eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆 ؟ 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت (علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدي (علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روي زمین آن را در اختیار دارد . روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندي» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه اي از امامت ، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردي نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند . 👈 امام باقر (علیه السلام) فرمودند : حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد شد ؟ 📝 خداوند درآیه اول سوره نساء مي فرمايد : «يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا» 🔺از آيه شريفه استفاده می شود كه نسل موجود از انسان تنها منتهي به آدم و همسرش مي شود ، و جز اين دو نفر هيچ كس ديگر در انتشار اين نسل دخالت نداشته است (نه حوري بهشتي ، و نه فردي از افراد جن و نه غير آن دو) و گرنه مي فرمود : «و بث منهما و من غير هما». 🔻با پذيرفتن اين معنا دو مطلب نتيجه گيري مي شود : 1⃣ منظور از جمله رجالاً كثيراً كل بشر است و افرادي است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره) و يا با واسطه (چون افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت) از اين دو فرد (يعني آدم و حوا) منشعب شده اند . 2⃣ ازدواج در طبقه اولي ، بعد از خلقت آدم و حوا يعني در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند ، چون آن روز در تمام دنيا ، نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده (در آن روز غير از آنان نه دختراني يافت مي شده است كه همسر پسران آدم شوند ، و نه پسري بود كه همسر دختران آدم گردند) بنابراين هيچ اشكالي هم ندارد . 👈 از آنجائي كه مسأله تشريعي است و تشريع هم تنها و تنها كار خداي تعالي است و او مي تواند يك عمل را در روزي حلال و روزي ديگر حرام كند : «و الله بحكم لا معقب لحكمه و ان الحكم الا لله» . و بعضي احتمال داده اند كه فرزندان آدم با بازماندگان انسانهاي پيشين ازدواج كرده باشند اين احتمال با ظاهر آيه سوره نساء چندان سازگاري ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/91060.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ فرشته هاي «رقیب» و «عتید» نسبت به اعمال انسانها چه كاري انجام مي دهند ؟ بعضى از مفسّران معتقدند نام فرشته راست است و مأمور نوشتن اعمال نيك ، و نام فرشته چپ است و مأمور نوشتن اعمال شرّ ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . يكي از نكات مهم درباره نامه اعمال انسانها ، نحوه ثبت و ضبط آن است . خداوند در آیاتی از سوره «ق» مى فرمايد : (به خاطر بياوريد هنگامى كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مى دارند) ؛  «اِذ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ» كه دريافت و تلقّى آنها اشاره به ثبت كردن در نامه اعمال است . سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد : (هيچ سخنى را انسان تلفّظ نمى كند ؛ مگر اينكه نزد آن مراقبى آماده براى انجام مأموريت است) ؛  «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ». «يَتَلَقَّى» از ماده «لقاء» به معناى ديدار است ؛ ولى در اينجا تلقّى اعمال ، كنايه از دريافت و ثبت و ضبط آنهاست و «متلقيان» به معناى دو فرشته اى است كه مأمور دريافت و ثبت اعمال انسانها هستند . «قعيد» از ماده «قعود» به معناى نشستن است و در اينجا به معناى ملازم و مراقب مى باشد ، همان طور كه در تعبيرات روزمرّه نيز مى گوييم فلان كس جليس و همنشين فلان شخص است يعنى ملازم و مراقب اوست . «يَلْفِظُ» از ماده لَفْظ» در اصل به معناى پرتاب كردن چيزى است ، همان گونه كه گفته مى شود «لَفَظَ الرُّحى الدَّقيقَ» ؛ (آسياب ، آرد را به بيرون پرتاب كرد). اين واژه در مورد چيزى كه انسان از دهان به بيرون مى اندازد اطلاق مى شود و اين ، كنايه زيبايى است در مورد سخنانى كه از دهان بيرون مى آيند ، گويى اشيايى هستند كه به خارج پرتاب مى شوند . به گفته راغب در «مفردات» از ماده «رقبه» به معناى «گردن» است و به شخصى كه محافظت و مراقبت از چيزى مى كند «رقيب» گفته مى شود يا به خاطر اينكه به اطراف گردن مى كشد تا از آنچه گرد او مى گذرد با خبر گردد و يا اينكه «رقبه» و گردن چيزى را كه تحت محافظت اوست حفظ مى كند . از ماده «عَتاد» (بر وزن جهاد) به معناى مهيا ساختن و ذخيره كردن چيزى قبل از حاجت است ، لذا به كسى كه مهياى انجام كارى است «عتيد» گفته مى شود ؛ ولى در «مقاييس اللغة» معناى اصلى آن را «زور» و «نزديكى» شمرده است كه نسبت به معناى سابق لازم و ملزوم محسوب مى شود . به هر حال آيا اين دو وصف هر كدام مربوط به يكى از آن دو فرشته است كه يكى مراقب است و ديگرى آماده ثبت و ضبط و نوشتن يا وصف هر دو است به اين معنا كه هر دو مراقب اعمال آدمى هستند و هر دو همواره آماده نوشتن ؟ بعضى از مفسّران معتقدند «رقيب» نام فرشته راست كه مأمور نوشتن اعمال نيك است و «عتيد» نام فرشته چپ است كه مأمور نوشتن اعمال شرّ مى باشد ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . درباره اين دو فرشته روايات متعددى نقل شده كه بسيار پر معناست ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم : «هنگامى كه انسان عمل نيكى انجام مى دهد فرشته راست پاداشى ده برابر مى نويسد و هنگامى كه عمل شرّى انجام مى دهد و فرشته چپ مى خواهد آن را ثبت كند فرشته راست مى گويد : هفت ساعت به او مهلت ده و اگر در اين مدت توبه و استغفارى داشته باشد چيزى بر او نمى نويسد ؛ اما اگر توبه نكند فقط يك گناه براى او مى نويسد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ " اگر قلب انسان مورد رحمت و لطف خدا قرار بگیرد می تواند یک جهان را منقلب کند مانند شهدای کربلا ".
﷽؛ ✅ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «ابن عبد ربّه» 📝 پرسش : «ابن عبد ربّه» از علمای اهل سنت ، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : «ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین آورده است : « ابوبكر ، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند ! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد ، ناگاه با فاطمه رو به رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد ». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت : « ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند ». 📖 پاسخ تفصیلی : شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف كتاب «العقد الفريد» (متوفای 463 هـ) در كتاب خود بحثى مشروح درباره تاريخ سقيفه آورده است . وى تحت عنوان كسانى كه از بيعت «ابى بكر» تخلف جستند ، مى نويسد : « فَأمّا عَليٌّ وَ الْعَبّاسُ وَ الزُّبَيرُ فَقَعَدُوا فِي بَيْتِ فاطِمَةَ حَتّى بَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُوبَكْرُ، عُمَرَ بْنَ الْخَطّابِ لِيُخْرِجَهُمْ مِنْ بَيْتِ فاطِمَةَ وَ قالَ لَهُ: إنْ أَبَوْا فَقاتِلْهُمْ، فَأَقْبَلَ بِقَبَس مِنْ نار أَنْ يُضرِمَ عَلَيْهِمُ الدّارَ، فَلَقِيَتْهُ فاطِمَةُ فَقالَ: يا ابْنَ الْخَطّابِ أَجِئْتَ لِتَحْرِقَ دارَنا؟! قالَ: نِعَمْ، أوْ تَدْخُلُوا فيما دَخَلَتْ فيهِ الأُمَّةُ! » ؛ (على و عباس و زبير در خانه فاطمه نشسته بودند كه ابوبكر عمر بن خطّاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون كند و به او گفت : اگر بيرون نيامدند ، با آنان نبرد كن ! عمر بن خطّاب با مقدارى آتش به سوى خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را بسوزاند ، ناگاه با فاطمه روبه رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد!). او همچنین از «عبدالرحمن بن عوف» نقل مى كند : « من در بيمارى ابى بكر بر او وارد شدم تا از او عيادت كنم ، او گفت : آرزو مى كنم كه اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم و يكى از آن سه چيز اين است :  « وَدَدْتُ أنّي لَمْ أكْشِفُ بَيْتَ فاطِمَةَ عَنْ شيء وَ إنْ كانُوا أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ» ؛ ( اى كاش خانه فاطمه را نمى گشودم ، هر چند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند ). 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ علت نام گذاری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به «بتول» 📝 پرسش : 👈 چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بتول نامیده شدند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 حضرت زهرا (سلام الله علیها) بخاطر عفاف و فضیلت و زیبایی کامل و حسب ممتازی که از زنان تمامی امت داشت یا برکناری آن حضرت از دنیا یا برکناری از نجاست و عادت ماهانه ، به ایشان بتول گفته شده است . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 ابن منظور گويد : از احمد بن يحيى سوال شد كه به چه مناسبت به حضرت فاطمه (رضوان الله عليها) دختر رسول خدا (صلى الله عليه و سلم) بتول گفته شده است ؟ 👈 پاسخ داد : زيرا از جهت عفاف و فضيلت و دين و شخصيت و حسب از زنان زمان خود و زنان تمامى امت ممتاز و جدا است ، و گفته شده به خاطر بريدن و بر كنارى آن حضرت از دنيا به سوى خداوند متعال... و نيز گفته شده : يعنى اینكه تمام اعضاء آن حضرت با زيبائى خود از ديگر اعضاء جدا است و البته به زيبائى و قشنگى بقيه اعضاء نيست . 👈 ابن اعرابى گويد : «مبتّلة» در بين زنان ، آن زن زيبائى است كه هيچ يك از اعضايش نسبت به ديگر اعضاء كمبودى نداشته و طورى نباشد كه چشمش زيبا ولى بيني اش نا زيبا و يا برعكس باشد بلكه تام و كامل باشد . 👈 ابن اثير گويد : «امراة بتول» يعنى زنى كه از مردان بريده و تمايلى نسبت به آنان ندارد و به همين جهت مريم ، مادر حضرت مسيح و فاطمه (عليهم السلام) به اين نام ناميده شدند زيرا از ديگر زنان زمان خود از جهت فضيلت و ديانت و حَسَب بريده و ممتاز است. و گفته شده به خاطر آنكه از دنيا بريده و به خدا روى آورده است . 👈 طريحى گويد : ... علت اين نامگذارى آنست كه حضرت به خداى متعال روى آورده و از ديگر زنان بريده و يا از ديگر زنان زمان خودش از جهت فضيلت و شخصيت ممتاز و جدا است و نسبت به ديگر زنان امت در جهت فضيلت و حسب و ديانت ممتاز است . 👈 و از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است : « از آن جهت فاطمه بتول ناميده شده كه از عادت ماهانه ديگر زنان بر كنار است ». 👈 در روايت ديگری از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمودند : « بدان جهت فاطمه را بتول ناميدند كه از حيض و نفاس منقطع و بر كنار است ». 👈 همچنین از حضرت على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود : « از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد كه بتول چيست ؟ حضرت پاسخ داد : بتول به آن زنى گفته مى شود كه هيچ گاه خونى نبيند ، يعنى حيض نشود ». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
🚨 ✅ امام صادق (علیه السلام) : 🔸وقتی خداوند بنده اش را دوست دارد ، دو فرشته را بر او مأمور کرده ، پس به آنان دستور می دهد : " بدن او را مریض کرده ، معیشت او را تنگ ساخته ، و حاجت او را تاخیر اندازید ; تا مرا بخواند زیرا که من صدای او را دوست دارم ". 🔹هنگامی که بنده ای را دشمن می دارد دو فرشته را بر او مأمور می کند و فرمان می رسد : " بدن او را سالم کنید ، روزی او را توسعه دهید ، حاجت او را آسان دارید ، و یاد مرا از ذهن او ببرید ; زیرا من صدای او را ناخوش دارم ". ✨ بحار الانوار ، جلد ٩٣ ، صفحه ٣٧١ . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✅ بیماری برای مؤمن... • حضرت رضا "سلام الله علیه" فرمودند: 🔹«الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِيرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْكَافِرِ تَعْذِيبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا يَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا يَكُونَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ» 🔸 « بیماری براى مؤمن سبب رحمت و آمرزش گناهان و براى كافر عذاب و لعنت است. سپس افزودند: مریضى، همیشه همراه مؤمن است تا آن كه از گناهانش چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.» 📚 وسائل الشيعة ؛ج2 ؛ص401 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔸در یک روایت جامع ، امام علی (علیه السلام) در مورد فلسفه بلاها می‌فرماید: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ ؛ بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است». ✍ علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان، 1404 هجرى قمرى ،‌ج 78، ص 198 . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ●لحظه‌های آمرزش! پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند: 🔹 «ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ» 🔸 لحظات غم و اندوه، لحظات کفّاره گناهان است؛ اندوه و نگرانىِ خاطر، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد. 📚 بحار الأنوار، ج64، ص244 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 📝 عنْ أَبِي جَعْفَر (علیه السلام) قَالَ : " إِنَّ أَكْمَلَ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً " 📖 امام باقر (علیه السلام) فرمود : " كامل ترين مؤمنان از جهت ايمان ، خوش اخلاق ترين آنان است ".
 ﷽؛ 📝 سوال : عده طلاق از چه زمانی شروع می شود ؟ 📖 جواب : ابتداى شروع عدّه طلاق از آن موقعى است كه صيغه طلاق خوانده مى‏ شود ، خواه زن بداند يا نداند ، حتّى اگر بعد از تمام شدن مدّت عدّه بفهمد او را طلاق داده‏ اند لازم نيست دوباره عدّه نگه دارد . 📝 سوال : مدّت زمان عدّه در مورد زنان باردار چقدر می باشد ؟ 📖 جواب : پايان عدّه زن باردار ، متولّد شدن فرزند يا ساقط شدن آن است ، حتّى اگر يك ساعت بعد از طلاق بچه به دنيا آيد ، عدّه او تمام مى‏ شود و مى‏ تواند شوهر كند . 📝 سوال : آيا زن فاقد رحم ، در صورت طلاق باید عدّه نگه دارد ؟ 📖 جواب : بنابر احتياط واجب عدّه را رعايت کند . 📝 سوال : آیا قول زن در مورد رعایت عده مسموع است ؟ 📖 جواب : در صورتی که زن متهم به دروغگویی و بی تقوایی نباشد می توان به قول او اعتماد کرد .
﷽؛ ✅ ای کاش حمزه و جعفر زنده بودند ! 📝 حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ، دوران غصب حق خویش و تنهایی و مظلومیتش پس از رحلت رسول خدا «صلی الله علیه و آله» را چنین توصیف می‌فرماید : " ... پس دیدم که به جز اهل بیتم ، نه کمک کارى دارم و نه يارى دهنده‌ای ؛ پس ایشان را از هلاکت نگاه داشتم ؛ و اگر براى من پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عمويم حمزه و برادرم جعفر مانده بودند با زور و اکراه بيعت نمى‌کردم ؛ ولی من مبتلا به دو نفر تازه مسلمان شدم ، عباس و عقيل ؛ پس خواستم که خاندان خود را از نابودى حفظ کنم ؛ چشم خود را با وجود خارِ در آن ، بستم و آب دهانم را با وجود استخوان در گلو ، فرو بردم و بر چيزى تلخ‌تر از علقم (گياهى تلخ) صبر کردم ؛ و بر چيزى درد آورتر از برش دشنه‌ها براى قلب ، شکیبایی ورزیدم ". « فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ‏ لِي‏ رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي، فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ، وَ لَوْ كَانَ‏ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً، وَ لَكِنَّنِي مُنِيتُ بِرَجُلَيْنِ حَدِيثَيْ عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ، الْعَبَّاسِ‏ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ‏ رِيقِي عَلَى الشَّجَا، وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار »
﷽؛ ✅ تصرف در ملک مشاع بدون رضايت شريک 📝 سؤال : ما در خانه ارثی زندگی می‌کنیم ، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد ، اگر بعضی از ، ابراز عدم رضايت کنند با توجه به این که به صورت است ، زندگي کردن و نماز خواندن در این خانه براي ما چه حکمي دارد ؟ 📖 جواب : اگر حتی یکی از ورثه ، رضايت نداشته باشد ، جایز نيست و حکم را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست .
Doaye Komeyl Haj Agha Ansariyan - [Www.FarsiMode.Com].mp3
11.25M
﷽؛ 🌧☄از دعاهاى بسيار معروف است ، 📝 علاّمه مجلسى (رحمه اللّه) فرموده : " اين دعا از بهترين دعاهاست و دعاى خضر پيغمبر است ". 📝 امير المؤمنين (عليه السّلام) آن را به كميل كه از خواصّ اصحاب آن حضرت بود آموخت و نيز فرموده : " در شب‌هاى نيمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده مي‌شود ، و براي كفايت از گزند دشمنان و گشوده شدن درهاى روزى و آمرزش گناهان سودمند است ". ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 چرا به امام علی (علیه السلام) ، «امیر المؤمنین» می‌گویند ؟ 📖 یکی از القاب حضرت امام علی (علیه السلام) ، «امیرالمؤمنین» است . در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آن‌حضرت دارد و هیچ‌کس حتی امامان دیگر هم نمی‌توانند این لقب را برای خود استفاده کنند . 📖 امام صادق (علیه السلام) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد ، فرمود : " این اسم فقط برای حضرت علی بن ابی‌طالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است ". 📖 در روایات در علت نام‌گذاری امام علی (علیه السلام) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است : 1⃣ امامت و ولایت : 📖 در روایتی پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) را این‌گونه توصیف می‌کند : «...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛  " و تو پس از من ، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی !" 2⃣ اعطای علم : 📖 در برخی از روایات ، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی (ع) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا می‌کند . 📖 امام کاظم (ع) و نیز امام باقر (ع) می‌فرمایند : « به این دلیل که حضرت علی (ع) عهده‌دار عطا کردن علم به مؤمنین است ، امیرالمؤمنین نام گرفته است . مگر نشنیدی که در قرآن آمده "نَمِیرُ أَهْلَنا"؛ یعنی برای خانواده خود آذوقه تهیه کنیم» این بخش روایت می‌خواهد بگوید که واژه «أمیر» هم‌خانواده با کلمه «نمیر» است . 📖 در روایت امام صادق (ع) به طور مستقیم به این مطلب اشاره شده است ، ایشان فرمودند : «اِنَّمَا هُوَ مِنْ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ امْتَارُوا وَ مِنْ مِیرَتِهِ اسْتَعْمَلُوا»؛ آن از «مِیرَةِ الْعِلْمِ»؛ یعنی اعطای علم گرفته شده بدین معنا که علما از علم او برداشت می‌کنند و از توشه او بهره می‌گیرند . 📖 سپس به سؤال سلمان از پیامبر (ص) اشاره کرده و می‌فرماید : «سَلْمَانُ سَأَلَ النَّبِیَّ فَقَالَ إِنَّهُ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یَمْتَارُ مِنْ أَحَد»؛ سلمان در این‌باره از پیامبر (ص) سؤال کرد . ایشان در جواب فرمود : «علی به آنان علم عطا می‌کند . از او علم گرفته می‌شود ولی آن‌حضرت از کسی علم نمی‌گیرد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) 📝 پرسش : 👈 چه اقوالی درباره محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 يكى از مصائب دختر پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلی الله علیه و آله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 يكى از مصائب دختر والامقام پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 👈 اين مطلب هر محقّقى را در فكر فرو مى برد كه چه طوفانى پس از رسول الله (صلى الله عليه وآله) در ميان امّت برخاست كه مرقد پاك تنها دخترش ، در هاله اى از ابهام فرو رفت ؟ هر چند بيشترين قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد ، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و بسيار بعيد است امام على (عليه السلام) رضايت به چنين كارى داده باشد و دفن در بقيع با آنچه در خطبه 202 نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست ، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) بوده است . 👈 مرحوم «علاّمه مجلسى» از «ابراهيم بن محمّد همدانى» نقل مى كند كه مى گويد : " براى امام هادى (عليه السلام) نامه اى نوشتم كه مرا از قبر فاطمه (عليها السلام) با خبر ساز ! حضرت در جواب چنين مرقوم داشت :  « هِىَ مَعَ جَدّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ؛ ( او با جدم پيغمبر (صلى الله عليه وآله) است ). 👈 مرحوم «صدوق» نيز مى گويد : « صحيح در نزد من اين است كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است كه پس از توسعه مسجد توسط بنى اميّه ، الآن جزء مسجد قرار گرفته است » 👈 همچنین در كتاب «عيون الاخبار الرضا» از «بزنطى» نقل شده است كه مى گويد :  « سألت الرضا عن قبر فاطمة »؛ (من از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) از محل قبر فاطمه (عليها السلام) سؤال كردم) ، فرمود :  « دُفِنَتْ في بَيْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَيَّةَ في الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمَسْجِدِ » 👈 بنابراين هر كس نزديك قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) در روضه مقدّسه بايستد و حضرت زهرا (عليها السلام) را زيارت كند إن شاءالله فضيلت زيارت آن حضرت از نزديك را به دست آورده است . در بقيع نيز به قصد رجا مى توان آن حضرت را زيارت كرد . 🌈 بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏97، ص 198، باب 5 (زيارة فاطمة(صلوات الله عليها) و موضع قبرها)، ح 18. 🌈 من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ 1413 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 572، (زيارة فاطمة بنت النبي صلوات الله عليها و على أبيها و بعلها و بنيها). 🌈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 461، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عيون أخبار الرضا(عليه السلام‏)، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى‏، نشر جهان‏، تهران،‏ 1378 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 311، باب (فيما جاء عن الإمام علي بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة). 🌈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 53. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
✍ چرا پیامبر اسلام در خانه خود به خاک سپرده شد ؟ 👈 پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) ، مسلمانان در تعیین محل دفن بدن مقدّس آن حضرت ، اختلاف نظر پیدا کردند . گروهى گفتند : در مسجدش دفن شود ، گروهى گفتند : با اصحابش دفن شود . تا این که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود : 👈 خداوند ، پیامبر را در پاک ترین نقاط قبض روح کرده است ، پس سزاوار است در همان اتاقی که در آن رحلت نموده اند ، دفن شود . اطرافیان سخن علی (ع) را پذیرفتند ، بدن مطهّر در منزل خود رسول خدا (ص) ، مدفون گردید در آن نقطه‌ای که آن حضرت خدا را یاد می ‌کرد و ستایش می ‌نمود ، مدفون گردید . ✍ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد انصاریان 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
🌹حتماً بخوانید🌹 علّت مخفی نمودن محلّ دفن حضرت امیرالمؤمنین علی <عَلیهِ السَّلام> 🍃 بنا به وصیّت آنحضرت فرزندانش پیکر مطهرش را شبانه به نجف آورده و دور از چشم مردم به خاک سپردند و طبق وصیّت آنحضرت قبرشریفش را مخفی نمودند. مبادا منافقان،یعنی خوارج همان کوردلانی راکه کینه ی دیرینه باآن امام معصوم <علیه السلام> را داشتند باهمدستی بنی امیّه ملعون نسبت به قبر شریف آنحضرت جسارت بکنند همانهایی که توهین به آن امام بزرگوار را در نمازهای خود ثواب می دانستند همان هایی که با هزینه معاویه ملعون علیه علی <علیه السلام> احادیث جعلی ساختند و تحت هیچ شرایطی حاضر نبودند نامی از آنحضرت باقی بماند. به همین دلیل محل دفن امام<علیه السلام> سالهای سال مخفی بود و جز خواصّ از دوستان و شیعیان خالص و فرزندانش کسی به زیارت قبر شریفش نمی آمد. 🍃 برای اولین بار زمان داود بن علی عباسی متوفیٰ ۱۳۳ هجری قبرشریف امام ظاهر شد و از طرف او صندوقی برآن قبر مبارک نهادند تا در سال ۱۷۰ هجری دوباره از این قبر شریف تجلیل شد و هارون الرشید،بنایی بر آن قبر ساخت. 🍃 پس از آن کم کم به فکر این قبرشریف افتادند و هرکدام از شخصیتهای سیاسی و مذهبی آن زمان برای این حرم شریف گامی برداشته و کاری انجام دادند تا به اینصورت فعلی درآمد. 🍃 مورّخان در تعمیر حرم مطهّر حضرت امیر المؤمنین علی <علیه السلام> از افراد زیر نام برده اند : 1⃣ هارون الرشید 2⃣ در نیمهٔ دوّم قرن سوّم هجری محمد بن زید 3⃣ در قرن چهارم عضد الدوله دیلمی بزرگترین سلاطین آلِ بویه ساختمانی بسیار مجلّل و باشکوه برسرقبر مبارک آنحضرت بنا نهاد و این بنای عالی تاسال ۷۵۵ هجری باقی بود و در سال ۷۶۰ هجری که این ساختمان باعظمت طعمه آتش سوزی شد در همین سال به تجدید بنای حرم مطهّر حضرت امیر<علیه السلام> همّت گماشتند، و بعدهم شاه عباس کبیر به ترمیم بنای مقدّسه آن حرم شریف همّت گماشت. 🍃 و در نهایت این ساختمان فعلی که یکی از بدایع معماری ایرانی از زیباترین اثری است که سلسله صفویه ازخود به یادگار گذاشته اند، به دست شاه صفی نواده شاه عباس کبیر و جانشین او ساخته شده است. 📚 فخرالنّبی نوشته حضرت استادصدیق عربانی(گیلانی)، صفحهٔ ۳۸۴ و ۳۸۵ و ۳۸۶ 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 👈 آورده‌اند روزی نجاری به سفارش حاکم وقت از تنه‌ی درختی یک منبر برای مسجد ساخت و یک چوبه‌دار . 👈 منبر در مسجد شهر و چوبه‌دار را در حیاط مسجد کار گذاشت . 👈 بعد از مدتی منبر به چوبه‌دار اعتراض کرد که من و تو از تنه یک درخت هستیم . 👈 چرا تو مرتب مردم را به خود حلق آویز میکنی ؟! 👈 چوبه دار گفت بخاطر اینکه تو کارت را خوب انجام نمی‌دهی ! 👈 اگه آموزش و پرورش ما 👈 اگه دانشگاه‌های ما 👈 اگه حوزه‌های ما 👈 اگه مراکز تعلیم و تربیت ما " کارشان را خوب انجام داده بودند آمریکا که هیچ ، تمام دنیا نمی‌توانستند فرهنگ جامعه ما را تغییر بدهند ". @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈بهاے خانه در بهشت👉 صلےالله علیه و آله " هر کس کلامش و خانه اش باشد خداوند خانه اے در بهشت برایش بنا مےکند ".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌻🌸🌺🌻🌸🌺🌻🌸 ﷽؛ " روایت داریم که یکی از چیزهایی که انسان را عاقبت به خیر می کند مداومت بر صلوات بر محمد و آل محمد است ". 📝 پیغمبر عظیم الشأن صلےالله علیه و آله و سلم فرمودند : " کسی که آخرین کلامش ذکر صلوات بر محمد و آل محمد باشد و پرونده اش با صلوات ختم شود ، خداوند هم او را به برکت صلوات می بخشد ". 📝 در روایت دیگری داریم کسی که زیاد صلوات می فرستد ، از دنیا نمی رود مگر این که جای خودش را در بهشت می بیند . 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷 🌺🌻🌸🌺🌻🌸🌺🌻🌸
﷽؛ 👈 پيرمردی عادت داشت اسكناس‌ها را در قرآن مى‌گذاشت . 👈 روزى يكى از نوه‌هايش او را ديد و گفت : چرا اسكناس‌هايت را در قرآن قايم مى‌كنى ؟ 👈 گفت : چون مطمئنم هستم شما بازش نمى‌كنيد .