eitaa logo
نشریه خط
1.3هزار دنبال‌کننده
697 عکس
183 ویدیو
12 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 5️⃣1️⃣ 💄 آرایشت، آرامشت را برد 💢 حساسیت شهدا درباره حجاب 🌹 شهید «علی‌رضا ملازاده» در بخشی از وصیت نامه خود مینویسد: «خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شیئ رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است». وقتی پیام‌ها و دست نوشته‌های شهدا را می‌خوانیم در بیشتر آنها یک چیز مشترک است «توصیه به رعایت حجاب». ✅ رعایت این اصل مهم در سراسر سیره و زندگی آنها هم قابل مشاهده است. آنجا که شهید موسوی نژاد برای انتخاب همسر، حجاب و ایمان او را معیار قرار می‌دهد. اینکه شهید یعقوب شرافت می‌گوید این حجاب شما بزرگترین سلاح شماست یا اینکه شهید داور یسری حجاب را لباس رزم زن مسلمان می‌داند. ❇️ اینها سخنان و روش زندگی کسانی بوده که طبق آیه قرآن زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند. 💢 اما،تاکید شهدا و اهمیت دادنشان به مساله‌ی حجاب خانمها آنهم با مضامین مختلف چه سری دارد؟ 🔺 اگر شهدا از اعماق دل و با تمامی وجود خویش، خواستار رعایت عفاف و حجاب زنان بوده‌اند جای تعجب نیست زیرا این زن است که نقش همسری و مادری یک خانواده را عهده‌دار شده است. اگر خانواده ای که زن در آن عنصر اساسی تربیت و پرورش و آرامش خانواده است، سالم بماند جامعه نیز به همان میزان آرامش و امنیت را احساس خواهد کرد و رعایت حجاب در این راستا نقش مهم و موثری دارد. 🔰 دین اسلام جایگاه والا و ارزشمندی برای زنان قائل است. از طرفی نقش تربیتی آنان در پرورش نسلهای آینده بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر اسلام بر پوشیدگی آنان و حفظ و حراستشان از نگاه های آلوده تاکید می‌کند. دین اسلام به زن اعتبار، هویت و شخصیت داده است و مخالف این است که همچون ابزاری مورد سوءاستفاده هوس ‌بازان قرار گیرد، که اگر چنین شد، خانواده و بعد از آن جامعه در معرض خطرات تربیتی قرار خواهد گرفت. 💠 عفت و حیا و حجاب زن یعنی حفظ کرامت و عزت او نه مانعی برای پیشرفت. هدف دشمن از ترویج فرهنگ غرب و برهنگی در اصل برای سست کردن بنیان خانواده است. اگر زن در مسیر الهی و رعایت دستورات خداوند کوتاهی کند، برای رسیدن به مسیر سعادت و تربیت نسلی پاک و ایجاد آرامش روح و روان خود و خانواده اش، جامی‌ماند. 🔹 مگر غیر از این است که حجاب هم یک ارزش الهی است که شهدا به خاطر حفظ آن در کنار سایر ارزشها از جان خویش دست کشیدند؟ برای همین است که شهید مسعود عظیمی میگوید: «زنی که با آداب حضرت زینب (س) و زهرا (س) آشنا باشد، جامعه‌ای را به وجود می‌آورد که از همه نظر نمونه می‌شوند». ✍️ زهرا مطهری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 📖 اوسنه‌ی گوهرشاد 🔸در سکوت و بی‌توجهی جامعۀ هنرمندان و نویسندگان کشور در قبال رویداد تلخ مسجد گوهرشاد، سعید تشکری پُرکارترین نویسنده دربارۀ جنایت کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دست نیروهای رضاشاه است. او آثار گوناگونی در این‌باره نوشته است و نقش پُررنگی در احیای این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز تاریخ ایران ایفا کرده و شایستۀ تقدیر و ستایش است. 🔹«اوسنه» به‌معنای افسانه است و کتاب اوسنۀ گوهرشاد مجموعه‌داستان‌هایی خیالی و مرتبط با هم و با سبک و بیانی نو دربارۀ فاجعۀ 21تیر1314 و شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد است. البته سعید تشکری در این داستان‌های جذاب و خواندنی، به زندگی گوهرشاد بیگم در دورۀ تیموریان نیز پرداخته و روایت‌هایی از آن را نیز آورده است. 🔸این رمان با استفاده از تکنیک‌های فانتزی و جان‌بخشی به شخصیت‌های داستان در زمان‌های گوناگون، موقعیت‌هایی فوق‌العاده برای خواننده می‌آفریند. در کتاب اوسنۀ گوهرشاد روایت‌هایی دربارۀ مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، فاجعۀ کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و... به چشم می‌خورد و داستان‌هایی موازی در قرن‌های گذشته و معاصر پیش چشم نقش می‌بندد. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 6️⃣1️⃣ 🎠 حرم‌سراهای خیابانی 🧨 خیانت هنر مدرن به زن 💢 بسیاری از نخبگان و بزرگان و اندیشمندان در مواجهه با مساله‌ی بدحجابی و بی حجابی تلاش می‌کنند با ارائه‌ی گزاره ‌های اندیشه‌ای و فکری اثبات لزوم حجاب کنند ولی تلاش این بزرگان به نتیجه نمی‌رسد و همگان متعجب‌اند از اینکه چرا این تلاش‌ها بی‌فایده است. ولی نخبگان جامعه از این نکته غافل هستند که اکثر رفتارهای انسان به سبب گرایش‌های قلبی اوست و نه هنجارهای عقلانی. حب قلبی میتواند پرده‌ای بر روی تمام تاییدات عقلی بکشد. علاقه‌ی قلبی انسان را نابینا و زشتی‌ها را از افق دید انسان حذف می‌کند. 🔸 کاری که دشمنان و سرسپردگان بی‌جیره و مواجب آن‌ها نسبت به هویت دینی مردم جهان و به خصوص ایران انجام داده‌اند، این است که بدحجابی و بی‌حجابی را به کمک هنر، تبدیل به یک مقوله‌ی مورد علاقه، زیبا و دارای جذابیت کردند. 🔹 هنر، بی‌حجابی و بی‌عفتی را شوق انگیز، جذاب، پیشرو، خواستنی، بهجت آفرین، محبوب زن و موجب افتخار او و خانواده‌ی او معرفی کرده و در مقابل، حجاب دینی را مصداق و عامل رکود، عقب ماندگی، زشتی، غیر جذاب، اکراه آور و غیرقابل افتخار نشان داده است. کدام انسان است که از بین این دو راهی ساختگی، پیش رو بودن، خواستنی بودن و جذابیت را کنار بگذارد؟ 🔺 هنر در دوران مدرن موجب تنفر زن از جایگاه خود در چهارچوب مبانی دینی شده و شوق حرکت به سمت جایگاهی جدید را در دل او ایجاد کرده است. هنر مدرن توانسته است با تحریک احساسات عمومی زنان، آن‌ها را از عفت، خانواده، وقار و حفظ حجاب دور کند و به سمت بی‌حجابی و بی‌عفتی، بازیچه‌ای برای مردان و نابودی خانواده حرکت دهد. 🔺 هنر مدرن فعالیت اجتماعی زن را که انتخاب آن به اختیار خودش بود، به اجباری اجتماعی تبدیل کرده است و همه‌ی این تغییر ذائقه‌ها، به سبب ایجاد احساسی غلیظ و فراگیر در زن است. حس تنفر از جایگاه فعلی و حس شوق و علاقه برای رسیدن به جایگاهی جدید. ایجاد حس تنفر از موقف فعلی و گذر از آن برای رسیدن به موقف جدید، کار هنر مدرن است. 🔰 نظام سرمایه‌داری برای حفظ هرچه بیشتر خود نیازمند نیروی کار ارزان و فراوان است و هنر مدرن به عنوان یکی از بهترین ابزارهای سرمایه داری، وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام میدهد. هنر مدرن برای خدمت به سرمایه‌داری، با تحریک احساسات و ایجاد شوق برای برهنه کردن زنان به خود زن خیانت کرد. ✅ زنان جامعه‌ی جهانی و به خصوص زنان کشورمان ایران، باید بدانند، اولین کسانی که پرچم آزادی زنان را در جهان بدست گرفتند و بلند کردند و شعار سر دادند، خود زنان نبودند. مردانی بودند که برای رسیدن ارزان و سریع به زنان، این شعارها را سر دادند و حرم سراهای شاهان گذشته را در بستر خیابان و به صورت عمومی برای لذت بیش از پیش خود دایر کردند و این شعارها را با همه‌ی ابزارهای هنری ممکن و با سرکوب هرگونه مخالف و با صرف هزینه های مالی هنگفت به‌گونه‌ای در فضای فرهنگی کشورها منتشر کردند تا کسی نتواند تردیدی در حتمی بودن جایگاه جدید زنان بکند و کسی جرئت اعلام لخت بودن پادشاه را نداشته باشد. ✍️ محمدرضا آقازاده 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🐎 ننگ‌سالی 🔸کتاب ننگ سالی خاطرات مردم محله علی‌قلی‌آقای اصفهان از دوران کشف حجاب، ممنوعیت روضه و قحطی است. 🔹 جامعۀ دینی و سنتی با این جریان ضد دینی و منحط مقابله کرد. مقاومت فرهنگی در برابر قانون ممنوعیت روضه و اتحاد البسه و کشف حجاب رضاخانی از سال ۱۳۱۴ تا سقوط حکومت رضاخان در شهریور۱۳۲۰، هفت سال طول کشید. 🔸 در این سال‌ها بسیاری از زنان عفیف از ترس قانون مترقی کشف حجاب از خانه بیرون نیامدند، از تحصیل باز ماندند، بیمار شدند و بسیاری با بیماری در خانه‌شان از دنیا رفتند. هزاران زن ایرانی زیر چکمۀ قزاق‌ها مجروح و حتی شهید شدند، هزاران نفر از مردم ایران از برگزاری مجالس روضه محاکمه و منع شدند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 7️⃣1️⃣ 🧕بانوی ایرانی 💢 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲) 💠 تاریخ ایران بانویی را به خود دیده که می‌تواند فخر زنان این سرزمین باشد. بانویی که شهید مرتضی مطهری درباره او این چنین می‌گوید: «از بانو سؤالی کردم و وقتی او شروع به پاسخگویی کرد، دیدم که من باید دست و پای خودم را جمع کنم.» 🔖 سیده نصرت بیگم امین (۱۲۷۴ - ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین، صاحب تفسیر مخزن العرفان، فقیه، عارف و مفسر شیعی است. او آثار متعددش را با نام بانوی ایرانی منتشر کرده است. 🔸 بانو امین، نزد فقیهانی چون سید علی نجف‌آبادی شاگردی کرد و از محمدرضا نجفی اصفهانی، شیخ عبدالکریم حائری و دیگرانی اجازه نقل حدیث و اجتهاد دریافت کرد. در علو شأن و منزلت او همین بس که عالمان بزرگی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی، علامه امینی و دیگرانی از او اجازه روایت دریافت کرده‌اند. 🔹 در دورانی که سیاست‌های خبیث کشورهای استعماری در کار بود تا عزت و احترام انسانی زنان را با عناوین زیبا و فریبنده از آنان بگیرد، بانو امین، قدم در میدان مسائل اجتماعی و فرهنگی گذاشت و شروع به مبارزه فرهنگی با استعمار نمود. وی مکتب و مدرسه بنا کرد و مشغول تالیف کتاب شد. او در کتابهای خود سعی داشت زنان مسلمان را از آلوده شدن به فرهنگ غربی، تجمل و مدگرایی باز دارد. در همین راستا با قانون منع حجاب حکومت پهلوی به مبارزه برخاست. او در اعتراض به این قانون از اصفهان به قم رفته و ۴ماه در آنجا اقامت کرد و مقالاتی را در نشریات و مجلات منتشر نمود. 🔸 حاج محمد علی امین فرزند بانو امین، درباره اقدامات مادرش اینگونه می‌گوید: «او درس می‌خواند و درس می‌داد و به جریانات روز هـم کـاملا واقف بود. بانو معتقد بود زن در عین حالی که تحصیل می‌کند باید در جامعه هم حضور داشته باشد و به آن خدمت کند به شرطی که عفتش را حفظ کند، و نیز حضورش در اجتماع، اول باعث فساد نشود و ثانیا، به وظیفه مادری و همسری‌اش لطمه‌ای وارد نسازد. زمانی او به شاگردانش توصیه می‌کرد بروید و جلوی فساد را بگیرید و نگذارید این خواهرها به طرف فرهنگ گناه و معصیت غرب بروند... وی اصلا صحیح نمی‌دانست که زنی برود در گوشه‌ای و تنها به درس و عبادت مشغول باشد و هیچ کاری به مردم نداشته باشد». 🔹 علامه محمدتقی جعفری درباره وی می‌گوید: «با توجه به آثار علمی که از خانم امین در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می‌توان ایشان را یکی از علمای برجستۀ عالم تشیع معرفی نمود.» سید محسن امین به نقل از سید شهاب الدین مرعشی نجفی دربارهٔ بانو امین گفته است: «وی یگانهٔ روزگار در آن زمان و حجت زنان عصرش بود». ❇️ زن در نسخه ایرانی اسلامی، با انسانیتش شناخته می‌شود نه جنسیتش. زن ایرانی اسیر و برده دست شهوت‌پرستان نیست بلکه در بند کشنده شهوت اهل زر و زور و تزویر است. تزویر هزار رنگ شبکه‌ها و بوق‌های تبلیغاتی را می‌شناسد و در دوران هجمه به ارزش‌های الهی، و لو زخم‌خورده، پای آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی و الهی می‌ایستد. ✍️مرتضی حیدری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠❌ اتمام پرونده ویژه «درّ مستور» ❌💠
▫️فهرست یادداشت‌های پرونده ویژه▫️ 💠 «درّ مستور» 💠 ♦️واقعه گوهرشاد و مسئله عفاف‌وحجاب♦️ 🔰 برای انتقال به یادداشت مورد نظر، روی آن ضربه بزنید. ☘ ۱. قدم زدن در دل تاریکی (روند تاریخی ماجرای گوهرشاد) ☘ ۲. متّقی اهل عذاب (کشف حجاب، حرام سیاسی) ☘ ۳. اشتباه راهبردی راجع به حجاب ☘ ۴. در گوهرشاد چه گذشت؟ ☘ ۵. آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ ☘ ۶. صبر فرهنگی (سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب) ☘ ۷. همسر شاه را می‌شناسید؟ (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱)) ☘ ۸. درد غرب‌زدگی (زمینه‌های کشف حجاب) ☘ ۹. چشم در چشم (مهندسی معکوس بحران سازی دشمن) ☘ ۱۰. تمدن عریان (پشت پرده سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول) ☘ ۱۱. آیا زنان غربی خوشبخت‌ترند؟ ☘ ۱۲. دین، ناموس مردم (نقش مردم در حل مسائل اجتماعی) ☘ ۱۳. به ما که رسید، آسمون تپید (نگاهی به قوانین پوشش در دنیا) ☘ ۱۴. تناقض قانون اختیاری (چرا حجاب باید اجباری باشد؟) ☘ ۱۵. آرایشت، آرامشت را برد (حساسیت شهدا درباره حجاب) ☘ ۱۶. حرم‌سراهای خیابانی (خیانت هنر مدرن به زن) ☘ ۱۷. بانوی ایرانی (تأملی در الگوی زنان ایرانی(۲)) 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
✔️ 🔳 لطفا نظر خود را درباره پرونده ویژه «درّمستور» با ما در میان بگذارید. 🔶 از عزیزان تقاضامندیم که کمی وقت بگذارند و حتما در این نظرسنجی شرکت کنند و ما را برای بهبود مطالب کانال یاری بدهند. 💢 شرکت در نظرسنجی 👈 بفرمایید 📌 شما از طریق پست «دسترسی آسان به پرونده» می‌توانید مطالب یادداشت‌ها را یادآوری یا مطالعه نمایید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 اردوی معرفتی_تشکیلاتی "مثل خمینی" مسیری برای کشف هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب 🔖 ویژه طلاب برادر 🗓زمان: ۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه 📌مکان: قم المقدسه، مدرسه علمیه‌ سجادیه‌ی دستجرد ⏳مهلت ثبت نام: ۲۰ الی ۳۱ تیرماه توجه! « ظرفیت دوره محدود است» 🖥 جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید. یا از طریق سایت: خانه‌طلاب: khanetolab.ir نجاح: login.ismc.ir جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
💠 راهبر حوزه 🔻 یادداشت‌هایی پیرامون🔻 💠دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب💠 📌 کانال نشریه خط، یادداشت‌های شما را با این مناسبت، منتشر می‌کند. 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢دیدار طلاب با رهبر انقلاب 1️⃣ ⚠️ سیلی به اسلام ✅ سخنان رهبری همیشه پر نکته و مهم است اما گاهی به جز حکیمانه بودن، میخکوب کننده و حیرت آور است، شبیه سیلی‌ای است که به یک انسان خواب آلود در سرما می‌زنند تا نمیرد. 🔺 این بار سخنان ایشان با حوزه علمیه، یکی از همین موارد بود. نهیبی که بر سر حوزه‌های علمیه زده شد، جدی بود. متفاوت بود. پر از درد بود. هشدار درباره «سیلی خوردن اسلام» و نقش حوزه در این ماجرا نکته‌ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. 🔸 او درباره تبلیغ به عنوان یکی از شؤون جدی حوزه‌های علمیه به صراحت نالید که من «نگرانم». مساله را برای همه طلاب و‌ حوزویان و علما و مراجع و نهادها و مسوولین حوزوی آشکارتر نمود و گفت تبلیغ در راس امور است. این یک سخن مهم و‌ حیاتی بود. 💢 باز عده‌ای سرشان را در لاک درس و بحث و هیات علمی و مدارج حوزوی و درسهای متداول روزانه شان فرو نکنند و خود را به نشنیدن نزنند و جملات او را تحریف نکنند و نگویند همین کارهایی که می‌کنیم خوب است. 💠 حوزه باید بیدار شود. حوزه باید نطقش باز شود. حوزه بسیار جلوتر و ارتقا یافته‌تر از پیش از انقلاب است لکن بسیار عقب‌تر و جامانده‌تر از نیازهای امروز کشور. 🔥 در ماجرای اغتشاشات و حمله همه جانبه رسانه‌ای و فرهنگی دشمن، سکوت علما و حوزویان و یا بیان سخنان دو پهلو و پر لکنت، آزاردهنده بود. مساله های ذهن جوانان زیاد شده و تلاش ما عمامه به سر ها چند برابر نشده و باید نگران بود. نگران لعنتی بود که زمین و آسمان به عالمی میدهد که در هنگامه نیاز فکری جامعه، سکوت می‌کند. 🔻راه چاره چیست؟ اولا باید باورهای خود را مرور کنیم. هویت طلبگی به پیشقراولی امت و امامت او است. همه امور دیگر شوون و لوازم همین هویت است. پس هر زمان نقشی اجتماعی پر رنگ‌تر می‌شود. 🔻ثانیا باید عموم طلاب و حوزویان «سبک زندگی» خود را بر این اساس ویرایش کنند. اگر در طول سال چند دهه خاص به تبلیغ اختصاص می‌دادند، اکنون باید برنامه ثابت روزانه برای تبلیغ در زندگی خود قرار دهند. همه طلاب کوچک و بزرگ. 🔻ثالثا باید ارتباطات اجتماعی و فامیلی و خانوادگی خود را بر این اساس تشدید کنند و ارتباطات جدید اجتماعی ایجاد کنند. 🔻رابعا باید حوزه‌های علمیه کاری کنند که همه مردم مبلغ شوند. جهاد تبیین یک جهاد همگانی است. حوزه باید این جهاد همگانی را حقیقتا فراگیر کند. هر کسی در این روزگار باید آنچه می‌داند و می‌فهمد در این جنگ شناختی مقابل دشمن بیان کند. روشنگری می‌تواند خطورات و وساوس را نابود کند. 🔻خامسا نیاز به شناخت و اندیشه و زاویه نگاهی متفاوت و طلبگی به امور داریم. بدون زاویه نگاه درست قدرت تحلیل درست نخواهیم داشت، قدرت تهاجم به بنیادهای اندیشه غرب نخواهیم داشت. پس باید اندیشه متناسب با ماموریت جدید را بدست آورد. اگر جامعه محتاج «امید ایمانی» است معلوم است که زاویه نگاه عمیق و راهبردی توحیدی ضروری است. ویژگی فضای رسانه ای جدید، سطحی شدن و خالی شدن از پشتوانه های فکر و اندیشه است. 💢باید صحنه از اندیشه های عمیق و راهبردی پر شود تا زاویه نگاه عمومی ارتقا یابد و قدرت تحلیل رشد کرده و فضا مملو از تبیین و بیان و نور شود. 🔰حوزه باید در مستوای اندیشه رهبری جامعه وارد شود. اگر اسلام سیلی بخورد و از کبائر قدم به قدم قبح زدایی شود، شبیه علمای دوران سیدالشهدا متهم خواهیم بود. وقت برخاستن است. برخاستن همه خصوصا اهل علم.... ✍️ علی مهدیان 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 2️⃣ 🛑 تعطیلی دیدار سالیانه 💠رهبر انقلاب در دیدار طلاب و روحانیون سراسر کشور با اشاره به اهمیت مقوله در جامعه، نسبت به امر تبلیغ در حوزه های علمیه، ابراز نگرانی کردند. شاید به ذهنتان این طور برسد، حوزه ها که کاری جز تبلیغ ندارند و در ایامِ به خصوصی مثل محرم و صفر و رمضان و ایام تبلیغی دیگر هم به صورت سنتی، تبلیغ می‌روند. ❓پس ریشه و دلایل این نگرانی چیست؟ میتوان دلایل این نگرانی را در موارد زیر فهرست کرد: 1️⃣ در فرهنگ رایج حوزه، تبلیغ اولویت اول محسوب نمی‌شود و یک مبلغ مثلا نسبت به یک محقق، جایگاه پایین‌تری دارد و این ارزش تبلیغ را در ذهن طلبه پایین می‌آورد و حال آنکه اهداف مختلف دین به واسطه تبلیغ محقق می‌شود. چه و عدالت اجتماعی، چه تشکیل نظام اسلامی و چه اقامه معروف همگی در گرو تبلیغ است. اینها همه بدین خاطر است که تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مردم 2️⃣ بدون تبلیغ، ایمان مردم که پایه اصلی حفظ نظام است، از بین خواهد رفت و دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد و معروف و منکر جای هم خواهند نشست، مظلوم و جلاد تشخیص داده نمی‌شوند. به تعبیر سیلی‌ای خواهیم خورد که تا مدتها اثرش باقی خواهد ماند. این یکی، رهبر را از وضعیت تبلیغ نگران می‌کند. 3️⃣ تبلیغات را اگر جدی نگیریم، از حرام‌های الهی، قبح زدایی خواهد شد و همان بلایی که دنیای غرب، گرفتارش شده، گریبان ما را هم خواهد گرفت. ارزش خانواده از بین می‌رود، حرمت ها شکسته میشود، و... 🔰با همه این اوصاف، حوزه علمیه چه در تولید محتوا و چه در روش های به روز و متناسب با مخاطب با سطح آگاهی بالا، آمادگی لازم را ندارد. 🔺مخاطب امروز در آشفته بازار فضای مجازی، باید صدای قوی و رسایی را بشنود تا اثر بگیرد، حتی در این فضا، خانواده ها تاثیرات تربیتی‌شان کم شده. 🔰امروز نمی توان صرفا با تکیه بر محتوا و ابزارهای سنتی، تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به ذهن و قلب مخاطب را انجام داد، هر چند شیوه‌های سنتی، مثل منبر، ابزارهای بی بدیلی هستند که باید حفظ شوند. ولی استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی هم یکی از ضرورت هاست که در این قسمت هم کمیت حوزه لنگ میزند. 🔰علاوه بر اینها سطح گسترده نیاز در کشور از مدارس و دانشگاهها تا نهادها و سازمانها، مساجد و هیئات، و دهها بستر تبلیغی دیگر، نیاز به تربیت مبلغ مناسب هر کدام از این بسترها را دارد که باز هم در این مورد، کماً و کیفاً کاستی مشاهده می‌شود. 🔸به شهادت خود رهبر انقلاب در همین جلسه بسیاری از مساجد کشور احیا نیستند و فقط زمان نماز باز هستند و یا در همین تهران و نه شهرستان‌ها، نبود یک طلبه خوش فکر و خوش ذوق در برخی ارگانها کاملا مشهود است. 🔰همه اینها را اگر بخواهم در یک جمله آسیب‌شناسی کنم، این می‌شود که حوزه خود را در جایگاهی که رهبری مستفاد از دین، از حوزه ها انتظار دارد، نمی‌بیند و آن رسالت اقامه دین در جامعه است. 💢 سوال اساسی این است حوزه دقیقا مسئول تحقق چه چیزی در کشور است، کشته های کرونا زیاد شود، یقه وزارت بهداشت را می گیریم. 🔰حوزه پاسخگوی کدام نیاز مشخص در کشور است که هم مردم بدانند و هم خود طلاب شاید سرّ برگزار نشدن ثابت جلسات سالیانه رهبر انقلاب با حوزه هم همین باشد که روشن نیست با مسئول چه بخش مشخصی در حال گفت‌وگو هستیم. ✍️ حسین کاظم‌زاده 📝 پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈