eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💕 بِسْمِ الله وَ بِالله وَ في سَبيلِ الله وَ على مِلَّةِ رَسولِ الله صلى‌الله‌عليه‌وآله ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام لِرَسُولِ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله : يَا أَبَتِ مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَكَ؟ فَقَالَ مَنْ زَارَنِي أَوْ زَارَ أَبَاكَ أَوْ زَارَكَ أَوْ زَارَ أَخَاكَ كَانَ‏ حَقّاً عَلَيَ‏ أَنْ أَزُورَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِه علیهماالسلام به صلی‌الله‌علیه‌وآله عرض کرد : پدر جان جزاى كسى كه تو را كند چيست ؟ فرمود : " هر كه مرا يا پدرت را يا تو را و یا برادرت را زيارت كند ، بر من حق دارد كه روز قيامت او را كنم تا از رها كنم ". تعبیر صلی‌الله‌علیه‌وآله خطاب به فرزندش علیه‌السلام این است که : «کان حقاً عَلَیّ» ؛ کسی که تو را زیارت کند ، است بر من ... آن کسی که تمام عالم امکان ، تمام پیغمبران ، همه زیر بار حق او هستند ، این جمله را فرموده : کسی که تو را زیارت کند ، من گرفتار حق او هستم . عبارت خاتم ، کمرشکن است ؛ مگر می‌شود مقام حسن بن علی علیهماالسلام را درک کرد ؟ فرمود : «کان حقاً علیّ» ؛ بر من حق است ؛ چیست این حق ؟ حق این است که روز قیامت من خودم او را زیارت کنم . زوّار آن قبر ، مزور اند ؛ کسی که آنجا به زیارت برود ، عقل کلّ در محشر به زیارتش می‌رود . الأمالي للصدوق ، صفحه۵۹ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 💕 ابن ابى عمیر از امام صادق (علیه السلام) نقل مى کند : " إذا بَعُدَتْ بِأَحَدِکُمْ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدّارُ فَلْیَعْلِ أَعْلى مَنْزِل لَهُ ، فَیُصَلِّىَ رَکْعَتَیْنِ ، وَ لْیَؤُمَّ بِالسَّلامِ إِلى قُبُورِنا ، فَإِنَّ ذلکَ یَصِلُ إِلَیْنا کسى که توان زیارت از نزدیک را ندارد در جاى بلندى قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند سپس روى به سوى قبور ما کند و سلام دهد که به ما خواهد رسید‏ ". @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 💕 اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا کتاب اعمال خود را بخوان ! کافی است که امروز خودت بر خودت حسابگر باشی 💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ به علیه‌السلام عرض کرد : 👈🏻 هر زمان خدمت صلی‌الله‌علیه‌وآله رسيدم ، دستی بر شانه‌ی من زد و به شما اشاره كرد و فرمود : « اى سلمان ! اين مرد و شیعیانش رستگارند ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
🌷 از ما است  🍃 او انسان با كرامتى است كه از سرزمين ايران به عشق رسيدن به حقيقت به عنايت و هدايت حق به مدينه آمد و در آنجا به محضر منوّر رسول خدا صلى الله عليه و آله مشرّف و قلب الهى اش به نور اسلام منوّر و پس از مدتى اندك مراحل ايمان و منازل عرفان را طى كرد و به حقايق قرآن مجيد آراسته شد. 🍃 پيامبر بزرگ صلى الله عليه و آله درباره آن مرد الهى فرمود: سَلْمانُ مَنَّا اهْلَ الْبَيْتِ. سلمان از ما اهل بيت است. 🍃 و نيز در روح او و شخصيت والاى قلبى و فكريش فرمود: سَلْمانُ بَحْرٌ لا يُنْزَفُ وَكَنْزٌ لا يَنْفَدُ. سلمان دريايى است كه خشك شدنى نيست و گنجى است كه تمام نمى شود. 🍃 اميرالمؤمنين عليه السلام او را لقمان امت و حضرت صادق عليه السلام وى را برتر از لقمان حكيم دانسته است. 🍃 از براى ايمان ده درجه است و سلمان وجود خود را به درجه دهم رساند و مقامى برتر از مقام اصحاب همه انبيا به دست آورد. 🍃 براى او علم بلايا و منايا بود و بارها امين وحى به وسيله پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله سلام حضرت احديّت را به وى ابلاغ كرد. 🍃 او در راه ايمان به انواع شدايد و حوادث و بلاها دچار شد، ولى خم به ابرو نياورده و در راه دوست با تمام وجود صبر كرد و استقامت ورزيد. 🍃 او وقتى در جمعى نسبت به اصل و نسبش مورد پرسش واقع شد در جواب فرمود: " من سلمان فرزند بنده خدايم، گمراه بودم به بركت محمّد هدايت يافتم، فقير بودم به بركت محمد غنى شدم، برده بودم به بركت محمّد آزاد شدم، اين است حسب و نسب من!" عرفان اسلامى: 11/ 214.  کتاب: عرفان اسلامى  ج 13    نوشته: استاد حسین انصاریان
🌷 در کتاب های مهم ما آمده است که پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : " عشق بهشت به سلمان ، از عشق سلمان به بهشت بیشتر است ".
﷽؛ ✅ برگزاری مسابقات اینترنتی 📝 سؤال : هایی راه اندازی شده که برای ورود به بازی باید مبلغی پرداخت شود و اگر شدید به شما تعلق می گیرد ، آیا چنین بازی هایی حکم دارد ؟ 📖 جواب : اگر برگزارکنندۀ مسابقه مبلغی از شرکت‌کنندگان به عنوان حق الزحمه و شرط شرکت در مسابقه برای خودش دريافت کند و بعد از مالكيت ، با مال خود جايزه پرداخت کند ، اشکال ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : ثلاثَةٌ یشْفَعُونَ إِلَی اللَّهِ یوْمَ القِیامَةِ فَیشَفِّعُهُمْ الْأنْبِیاءُ ثُمَّ الْعُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد : ، سپس و سپس ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 و مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ هر مشکل و آسیبی به شما برسد به سبب اعمالی است که مرتکب شده اید 💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 حق مادر مقدم بر حق همسره ! 👈 جوونا ! تا پدر و مادر ازتون راضی نباشند ، کارتون درست نمیشه ! ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ خرید ضمانت برای وام 📝 سوال : شخصی میخواهد وام بگیرد و برای آن وام احتیاج به ضامن دارد ولی کسی را ندارد ضمانت او را به عهده بگیرد . آیا این شخص میتواند در ازای پرداخت مبلغی به اشخاص دیگر ضمانت بخرد ؟ حکم این پول و معامله از لحاظ شرعی چیست ؟ 📖 جواب : اشکالی ندارد . ✅ وام گرفتن از بانک مسکن 📝 سوال : آیا وام گرفتن از بانک مسکن که بطور اجمال به صورت زیر میباشد اشکال دارد ؟ - در بانک حسابی باز کرده و مدتی پول در حساب می ماند - پس از آن با توجه به اینکه چه مدت و چه مقدار پول در حساب مانده به ما وام می دهند - باز پرداخت وام به صورت اقساط و با بهره می باشد 📖 جواب : وام گرفتن از بانکها مانعی ندارد و در صورتی که طبق عقود شرعیّه باشد مبلغ اضافی را که می پردازد ربا نیست . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ شستن به روش بخارشوی 📝 سؤال : آیا شستن به روش را از بین می برد ؟ 📖 جواب : برای چیز نجس باید پس از برطرف کردن عین نجاست ، دوبار با یا یک بار با شسته شود و بخارشویی ، نجاست را تطهیر نمی کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ پروردگارتان مؤکداً اِعلام کرد : چنانچه نعمت هایم را سپاس گزار باشید آن را بر شما می افزایم 💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 پرسش : من بدهکار هستم و توانایی پرداخت آن را ندارم . آیا طلبکار می‌تواند ابزار کارم مانند دستگاه تراشکاری و مانند آن را به‌عنوان طلب خود بردارد ؟ 📖 پاسخ : به طور کلی هر چیزی که اگر بدهکار بخواهد بدهی خود را از آن بپردازد ، موجب مشقت شدید وی باشد از مستثنیات دِین است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 ألَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ آیا خداوند برای بنده اش در همۀ امور بس نیست ؟💕 حضرت استاد انصاریان ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🕋 زنده کننده جان ، امید امیدواران ، دستگیره نجات انسان ، برتر از همه عبادات ، جامع تمام کمالات ، خمیر مایه حیات ، کلید قفل همه مشکلات ، علاج زشت ترین عادات ، عشق سالکین ، عبادتی آتشین ، مونس اصحاب دین و رحمت واسعه حضرت ارحم الراحمین است . 🕋 بدون خود را اهل حق و حقیقت ندانید . اکسیر وجود منهای بی سوداست ، بی خبران از بی خردانند و فراریان از این مقام گرفتار دام شیطانند . 💕 خوشا آنان که الله یارشان بی که حمد و قل هو الله کارشان بی خوشا آنان که دائم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی 💕 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، مگر اینکه به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد. برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است. مانند: سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب. ولی قَسَم هائى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن: اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است. قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، ولى در عین حال حرام نمى باشد، و اگر به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است، از جمله: 🌷 1 ـ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد، حتى قسم خوردن به نام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى(علیهم السلام) واجب العمل نیست، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى باشد و مخالفت آن کفاره ندارد. 🌷 2 ـ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد، مثل این که کسى سوگند یاد کند: دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى کنند، قَسَم یاد مى کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم»، (1) همین است، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد. (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد. (3) 🍃 (1). سوره بقره، آیه 225. 🍃 (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. 🍃 (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ ✅ روش صحیح تعویض طلاى كهنه با طلاى نو چيست ؟ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ "نیکی به والدین در زندگی و مرگ" فرقی در و به والدین بین حال حیات و ممات آنها نیست یعنی با مرگ ، حق آنها ساقط نمی شود و هرگاه پس از مرگ فراموش گردند و نیکی به ایشان ترک شود عاق والدین محسوب می شود ؛ هر چند در حال حیات اداء حق ایشان شده و نیکی به آنها ترک نگردیده باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ "حقوق والدین پس از مرگ" پس از مرگ آنست که : : واجباتی که از آنها در حال حیات فوت شده از قبیل حج ، نماز ، روزه و همچنین اگر بدهی داشته اند اولاد اداء نماید . : به آنچه وصیت نموده اند عمل کند . : آنها را تا آخر عمرش نباید فراموش نماید باید برایشان طلب آمرزش و رحمت کند و به نیابت آنها صدقه دهد و اعمال مستحب را به قصد ایشان انجام دهد و آنچه می تواند از هدایا و تحف معنوی برای آنها بفرستد . گناهان کبیره حضرت آیت الله دستغیب صفحه 145 بخش عقوق والدین ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💥شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید💥
﷽؛ ✅ تفاوت معنای و 📝 پرسش : آیا و به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : و از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند . 📖 پاسخ تفصیلی : و ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند . اين تفاوت امور زير است : 1⃣ صيغه مبالغه است و صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه مبالغه بيشترى را مى رساند . 2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد . 3⃣ نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم رحمت گسترده ترى است . 4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون پنج حرفى ، و چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم وسعت بيشترى دارد . 5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه در بسيارى از موارد مقيّد است . مانند:  «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،  «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،  «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است) . در حالى كه بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است . 6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :  «الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛ ( اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) . امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :  «يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛ (اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ { قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‌ايد ! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‌آمرزد ، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است } 👈 عده ای از بزرگان دین اسلام از شیعه و سنی را از می دانند و در تأخیر توبه مطرح می کنند : از آنجایی که انسان تاریخ ولادت خودش را می داند ولی تاریخ وفات خودش را نمی داند ، اگر بخواهد توبه را تأخیر بیاندازد چه بسا مرگ او فرا برسد و او فرصت ندامت از اعمال زشت خود را نداشته باشد ، در این صورت بزرگترین خطر به سراغ او آمده است . این است که اگر مبادرت به توبه نورزد ، گناهان انباشته می شود ، چه بسا به سر حدّ شقاوت و قساوت منجر می گردد ، وقتی زنگارها بر صفحه دل انباشته شد ، درمان آن بسیار سخت می شود . اگر توبه را تأخیر اندازد چه بسا عمل صالح او مقبول درگاه حق نگردد ، چون به نصّ قرآن خدای تبارک و تعالی از پرهیزکاران اعمالشان را می پذیرد . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐 @Javanmardi_langarudi 💥شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید💥
﷽؛ 🌾 از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید ، جو ز جو هر عمل کز آدمی سر می زند خیر و شرّش پشت در ، در می زند 🌾