نظیر آنرا در داستان اصحاب فیل ذکرکرده و شنیدید و خواندید ، که ما آنعمل را محکوم کرده و دلیل برضعف ایمان و غرب زدگی و تاریخ زدگی و غیره دانستیم ...
#پےنوشت
👈1-یعنی او را به کنار خانه کعبه آورد و برای سلامتی و پناه او از شر شیاطین و دشمنان ، بدنش را بچهار گوشه کعبه مالید .
👈2-صحیح البخاری ج 6 ص 73.
👈3-سوره جن آیه 9.
👈4-مفاتیح الغیب ج 8 ص 241.
👈5-بحار الانوار ج 15 ص 331.
#حضرت_استاد_انصاریان
~~~~~~~~~~~~~~
🌧 حوادث مقارن ولادت پیامبر (صلےالله علیه و آله)
http://erfan.ir/a45924
#حضرت_استاد_انصاریان
﷽؛
✅ نماز خواندن با لباس عکس دار
📝 سوال : آیا #نماز_خواندن با لباسهایی که روی آن #عکس_انسان و یا حیوان منقوش است ولی (#لباس_عکس_دار) در زیر لباسی دیگر پوشیده شده است ، #کراهت دارد ؟
📖 جواب : کراهت دارد .
﷽؛
📝 حوادث شب ولادت حضرت محمد (صلّی الله علیه وآله)
" فروریختن قسمتی از قصر شاهان جبار در مدائن و خاموش شدن آتشكده فارس ، در شب میلاد حضرت رسول اکرم (صلى الله عليه و آله) ، نوید بخش آغاز عصری جديد در مسير توحيد و مبارزه با شرك بود ".
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔸محمد رسول الله صلی الله علیه و آله :
" ملائکه تعجب می کنند از مسلمانی که بر مسلمان دیگر گذر می کند و بر او #سلام نمی کند."
#احکام_و_مسائل_شرعے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_و_مسائل_شرعے
✅ ادب ملاقات
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
إِذَا تَلَاقَيْتُمْ فَتَلَاقَوْا بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصَافُحِ، وَ إِذَا تَفَرَّقْتُمْ فَتَفَرَّقُوا بِالإسْتِغْفَارِ؛
هرگاه يكديگر را ديدار كرديد، با سلام و مصافحه ديدار نماييد؛ و وقتی از هم جدا میشويد، با طلب مغفرت و آمرزش جدا شويد.
(أمالی شيخ طوسی؛ جلد 1، حدیث374)
📚 منبع: "مشق پاکان" تألیف مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی مدظلهالعالی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📝 عَنْ أَبِي جَعْفَر (علیه السلام) قَالَ :
«إِنَّ الْمُؤْمِنَيْنِ إِذَا الْتَقَيَا فَتَصَافَحَا أَقْبَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهِمَا بِوَجْهِهِ، وَتَسَاقَطَتْ عَنْهُمَا الذُّنُوبُ، كَمَا يَتَسَاقَطُ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ».
📖 امام باقر (علیه السلام) فرمود :
" همانا مؤمنان زمانى كه با يكديگر ملاقات مى كنند و دست مى دهند ، خداوند به آن دو توجّه كند و گناهان از آن دو مى ريزد ; همچنان كه برگ از درخت مى ريزد ".
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🌷 عوامل نجات بخش
📝 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :
أَلْمُنْجِياٰتُ : إطْعاٰمُ الطَّعامِ ، و إفشاءُ السَّلامِ ، وَ الصَّلاةُ بِاللَّيلِ وَ النّاسُ نِيامٌ .
📖 امام صادق عليه السلام :
" عوامل نجات بخش عبارتند از : اطعام كردن ، آشکار نمودن سلام و نماز خواندن در شب هنگامى كه مردم خفته اند ".
#بحارالأنوارجلد75صفحه460
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
" هرگاه یکی از شما به خانه خود وارد می شود سلام کند ؛ چرا که سلام برکت می آورد و فرشتگان با سلام دهنده انس می گیرند."
#پیامبر_اکرم