eitaa logo
استاد فیاض بخش
16.7هزار دنبال‌کننده
372 عکس
211 ویدیو
36 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍🔸دستورالعملی کاربردی برای مراقبه در این ایام استاد فیاض بخش 🔻نکته ظریفی که استاد سعادت‌پرور(ره) در چگونگی مراقبه بر آن تأکید می‌فرمود آن است که در مراقبات این ایام باید بر رذائل جزئی و به صورت عملیاتی تکیه کنیم و سعی نماییم یک گناه کاربردی را پیدا کنیم و بر آن مراقبه داشته باشیم. ▫️باید تلاش کنیم که کلی گویی در مراقبه نداشته باشیم؛ مثلاً نگوییم که من در نفس خود صفت عُجب و خودبینی و یا تکبر را یافتم و مراقبه خود را بر آن می‌نهم. که در این صورت هنگامی که اربعین تمام می‌شود، هیچ پیشرفتی در خود نخواهیم دید و دچار یأس و افسردگی در سلوک خواهیم شد. چون این گونه صفات در همگان با شدت و ضعف یافت می‌شود. ▫️به عنوان مثال، رذیله کِبر از جمله رذائلی است که در اواخر سلوک از انسان گرفته می‌شود و تقریباً جزء آخرین منازل است. با اصل رذیله تکبر نمیشود در اوائل راه درگیر شد، باید شاخ و برگ آن را پیدا کرد و آن را کنترل کرد تا نوبت به تنه و بعد ریشه درخت تکبر برسد. ▫️لذا مراقبه باید در امور کاملاً ملموس و عینی باشد؛ مثلاً پرحرفی و پرخاشگری از آثار تکبر است، یعنی هر کس هر حرفی به انسان می‌گوید، شخص تا جوابش را ندهد او را رها نمی‌کند. مبارزه با چنین رذیله‌ای کاملاً عینی است. برای مقابله با این رذیله، انسان باید بنا را بر این بگذارد که پاسخ تندی‌ها را با نرمی و به احسن وجه بدهد و یا اصولاً خود را به نشنیدن بزند؛ چنانکه خداوند می‌فرماید: «وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراما». و نیز بر فرمایش امام صادق(ع) خطاب به عنوان بصری عمل کند که در همین رابطه فرمودند: «أَمَّا اللَّوَاتِي فِي الْحِلْمِ، فَمَنْ قَالَ لَكَ إِنْ قُلْتَ وَاحِدَةً سَمِعْتَ عَشْراً، فَقُلْ إِنْ‏ قُلْتَ‏ عَشْراً لَمْ تَسْمَعْ وَاحِدَة» ؛ یعنی اگر کسی به تو گفت: اگر یک کلمه بگویی ده کلمه جوابت را میدهم، تو به او بگو: اگر ده تا هم بگویی حتی یک کلمه جواب نخواهی شنید. 🔺همچنین در رفتار و سلوک اجتماعی سعی کند متواضع باشد و امور دیگر کاربردی را در این ایام در نظر بگیرد. 👈 به نقل از ادب حضور (دفتر چهارم): اسرار اربعین موسوی، صفحه ۶۵. ➖➖➖ 🌐 لینک‌های آشنایی بیشتر با کتاب «اسرار اربعین موسوی» (جلد چهارم دوره ادب حضور): نسخه چاپی دفتر چهارم| نسخه چاپی دوره ۵جلدی| دانلود نسخه الکترونیکی (رایگان). ☑️ كانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📍جلسه شرح حدیث معراج ان‌شاءالله این هفته برگزار می‌گردد. ▫️جلسات علمی- تربیتی شرح حدیث معراج چهارشنبه این هفته (۱۸ خرداد) برگزار خواهد شد‌. ▫️ جلسات بصورت یک هفته در میان برگزار می‌شود. ▫️شروع برنامه از ساعت ۱۸:۳۰ خواهد بود. ▫️آدرس: میدان بهارستان، خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجتمع فرهنگی سرچشمه 📌موقعیت جلسه بر روی نقشه گوگل 👇 https://maps.app.goo.gl/ynyprEi5nvtBXKTu9 ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📌 محل برگزاری جلسه شرح حدیث معراج روی نقشه مجتمع فرهنگی سرچشمه (شهدای انقلاب اسلامی)
استاد فیاض بخش
📍در این ایام اربعین موسوی، حتما مجموعه برنامه‌های «این چهل شب» را مشاهده فرمایید که سال گذشته منتشر
In40Shab.pdf
599K
📖 جزوه متن کامل مجموعه برنامه «این چهل شب»| خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🔸 برخی عناوین جزوه: ▪️فصل اول: پیرامون اربعین موسوی ▫️حکمت اربعینیات ▫️حملات مضاعف شیطان در پایان اربعینیات ▪️فصل دوم: طریق بهره‌مندی از اربعین موسوی ▫️«عزم» و اراده و تعیین هدف ▫️راه و رسم نیل به لقای الهی دستور اول: اعلان آتش‌بس به محبوب کل دستور دوم: تعجیل و شتاب دستور سوم: محاسبه و یافتن نقاط ضعف اصلی دستور چهارم: مراقبه دستور پنجم: استغفار دستور ششم: عزلت ▫️اوقات طلایی اربعین موسوی ۱- دهۀ آخر اربعین موسوی ۲- روز عرفه ۳- عید قربان 👈 فیلم و صوت و متن خلاصه برنامه‌ها در کانال‌های تلگرام، ایتا و بله موسسه قرار دارد که با هشتک می‌توانید آن را در کانال جستجو کنید. 👈 فایل‌های صوتی برنامه در سایت موسسه بارگذاری شده است. 🌐 لینک سایت موسسه 👈 فیلم برنامه‌ها با کیفیت HD در کانال آپارات موسسه منتشر شده است. 🌐 لینک کانال آپارات ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📍معرفی کتاب 📚 ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته‌اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن‌ها فاقد اسناد صحیح‌اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله باز کند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض‌بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. ▫️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول، سال ۱۴۰۰ ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📚 معرفی کتاب «ملاحظاتی درباره منطق سنجش حدیث؛ تاملاتی حول شیوه اعتبارسنجی رجالی در مواجهه با احادیث توحیدی و اخلاقی» 🔸 نحوه مواجهه با احادیث یکی از مسائلی است که علمای اسلام همواره بر سر آن مناقشات و مطارحاتی داشته اند. خصوصا درباره احادیث اخلاقی و سلوکی که بسیاری از آن ها فاقد اسناد صحیح اند، شیوه مواجهه و نحوه اعتبارسنجی همواره محل پرسش بوده است. کتاب منطق سنجش حدیث کوشیده است با تاکید بر مضمون احادیث اخلاقی و با استناد به تاریخ احادیث شیعه و نیز سیره علمای سلف در برخورد با احادیث، راهی به حلّ این مسئله بازکند. این پژوهش با مقدمه نسبتا مفصلی از استاد محمدتقی فیاض بخش درباره همین موضوع عرضه شده است. 🔸 در قسمت‌هایی از مقدمه مولف چنین می‌خوانیم: «روش مواجهه ما با احادیث فقهی به جهت اشتمال این احادیث بر احکام ظاهری، نمی‌تواند عین روش ما در مواجهه با احادیث باطنی و توحیدی باشد؛ چراکه مورد دومی از مسیر دشوارتر و با محدودیت‌های بیشتری به دست ما رسیده‌است؛ از این رو، باید بر آن میراث خدشه‌ها و ضعف‌های شدیدتری نسبت به میراث فقهی وارد شده باشد. پرسش این بود که با وجود این محدودیت‌ها -که جزو واقعیات حتمی میراث حدیثی شیعه است- آیا شیوه برخورد رجالیون در اعتبارسنجی احادیث می‌تواند شیوه‌ای بسنده و کافی باشد؟ به‌ نظر می‌رسد با عطف توجه به آن محدودیت‌ها، شیوه رجالی شیوه‌ای بسنده و کافی نیست و لازم است در مواجهه با احادیث به شیوه‌ای محکم‌تر اتّکا کنیم. به‌نظر می‌رسد این شیوه محکم‌تر هرچه باشد می‌باید در پرتو توجّه به «مضمون» حدیث صورت بندد.» (بریده‌ای از نتیجه‌گیری) 🔸 در مقدمه استاد فیاض‌بخش بر این کتاب، پس از مرور مقدماتی، چنین آمده است: «همه این مطالب لازم می‌آورد تا در خصوص منطق سنجش حدیث یک‌بازنگری انجام گیرد و مضمون حدیث نقش اساسی در آن سنجش ایفا کند؛ به عبارتی، اعتبار حدیث در سند آن خلاصه نشود و آنچه ماهیت اصلی حدیث بر آن متکّی است -یعنی مضمون آن- مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد. تحقیق پیش رو قدمی -هرچند کوچک- در راستای این بازنگری است؛ و به دنبال پیشنهاد راهی است که در عین حفظ ضوابط علمی و عقلانی در مطالعه حدیث، از این گنجینه پُر رمز و راز ولایی نهایت استفاده را به عمل آوریم و از مطاوی آن بی‌بهره نمانیم.» ▪️نویسنده: حمیدرضا میررکنی بنادکی ▫️تعداد صفحات: ۱۳۹ ▫️قطع: پالتویی ▫️نوبت چاپ: اول ▫️تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه 🌐 لینک خرید کتاب ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
42.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم‌ در راه بگذار... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
In 40 Shab-002.mp3
5.63M
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دوم: قدم در راه بگذار ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و
📝 خلاصه مطالب برنامه دوم: 🔺بحث در مورد لوازم جدی برای بهره‌مندی بیشتر از اربعین موسوی ▫️حضرت موسی(ع) همواره انتظار لقای الهی را میکشید و از خداوند متعال درخواست لقاء می‌کرد تا اینکه وعده لقاء در اربعین موسوی به او داده شد: (وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ) (اعراف، 142) ▫️نکته مهم این است که در همین دوران کوتاه عمر باید انسان بهره کافی ببرد وگرنه اگر انسان بهره ای نبرد و یا بهره کمی ببرد برای او در روز حساب حسرت ابدی در پی خواهد داشت و همین امر هم همواره باعث دلشوره اولیای الهی بوده است. از رباط تن چو بگذشتی دگر معموره نیست زاد راهی بر نمی‌داری ازین منزل چرا ▫️حضرت امیرالمومنین(ع) با بعضی از اصحاب خاص خود مانند نوف بکالی برخی از اسرار الهی را در میان می‌گذاشتند و در بیانی به او فرمودند: برای علاج آرزوها، انانیت‌ها، شهوات و صفات رذیله‌ای که مانع حرکتت می‌شود به پناهگاه و کهف خوف پناهنده شو. وبه او خواندن این دعا را سفارش فرمودند: (إِلَهِي إِنَّهُ مَنْ لَمْ يَشْغَلْهُ الْوُلُوعُ بِذِكْرِكَ وَ لَمْ يَزْوِهِ السَّفَرُ بِقُرْبِكَ كَانَتْ حَيَاتُهُ عَلَيْهِ مِيتَةً وَ مِيتَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَة) ▫️اولین قدم در رسیدن به میقات موسوی، اراده جدی است، زیرا اموری مانند نماز شب، مراقبه، ذکر و ... اراده جدی می‌خواهد و این اراده زمانی محقق خواهد شد که شخص ارزش هدف را بداند و چه هدفی بالاتر از لقاء محبوب کل و محبوب عالم. ▫️در مکتب مولی حسینقلی همدانی(ره) و به تبع ایشان علامه طباطبایی(ره) و استاد سعادت‌پرور(ره) سیر به سوی محبوب از طریق معرفت‌النفس است و عبد در درجه اول باید بداند محبوب درون اوست و نزدیک تر از هر کس به اوست و مهم این است که او را بیابد: سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد و آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد ▫️یکی از نکات مهم دیگر این است که این لقاء برای هرکس متناسب با مرتبه او رخ ‌می‌دهد و قطعا مشاهده حسی نیست کما اینکه ابابصیر به طور مادرزاد نابینا بود و از امام صادق(ع) در مورد رویت خداوند در قیامت پرسید: که حضرت فرمودند نه تنها در قیامت بلکه برای برخی قبل از قیامت هم حاصل می‌شود. و پس از اندکی تأمل فرمودند: ابابصیر؛ آیا تو خدا را نمی‌بینی؟ 📍البته در اینجا سخن در لقاء عقل و دل و چشم باطن است ... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi