eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.7هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
3.4هزار ویدیو
47 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ اولین که بر پا شد به امامت صلی‌الله‌علیه‌وآله و با شرکت علیه‌السلام و (جعفرطیّار) در بود . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ یاد گرفتن واجب است چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی ایران در شرکت نمی‌کنند ؟! طبق نظر اکثر فقهای شیعه در عصر غیبت نبوده بلکه است ؛ یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که یا را بخواند یا را ؛ البته در زمان ما اولویت با است . ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً سالخورده هستند در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها سبب عسر و حرج شخصی و امنیتی می‌شود . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .
📖 پاسخ تفصیلی : ✅ جایگاه در منابع شرعی 👈 در آیه 9 سوره جمعه ، دستور صریحی برای حضور مؤمنین در بیان شده است : « ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای ندا در داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است ». 👈 روایات اسلامی نیز اهمیت و جایگاه بسیار والایی برای بیان کرده اند . مثلا گفته شده که این نماز باعث آمرزش گناهان می شود ، از سختی ها و صعوبت های روز قیامت می کاهد ، گام زدن برای شرکت در آن ثواب و حسنات بسیاری دارد و در قیامت موجب رفع عذاب می گردد . اهمیت این نماز به حدی است که گفته شده حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برای شرکت در این نماز زندانیان را از زندان آزاد می کرد . 👈 علاوه بر آن در روایات اسلامی مذمت هاى شديدی در مورد ترك بیان شده است ، از جمله در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم :  « صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ » ؛ واجب است و جمع شدن براى آن نیز همراه امام عادل واجب است . اگر کسى بدون علت سه را ترک کند ، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمى ‏کند . 👈 این اندازه از تأکید می تواند به خاطر کارکردهای اجتماعی این عبادت جمعی باشد . کارکردهایی مانند تثبیت و تقویت روح همبستگی میان مسلمانان و تعمیق وحدت و الفت میان آحاد مؤمنین و حفظ هوشیاری اجتماعی سیاسی جامعه اسلامی . 📝 با وجود این روایات چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی در شرکت نمی کنند ؟ 📖 در پاسخ به این سؤال دو نکته را باید مورد توجه قرار داد : 👇👇👇
👆👆👆 1⃣ تخییری بودن وجوب شرکت در در زمان غیبت امام معصوم طبق فتاوای فقها 👈 حکم در زمان غیبت امام معصوم است . برخی از فقهای شیعه ، حکم به این نماز در زمان غیبت امام معصوم داده اند . برخی دیگر از فقهای شیعه هرگونه اقامه نماز جمعه را در زمان غیبت اعلام کردند . بنابر نظر سوّم ، اقامه نماز جمعه در زمان غیبت امری مشروع است ؛ ولی مکلفین می توانند بین به جا آوردن این نماز یا نماز ظهر ، یکی را انتخاب کنند ؛ این نظر به عنوان نظر رایج بین اکثریت فقهای شیعه شناخته می شود . 👈 شركت‏ در ‏ در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است ؛ اما طبق نظر اکثر علما – به خصوص علمای قرون میانی و متأخر - نمی باشد بلکه است . علما و بزرگانی مانند فقهایی مانند محقق حلی ، علامه حلی ، ابن فهد حلی و شهید اول چنین نظری دارند و آیت الله العظمی نیز در این باره می فرماید : « است . یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که و یا را بخواند . البته در زمان ما اولویت با است ». 2⃣ دلالت روایات نهی کننده از غیبت در به زمان حضور امام معصوم 👈 این دسته از روایات ناظر به زمانی است که امام معصوم حضور دارد و به امامت وی برگزار می شود ، لذا اگر کسی بدون عذر ، در امام معصوم حاضر نشود ، مشمول مذمت این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود ؛ اما در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله فرجه قید مهم امکان پذیر نیست و روشن است که بدون این قید شرکت نکردن در نیز مشمول این روایت نمی شود . 👈 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این باره می فرماید : مذمت هاى شديد در مورد ترك و منافق شمردن برای زمانی است كه باشد يعنى در زمان حضور امام معصوم مبسوط اليد باشد . اما در زمان غيبت ، بنا بر اينكه وجوب تخییری است تخيير ميان و اگر ترك از روى استخفاف و سبک شمردن یا انكار انجام نگيرد ، مشمول اين مذمت ها نخواهد شد ، هر چند عظمت و اهميت فوق العاده آن در اين حال نيز محفوظ است . با توجه به این دو نکته عموم مردم مخیّر هستند در شرکت کنند یا اینکه نماز ظهر را بخوانند . ✅ وضعیت بزرگان در قبال نماز جمعه 👈 بر اساس آنچه گفته شد ، در مورد بزرگان و مقامات دو وضعیت قابل تصور است : الف) خودشان هستند . در این فرض بر اساس اجتهاد خود عمل می کنند و اگر به این نتیجه رسیدند واجب نیست یا واجب تخییری است ، شرکت نکردن آنها در عیب به شمار نمی رود و مورد مذمت قرار نمی گیرند . ب) اگر هنوز به نرسیده اند و تقلید می کنند، واضح است وقتی که نظر مراجع تقلید و علمای دینی بر وجوب تخییری باشد ، مقلدان شان مخیر بوده و می توانند که هر یک از یا را بخوانند بدون اینکه مورد مذمت قرار گیرند . 💎 ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم اقامه ها بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً جزو سالخوردگان هستند ، در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها نیاز به مراقبت های ویژه امنیتی دارد که سبب عسر و حرج می شود . 💎 جمع بندی اینکه : گرچه شركت‏ در ‏ بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است؛ اما اگر کسی توفيق شركت‏ در ‏ را پيدا نكرد مشمول مذمت روایاتی که درباره تارک نماز جمعه آمده است نمی شود و می تواند برای اینکه به بخشی از ثواب نماز جمعه دست پیدا کند در نماز ظهر سوره جمعه و منافقون و در نماز عصر سوره جمعه و توحيد را بخواند . 👇👇👇
❄️ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربی، بيروت، 1403هـ ق، چاپ دوم، ج‏ 86، ص 197. ❄️ من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم، 1413 هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 427. ❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، قم، 1408هـ ق، چاپ اول، ج 2، ص 504. ❄️ من لا يحضره الفقيه، همان، ج 1، ص 247. ❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6، ص 27. ❄️ وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البيت(ع)‏، قم، 1409هـ ق، چاپ اول، ج‏ 7، ص 297. ❄️ ن.ک: مقاله «عبادت برتر و اسرار آن‌»، لطیفی، محمود، مجله حکومت اسلامی، سال نهم، شماره دوم، تابستان 1382هـ ش، ص 160 تا 175. ❄️ ن.ک: الحجة في وجوب صلوة الجمعة، یزدی، محمد مقیم بن محمدعلی، چاپ جواد مدرسی، بی جا، بی تا، ص 53 و 54. ❄️ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، موسوی خمینی، روح الله، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۲۴هـ ش، چاپ اول، ج 1، ص 405. ❄️ شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق حلّی، جعفر بن حسن، چاپ صادق شیرازی، تهران، ۱۴۰۹هـ ق، ج 1، ص 76. ❄️ مختلف الشیعة، العلامة الحلی، حسن بن یوسف، مؤسسه النشر الاسلامی، قم المقدسة، 1412هـ ق، ج 2، ص 238 و 239. ❄️ المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ابن فهد حلی، جمال الدین احمد، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407هـ ق، چاپ اول، ج 1، ص 414. ❄️ الدروس الشرعية، شهید اول، محمد بن مکی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 86. ❄️ استفتاءات جديد، ، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1427هـ ق، چاپ دوم، ج ‏2، ص 133. ❄️تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران، 1374هـ ش، چاپ سی دوم، ج ‏24، ص 133. ❄️ كليات مفاتيح نوين، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1390هـ ش، چاپ بيست و نهم، ص 978. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 اعراض از وطن اعراض از وطن به چه معنا می‌باشد ؟ از نظر شرعی حکم اعراض و تکلیف نماز و روزه چنین فردی چیست ؟ چگونه یک مکان وطن می‌شود ؟ آیا داشتن ملکی در یک مکان ملاک است ؟ استاد عزیزم‌ رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .
8.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 اعراض از وطن خانمی که بعد از ازدواج ، به همراه شوهر خود به شهر دیگری رفته است ؛ هنگام بازگشت به وطن خود برای دید و بازدید ، نماز او چه حکمی دارد ؟ اعراض از وطن به چه معنا می‌باشد ؟ استاد عزیزم‌ رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 خوردن و آشامیدن چیز نجس و چیزی که شده است است و نیز آن به دیگری می‌باشد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .
﷽؛ یاد گرفتن واجب است علیه‌السلام : یاد کن مرگ خویش را ، و خوابیدن خود را در قبرت ، و ایستادن خود در برابر خدا را ، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می‌دهند . @Javanmardi_langarudi صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 رو به قبله‌ بودن دارد : 1⃣ مانند رو به قبله خواندن نماز ، رو به قبله كردن محتضر ، دفن ميت ، نماز ميت ، ذبح حيوانات ، خواندن سجده سهو و تشهد فراموش شده و ... 2⃣ مانند رو به قبله بودن در همه حالات مخصوصاً هنگام خواندن قرآن و اذان و اقامه . 3⃣ مانند رو به قبله بودن هنگام دستشويى ، مگر به هنگام ضرورت . احتياط واجب آن است كه بچه را در وقت تخلى رو به قبله و پشت به قبله ننشانند ولى اگر خود بچه بنشيند جلوگيرى از او واجب نيست . 📚 کتاب احكام دو دقيقه اى؛ محمود اکبری؛ صفحه 27 صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .
﷽؛ یاد گرفتن واجب است ✅ دست دادن بعد از نماز آیا با یکدیگر بعد از نماز است ؟ آن معلوم نیست و ثابت نشده است ؛ البته به طور کلی با یکدیگر است و از این بابت اشکالی ندارد و بهتر هم هست که بعد از سلام‌الله‌علیها باشد . استفتائات امام ، جلد1 ، سوال149 ، استفتائات تبریزی ، سوال413 ، جامع المسائل فاضل ، جلد1 ، سوال431 ، جامع الاحکام صافی ، جلد1 ، سوال347 ، استفتائات کتبی از رهبر ، سیستانی ، بهجت ، محفوظی ، مکارم ، نوری . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi را از این به دست آورید .