👆👆👆
👈 امام باقر عليهالسلام فرمود :
« إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ إِطْعامَ الطَّعامِ وَ إِراقَةَ الدِّماءِ بِمِنىً
خداوند غذا دادن به مستمندان و ريختن خون قربانى در منى را دوست دارد » .
#ممكناست همين علاقه خداوند به خاطر بهرهمندى گرسنگان و محرومان از گوشت قربانى باشد و به صورت سيره و سنّت نبوى در جامعه اسلامى رواج داشته باشد .
👈 سالار شهيدان #امامحسين عليهالسلام از همان آغاز حركت خود از مدينه به مكه ، در سال شصت هجرى كه قصد عمره مفرده داشت و نيّت حج تمتّع نا تمام ماند . گرچه به منى نرفت ، ولى قربانى هاى گرانقدرى داد و سرانجام وجود مبارك خويش را هم قربانى اسلامى كرد ، تا مكّه و منى بماند . از اين رو امام سجّاد عليه السلام در احتجاجات خود بر يزيد لعين ،
فرمود :
« أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَنى فَقَدْ عَرَفَنى وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنى فَأَنا اعَرِّفُهُ بِنَفْسى ، أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنى وَ أَنَا ابْنُ الْمَرْوَةِ وَ الصَّفا
#اىمردم !
هر كه مرا مىشناسد كه مىشناسد و هر كه مرا نمى شناسد خود را معرفى مىكنم ، من فرزند مكه و منى هستم و من فرزند مروه و صفا هستم » .
👈 در #روزعاشورا ، صحنه كربلا نيز شاهد قربانى شدن هفتاد و دو شهيد در آستان قرب و رضاى حق بود و #حضرتزينب عليهاالسلام به خاطر اين جانفشانى برادرش در ميدان جنگ ، هنگامى كه به بدن مطهّر #حضرتسيّدالشهدا عليهالسلام رسيد ، دست و نگاه خويش را رو به آسمان برد و عرضه داشت :
« اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا هذَا الْقُرْبانِ
#خدايا !
اين قربانى اندك را از ما بپذير » .
👈 بنابراين كسى كه جانش را فداى دوست حقيقى مىكند ، او از منى و عرفات و مشعر ارث مىبرد ، زيرا اصل زمين مال خداست و آن را به هر كس صلاح بداند واگذار مىكند و سالار شهيدان و شهيدان در راه خدا ، همگى وارثان مشعر و منى هستند و آنان با اهداى جان و فدا كردن فرزند و خانواده ، وارث اسرار نهفته در سرزمين مكّه شوند .
👈 در زيارتنامهها و خطابههاى اسيران اهلبيت از شهيد مظلوم كربلا ، به ذبيح و قتيل ياد شده است . او وارث اسماعيلى بود كه در مناى كربلا ، قربانى حيات دين شد و پيام شرف و عزّت را به انسان ها ابلاغ كرد .
👈 حقيقت دين و حيات باطنى هر مكتبى در اهداى قربانيان و فداكاران حق است و خون آنان ريشه درخت دين را آبيارى مى كند. ملت هايى كه در راه آزادى و استقلال گام برداشته اند ، همواره قربانيان بسيارى را تقديم كرده اند و قربانى دادن و شهادت، رمز پيروزى و عزّت آنان بوده است .
👈 امام سجّاد عليهالسلام در حقّ قربانى چنين فرمود :
#حققربانى آن است كه نيّت آن را براى خدا خالص كنى و خود را در معرض رحمت و قبول الهى قرار دهى و در پى نگاه بينندگان نباشى . اگر چنين بودى ، خود را بيهوده به رنج نيفكندهاى وظاهر سازى نكردهاى و مقصودت ، خدا بوده است .
👈 امام على عليهالسلام فرمود :
شنيدم #رسولخدا صلىاللهعليهوآله روز #عيدقربان ، خطبه مىخواند و مىفرمود :
#امروز روز #ثَجّ و #عَجّ است . #ثَجّ خون قربانىهاست كه مىريزد ، پس نيّت هر كه صادق باشد ، اوّلين قطره خون قربانى او ، كفّاره همه گناهان اوست .
#عَجّ دعاست پس به درگاه خداوند دعا كنيد ، قسم به آن كه جان #محمد صلىاللهعليهوآله در دست اوست ، از اينجا هيچ كس بر نمىگردد ، مگر آمرزيده شود ، جز كسى كه گناه كبيره انجام داده و بر آن اصرار مىورزد و در دل خود تصميم بر ترك آن ندارد . بنابراين حقيقت سنّت عيد قربان و قربانى كردن حيوان ، تقرّب به خدا و پرهيزكارى است ؛ زيرا روح و قلب آدمى در دنيا با آرزوها و هوس ها آلوده مى گردد و با قربانى كردن حيوانى ، در حقيقت ، حيوانيّت هواى نفس و ديو طمع را از بين مى برد .
👈 همانگونه كه امام صادق عليهالسلام در آداب مراقبين حجّ فرمود :
« وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ إِلَى الْمَلَإِ الْاعْلى بِصُعُودِكَ إِلى الْجَبَلِ وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِيحَةِ وَ ارْمِ الشَّهَواتِ وَ الخَساسَةَ وَ الدَّناءَةَ وَ الْافْعالَ الذَّمِيمَةَ عِنْدَ رَمْىِ الْجَمَراتِ
با فراز آمدن بر كوه مشعر روحت را نيز به سوى ملأ اعلى بفرست. هنگام قربانى گلوى هوس و طمع را نيز ببر ، و در رمى جمرات به خواهش ها و پستى و فرومايگى و كردارهاى زشت و ناپسند سنگ بيانداز » .
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#برگرفته از کتاب تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، #نوشته حضرت استاد حسین انصاریان
http://www.erfan.ir/farsi/87967.html
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
📝 چرا در #حج باید #قربانی کرد ؟
📖 #قربانیدرحج
#اولاً : برای احیای خاطره #حضرتابراهیمخلیلالرحمان است که در منی فرزند خودش #اسماعیل را قربانی کرد و خداوند بجای #ذبحاسماعیل دستور داد #گوسفندی را قربانی کند .
#ثانیا : قربانی کردن به میمنت و مبارکی پایان پذیرفتن #اعمالحج است که خداوند اساساً آن روز را برای حاجی #عیدقربان قرار داده است .
#ثالثاً : قربانی کردن برای رسیدن فقرا و مساکین به رزق و روزی میباشد تا از ناحیه حجاج که توان و اسطاعت مالی داشته اند خیر و برکتی هم به فقرا برسد .
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
📝 #عیدقربان در اسلام از چه جایگاهی برخوردار است ؟
📖 در روایات از #عیدقربان ، به نامهای #عیدالأضحی و #عیدنحر یاد شده است ، که در لغت همه اینها اشاره به #قربانیکردنشتر و یا #گوسفند در #روزدهم ماه ذیالحجه است ؛ لذا چون در این روز ، #قربانی انجام میشود ، به #عیدقربان نامگذاری شده است . #عیدقربان ؛ از گرامیترین عیدهای مسلمانان میباشد که روز اثبات عشق و تسلیم در برابر امر الهی و آزمایش و امتحان #حضرتابراهیم و #حضرتاسماعیل علیهماالسلام است که از آن سربلند بیرون آمدند ؛ لذا به یاد #حضرتابراهیم علیهالسلام و فرزندش #اسماعیل علیهالسلام ، توسط بسیاری از مسلمانان جشن گرفته میشود .
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
033033.mp3
184.4K
﷽؛
#سوره_أحزاب_آیه33
" وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا "
@Javanmardi_langarudi
#آیه_تطهیر
#استاد_پرهیزگار
033033-۱.mp3
65.5K
﷽؛
#ترجمه_سوره_أحزاب_آیه33
" و در خانه هاى خود بمانید ، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید ، و نماز را بر پا دارید ، و زکات را بپردازید ، و خدا و رسولش را اطاعت کنید ; خداوند فقط مى خواهد پلیدى و گناه را از شما اهلبیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد ".
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
#ابلاغ_ولایت_امیرالمؤمنین (علیه السلام)
" #جبرئیل سه مرتبه بر من (پیامبر) نازل شد و از طرف خداوند ، مرا مأمور کرد که در این محل اجتماع بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر و وصی و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است ".
#فرازےازخطبہ_غدیر
﷽؛
✅ محاسبه مسافت شرعی و حد ترخص
📝 سؤال : در مسیری که از شهر برای #مسافرت خارج می شویم ، روستایی وجود دارد که خیلی به شهر نزدیک است ، برای #محاسبۀ_مسافت_شرعی و #حد_ترخص، ملاک انتهای شهر است یا انتهای روستا ؟ به عبارت دیگر آیا در این موارد روستا جزء شهر است ؟
📖 جواب : معیار ، نظر عرف محل است ، اگر به طوری است که روستا عرفا جزء شهر محسوب می شود ، مسافت شرعی و حد ترخص از انتهای روستا محاسبه می شود ، وگرنه از #انتهای_شهر محاسبه می شود ، هر چند روستا خیلی به شهر نزدیک باشد .
#رهبر_فرزانه_انقلاب_اسلامی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#افطاری_دادن
🌷 امام علی (علیه السلام) می فرمایند :
" کسی که مؤمن روزه داری را در عید غدیر افطار دهد ، مانند این است که صدهزار پیامبر و صدیق و شهید را افطاری داده است ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔹شأن نزول آیه ولایت
#سوره_مائده_آیه55
(( إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ))
📝 در تفسیر «مجمع البیان» و کتب دیگر از «عبداللّه بن عباس» چنین نقل شده :
" روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، ناگهان مردى که عِمامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمده و هر مرتبه که «ابن عباس» از پیغمبر اسلام (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، او نیز با جمله «قالَ رَسُولُ اللّه (صلى الله علیه وآله)» حدیث دیگرى را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) نقل مى نمود ".
«ابن عباس» او را قسم داد تا خود را معرفى کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم ! هر کس مرا نمى شناسد ، بداند من «ابوذر غِفارى» هستم ، با این گوش هاى خودم از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو گوشم کَر باد ـ و با این چشمان خود این جریان را دیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو کور باد ـ که پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود :
عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ :
«على (علیه السلام) پیشواى نیکان است ، و کشنده کافران ، هر کس او را یارى کند ، خدا یاریش خواهد کرد ، و هر کس دست از یاریش بردارد ، خدا دست از یارى او برخواهد داشت».
سپس «ابوذر» اضافه کرد : اى مردم ! روزى از روزها با رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مسجد نماز مى خواندم ، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ، ولى کسى به او چیزى نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرده ، گفت :
خدایا تو شاهد باش ! من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ، ولى کسى جواب مساعد به من نداد .
در همین حال على (علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . سائل نزدیک آمد و انگشترى را از دست آن حضرت بیرون آورد .
پیامبر (صلى الله علیه وآله) که در حال نماز بود ، این جریان را مشاهده کرد ، هنگامى که از نماز فارغ شد ، سر به سوى آسمان بلند کرده ، چنین عرض کرد :
« خداوندا ! برادرم موسى (علیه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى ، کارها را بر او آسان سازى ، و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند ، و نیز موسى (علیه السلام) درخواست کرد ، هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهى و به وسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى !
خداوندا ! من محمّد پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن ، کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم على (علیه السلام) را وزیر من گردان ، تا به وسیله او ، پشتم قوى و محکم گردد ».
«ابوذر» مى گوید : هنوز دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر (صلى الله علیه وآله) گفت : «بخوان».
پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : چه بخوانم ؟
گفت : بخوان : «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا...».
#تفسیرنمونه_جلدچهارم
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
005055.mp3
94.3K
🌷 سوره مائده ، آیه 55
( إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ )
#آیه_ولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
005055(2).mp3
38.9K
🌷 سوره مائده ، ترجمه آیه 55
" سرپرست و ولىّ شما ، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند ; همان ها که نماز را بر پا مى دارند ، و در حال رکوع ، زکات مى دهند ".