✅بدون کلان روایت، سکنجبینِ خردهتبیینها، صفراء میافزاید...
🔍بخوانید...
👈جستاری در باب مقدمهای که تلاش های تبیین گرانه را جهت میدهد.
🖋سیدمیثم_میرتاجالدینی
در لینک زیر بخوایند:
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/155136/%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86.html
.
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
⁉️ سیاست یا دیانت
⁉️ اقامه یا نظارت
🎙 گفتگوی ویژه نشریه خط با آیت الله #سیفی_مازندرانی
👈 با موضوع:
"جایگاه حوزه علمیه در اداره جامعه"
⏰ زمان: دوشنبه ۱۶ اسفند ماه؛ ساعت ۱۱
💻 راه دسترسی(لینک) پخش زنده، دو ساعت قبل از گفتگو در کانال #نشریه_خط قرار داده میشود.
📌 پ.ن: مخاطبین عزیز، سوالاتی که مد نظرتان هست در این گفتگو پرسیده شود را میتوانید به ادمین نشریه ارسال بفرمایید...
🌐 @Sarbazyaser
🌐 کانال علمی_فرهنگی نشریه خط:
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
⁉️ سیاست یا دیانت ⁉️ اقامه یا نظارت 🎙 گفتگوی ویژه نشریه خط با آیت الله #سیفی_مازندرانی 👈 با موضوع
🌀پیرامون گفتگوی امروز
🔰شواهد روشن در حوزه به ما می گوید که دو جریان زنده در حوزه وجود دارند. این را حضرت امام به صراحت در منشور روحانیت، بدان اشاره کرده اند: جریان اسلام ناب و جریان روحانیت متحجر.
👈جریان اول، نسبت به آینده انقلاب اسلامی خود را مسئول می بیند، تمام هویت خود را در گرو تعهد نسبت به این نهضت الهی می داند و خود را در مسند امامت امت و اقامه دین می بیند
🔻و جریان متحجر که دامن خود را از رهبری جریانات مردمی ذیل انقلاب اسلامی، برمی چیند و خود را کنار می کشد و تنها به نظارت بر تحولات اجتماعی اکتفاء می کند.
🔻وصیت خداوند را نسبت به همه انبیاء که قرآن مجید با تعبیر ان اقیموا الدین، بدان تصریح کرده را نادیده می گیرند.
و عجیب آنکه جریان لیبرال جامعه ما که زمانی با حوزه های علمیه از این منظر که از تحولات جامعه عقب هستند و به اصطلاح به روز نیستند، مشکل داشتند، عجیب همدل و همکار شده اند. قرابت جریان غرب گرا و متحجر بسیار درس آموز است.
✳️ ان شاء الله در گفت و گوی با آیت الله سیفی مازندرانی این مساله سرنوشت ساز امروزِ حوزه های علمیه را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
✅ پخش زندهی گفتگو "ساعت ۱۱" در:
https://www.aparat.com/KhaneTolab/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری حفظه الله خطاب به #طلاب:
یکی از دوستان گفتند به حوزه آمده بودیم و...
من با این تعبیر، مخالفم
❌ نگید آمده بودیم
✅ بگید آمدیم
📢لطفا رسانه ما باشید
_ 🖇کانال نشریه خط 🔰 __
https://eitaa.com/joinchat/1298202730Cddf9fdcfbd
اسلام منهای حکومت⁉️
✅ گزارش گفتگوی نشریه خط با ایت الله سیفی مازندرانی
1⃣ قسمت اول
📆 تاریخ:۱۴۰۰/۱۲/۱۶
#حکومت_اسلامی #اسلام_ناب #سیفی_مازندرانی #صدسالگی_حوزه #حوزه_انقلابی #حوزه_سکولار
📢لطفا رسانه ما باشید...
🌐کانال علمی_فرهنگی نشریه خط:
https://eitaa.com/joinchat/1298202730Cddf9fdcfbd
❗️کتابی برای دخترها و پسرهای خیابان!
🔰استاد #احمد_عابدی :
کتاب شرح #مکاسب را خدمت آیت الله #تبریزی رضوان الله علیه بردند، ایشان همین که شرح را دید با اینکه خودشان استاد و مسلط به مکاسب بودند فرمودند اگر رفتید کتابی نوشتید که به درد دختر و پسرهای خیابان خورد آن ثواب دارد.
#اختصاصی_خط
⌛️مصاحبه کامل بزودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
❌ دنیا بر خلاف آنچه که اهل دنیا و مادیون القاء میکنند، جنگل نیست، محل زد و خورد و کشتن و کشته شدن نیست، محل توافق و تلائم است.
این دیالکتیکی که غربیها، هگل و مارکس و دیگران درست کردند که مبنای جامعه بر تضاد است.
✳️ اسلام، عکس این را میگوید. مبنای جامعه بر تزاوج و تراوُد و تراحم است. مبنای جامعه، این است؛ مبنای تاریخ هم این است.
👈این یکی از حرفهایی است که جا دارد اهل فکر در قرآن دنبال کنند. بنده یک وقتی سالها پیش دنبال کردم، مسألۀ زوجیت است در قرآن؛ ازواج، «و جعلناکم ازواجاً». هم در مورد انسان و هم در مورد همۀ اشیاء و ممّا لاتَعلمون، اینها همه به صورت زوجیت است.
🔹این دیالکتیکِ اسلامی است؛ که تفکرِ اسلامی، و آن شکل و پیشرفت جامعه، حرکت جامعه و تاریخ بر این اساس است. بر اساس تراحم و توادّ و همکاری است، بر اساس تزاوج است. و نه بر اساس تضاد. این است که جامعه را پیش میبرد. این تفکر بایستی بر زندگی ما حاکم باشد.
📚ایت الله خامنهای، صلاة مسافر، درس۳۳۲
🌐کانال علمی_فرهنگی نشریه خط:
https://eitaa.com/joinchat/1298202730Cddf9fdcfbd
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#نشر_حداکثری
#سطح_دو
💠 فراخوان ثبتنام #سطح_دو "سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری"
⏰ زمان ثبتنام:
▫️۱۵ اسفند تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
🔻 ویژگیها:
▫️فهم تفصیلی و دقیق از #منظومه_فکری استاد سید علی خامنهای
▫️بهرهمندی از تدریس کتب، توسط #اساتید_مجرب
▫️اعطای #گواهی معتبر در پایان دوره
▫️داشتن منطق منظم و امکان ادامه سیر در سطوح بالاتر
▫️پاسخگویی به سؤالات و پشتیبانی در طول دوره
⏪ لینک ثبتنام:
🌐 edu.khanetolab.ir
#سیر_مطالعاتی_صراط
#سیر_مطالعاتی
#مقام_معظم_رهبری
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
✳️انقلاب مکبّر میخواهد...
🎙کارکرد یک مکبّر چیست؟
امام دارد نماز میخواند، امام به سجده رفت، امام سلام داد و.... مکبّر درحالیکه یک کار بیشتر نمیکند و آن گزارش رفتار و فعل امام است، اما امامت امام و اقتدای مأمومین بند همین صدای مکبر است.
🔻 مأمومین اگر ندانند امام کجای مسیر نماز است، تبعیتشان بیمعناست! امام مصلّی هست ولی امام نیست! مکبر اگر تاخیر کند، جماعت هم تاخیر میکند.
👈حرکت جامعه هم بسان نماز است. بسط امامت در آن محتاج تکبیر مکبّرهاست....
📙 مهدی افراز، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۰۲
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
53.3K
🎧 سوال را بشنوید...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🎙پاسخ پروفسور گلشنی:
🔻اولا این علم که مطرح است، علم تک بعدی نیست. الان دوره کل نگری است؛ یعنی کسی که در اقتصاد، تحصیل میکند باید اطلاعات دیگری هم داشته باشد. کسی که در فیزیک فارغ التحصیل میشود، باید از علوم انسانی هم خبر داشته باشد. این کار را دانشگاههای امریکا کرده اند. مثلا در زمان گذشته در دانشگاه ام آی تی که مهم ترین دانشگاه تکنولوژی دنیاست، علوم انسانی اهمیتی نداشت. ولی الان همانجا مرکز علوم انسانی و اجتماعی دارد.
👈به رییس دانشگاه میگویم که خوب ان ها این کار را کرده اند، اگر این دانشگاه بر اساس انجا ساخته شده، پس چرا شما این کار خوب را انجام نمیدهید؟ اما اصلا متوجه این قضایا نیستند....
📙 پروفسور دکتر مهدی گلشنی(موسس گروه فلسفه علم صنعتی شریف)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۲۶
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🎙پیرامون بیانیه گام دوم و وظیفه طلّاب
1⃣ متاسفانه بخشهایی از مردم با وجود تجربه های عینی متراکمی که در دهه اخیر داشتیم، همچنان دچار ضعف تحلیل هستند. برخی از مردم درد را میشناسند ولی شناخت درست و دقیقی از ریشه درد ندارند. بیانیه گام دوم انقلاب، ریشه های درد را مشخص کرده است. یعنی فقط اسیب شناسی نکرده. مردمی که احساس فقر، بیکاری، مشکلات معیشتی، تعلیق و تعویق در رسیدن به بعضی از ارمان ها را دارند، اما نمیدانند که ریشه مشکل چیست، ممکن است مجدد به سمت جریانهای غیر انقلابی بروند. راه نجات مردم و نسخه علاج انها را باید به انها نشان داد....
✅ انچه رهبری در ۷ بند بیانیه فرمودهاند مشتمل بر تجویزهایی برای برون رفت ازین وضعیت است. این تجویزها را چه کسی باید ریشه شناسی تاریخی کند، تبیین کند و به واقعیت زندگی روزمره مردم ارتباط دهد؟ یعنی ان را در ذهن مردم، تفهیم و تثبیت کند. این وظیفه، متعین در طلاب است که با همان ادبیات طلبگی که شیرین و عامه فهم است و مردم با ان ارتباط برقرار میکنند دستورالعملهای رهبری را به مردم برساند. این مهمترین کار است؛ این وجه نظری، وظیفه طلاب است...
📙🎙مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۲۰
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🎙پیرامون بیانیه گام دوم و وظیفه طلّاب 1⃣ متاسفانه بخشهایی از مردم با وجود تجربه های عینی متراکمی که
2⃣ و اما وجه عملی که عرض کردم، اموری مثل در دست گرفتن پرچم عدالت خواهی و ضدیت با اشرافی گری را در برمیگیرد.
اگر طلاب بخواهند در این مسیر مؤثر باشند؛ یعنی اگر بخواهند نقش جدی در تحقق گام دوم انقلاب ایفا بکنند و فقط تماشاگر نباشند، باید یک خصوصیت برجسته داشته باشند و آن عبارت است از:
✅ شفافیت و صراحت انقلابی. مردم میخواهند که با انها با صراحت صحبت شود. عالم دین باید بگوید که در چه عرصه هایی وضعیت مطلوب نیست، چرا مطلوب نیست و چه باید کرد. در بیانیه گام دوم درباره همه این ها به اجمال صحبت شده است، اما تفصیل، توجیه و ابلاغ انها بر اذهان عمومی برعهده کیست؟
👈بر عهده همین نیروی اجتماعی و برتر مردمی، که دارای زبان و ادبیات عامه فهم است.
📙🎙مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۲۹
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
☑️ غیرقابل مقایسه...
👈در رابطه با نقش مردم جالب است بدانید که:
🇫🇷 انقلاب فرانسه را میگویند انقلاب اشراف، یعنی یک درصد از مردم نقش داشتند. در فرانسه طبقات سه گانه حاکم بودند، یک درصد اشراف بودند، یک درصد روحانیون مسیحی و ۹۸ درصد توده مردم. که این توده ها اصلا نقشی در این انقلاب نداشتند؛ بنابراین میزان مشارکت در حد همان یک درصد بود که ان هم از اشراف بودند.
🇷🇺در روسیه هم وضعیت شبیه همین بود. با وجود اینکه این کشور جمعیت عظیمی بود و یک وسعت جغرافیایی زیادی داشت، فقط یک گروه از کارگران یک کارخانه و سربازانی که گرسنه از جنگ برگشته بودند و در مسکو و پتروگراد قیام کردند، نیکلای دوم استعفا داد و رفت؛ یعنی اینها هم بیشتر از ۱ درصد جمعیت روسیه تزاری نبودند...
📙 دکتر منوچهر محمدی، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۴۶
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
☑️ غیرقابل مقایسه... 👈در رابطه با نقش مردم جالب است بدانید که: 🇫🇷 انقلاب فرانسه را میگویند انقلاب
2⃣ 🌐 به مسئله ایدئولوژی که نگاه میکنیم، میبنیم که ایدئولوژی مارکسیسم و لیبرالیسم،فقط مربوط به روشنفکران و نخبگان بود و مردم عادی اصلا سر درنمیآوردند؛ و اگر نگاه کنید به مشارکت مردم در انقلاب ما، مشارکت همگانی بود؛ یعنی اگر انقلاب روسیه را میگویند انقلاب کارگری و به انقلاب فرانسه میگویند انقلاب بورژوازی، انقلاب ایران انقلاب همه بود بخصوص تودهها.
🔖 روشنفکران، به آن معنایی که در غرب هست، اصلا نقشی نداشتند در انقلاب ما؛ یعنی حتی ملی گراها و کسانی که بعدها ادعا میکنند، و خودشان میگویند که ما دیدیم یک اتوبوس راه افتاد، ما هم سعی کردیم که از اتوبوس جا نمانیم. این گفته امثال بازرگان است.
📙 دکتر منوچهر محمدی، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۴۶
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
اسلام منهای حکومت⁉️
✅ گزارش گفتگوی نشریه خط با ایت الله سیفی مازندرانی
1⃣ قسمت دوم
📆 تاریخ:۱۴۰۰/۱۲/۱۶
#حکومت_اسلامی #اسلام_ناب #سیفی_مازندرانی #صدسالگی_حوزه #حوزه_انقلابی #حوزه_سکولار
📢لطفا رسانه ما باشید...
🌐کانال علمی_فرهنگی نشریه خط:
https://eitaa.com/joinchat/1298202730Cddf9fdcfbd
📚بهترین منبع...
✅با قطع نظر از محتوای بیانیه گام دوم، این متن فی نفسه دارای ارزش است، چون تقریر یک نفر از انقلاب و جمهوری اسلامی است که همواره از اغاز انقلاب تا الان، در نقطه ثقل انقلاب بوده است.
🔖متون خاطره نویسی، مثل خاطرات مرحوم اقای هاشمی یا خاطرات مرحوم منتظری با صرف نظر از محتوائی که در ان امده است، حائز اهمیت است، چون خاطرات دونفری است که از اغاز، در نقطه ثقل انقلاب بودهاند. اما این متن(بیانیه)، خاطره نیست و بسیار فراتر است.
👈اولا تقریر تحولاتی است که در قریب به نیم سده در کشور صورت گرفته است و بعد هم پیش بینی ادامه این تحولات است.
👈اگر قرار باشد مثلا در اینده کسانی بیرون ازین انقلاب و یا نسلهای آتی ما _که احتمالا فقط با جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد نه با انقلاب اسلامی و نسلی که انقلاب کردند_ یک قرائت مورد اطمینان در مورد نمودار اصلی تحول در بستر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی کسب کنند، این بیانیه یکی از بهترینها و از منابع اصلی خواهد بود....
📗 حجت الاسلام #احمد_رهدار، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۳
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
📚بهترین منبع... ✅با قطع نظر از محتوای بیانیه گام دوم، این متن فی نفسه دارای ارزش است، چون تقریر یک
🔻در بسیاری از تقریرهایی که رجال سیاسی ما از انقلاب اسلامی دارند، سعی میکنند از مدخلی وارد شوند و از انقلاب دفاع کنند که مربوط به حوزه مادیات بشر است. مثل تفاوت سطح رفاه در دوره جمهوری اسلامی و قبل از ان.
👈البته نمیگویم که این تیپ مقایسه ها نباید اصلا صورت بگیرد. ولی انچه مهم است این است که حضرت اقا انقلاب اسلامی را چیزی تشخیص داده که در مقام توصیف ان، احساس نیاز به چنین مقایسههایی ندارد. احساس میکند ان چیزی که با انقلاب اسلامی محقق شده، خیلی فراتر از این مسائل مادی است. گویا این مسائل مادی لازمه قهری انقلاب است.
🔖البته حضرت اقا از تحولی که در حوزه علم و فناوری در بستر جمهوری اسلامی صورت گرفته سخن گفتند، اما انجاهم از حیث پیامدهایی که بر سطح رفاه زندگی دارد ورود نکرده اند، بلکه از حیث ارزش معنوی علم، استقلال علم و اینکه استعدادها اینجا شکوفا میشود، سخن گفتند.
✅این روش بحث در واقع بسط ان جمله کوتاه حضرت امام است که فرمودند ما برای نان انقلاب نکردیم، ما برای انسان انقلاب کردیم. خب این نحوه تقریر مهم است که شما انقلاب اسلامی را در ان ویژگیای مورد تحلیل قرار دهید که مربوط به ذات انقلاب است، نه در ویژگیهایی که لازمه قهری این ذات است.
📗 حجت الاسلام #احمد_رهدار، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۳
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟
باید مقیاس انقلاب اسلامی معین شود؛
1⃣ یک موقع شما قیاس انقلاب اسلامی را در حد یک انقلاب ضد استبدادی تعریف میکنید، میگوئید انقلابی شبیه انقلاب مشروطه است. و برای اینکه نظام استبدادی را تبدیل کند به نظام مشروطه، انقلاب اجتماعی شکل گرفته است.
به طور طبیعی این انقلاب مقیاس تاثیرگذاری اش بر عرصه اجتماعی، تبدیل نظام استبدادی به نظام متناسب با اهداف انقلاب است و تمام میشود، مثل جریان مشروطه.
⁉️ ایا انقلاب اسلامی ما این گونه بوده است؟ برای اینکه نظام شاهنشاهی را، مثلا به نظام جمهوری اسلامی تبدیل کند؟ همین؟! بعضی تلقیشان از انقلاب اسلامی همین است؛ ازین رو، خیال میکنند انقلاب تمام شده است....
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟
باید مقیاس انقلاب اسلامی معین شود؛
2⃣ مقیاس دومی که کسی ممکن است گمان کند انقلاب اسلامی در این مقیاس شکل گرفته، نظام ضد استعماری است؛ یعنی افزون بر اینکه میخواسته استبداد داخلی را از بین ببرد، میخواسته سلطه بیگانگان بر کشور را هم از بین ببرد و ما را به استقلال سیاسی برساند و از تحت نفوذ بودن قدرتهای دیگر بیرون بیاورد.
👈این کار را هم انقلاب اسلامی کرده است. بیشک، این هم جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ولی قطعا هدف نهائی انقلاب اسلامی، این هم نبوده است....
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
3⃣ 🔖در این بیانیه مقیاس انقلاب اسلامی خیلی فراتر ازین چیزهاست. گرچه اینها هم جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار میرود.
👈انقلاب اسلامی فقط برای عبور از سلطنت نیست. انقلاب اسلامی برای محدود کردن دست استثمارگران و استعمارگران به کشور ما نیست. انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی است. این نکته بسیار مهمی است. قسمتی از متن بیانیه این است:
🔖 اما انقلاب پرشکوه ملت ایران، که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصرجدید است؛ آن روزی که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت دینی بزرگ را نمیکرد، انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه پابه میدان نهاد. چهارچوبها را شکست. کهنگی کلیشه ها را به رخ دنیا کشید. دین و دنیا را کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
🔘اگر بخواهید بدیلی برای انقلاب اسلامی بیان کنید، حتی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب هند نیست.
👈انقلاب اسلامی ما فقط با خود رنسانس قابل مقایسه است؛
🔖رنسانس در غرب جغرافیایی اتفاق افتاد، ولی از غرب جغرافیایی نشر پیدا کرد و نفوذ پیدا کرد به دیگر مناطق جغرافیایی؛ ولی این فقط انقلابی تکنیکال نبود.
یعنی انچه غرب به جهان صادر میکرد کاملا جهان بینی فراگیر بود؛ یعنی اینطور نبود تنها انتقال تکنولوژی و دانش پیدا بشود، چون خودشان میدانند انتقال تکنولوژی و دانش به معنای انتقال تمدن نیست.
👈اگر در کشوری بخواهد توسعه اتفاق بیفتد، نخست باید بافت نیروی انسانی، اندیشه، تفکر و احساس به لحاظ درکی که از جهان هستی دارد، متحول شود. سکولاریزاسیون نخستین اصلی است که تمدن غرب در سیاست خارجی خودش دنبال میکرد...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE