eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 📝 پرسش منظور از چیست ؟ 📖 پاسخ در آیه 29 سوره مى‌فرماید ( نه آسمان بر آنها گریست و نه زمین ، و نه به هنگام نزول بلاء به آنها مهلتى داده شد ) ؛  « فَما بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما کانُوا مُنْظَرِینَ » . 💧گریه نکردن آسمان و زمین بر فرعونیان ، ممکن است کنایه از حقارت آنها و عدم وجود یار و یاور و دلسوز براى آنها باشد ؛ زیرا در میان عرب معمول است ، هنگامى که مى‌خواهند اهمیتِ مقام کسى را که مورد مصیبتى واقع شده بیان کنند مى‌گویند : « آسمان و زمین بر او گریه کردند و خورشید و ماه براى فقدان او تاریک شدند ». 💧این احتمال نیز داده شده که منظور ، « گریستن اهل آسمان ها و زمین است » ؛ زیرا آنها براىِ مؤمنان و مقربان درگاه خداوند گریه مى‌کنند نه براى جبّارانى همچون فرعونیان . 💧بعضى نیز گفته‌اند : گریه آسمان و زمین ، یک گریه حقیقى است که به صورت نوعى دگرگونى و سرخى مخصوص (علاوه بر سرخىِ همیشگى به هنگام طلوع و غروب) خودنمائى مى‌کند . 💧چنان که در روایتى مى‌خوانیم : « لَمّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طالِب علیه‌السلام بَکَتِ السَّماءُ عَلَیْهِ وَ بُکائُها حُمْرَةُ أَطْرافِها »؛ ( هنگامى که حسین بن على علیه‌السلام شهید شد ، آسمان بر او گریه کرد ، و گریه او سرخىِ مخصوصى بود که در اطراف آسمان نمایان شد ).¹ 💧در روایت دیگرى از امام صادق علیه‌السلام مى‌خوانیم « بَکَتِ السَّماءُ عَلى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیّا وَ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِىِّ علیهماالسلام أَرْبَعِیْنَ صَباحاً وَ لَمْ تَبْکِ إِلاّ عَلَیْهِما ، قُلْتُ وَ ما بُکائُها ، قالَ کانِتْ تَطْلُعُ حَمْراءَ ، وَ تَغِیْبُ حَمْراءَ »؛ ( آسمان بر «یحیى بن زکریا» [ که از سوىِ طاغوتِ زمان خود به طرز بسیار رقت بارى شهید شد ] و بر «حسین بن على» (علیه السلام) چهل روز گریه کرد و بر کس دیگرى جز آن دو گریه نکرده است راوى مى گوید : سؤال کردم گریه آسمان چه بود ؟ فرمود : به هنگامِ طلوع و غروب ، سرخىِ مخصوصى در آسمان ظاهر مى شد ).² 💧اما در حدیثى که از پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله نقل شده مى‌خوانیم « ما مِنْ مُؤْمِن إِلاّ وَ لَهُ بابٌ یَصْعَدُ مِنْهُ عَمَلُهُ وَ بابٌ یَنْزِلُ مِنْهُ رِزْقُهُ فَإِذا ماتَ بَکَیا عَلَیْهِ » ؛ ( هیچ مؤمنى نیست ، مگر این که درى در آسمان دارد که عملش از آن بالا مى‌رود ، و درى که روزیش از آن نازل مى‌شود ، هنگامى که مى‌میرد ، این دو بر او گریه مى کنند ).³ 💧در میان این روایات منافاتى نیست ؛ زیرا در موردِ شهادت امام حسین علیه‌السلام و یحیى بن زکریا علیه‌السلام مسأله ، جنبه عمومى در تمام آسمان داشته و آنچه در روایت اخیر ذکر شد ، جنبه موضعى دارد .⁴ 💧به هر حال ، میانِ این تفسیرها تضادى نیست و مى تواند همه در مفهوم آیه جمع باشد . 💧آرى ، براى مرگ تبهکاران ، « نه چشم فلک گریان و نى خاطر خورشید پژمان » گشت ، آنها موجوداتِ خبیثى بودند که گوئى هیچ ارتباطى با عالم هستى و جهان بشریت نداشته اند هنگامى که این بیگانگان از عالم طرد شدند ، کسى جاى خالى آنها را احساس نکرد ، نه در صحنه زمین ، نه بر پهنه آسمان و نه در اعماق قلوب انسان ها و به همین دلیل هیچ کس قطره اشکى بر مرگ آنها فرونریخت .5  (1). «مجمع البيان»، جلد 9، صفحه 65(ذيل آيات مورد بحث). (2). «مجمع البيان»، جلد 9، صفحه 65(ذيل آيات مورد بحث). (3). همان مدرك. (4). در«درّ المنثور» نيز، حديثى در زمينه جمعِ ميان اين روايات نقل شده است(درّ المنثور، مطابقِ نقل الميزان، جلد 18، صفحه 151). (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي،دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج 21، ص 191. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 راوی گوید : " وقتی که را وارد کنند ، اگر از باشد هر نقطه ای از قبرستان گوید : او را در من دفن نکنید و إلّا عذابش خواهم کرد ! چون او را دفن نمودند زمین به او گوید : ، هرگاه بر روی من راه می رفتی از تو در أذیت بودم ، اکنون که در شکم من قرار گرفتی ، تو را با فشار خود عذاب خواهم نمود و در این حال او را به سختی فشار می دهد . اما هرگاه را وارد نمایند ، هر قسمتی از زمین گوید : او را در من دفن کنید ؛ زیرا وقتی بر روی من راه می رفت از او خشنود بودم ، و همینکه او را در قبر گذارند ، زمین به او گوید و به مقداری که چشم ، قدرت دیدن داشته باشد قبر او وسیع می گردد ".
﷽؛ 📝 روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله مشغول خواندن سوره زلزال بود ، وقتی که به آیهٔ ( یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ اِخْبارَها ) رسید ، متوجه مردم شده و فرمود : آیا می دانید اخبار زمین چیست ؟ عرض کردند : خدا و رسول او بهتر می دانند . فرمود : جبرئیل نزد من آمد و گفت : خبرهای زمین در قیامت ، آگاه ساختن و اعلام نمودن اعمالی است که بر روی آن انجام گرفته است . 📝 حضرت رسول صلی الله علیه و آله در یکی از وصیتهای خود به اباذر فرمود : (( ای اباذر ! هیچ بنده ای نیست که پیشانی خود را در جایی از زمین بگذارد ، مگر اینکه آن قسمت زمین روز قیامت در دادگاه الهی به نفع او شهادت خواهد داد )). سر بر آن رو می نهم من بر زمین تا گواه من بود در یوم دین یوم دین که زُلْزِلَتْ زِلْزٰالْهٰا این زمین باشد گواه حال ها گو تُحَدِّث چهرهٔ اخبارها در سخن آید زمین و خارها نطق آب و نطق خاک و نطق گِل هست محسوس حواس اهل دل 📝 حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : " محافظت کنید بر وضو ، یعنی ، دایم با وضو باشید ( و هر وقت وضوی شما باطل شد فوراً تجدید وضو نمایید ). در یک مکان وضو نگیرید ؛ زیرا هر کجا که آب وضوی انسان ریخته شود ، همان مکان به نفع او شهادت خواهد داد ". 📝 امام صادق علیه السلام فرمود : " هرکس در نماز واجب خود سوره فیل را بخواند ، در قیامت هر کوه و هر زمین هموار و کلوخی برای او شهادت می دهد که او از نماز گزاران است و منادی ندا می دهد و می گوید : درباره بنده من راست گفتید ، شهادت شمارا به سود یا زیان او می پذیرم ، بنده ام را بدون حساب داخل بهشت کنید . او کسی است که دوستش دارم و عملش را نیز دوست دارم ". 📝 ابوکَهْمَس از امام صادق علیه السلام سوال کرد : " آیا انسان نمازهای خود را در یک موضع بخواند یا هر نمازی را در جایی ؟ حضرت فرمود : بلکه هر نمازی را در جایی بخواند ؛ زیرا روز قیامت آن مکانهایی که در آنها نماز خوانده شده به نفع انسان شهادت خواهند داد ". 📝 ابوسعید خدری میگوید : " زمانی که در بیابان واقع شدی ، صدای خود را به اذان گفتن بلند کن ، چون من از پیغمبر شنیدم که می فرمود : صدای اذان را هر جن و انسی و یا هر درخت و کوه و سنگی که بشنود روز قیامت به نفع اذان گو شهادت خواهد داد ". 📝 حضرت علی علیه السلام فرمود: " در تمام نقاط مسجد نماز بخوانید ، چون هر مکانی که انسان در آن نماز بخواند ، روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد ". 📝 در حدیث دیگری وارد شده است : " مکانهایی که بر روی آنها ذکر گفته شود ، روز قیامت در پیشگاه خداوند شهادت می دهند و پیوسته برای ذکر کنندگان در آن مکانها طلب مغفرت می کنند ، تا اینکه خداوند آنان را داخل بهشت نماید " 📝 ملای رومی در این باره می گوید : این زمین آن روز آید در سخن بدهد اخبار از عمل ها تن به تن هر چه کرده هر کس اندر پشت او باز گوید بی تأمل مو به مو 👈 از اخبار ذکر شده استفاده می شود که زمین به منزله مأمور سرّی حضرت احدّیت است ، و ناظر بر افعال بندگان خدا می باشد ، تا اینکه روز قیامت در محضر خدا درباره هرکس آنچه را دیده است شهادت دهد و اگر ما امروز آن را ساکت و صامت می پنداریم ، در آن روز این چنین نخواهد بود بلکه ناطق و گویاست . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ نسبت به خود دارای حس و ادراک می باشد ‌، خدای خود را شناخته و تقدیس می نماید ، مطیع و فرمانبردار اوست و جزو تسبیح کنندگان است . 📝 قرآن می فرماید : " یُسَبِّحُ لِلّهِ ماٰ فِی السَّمٰواتِ وَ ماٰ فِی الأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ " ( تسبیح می کنند خدا را آنچه در آسمان و آنچه در زمین است ، خداوندی که مالک و حاکم است و از هر عیب و نقصی مبرّا ، و عزیز وحکیم است ). 📝 در آیه دیگر می فرماید : " سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّمٰوٰتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیٖزُ الْحَکیمُ " ( آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا میگویند ؛ و او شکست ناپذیر و حکیم است ). 📝 و در آیه دیگری می فرماید : " وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لٰکِنْ لٰا تَفْقَهُونَ تَسْبٍیحَهُمْ " ( و هیچ موجودی نیست جز آنکه تسبیح و حمد خدا را می کند ، ولی شما انسانها تسبیح آنها را درک نکرده و نمی شنوید ).
﷽؛ 💫 تسبیح موجودات در آئینه آیات و روایات : ✨ در قرآن مجید آیات بسیاری است که بر تسبیح موجودات بی زبان و غیرناطق دلالت دارند . در اولین آیه از سوره جمعه می خوانیم :  « يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ » ؛ ( آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است ، همواره تسبيح خدا مى گويند ). ✨ در جایی دیگر و در آیه 41 سوره نور می خوانیم :  « أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْض وَ الطَّيْرُ صَافَّات » ؛ ( آيا نديدى تمام آنان كه در آسمان ها و زمين اند براى خداوند تسبيح مى كنند و همچنين پرندگان به هنگامى كه بر فراز آسمان بال گسترده اند ). ✨ در سوره ای دیگر و با اشاره به تسبیح پدیده ای همچون رعد و برق گفته می شود :  « وَ یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ »¹ ؛ ( و رعد ، تسبيح و حمد او مى گويد ). ✨ در یکی از صریح ترین بیانات قرآنی نیز راجع به این موضوع در آیه 44 سوره اسراء می خوانیم :  « تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ » ؛ ( آسمان هاى هفت گانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند همه تسبيح او مى گويند و هر موجودى تسبيح و حمد او مى گويد ولى شما تسبيح آنها را نمى فهميد ). ✨ این موضوع در احادیث اهل بیت (علیهم السلام) نیز مورد اشاره قرار گرفته است . برای مثال می بینیم امام صادق (علیه السلام) در پاسخ یکی از یاران خود که از تفسیر معنای تسبیح در همین آیه از سوره اسراء پرسیده بود ، می فرماید : « يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ إِنَّا لَنَرَى أَنَّ تَنَقُّضَ الْجِدَارِ هُوَ تَسْبِيحُهَا »² ؛ ( هر چيز تسبيح و حمد خدا مى گويد حتى هنگامى كه ديوار مى شكافد و صدايى از آن به گوش مى رسد آن نيز تسبيح است ). ✨ امام محمد باقر (علیه السلام) نیز می فرماید : « نَهَى رَسُولُ اللُّه عَن أَن تُوسَم البَهَائِم فِي وُجُوهِها وَ أَن تُضرَب وُجُوهها، لِأَنّهَا تُسَبِّحُ بِحَمدِ رَبِّها »³ ؛ ( پيامبر فرمود علامت داغ در صورت حيوانات نگذاريد و تازيانه به صورت آنها نزنيد ؛ زيرا آنها حمد و ثناى خداوند مى گويند ). ✨ همان امام همام در جایی دیگر و درباره صدای آواز گنجشک ها فرموده اند :  « يُقَدِّسْنَ رَبَّهُنَّ وَ يَسْأَلْنَهُ قُوتَ يَوْمِهِن ‏»⁴ ؛ ( تسبيح خداوند بزرگ را مى گويند و روزى خود را از او مى خواهند ). ☄(1). سوره رعد، آیه 13. ☄(2). بحار الانوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بیروت، دار إحياء التراث العربی، 1403هـ.ش، چاپ دوم، ج 57، ص 177. ☄(3). البرهان فی تفسير القرآن‏، بحرانى، سيد هاشم بن سليمان‏، قم، مؤسسه بعثت، 1374هـ.ش، چاپ اول، ج 3، ص 537.‏ ☄(4). بحارالانوار، همان، ج 46، ص 261. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ گوشه ای از روایات اهل البیت علیهماالسلام در باب تفسیر نمونه ، جلد دوازدهم ، صفحه 159_161 ، سوره اسراء ذیل آیات 41_44 . که از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اهل البیت علیهماالسلام رسیده ، تعبیرات جالبی در این زمینه دیده میشود ، از جمله : 📝 یکی از یاران امام صادق علیه السلام می گوید : از تفسیر آیه (( وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلّٰا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ )) سوال کردم . امام علیه السلام فرمود : (( کُلُّ شَیْءٍ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ إِنّٰا لَنَریٰ أَنْ یَنْقَضَّ الْجِدٰارُ وَ هُوَ تَسْبِیحُهٰا )) " آری هر چیز تسبیح و حمد خدا می گوید ، حتی هنگامیکه دیوار می شکافد و [ صدایی از آن به گوش میرسد ] همان تسبیح دیوار است ". 📝 از امام باقر علیه السلام نقل شده : (( نَهیٰ رَسُولُ اللهِ عَنْ أَنْ تُوسَمَ الْبَهٰائِمُ فـِی وُجُوهِهٰا ، وَ أَنْ تُضْرَبَ وُجُوهُهٰا لِأَنَّهٰا تُسَبِّحُ بِحَمْدِ رَبِّهٰا )) " پیامبر صلی الله علیه و آله نهی فرمود : از اینکه علامت داغ در صورت حیوانات گذارده و تازیانه به صورت آنها زده شود ، زیرا آنها حمد و ثناء پروردگارشان را می گویند ". 📝 و نیز از امام صادق علیه السلام نقل شده : (( مٰا مِنْ طَیْرٍ یُصٰادُ فِی بَرٍّ وَ لٰا بَحْرٍ وَ لٰا شَیْءٍ یُصٰادُ مِنَ الْوَحْشِ إِلّٰا بِتَضْیِیعِهِ التَّسْبِیحَ )) " هیچ پرنده ای درصحرا و دریا صید نمی شود و هیچ حیوان وحشی به دام صیاد نمی افتد ، مگر بخاطر ترک تسبیح ". 📝 امام باقر علیه السلام صدای گنجشکانی را شنید ، فرمود : می دانید اینها چه می گویند ؟ { ابوحمزه ثمالی } که از یاران خاص امام علیه السلام بود ، می گوید عرض کردم : نه . فرمود : (( یُسَبِّحْنَ رَبَّهُنَّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَسْئَلْنَ قُوتَ یَوْمِهِنَّ )) " اینها تسبیح خداوند بزرگ را می گویند ، و روزی خود را از او می خواهند ". 📝 در حدیث دیگری میخوانیم : " یک روز پیامبر صلی الله علیه و آله نزد عایشه آمده فرمود : این دو لباس مرا بشوی ، عرض کرد : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله دیروز شستم ، فرمود : (( أَمٰا عَلِمْتَ أَنَّ الثَّوْبَ یُسَبِّحُ فَإِذَا اتَّسَخَ انْقَطَعَ تَسْبِیْحُهُ )) " آیا نمی دانی که لباس انسان نیز تسبیح خدا می گوید و هنگامیکه چرک و آلوده شود تسبیح آن قطع می شود ". 📝 در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم : (( لِلدٰٓابَّةِ عَلیٰ صٰاحِبِهٰا سِتَّةُ حُقُوقٍ : لٰا یُحَمِّلُهٰا فَوْقَ طٰاقَتِهٰا ، وَ لٰا یَتَّخِذُ ظَهْرَهٰا مَجْلِساً یَتَحَدَّثُ عَلَیْهٰا ، وَ یَبْدَأُ بِعَلَفِهٰا إِذٰا نَزَلَ ، وَ لٰا یَسُمْهٰا ‌، وَ لٰا یَضْرِبُهٰا فِی وَجْهِهٰا فَإِنَّهٰا تُسَبِّحُ ، وَ یَعْرِضُ عَلَیْهَا الْمٰاءَ إِذٰا مَرَّ بِهِ )) " حیوان بر صاحبش ، دارد : بیش از توانائیش او را بار نکند ، پشت او را مجلسی برای سخن گفتن قرار ندهد { بلکه هنگامیکه به دیگری می رسد و می خواهد با او سخن بگوید ، پیاده شود و پس از اتمام سخن سوار شود } ، در هر منزلی وارد می شود ، نخست علف او را آماده کند ، علامت داغ در صورت او نگذارد ، و او را نزند - چرا که تسبیح خدا می گوید - ، و هنگامیکه بر چشمه آب و مانند آن می گذرد ، او را کنار آب برد ، تا اگر تشنه است بنوشد ". روایات ، که بعضی از آنها معانی دقیقی و باریکی دارد ، نشان می دهد : این حکم عمومی تسبیح موجودات ، همه چیز را بدون استثناء در بر میگیرد ، و همه اینها با آنچه در تفسیر دوم { تسبیح به معنی زبان حال و تکوین } گفتیم کاملاً سازگار است . در این روایات خواندیم ، هنگامی که لباس آلوده و کثیف می شود ، تسبیح آن قطع می گردد ، ممکن است اشاره به این باشد که : موجودات تا چهرهٔ پاک طبیعی دارند ، انسان را به یاد خدا می اندازند ، اما هنگامی که چهره پاک طبیعی خود را از دست دادند ، دیگر آن یادآوری از بین می رود . آیات تحمل هر دو تفسیر را دارد . 👈 نورالثقلین ، جلد سوم ، صفحه 168 . 👈 ابونعیم اصفهانی در حلیةالاولیاء بنا به نقل تفسیر المیزان . 👈 اصول کافی ، جلد یکم صفحه 537 ، طبق نقل تفسیر المیزان . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
🚨 ✅ حیوان را نزنید چون تسبیح خدا می گوید 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : 🔻حیوان بر صاحبش ، شش حق دارد : 1⃣ وقتی خانه یا منزل رسید ، اول او را خوراک و یا علف بدهد. 2⃣ هنگامی که بر چشمهٔ آب و مانند آن می گذرد ، او را به کنار آب برد. 3⃣ به روی و صورت او نزند ، چرا که تسبیح خدا می گوید. 4⃣ در غیر منطقهٔ جهاد در راه خدا بر پشت او سوار نشود یعنی هر وقت راه نمی رود ، و یا به دیگری می رسد و می خواهد با او سخن بگوید پیاده شود و پس از اتمام سخن سوار شود. 5⃣ بیش از توانائیش بر او بار نکند. 6⃣ بیش از توانش او را راه نبرد. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 📞 0939 839 9270 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 @Javanmardi_langarudi
🔑 در روایتی آمده که امام باقر علیه السلام سَمِعَ عَصٰافیٖرَ یَصِحْنَ قٰالَ : تَدْریٖ مٰا یَقُلْنَ ؟ صدای گنجشکانی را شنید ، فرمود : می دانید اینها چه می گویند ؟ قُلْتُ : لٰا ابوحمزهٔ ثمالی که همراه امام بود میگوید : عرض کردم : نه ، قٰالَ علیه السلام : یُسَبِّحنَ رَبَّهُنَّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَسْئَلْنَ قُوتَ یَوْمِهِنَّ : فرمود : اینها تسبیح خداوند بزرگ را می گویند و روزی خود را از او می خواهند. . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 🔸ترک تسبیح باعث گرفتاری حیوانات می شود ! 🍃 عَنْ إِسْحاقَ بْنِ عَمّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ ( علیه السّلام ) قٰالَ : مٰا مِنْ طَیْرٍ یُصٰادُ فِی بَرٍّ وَ لٰا بَحْرٍ وَ لٰا شَیْءٍ یُصٰادُ مِنَ الْوَحْشِ إِلّا بِتَضْیٖیعِهِ التَّسْبیحَ: 🍂 اسحاق بن عمار از امام صادق ( علیه السلام ) نقل کرده که حضرت فرمود : هیچ پرنده ای در صحرا و دریا صید نمی شود و هیچ حیوان وحشی به دام صیاد نمی افتد مگر به خاطر ترک تسبیح. @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ تعيين مسافت شرعی 📝 سؤال : ، چند است و کیفیت محاسبه آن چگونه است ؟ 📖 جواب : مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می شود ، حدود 41 کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و 20/5 کیلومتر در (رفت و برگشت) است . اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد - ، آغاز مسافت ، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر محاسبه می شود ، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفا رسیدن به شهر ، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد ، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر هستند ، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ در زمین به علیه السلام خدمت کردند ، بلکه و و کردند ، بلکه بعضی حیوانات خود را کردند : اسب سواری آن حضرت ، شتر سواری آن حضرت ، شیری که فضّه آورد ، برای اسب نتاختن بر جسد مبارک آن حضرت ، آن مرغ سفید که آمد خود را در خون آن حضرت غلطانید و رفت ، جمعی دیگر از هم جنسان خود را هم آورد و همه در خون آن حضرت غلطیدند و به اطراف عالم رفتند ، آن کلاغ که خبر شهادت آن حضرت را به مدینه آورد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🍪 از مقابل مساكينى گذشت كه پارچه‌‏اى پهن كرده بودند و بر روى آن تكه‌‏هاى نان خشک گذارده و در حال خوردن آنها بودند . ✋🏽 هنگامى كه عليه‌‏السلام را ديدند گفتند : اى فرزند رسول خدا ، بفرماييد ! ❇️ حضرت عليه‌‏السلام دو زانو نشست و با آنها مشغول خوردن شد و اين آيه را تلاوت نمود : « إن اللّه لا يحب المستكبرين » ؛ خداوند مستكبرين (تكبر ورزان) را دوست ندارد . 👈🏻 سپس به آنها فرمود : من دعوت شما را قبول كردم ، شما نيز دعوت مرا بپذيريد . 🙏🏽 آنها گفتند : چشم اى پسر رسول اللّه ‏! و بلند شدند همراه حضرت به خانه‌ی او آمدند . ♨️ (وقتى به منزل رسيدند) عليه‏‌السلام به (همسرش) رباب فرمود : هر چه در خانه ذخيره داريم بياور .¹ ۱. تفسير عياشى، ج۲، ص۲۵۸؛ تاريخ مدينة دمشق، ج۱۴، ص۱۸۱. @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ حدیث کند که از اصحاب علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) می شنیدم هرگاه که عمر بن سعد از در مسجد وارد می شد می گفتند : این کشنده حسین بن علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) است ، و این جریان زمانی دراز پیش از کشته شدن حسین (علیه آلاف التحیة و الثناء) بود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ روایت کرده گفت : عمر بن سعد به حسین (علیه آلاف التحیة و الثناء) گفت : ای اباعبدالله ! در نزد ما مردمان بی خردی هستند که پندارند من تو را می کشم ؟ حسین (علیه آلاف التحیة و الثناء) به او فرمود : اینان بی خرد نیستند بلکه خردمندانی هستند ؛ آگاه باش ! همانا آنچه چشم مرا روشن کند این است که پس از من از گندم عراق جز اندکی نخواهی خورد . ( یعنی ، به زودی مرگت فرا رسد ) ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ارشاد شیخ مفید ، جلد دوم ، باب چهارم ، حدیث نهم و دهم ، صفحه 194 و 195. سید هاشم رسولی محلاتی 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ علیه‌آلاف التحیةوالثناء 1⃣ از همه یاران پیامبران و اوصیاء بالاترند ؛ امام حسین علیه آلاف التحیة و الثناء در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود : " همانا من اصحابی باوفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم ، و خاندانی نیکوکارتر و مهربانتر از خاندان خود ندانم ". 2⃣ جاهای خود را پیش از شهادت مشاهده نمودند ؛ امام حسین علیه آلاف التحیة و الثناء به یاران خود فرمود : سرهای خود را بالا کنید و بنگرید . پس آنان جاهای خود را در بهشت مشاده می کردند ، لذا آنان با سینه و صورت جلو تیر و نیزه می رفتند تا زودتر به جایگاه خود در بهشت برسند . در زیارت ناحیه ، پس از نام بردن از شهداء ، می فرمایند : " گواهی می دهم که خداوند پرده را از جلو چشم شما برداشت ، و برای شما بستر گسترد و عطای سرشاری به شما داد ". 3⃣ با اینکه تعداد آنها اندک بود و با دشمن قابل مقایسه نبود و احتمال رهایی از آن معرکه نمی دادند و یقین به شهادت داشتند اقدام کردند ، ولی اصحاب انبیاء و اوصیاء نسبت به دشمنانشان این مقدار کم نبودند و احتمال خلاصی و پیروزی و بدست آوردن غنیمت می دادند . 4⃣ از گذشته و آینده کسی به مقام آنها نمی رسد . 5⃣ از کثرت شوق شهادت درد شمشیر و تیر و نیزه را احساس نمی کردند . حضرت باقر علیه آلاف التحیة و الثناء می فرماید : امام حسین علیه آلاف التحیة و الثناء پیش از آنکه شهید شود به یارانش فرمود : رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمودند : ... جمعی از یارانت با تو شهید شوند که از ضربات شمشیر و نیزه دردی حس نمی کنند ... 6⃣ در شجاعت بی نظیر بودند . با اینکه تعداد یاران امام اندک بود ولی تلفات سنگینی به لشگر عمر سعد وارد کردند و در بعضی مقاتل تعداد کشته دشمن را بیش از هشت هزار نفر ذکر کرده اند . 7⃣ از جنگ و شهادت هراسی نداشتند . 8⃣ خداوند از آنها قبض روح نمود . در حدیث ام ایمن ، جبرئیل به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : " چون این جمع به آرامگاه خود افتادند خداوند به دست خود جان آنها را بگیرد ، و فرشتگانی از آسمان هفتم به زمین نازل شوند که ظرفی از یاقوت و زمرد پر از آب حیات ، و حلّه ها و عطر بهشتی با آنهاست ، با آن آب بدن هایشان غسل داده و آن جامه ها را به آنان پوشانده و با عطر بهشتی حنوط کرده ، سپس دسته دسته بر آنها نماز گزارند ". 9⃣ ملائکه آنها را دفن نموده ، بر جنازه آنها نماز خواندند . 🔟 به دست مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله قبر آنها کنده شد . حضرت صادق علیه آلاف التحیة و الثناء از پدرش نقل می کند که بامدادی ام سلمه شروع به گریه نمود ، به او گفتند : چه اتفاق افتاده است ؟ گفت : فرزندم حسین علیه آلاف التحیة و الثناء کشته شد ، از هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفته بود تا دیشب او را ندیده بودم ، شب گذشته او را رنگ پریده و ناراحت دیدم . عرض کردم : چرا شما اینگونه ناراحت و پریشانید ؟ فرمودند : از اول شب تاکنون مدام قبر حضرت حسین علیه آلاف التحیة و الثناء و اصحابش را می کندم . 1⃣1⃣ خون آنها به خداوند تحویل داده شد . ابن عباس گوید : در شبی که حضرت حسین علیه آلاف التحیة و الثناء شهید شده بود ، در خواب دیدم که پیامبر صلی الله علیه و آله شیشه ای بدست دارد و خون هایی را در آن جمع می کند ، گفتم : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله ! اینها چیست ؟ فرمودند : اینها خون حسین علیه آلاف التحیة و الثناء و اصحاب اوست که به سوی خداوند بالا می برم . چون صبح شد ابن عباس شهید شدن امام حسین علیه آلاف التحیة و الثناء و خواب خود را برای مردم نقل کرد ‌، بعد معلوم شد که در همان روز شهید شده است . 2⃣1⃣ خداوند از آنها خشنود است . 3⃣1⃣ درجات آنها از همه شهداء بالاتر است . 4⃣1⃣ عباراتی در زیارت آنها آمده که برای دیگر اصحاب نقل نشده است ؛ از قبیل : أَوْلِیٰاءُ اللهِ ، أَصْفِیٰاءُ اللهِ ، أَبْرٰارُ اللهِ ، اَلطّٰاهِرُونَ ، اَلْمَهْدِیُّونَ ، شِیعَةُ اللهِ و ... 5⃣1⃣ در زهد و تقوی و عبادت و... سرآمد بودند . مثلاً درباره حبیب بن مظاهر نوشته اند که حافظ قرآن بوده ، و هر شب بعد از نماز عشا تا طلوع فجر یک ختم قرآن می نمود . 6⃣1⃣ با شهادت آنها دین خدا ، حق ، ولایت ، نماز ، روزه ، جهاد و... همه زنده شد ، و اگر آنها شهید نشده بودند حتی اسمی از دین باقی نمانده بود . ارشاد شیخ مفید ، مثیرالأحزان ، الموسوعة ، بحارالأنوار علامه مجلسی ، کامل الزیارات ابن قولویه ، وسائل الشیعه ، منتخب التواریخ ، معانی الأخبار ، نفس المهموم ، امالی شیخ صدوق ، امالی شیخ طوسی ، مفاتیح الجنان ، سحاب رحمت . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت 📝 سؤال : اگر هنگام ، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند ، برای اشکال دارد ؟ 📖 جواب : اشکال ندارد ، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا به دست رسیده است ، را انجام دهید . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 سوال : آیا سحر و جادو واقعیت دارد ؟ 📖 پاسخ : 🌧 سحر و جادو و طلسم از اموري است كه واقعيت دارد . البته يادگيري وياد دادن آن حرام است . شايان ذكر است كه نبايد به ادعاهاي هركسی در اين زمينه توجه كرد چون به قصد اخاذي وشیادی مي‌باشد . مسئله سحر و جادو در دین اسلام تایید شده است ؛ در قرآن مکررا به این موضوع اشاره شده است ، به طوری که واژه سحر و مشتقات آن حدود 60 بار در کلام الله مجید آمده است .   🌧 نمونه‌ای روشن از این مسئله ، در داستان حضرت موسی (ع) در مواجهه با ساحرانی که توسط فرعون استخدام شده بودند ، دیده می شود که در داستان مذکور ، ساحران در صدد خنثی کردن فعالیت حضرت موسی (ع) بودند .‌ در بعضی موارد سحر و جادو تاثیر عینی و بیرونی دارد طبق آنچه که از آیات و روایات دریافت می‌شود ، بروز و ظهور مسئله سحر و جادو به دوگونه است ؛ به طوری که ساحران گاهی سعی می‌کنند با تصرف در تخیل و ذهن مخاطب ، واقعیت را آنگونه که وجود ندارد برای مخاطب نمایش دهند ، همچون حرکت طناب‌ها در داستان حضرت موسی (ع)‌ که ساحران آن را به گونه‌ای نمایش دادند که گویی آن طناب‌ها همچون مار در حال حرکت هستند و در واقع این امر را به مخاطب القا می کنند . گونه‌ دیگری از سحر ، اثر بیرونی و عینی دارد و تنها به واسطه تصرف خیال مخاطب نیست ، همچون داستان هاروت و ماروت که به وسیله سحر و جادو بین زن وشوهر تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کردند ، همان گونه که در قرآن ذکر شده است : « فیتعلمون منهما ما یفرّقون به بین المرء و زوجه»،  🌧 بنابراین ، وجود مسئله‌ی سحر و جادو مورد تایید آیات قرآن است . انسان موجودی مختار است که توانایی انجام بسیاری از کارها اعم از مثبت و منفی را دارد ، اما این مسئله که افرادی این قدرت را در طریقی بهره می‌گیرند که موجب ایجاد فتنه و تفرقه می‌شود ، امری است که افراد براساس اختیار خود انجام می‌دهند و صرف داشتن قدرت انجام امور توسط انسان ، مجوزی بر انجام کارهای منفی و یا گناه نیست .‌ 🌧 سحر و جادو سرنوشت انسان را تغییر نمی دهد اکثر افراد از روی جهالت ، مشکلاتی از قبیل تاخیر ازدواج را با بسته شدن بخت توسط سحر و جادو توجیه می ‌کنند ، در صورتی که ریشه مشکل چیز دیگری است ، اما درصد کمی از افراد که طلسمی در زندگی شان ایجاد می‌شود ، مسیر زندگیشان تغییر می‌کند ، اما باز هم این امر ، منافاتی با سرنوشت انسان ندارد . درمثالی ساده می‌توان گفت هنگامی که شخص در اثر یک تصادف عمد و یا غیر عمد دچارنقص عضو و یا ناتوانی جسمی می‌شود ، درواقع در آینده روند سرنوشت این فرد در اثر یک حادثه آن طور که باید طی نمی شود ، این مساله نیز همچون مسئله‌ی سحر و جادو است که در روند زندگی شخص تاثیر گذار است ، اما سرنوشت یک انسان را تغییر نمی‌دهد ؛ اما از آنجا که دریک حادثه و یا تصادف ، عامل دخیل ، دیده می‌شود و یک امر بیرونی و عینی است، مسائلی از این قبیل به چشم نمی آید اما هنگامی که فردی بدخواه ، پنهانی تاثیری منفی درروند سرنوشت فرد می‌گذارد ، پذیرش این مسئله برای انسان دشوارتر است . 🌧 بنابراین اموری از این قبیل می تواند در روند زندگی و سرنوشت انسان تاثیر داشته باشد اما این باور که سحر و جادو سرنوشت انسان را به طور کلی تغییر می‌دهد ، صحیح نیست ؛ همچنین موارد دیگری چون محل تولد ، جنسیت و والدین که در زندگی یک فرد موثراند ، همگی از اموری است که بدون اختیار انسان انتخاب شده است ؛ در نتیجه همه‌ی عوامل موثر در سرنوشت و زندگی آدمی به اختیار و اراده انسان نیست . 🌧 براي در امان ماندن از سحر و جادو و خنثي شدن آنها ، درروايات راههايي ذكر شده است : 1⃣ استعاذه وخواندن سوره هاي چهار قل : ، ، ، و و و : وان یکاد... 2⃣ خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس. 3⃣ درخواست دعا از اوليا واقعي خداوند . 4⃣ صدقه دادن . 5⃣ خواندن ذکر لاحول ولا قوة الا بالله 6⃣ همراه داشتن انگشترعقیق یمنی وحرز امام جواد علیه السلام . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌈أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌈
﷽؛ ✅ برای سحرگشایی و دفع سحر 🔹از امام رضا علیه‌السلام درباره سحر و تأثیر آن پرسیدم ، فرمود : «سحر حق است ، و اگر خدا اراده کند ، مضر تواند بود . چون گرفتار سِحْر شدی ، برای چاره ، دستهایت را برابر صورت بگیر و دعای : بِاسْمِ اللّه‌ الْعَظِیم، بِاسم اللّه‌ الْعَظِیمِ، رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیم، الاّ ذَهَبْتَ وَ انْقَرَضْتَ را بخوان».
✅ نكاتي پيرامون سِحر 🍃 سحر يك حقيقتي است كه وجود دارد . و اگر كسي بگويد من سحر را قبول ندارم و اينها خرافات است ؛ اين دليل بر بي اطلاعي و بي سوادي اوست . 🍃 سحر به معناي خاص خودش يك علم است . بعضي فكر ميكنند هرچه را كه باعقل ناقص خود پي نبرند ، فوراً انكار كنند ، آدم مهمي ميشوند ! خوشبختانه بامبارزه ي اسلام باسحر ، قسمت اعظم سحر ازبين رفت . 🍃 حالا اگر كسي واقعاً سحر شده باشد ، بايد به متخصص رجوع كند ، منظور از متخصص اين رمّال ها و فالگيرها نيست ، اينها غالباً شيّاد و مكّار و دروغ گو هستند ، اصلاً به اينها اعتماد نكنيد ؛ اگر متخصص پيدا نشد ، ميتوان با صدقه دادن ، خواندن دعاهاي مفاتيح ، زيارت جامعه كبيره ، حديث كساء ، با توجه و حضور قلب ، سحر را از بين برد . 🍃 توجه به يك نكته مهم ضروري است : بعضي تا كوچكترين كاري ميشود ، ميگويند سحر و جادو شديم ! خرابي از خودشان است ، نميخواهند قبول كنند و نسبتش ميدهند به سحر ! اگر در زندگي مشكل داشتي ، اول ذهنت به سحر نرود ، اول ذهنت به خودت برود ! زن يا مردي كه در خانه اخلاقش بد باشد ، اثرش از سحر بدتر است ! حسد از سحر بدتر است ! سخن چيني از سحر بدتر است ! 🍃 به جاي نسبت دادن هرچيزي به سحر، انسان خودش را اصلاح كند ، مشكلاتش برطرف ميشود . گذشت و تحمل يكديگر ، دربسياري از موارد مشكلات را حل ميكند . مثلا خانمي كه به شوهرش حرف تلخي ميزند ، اگر شوهر تحمل كند و گذشت كند ، تمام ميشود و گرنه ادامه پيدا ميكند و... @Javanmardi_langarudi
💥 علم جفر 💥 ✍ با توجه به اینکه علم جفر به طور کامل نزد غیر معصومین نیست، و ناقص آن هم اثر چندانی ندارد، مورد تایید نمیباشد و به دنبال آن نروید. 🌹آدرس :۶۰۰ مسئله حضرت آیت الله مکارم شیرازی. @Javanmardi_langarudi 💥 چشم زخم 💥 ✍ چشم زخم در واقع نوعی انرژی موجود در چشم است که شخصی که دارای آن است میتواند از آن استفاده خوب یا بد کند؛ مانند چاقویی است که کسی به دست میگیرد. ولی بیشتر چشم زخم هایی که مردم میگویند خیالات است. برای رفع آن هر روز پنج مرتبه آیةالکرسی بخوانید و به خود و اطرافیانتان بدمید و هر روز هرچند به مقداری صدقه بدهید و بر خدا توکل کنید. 🌹آدرس : ۶۰۰ مسئله حضرت آیت الله مکارم شیرازی. @Javanmardi_langarudi 💥 سحر و جادو 💥 ✍ هر چند سحر و جادو به تصدیق قرآن مجید حقیقت دارد، ولی غالب آنچه را مردم سحر و جادو میدانند اوهام و خیالاتی بیش نیست. برای رفع آن هر روز پنج مرتبه آیة الكرسى بخوانید و به خود و اطرافیانتان بدمید و هر روز هرچند به مقداری صدقه بدهید و بر خدا توکل کنید. 🌹 آدرس : ۶۰۰ مسئله حضرت آیت الله مکارم شیرازی. 🌹
﷽؛ 📝 سوال : آيا می‌شود بدهكار ، هنگام پس دادن قرض ، جنس ديگرى تحويل دهد ؟ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
🍃زائرین خدا🍃 " خوشا به حال بنده ای که در خانه اش وضو سازد ، سپس مرا در خانه ام ( مسجد ) زیارت کند ". 📚 وسائل الشیعه ، ج ۱ ، ص ۳۸۱
🍃پاداش مسجد رفتن🍃 " هرکس به سوی مسجد گام بردارد و پاهایش را بر هیچ تر و خشکی نگذارد مگر اینکه زمین تا طبقات هفتگانه برای او تسبیح بگویند ".