eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.6هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 حسین جان! پدر و مادرم به فدات ... 👈 آغوشِ همیشه بازِ امیرالمومنین علیه‌السلام برای سیدالشهداء علیه‌السلام ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #صلےالله‌علیک‌یااباعبدالله #امیرالمؤمنین علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء هر وقت مےخواستند #ح
﷽؛ ✅ تاختن اسب بر پیکر شهیدان برابر فرمانى كه صادر كرده بود ، مأمور بود پس از شهادت عليه‌السلام بدن مباركش را زير سمّ اسبان قرار دهد ؛ وى كه به خاطر تقرّب به و در خيال خامش براى رسيدن به از هيچ جنايتى خوددارى نمى‌‏كرد ، در ميان اصحابش فرياد زد : « مَنْ يَنْتَدِبُ لِلْحُسَيْن عليه السلام فَيُوطِيَ الْخَيْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ‏ ؛ كيست كه داوطلبانه بر پيكر اسب بتازد تا سينه و پشت وى را زير سم اسبان پايمال كند ؟! ». كه قساوت فوق ‏العاده‏‌اى داشت با شنيدن اين فرمان ، پيشقدم شد و بر بدن پاك زاده عليهاالسلام اسب تاخت . ديگر نيز از وى تبعيت كردند . ✅ ارسال سر مقدس امام حسین علیه‌السلام به کوفه براى اينكه خبر پيروزى ظاهرى خويش را هر چه زودتر به برساند در عصر همان روز عاشورا سر عليه‌السلام را توسط و به كوفه فرستاد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام « دشمنان علیهم‌السلام پس از شهادت جان سوز علیه‌السلام و یارانش ، دست از جنایات خویش برنداشتند ، بلکه در این روز غم آلود جنایت‌هاى دیگرى مرتکب شدند » . ✅ غارت لباس و سلاح امام حسین علیه‌السلام « سپاه غارتگر ، پس از شهادت عليه‌السلام براى غارت لباس‌ها و سلاح عليه‌السلام هجوم آوردند . حتى برخى آنقدر رذالت و پستى به خرج دادند كه پيش از شهادت عليه‌السلام به اين كار اقدام نمودند » . ✅ غارت خیمه‌ها « سپاه روسياه كوفه به فرماندهى خيمه ‌گاه را محاصره كرد . دستور داد وارد خيمه‌ها شوند ، و هر چه به دستشان مى‏‌رسد غارت كنند . هم چنین با گروهى از پياده نظام به خيمه عليه‌السلام آمد ، از شدت بيمارى در بسترى آرميده بود ، همراهان گفتند : آيا اين بيمار را نمى‌‏كشى ؟ واقعه‏ نگار روز عاشورا گفت : ! آيا نوجوان بيمار هم كشته مى‌شود ؟! او را همين بيمارى بس است . پس اصرار كرد تا آنان را از كشتن بازداشت » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ آغاز نبرد و شهادت گروهی از سپاه امام حسین (علیه السلام) 💕 روز عاشورا عمر بن سعد تير را بر كما
﷽؛ ✅ آتش زدن خيمه‏‌ها « از حوادث بسيار تكان‌دهنده در ، سوزاندن خيمه‏‌هاى آل رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله بود . اين صحنه جانسوز در شرايطى اتفاق مى‌افتاد كه بدن‌هاى پاره پاره امام مظلومان و ياران ايثارگر و شهيدش در بيابان رها شده و قبل از آن خيمه‏‌ها غارت شده بود و جامه‏‌ها و زيورها از زنان پاك دامن هاشمى ربوده شده بود و آفتاب آن روز كه شاهد شگفت ‏آورترين حادثه تاريخ بود به سرعت رو به غروب مى‏شتافت و شب سياه از راه مى‏ رسيد . در چنين وضعيت اسفبارى كه غم و اندوه از هر طرف بر ذريه رسول خدا احاطه كرده بود ، دشمن به قصد آتش زدن آشيانه‏ هاى آن زنان مصيبت ديده ، با شعله‌‏هايى از آتش به خيمه ‌ها يورش بردند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #صلےالله‌علیک‌یااباعبدالله #عظمت‌ابی‌عبدالله علیه‌السلام بقدرے است که آسمان‌ها و زمین گریه
﷽؛ ✅ آغاز نبرد و شهادت گروهی از سپاه امام حسین علیه‌السلام « روز عاشورا تير را بر كمان نهاد و به سوى هدف گرفت و رها ساخت و گفت : همگى نزد امير گواهى دهيد اوّل كسى كه به سوى آنان تير انداخت من بودم ! به دنبال او لشكرش را تيرباران كردند . پس اصحاب آن حضرت شجاعانه با دشمن درگير شدند و بخشى از روز را پيكار كردند تا آن كه گروهى از ياران امام عليه‌السلام شربت شهادت نوشيدند » . ✅ شهداى حمله اول واقعه عاشورا « مورّخين تعداد شهداى حمله اوّل را تا چهل نفر ثبت كرده ‏اند . در نام 28 تن از اين شهدا آمده است‏ . اينان ياران فداكار و از جان گذشته‌اى بودند كه دفاع از عليه‌السلام و صلى‌الله‌عليه‌وآله را وظيفه خود مى‌دانستند و با آگاهى و شناخت كامل از خطراتى كه در اين مسير بود جان بر كف در اين راه قدم نهاده بودند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ تربت امام حسین{علیه السلام} 🌺 به پاس فداکاری امام حسین {علیه السلام} و شهادت ایشان در راه اح
﷽؛ ✅ آغاز نبرد تن به تن و شهادت اصحاب امام حسین « باقی‌مانده سپاه تک تک عازم میدان شده و پس از مبارزه به شهادت رسیدند . یکى از چهره‌های کربلا است، او مردى عابد و زاهد و باوقار و از عليه‌السلام بود. وى بزرگ بود كه در مسجد كوفه مى‌‏نشست و به ديگران قرآن مى‌آموخت!  در روز عاشورا به سپاه دشمن حمله‏ور شد و بر سينه يكى از دشمنان نشست و مى‏‌خواست او را بكشد كه مردى از پشت نيزه‏اش را بر پشت وى فرو كرد و در اثر ضربات پى در پى به فيض عظيم شهادت نائل آمد. هم چنین كه در ميسره لشكر قرار داشت، بر ميمنه سپاه كه فرماندهى آن را به عهده داشت حمله‏‌ور شد. در اين درگيرىِ سخت حضور داشت . چون تب جنگ فروكش كرد حاضران ديدند كه با تن خون‏ آلود بر روى خاك افتاده است، و به اتفاق به بالين وى حاضر شده است. و یا که به ميدان شتافت و جنگ نمايانى كرد تا آنكه در اثر جراحات زياد به زمين افتاد و به شهادت رسيد. نبرد ادامه یافت . یک یک به شهادت می‌رسیدند و هر کدام که شهید می‌شدند، نبود آنان کاملا احساس می‌شد؛ در حالى که کشته‌هاى دشمن به دلیل فراوانى آنان، نمودى نداشت . این حوادث تا ظهر عاشورا ادامه یافت. نزدیکى ظهر بود که که افتخار فرماندهى جناح چپ سپاه توسط به ايشان اعطا گرديد به شهادت رسید. 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ از یاران علیه‌السلام از خواهند بود : 1⃣ علیه‌السلام 2⃣ علیه‌السلام 3⃣ علیه‌السلام 4⃣ علیه‌السلام که نامشان در متن فوق ذکر شده ، هنوز هستند . { أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ } ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌السلام بقدرے است که آسمان‌ها و زمین گریه کردند ، بر قاتلش لعنت فرستادند ، علیه‌السلام وقتے ایشان را مےدید مےگفت : پدرم و مادرم فدایت شوند . { کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے }
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #یااباعبدالله ! در مصیبت تو از آسمان #خون بارید ؛ از زمین ، زیر هر سنگ ، خون تازه جوشید . پیغ
﷽؛ علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء هر وقت مےخواستند علیه‌السلام را صدا بزنند ، اول از جا بلند مےشدند ، بعد هم با اسم صدا نمےزدند بلکه مےفرمودند « کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردے لنگرودے »
﷽؛ خلاف ! 📝 پرسش : چرا در بر خلاف دستهایش را از می‌شوید، در حالی می‌گوید : « فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِق و را تا بشویید »؟! 📖 پاسخ اجمالی : كلمه در # إِلَى‌الْمَرافِقِ تنها براى بيان است نه و درباره اينكه از کدام جهت شسته شوند است . دلیل در از ، روايات است که طبق باید از آنها اطاعت کرد و آنها در روایات فراوانی بر از به تصریح کرده‌اند. 📖 پاسخ تفصیلی : در  می‌خوانیم : « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ‏ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ اى كسانى كه آورده‌ايد هنگامى كه‏ براى برمى‌خيزيد ، ‏ها و ‏هايتان را تا بشوييد و چيزى از و را كنيد ». در اینکه منظور از  » چیست و در چگونه باید باشد بین و اختلاف است . می‌گوید: واجب است از به انجام شود ، ولی از تا را به هر کیفیتی صحیح می‌دانند.(1) در ابتدا ممکن است چنین تصوّر شود که تعبیر  با دیدگاه که معتقد است باید از شسته شود منافات دارد ، زیرا معنی آیه است نه . اما با کمی تأمل در  و استعانت از به خوبی می‌توان فهمید که اين آيه تنها درصدد بیان در که است می‌باشد و به این نکته که از کجا شروع به شود اشاره‌ای ندارد. جمع  و به معناى است ؛ چون هنگامى که گفته شود را بشوئيد ممكن است به ذهن چنين برسد كه را تا بشوئيد زيرا غالبا اين مقدار شسته مي‌شود ، براى رفع اين توهم مى‌فرمايد : ؛  . با اين توضيح روشن مى‌شود كلمه در آيه فوق قید می‌باشد و تنها براى بيان است نه كه بعضى توهم كرده‌اند و چنين پنداشته‌اند كه منظور این است که: بايد را از به طرف بشوئيد ( آن چنان كه در ميان جمعى از رائج است ) . اين درست به آن مى‌ماند كه انسان به كارگرى سفارش مى‌كند را از تا رنگ كند . بديهى است منظور اين نيست كه از به رنگ شود بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد شود نه و نه .(2) حتی بر فرضِ اینکه قیدِ باشد چنین نیست که انتهاى شستن را برساند بلکه احتمال دارد به معناى باشد یعنی به معناى باشد. یعنى را همراه با بشویید.(3) اینگونه کاربردهاى لفظى در قرآن و ادبیات عرب نیز وجود دارد.(4) در عرف نیز چنین است که وقتى گفته مى شود فلانى تا را برعهده دارد یعنى با . چنین تعبیراتى در اشعار عرب هم به کار رفته است.(5) بنابراين  از اينكه از شسته شود يا بالعكس است و اگر فقط از می‌خواستیم حکم را بدست آوریم می‌گفتیم : هر دو است. اما اینکه مي‌گويد : بايد در از به شسته شود دليل شان است، نه . نيز كه از به مي‌شويند در اين عمل به استناد نمي‌كنند ، بلكه از امثال و روايت مي‌كنند.(6) حتی درر روایتی که از نقل می‌کند آمده است: « أَخْذُ غُرْفَةً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهَا يَدَهُ الْيُمْنَى ثُمَّ أَخَذَ غُرْفَةً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهَا يَدَهُ الْيُسْرَى...(7) مقداری آب برداشته و با آن را می‌شوید سپس مقداری آب برداشته و با آن را می‌شوید ». در این روایت هرگز بیان نشده که از به شسته شود یا برعکس اما همان طور که در غیر وضو وقتی عضوی از بدن می‌خواهد شسته شود آب بر روی آن عضو ریخته می شود و با دست به تمام سطح عضو هدایت می شود برای شستن دستها در وضو نیز آب از بالا ریخته شده و با دست دیگر به تمام سطح دست هدایت می‌شود. در روایات با توجه به اینکه روایات زیادی از مبنی بر پیروی از ذکر شده است، مانند   و و ...، در مورد نیز که طبق می‌باشد ، هرگز ایرادی بر شیعه وارد نخواهد شد ؛ زیرا روایات زیادی از در این باره نقل شده و در آن به در تصریح شده است ، به عنوان نمونه : 👇👇👇