eitaa logo
استاد فیاض بخش
15.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
194 ویدیو
33 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️طرح | امام رضا علیه السلام القاب معصومین علیهم‌السلام بی‌حساب نیست ؛ اگر امام هشتم ملقّب به "رضا" هستند، بدانید که اگر کسی بخواهد به رضای حق برسد باید متوسّل به دامن ایشان شود. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 2⃣ عدم تفقه در دین 🔻{وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ}؛ در این آیه شریفه، درباره کسانی که اهل تفقه در دین نیستند، از تعبیر «غافلون» استفاده شده است. ◽️«تفقّه» در فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام)، یعنی عمیق‌نگری؛ و این عمیق‌نگری باید در تمام دین(قرآن و کلام معصومین) وجود داشته باشد. نه فقط جزء و بخش کوچکی از دین. 🔺بنابراین، در این آیه شریفه که می‌فرماید: {لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها}، «تفقّه» به این معناست که هم از حیث نظری و هم از حیث عملی، انسان باید نگاهش به قرآن و روایات باشد و هر سخنی را بدون مدرک قبول نکند. این، همان «تفقّه» و بصیرتی است که رهبر معظم انقلاب دائماً بر آن تکیه می‌کنند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«تخمیر طینت آدم ابوالبشر به ید قدرت الهیه در چهل صباح اتمام یافت: {و خَمَّرْتُ‏ طِينَةَ آدَمَ‏ بِيَدِي أَرْبَعِينَ صَبَاحا} و در این عدد عالمی از عوالم استعداد را طی کرد.» 🔻شرح استاد: ◽️یعنی خداوند با دو دست خود، چهل سال طینت آدم را تخمیر کرد تا عمل بیاید؛ اشاره به مراحل قوس نزول دارد که انسان، چهل مرحله را طی کرده و در قوس صعود نیز باید همین مراحل را طی کند. ◽️منظور از گِل آدم، سرشت اوست، نه گِل مادی. مراد از دو دست نیز می‌تواند ید جلال و جمال باشد، یا ید قدرت و حیات و یا اسماء کلیه. ◽️دست، مظهر قدرت است و چون اول اسمی که از پروردگار ظاهر شد، اسم قدیر بود، لذا با قدرتش انسان را خلق کرد و این قدرت به طور کامل، در اولین مخلوق او ظاهر شد که آن مخلوق، اسم اعظم بود. مراد از اسم اعظم در روایات، وجود مبارک رسول اکرم(ص) است. 🔺لذا انسان که استعدادات گوناگونی در او هست، از عالم ملک تا ملکوت، چهل عالم را طی می‌کند. تا این استعدادات چهل گانه خود را اظهار کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 3️⃣ عدم امید به ملاقات خدا 🔻آیه 7 سوره یونس، فصل الخطاب بوده و ملاک غفلت را اینگونه بیان می‌دارد: {إِنَّ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ}؛ یعنی ملاک خواب نبودن، این است که انسان خداوند را در همین دنیا بتواند ملاقات کند و به پوسته دنیا اکتفا نکرده و به آن آرامش نیابد. انسان نباید این طور باشد که هر وقت پولدارتر شد، آرامشش بیشتر شود؛ نباید امیدش به پول و مقام باشد، بلکه امید و تکیه‌گاه انسان، فقط باید خدا باشد. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«و میقات موسی(ع) در اربعین لیلة تمام شد و قوم او را بعد از اربعین سنة از تیه خلاص کردند.» 🔻 شرح استاد ◽️خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: {وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ}؛ یعنی خداوند با حضرت موسی(ع) چهل شب وعده کرد و بعد از آنکه بنی اسرائیل از دستورات حضرت موسی(ع) سرپیچی کردند، خداوند آنها را در وادی «تیه»، سرگردان نمود. ◽️«تیه» یعنی سرگردان شدن. در تفسیر این سرگردانی دو احتمال وجود دارد: 1⃣ چون قوم حضرت موسی(ع) از ایشان تبعیت نکردند، باید چهل سال سرگردان باشند تا قدر ولایت را بدانند. {قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ}[۱] 2⃣ دوران اصلی و عمر حقیقی یک نسل، بیش از چهل سال نیست؛ لذا باید نسل عصیان‌کار، بمیرد و نسل جدید که مطیع است به وجود بیاید. لذا اینها هر روز صبح حرکت می‌کردند تا به منزلی برسند؛ زمانی که می‌رسیدند، می‌خوابیدند. روز بعد که بیدار می‌شدند، خود را در مکان روز قبل می‌دیدند. ◽️ انسان در زندگی دنیا باید به «بلوغ اَشُد» برسد. وقتی دور خودش چرخید و هیچ حرکتی نکرد، چیزی به او اضافه نمی‌شود. «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُون»[۲]، همان در وادی تیه چرخیدن است. 🔺از طرف دیگر، میقات حضرت موسی(ع)، مفهوم مخالف وادی تیه است. میقات حضرت موسی(ع) چهل شب بود، ولی کار چهل سال را کرد؛ یعنی در واقع به مرتبه عالی رسید؛ {قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ}[۳] حضرت موسی(ع) در این میقات، مدارج چهل گانه را طی کرد، اما قومش از او تبعیت نکردند و به جای طی مدارج چهل گانه، چهل سال دور خودشان چرخیدند. ________________________ ۱. مائده، 26. ۲. بحارالانوار، ج68، ص173. ۳. اعراف، 143. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 4⃣ انس با دنیا 🔻مشکل اصلی سالک این است که از ابتدا مأنوس به دنیا بوده. سالک حتی اگر از ابتدای جوانی عمل به دستورات را آغاز کند، پیش از آن نیز برای مدت طولانی، با عالم دنیا مأنوس بوده است. ◽️نفس انسان به گونه‌ای است که اگر چهل روز با یک مطلبی مأنوس باشد، آن مطلب برایش ملکه می‌شود. بر این اساس، انسانی که لااقل ده سال، یا پانزده سال با مطالبی مانوس بوده که تماماً مَجاز و عامل ایجاد تعلق برای او بوده است، کنده شدن از آن مطلب، کار بسیار دشواری است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«و خاتم النبیاء (ص) را بعد از چهل سال که به خدمت قیام نمود، خلعت نبوت پوشانیدند. و از بدو دخول او در این عالم در نمو است تا سی سالگی. و ده سال بدن او در این عالم واقف است و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبیعت تمام است.» 🔻 شرح استاد: ◽️انسان از بدو تولدش در نمو است. زمان جوانی، اوج نشاط انسان و زمان فراگیری اوست. تا سی سالگی را اصطلاحاً «دوره جوانی» می‌نامند. از سی سالگی تا چهل سالگی، بدن رشد جسمی ندارد، اما رشد فکری می‌کند. از چهل سالگی به بعد نیز، ممکن است شخص زنده باشد، اما هر آنچه که باید برمی‌داشت، برداشته است. ◽️لذا از چهل که می‌گذرد، باید سرمایه خود را در عبادت و کارهای معنوی به کار بگیرد و همین‌طور رشد معنوی کند تا از این عالم رحلت کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«چه، مدت سفر و اقامت او در این عالم در چهل سال تمام شد. و از این است که وارد شده که: {مَن بَلَغَ أَرْبَعِينَ وَ لَمْ يَأْخُذِ الْعَصا فَقَد عَصى} چه عصا علامت سفر است و مسافر را برداشتن عصا مندوب است» 🔻شرح استاد: ◽️یعنی کسی که به چهل سالگی برسد و عصا به دست نگیرد، عصیان کرده است. مراد از عصا، عصای مادی نیست؛ مثلا حبیب ابن مظاهر با اینکه هفتاد سالش بود، جنگجو بود و عصا به دست نمی‌گرفت. بلکه مراد این است که در چهل سالگی، باید به آن بلوغ برسد و منتظر و آماده سفر قیامت باشد. لذا اگر به این مرحله برسد و آماده آخرت نباشد، عصیان کرده است. ◽️بنابراین، انسان باید تا چهل سالگی توشه خود را بردارد و بعد از آن، زمان به کار گیری سرمایه است. ◽️در روایت آمده است: {قال رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: اذا بَلَغَ الرجُلُ أربَعينَ سَنَةً ولم يَغلِبْ خَيرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ الشَّيطانُ‏ بينَ عَينَيهِ وقالَ: هذا وَجهٌ لا يُفلِحُ‏}؛ یعنی هرگاه آدمى به چهل سالگى رسد و خوبی او بر بديش چيره نگردد، شيطان بر پيشانى او بوسه زده و میگويد: اين چهره‏‌اى است كه رستگار نمى‏‌شود. (مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، ص۱۶۹) 🔺توبه برای چنین انسانی، بسیار سخت است؛ چون چهل سال با این اوصاف زشت همراه بوده است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍خاصیت اربعین در ظهور فعلیت 🔻متن رساله: ◽️«و بالجمله خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و بروز استعداد و قوه، و حصول ملکه، امریست مصرح به در آیات و اخبار، و مجرب اهل باطن و اسرار.» 🔻شرح استاد: ◽️مرحوم سید، تصریح کرده‌اند که هر شخصی که اربعین گرفته و ذکری بگوید، سالک محسوب نمی‌شود؛ زیرا مهمترین اصل در سیر و سلوک، مراقبه است. یعنی انسان باید با دقت توجه کند که در آن منزل، چه باید کند. ◽️اگر با محاسبه متوجه شود که رذیله‌ای مانند دروغ، غیبت یا نفاق در او مستقر شده است، باید مراقبهٔ جدی بر آن داشته باشد تا آن را مرتکب نشود؛ و تا زمانی که مراقبه شخص به درستی انجام نشود، سالک به حساب نمی‌آید. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ ‍ 📍«مراقبه» در دهه ذی حجه؛ برتر از جهاد در راه خدا! ➖➖➖➖➖ 🔸مراقبات دهه پایانی اربعین موسوی، باید هم ردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی(ع)، اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ 🔸چنانکه از روایت نبوی(ص) برمی آید که فرمود: «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَى‏»؛ یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذی الحجه نیست، تا به آنجا که از حضرتش سؤال می شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده اش باز نگردد. (وسائل الشيعة، ج‏14، ص273) 🔸از این بیان معلوم می شود که اصل در این ایام تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب می شود و از جهاد اصغر بالاتر است، و هر مقدار دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است. 🔸 به تناسبی که مراقبه سخت‏ تر می‏ شود، حملات شیطان نیز سخت‏ تر و دقیق‏ تر می‏ گردد. به همین دلیل در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیق‏تر و سخت‏تر می‏ شود. 👈 به نقل از: جزوه ادب حضور، دفتر چهارم (اربعین موسوی) ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
ArbaeenMusavi-zihaj.mp3
2.62M
‍ 🔸توصیه ها و دستورات دههٔ اول ذی الحجه ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍توجه به امور رهزن در عوالم اخلاص 🔻متن رساله: ◽️«نه این که هرچلّه نشین را در معرفت گشوده شود.» 🔻شرح استاد: ◽️ گاهی سالک اربعین می‌گیرد، ولی حواسش به امور رهزن نیست. فکر می‌کند با یک اربعین، برایش گشایش شده است، درحالی که درب معرفت، زمانی گشوده می‌شود که سالک چند اربعین در عالم خلوص سیر کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«نه اینکه هرچلّه نشین را در معرفت گشوده شود. یا در اربعین خواهد تحصیل خلوص کند.» 🔻شرح استاد: ◽️هنگامی که سالک تصمیم می‌گیرد از گناهان پرهیز کند، نباید انتظار داشته باشد که در یک اربعین بتواند تحصیل خلوص کند. چون گناه یعنی شرک، لذا کسی که آلوده به گناه باشد، به مراتبی از شرک مبتلا است. ◽️برای تحصیل خلوص، سالک باید در چند اربعین سعی کند که یک گناه را کنار بگذارد تا کاملا پاک شود. وقتی از این گناه پاک شد، هنوز به مرحله خلوص نرسیده است، بلکه از یک مرحله از شرک بیرون آمده است. 🔺سپس باید سراغ مراتب دیگر برود تا دوری از گناهان برای او ملکه بشود. در اینجا، عالم خلوص را به طور نسبی تحصیل کرده است و اربعینیات، آثار خودش را اظهار می‌کند. لذا سالک از عبادات لذت برده و از گناهان نفرت پیدا می‌کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ ‍ 📍مهم📍 🚩به استقبال روز عرفه 🔻روز عرفه آخرین سنگر برای توبه کنندگان ◽️ روز عرفه در میان ایام سال، همانند شبهای قدر در میان شب‌های آن است. لذا اگر اولیای الهی یک سال انتظار شب‌های قدر را می کشیدند و از ماه رجب تهیه استعداد برای درک شب قدر می‌نمودند، از ابتدای اربعین موسوی نیز همه اهتمامشان برای درک لقای الهی و معرفت به توحید در روز عرفه بود. ◽️ در روایات شب قدر نقل شده که همه‏ اهتمام سالک می‏‌باید درخواست مغفرت الهی باشد و در عین حال، اگر کسی به هر دلیل در شب‏‌های قدر مشمول مغفرت الهی واقع نشد، امید به روز عرفه داشته باشد. ◽️ بنابراین، اگر عدم مغفرت الهی به معنای نابودی و هلاکت ابدی عبد است، روز عرفه آخرین سنگر برای توبه‏ بندگان محسوب می‏‌شود و به همین دلیل است که مرحوم سید بن طاووس(ره) دعای سوزناکی را برای آخرین لحظات عصر عرفه نقل می‏کنند؛ به این مضمون که: «بار الها، اگر در این آخرین مرحله از فرصت قبولی توبه، به دلیل شقاوت و افسردگی‌ام از قافله سالکان عقب افتاده‏‌ام و توفیق مغفرت برایم حاصل نشده، پس مصیبت‏ زده‌ای هستم که از تو مسألت دارم مرا از اجر مصیبت ‏دیدگان محروم نگردانی.» 🔺 لذا هر مقدار که عصر عرفه نزدیک‏تر می‏‌شد، اهل معنا ابتهال بیشتری به درگاه الهی می‏‌کردند که مبادا نام آنان در طومار مغفورین در روز عرفه ثبت نشود. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ ‍ 📍مهم📍 🔸بخش دوم🔸 🚩توصیه هایی برای بهره مندی هرچه بیشتر از روز عرفه 1⃣ سعی کنیم بیش از پیش توسّل به ساحت مقدس امام عصر(عج) داشته باشیم و با نثار هدیه به پیشگاه ایشان، درخواست عنایت خاص حضرتش را در این ایام بنماییم. خصوصاً اعمال و معرفت خود را به محضر ایشان عرضه کنیم تا نواقص آن را به فضل و کرمشان اصلاح و تکمیل فرمایند. 2⃣ غسل و زیارت سید الشهداء(ع) از اهم اعمال این روز است؛ با تفصیلی که در کتب ادعیه آمده. 3⃣ هر چند روز عرفه، غسل خاصی توصیه شده است، اما مرحوم سید در اقبال توصیه می‌کنند که با همان غسل، نیت غسل زیارت سید الشهداء(ع) و امام عصر(عج) و نیز غسل توبه و همه اغسالی را که در گذشته از انسان فوت شده را بنماید؛ تا با دلی پاک و روحی شاداب به ضیافت عرفه وارد شود. 4⃣ روز عرفه در بین ایام سال، به روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار معروف است؛ تا به آنجا که در انتخاب میان روزه این روز - با همه سفارشی که به آن شده - و دعا، دومی مقدم است. لذا باید تمام تلاش‌ها در جهت اقامهٔ دعا در این روز باشد واهتمام داشته باشیم که از صبح، خود را خسته نکنیم تا با فراغ بال به دعا و نیایش بپردازیم. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| روز عرفه 🔹 اگر شب قدر، شب نزول قرآن است، روز عرفه روز صعود‌ دعاست. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
❇️ توصیه هایی برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از روز عرفه استاد فیاض بخش 🔻 چگونگی خواندن دعای عرفه: ▫️خواندن دعا در جمع، خصوصاً اگر بیش از چهل نفر باشند، به اجابت نزدیکتر است و لذا بهتر است دعا در جمع خوانده شود. 👈 اما با توجه به شرایط خاص امسال و محدودیت در برگزاری اجتماعات، بهتر است انسان در تنهایی دعا را بخواند. در این صورت توصیه می‌شود مکان خلوتی که حداقل حواس‌پرتی را داشته باشد برگزیند. همچنین خوب است که به اتفاق خانواده به اعمال این روز بپردازد. ▫️ همچنین توصیه شده مکانی را انتخاب کند که او را به یاد مرگ و تنهایی در برزخ و قیامت بیندازد؛ لذا رفتن به بیابان و یا قبرستان و یا اماکن مخروبه‌ای که مورد توجه نیست، در این باب مناسب است. ▫️خلاصه اینکه بهتر است در این روز و هنگام دعا، انسان هر کجا که هست خود را فارغ برای خداوند قرار دهد و عوامل مزاحم را به حداقل برساند. 🔺از اهمّ مطالبی که در آداب دعا توصیه شده، اول از همه توسّل به اهل بیت(ع) و درود و سلام به ساحت مقدس آنهاست. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... استاد فیاض‌بخش 👈 فایل صوتی کامل این مطلب در پست بعد خواهد آمد. 🌷عید سعید قربان بر شما مبارک. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
Eide Ghorban.mp3
8.15M
🔉 بشنوید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... 👈 این فایل، بخشی از سخنرانی استاد فیاض‌بخش در مراسم عزاداری شب عاشورای سال ۹۸ است. ▫️ایشان در این سخنرانی به تشریح سیروسلوک توحیدی حضرت ابراهیم(ع) و طی امتحانات الهی می‌پردازند که حضرتش را به مقام منیع "امامت" نائل گرداند. ▫️در این میان، توسل ابراهیم(ع) به سیدالشهداء(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و ماجرای ذبح اسماعیل(ع) به حادثه کربلا پیوند می‌خورد:  «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» (صافات، ۱۰۷) 🔸به مناسبت عید سعید قربان، خلاصه این سخنرانی به حضورتان تقدیم شده‌است. 🔗 فایل صوتی کامل این سخنرانی را از این لینک دانلود فرمایید (بحث حضرت ابراهیم از دقیقه ۴۹ است): https://www.jelveh.org/Files/Content/Media/3295-20190911080858898.mp3 ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| یک نکته سلوکی برای عید سعید قربان ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ 🚩سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال ذیل مطالب عید قربان، به نکته ای ظریف اشاره می‌کند؛ به این مضمون که: 🔹عید قربان از اعظم اعیاد الهی است و به دنبال اربعین موسوی و روز عرفه، هنگام گرفتن عیدی از مولای محبوب است. اما اگر علی‏رغم باز بودن همه درهای رحمت پروردگار، شخصی نتوانست مشمول رحمت خاص مولی قرار بگیرد و از درگاهش عیدی بستاند، باید بر این بدبختی خود به سوگ بنشیند، اما باز هم نباید مأیوس از رحمت خداوند باشد. 🔹او باید بنگرد که روز عید مصادف با چه روز هفته است و متوسل به صاحب آن روز از ائمه اطهار(ع) شود و با عملی و تعهدی بر ترک یک رذیله، هدیه ‏ای به پیشگاه آن بزرگواران ببرد و ایشان را در نزد پروردگار شفیع خود قرار دهد، شاید گشایشی برایش حاصل شود؛ که در طول تاریخ، هرگاه که گرهی در کار هریک از انبیاء و اولیاء(ع) پیش می‏ آمد، متوسل به وجود مبارک یکی از ائمه اطهار(ع) می‏ شدند. 🔹و در این میان، توسل به ساحت مقدس صدیقه طاهره(ع)، لطافت خاصی دارد و در حقیقت، توسل به همه‏ حضرات معصومین(ع) است؛ چنانکه در حدیث منسوب به امام عسکری(ع) آمده که فرمود: «نَحْنُ حُجَجُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللّهِ عَلَيْنا.» فداى پيرهنِ چاكِ ماه رويان باد! هزار جامه تقوى و خرقه پرهيز فقير و خسته، به درگاهت آمدم، رحمى كه جز ولاى توام، هيچ نيست دستاويز (حافظ) ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| حقیقت ولایت 📍مسئله خلافت و حکومت بر مردم، پایین‌ترین مرتبه ولایت اهل بیت(ع) است. ولایت یک حقیقت ملکوتی و اولین اسم صادر از پروردگار است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 مسئله خلافت و زعامت اجتماعی مردم، پایین‌ترین مرتبه ولایت اهل بیت(ع) است. ولایت یک حقیقت ملکوتی و اولین اسم صادر از پروردگار است! 🔻بنده از محضر بزرگوارانی که خدمتشان بودم مطالب زیادی به ارث بردم که وظیفه می‌دانم به شما منتقل کنم؛ یک مطلبی را هم مرحوم شهید مطهری می‌فرمودند و هم مرحوم علامه عسکری. ایشان می‌فرمودند که من برای تحصیل وارد نجف شدم، آرام آرام متوجه شدم که در قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام مسئله ولایت محدود به این نیست که بحث شود وصی پس از رسول خدا(ص) حضرت علی(ع) است. ▫️اما متاسفانه اوضاع پس از رحلت رسول خدا(ص) طوری پیش رفت که خودبخود در ذهن مسلمین تصور شد که مسئله ولایت و خلافت، تنها به معنای زعامت اجتماعی پس از رسول خدا(ص) است. در حالی که این پایین‌ترین و انزل مراتب ولایت است. ▫️ایشان می‌فرمود تاسف بالاتر آن است که بزرگان از علمای ما و متکلمین ما از شیخ مفید صاحب کتاب اوائل المقالات در کلام و کتاب الافصاح فی الامامه، مرحوم سیدمرتضی صاحب کتاب الشافی فی الامامه، خواجه نصیر صاحب تجرید، علامه حلی مولف شرح معروف تجرید موسوم به کشف المراد و دیگران بخاطر فضایی که پیش آمده بود و برای پاسخ دادن به مخالفین، خودبخود نوشته ها و اجتهاداتشان تنها صرف این شد که اثبات کنند وصی پس رسول خدا(ص)، حضرت امیرالمومنین(ع) است. 🔺البته کسی منکر این نیست. مسئله اینجا است که حقیقت ولایت محدود به این مطلب نمی‌شود؛ بلکه ولایت یک حقیقت ملکوتی و اولین اسم صادر از پروردگار است،نه یک مطلب اعتباری. ولایت چیزی است که تمشیت تمام امور عالم با او است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلم| ولایت همان باطن دین است. سیر و سلوک یعنی حرکت در مراتب ولایت استاد فیاض بخش ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| ولایت "کمال اخیر" انسان است. 📍مرحوم علامه طباطبایی(ره) در آغاز رساله «الولایه» تعبیر لطیفی دارند؛ ایشان می‌فرمایند: «الولایة... هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان...» (ولایت بالاترین مرتبه کمال حقیقی انسانی است) یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیای الهی(ع) باشد. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi