eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ به مقدار بلا و رنج اوست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 کیفیت شهادت علیه‌السلام از زبان و علیهماالسلام 👈 روضه شهادت علیه‌السلام صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 ناله‌ای که بی‌جواب ماند ! صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 این دختر مثل باباش تشنه و گرسنه از دنیا رفت 👈 چرا این بچه سر تا پاش سیاه شده ؟ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 صراط مستقیم در قرآن کریم یعنی علی علیه السلام ❄️ در قرآن کریم می خوانیم : < اِنَّک عَلَیٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ > " همانا تو بر جاده ی مستقیم و راه راست قرار گرفته ای ". علیه السلام پس از نزول این آیه کریمه حضرت خاتم الأنبیاء صلی اللّه علیه وآله از درگاهِ خداوند متعال مسئلت نمود : اِلٰهی ماالصراطُ المستقیم ؟ خدایا راه راست کدام است ؟ فرمود : " ولایة علیّ بن ابیطالب فَعلیٌّ هُوَ الصِّراطُ المستقیم راه راست ولایت علی بن ابیطالب است ". پس در حقیقت علی علیه السلام همان راهِ مستقیم الهی است. : بحار،ج۳۵ / ۳۶۷ و فخرالنَّبی تألیف : صدیق عربانی(گیلانی) صفحه ی ۲۸۰ 💢احڪام و مسائل شرعے💢 @Javanmardi_langarudi 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
﷽؛ رحمة الله گوید : با علی علیهِ السَّلام به راهی می رفتیم به سرزمینی گذشتیم که پُر از مورچه بود ، گفتم : ! آیا در میان مخلوق کسی را سراغ داری که شمارِ این مورچگان را بداند ؟ : آری ای عمّار ، من مردی را می شناسم که تعداد آنها را می داند و از شمارِ نر و ماده آنان نیز آگاه است ! آن مرد کیست ؟ : ای عمّار آیا در سوره ی یاسین آیه ی ۱۲ نخواندی : { وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ } < ما هر چیزی را در اِمام مبین برشمرده ایم ؟ > چرا مولایم . : من همان امامِ مبِینم . علیهِ السَّلام در تفسیر آیه ی ۸۳ سوره صافّات [ وَ إِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ ] : یعنی ابراهیم علیه السلام ازشیعیان علی علیه السلام است . ۴ / ۷ و ۴ / ۲۰ و تألیف صدیق عربانی(گیلانی) صفحه ی۸۵ @Javanmardi_langarudi ❄️أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ❄️
﷽؛ علیه السلام 💎 روزی جبرئیل در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول صحبت بود که حضرت علی علیه السلام وارد شد . جبرئیل چون آن حضرت را دید برخاست و شرائط تعظیم به جای آورد . 💎 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : یا جبرئیل ! از چه جهت به این جوان تعظیم میکنی ؟ 💎 عرض کرد : چگونه تعظیم نکنم که او را بر من ، حق تعلیم است !! 💎 فرمود : چه تعلیمی ؟؟ 💎 عرض کرد : در وقتی که حق تعالی مرا خلق کرد از من پرسید : تو کیستی و من کیستم ؟ من در جواب متحیٓر ماندم ، و مدتی در مقام جواب ساکت بودم که این جوان در عالم نور به من ظاهر گردید ، و اینطور به من تعلیم داد که بگو : تو پروردگار جلیل و جمیلی و من بنده ذلیل و جبرئیلم . از این جهت او را که دیدم تعظیمش کردم . 💎 پیامبر پرسید : مدت عمر تو چند سال است ؟ 💎 عرض کردم : یا رسول الله صلی الله علیه و آله در آسمان ستاره ای است که هر سی هزار سال یک بار طلوع می کند ، من او را سی هزار بار دیده ام . : تحفة المجالس ، صفحه ۸۰ . @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ علیه السلام است 💎 در انوارِ نعمانیه حدیثی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل می کند که بیان آن ما را به عظمت مقام والای آن امام معصوم علیه السلام بیشتر آگاه می کند آن امام علیه السلام فرمودند : علمِ ما کان و ما یکون کُلُّه فی القرآن و علم القرآن کُلُّه فی سورة الفاتحة تمام علوم گذشته و آینده در قرآن کریم است و تمام علوم قرآن در سوره مبارکه فاتحة الکتاب است و علمِ سوره فاتحة الکتاب کُلّاً در بسم الله نهفته است و علم بسم الله تماماً در باء بسم الله نهفته است . وَ أَنَّا النُقْطَةُ تحت الْبٰاء. و منم نقطه ی زیر باء بسم الله الرحمن الرحیم منم معدن تمامی علوم اولین و آخرین و مفسّر و مبیّن تمامی آیات قرآن کریم . ، صفحه۱۶۵. 💧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ💧 @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
💎 استغفار ملائکه برای دوستان علی {علیه السلام} " در روایات کثیره است که ملائکه برای دوستان اهل البیت {علیهم السلام} استغفار مے نمایند ، چنانکه در بحارالأنوار از طریق عامه نقل کرده که : خدا از نور صورت علی {علیه السلام} هفتاد هزار ملک خلق فرموده که برای او و دوستانش تا روز قیامت استغفار می نمایند ". ❄️{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }❄️ @Javanmardi_langarudi 🕊شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🕊
﷽؛ 🌧 تهیه آب وضو از طرف جبرئیل 📝 انس بن مالک گوید : " روزی رسول خدا نماز عصر را با ما خواند در رکعت اول مقداری درنگ کرد تا آنجا که پنداشتیم سهو و غفلتی روی داده است ، سپس سر برداشت و گفت : سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ و بقیه نماز را کوتاه خواند ، آنگاه با چهره چون ماه شب چهارده خود به ما روی کرد و فرمود : چرا برادر و پسر عمویم علی بن ابی طالب را نمی بینم ؟ گفتیم : ما هم او را ندیده ایم ای رسول خدا ! حضرت با صدای بلند فرمود : ای علی ! ای پسر عمو ! علی از آخر صفها پاسخ داد : لبیک یا رسولَ الله ! پیامبر فرمود : نزدیک من بیا . انس گوید : او پیوسته صفها را می شکافت و از سر و دوش مهاجر و انصار ، خود را به پیامبر رسانید و مرتضی به مصطفی نزدیک شد . پیامبر فرمود : چرا از صف اول باز ماندی ؟ علی گفت : شک داشتم که وضو دارم یا نه ، به منزل فاطمه رفتم ، حسن و حسین را صدا زدم کسی پاسخم را نگفت . ناگاه کسی از پشت سر مرا صدا زد و گفت : ای ابوالحسن ! به پشت سر بنگر . به پشت خود برگشتم ، تشتی دیدم و در آن سطلی پر از آب و بر روی آن یک حوله ، حوله را برداشتم و از آن آب ، وضو ساختم ، آبی بود به نرمی کره و طعم عسل و بوی مشک ، سپس روی برگرداندم و نفهمیدم چه کسی سطل و حوله را گذاشت و چه کسی برداشت ." پیامبر لبخندی در چهره علی زد و او را در آغوش کشید و پیشانیش را بوسید و فرمود : (( آیا تو را مژده ندهم ؟ آن سطل از بهشت بود و آن آب از بهشت برین و آنکه تو را برای نماز آماده ساخت ، جبرئیل بود و آنکه حوله به دستت داد میکائیل ، سوگند به آنکه جانم در دست اوست ، اسرافیل چندان شانه مرا گرفت { و در رکوع نگاه داشت } تا تو به نماز رسیدی و به من گفت : " درنگ کن تا آن کسی که به منزله نفس تو و پسر عموی توست از راه فرا رسد ، سوگند به آنکه جان محمد در دست اوست ، اسرافیل پیوسته دست مرا بر روی زانوهایم [ در رکوع ] نگاه داشت ، تا تو < علی > به نماز من برسی و ثواب آن را دریابی ، آیا مردم مرا درباره دوستی تو سرزنش میکنند ، حال آنکه خدا و فرشتگان او در بالای آسمان تو را دوست می دارند )). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ 🔹شأن نزول آیه ولایت (( إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ )) 📝 در تفسیر «مجمع البیان» و کتب دیگر از «عبداللّه بن عباس» چنین نقل شده : " روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، ناگهان مردى که عِمامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمده و هر مرتبه که «ابن عباس» از پیغمبر اسلام (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، او نیز با جمله «قالَ رَسُولُ اللّه (صلى الله علیه وآله)» حدیث دیگرى را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) نقل مى نمود ". «ابن عباس» او را قسم داد تا خود را معرفى کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم ! هر کس مرا نمى شناسد ، بداند من «ابوذر غِفارى» هستم ، با این گوش هاى خودم از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو گوشم کَر باد ـ و با این چشمان خود این جریان را دیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو کور باد ـ که پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ : «على (علیه السلام) پیشواى نیکان است ، و کشنده کافران ، هر کس او را یارى کند ، خدا یاریش خواهد کرد ، و هر کس دست از یاریش بردارد ، خدا دست از یارى او برخواهد داشت». سپس «ابوذر» اضافه کرد : اى مردم ! روزى از روزها با رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مسجد نماز مى خواندم ، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ، ولى کسى به او چیزى نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرده ، گفت : خدایا تو شاهد باش ! من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ، ولى کسى جواب مساعد به من نداد . در همین حال على (علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . سائل نزدیک آمد و انگشترى را از دست آن حضرت بیرون آورد . پیامبر (صلى الله علیه وآله) که در حال نماز بود ، این جریان را مشاهده کرد ، هنگامى که از نماز فارغ شد ، سر به سوى آسمان بلند کرده ، چنین عرض کرد : « خداوندا ! برادرم موسى (علیه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى ، کارها را بر او آسان سازى ، و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند ، و نیز موسى (علیه السلام) درخواست کرد ، هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهى و به وسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى ! خداوندا ! من محمّد پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن ، کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم على (علیه السلام) را وزیر من گردان ، تا به وسیله او ، پشتم قوى و محکم گردد ». «ابوذر» مى گوید : هنوز دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر (صلى الله علیه وآله) گفت : «بخوان». پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : چه بخوانم ؟ گفت : بخوان : «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا...». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 📝 جریان چیست ؟ 📖 چنانچه در قسمتی از دعای ندبه می خوانیم : وَ سَدَّ الْأَبْوٰابَ إِلّٰا بٰابَهُ ... جز در خانه ی علی " علیه السلام " همه ی درها را بست و داستانش این است : زمانی که رسول خدا " صلےالله علیه و آله " مسجد خود را در مدینه ی منوره ساخت بعضی از مهاجرین خانه های خود را در پیرامون مسجد ساختند و درهایی به سوی مسجد باز کردند تا موقع نماز پیامبر بلافاصله وارد مسجد شوند و از فیض نماز جماعت برخوردار گردند و به علاوه ناودانهای بعضی از آن خانه ها مشرف بر مسجد بود ولی پس از مدتی پیغمبر فرمود : آن درها را که به سوی مسجد باز می شد بستند و فقط در خانه ی علی را باز گذاستند . وقتی بعضی از اصحاب از رسول خدا پرسیدند : آیا شما از پیش خود دستور صادر فرمودید که درب خانه هایی که به سوی مسجد شما باز می شد بسته شود یا از جانب خدا ؟ فرمود : به امر خدا این کار انجام گرفت . چرا چون مردم در مسجد گاهی با جنابت وارد می شدند و تکلیف خود را نمی دانستند ولی مقام نبوت و مقام امامت به دلیل طهارت از مردم مستثنی بودند . 📝 داستان به بیانی دیگر 📖 نوشته اند : روز نهم ذی الحجه به امر پیامبر تمام درهای منازل اصحاب که بطرف مسجد پیامبر باز بود بسته شد جز درب خانه ی امیرالمؤمنین علی که به دستور خاص الهی آن را نبستند . عده ای از اصحاب عرض کردند یا رسول الله ! چرا همه درب ها را بستید إلا درب خانه ی علی را ؟ پیامبر فرمود : من تابع وحی خداوند تعالی هستم و در روایتی دیگر آمده که رسول خدا خطبه ای ایراد فرمود و در ضمن آن فرمود : ای مردم ! خداوند متعال به موسی و هارون امر فرمود : خانه هایی بنا کنند و امر فرمود در آن خانه افراد جنب نخوابند و زنها داخل آن خانه ها نشوند مگر هارون و ذریه هارون . علی بن ابیطالب برای من به منزله هارون است برای موسی پس برای احدی از زنها و افراد جنب حلال نیست که به مسجد من داخل شوند و نیز فرمودند : عده ای رضایت قلبی ندارند که علی در همه وقت و در هر حالتی ساکن مسجد باشد . به خد قسم من آنها را بیرون نکرده ام وعلی را من ساکن مسجد قرار نداده ام بلکه خداوند مردم را بیرون نموده و علی را ساکن مسجد قرار داده است و منزلت علی نزد من منزلت هاون نزد موسی است سپس در فضایل علی کلماتی بیان فرمودند ... تا آنجا که فرمودند : (هر کس از این موضوع ناراحت است برود آنجا) و اشاره به طرف شام کردند . ((علیه السلام))تألیف_محمدعلےخلیلے 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ خلال کردن دندان برای روزه " كسى كه مى‏ خواهد روزه بگيرد ، لازم نيست پيش از اذان ، دندان هايش را خلال كند ولى اگر بداند غذايى كه لاى دندان مانده در روز فرو مى ‏رود چنانچه خلال نكند و چيزى از آن فرو رود ، روزه ‏اش باطل مى ‏شود بلكه اگر فرو هم نرود بنا بر احتياط واجب بايد قضاى آن روز را بگيرد ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 حضرت علی علیه السلام در شب هجرتِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} از به در رختخواب پیامبر اعظم {صلی الله علیه و آله} خوابید و أبداً نترسید با آنکه ممکن بود آنحضرت را به قتل برسانند به همین منظور خداوند متعال در شأن او این آیه کریمه را نازل فرمود: " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." بعضی از مردم ( همچون علی {علیه السلام} در که در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید ) جان خود را به خاطر جلب رضای خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. به عبارت دیگر 💎 شبی است که کفّار قریش جمع شده بودند تا خون پیامبر {صلی الله علیه و آله} را بریزند آن شب به امرِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} امام علی {علیه السلام} در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید و خداوند به پاس قدردانی از جان گذشتگی آن حضرت این آیه کریمه را نازل فرمود : " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ." یعنی از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از جان خویش می گذرد ( و او علی {علیه السلام} است ) و بدین ترتیب پیامبر به سلامت به سوی یثرب که بعدها به نام آن حضرت مدینةالنبی موسوم گشت هجرت فرمود. @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ خواندن حمد و سوره توسط مأموم از روی جهل 📝 پرسش : حکم کسی که نمی دانسته در نمازجماعت نبایدحمد و سوره قرائت کند و آنها را قرائت می‌کرده چیست ؟ 📖 پاسخ : نمازهای گذشته او اشکالی ندارد ، ولی در آینده باید رعایت کند . ✅ خواندن حمد و سوره توسط مأموم به نیّت ذکر مطلق 📝 پرسش : اگر درنماز جماعت مغرب مأموم حمد وسوره خود را به نیت مطلق ذکر یا هرنیت دیگری بخواند درحالی که صدای امام رامی‌شنود صحیح است ؟ 📖 پاسخ : در فرض سؤال جایز نیست . ✅ خواندن عمدی حمد و سوره توسط ماموم 📝 پرسش : در جایی که ماموم صدای امام را می شنود و نباید حمد وسوره را بخواند اگر عمدا بخواند نمازش چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : احتیاط آن است که نماز را اعاده کند . ✅ خواندن سهوی حمد و سوره توسط ماموم 📖 پرسش : اگر ماموم سهوا حمد و سوره را بخواند حکم چیست ؟ 📖 پاسخ : اگر ماموم سهواً حمد و سوره را بخواند ، يا گمان كند صدايى را كه مى‏‌شنود صداى امام نيست و حمد و سوره را بخواند و بعد بفهمد صداى امام بوده نمازش صحيح است و هرگاه شك كند صداى امام است يا صداى كس ديگر بنابر احتياط واجب حمد و سوره را نخواند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ وظیفه مأموم نسبت به قرائت نماز و اذکار دیگر 📝 پرسش : لطفا در خصوص وظیفه مأموم در نماز جماعت نسبت به قرائت و اذکار نمازش ، به سوالات زیر پاسخ فرمایید ؟ 👈 الف : آیا مأموم نسبت به قرائت حمد و سوره و سایر اذکار در نماز وظیفه ای دارد ؟ 👈 ب : اگر مأموم صدای قرائت نماز را در نماز مغرب و عشا و صبح نشنود ، تکلیفش چیست ؟ 👈 ج : حکم قرائت حمد و سوره یا گفتن ذکر در نماز ظهر و عصر چیست ؟ 👈 د : وظيفه مأموم در نماز مغرب و عشاء و صبح در صورتي که بعضي از کلمات حمد و سوره را مي شنود چیست ؟ 📖 پاسخ : 👈 الف) ماموم باید غیر از حمد و سوره همه چیز نماز را خودش بخواند و حمد و سوره در صورتى از او ساقط است که در رکعت اوّل و دوم با امام نماز بخواند ، امّا اگر در رکعت سوم و چهارم در حال قیام امام ، اقتدا کند باید حمد و سوره را خودش بخواند . 👈 ب) اگر ماموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشاء بشنود باید حمد و سوره و گفتن ذکر را ترک کند و اگر صداى امام را نشنود جایز است حمد و سوره را بخواند یا ذکر بگوید ، ولى باید آهسته بخواند . 👈 ج) در نمازهاى ظهر و عصر احتیاط واجب آن است که همیشه حمد و سوره را ترک نماید ، امّا ذکر گفتن بطور آهسته جایز ، بلکه مستحبّ است . 👈 د) هرگاه ماموم بعضى از کلمات حمد و سوره امام ، یا صداى همهمه او را بشنود احتیاط واجب ترک حمد و سوره است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ وظيفه کسي که يک رکعت از امام عقب افتاده 📝 پرسش : آیا نیم خیز نشستن هنگام تشهد و سلام ، برای کسی که یک رکعت عقب مانده ، واجب است ؟ 📖 پاسخ : كسى كه در غیر ركعت اول به امام اقتدا کرده و از امام عقب مانده ، وقتى امام تشهّد را مى‏خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابر احتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند ، يا ذكر بگويد و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ " داشتن دو یا سه وطن بالفعل اشکال ندارد ؛ به این صورت که در هر یک خانه و زندگی دارد و در طول سال چند ماه در آن مکان ها زندگی می کند ؛ اما داشتن بیش از سه وطن بالفعل ، محل اشکال است ". " کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند ، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند ، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می شود ، اما اگر صرفاً برای ییلاق و مانند آن ، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است ". " کسی که در بیش از یک مکان زندگی می کند، برای تحقق وطن لازم نیست در همه آنها به یک اندازه اقامت داشته باشد ، بنابراین کسی که دو وطن دارد اگر در یک مکان مثلاً پنج ماه و در مکان دیگر هفت ماه بماند و کسی که سه وطن دارد در یک مکان چهار ماه و در مکان دوم پنج ماه و مکان سوم ، سه ماه بماند ، در همه آنها احکام وطن جاری است ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ عدول از قصد اقامت " مسافری که قصد اقامت ده روزه دارد ، اگر پیش از خواندن یک نماز چهار رکعتی یومیه به صورت ادا از قصدش برگردد یا مردّد شود ، نمازش قصر است ". " کسی که قصد اقامت ده روزه کرده است ، پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی یومیه به صورت ادا ، تا زمانی که در آن مکان است ، نمازش تمام است ، حتی اگر از قصدش برگردد و نخواهد ده روز در آنجا بماند . اما اگر فقط نماز صبح یا مغرب خوانده و سپس منصرف شده ، نمازش قصر است ". " اگر هنگام خواندن اولین نماز چهار رکعتی ، از ماندن ده روز منصرف شود و بخواهد کمتر از آن بماند ، نمازش تبدیل به قصر میشود . بنابر این اگر تصمیم او قبل از رسیدن به رکعت سوّم باشد'، باید نماز را به صورت قصر تمام کند و چنانچه در رکعت سوّم قبل از رکوع باشد ، بنابر احتیاط واجب باید بنشیند و نماز را به صورت قصر تمام کند و دوباره نماز را به صورت قصر اعاده کند و اگر وارد رکوعِ رکعت سوم شده باشد ، نمازش باطل است ". " کسی که قصد اقامت ده روز کرده است ، اگر روزه بگیرد و قبل از خواندن نماز چهار رکعتی از قصدش منصرف شود ، در صورتی که انصراف بعد از زوال باشد ، روزهاش صحیح است ، ولی اگر قبل از زوال باشد ، روزه باطل است ". " کسی که بعد از قصد اقامت ، نماز چهار رکعتی از او فوت شود و بدون اینکه نماز چهار رکعتی دیگری به صورت ادا بخواند ، از ماندن منصرف شود ، باید نمازهای بعدی را به صورت قصر بخواند ، ولی آن نماز را حتی در سفر باید به صورت تمام قضا کند ". " در مسالة قبل اگر نماز را در همان سفر به صورت تمام قضا کند و پس از آن از ماندن منصرف شود ، این نماز قضای چهار رکعتی برای تمام بودن نمازهای بعدی کافی نیست و نمازش قصر است ". " اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد اقامت برگردد ، در صورتیکه معلوم شود نمازش باطل بوده ، وظیفه اش قصر است ". " اگر بعد از گذشت وقت نماز چهار رکعتی ، از قصد اقامت برگردد و شک کند در وقت گذشته نماز خوانده یا نه ؟ باید بنا بگذارد بر اینکه نماز را به صورت تمام خوانده است و نمازهای بعد را هم به صورت تمام به جا آورد ". " اگر بعد از عدول از قصد اقامت ، شک کند که قبل از عدول ، یک نماز چهار رکعتی خوانده یا نه ، نمازش قصر است ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ صلی الله علیه و آله : " هر كه نماز جماعت را دوست بدارد ، خدا و فرشتگان او را دوست مى دارند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ نماز جماعت ، خداست و آن ، فرمان پروردگار است .
﷽؛ 💎 نمازجماعت از مهمترین مستحبّات و از بزرگترین شعائر اسلامی است و در روایات ، فوق العاده روی آن تکیه شده است ، مخصوصاً برای همسایه مسجد یا کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده و سزاوار است انسان تا می تواند نمازش را با جماعت بخواند . 💎 در روایتی آمده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت آن ثواب 150 نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کند هر رکعت ثواب 600 نماز و هر قدر عدد نمازگزاران بیشتر شود ثواب نمازشان بیشتر خواهدشد و اگر عدد آنان از ده نفر بگذرد اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکّب و درختها قلم و ملائکه و انس و جن نویسنده شوند ، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند . ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️ @Javanmardi_langarudi 💧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ💧
﷽؛ 🌧 در نماز جماعت ، باید فردى عادل و متّقى و شایسته ، امام جماعت شود و دیگران به او اقتدا كنند . این شرط ، هم ملاك بودن تقوا و عدالت را بیان مى كند و هم تبعیت از پیشگامان در صلاح و پاكى را مى آموزد . نماز جماعت ، خداست و آن ، فرمان پروردگار است . 🌧 آنكه براى شركت در نماز جماعت ، از خانه بیرون مى رود ، یا در مسجد به انتظار برپایى نماز جماعت به سر مى برد ، در طول این مدّت پاداش پرداختن به نماز را مى گیرد . (كنزالعمال، ج8، حدیث22818) 🌧 در نماز جماعت ، جمعیّت هر چه بیشتر باشد ، ثوابش افزون تر است . در حدیث آمده است : " هر كه نماز جماعت را دوست بدارد ، خدا هم او را دوست مى دارد ". (مستدرك الوسائل، ج1، ص488) 📝 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود : " صف هاى جماعت ، همچون صفوف فرشتگان در آسمان چهارم است ". (مستدرك، ج1، ص488) ☄کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی☄ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ صلى الله علیه وآله فرمود : " صف هاى جماعت ، همچون صفوف فرشتگان در آسمان چهارم است ".